Onderlinge diaconale hulpverlening Merkwaardige REACTIES Jftxelaria Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland ZEEUWSE KERKBODE TIENDE JAARGANG No. 3 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. RedacteurenDs D. J. Couvée, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 16 JULI 1954 Abonnementsprijs: ƒ2,75 per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 10 cent per mm. II. In ons vorig artikel hebben wij de be doeling van de onderlinge diaconale hulp verlening uiteengezet. De overtuiging moet veld winnen, dat er metterdaad op diaconaal terrein iets moet gebeuren, en dat de verdeling der lasten over meerdere gemeenten daarbij noodzakelijk is. In hoever de Deputaten voor de lande lijke regeling er reeds in geslaagd zijn, om hun arbeid te verrichten, laten we bui ten beschouwing. Te zijner tijd zal hun rapport wel aan de. Kerken worden toe gezonden. In onze provincie zijn we ook aan het werk getogen. Zeeland verkeerde daarbij in de gelukkige omstandigheid, dat er reeds een kas bestond tot ondersteuning, in geval van opname van zwakzinnigen e.d. Nu is op de Particuliere Synode van 1953 het besluit genomen, dat het Depu- taatschap voor deze zaak zou worden uit gebreid, terwijl op de Synode van 1954 voorstellen verwacht werden inzake de steun-verlening in breder verband. De Deputaten hebben de Particuliere Synode niet teleurgesteld, maar een uit gewerkt plan deze zomer aangeboden. Plet is goed, dat Kerkeraden en Diaconieën kennis nemen van de regeling, zoals die door de Part. Synode op 16 Juni j.l. is vastgesteld. Elk jaar dient elke Classis een voor dracht in bij de Synode, waarin zij twee personen voordraagt voor dit Deputaat- schap. Het is nodig, dat het merendeel van de Deputaten, samen 10 broeders uit de 5 Classes, uit Diakenen zal bestaan. De werkzaamheden van dit Deputaat- schap stelt de Synode zich als volgt voor daar komt een aanvrage om steun van één of andere Diaconie. Vanzelf behoort zo'n Diaconie onder een bepaalde Classis. Dan hebben de Classicale Deputaten deze aanvrage te onderzoeken, en met hun ad vies komt de aanvrage in behandeling op de vergadering van Prov. Deputaten. Daar valt de beslissing. Nu kan het voorkomen, dat in bepaalde omstandigheden direct moet geholpen worden, en geen vergadering kan worden afgewacht. In dat geval is het moderamen van Deputaten bevoegd om een voorlopige beslissing te nemen, waarvan dan natuur lijk verantwoording wordt gedaan op de eerstvolgende vergadering van Deputaten. Er behoeft dus geen zorg te ÏDestaan, dat een aanvrage op de lange baan wordt geschoven. Onderlinge hulpverlening is het doel, en daar moet alles op zijn gericht. En de daartoe benodigde geldmiddelen In de eerste plaats moet hiervoor een collecte in de kerken worden gehouden. Voor e.v. extra-collecten zal de Particu liere Synode een beslissing moeten nemen. Bovendien raakt hier de steunverlening ook de algemene regeling, waarover we nu nog niets kunnen zeggen. Het is natuurlijk zó, dat er ook een Generale Kas zal moeten komen, wil deze zaak doorgang hebben. We blijven op deze wijze geheel in de kerkelijke sfeer, zonder hulp van buiten af. Of dit voldoende zal zijn Dit kan niemand zeggen, vooral niet, wanneer we niet al het mogelijke doen, om de onder linge hulpverlening te doen slagen. Eigenlijk moest in alle provinciale res sorten de zaak nu voor elkaar zijn. De Deputaten voor de landelijke regeling hadden dan de gegevens van elke provin cie maar te verzamelen, en het zou niet zo moeilijk vallen, om de arbeid af te sluiten. Na kennisname van deze artikelen hoop ik, dat men in elke kerkeraadskring het belang van deze hulpverlening zal erken nen, en de geestelijke kracht, welke er in kan schuilen. Zou die niet groter zijn, dan bij het vraagstuk van de subsidie? Het enige, wat daar iets makkelijker loopt, is hét verkrijgen van geld. Maar, men kan van te voren niet weten, welke voorwaarden bij de subsidie gesteld wor den. Het is wel opvallend, dat in het Mei nummer van het Diaconaal Correspon dentieblad een stuk te lezen viel over een gemeentelijke pottenkijker, die ergens was ingevoerd. Blijkbaar had men in die burgerlijke gemeente bij het vaststellen van subsidie-regelingen, ook de bepaling gemaakt, dat een gedelegeerde van de burgerlijke gemeente, met het inwendige van de zaken volledig bekend moest wor den gemaakt. Begrijpelijkerwijs wordt hiertegen nog al geageerd. Toch.... als we de zaak nuchter stellen, dan kan deze mogelijk heid zich voordoen. En hoe meer er ge bruik van subsidie zal gemaakt worden, des te groter wordt de kans, dat hierbij ook regelingen zullen gelden. Bij de onderlinge steunverlening blij ven we kerkelijk en diaconaal „onder el kaar", en samen vervullend de dienst des Heren. Hoe men verder over het subsidie- vraagstuk moge denken, het valt niet te ontkennen, dat de onderlinge steunver lening in de eerste plaats onze belang stelling vraagt, en aanspraak kan maken op het meedoen in alle Diaconieën en Kerkeraden. En het is te hopen, dat we ook in deze richting mogen gaan. C. St. Boompje verwisselen. Allereerst dus imponeert nog altijd de „grote" kerk menig lid van „de kleine", door haar gebouwen, orgels, en groter variëteit van vlotte „sprekers". Niet al léén in de grote steden. Daarnaast wijs ik op 'n soort in ons midden, die om dieper liggende redenen zich aan onze kerken onttrekt. Ik heb het oog op hen, soms juist heel ernstige jonge mensen, die ontdekken dat ze nu eenmaal niet gereformeerd zijn. Aanleg, karakter want ook die spelen veel groter rol dan men vaak aanneemt studie, gemengde komaf, allerlei factoren werken daartoe mee. Met name de leer van „de verwerping" is hun 'n hevige aanstoot. Of de lezing van één of ander populair critisch ge schrift heeft hen doen wankelen in hun door opvoeding overgenomen mening, dat al de Schrift van God ingeblazen is. Ze zien immers al de tegenstrijdigheden en naden en barsten in het voor hen voortaan slechts menselijk boekEn als hun leermeesters aan allerlei christelijke scho len het zelf ook niet helemaal geloven We zijn immers al op weg naar de maan Het kan ook zijn dat de botsing met 'n ruw voorgedragen „leer der verkie zing" hen voor goed kopschuw heeft ge maakt. Onderzoek eens waaróm dat klei ne logé-tje, dat dagen lang zo flink eet, opeens begint te grienen, wanneer het an dijvie ziet op haar bordje. Met geen zacht woord, met geen geweld is het te bewegen zelfs maar tot één hap. Het kan het zelf niet zeggen waarom. Er rollen alleen maar steeds dikker tranen op de andijvie. Mis schien wordt het de verbaasde, geërgerde Oma nooit duidelijk. Maar Prof. Wa terink zou wel ontraadselen, dat Amalia de eerste keer reeds, toen het bij „die andere Oma" at, al grondig alle andijvie heeft tegen gegeten. Die andijvie had ook meer van taaie, groene „theeblaren" dan van het sappige kooksel, dat Amalia nu voor zich krijgt. Maar haar gevoel weer streeft. Aan andijvie zal zich, zelfs wan neer zij straks getrouwd is en kinderen heeft, altijd het begrip vies, naar, akelig verbinden en van 'n vuist, mee omdat die „andere Oma" ook al zo'n dwingeland was, die het die eerste keer toch met de vuist op tafel heeft klaar gespeeld. Zó zetten nu ook soms goed-gerefor- meerden aan kinderen in het geloof, de leer der verkiezing èn verwerping voor. Ze voeren het hun kinderen met 'n volle lepel als Gods eigen woord. En werken met de vuist op tafel tegen iedere beden- king. Zo zijn de kleinen niet alleen. Zo blijven wij groteren, doch niet altijd wijzeren. Denk maar wat 'n verzet nóg bij sommige mensen het simpele woord „gezang" pleegt op te wekken, die gezang 2 voor geen goud zouden willen meezin gen in de kerk, maar wel de lofzang van MariaAls het slechts anders héét. Associaties doen goed. Maar soms ook veel kwaad. Ach, dat ontijdig, soms onbewogen, al te zakelijk, indien niet grof spreken over de hel, de verwerping e.d. Ook op onze jeugdverenigingen. Door verkeerde lei ding wordt ook daar wel eens wat bedor ven. Houdt u toch aan het eenvoudige. En als moeilijker onderwerp aan de orde komt, nodigt dan 'n werkelijk deskundige met '11 teer hart, dat niet gemakkelijk praat over de diepste dingen, die zelfs 'n Calvijn horribel voorkwamen. Menigeen, die afkerig lijkt van „de waarheid", keert zich terecht tegen de af god, die sommige ^gereformeerden" er op na houden. Ook Job verzette zich tot het eind, niet tegen de Levende, maar te gen de al te doorzichtige, logische afgod Lik om Stik van zijn zogenaamde, vrome vrienden. Vraagt het aan alle oprechte kinderen Gods wat zij zelf hebben toegebracht aan hun geloof en zaligheid, en allen, zonder onderscheid zullen antwoordenGod heeft het gedaan. Plij alléén. Mijn bij drage bestond enkel uit tegenstribbelen en zonde, die Hij heeft overwonnen. Maar daarom aanvaarden ze nog niet allen uw misschien wel allerongelukkigst uit-een- ge-zette „leer" der verkiezing en verwer ping En wanneer zij al te jong reeds eenmaal 'n aversie hebben gekregen tegen die slecht toebereide geestelijke andijvie, dan is het o zo moeilijk dit gevoel te over winnen. Wat heeft het 'n jaren en moeite gekost eer 'n genie als Augustinus zijn afkeer tegen de leer van het naar Gods beeld geschapen zijn, was kwijt geraakt. Mijn gedachten gaan hier vooral uit naar twee jonge mannen, die tot de beste catechisanten behoorden, maar tenslotte' met geen mogelijkheid de gereformeerde belijdenis konden onderschrijven. Zij zijn nu beiden predikant in de Ned. Herv. Kerk. Had dit kunnen voorkomen worden? Ik geloof van niet. De één kwam reeds uit 'n gemengd ge zin, waar de vraagtot welke kerk zullen de kinderen behoren, van jongsaf aan de orde kwam. 'n Vriendelijk, niet erg strijd lustig karakter, zoals wij er te weinig hebben in onze militante kringen. De ander was zelfs eerst 'n aan, het gereformeerd verenigingsleven sterk par ticiperend lid. Ik voor mij acht het 't waarschijnlijkst, dat hun aanleg, bij de eerste bovendien 'n verdeeld, bij de ander 'n wat strak ge zin hen reeds praedisponeerden voor het omzien naar wat anders dan 'n kerk, waar de puntjes op de i werden gezet. En toen eerst de Netelenbos-affaire, daarna de Geelkerken-episode, tenslotte de troebelen rondom art. 31 en 1905 kwa men, hebben zij zich afgevraagd of, in dien zó de vruchten zijn van afscheiding en doleantie, deze zelf niet 'n vergissing- zijn geweest, 'n Kerkbegrip en -bedrijf, die als 'n soort repeterende breuk tot steeds nieuwe afsplitsingen van al kleiner en vinniger groepjes, leiden, voeren meer dan één ernstig jongmens tot de weg te rug naar de moederkerk. Het verlies is voor óns. De winst voor de Herv. Kerk. Zij zullen daar goede herders zijn voor hun kudde. Zij sterken er de ruggegraat van de middenpartij. Inderdaad, dat herhaald „scheuren", is het zwakke punt in onze nog korte his torie. Hun zwakke punt is, dat zij bij consequent doorredeneren, de weg terug nog wat voortzetten moeten en terugkeren in Rome's schoot. Wat de jeugd van tegenwoordig, wat ook velen van middelbare leeftijd ontvalt is de rechte bezieling. Zo begrijpelijk, want bij scheiding en doleantie ging het om waarlijk grote en duidelijke dingen. Nu veelal om subtiele en duistere za ken. Zo zal het blijven, tenzij Christus, die wel het Hoofd onzer kerk heet, maar al te weinig het hart is, weer het middelpunt wordt van aller vurige prediking, cateche se en van alle kerkewerk. D. J. C. Men zal zich herinneren, dat wij onder de titel „sensatie" twee dingen met name genoemd hebben: de sensationele recht bankverslagen en Jubo II. Voorzover wij hebben kunnen nagaan is „Trouw" het enige blad geweest, dat op onze bedenkingen inzake Berkel e.d. serieus is ingegaan. Maar in Jubo II hebben heel wat ge hapt met uitzondering van het N.C.R.V.- orgaan zelf, dat volkomen windstil is ge bleven. Mr Roosjen zal gedacht hebben deze boontjes laat ik ook Dr Bruins-Slot wel doppen. Voor de rest hebben we nogal wat- brieven gekregen, die met enige zwier zijn heengegleden over het punt waar het ons voornamelijk om te doen wasde uiteen rafeling van zedenschandalen in de krant, maar die rechtop stonden van nijdigheid om wat wij hebben durven schrijven over dat Jubo-geval. Deze brieven hebben ons, meer nog dan die van bijval, in onze overtuiging beves tigd. Het was nog erger dan we dachten. De gemakkelijke wijze waarop men de H. Geest annexeert voor zuiver wereldse gevalletjes heeft ons buitengewoon ver ontrust. We kunnen hier op deze brieven niet nader ingaan. We vermelden alleen de reactie's die ons onder de ogen kwam in de krant. Nu, die waren nogal uiteenlopend. „Trouw" heeft de samenkomst op Sonsbeek gelijkgeschakeld met een kerk dienst, en vond alles even stijlvol en ge past. „Het Parool" (P.v.d.A.) is van. oordeel, dat het begint te dagen, en dat onze ogen eindelijk opengaan voor de doorbraak (inderdaad, zó staat het er). De Pleer Stufkens uit Middelburg ziet spoken uit het Genevè van Calvijn, en is bang dat wij de heer Pereboom of Edel- hout zullen gaan verbranden (Gemeente leven) en de heer J. Kuilman, voorzitter van de Chr. Korfbalbond, meent, dat men bij een eventuele Jubo III goed zal doen zich meer onze critiek dan de „allesver bloemende lof van Trouw" te herinneren. U ziet, dat loopt nogal uit elkaar. Maal laten we de dingen nog eens stuk voor stuk bekijken. We mogen misschien beginnen met nog even te herhalen wat we zelf schreven. Men kan dat natuurlijk niet allemaal ont houden. Hier volgt het Al maanden worden de duizenden op gewekt mee te gaan naar Jubo II. En de duizenden zullen dat wel weer prachtig vinden. Wat is er ook weer niet allemaal te zien en te horen op deze erkende chris telijke feestdag. Is het niet Pinkstermaan dag? Nu, dan doet ons christelijk Neder land aan massa-regie. Het wordt super- massaal. Zóveel koren. Dameskoren, he renkoren, kinderkoren! Dan kleurige ge waden en décorsAutopolo en steekspel Dit gebeurt allemaal in het christelijke. Het verband immers tussen deze monster- betoging met décors en auto-polo, steek spel en verkeersstagnatie, reclame en vlaggen enhet Pinksterfeest is voor ieder zo maar duidelijk. Iedereen gaat daar blij vandaan, de regisseurs en de doodvermoeide verkeerspolitie incluis, omdat het.Pinksteren is geweest. De

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1