Merkwaardig verschijnsel Jfxelaria tiende jaargang No. i Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 2 juli 1954 ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Abonnementsprijs: ƒ2,75 per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. jaar (bij vooruitbetaling). aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 10 cent per mm. Billy Graham Ongeveer geen krant, die niet over hem schreef. De foto van deze sympathieke jongeman is vrijwel onder aller oog ge komen. Een brochure, pas over hem uit gekomen, wordt een „best-seller", en gaat met duizenden uit. En dan die samen komst in Amsterdam Over de middagsamenkomst spreken we nu maar niet. Dat was toch begrijpe lijk, dat predikanten graag de gelegenheid aangrepen, om naar deze evangelist te luisteren. Zo zijn ze meer opgekomen, als er een buitenlander verscheen, die van zich deed spreken. Maar, die avond-bijeenkomst, waar de tienduizenden binnenstroomden. In dit geval geen sport-demonstratie, maar een vingerwijzing in de richting van Evange lie en Kerk. Het is alles zo wonderlijk. Men kan er moeilijk een verklaring voor vinden. Is het, omdat Londen een voorbeeld gaf van avond aan avond massale saam verga dering Of, omdat Graham uit Amerika komt, gefotografeerd is met Eisenhouwer, de Bijbel in de hand? Hier blijft de verkla ring achterwege. Voor een enkel jaar wisten we toch van zijn bestaan niet af. Nu hebt U maar op school te vragen aan ied're leerlingwie is Billy Graham? en het antwoord komt, vlotter dan bij menige examen-opgaaf. Voor dit merkwaardig verschijnsel staan we. Het is goed, om er eens op te wijzen. Zó maar ineens dringt zich het onverklaarbare aan ons op. En, als wij nu nader gaan vragen, of de invloed van Billy Graham, en de inhoud van zijn spre ken, ons achteraf duidelijk maakt, wat of dit wil zijn, dan staan we nog even ver legen. Want, dit spreken miste toch ten enen male dat geweldig fascinerende, door emi nent taalgebruik, stoute uitbeelding of verrassende mededeling. Dit alles „zat" er juist niet in. Het heeft „de Athener", die persé iets nieuws moet horen, teleurge steld laten heengaan. Het heeft de kerk mens in de meest eenvoudige termen te horen gegeven, wat hij door de Evangelie verkondiging rijker, èn vaak aangrijpen der, ontvangt Toch wordt voor geen Evangeliever kondiging zó de massa bij elkaar ge bracht. Ligt hier mogelijk wat in? Dat 'n Ontdekking. Wat kennen wij ons eigen land toch slecht. Zelfs de provincie waarin wij wonen. Daar ben ik reeds negen jaren Zeeuw en ontdek voor 't allereerst in mijn leven dat alleraardigste Nieuwdorp op Zuid- Beveland Natuurlijk kende ik allang de Frans beweeglijke emeritus van die plaats, col lega Beukema, die beweert 'n Groninger te zijn, maar wiens Parijse baard en tem perament dit nadrukkelijk lijken te weer spreken. Doch over zijn standplaats had ik nooit verder gepeinsd dan dat ik de mij onbekende Nieuwdorpers in gedach ten had gelukgewenst met deze onmis kenbaar levendige prediker, die ook in de vergaderingen van de kerkeraad vermoe delijk wel enig leven in de brouwerij zal hebben gebracht. Wat 'n alleraardigste kerkeraad trof ik daar 's morgens vóór de dienst. Niet één begrafenisgezicht, zoals hier of daar in Europa één of andere zwaarwichtige ambtsdrager zich wel eens geroepen voelt te zetten op Zondag vlak vóór of nog meer soms na de preekIk voelde er mij dadelijk thuis. Al geloof ik wel, dat de hulpvaardige, kwieke scriba daarin geen gering aandeel heeft gehad. Kort gezegd: er was sfeer, niet van oud A. of B., maar van de vrolijke opgang naar Gods huis. wij toch even door de Amerikaanse re clame-methode ons lieten pakken, waarbij nieuwsgierigheid en zóveel meer ook nog meegeteld hebben? Stel U voor, een voorbereiding voor een Evangelieverkondiging als voor cleze bijeenkomst in AmsterdamAdvertenties in alle bladen. In de kolommen van de pers reeds van te voren de oproep: gaat daar heen! Spandoeken als: Vrijspraak voor duizendengebedsbijeenkomsten om de sfeer voor te bereiden, enz. Als van dit alles iets aanwezig was, dan zou den we zien, dat de aandacht eerder ge trokken werd dan nu. Daarmee is niet ge zegd, dat we er maar toe moeten over gaan. Het wordt alleen hier ter vergelij king even opgemerkt. Geen critisch de Kerkbode van te vo ren inkijkenwie hebben we morgen Geen veroordeling van te voren, dat het wel weer niet veel zal zijn, als we b.v. de dominee juist op Zaterdagmiddag even tegenkomen. Hebt U wel eens nagedacht over de voorbereidingstijd van Billy Gra ham, die zó van 't vliegveld zo vlug als het maar kon naar de kerk gereden werd Of, wordt het element „voorbereiding" bij dergelijke gevallen niet aan de orde gesteld Er was een lang van te voren halsrei kend uitzien naar zijn komst. Niet, om dat het Evangelie in ons land zo schaars geworden is, dat niet.Maar ja, iets dergelijks moet je nu eenmaal meege maakt hebben. Mogelijk dat hier ook iets in zit voor sensatie. Er ligt wel een héél groot onderscheid tussen de wijze van voorbereiding voor de Evangeliedienst, en de organisatie van zulk een demonstratie. Juist hier hebben we allen van deze revival-prediker wat kunnen leren. Want, hij wees met nadruk naar de kerk, de plaats waar God verder met ons wil handelen. Bijbel en Kerk, Graham heeft ze op de voorgrond gescho ven. Hij zelf de handwijzer, de kerk, de plaats, waar God het wonder van Zijn genade uitwerkt. In deze bewogen oproep lag ongetwijfeld iets heel sympathieks. Herman Zaiss sprak eens, in een kerk gebouw, dat het daar soms zo „vervelend" kon zijn Inderdaad, voor die keer, waarbij we hem beluisterden, waren we dat roerend met hem eensVan dergelijke „tira des" bij Billy Graham geen spoor. Veel eer de indruk, dat deze jongere graag al- Toch zou er die ochtend wel enige re den tot bedruktheid zijn geweest. Immers had het heel de voorafgaande nacht geonweerd, gekletterregend, soms met slagen alsof alle kerktorens in de om trek tegen elkaar werden gesmakt. Ik zelf vreesde daarom, dat ik niet de enige zou zijn, die weinig geslapen had, maar juist daarom misschien de enige die wakker bleef onder de preek, 'n Mens moet nu eenmaal volgens de dokters zijn slaap hebben. En waar zal iemand zijn tekort aan slaap met minder tijdverlies inhalen dan in de kerk?.... schijnen vroegere geslachten, toen alles „veel beter" was onder de preek van twee uur te hebben gedacht. Ik vreesde dus de oude tijd in Nieuwdorp voor 'n keer te zullen zien herleven, behalve dan wat de lengte van de preek betreft. Maar net als in de consistorie viel het in de kerk reusachtig mee. Het aantal uil tjes dat geknapt werd kan ik op de vinger van mijn éne hand tellen en dat, terwijl er die ochtend werkelijk enig algemeen slaapgebrek moet zijn geweest. Bovendien had de Almachtige reeds die Zaterdag en daaroverheen nogeens in de nacht 'n diepe greep in menige Beve- landse portemonnaie gedaan door zijn slagregens en hageljacht. De schade, lees ik net, loopt in de milloenén! Bij het rij den door het anders zo liefelijk landschap had ik al hele bietenlegers vernield, ver- ranseld gezien, dat het wel leek of er armetierige spruitplanten voorover ge knikt stonden. En de vlasakkers hadden len zag in de nabijheid van de Redder. Natuurlijk blijven bij deze algemene aansporing tot kerkgaan, de vragen open staan. Wat is voor Graham de kerk Ziet hij „het leger" precies gelijk als de kerk, waar Woord en Sacrament worden uit gereikt? Er ligt wel iets in zijn opmer king, dat het niet juist zou zijn, om de kerken, zoals zij zich nu naast elkaar ver tonen, en elk een eigen sfeer bestrijken, zo maar bij elkaar te voegen. Maar, daar mee is de zaak in feite nog maar nauwe lijks aangeroerd. Zo is er meer te noemen. Maar, wat blijft, dat is de hartstochtelijke opwekking naar het huis des Heren, tot het lezen van het Woord des Heren, tot een dage lijkse practijk als kind des Heren. Het „methodische" waarop dit „tot de Heer kcm^n", in zulke samenkomsten ge schiedt, heeft onze sympathie niet. Er zal dan ook gewacht moeten worden, of er inderdaad sprake is van bekering tot Evangelie en Kerk, en een leven met het Evangelie. Duidelijk kwam naar voren, dat er een belangrijker vraag is, dan onze eis aan de kerk. Wie zijn we zelf als kerk-lid E11 hoe dragen we onze verantwoordelijkheid voor anderen Deze dingen worden in de Evangeliebediening zeker even stellig, ènbeter geaccentueerd, aan de orde gesteld/ Ik las een verslag van een meisje, uit ons land afkomstig, thans verblijvend in Engeland. Zij had Billy Graham daar ge hoord, en in Bouwen en Bewaren gaf zij als haar indruk, dat het voor Nederland niet die invloed zou hebben, gelijk in En geland. Dit meisje kon dat wel eens juist gepeild hebben. Naar wat zo in deze week in het land te horen viel, wordt het toch wel als „uiterst eenvoudig" gekwalici- ceerdnu de bekoring van het massale wat gaat kalmeren. Eén ding zullen we goed onthouden: de Evangelieprediking van elke Zondag is belangrijker. In opdracht van God komt dan Zijn beslissend Woord tot de ge meente. Daarvan moet ieder weer door drongen worden. Als er geweest zijn, die door deze samenkomst weer ontdekten, wat zij vlak naast zich verwaarloosden, dan kan dit winst betekenen. De oproep tot Bijbel en Kerk weer klonk. De kerk neme haar over, werke haar uit in een bezielende prediking van het Evangelie, met het vuur van de Geest, Die in de kerk kwam wonen. Daar ge beurt Gods grote wonderwerk. Hoe dieper wij hiervan overtuigd wor den, des te meer worden wij ons ook onze verantwoordelijkheid bewust. Prediker èn hoorder! C. St. iets van het Galilese meer bij storm. Ach, wat zag het er uit! Toen dan ook die plasregens in de nacht als zich legende waterbakken over het reeds geteisterde land heen vielen, vreesde ik dat de stemming van de één of andere verliezer niet erg verheven zou zijn. 'n Mens is maar 'n mens. En dat is nu het machtige in het leven van dit nauwelijks 150 jaar oude dorp: ieder gaat er nog naar de kerk, ieder! Laat het bij sommigen slechts 'n gewoon te zijn. Doch daar opeens werd daar ook ieder geconfronteerd met de Levende God, die geen verantwoording aflegt van hetgeen Hij doet met Zijn gewas op Zijn aarde en die ochtend in ieders hart con troleerde wat er van aan is, wanneer wij Christenen ons zo vroom slechts „rent meesters" noemen in Zijn dienst over Zijn goed. Ja, dan valt het op zo'n Zon dag tussen al die verregende akkers en boomgaarden niet mee om te bezitten als niet-bezittende Misschien ook daardoor bleven we zo wat allemaal wakker. Slechts '11 hoogst enkele offerde zich zelf op ter veroot moediging van de man op de kansel, zo als die sloot werker uit mijn eerste ge meente, die tot mij zeiik probeer het met iedere dominee bij zijn intree. Maar jij hebt me toen ook niet wakker kunnen houden. Dus wacht ik met kerkgaan maar weer tot de volgende intree van de vol gende dominee. Om klein onder te worden zo iets op rechts te mogen horen zonder 'n druppel eau bénite de Cour. Ongezouten, zeggen wij Nederlanders. Wel heb ik ook elders dorpen gekend, waar 's Zondags practisch ieder nog naar 'n kerk gaat. Ik weet niet hoe het er nu is. Maar wie voor het eerst bijv. in Vee- nendaal tegen kerktijd de straten zwart ziet van in 't zwart geklede mensen, die langs elkaar heen en tegen elkaar in naar de vier verschillende kerken stromen, komt onder de indruk van dit zeer kerkse volk. Maar ik betwijfel of het er nog zó algemeen is, gelijk ik het nog in de be zettingstijd meemaakte. Doch hier in Nieuwdorp bestaat het vandaag nog anno 1954! Stel u voor 'n vierkant dorpsplein, waaraan wonen de dominee, wat notabe len en winkeliers. En midden in dat mooie plein met zijn plantsoen en groot geboomte '11 oude kerk en die kerk niet de Hervormde of de Roomse, zoals overal elders in Nederland, maar de Gereformeerde, de Afgescheide ne Hoe is het mogelijk? De „kleine" kerk in de kom en de „gro te" aan de rand Ik wed het is uniek in ons land. En nu laat ik mij door mijn gastheer, scriba br. Chr. Melse, vertellen, hoe dit onmogelijke mogelijk is geworden. Door samenwerking tussen de afge scheiden dominee van Utrecht Scholte en koning Willem II. Nog al vrijmoedig had dat amechtig groepje afgescheidenen, net ontkomen aan boeten en achtervolging, aan het li berale (u weet dat betekentvrijheidlie vend) gemeentebestuur gevraagd om midden op het dorpsplein 'n kerkgebouw te mogen zetten. Natuurlijk nul op het request. Student Steketee, te preken in Nieuwdorp, hoort dit, vertelt het zijn leermeester Scholte bij zijn terugkeer in Utrecht. En Scholte klimt dadelijk in zijn pen voor 'n verzoekschrift aan zijn ko- ning. En toen de koning in de briefschrijver één van zijn vrijwilligers herkende die aan de tiendaagse veldtocht had deelge nomen, was de zaak beslist. De liberale burgemeester kreeg 16 Juli 1841 opdracht om geheel gratis zoveel grond van het dorpsplein af te staan aan de Afgescheidenen voor de bouw van 'n kerk, als zij zelf begeerden. En, zoals dat in sprookjes gaat: de liberale burgemees ter kreeg bevel om in eigen persoon dit waarlijk koninklijk besluit aan de kerke raad te gaan meedelen. Ziet ge hem al binnenkomen? En ziet ge de broeders afgescheidenen elkaar aankijken na zijn vertrek? En dan naar God kijken in het gebed? Zo staat daar in Nieuwdorp de Gere formeerde Kerk midden in 't dorp. Op de mooiste plek. En heel niet gescheurd, zoals helaas in Axel. Ik noem dit alles 'n ontdekking. En ik wens de zachtmoedige ds Aal- bersberg evenals ik van oorsprong 'n Rotterdamse jongen geluk met zijn onverdeelde gemeente en zijn blijmoedige kerkeraad. D. J. C. N.S. Hebt U allemaal net als ik per radio Billy Graham gehoord? Hoe simpel. Niets nieuws. En juist hoe fris! En hoe bezield Dat is het, collegae! En hoe natuurlijk! Hoeveel aangrijpender nog moet het zijn, wanneer deze Apollos niet telkens geremd wordt door 'n tolk, hoe uitne mend ook. Sympathiek ook, dat hij de fotografen onder het spreken niet meer verdroeg. Maar wat wéten de mensen ook van het spreken, 't Gevoeligst en het zwaarste werk. N.S. II. Tijd om brieven te beantwoor den heb ik zelden. Maar ik ben dankbaar voor de bewijzen van instemming met wat ik schreef over ds William Veder en „De andere kant". C.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1