We geest en het Sacrament JTxelaria negende jaargang No. 50 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 11 juni 1954 DE VERSPREIDING VAN HET WOORD GODS BERICHT. ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Abonnementsprijs: ƒ2,75 per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. jaar (bij vooruitbetaling). aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 10 cent per mm. Plet Pinksterevangelie heeft ons weer opnieuw kunnen leren, tot welke actie de Heilige Geest beweegt. We mogen het, wat dit punt betreft, niet eens zijn met hen, die voor het buitengewone meer be langstelling opeisen dan voor de ontwik keling van de kerk. We moeten elkaar hier niet verkeerd verstaan. Langs welke weg ooit iemand tot de beleving van het Pinkstergebeuren komt, altijd geeft dit reden tot blijdschap. In dat opzicht mogen wij in ruimte van hart de apostel Paulus niets toegeven. Maarwel zullen wij altijd zeer voor zichtig moeten blijven, door zonder slag of stoot de voorkeur te geven aan wat van de gewone orde afwijkt. Het gaat om de blijvende indruk en vrucht van het werk van de Geest. Waar we die vinden, in de eerste plaats, dat leert ons Hand. 2. Het valt niet moei lijk, om uit dit bekende hoofdstuk naar voren te brengen, wat de Pleilige Geest gemaakt heeft. Een saamvergadering in het zelfde geloof, een voortduren weer luisteren naar de boodschap van het Woord Gods, en een ontwikkeling van de gemeenschap der heiligen. Wat de kerk alle eeuwen cfoor belijdt, dat staat in Hand. 2 voor ons. Een toe lopen op het Woord, en een ontvangen van het Sacrament. Plet is opmerkelijk, in kringen waar het „extatische" en „opvallende" nogal ge waardeerd wordt, daar is de aandacht niet op gelijke wijze gericht op het Sacra ment. Het Methodisme laat bij voorkeur het accent vallen op „opwekkingsbewegin gen", maar als het over het Sacrament gaat, dan treft men een niet te verklaren lauwheid menigmaal aan. Pinksteren stelt het Sacrament naast het Woord in de gemeente, en de zin van het Sacrament komt hier duidelijk uit. Zowel van de Doop, als van het Avond maal. Het komt tot beide. Eerst tot het dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden. Daarna lezen wij ook van de breking des broods, die de gemeente gedurig onderhield. Waar dus het vuur van de Geest is ontstoken, en de Heer door Zijn Geest kwam wonen in Zijn volk, daar vinden wij het Woord des Heren èn -het Sacra ment des Pieren voortdurend bediend. 'Andere zaken hangen hiermee samen. Tot deze bediening is het ambt nodig, en de kerk-inrichting. Ook daarvan is spra ke. Maar alle nadruk valt dadelijk op de activiteit van het ambt, door de kracht van de Heilige Geest. De middelen dei- genade worden uitgereikt, zoals de Heer Zelf deze aan de gemeente heeft gegeven. Als het over de zegen des Geestes gaat, dan moet het onderwerp van de Sacra menten aan de orde komen. De Doop, zoals Petrus daarvan spreekt in Hand. 238. De Doop, als 't zichtbaar teken van het volkomen betrokken zijn bij de Open baring des heils, in Jezus Christus. Plet teken zonder bloed, dat als zegel dient van het volbrachte verzoeningswerk. In deze weg het symbool, dat bij het Woord de zekerheid geeft van de vergeving der zonden. En het Avondmaal, om te versterken in die verkregen zekerheid, dat alles met God in orde kwam door de offerande van Golgotha. Een gemeenschap met de Hei lige, nadat Hij met ons verzoend is. En, het symbool, dat ons zegt, hoe onver breekbaar nu die gemeenschap is gewor den in Jezus Christus. Zó neemt de Pleilige Geest alles uit Christus, en draagt het, naast het Woord óók door het Sacrament, ons leven binnen. Wie zich ernstig bezig houdt met de bewegingen des Geestes, gelijk de Schrift daarvan spreekt, die komt vanzelf op ker kelijk terreinDe Heilige Geest brengt U er op! Geen wonder, want de kerk is Zijn werk, en daarin voleindigt Hij, wat Christus begon. Als we zó, uit de Woord, door de kracht van de Geest, het Sacrament be schouwen, dan zal dit uitermate vrucht baar zijn voor ons geloofsleven. In dit verband wijzen we op het mooie boek van Prof. Dr G. C. Berkouwer, dat over „De Sacramenten" handelt. Hier ontvangen we veel stof, die tot het ge lovig verstaan en waarderen van de beide Sacramenten zal bijdragen. Er is de laatste jaren een merkwaar dige Sacramentstheologie naar voren ge komen, waarin we klanken horen, die haast in R. Katholieke richting konden wijzen. Een soort overschatting van het Sacrament op zichzelf, en de kracht, die het in zich bevat. Deze richting is niet bevorderlijk tot een echt reformatorisch verstaan en belijden van de zin van Woord en Sacrament. Daartegenover is er altijd het mysti cisme, dat in de practijk het Sacrament haast naar een schuilhoek heeft gebracht, en de weg daarheen liefst barricadeert. Nu is het nooit voldoende, om te we ten, welke weg we niet uit moeten. Plet moet voor ons worden door het Woord Gods, en het verband tussen geloof en Sacrament moet ons duidelijk zijn. Plierover verschaft genoemde studie veel licht. Vanzelf is er een brede be schouwing over de historie der Sacra- mentsbeschouwing, waarbij de Reforma toren tegenover Rome naar voren komen. Deze historie wordt tot in de jongste tijd toe gevolgd. De Geest en Zijn werking bij het Sacrament, met betrekking tot het ge loof, dit onderwerp vraagt van ons, dat wij ons bezinnen op het Woord. Onder de leiding van Dr Berkouwer leidt deze bezinning tot verrassende resultaten. Dit hebben we nodig. We worden op die ma nier bewaard voor oppervlakkig enthou siasme, of voor dwaling, en we worden rijker in het Woord door de Geest, Die ons is gegeven. Waar het verband tussen Geest en Sacrament schriftuurlijk gezien wordt, daar heeft de Geest de heerlijke Pinkstervrucht gebracht. C. St. Uitgave J. II. Kok, N.V., Kampen. -¥• 16 Juni a.s. zal er in Den Haag een belangrijke samenkomst worden gehou den. Aangekondigd als Bijbeldag. Daar zal het feit worden herdacht, dat we nu reeds 150 jaar Bijbelverspreiding kennen door Bijbelgenootschappen. Het Brits enBuitenlands Bijbelgenoot schap was Nederland nog 10 jaar voor. Het Ned. Bijbelgenootschap dateert van 1814. Maar in Engeland begon het reeds in 1804. Dit betekent niet, dat er vóór die tijd niet aan Bijbelverspreiding, en bekend making van het Woord Gods gearbeid is, maar in de vorm van Bijbelgenootschap pen bestaat dit mooie werk nu 150 jaar. Het is moeilijk te zeggen, hoeveel ze gen er is uitgegaan van dit werk der Bij belverspreiding. Men heeft er naar gestreefd, de Bijbel te brengen tot de volken, in de taal, die de volken spreken. Uit de geschiedenis der Reformatie was bekend, dat de Bijbelvertaling en Bijbelverspreiding als de belangrijkste middelen golden om tot het hart van het volk door te dringen. De Bijbelgenootschappen hebben daar nu anderhalve eeuw voor geijverd. Zij hebben het Woord Gods verstrekt in een Wegens het Koninklijk bezoek aan Walcheren op Vrijdag 25 Juni zijn wij genoodzaakt de Kerkbode een dag vroeger te drukken. Derhalve verzoeken wij U de op gaven van predikbeurten e.d. voor het nummer van 25 Juni ons zó te zenden, dat deze u i t e r 1 ij k per OCHTENDpost van Dinsdag 22 Juni in ons bezit zijn. De Drukkers. volksuitgave, zodat, het binnen ieders be reik kon komen. Ja, ook de gratis-ver spreiding van de Bijbel hebben zij ter hand genomen. In een kostelijke samen werking is er op het terrein der Bijbel genootschappen veel tot stand gebracht, ten dienste van het Koninkrijk Gods. Dit doet te meer goed, waar verder bij de Nabetrachting. Natuurlijk hadden wij allen er wel bij willen zijn, toen daar opeens al die man nen en vrouwen recht stonden op dat ge luid als van 'n geweldige windvlaag. Zij zelf moeten geschrokken zijn toen 't scheen, dat de lucht boven hen eens klaps ontbrandde. Alsof er vuurtongen sprongen naar alle kant, zich splitsend en dalend op elk van hen, zodat zij branden de kaarsen leken, schoner dan wanneer in het nabije heiligdom de ene na de andere luchter ontstoken werd. Als geëlectriseerd waren allen van hun zetels gevlogen, voelden zich doorstroomd van nooit zó ervaren drang om zich te uiten, dronken van blijdschap. Zij hoor den zich zelf en de anderen jubelen, wat de Geest hun gaf uit te juichen. Ja, wie zou dat niet hebben willen ho ren en zien, zelf één dier vervulden wil len zijn Staan wij in Pinkstertijd niet altijd weer wat ontnuchterd over het feit, dat óns Pinksterfeest zo weinig heeft van dat eerste en grootse, toen de heilige Geest werd uitgestort onder zo aangrijpende te kenen Misten wij en onze kinderen ook nu weer niet heel veel? Laat ons nog eens scherp acht geven, wat het eigenlijke van dit geweldigste al ler Christelijke hoogtijden uitmaakt Is het die orkaanstoot of die opvlam mende vuurtongen Hoe ontzagwekkend deze symbolen ook mogen zijn geweest, zij zijn juist het we zenlijke en het meest heerlijke niet. Pas send op die grote dag van overgang van oud naar nieuw verbond, van schaduw naar licht, van belofte naar vervulling, zouden zij de kerk vandaag eer schaden. Stel li eens voor, dat, zeg elke Pinkster dag zich de tekenen herhaalden, wat zou de gemeente anders worden dan 'n kijk spel voor de wereld, waaruit de spotters misschien wel haar zouden verdenken van kunstgrepen van de meest geraffineerde techniek, die thans alles nabootsen kan. En zij, die ons zouden volgen om die curieuze tekenen Christus, het hoofd der kerk, wenst hen verre te houden op dit puur geestelijk feest van de Geest. Hij heeft er genoeg onder geleden, hoe voor zichtig Hij ook met zijn wonderen om ging in de dagen zijner vernedering. Doch, waarom dan tóén wel Indien ze nu licht zouden schaden, wat nut deden ze dan op de dag der uitstor ting zelf? Allereerst heeft dat geweldig gedruis, hoorbaar over alle tempelpleinen, de aan dacht getrokken van pelgrims uit vijftien verschillende streken. Met één slag moest naar alle hoeken van de wereld verspreid wat daar in Jeruzalem plaats greep: het ontstaan van een nieuwe gemeente, ron dom een gekruisigde en weer opgestane Heer, Jezus Christus. Hoe groots èn natuurlijk was dus dit teken tegenover de best-gevoerde en meest uitleg van de Bijbel helaas zoveel ver scheidenheid aan de dag treedt. Het éne Woord Gods is verspreid, vertaald, en onder 't oog gebracht van een ontelbare menigte in alle landen. Er is alle reden voor, dat er in Den Haag een samenkomst wordt' gehouden, om God te danken voor dit werk, eens in moeilijke tijden begonnen. Dat moeten we niet over 't hoofd zien. 1804 was het jaartal, waarin Europa zuchtte onder Franse overheersing. 1814 het jaar, waar in ons land uit de ontreddering te voor schijn kwam. Juist in die periode werd een arbeid aangepakt, die het meest zou bijdragen tot het bekend worden van de Naam des Heren. Met dankbare erkennning voor alles, wat de onderscheiden Bijbelgenootschap pen reeds deden, hopen we, dat dit werk ook in de toekomst ongestoord kan voort gaan en tot uitbreiding komen. Moge God het gebruiken als een middel, om daardoor vele harten te treffen en te win nen. C. St. sympathieke reclame van zending of evangelisatie in het heden. Het was geen valwind, die daar voor 'li ogenblik allen naderbij lokte. Het was slechts 'n onstof felijk zinnebeeld van die Geest, die even geheimzinnig als de wind in oorsprong en ommegang, blaast waarheen Hij wil. Men hoort enkel zijn geluidde éne, al len saambindende taal der liefde, in het prijzen van de grote werken Gods. Wat dit eerste uiterlijke teken nood zakelijk vooral voor die buiten waren, hoe onmisbaar was ook dat andere teken van het vuur voor die binnen waren. Zij móésten boven elkanders hoofd, boven ieders hoofd zien, die tong als van vuur. Het was het onweersprekelijk bewijs, dat de Geest ook hun, ook vrouwen, zelfs de jongsten was gegeven. „Het zette zich op ieder van hen." Het bleef er, nadat het gemeenschapsvuur zich had verdeeld, als 'n zeer persoonlijk bezit, boven ieders hoofd. Heiligend en louterend is de Geest van God, bezielend, warmend, levenwek kend. Éénzelfde bij allen in- en uitslaand vuur, dat de meest contrasterende rassen en karakters, volken en personen, voor immer herschept tot leden van één li chaam, waarin elk toch geheel eigen plaats en betekenis heeft. „Het zette zich op ieder van hen." Dat is het wat de Here van stonde aan zijn jeugdige gemeente diep inprenten wil, laten zien en tastengij samen alleen hebt de heilige Geest. Toch hebt gij die ook voor u zelf. Ieder op zijn wijze, naar zijn bevatting. Als uw gemeenschappelijk en tegelijk meest individueel bezit. Nu de Geest voor 't allereerst en voor goed werd uitgestort in de gemeente, kon den die hoor- en zichtbare tekenen door de nu pas mondige kerk niet worden ge mist. Geen twijfel mocht er overblijven, over 't feit, dat de belofte aan allen te- samen èn hoofd voor hoofd voltrokken was. Doch zo min als de uitgieting zelf voor herhaling vatbaar is, zijn het de te kenen. Ook in dit opzicht zouden ze, herhaald, licht misverstand verwekken, alsof de Geest telkens opnieuw neerdalen moest en deze dus plaatselijk of tijdelijk ooit ergens in de groeiende gemeente zou ontbreken! Terwijl de gemeente juist overal geloven mag, dat Hij er is en blijft alom waar Woord en Sacrament geliefd zijn. Geloven doch ook ervaren. Want het eigenlijke, het meest essen tiële van het feest duurde: het spreken met andere tongen, zoals de Geest het gaf uit te spreken, de grote daden Gods! O, ook daarin, was iets niet blijvends: de vorm waarin het tóén geschiedde. Dat tijdelijk vooruit grijpen op de éne hemeltaal. Voor 'n moment Babel, de spraakverwarring overwonnen. Toen de Here ook was „nedergevaren", doch in zijn ongunst, opdat „zij elkanders taal niet verstaan". Nu, blijvend weergekomen in zijn gunst, zodat uit vijftien onder scheiden oorden, „een ieder in zijn eigen taal hoorde spreken", de van de Geest vervulden de grote daden Gods. Zie, dat meest wezenlijke van het Pink sterfeest bleefhet echt geestelijk roemen in Gods grote daden, 't grootst in Jezus

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1