Jeugdrubriek
Kerknieuws
Zending
Weet U al
wat een POSTCLUB is
UIT DE „GETROFFEN KERKEN"
Het tweede verschijnsel is van minder
ernstige aard, maar het is toch erg ge
noeg. Het is, laat me 't maar eerlijk zeg
gen: Jubo!
Ik weet, dat ik heilige huisjes aanraak,
als ik daar wat van zeg. Dat is zo erg
niet. Erger is het, dat het een „heilig"
huisje gewórden is! Ik vind die Jubelga
een naar ventje, maar dat is 'n kwestie
van smaak, en daar gaat het dus niet om.
Maar Jubo zelfAl maanden lang wor
den de duizenden opgewekt mee te gaan
naar Jubo II. En de duizenden zullen dat
wel weer prachtig vinden. Wat is er ook
weer niet allemaal te zien en te horen op
deze erkende christelijke feestdag.
Is het niet Pinkstermaandag? Nu dan
doet ons christelijk Nederland aan massa
regie. Het wordt super-massaal. Zóveel
koren. Dameskoren, Herenkoren, Kinder
koren Dan kleurige gewaden en décors
Autopolo en steekspelDit gebeurt alle
maal in het christelijke. Het verband im
mers tussen deze monsterbetoging met
décors en auto-polo, steekspel en ver-
keersstagnatie, reclame en vlaggen en
het Pinksterfeest is voor ieder zomaar
duidelijk. Iedereen gaat daar blij vandaan,
RECORD-GENADE.
Laat ik beginnen met toe te geven, dat
dit een vreemde uitdrukking is. Ik ben er
zelf dan ook niet op gekomen. Het staat
ergens, maar ik weet helaas niet meer
waar. Anders zou ik dat er wel bijver
tellen.
Het ging daar over de moordenaar aan
het kruis. Een pracht verhaal.
Een boef, die heel wat op zijn geweten
heeft, wordt op het laatste nippertje nog
zalig.
Op twee manieren is dat bijzonder.
Eerst al, dat het ter elfder ure gebeurt!
Nog net op tijd, anders was hij voor
eeuwig verloren geweest.
God slaat zijn hele verloren leven over,
maar trekt hem in de laatste minuut nog
naar zich toe. Hij heeft niet voor God
kunnen leven, maar is dan toch nog met
God gestorven.
En dan het meest bijzondere: het was
een moordenaar. Of een rover, zoals de
N. Vertaling zegt. In ieder geval een
eerste-klas boef met een misdadigersver-
leden.
Je krijgt het idee, dat hier Gods hand
even uitschiet om nu eens buitengewoon
genadig te zijn. Dat is extra genade, wat
daar geschiedt.
Een maximum-prestatie. Record-gena
de
Nietwaar, allemaal hebben we wel ge
nade nodig. Maar zie je dat, zelfs een
boef kan het paradijs binnenkomenDat
moet super-genade wezen.
Veel meer dan er voor ons gewone
mensen nodig is.
Als je er zo over denkt, moet ik toch
even heel ernstig met je praten. Het lijkt
zo logisch uit dit verhaal af te leiden.
Maar het is de logica van de Farizeeër,
waarmee het evangelie ronduit de nek
wordt omgedraaid
Dat is de verbeelding van de brave,
vrome burger in je eigen hart.
Die brave stem kan heel aardig praten.
Zo in de geest van: er is toch een heel
verschil tussen een boef en een gewoon
mens. En God zal er toch niet aan voorbij
zien, dat ik geen boef ben en hij wel.
Die brave stem trekt daar ook de con
clusies uitzeker, zeker, we leven immers
allemaal van genade en we zijn daarbij
diep-afhankelijke mensen die zonder God
niets kunnen doen. Maar die boef die had
het dan toch helemaal niet verdiend!
Ongelooflijk! Alsof brave mensen het
SCHARENDIJKE
Lieve broeders en zusters
Deze keer ontvangt U maar een korte
brief.
Allereerst iets over ons kerkgebouw.
De mensen die op Scharendijke wonen,
kunnen dagelijks zien, hoe er met man
en macht gewerkt wordt om het gebouw
voor Pinksteren althans „zitbaar" te ma
ken.
Dat heeft wel erg veel voeten in de
aarde. Nu eens is het wat met de stenen
wat niet klopt, dan weer zitten we met
de centrale verwarming. Arme br. Rin-
gelberg wordt bij nacht en ontij uit zijn
bed gebeld enz enz. Er wordt gewerkt.
Maar of de plannen kunnen doorgaan,
v/eet ik nog niet. U zult daar nog tijdig
van horen.
de regisseurs en de doodvermoeide ver
keerspolitie incluis, omdat het.Pink
steren geweest is. De uitstorting van de
H. Geest. Is er een waardiger viering van
dit christelijke feest mogelijk?
Mij ontgaat niet alleen de zin van dit
alles en ik pijnig mij niet alleen met de
vraag welk belang hiermee gediend wordt,
maar ik vrees, dat dit hele geval op de
grens ligt van de sensatie, d.i. de wereld.
Hier is óók copy, maar in andere zin dan
zo pas. Het is copie met i.e. Copie van
de massabijeenkomsten, die wij anderen
zagen organiseren. Wij hebben in de Bij
bel gelezenniet door kracht en geweld,
maaren wij vinden dat het toch
eigenlijk wel moet met kracht en geweld,
met reclame en imponerende getallen, met
regie en décor. Met steekspelen en auto
polo. Met autobussen en scooters, en toe
ters. Nee, Jubelga, zelfs ondanks uw ge
streepte broek en puntboord trap ik daar
niet in.
Door dit stukje wordt er misschien
enige verwarring en onrust gesticht in
N.C.R.V.-kringen. Dat was ook juist de
bedoeling.
H. V.
wel een klein beetje verdiend hebben!
Vreselijk, zo slim als die brave Fari
zeeër daar diep in je hart toch wezen
kan. Die zit bij alle kerkmensen zijn ver
haaltjes te vertellen over gewone genade
die nodig is voor alle mensen, en record
genade clie nodig is voor de grove zon
daars.
Je moet maar eens goed luisterendan
hoor je hem ook praten bij jezelf. Ja ze
ker, hij zit evengoed bij gereformeerde
mensen diep in het hart, al praten ze nog
zoveel over genade.
Maar zo blijft er van het evangelie
geen draad meer over.
Natuurlijk is er in onze maatschappij
onderscheid tussen boeven en gewone
mensen. Gelukkig maarEn God ziet dat
onderscheid evenmin voorbij.
Maar de gelijkheid tussen een boef en
een gewoon mens is nog veel groter. Voor
God kunnen ze geen van beiden bestaan,
en hebben ze dezelfde genade nodig: het
kruis van de Here Jezus Christus. Dat is
het evangelie voor boeven en voor nette
mensendie ene genade van het kruis van
Jezus. Wie daarvan niet leeft, zal zeker
sterven.
En als de Gereformeerde Kerk of de
Ned. Herv. Kerk of welke kerk ook maar
zou vergeten dat ze als die boef op Gol
gotha van dezelfde genade moeten leven?
dan kunnen ze zich nog duizendmaal kerk
van de Here Jezus Christus noemen, maar
dan is de Fiere Jezus Christus daar niet
in hun midden. Hij is bij de boeven, tij
dens zijn leven en tijdens zijn dood. En
ook na zijn Opstanding.
Hij is er voor mensen, die dezelfde
record-genade nodig hebben als die moor
denaar aan het kruis.
Iets anders is, dat Jezus van boeven
andere mensen kan maken. Dat blijft
geen boevenleven, en het blijft ook geen
net burgermansleven. Dat wordt anders,
door de Geest van Christus.
Maar de genade die er voor die moor
denaar nodig was, en voor jou nodig is,
is dezelfde: de record-genade van Gods
liefde, die de Here Christus aan het kruis
geopenbaard heeft.
En ik weet daar maar één houding te
genover. Niet het uitpluizen vanzou hij
niet meer schulden hebben dan ik. Zo'n
uitpluizer weet niet wat schuld voor God
is.
Maar die andere houding, die je o.a.
bij Paulus vindt: Tegenover Gods record
genade voel ik mij de grootste van alle
zondaren.
Ik, record-zondaar. (I Thim. 1:15.)
Sch. H. M. K.
Ook „Kerkherstel" (dat is ons fonds
wat we zo vet mogelijk moeten maken)
groeit gestadig. Deze week kwam er weer
ƒ20,bij van een zuster van onze ge
meente.
Wat intussen niet groeit hier op Schou
wen is het gezaaide. Het land snakt naar
regen. We begrijpen hier langzamerhand
iets van die psalmregel van „het land wat
dor en mat van droogte brandt". Zo is
het bij ons op Schouwen nu ookwat niet
ingezaaid is, verstuift als was het de Sa
hara. Wat wel ingezaaid is, kwijnt weg
van de dorst.
Overigens gebruikt de Bijbel dat ook
weer als beeldspraak. Het is het beeld van
de mens zonder Godeen dorstige akker,
waarop alles moet verdrogen en verdor
ren, omdat de dauw des hemels uitblijft.
Zo kwijnt het mensenleven weg en zo
Tweetal te Rotterdam (vac. F. C.
Meijster), W. van Boeijen te Eindhoven
en A. Brouwer te Barneveld te Stads
kanaal, T. J. Hagen te Lemelerveld en
P. A. Kouwenhoven te Schildwolde.
Beroepen te Eindhoven (4e pred. pl.),
C. H. Appelo te Nijkerk te Berlikum
en te Onstwedde, A. C. Kersten te Op
perdoes te Ferwerd, Hoogeveen (vac.
W. Faber) en te Sürhuisterveen, L. H.
Kwast te Westerlee (Gr.) te Poortu-
gaal, M. G. Ton te Geesteren-Gelselaar.
te Domburg en Westkapelle, O. van
Noort van Nieuwendijk.
Aangenomen naar Red Deer (Alberta)
(Canada), R. Kooistra te 's-Gravenhage-
Moerwijk naar Wilnis, P. A. Bohl-
meijer, cand. te Bussum.
Bedankt voor Middelburg (vac. H.
Veldkamp), G. Vellenga te Alkmaar
voor Zwartebroek, J. van Dalen te Den
Andel (Gr.).
NIEUWE SCHOLEN.
We hadden het over het omvangrijke
plan van de Zuiderzending tot steun aan
het Chr. onderwijs in de Classis Blora.
Onder meer werd een bedrag van
40.000,uitgetrokken voor de oprich
ting van nieuwe scholen op vijf verschil
lende plaatsen. Ik noemde U reeds1
Tjepu. Nu volgt 2) Pulo. Dat is maar
een kleine en armelijke dessa, diep ver
scholen in het binnenland, op 12 km af
stand van Tjepu. Er is daar een kleine
gemeente van ruim 100 zielen, die al wel
vijftig jaar bestaat, maar waarin heel wei
nig groei zit. Hoe komt dat? Voorname
lijk doordat er geen Chr. School is! De
Chr. School is immers de „kweekplaats"
bij uitstek voor de kerk! Nu is er heel
vroeger wel een miniem schooltje geweest.
Maar dat is in 1915 weer gesloten, omdat
het geen levensvatbaarheid had. Dat was
nog de tijd, waarin een school door de
meerderheid der eenvoudige dessa-mensen
beschouwd werd als een erg „nieuwer
wets" en nutteloos ding. Alleen rijkere
en zeer vooruitstrevende lieden stuurden
daar hun kinderen heen. Nu is dat alles
heel anders geworden. Het huidige Indo
nesië schreeuwt letterlijk om scholenEn
tot in de verst afgelegen dessa's wil men
de kinderen laten leren, om straks een
beentje te kunnen krijgen, waar ze meer
verdienen dan hun ouders. Daarom is
het geen wonder, dat de vooraanstaanden
en de bevolking van Pulo het plan van
de Zending om daar een school te openen
eenstemmig toejuichen. Te meer, waar
het Chr. onderwijs reeds een zeer goede
naam heeftBovendien liggen de omstan
digheden in die plaats wel bizonder gun
stig het schoolgebouw staat er alHet
is onlangs door de gemeente uit eigen
middelen helemaal opgeknapt en kan te
gelijk als school- èn kerkgebouw dienen.
De stuwende kracht is ook hier Ds. Wirjo
van Tjepu, welke gemeente met Pulo ge
combineerd is. Hij wil in Aug. a.s. bij het
begin van het nieuwe leerjaar, de school
al laten beginnen, eerst met de klassen 1,
2 en 4. Het volgend jaar komen daar dan
de klassen 3 en 5 bij en het jaar daarop
klas 6. De Zending hoeft hier maar met
een betrekkelijk gering bedrag te steunen.
En loopt de school eenmaal een anderhalf
jaar, en volodet ze aan vereisten, dan
geeft de overheid een gedeeltelijke subsi
die, net voldoende opdat de school verder
op eigen benen kan staan. Maar wij moe
ten voor de eerste stoot zorgenWat we
dan nu gaan doen.
3) Djepon. Dat is een extra mooi ge
val! Luister maar.
Djepon is een belangrijk plaatsje aan
de weg en de spoorlijn naar Tjepu, op
wordt de wereld een woestijn, omdat het
leven dicht zit naar boven. De mensen
hebben de hemel boven zich dicht getrok
ken. Ze wisten niet wat ze deden. Toen
werd immers alles woestenij.
Het Pinksterfeest wat we straks zullen
vieren, vertelt dan dat God de hemel weer
geopend heeft, en niet maar een druppel
geeft, maar een „milde regen" op dat ver
droogde mensenleven. Dat is de uitstor
ting van de Heilige Geest. Dan wordt al
les weer vol van God en dan kan het
weer bloeien.
Zo moet U zich op dat komende feest
voorbereiden. Het is een feest voor dor
stige mensen, die zonder de gemeenschap
met de Here Jezus niet kunnen leven.
Tenslotte nog .eens onze zieken. Denkt
U daar wel om? Stel U voor, dat God
U zou vergetenVergeet U dan de broe
ders en zusters niet.
Een adreswijziging: C. van Wester
voort van Burgh naar Elkerzeeseweg,
Scharendijke.
Allen hartelijk gegroet van Uw
H. M. Kuitert.
8 km afstand van Blora. Vóór de oorlog
heeft de Salatiga-zending daar een drie
jarig schooltje gehad, waarvan tot in de
verre omtrek een uitstekende roep uit
ging. Helaas is het tengevolge van de
oorlogsomstandigheden gesloten. Maar
het gebouw staat er nog, en moet alleen
provisorisch hersteld en later vervangen
worden. Het merkwaardige is nu, dat er
in en bij Djepon slechts verspreide chris
tenen wonen (er is geen kring of gemeen
te), maar dat de autoriteiten er, in over
eenstemming met de wens der bevolking,
al herhaaldelijk op hebben aangedrongen,
dat de school heropend zou worden. Maar
tot nu toe ontbrak daarvoor het geld.
Doch dat is er dus nu! En in Aug. a.s.
kan de school haar deuren weer openen
voor denkelijk honderd procent niet-chris-
telijke kinderen, die daar gedurende zes
jaar en dat zes dagen van de week de
naam van Jezus horen noemen!
Daarmee mogen we dan tevens de
draad weer opnemen van een prachtig
stuk werk van de vroegere zendelingen
(van de Salatiga-zending), zoals dat
eigenlijk ook het geval is in Pulo. Moge
de Heere het doen gelukken!
4) Kunduran. Een soortgelijke plaats
als Djepon, met een grote hout-opslag
plaats aan de weg en spoorlijn naar Pur-
wodadi, 28 km van Blora. Daar is nog
nooit een Chr. school geweest. Wel een
polikliniek, opgericht door de Salatiga-
zendelingen, horend bij het ziekenhuis
van Blora. Helaas is van dit gebouw ech
ter niets anders meer over dan het fun
dament. Maar dat mag er dan ook wezen
Het is nog zo sterk en hecht, dat er di
rect vier schoollokalen op neergezet kun
nen worden; daarna is dan een nieuw
stuk fundering nodig voor nog twee lo
kalen. De bouwwerkzaamheden zijn al
begonnen om tijdig voor het nieuwe cur
susjaar althans met de eerste twee loka
len klaar te zijn. Dan jubelt de kleine
christen-kring (48 zielen met een eigen
guru indjil) van Gagakan, dat pal tegen
Kunduran aan ligt! Want hun kinderen
kunnen dan onderwijs ontvangen, dat in
de naam van Christus gegeven wordt en
Zijn Woord als maatstaf heeft. En, op
de lange baan gezien, kan die school de
stuwkracht van de gemeente gaan bete
kenen. Maar vanuit het oogpunt van de
„zendingsstrategie" bekeken heeft zo'n
school in Kunduran, waar slechts twee
christen-gezinnen wonen, net als in Dje
pon nog groter waarde. Het gros der
leerlingen zal immers uit Islamitische
kring komen, en via deze „toegangspoort"
van de Chr. school zal de directe Evan
gelieprediking zich een weg kunnen ba
nen naar het hart van een groot stuk
heidense samenleving. De guru's sekolah
(onderwijzers) vormen bij deze „opmars"
de voorhoede, da'n volgt in hun voetspoor
de guru indjil (evangelist) met direct
daarna de pandita's utusan (missionaire
predikanten) en op de achterhoede staan
de Javaanse gemeenten èn Uw Hollandse
kerken
5) Rembang. Ik hoop, dat U die naam
nog niet vergeten bent, nadat ik U vorig
jaar verteld heb van de wonderbaarlijke
groei van deze gemeente, mede dank zij
Uw gebed. Die ontwikkeling heeft zich
door Gods genade blijvend doorgezet en
behalve aangaande de plannen tot school
stichting zijn er nog meer verrassende
bizonderheden van Rembang te memore
ren. Maar omdat genoemde plannen nog
niet geheel uitgewerkt zijn, wacht ik nog
liever even met daarvan te spreken. Vindt
een en ander ongehinderd voortgang, dan
hoop ik U daar in een afzonderlijk stukje
straks iets over te schrijven.
H. Schut.
Salatiga/Blora, 27 April 1954.
Sinds een jaar heeft de Bond voor
Gereformeerde Jeugdorganisatie ook club
werk voor jongens en meisjes, die of
door langdurig ziek zijn of door invalidi
teit niet aan het gewone clubwerk mee
kunnen doen.
Voor hen is het mogelijk om lid te wor
den van een postclub! Zo'n club bestaat
uit 6 a 7 jongens of meisjes en twee lei
ders of leidsters. Het kan zijn, dat een
jongen in Harderwijk lid van zo'n club
is met een jongen die thuis ziek ligt in
Goes of een meisje, dat thuis ligt in Breda
met een die in het sanatorium ligt in Ap
pelscha.
En heus, het is leuk voor hen contact
te hebben met jongens of meisjes uit het
hele land die in soortgelijke omstandig
heden verkeren.
Eens per maand sturen de leiders of
leidsters een clubbrief rond, die er uit ziet
als een gezellig geïllustreerd schrift. En
hierin wordt van alles behandeld. De
leidsters beantwoorden er de vorige brief
in, er staat een overdenking in, een stuk
kerkgeschiedenis, iets over kunst of mu
ziek, sterrenkunde, techniek, kinderver-