Jeugdrubriek Kerknieuws Zending Weet U al wat een POSTCLUB is UIT DE „GETROFFEN KERKEN" Het tweede verschijnsel is van minder ernstige aard, maar het is toch erg ge noeg. Het is, laat me 't maar eerlijk zeg gen: Jubo! Ik weet, dat ik heilige huisjes aanraak, als ik daar wat van zeg. Dat is zo erg niet. Erger is het, dat het een „heilig" huisje gewórden is! Ik vind die Jubelga een naar ventje, maar dat is 'n kwestie van smaak, en daar gaat het dus niet om. Maar Jubo zelfAl maanden lang wor den de duizenden opgewekt mee te gaan naar Jubo II. En de duizenden zullen dat wel weer prachtig vinden. Wat is er ook weer niet allemaal te zien en te horen op deze erkende christelijke feestdag. Is het niet Pinkstermaandag? Nu dan doet ons christelijk Nederland aan massa regie. Het wordt super-massaal. Zóveel koren. Dameskoren, Herenkoren, Kinder koren Dan kleurige gewaden en décors Autopolo en steekspelDit gebeurt alle maal in het christelijke. Het verband im mers tussen deze monsterbetoging met décors en auto-polo, steekspel en ver- keersstagnatie, reclame en vlaggen en het Pinksterfeest is voor ieder zomaar duidelijk. Iedereen gaat daar blij vandaan, RECORD-GENADE. Laat ik beginnen met toe te geven, dat dit een vreemde uitdrukking is. Ik ben er zelf dan ook niet op gekomen. Het staat ergens, maar ik weet helaas niet meer waar. Anders zou ik dat er wel bijver tellen. Het ging daar over de moordenaar aan het kruis. Een pracht verhaal. Een boef, die heel wat op zijn geweten heeft, wordt op het laatste nippertje nog zalig. Op twee manieren is dat bijzonder. Eerst al, dat het ter elfder ure gebeurt! Nog net op tijd, anders was hij voor eeuwig verloren geweest. God slaat zijn hele verloren leven over, maar trekt hem in de laatste minuut nog naar zich toe. Hij heeft niet voor God kunnen leven, maar is dan toch nog met God gestorven. En dan het meest bijzondere: het was een moordenaar. Of een rover, zoals de N. Vertaling zegt. In ieder geval een eerste-klas boef met een misdadigersver- leden. Je krijgt het idee, dat hier Gods hand even uitschiet om nu eens buitengewoon genadig te zijn. Dat is extra genade, wat daar geschiedt. Een maximum-prestatie. Record-gena de Nietwaar, allemaal hebben we wel ge nade nodig. Maar zie je dat, zelfs een boef kan het paradijs binnenkomenDat moet super-genade wezen. Veel meer dan er voor ons gewone mensen nodig is. Als je er zo over denkt, moet ik toch even heel ernstig met je praten. Het lijkt zo logisch uit dit verhaal af te leiden. Maar het is de logica van de Farizeeër, waarmee het evangelie ronduit de nek wordt omgedraaid Dat is de verbeelding van de brave, vrome burger in je eigen hart. Die brave stem kan heel aardig praten. Zo in de geest van: er is toch een heel verschil tussen een boef en een gewoon mens. En God zal er toch niet aan voorbij zien, dat ik geen boef ben en hij wel. Die brave stem trekt daar ook de con clusies uitzeker, zeker, we leven immers allemaal van genade en we zijn daarbij diep-afhankelijke mensen die zonder God niets kunnen doen. Maar die boef die had het dan toch helemaal niet verdiend! Ongelooflijk! Alsof brave mensen het SCHARENDIJKE Lieve broeders en zusters Deze keer ontvangt U maar een korte brief. Allereerst iets over ons kerkgebouw. De mensen die op Scharendijke wonen, kunnen dagelijks zien, hoe er met man en macht gewerkt wordt om het gebouw voor Pinksteren althans „zitbaar" te ma ken. Dat heeft wel erg veel voeten in de aarde. Nu eens is het wat met de stenen wat niet klopt, dan weer zitten we met de centrale verwarming. Arme br. Rin- gelberg wordt bij nacht en ontij uit zijn bed gebeld enz enz. Er wordt gewerkt. Maar of de plannen kunnen doorgaan, v/eet ik nog niet. U zult daar nog tijdig van horen. de regisseurs en de doodvermoeide ver keerspolitie incluis, omdat het.Pink steren geweest is. De uitstorting van de H. Geest. Is er een waardiger viering van dit christelijke feest mogelijk? Mij ontgaat niet alleen de zin van dit alles en ik pijnig mij niet alleen met de vraag welk belang hiermee gediend wordt, maar ik vrees, dat dit hele geval op de grens ligt van de sensatie, d.i. de wereld. Hier is óók copy, maar in andere zin dan zo pas. Het is copie met i.e. Copie van de massabijeenkomsten, die wij anderen zagen organiseren. Wij hebben in de Bij bel gelezenniet door kracht en geweld, maaren wij vinden dat het toch eigenlijk wel moet met kracht en geweld, met reclame en imponerende getallen, met regie en décor. Met steekspelen en auto polo. Met autobussen en scooters, en toe ters. Nee, Jubelga, zelfs ondanks uw ge streepte broek en puntboord trap ik daar niet in. Door dit stukje wordt er misschien enige verwarring en onrust gesticht in N.C.R.V.-kringen. Dat was ook juist de bedoeling. H. V. wel een klein beetje verdiend hebben! Vreselijk, zo slim als die brave Fari zeeër daar diep in je hart toch wezen kan. Die zit bij alle kerkmensen zijn ver haaltjes te vertellen over gewone genade die nodig is voor alle mensen, en record genade clie nodig is voor de grove zon daars. Je moet maar eens goed luisterendan hoor je hem ook praten bij jezelf. Ja ze ker, hij zit evengoed bij gereformeerde mensen diep in het hart, al praten ze nog zoveel over genade. Maar zo blijft er van het evangelie geen draad meer over. Natuurlijk is er in onze maatschappij onderscheid tussen boeven en gewone mensen. Gelukkig maarEn God ziet dat onderscheid evenmin voorbij. Maar de gelijkheid tussen een boef en een gewoon mens is nog veel groter. Voor God kunnen ze geen van beiden bestaan, en hebben ze dezelfde genade nodig: het kruis van de Here Jezus Christus. Dat is het evangelie voor boeven en voor nette mensendie ene genade van het kruis van Jezus. Wie daarvan niet leeft, zal zeker sterven. En als de Gereformeerde Kerk of de Ned. Herv. Kerk of welke kerk ook maar zou vergeten dat ze als die boef op Gol gotha van dezelfde genade moeten leven? dan kunnen ze zich nog duizendmaal kerk van de Here Jezus Christus noemen, maar dan is de Fiere Jezus Christus daar niet in hun midden. Hij is bij de boeven, tij dens zijn leven en tijdens zijn dood. En ook na zijn Opstanding. Hij is er voor mensen, die dezelfde record-genade nodig hebben als die moor denaar aan het kruis. Iets anders is, dat Jezus van boeven andere mensen kan maken. Dat blijft geen boevenleven, en het blijft ook geen net burgermansleven. Dat wordt anders, door de Geest van Christus. Maar de genade die er voor die moor denaar nodig was, en voor jou nodig is, is dezelfde: de record-genade van Gods liefde, die de Here Christus aan het kruis geopenbaard heeft. En ik weet daar maar één houding te genover. Niet het uitpluizen vanzou hij niet meer schulden hebben dan ik. Zo'n uitpluizer weet niet wat schuld voor God is. Maar die andere houding, die je o.a. bij Paulus vindt: Tegenover Gods record genade voel ik mij de grootste van alle zondaren. Ik, record-zondaar. (I Thim. 1:15.) Sch. H. M. K. Ook „Kerkherstel" (dat is ons fonds wat we zo vet mogelijk moeten maken) groeit gestadig. Deze week kwam er weer ƒ20,bij van een zuster van onze ge meente. Wat intussen niet groeit hier op Schou wen is het gezaaide. Het land snakt naar regen. We begrijpen hier langzamerhand iets van die psalmregel van „het land wat dor en mat van droogte brandt". Zo is het bij ons op Schouwen nu ookwat niet ingezaaid is, verstuift als was het de Sa hara. Wat wel ingezaaid is, kwijnt weg van de dorst. Overigens gebruikt de Bijbel dat ook weer als beeldspraak. Het is het beeld van de mens zonder Godeen dorstige akker, waarop alles moet verdrogen en verdor ren, omdat de dauw des hemels uitblijft. Zo kwijnt het mensenleven weg en zo Tweetal te Rotterdam (vac. F. C. Meijster), W. van Boeijen te Eindhoven en A. Brouwer te Barneveld te Stads kanaal, T. J. Hagen te Lemelerveld en P. A. Kouwenhoven te Schildwolde. Beroepen te Eindhoven (4e pred. pl.), C. H. Appelo te Nijkerk te Berlikum en te Onstwedde, A. C. Kersten te Op perdoes te Ferwerd, Hoogeveen (vac. W. Faber) en te Sürhuisterveen, L. H. Kwast te Westerlee (Gr.) te Poortu- gaal, M. G. Ton te Geesteren-Gelselaar. te Domburg en Westkapelle, O. van Noort van Nieuwendijk. Aangenomen naar Red Deer (Alberta) (Canada), R. Kooistra te 's-Gravenhage- Moerwijk naar Wilnis, P. A. Bohl- meijer, cand. te Bussum. Bedankt voor Middelburg (vac. H. Veldkamp), G. Vellenga te Alkmaar voor Zwartebroek, J. van Dalen te Den Andel (Gr.). NIEUWE SCHOLEN. We hadden het over het omvangrijke plan van de Zuiderzending tot steun aan het Chr. onderwijs in de Classis Blora. Onder meer werd een bedrag van 40.000,uitgetrokken voor de oprich ting van nieuwe scholen op vijf verschil lende plaatsen. Ik noemde U reeds1 Tjepu. Nu volgt 2) Pulo. Dat is maar een kleine en armelijke dessa, diep ver scholen in het binnenland, op 12 km af stand van Tjepu. Er is daar een kleine gemeente van ruim 100 zielen, die al wel vijftig jaar bestaat, maar waarin heel wei nig groei zit. Hoe komt dat? Voorname lijk doordat er geen Chr. School is! De Chr. School is immers de „kweekplaats" bij uitstek voor de kerk! Nu is er heel vroeger wel een miniem schooltje geweest. Maar dat is in 1915 weer gesloten, omdat het geen levensvatbaarheid had. Dat was nog de tijd, waarin een school door de meerderheid der eenvoudige dessa-mensen beschouwd werd als een erg „nieuwer wets" en nutteloos ding. Alleen rijkere en zeer vooruitstrevende lieden stuurden daar hun kinderen heen. Nu is dat alles heel anders geworden. Het huidige Indo nesië schreeuwt letterlijk om scholenEn tot in de verst afgelegen dessa's wil men de kinderen laten leren, om straks een beentje te kunnen krijgen, waar ze meer verdienen dan hun ouders. Daarom is het geen wonder, dat de vooraanstaanden en de bevolking van Pulo het plan van de Zending om daar een school te openen eenstemmig toejuichen. Te meer, waar het Chr. onderwijs reeds een zeer goede naam heeftBovendien liggen de omstan digheden in die plaats wel bizonder gun stig het schoolgebouw staat er alHet is onlangs door de gemeente uit eigen middelen helemaal opgeknapt en kan te gelijk als school- èn kerkgebouw dienen. De stuwende kracht is ook hier Ds. Wirjo van Tjepu, welke gemeente met Pulo ge combineerd is. Hij wil in Aug. a.s. bij het begin van het nieuwe leerjaar, de school al laten beginnen, eerst met de klassen 1, 2 en 4. Het volgend jaar komen daar dan de klassen 3 en 5 bij en het jaar daarop klas 6. De Zending hoeft hier maar met een betrekkelijk gering bedrag te steunen. En loopt de school eenmaal een anderhalf jaar, en volodet ze aan vereisten, dan geeft de overheid een gedeeltelijke subsi die, net voldoende opdat de school verder op eigen benen kan staan. Maar wij moe ten voor de eerste stoot zorgenWat we dan nu gaan doen. 3) Djepon. Dat is een extra mooi ge val! Luister maar. Djepon is een belangrijk plaatsje aan de weg en de spoorlijn naar Tjepu, op wordt de wereld een woestijn, omdat het leven dicht zit naar boven. De mensen hebben de hemel boven zich dicht getrok ken. Ze wisten niet wat ze deden. Toen werd immers alles woestenij. Het Pinksterfeest wat we straks zullen vieren, vertelt dan dat God de hemel weer geopend heeft, en niet maar een druppel geeft, maar een „milde regen" op dat ver droogde mensenleven. Dat is de uitstor ting van de Heilige Geest. Dan wordt al les weer vol van God en dan kan het weer bloeien. Zo moet U zich op dat komende feest voorbereiden. Het is een feest voor dor stige mensen, die zonder de gemeenschap met de Here Jezus niet kunnen leven. Tenslotte nog .eens onze zieken. Denkt U daar wel om? Stel U voor, dat God U zou vergetenVergeet U dan de broe ders en zusters niet. Een adreswijziging: C. van Wester voort van Burgh naar Elkerzeeseweg, Scharendijke. Allen hartelijk gegroet van Uw H. M. Kuitert. 8 km afstand van Blora. Vóór de oorlog heeft de Salatiga-zending daar een drie jarig schooltje gehad, waarvan tot in de verre omtrek een uitstekende roep uit ging. Helaas is het tengevolge van de oorlogsomstandigheden gesloten. Maar het gebouw staat er nog, en moet alleen provisorisch hersteld en later vervangen worden. Het merkwaardige is nu, dat er in en bij Djepon slechts verspreide chris tenen wonen (er is geen kring of gemeen te), maar dat de autoriteiten er, in over eenstemming met de wens der bevolking, al herhaaldelijk op hebben aangedrongen, dat de school heropend zou worden. Maar tot nu toe ontbrak daarvoor het geld. Doch dat is er dus nu! En in Aug. a.s. kan de school haar deuren weer openen voor denkelijk honderd procent niet-chris- telijke kinderen, die daar gedurende zes jaar en dat zes dagen van de week de naam van Jezus horen noemen! Daarmee mogen we dan tevens de draad weer opnemen van een prachtig stuk werk van de vroegere zendelingen (van de Salatiga-zending), zoals dat eigenlijk ook het geval is in Pulo. Moge de Heere het doen gelukken! 4) Kunduran. Een soortgelijke plaats als Djepon, met een grote hout-opslag plaats aan de weg en spoorlijn naar Pur- wodadi, 28 km van Blora. Daar is nog nooit een Chr. school geweest. Wel een polikliniek, opgericht door de Salatiga- zendelingen, horend bij het ziekenhuis van Blora. Helaas is van dit gebouw ech ter niets anders meer over dan het fun dament. Maar dat mag er dan ook wezen Het is nog zo sterk en hecht, dat er di rect vier schoollokalen op neergezet kun nen worden; daarna is dan een nieuw stuk fundering nodig voor nog twee lo kalen. De bouwwerkzaamheden zijn al begonnen om tijdig voor het nieuwe cur susjaar althans met de eerste twee loka len klaar te zijn. Dan jubelt de kleine christen-kring (48 zielen met een eigen guru indjil) van Gagakan, dat pal tegen Kunduran aan ligt! Want hun kinderen kunnen dan onderwijs ontvangen, dat in de naam van Christus gegeven wordt en Zijn Woord als maatstaf heeft. En, op de lange baan gezien, kan die school de stuwkracht van de gemeente gaan bete kenen. Maar vanuit het oogpunt van de „zendingsstrategie" bekeken heeft zo'n school in Kunduran, waar slechts twee christen-gezinnen wonen, net als in Dje pon nog groter waarde. Het gros der leerlingen zal immers uit Islamitische kring komen, en via deze „toegangspoort" van de Chr. school zal de directe Evan gelieprediking zich een weg kunnen ba nen naar het hart van een groot stuk heidense samenleving. De guru's sekolah (onderwijzers) vormen bij deze „opmars" de voorhoede, da'n volgt in hun voetspoor de guru indjil (evangelist) met direct daarna de pandita's utusan (missionaire predikanten) en op de achterhoede staan de Javaanse gemeenten èn Uw Hollandse kerken 5) Rembang. Ik hoop, dat U die naam nog niet vergeten bent, nadat ik U vorig jaar verteld heb van de wonderbaarlijke groei van deze gemeente, mede dank zij Uw gebed. Die ontwikkeling heeft zich door Gods genade blijvend doorgezet en behalve aangaande de plannen tot school stichting zijn er nog meer verrassende bizonderheden van Rembang te memore ren. Maar omdat genoemde plannen nog niet geheel uitgewerkt zijn, wacht ik nog liever even met daarvan te spreken. Vindt een en ander ongehinderd voortgang, dan hoop ik U daar in een afzonderlijk stukje straks iets over te schrijven. H. Schut. Salatiga/Blora, 27 April 1954. Sinds een jaar heeft de Bond voor Gereformeerde Jeugdorganisatie ook club werk voor jongens en meisjes, die of door langdurig ziek zijn of door invalidi teit niet aan het gewone clubwerk mee kunnen doen. Voor hen is het mogelijk om lid te wor den van een postclub! Zo'n club bestaat uit 6 a 7 jongens of meisjes en twee lei ders of leidsters. Het kan zijn, dat een jongen in Harderwijk lid van zo'n club is met een jongen die thuis ziek ligt in Goes of een meisje, dat thuis ligt in Breda met een die in het sanatorium ligt in Ap pelscha. En heus, het is leuk voor hen contact te hebben met jongens of meisjes uit het hele land die in soortgelijke omstandig heden verkeren. Eens per maand sturen de leiders of leidsters een clubbrief rond, die er uit ziet als een gezellig geïllustreerd schrift. En hierin wordt van alles behandeld. De leidsters beantwoorden er de vorige brief in, er staat een overdenking in, een stuk kerkgeschiedenis, iets over kunst of mu ziek, sterrenkunde, techniek, kinderver-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 2