en onweder «7// storm Geheugenstoornis negende jaargang No. 44 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 30 april 1954 Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- RedacteurenDs D. J. Couvée, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Abonnementsprijs2,75 per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. jaar (bij vooruitbetaling). aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 10 cent per mm. ZEEUWSE KERKBODE Zo kan men zeggen, dat in Genève de conferentie der grote vier wordt gehou den. Terwijl de afgevaardigden aankwamen, was men in het Oosten bezig zo mogelijk de Franse heldenschaar van Dien Bien Phoe te vernietigen. In spanning volgt de wereld de strijd, die daar aan de gang is. Tegelijk vraagt men zich af, of het dan niet mogelijk is, om hier een andere oplossing te krijgen. Nehroe van India ziet het zó, dat Frank rijk volledig terug moet trekken uit Indo- China. Inderdaad is er dan wel een op lossing, èn tegelijk een overwinning. Het blijft de vraag, of dit in de wereldver houdingen een gunstige overwinning zou zijn. In ieder geval staan de zaken wel heel ongunstig, nu de conferentie gaat begin nen. We maken weer één van die poli tieke spanningen door, waaruit van alles kan voortkomen. En we begrijpen wel, dat er de laatste weken véél ernstige aan leidingen zijn geweest voor allerlei be sprekingen tussen de „wereldgroten". Pasen heeft ons wéér verkondigd, dat de Koning des levens overwinnaar is. Te midden van het onrustige wereldverloop blijft Hij Dezelfde. Christus voert Zijn Rijk naar het glorievol einde, en Hij leidt ook de wereld tot de beslissing. In het diplomatieke wereldverkeer treft ons iets van onmacht, verborgen onder „veel vertoon". Het Evangelie der Op standing spreekt zo stellig als het maar kan. Het leert de kerk hoopvol de wereld inkijken, want de Eersteling der kudde, na Zijn verrijzenis, bezorgt nu het ver dere werk. In storm en onweder. Dwars door het gewoel der volken heen. U hebt stellig wel eens gehoord van geheugenstoornis Nee, ik bedoel niet dat gewone, alledaagse geval van vergeetach tigheid. Iemand is dan wat men noemt „kort van memorie". Dat kan erg lastig wezen vooral voor wie er mee behept is. Dat zijn dan, zoals u weet, vooral de oudere mensen. Zij beklagen zich dan te genover u, dat hun geheugen toch zo slecht wordt. Ze kunnen bijna niets meer onthouden. De klacht, waarmee de domi nee nogal eens te maken krijgt is: „ik zou zo graag wat meer van de preek wil len onthouden, maar 't is me glad on mogelijk". Dat kan natuurlijk aan die preek liggen. Als die bestaat uit een aan tal zinnen, die onderling met elkaar in geen enkel verband staan, nu dan geef ik het u te doen, zo iets te onthouden. Maar ook al zou het met die preek dik in orde zijn, kan toch menigmaal het ge heugen in de steek laten. U moet dat intussen niet al te tragisch nemen. U staat daarin niet zo ver achter bij de dominee zelf, die meestal z'n eigen preek niet onthouden kan, en daarom voor de veiligheid z'n preekboek je voor zich heeft. Stel u bovendien voor, dat u dat alle maal in uw arme hersens moest bewaren, wat er Zondag op Zondag gezegd werd. 't Is bovendien over een week weer Zon dag, en dan kunt u dat van de vorige week gerust vergeten. Het zal wel een hele toer voor u worden, zo maar vlotweg zonder haperen te vertellen desgevraagd wat u de vorige week of twee weken ge leden gegeten hebt. Dat wekelijks menu staat u niet precies meer voor de geest. Is ook helemaal niet nodig. Het mocht dan niet altijd even lekker wezen, soms ook wat opgewarmde kliekjes, het heeft u in elk geval gevoedtoen u die maaltijd hield, en daar kwam het nu maar op aan. Bij alles, wat ons persoonlijk kan tref fen. Die geloofsovertuiging moet naar bui ten openbaar worden. De Synode der Herv. Kerk riep de kerk op tot gebed voor de conferentie te Genève. Stellig zal hieraan voldaan zijn. Ik denk, dat op 25 April vrijwel van alle kansels deze zaak onderwerp van gebed is geweest. Jammer is, dat de „groten der aarde" zelf soms zo weinig blijk er van geven, dat zij het gebed in de wereld- nood van veel waarde achten. In dat op zicht is er zeker in het Westen een te kort, een ernstig tekort èn een grote schuld, evenals in het Oosten in Europa. Overigensmen houde mij ten goedemeen ik toch wèl, wanneer wij heden ten dage, in de politieke situa tie van Europa, het volk roepen tot ge bed, dat enige onderscheiding tussen „vóór èn achter" het ijzeren gordijn, moeilijk achterwege kan blijven. Zou men inderdaad willen volhouden, dat wij even onbevangen kunnen staan tegenover de politiek van Rusland als tegenover de po ging van het Westen, om de vrijheid der volken te behouden In een artikel van Dr A. J. Rasker in „De Herv. Kerk" las ik, dat Molotow de conferentie in Berlijn deed mislukken, omdat die conferentie stond onder de dreiging van atoomkanon nen, pas uit Amerika naar West-Duits- land verscheept. Het wil er bij mij niet in. Ik geloof, dat de bevolking van Oost-Europa, als- zij-de-kans-kregen, daar héél anders over zou spreken en schrijven. Het is de vraag, of met een dergelijke voorstelling eigen lijk één enkele zaak gediend wordt. Al léén, het wordt er „mistig" door Een jongere generatie zal gaan vragen hoe „zit" het nuwerkt Moskou even Het wordt dus helemaal niet van u ge vraagd, dat u alles zult onthouden, en 't is voor u ook helemaal niet nodig, als u er maar door gevoed is. Waarmee dan weer samenhing de vraag, of u ook hon ger had en zo, maar op deze details gaan we nu niet nader in, om de eenvoudige reden, dat we 't hier deze keer helemaal niet over hebben willen. Dus ook niet over die „kortheid van memorie". Dat is een soort slijtage, waar aan niemand ontkomt. Zoals uw gehoor organen op de duur gaan slijten, en u een beetje doof gaat worden, zo is ook uw geheugen op de duur aan slijtage onderhevig, en u zegt steeds vakerhoe was dat ook maar weer, en wanneer is dat ook weer gebeurd? Met die geheugenstoornis is het echter een heel andere geval. Dat is geen slijtage of ouderdomsverschijnsel, maar het is een ziekte, en wel een heel wonderlijke ziekte. U hebt misschien wel eens in de krant van zoiets gelezen dat iemand plot seling z'11 geheugen kwijtraakte. Dat moet je dan maar overkomen, dat je ineens niet meer weet, hoe je heet, waar je woont, wanneer je geboren bent enzo voort. Dat is menigmaal gebeurd, dat iemand zo de kluts kwijt raakte. Zo'n slachtoffer gaat dan aan het dwalen, en het gelukt de politie soms pas met veel moeite zo'n slachtoffer op het juiste adres te brengen. Het is kort geleden gebeurd op een politieke vergadering dat een spreker de huidige generatie heeft gekwalificeerd als een generatie „zonder geheugen". De di agnose was in dit geval dus „geheugen stoornis". Bedoelde spreker klaagde er over, dat men niets meer wist van de beginselstrijd zoals die door Groen, Kuy- per e.a. gestreden is, en daaruit verklaar de hij onder meer de huidige lauwheid en gebrek aan bezieling. Men zou dit zelfde ook kunnen toe passen op het kerkelijk terrein. Want zo hard voor de vrede als Washington Waarom loopt dan geen enkel gesprek goed af, en waarom krijgt Hongarije dan niet, wat de bevolking daar zo intens ver langt Men kan natuurlijk van de gedachte uitgaande kerk moet geen positie kie zen. Zij dient alleen het rijk Gods, en heeft geen standpunt ten opzichte van de rijken der aarde Is een dergelijke opvatting vol te hou den Denk terug aan de jaren 1940'45. Hadden we toen geen standpunt aangaan de de aardse machten En, we behoren het nóg te hebben. In de leiding en de politiek der volken komen we in aanra king met het waarheidselement en de vrij heidsdrang. In verband daarmee staat de positie keuze van de christen. Enbij de op roep tot het gebed zullen we ook een con crete zaak in 't hart hebben, die wij God voordragen. B.v. dat de volkeren mogen bevrijd worden van geweld en vrijheids beroving, van leugen, die de waarheid zoekt te verdringen. Juist wanneer wij in de sfeer van het gebed met God worste len om de vragen van het leven, dan kan niemand met algemeenheden volstaan. Dan is het b.v. volkomen onbevredigend, om even hard te roepen om bevrijding van „Amerikanisme" als van „communis me". Welke bezwaren men moge hebben tegen Amerikaanse levensstijl en zoal meer, welke gevaren van „verwereldlij king" men ook van die zijde moge vre zen, het is eenvoudig onzin, om in de politieke sfeer der volken oud en jong op te roepen tegen Amerikanisme en Communisme, alsof we hier grootheden hebben, gelijk de duchten. De kerk moet in haar oproep tot het gebed ook trachten, verhelderend in te werken op het inzicht der gemeente, en daarmee op het volksinzicht. Anders zou de kerk zelf er toe kunnen bijdragen, dat het stormachtig werd We hebben de laatste tijd nogal eens van kerkelijke zijde horen spreken over „het leger". Voorlichting dienaangaande op scholen, parades, en zo al meer. Uit als zo'n „in z'n geheugen gestoorde" niet meer weet, hoe hij heet, en waar hij woont, zo schijnen ook vele gereformeer den van nu niets meer te weten van hun kerkelijke naam of waar hun kerkelijk adres is. In plaats dat ze naar hun „eigen huis" gaan, of om met de Catechismus te spreken, des Zondags „naar de gemeente Gods" naarstig komen, laten ze de ge meente eenvoudig gemeente, en bellen ze bij de buren aan, of lopen ergens bij een wildvreemd adres binnen. U voelt wel, dat is een ziekte. Wie z'n eigen kerkelijk huis niet meer terug kan vinden, is geestelijk gestoord. Daar ha pert iets. Dat is een afwijking. Het is niet maar een geheugenzwakte, maar een stoornis. Was het alleen maar het eerste, dan zou dit bij de „ouderen" alleen voor komen, maar naar ik meen, is dit ver schijnsel nogal veelvuldig bij de „jonge ren" te constateren. Hoewel, ik wil niet graag lijnen gaan trekken en verschillen forceren tussen „jongeren" en „ouderen". Ik heb daar laatst in het Zeeuws Dagblad een paar vermanende artikeltjes over gelezen, en ik moet dat toestemmen. Het is niet zo, dat het „beeld der vaderen" er zo prachtig en imponerend uitziet, en dat het met al die jongeren maar een slap en zielloos zaakje is. In zoverre heeft het Bondslied met „ons wenkt het beeld der vaadren, dat kloek en vroom geslacht", wel eens op een dwaalspoor gebracht, en behoeft deze zin in het Bondslied naar mijn me ning dringend herziening. Er is aan de „vaderen" ook heel wat op te knappen, en men moet niet altijd zo eenzijdig de kant van de „zonen" uit kijken. Er is tegenwoordig een uitzending voor de radio aan de gang onder de titel „ron dom de twintig" waar Ad en Nico brie ven van jongeren aan het beantwoorden zijn. Dit is een sneeuwbalgeval dat tot de jongste dag doorduren kan, en ik geef er mijn oordeel niet over. Ik heb er wel enkele oecumenische diensten, die ik mee maakte in dagen van „afzondering", her inner ik mij, dat de voorganger ernstig waarschuwde tegen afgoden alsnationa lisme en militairisme. Is dat „vormend" werken in deze tijd? Wie van U kwam in Nederland ooit het monster van het militairisme tegen Spreek eens met de soldatenga er eens tussen zitten in een militaire trein. Als U dan „militairistische" klanken op vangt, of liedjes beluisterd, moet U mij beslist eens schrijven, want zelf ben ik nog nooit een volbloed-Nederlander-mili- tairist tegen gekomen. Endat natio nalisme valt ook wat mee. Ik vind, dat we op die manier storm ontketenen. Zoals Minister Staf in de Kamer er tegen sprak, zo mocht van uit de kerk zelf hier ook wel eens ernstig waarschuwend gesproken worden. Of, heeft Nederland geen verdediging nodig Er zullen er wel zijn, die dat graag zou den zien.het Westen zonder één sol daatje, enzMaar, de kerk mag ook wel bidden, dat overheden èn volken in het Westen bewaard worden voor deze „zonde van nalatigheid". Want dat zou het zijn De soldaat, die er véél voor moet opzij zetten, om zijn plicht te vervullen, heeft recht op een andere waardering van de kant van kerk en burgerij. Er zijn waar lijk andere „symptomen" van verwereld lijking, dan dat de kerk durft bidden voor het leger. En, daarmee belijdt de kerk nog volstrekt niet, dat het leger nummer één is, of dat „oorlog" het streven is. Geen sprake van. In deze stormachtige tijd is het nodig, dat wij Bijbels inzicht hebben in wat ons te doen staat in de verhoudingen van het leven. Het gebed, als het machtige wapen, waarmee wij uittrekken ter overwinning, achter Christus, onze Koning. En, in de kracht van het gebed onze roeping in deze wereld nakomen, en dat elkander inpren ten. Het zou een gelukkige samenwerking worden, wanneer de kerken hierin één lijn volgden bij de geestelijke vorming der kudde. C. St. een gedachte over, maar het is een zot die zijn ganse geest uitlaat. Ik wou alleen maar vragenwaarom geen praatuurtje met lieden rondom de veertig, of rondom de vijftig? Daar liggen de problemen nog veel zwaarder. Met andere woorden: het euvel van de geheugenstoornis is geen leeftijdskwestie, maar bestrijkt heel de huidige kerkgeneratie van 8 tot 80 jaar. We zitten daar geweldig mee. En de vraag is: hoe komen wij van die nare ziekte af? Eerste eis voor goede therapie is altijd de juiste diagnose. Daarom vraagt de dok ter allereerst: wat scheelt er aan? Welke klachten hebt u Waar doet het pijn Pas na dit onderzoek kan hij het juiste ge neesmiddel voorschrijven. We moeten dus eerst weten, wat hier de kwaal is. Ik schreef hierboven achter „geheugen stoornis" een vraagteken. Ik zet er namelijk nog een vraagteken achter of de kwaal van de kerk wel „ge heugenstoornis" is. Dit onderstelt namelijk, dat men iets wel geweten hééft, maar het nu niet meer weet. Men kan zich alleen maar in z'n geheugen terug roepen, wat men vroeger eens geleerd of ergens gelezen heeft. Waar u nooit van gehoord hebt. Kunt u zich ook niet herinneren. Dat is ten enen male onmogelijk. Waar u wel van gehoord hebt, kan soms heel veel ver weggegleden zijn tot beneden de drempel van uw be wustzijn, maar het ligt daar toch nog er gens verscholen. Daarom ben ik van mening, dat de si tuatie veel ernstiger is. Althans bij een zeer groot deel van onze huidige kerkgeneratie van alle leef tijden. En dat is niet, dat men de dingen niet meer goed weet. Maar het is, dat men het nooit geweten heeft. Medisch gezien is geheugenstoornis er-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1