PREDIKBEURTEN Jeugdrubriek Kerknieuws UIT DE „GETROFFEN KERKEN" ZONDAG 28 MAART 1954 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds C. Meijer te Beverwijk 2 uur Ds P. van Til, Zondag 33 5 uur Ds P. van Til, Zondag 33 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 33 5 uur Ds C. Meijer Collecte Telefoon-Commissie. Lutherse Kerkavond 7.15 uur Ds G. J. Pontier Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 uur Ds O. Jager, Voorber. H. Av., 2.30 uur Leesdienst Gafinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds J. Melse te Mariënberg Serooskerke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. van der Schaaf. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf Vrouwenpolder 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds O. Jager. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds A. Verschoor Voorber. H. Av. Collecte Restauratiefonds. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée Breskens 10.30 en 3 uur Ds Heuseveldt. Bed. H. Av. en Dankz. Hoek 10 en 2.30 uur Ds PI. Pestman, Bed. H. Av. en Dankz. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Ter neuzen 10 en 3 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. Elders te Amsterdam CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 Uur Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen Goes, Aula Chr. "Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 9.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman Collecte voor de eigen Evangelisatie-arbeid. 's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds J. E. Booy. H eink enszand 10 en 2.30 uur Ds W. J. Meister te Middelburg Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen (eigen kerkgebouw) 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds PI. Wiersinga Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. v. d. Leek, Voorb. H. Av. Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. Heijerman Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds A. G. Baaijen Openbare belijdenis en Voorber. H. Av. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds F. Pijlman te Katwijk aan Zee Hoogerheide 2.30 uur Ds F. Pijlman Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds J. H. van Halsema Tholen 10 en 5 uur Cand. C. Augustijn te Rotterdam CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 9.30 uur Ds PI. M. Kuitert, 5 uur Ds A. Nagelkerke Bruinisse 10 en 3 uur Ds D. B remmer Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur Ds J. H. Meijer Kamperland (Geref. Kerk) 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Zondag 30. Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. H. Meijer Scharendijke (Noodkerkgebouw) 10 uur Ds A. P. Nauta 2.30 uur Ds H. M. Kuitert Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens Zierikzee 10 en 5 uur Ds R. Bakker te Doorn Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke worden afgewezen. Zolang de mensen nog volop in het tijdelijk leven staan, hebben zij aan een „wissel op de eeuwigheid" nog geen behoefte. Waarom zouden ze zich laten uitrangeren op dit dode spoor Maar als wijzelf weer gaan beseffen dat de weg naar de hemel óver de aarde loopt en wij gaan ons dagelijks leven weer als een integrerend deel van onze godsdienst zien en we krijgen weer oog- voor het GWe-dienend karakter van ons werk in ons ambt of beroep, dan zal zich midden in het maatschappelijk leven het verschil aftekenen tussen wie God dient en wie Hem niet dient. En dat zal God weten te waarderen. Want het lijkt soms wel eens doordat wij de lankmoedigheid Gods misduiden HET IS MAAR EENTJE! Nu, daar kan onze moderne maatschap pij zich dan ook niet meer druk om ma ken, om één enkeling! Wie is er ontroerd over één arme Ko- reaan, of over één soldaat uit Indochina. Jarenlang hebben de kranten er nu al stof voor hun frontpagina's uit gepuurd. Met tertijd komen deze berichten echter van zelf op de tweede pagina. Het kan alle maal maar niet aanhouden. Zo gaat het ook. met het menselijk meeleven. Een paar jaar geleden had men nog medelijden met al die slachtoffers van de oorlog in het verre Oosten. Ik herinner mij een ontstel lend bericht in de kranten van die tijd dat men niet minder dan 50.000 wees kinderen in Korea had bijeen vergaderd. Dat zijn twee keer zoveel mensen als er normaal op Schouwen-Duiveland woon den. Maar ook dit medelijden kan niet blijven voortduren, en de meeste mensen zullen wel vergeten zijn, dat ze er toen door ontroerd werden. En dan één enkeling! In een wereld, waarin het leed en de ellende in zulke massale proporties voorkomt, kan een enkeling geen gewicht meer in de schaal leggen. Men graaft er in de oorlog zefls geen apart graf meer voor, maar men doet dat tegenwoordig met „massa-gra ven" en „massa-kerkhoven", zoals we die in Nederland ook wel kennen. Gelukkig- staat er een naam op het witte kruisje. Daar duikt die vergeten enkeling nog even uit de massa op. En als vader en moeder komen en op dat eindeloze veld nog zoeken naar het plekje van hun zoon, op het massa-kerkhof. Misschien is het in de wereld trouwens altijd wel zo ge weest. Er wordt van keizer Augustus verteld, dat hij in zijn zakboekje alle gegevens van zijn wereldrijk wilde hebben, zodat hij in één oogopslag alles kon overzien. Daartoe liet hij dan de hele wereld „be schrijven", zoals we dat in Lucas 2 le zen. En of dat nu ongemak bracht of niet, dat grote plan van de beschrijving moest doorgaan. Eén enkeling kon toch die mooie droom van Augustus niet in de war brengen? Veel is er sinds Lucas 2 niet veranderd. Misschien is alles nog meer wiskundig- berekenbaar gemaakt. En misschien SCHARENDIJKE. Lieve broeders en zusters, Deze keer zal ik mijn brief niet zo lang maken. Het zal van de week kerkeraads- vergadering zijn, en de commissie voor gezinsverzorging en gezinshulp zal voor het eerst bij elkaar komen. Volgende week zal ik de ruimte dus dubbel en dwars nodig hebben. Eerst een welkom. Na ruim een jaar evacueren, is de familie S. Boot naar een Noorse woning in Renesse (No. 13) ver huisd. Dat is nog wel niet de „oude plek ke", maar het is toch weer in de buurt. En we zijn er van harte blij om, dat ons kleine troepje in ieder geval weer met een gezin vermeerderd is. Er verblijven intussen nog velen in Holland. Samen met alle geëvacueerden in de Westhoek en elders op Schouwen is het geëvacueerde gedeelte dus nog aan zienlijk. Dat betekent allereerst voor die verstrooide broeders en zusters dikwijls een voortduren van de moeilijkheden. En van het verlangen naar SchouwenNu, wij kunnen dat hier in Scharendijke be grijpen. De Spreukendichter zat reeds lie ver op de hoek van het dak dan bij een kijfachtige huisvrouw. Ik geloof, dat we deze spreuk vandaag wel een beetje kun- dat er voor Hem geen verschil is tussen de rechtvaardige en de onrechtvaardige. Maar dat is niet meer dan schijn. Want voor Gods aangezicht ligt het grote Gedenkboek, waarin ook verrekend wordt wat wij deden met Zijn gebod: zes dagen zult gij arbeidenen welin het besef, dat God alle dingen om Zijns- zelfs wil heeft gemaaktóók Uw arbeids gelegenheid, -mogelijkheid en -werkelijk heid. Voorlopig hebben wij nog alle behoefte aan bid- en dankdagen voor het „gewas", vooral met het oog hierop, dat onze kijk op de vragen van beroep en arbeid, maat schappelijke orde en sociale gerechtigheid zeer dringend die verheldering nodig heeft, die alleen het licht van de Heilige Schrift haar geven kan. A. V. spreekt men nog meer dan vroeger zon der blikken of blozen van „mensenmate riaal". Alsof de mensen van de smid of van de fabriek kwamen! Er is echter Eén, die aan dit massa- bedrijf niet meedoet. Dat is de Here Je zus Christus. Hij heeft dat zelf verteld in een paar gelijkenissen en heeft het sedert zijn om wandeling altijd in practijk gebracht. Voor één schaap laat de herder de kudde achter, en gaat hij op zoek. En om die éne penning die ze kwijt was, keert die vrouw het hele huis met bezemen. Alles moet van zijn plaats en onderste boven, totdat het verlorene weer terecht is. Niet waar, wat men heeft, wil men liever niet weer kwijt raken. Zo gaat het ook met God, heeft de Iiere Jezus gezegd. God wil ze ook liever niet kwijt, zijn mensen. Heel de hemel raakt er van in rep en roer, als er maar één enkeling „vermist" wordt. En God heeft zijn eigen Zoon er voor naar de wereld gezonden, om ze op- te zoeken. En zoals de Vader is, is ook de Zoonvoor één verongelukt schaap maakt de Zoon zich ook druk. En Hij zoekt het totdat Hij het vindt, zegt de Bijbel. Daarom mag je op je knieën danken, dat je bijv. bij de kerk van de Here Je zus hoort. Dat is de enige plaats, waar iemand zich echt voor je interesseert: Jezus zelf. Het is de enige plaats waai de enkeling niet in verdrukking komt, maar juist bemind en gezocht wordt. Voor Jezus ben je geen nummer, zoals in de militaire dienst. En geen kaart in het kaartenregister, zoals op de burger lijke stand. Maar voor Jezus ben je Jan, of Marien, of Corrie, zoals Hij je inder tijd bij die voornaam genoemd heeft, toen je gedoopt werd. Dat betekent een hele hoop. Het bete kent o.a. dat je niet vergeten wordt met je moeilijkheden. Dat wil zeggen: niet door Christus vergeten. Misschien wel door de mensen. Wij hebben het in deze navolging van Christus nog altijd niet ver gebracht. Maar voor Jezus ben je niet „maar eentje", die niets te verwachten heeft, omdat hij in de massa verdrinkt. Van Jezus mag je alles verwachten. Het enige wat ik er bij moet zeggen is dit: duik dan niet stelselmatig in de massa onder. Ontloop het privé gesprek en de persoonlijke ontmoeting met Jezus niet. Je zou daarmee nog eens je geluk en je zaligheid kunnen ontlopen.. Sch. H. M. IC. nen veranderenbeter in de woestijn van Schouwen, dan altijd maar onder vreem den, ook al is het daar nog zo best. We hopen, dat we spoedig aan meer mensen welkom kunnen toeroepen. Voor ons in Scharendijke betekent deze voortduur van de verstrooiing extra werk. Daar denkt U toch wel aan We moeten met een veel kleiner groepje alles op gang houden, totdat we weer compleet zijn. Dat wil zeggen, dat het kleine groep je moet doen wat anders door het geheel gedaan werd. Ik denk aan de jeugdver enigingen. Met twintig of dertig man ver gaderen is veel leuker dan met tien of vijftien. En ik denk aan alle andere werk wat we op gang moeten houden. Zet U in Scharendijke alsublieft allemaal uw schouders er onder! Laat uw kerkeraad niet alléén staan in de kou, en laat niet die enkele figuren, die al zoveel op hun schouders moesten nemen, nog eens een keer alles doenEen levende gemeente is een gemeente, die in zijn geheel werkt. Je kunt er niet een of twee of drie aan wijzen die het zware werk doen, want ze dragen allemaal mee. Zo moet dat nog eens bij ons worden. En zolang de Hei lige Geest in de kerk van de Here Jezus werkt, wanhoop ik er niet aan, dat het nog eens zover komt. Als straks alle eva- cu's terugkeren, dan moeten ze in een warm-gehouden nestje terecht komen. Ik moet U nog iets bijzonders meede len. Van een verstrooide uit onze gemeen te die ergens in Nederland zit, krijg ik elke maand een bepaald bedrag toege stuurd voor de kerk en voor de diaconie enz. Precies voor al die doeleinden, waar hier bij ons altijd een collecte is. En keu rig valt elke maand dat briefje in mijn bus. Dat is bijzonder, vindt niet? Of misschien is het eigenlijk heel ge woon. Als iemand niet naar de kerk kan, dan is hij die kerk toch niet meteen ver geten? Ook niet de offeranden, die daar namens de Plere Christus bijeengebracht worden? Ik geloof achteraf, dat het toch heel gewoon is wat die verstrooide ergens in Nederland doet. Het ongewone zal wel hierin liggen, dat bijna niemand zo doet. Daarom is het weer bijzonder. Denkt U er ook maar eens over na. Hartelijk gègroet van uw H. M. Kuitert. Drietal te Amsterdam-W. (vac. F. Guillaume), Dr J. G. Aalders te Leeu warden, A. Brouwer te Barneveld en J. F. Colenbrander te Apeldoorn. Beroepen te Aduard, E. Jansen te Ber- likum te Boornbergum, J. Koopmans te Gasselternijveen te Hoek, Valkens- waard, Wateringen en te Wilnis, H. J. van Duinen, cand. te Wassenaar te Koudum, J. van Dijk te Nieuwleusen te Oude- en Nieuwe Bildtzijl, J. A. v. d. Peppel te Hijken (Dr.) te Schermer- horn, J. Dijkstra, cand. te Ellecom te Sprang, N. W. v. d. Hout, cand. te Zwijndrecht te Zevenhuizen (Z.H.), J. Eleveld, cand. te Smilde. Aangenomen naar Bowmanville (On tario) (Canada), A. W. Schaafsma te Amsterdam-Watergraafsmeer naar Sarnia (Ontario) (Canada), A. B. C. Hofland te Haarlem. Bedankt voor Coevorden, J. Wiersema te Noordwijk-Binnen voor Middel burg, A. Brouwer te Barneveld voor Ooltgensplaat, R. Zijlstra te Grouw-Irn- sum (Fr.) voor 't Zandt (Gr.), J. van Dijk te Nieuwleusen te Zwager veen, C. Glaubits te Hallum. Ds A. M. Boeijinga, a.s. emeritus predikant te Haarlem-Z., heeft de benoe ming als hulpprediker te Alkmaar aan genomen. Examens. De classis Amsterdam heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer J. C. Schouten te Am sterdam, cand. aan de V.U.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 3