PREDIKBEURTEN
Jeugdrubriek
Kerknieuws
UIT DE „GETROFFEN KERKEN"
ZONDAG 28 MAART 1954
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds C. Meijer te Beverwijk
2 uur Ds P. van Til, Zondag 33
5 uur Ds P. van Til, Zondag 33
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 33
5 uur Ds C. Meijer
Collecte Telefoon-Commissie.
Lutherse Kerkavond 7.15 uur Ds G. J. Pontier
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg 10 uur Ds O. Jager, Voorber. H. Av., 2.30 uur Leesdienst
Gafinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds J. Melse te Mariënberg
Serooskerke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. van der Schaaf.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf
Vrouwenpolder 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds O. Jager.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds A. Verschoor
Voorber. H. Av. Collecte Restauratiefonds.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda
Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée
Breskens 10.30 en 3 uur Ds Heuseveldt. Bed. H. Av. en Dankz.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds PI. Pestman, Bed. H. Av. en Dankz.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Ter neuzen 10 en 3 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. Elders te Amsterdam
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen
Borssele 10 en 2.30 Uur
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen
Goes, Aula Chr. "Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman
Kerk Westwal, 9.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman
Collecte voor de eigen Evangelisatie-arbeid.
's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds J. E. Booy.
H eink enszand 10 en 2.30 uur Ds W. J. Meister te Middelburg
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen (eigen kerkgebouw) 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds PI. Wiersinga
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. v. d. Leek, Voorb. H. Av.
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. Heijerman
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds A. G. Baaijen
Openbare belijdenis en Voorber. H. Av.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds F. Pijlman te Katwijk aan Zee
Hoogerheide 2.30 uur Ds F. Pijlman
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds J. H. van Halsema
Tholen 10 en 5 uur Cand. C. Augustijn te Rotterdam
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 9.30 uur Ds PI. M. Kuitert, 5 uur Ds A. Nagelkerke
Bruinisse 10 en 3 uur Ds D. B remmer
Bed. H. Av. en Dankz.
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 3 uur Ds J. H. Meijer
Kamperland (Geref. Kerk) 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Zondag 30.
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. H. Meijer
Scharendijke (Noodkerkgebouw) 10 uur Ds A. P. Nauta
2.30 uur Ds H. M. Kuitert
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens
Zierikzee 10 en 5 uur Ds R. Bakker te Doorn
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke
worden afgewezen. Zolang de mensen nog
volop in het tijdelijk leven staan, hebben
zij aan een „wissel op de eeuwigheid"
nog geen behoefte. Waarom zouden ze
zich laten uitrangeren op dit dode spoor
Maar als wijzelf weer gaan beseffen
dat de weg naar de hemel óver de aarde
loopt en wij gaan ons dagelijks leven
weer als een integrerend deel van onze
godsdienst zien en we krijgen weer oog-
voor het GWe-dienend karakter van ons
werk in ons ambt of beroep, dan zal zich
midden in het maatschappelijk leven het
verschil aftekenen tussen wie God dient
en wie Hem niet dient.
En dat zal God weten te waarderen.
Want het lijkt soms wel eens doordat
wij de lankmoedigheid Gods misduiden
HET IS MAAR EENTJE!
Nu, daar kan onze moderne maatschap
pij zich dan ook niet meer druk om ma
ken, om één enkeling!
Wie is er ontroerd over één arme Ko-
reaan, of over één soldaat uit Indochina.
Jarenlang hebben de kranten er nu al stof
voor hun frontpagina's uit gepuurd. Met
tertijd komen deze berichten echter van
zelf op de tweede pagina. Het kan alle
maal maar niet aanhouden. Zo gaat het
ook. met het menselijk meeleven. Een paar
jaar geleden had men nog medelijden met
al die slachtoffers van de oorlog in het
verre Oosten. Ik herinner mij een ontstel
lend bericht in de kranten van die tijd
dat men niet minder dan 50.000 wees
kinderen in Korea had bijeen vergaderd.
Dat zijn twee keer zoveel mensen als er
normaal op Schouwen-Duiveland woon
den. Maar ook dit medelijden kan niet
blijven voortduren, en de meeste mensen
zullen wel vergeten zijn, dat ze er toen
door ontroerd werden.
En dan één enkeling! In een wereld,
waarin het leed en de ellende in zulke
massale proporties voorkomt, kan een
enkeling geen gewicht meer in de schaal
leggen. Men graaft er in de oorlog zefls
geen apart graf meer voor, maar men
doet dat tegenwoordig met „massa-gra
ven" en „massa-kerkhoven", zoals we die
in Nederland ook wel kennen. Gelukkig-
staat er een naam op het witte kruisje.
Daar duikt die vergeten enkeling nog
even uit de massa op. En als vader en
moeder komen en op dat eindeloze veld
nog zoeken naar het plekje van hun zoon,
op het massa-kerkhof. Misschien is het
in de wereld trouwens altijd wel zo ge
weest.
Er wordt van keizer Augustus verteld,
dat hij in zijn zakboekje alle gegevens
van zijn wereldrijk wilde hebben, zodat
hij in één oogopslag alles kon overzien.
Daartoe liet hij dan de hele wereld „be
schrijven", zoals we dat in Lucas 2 le
zen. En of dat nu ongemak bracht of
niet, dat grote plan van de beschrijving
moest doorgaan. Eén enkeling kon toch
die mooie droom van Augustus niet in
de war brengen?
Veel is er sinds Lucas 2 niet veranderd.
Misschien is alles nog meer wiskundig-
berekenbaar gemaakt. En misschien
SCHARENDIJKE.
Lieve broeders en zusters,
Deze keer zal ik mijn brief niet zo lang
maken. Het zal van de week kerkeraads-
vergadering zijn, en de commissie voor
gezinsverzorging en gezinshulp zal voor
het eerst bij elkaar komen. Volgende
week zal ik de ruimte dus dubbel en
dwars nodig hebben.
Eerst een welkom. Na ruim een jaar
evacueren, is de familie S. Boot naar een
Noorse woning in Renesse (No. 13) ver
huisd. Dat is nog wel niet de „oude plek
ke", maar het is toch weer in de buurt.
En we zijn er van harte blij om, dat ons
kleine troepje in ieder geval weer met
een gezin vermeerderd is.
Er verblijven intussen nog velen in
Holland. Samen met alle geëvacueerden
in de Westhoek en elders op Schouwen
is het geëvacueerde gedeelte dus nog aan
zienlijk. Dat betekent allereerst voor die
verstrooide broeders en zusters dikwijls
een voortduren van de moeilijkheden. En
van het verlangen naar SchouwenNu,
wij kunnen dat hier in Scharendijke be
grijpen. De Spreukendichter zat reeds lie
ver op de hoek van het dak dan bij een
kijfachtige huisvrouw. Ik geloof, dat we
deze spreuk vandaag wel een beetje kun-
dat er voor Hem geen verschil is tussen
de rechtvaardige en de onrechtvaardige.
Maar dat is niet meer dan schijn.
Want voor Gods aangezicht ligt het
grote Gedenkboek, waarin ook verrekend
wordt wat wij deden met Zijn gebod:
zes dagen zult gij arbeidenen welin
het besef, dat God alle dingen om Zijns-
zelfs wil heeft gemaaktóók Uw arbeids
gelegenheid, -mogelijkheid en -werkelijk
heid.
Voorlopig hebben wij nog alle behoefte
aan bid- en dankdagen voor het „gewas",
vooral met het oog hierop, dat onze kijk
op de vragen van beroep en arbeid, maat
schappelijke orde en sociale gerechtigheid
zeer dringend die verheldering nodig
heeft, die alleen het licht van de Heilige
Schrift haar geven kan. A. V.
spreekt men nog meer dan vroeger zon
der blikken of blozen van „mensenmate
riaal". Alsof de mensen van de smid of
van de fabriek kwamen!
Er is echter Eén, die aan dit massa-
bedrijf niet meedoet. Dat is de Here Je
zus Christus.
Hij heeft dat zelf verteld in een paar
gelijkenissen en heeft het sedert zijn om
wandeling altijd in practijk gebracht.
Voor één schaap laat de herder de kudde
achter, en gaat hij op zoek. En om die
éne penning die ze kwijt was, keert die
vrouw het hele huis met bezemen. Alles
moet van zijn plaats en onderste boven,
totdat het verlorene weer terecht is. Niet
waar, wat men heeft, wil men liever niet
weer kwijt raken.
Zo gaat het ook met God, heeft de
Iiere Jezus gezegd. God wil ze ook liever
niet kwijt, zijn mensen. Heel de hemel
raakt er van in rep en roer, als er maar
één enkeling „vermist" wordt.
En God heeft zijn eigen Zoon er voor
naar de wereld gezonden, om ze op- te
zoeken. En zoals de Vader is, is ook de
Zoonvoor één verongelukt schaap maakt
de Zoon zich ook druk. En Hij zoekt het
totdat Hij het vindt, zegt de Bijbel.
Daarom mag je op je knieën danken,
dat je bijv. bij de kerk van de Here Je
zus hoort. Dat is de enige plaats, waar
iemand zich echt voor je interesseert:
Jezus zelf. Het is de enige plaats waai
de enkeling niet in verdrukking komt,
maar juist bemind en gezocht wordt.
Voor Jezus ben je geen nummer, zoals
in de militaire dienst. En geen kaart in
het kaartenregister, zoals op de burger
lijke stand. Maar voor Jezus ben je Jan,
of Marien, of Corrie, zoals Hij je inder
tijd bij die voornaam genoemd heeft, toen
je gedoopt werd.
Dat betekent een hele hoop. Het bete
kent o.a. dat je niet vergeten wordt met
je moeilijkheden. Dat wil zeggen: niet
door Christus vergeten. Misschien wel
door de mensen. Wij hebben het in deze
navolging van Christus nog altijd niet ver
gebracht. Maar voor Jezus ben je niet
„maar eentje", die niets te verwachten
heeft, omdat hij in de massa verdrinkt.
Van Jezus mag je alles verwachten. Het
enige wat ik er bij moet zeggen is dit:
duik dan niet stelselmatig in de massa
onder. Ontloop het privé gesprek en de
persoonlijke ontmoeting met Jezus niet.
Je zou daarmee nog eens je geluk en je
zaligheid kunnen ontlopen..
Sch. H. M. IC.
nen veranderenbeter in de woestijn van
Schouwen, dan altijd maar onder vreem
den, ook al is het daar nog zo best. We
hopen, dat we spoedig aan meer mensen
welkom kunnen toeroepen.
Voor ons in Scharendijke betekent deze
voortduur van de verstrooiing extra
werk. Daar denkt U toch wel aan We
moeten met een veel kleiner groepje alles
op gang houden, totdat we weer compleet
zijn. Dat wil zeggen, dat het kleine groep
je moet doen wat anders door het geheel
gedaan werd. Ik denk aan de jeugdver
enigingen. Met twintig of dertig man ver
gaderen is veel leuker dan met tien of
vijftien. En ik denk aan alle andere werk
wat we op gang moeten houden. Zet U
in Scharendijke alsublieft allemaal uw
schouders er onder! Laat uw kerkeraad
niet alléén staan in de kou, en laat niet
die enkele figuren, die al zoveel op hun
schouders moesten nemen, nog eens een
keer alles doenEen levende gemeente
is een gemeente, die in zijn geheel werkt.
Je kunt er niet een of twee of drie aan
wijzen die het zware werk doen, want ze
dragen allemaal mee. Zo moet dat nog
eens bij ons worden. En zolang de Hei
lige Geest in de kerk van de Here Jezus
werkt, wanhoop ik er niet aan, dat het
nog eens zover komt. Als straks alle eva-
cu's terugkeren, dan moeten ze in een
warm-gehouden nestje terecht komen.
Ik moet U nog iets bijzonders meede
len. Van een verstrooide uit onze gemeen
te die ergens in Nederland zit, krijg ik
elke maand een bepaald bedrag toege
stuurd voor de kerk en voor de diaconie
enz. Precies voor al die doeleinden, waar
hier bij ons altijd een collecte is. En keu
rig valt elke maand dat briefje in mijn
bus. Dat is bijzonder, vindt niet?
Of misschien is het eigenlijk heel ge
woon. Als iemand niet naar de kerk kan,
dan is hij die kerk toch niet meteen ver
geten? Ook niet de offeranden, die daar
namens de Plere Christus bijeengebracht
worden? Ik geloof achteraf, dat het toch
heel gewoon is wat die verstrooide ergens
in Nederland doet.
Het ongewone zal wel hierin liggen, dat
bijna niemand zo doet. Daarom is het
weer bijzonder.
Denkt U er ook maar eens over na.
Hartelijk gègroet van uw
H. M. Kuitert.
Drietal te Amsterdam-W. (vac. F.
Guillaume), Dr J. G. Aalders te Leeu
warden, A. Brouwer te Barneveld en J.
F. Colenbrander te Apeldoorn.
Beroepen te Aduard, E. Jansen te Ber-
likum te Boornbergum, J. Koopmans
te Gasselternijveen te Hoek, Valkens-
waard, Wateringen en te Wilnis, H. J.
van Duinen, cand. te Wassenaar te
Koudum, J. van Dijk te Nieuwleusen
te Oude- en Nieuwe Bildtzijl, J. A. v. d.
Peppel te Hijken (Dr.) te Schermer-
horn, J. Dijkstra, cand. te Ellecom te
Sprang, N. W. v. d. Hout, cand. te
Zwijndrecht te Zevenhuizen (Z.H.),
J. Eleveld, cand. te Smilde.
Aangenomen naar Bowmanville (On
tario) (Canada), A. W. Schaafsma te
Amsterdam-Watergraafsmeer naar
Sarnia (Ontario) (Canada), A. B. C.
Hofland te Haarlem.
Bedankt voor Coevorden, J. Wiersema
te Noordwijk-Binnen voor Middel
burg, A. Brouwer te Barneveld voor
Ooltgensplaat, R. Zijlstra te Grouw-Irn-
sum (Fr.) voor 't Zandt (Gr.), J.
van Dijk te Nieuwleusen te Zwager
veen, C. Glaubits te Hallum.
Ds A. M. Boeijinga, a.s. emeritus
predikant te Haarlem-Z., heeft de benoe
ming als hulpprediker te Alkmaar aan
genomen.
Examens. De classis Amsterdam
heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer J. C. Schouten te Am
sterdam, cand. aan de V.U.