SSerotiw bij Sod? yjxelaria Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland DE PARABEL VAN DE RUPS EN DE VLINDER ZEEUWSE KERKBODE NEGENDE JAARGANG No. 38 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. RedacteurenDs D. J. Couvée, Ds J. H. van Halsema, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 19 MAART 1954 Abonnementsprijs: ƒ2,75 per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 10 cent per mm. Bij de Schriftlezing kunt ge nog al eens de uitdrukking tegen komenhet berouw de de Here. Zonder op dit ogenblik vol ledig te zijn, verwijzen we naar de pro fetie van Joël, Jona en A-mos. Wanneer Joël in het tweede hoofdstuk een verkondiging geeft, welk een God de Here is, dan is dit de laatste trek van zijn tekening, dat God isberouwhebbend over het onheil (Joël 2:13). Bij Jona komt dit voor, wanneer Ninevé, onder de indruk van de boodschap van de profeet, tot een massale verandering van gedrag komt. God aanschouwt dan het doen en laten der inwoners van Ninevé, en.... dan is er sprake van berouw bij God over het kwaad, dat Hij gesproken had (Jona 2: 10). En, in Amos 7 komt ge een ge lijksoortige uitdrukking tot tweemaal toe tegen (vs 3 en 6). Iedere keer, dat deze uitdrukking wordt gebezigd, blijkt er ook metterdaad een verandering in te treden. Een oordeel, dat God had uitgeroepen, wordt afgewend of althans uitgesteld. Wanneer Amos het visioen van de sprinkhanen heeft gezien, en hij treedt biddend voor Jakob in, dan is dit het berouw van God, dat deze ver delging uitblijft. In Joël 2 is het de ver kondiging, de uitgedrukte wens, dat er verandering bij God mocht intreden. Dit gaat dan van de onderstelling uit, dat zulk een wijziging in de gang van zaken mogelijk is. Deze waarheid aangaande God, die ons in genoemde profetische geschriften ver kondigd wordt, is onze volle aandacht waard. Is hier tegenstrijdigheid met die andere gedachte, dat er bij God geen ver andering is? In het minst niet. God is, naar Zijn heilig Wezen, de On veranderlijke. Maar, wat ons in dat berouw bij God wordt geleerd, dat kan ons ongemeen rij ker maken. Het brengt het machtige stuk van de raad Gods iets dichter bij de wer kelijkheid van ons leven. Deze raad Gods is in voortdurende be trekking tot dit leven. Ook tot het leven van mensen. De uitvoering van Gods raad Van tóén aan. Met grote nadruk verzekert de evan gelist Mattheus, dat Jezus pas na enkele jaren van dagelijkse omgang en onderwijs zijn intimi nog maar begon te spreken over zijn aanstaand lijden en sterven. Waarom niet veel eer? Zag Hij er zo tegenop? Begreep Hij het zelf nu eerst? Of was Hij bevreesd geweest, dat het Hem te veel zou worden, wanneer Hij er over beginnen zou Wij zoeken het hoofdstuk eens op, waarin Mattheus het omstandig vertelt. Het eerste, dat ons treft is, dat onmid dellijk voorafgaat die spontane belijdenis van Simon Bar jona: Gij, Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God En dan die geheel persoonlijke zaligspre king, die Simon wel het bloed naar de wangen heeft doen stijgen en de over rompelende belofte, dat op hem als op 'n rotssteen heel de kerk zal worden op gebouwd, ja, hij zal de sleuteldrager zijn van Gods koninkrijk! Van tóén aan begón Jezus.die pas gewonnen hemelse hoogte af te gaan, dwong hij zijn discipelen hem te volgen in het diepe, al donkerder dal van de schaduwen van de kruisdood Van tóén af Hoeveel onderricht, hoeveel wonderen, hoeveel strijd ook met Farizeeën en Sad duceeën is er niet aan dit prachtig belij den van Simon voorafgegaan. Allengs eerst hebben zijn twaalven in Jezus, lang geleden hun aangewezen als het Lam Gods dat de zonde der wereld wegnemen zou, méér gezien dan 'n bij zonder mens, méér dan 'n profeet, méér komt door de bewegingen der mensen heen. Ennu is dit het opmerkelijke. God blijkt in Zijn volgende daden vol ledig rekening te houden met alles, wat Hij bij ons zag èn vond. Het doen van mensen is ingeschakeld bij de verdere af wikkeling van Gods plannen. Dat kan zelfs zó ver gaan, dat God een weg, waar van Hij eerst gesproken had, niet verder opgaat, het spoor verlegt en het leven brengt onder heel andere verhoudingen. In het berouw bij God hebben wij het wonderlijke trefpunt, waar de bewegin gen der mensen invloed mogen uitoefe nen op het verder voortschrijden Gods. Met name de bewegingen van Zijn volk. Wij mogen hier denken aan het geloof en het gebed van Zijn volk. Het is altijd jammer, wanneer sommi ge extatische bewegingen zich voordoen, dat men ook onder Christenen het ziet, alsof ze nu pas „door die bewegingen", wat leren, wat ze in de kerk nog nooit gehoord hebben, en waar de kerk dan toch maar aan voorbij gaat. Ik geloof, dat sommige Christenen slechte lezers ènslechte hoorders blijven! Wie met z'n Bijbel maar niet omgaat in de zin van't is waar ook eventjes lezen. maar wie daarbij luis tert naar de Godsspraak, die heeft dit wonder sinds lang in Gods Woord ont dekt. Dat het gebed der kerk, het een voudige gelovige gebed, zo geweldig veel betekent. Het is meer de moeite waard, om dat in de Schrift na te gaan, dan dat we alle verslagen van alle mogelijke conferenties verslinden. Overal, waar van dit berouw bij God gesproken wordt, daar mogen wij leren, hoe de Here Zelf de gelovige actie van de aarde inschakelt, om Zijn verdere plan nen te volbrengen. Bij Amos is het de dringende bede van de profeet voor het schuldige volk, aan geduid met de naam: Jakob. Dan geeft God eenzelfde resultaat, als tijdens de woestijnreis, wanneer het biddend pleiten van de Middelaar Mozes deze vrucht draagt, dat God het oordeel niet laat ko- dan 'n weergekeerde Elia of Jeremia of Johannes de Doper. Het zou ook hun, zo goed als Kajafas of later Saulus van Tarsen 'n Godslaste ring hebben geschenen, indien de rabbi van Nazareth de eerste week van de ken nismaking met hem, zou hebben onthuld ik ben Jahvè's Zoon. Vol afschuw mis schien zouden ze zich voor goed van hem hebben afgekeerd. Daarom neemt Jezus er de tijd voor. Als de geduldigste Opvoeder doet hij eerst langzamerhand zijn geheim vermoe den. En pas wanneer deze ingewijden er rijp voor lijken, neemt hij hem mee over de grens van het heilige land om, zonder de kans van afgeluisterd te worden door Judese spionnen, hen te beproeven of zij nu eindelijk sterk genoeg staan om nog iets heel anders dan de onthulling van zijn Goddelijk Zoonschap te kunnen dra gen. Want eerst nu zij tot dit hoogtepunt van belijden en geestelijk leven kwamen, zullen zij de schok van die ontstellende openbaring kunnen doorstaan, dat hij, die daareven erkende Zoon van de levende God, heel veel lijden gaat, ja lijden moet aan het kruis en sterven, maar ten derden dage ook moet opstaan uit de dood! Van tóén aan, toen zij zich voldoende aan Hem gehecht hadden, toen zij zich aanbiddend aan Hem hadden gewijd, tóén eerst maakte Jezus nog slechts 'n begin met zijn voor hem èn hen allerpijnlijkst onderwijs omtrent zijn schrikkelijk eind Uit goedheid heeft de Meester zijn jongeren tot op dit ogenblik ontzien. Nu, uit diezelfde goedheid, meent hij hen niet langer te mogen ontzien. Hij maakt 'n begin. Hij noemt ook nu nog niet alles. men. In beide gevallen verlegt God het spoor, op dit biddend pleiten op aarde. In de profetie van Joël is de echte be kering tot de levende God de voorwaarde. Als 't volksleven weer geheel naar God gaat vragen, dan kan er van 's Heren wege een wonderlijke keer komen. Zo is dit Goddelijk berouw geen zwak heid in de Here (hoe zou dat mogelijk zijn), maar wij ontvangen hier de gele genheid, om een blik in Gods hart te slaan. Vol bewogenheid is dat hart over 't lot der wereld, en met name over Zijn volk, ende bedoeling leeft bij God, om elke daad, waarin de overwinning van Zijn Woord op ons hart blijkt, tot gelding te brengen, zeg maar: te verdisconteren in Zijn verder handelen. Zo kunnen er, op 't waarachtig vluchten tot de Here, tref fende verrassingen komen. Leest u maar Psalm 76. Daar is sprake van Sion. Al daar, zegt de Psalm, met nadruk op de plaatsbepaling, heeft God verbroken de vurige pijlen van de boog, enz. Plet betekent niets anders, dan dat de samenkomst in Sion, waar bij offerande en gebed de ontmoeting met God plaats vindt, van beslissende invloed is, zelfs op de gang van de oorlog. Hier zal alle rationalisme glimlachend de schouders ophalen, maar hier vindt het geloof de rijke zin van alle geestelijk le ven. De gang der gebeurtenissen, in het klein en in het groot, wordt door God zó geregeld, dat Hij daarbij heeft inge sloten de kracht van geloof en gebed, die tot uiting komt in de loop van ons leven. Waar God dan duisternis verandert in licht, daar blijkt de verrassende wending, waaraan wij te denken hebben bij de uit drukking: berouw bij God. Althans bij plaatsen, die we hier besproken heb ben, en die ons alle drie laten zien, hoe de geestelijke kracht, die God pp aarde aantreft, invloed heeft op het verder en anders voortschrijden door de Plere. Er zou nog veel te zeggen zijn, over het invloedrijke van het gebedsleven der kerk. Tal van Schriftplaatsen werpen hierover bijzonder licht. Voor dit keer volstaan we, met deze korte uiteenzetting over Gods berouw, en de invloed, die van de aarde hierop kan worden uitgeoefend. Wonderlijke diepten van ontferming wor den daarbij ons geïllustreerd. C. St. Doch hij wil ze wapenen voor dat ko mend, hen allen aanvechtend uur, waarop zij, alle waarschuwing ten spijt, toch nog allen aan hem zullen geërgerd worden Het zal voor hem zelf de hel worden. Het zal voor hen schijnen, alsof zij verschroeien, zonder hèm Ze dreigen er krankzinnig onder te worden, of ongelovig of verraders als Ju das of verloochenaars als Simon Petrus. Allen, allen, tot het sterke karakter van de trouwe Thomas zal in die hel van leed om 'n gekruisigde, 'n dode, 'n begraven Christus, dreigen zich over hem dood te struikelen, nog eer Hij is opgewekt. Daarom, van tóén of althans 'n aan vang gemaakt met het smartelijk, maar noodzakelijk onderwijs aangaande zijn naderend ongeluk. Ongeluk Neen, dat is het juist niet. Zo iets als waarvan wij nogal eens spreken, erkent Jezus niet. Met klaar bewustzijn ziet hij, tot in bijzonderheden, het leed dat de leidslieden van Israël, de theologen en de juristen, hem zullen aan doen. Hij weet het eer dan zij zelf. Hij weet dat het de wil des Vaders is. Dat het moet. Met welk 'n onbegrijpelijke rust spreekt Jezus van zijn aanstaand schandelot, dat hem toch weldra het angstbloed uit de poriën zal drijven. Zijn stem zal zeker hebben getrild. Maar met de verheven rust van één, die zijn God volkómen vertrouwt, die wéét dat het alles zo komen moet en zó alleen goed komen kan en zal, vertelt de Heiland niet één maal, doch telkens op nieuw in die dagen na Caesarea Filippi, van wat hem te wachten staat. Welk 'n taak! Hij doet het niet om hun medelijden op te wekken voor hèm. Veeleer om hun lijden straks óm Hem te verzachten, in dien mogelijk te voorkomen. Plun vrees is immers straks bij zijn gesloten graf zelfs nodeloos. Maar het enige, dat hij voorshands bereikt met zijn bewijs, dat het met hem móét gaan naar de totale verworpenheid bij zijn eigen volk, is ver zwaring van eigen reeds aanwezige smart door hun aller onverstand. Zouden wij van Jezus hieruit niet iets kunnen leren Hoe vaak maken ook wij gelovigen overbodige zorgen. Over ziekte, 'n ongeval, 'n oorlog, gel delijk verlies, dat misschien nooit komt. Maar, in bepaalde gevallen weten ook mensen soms wel eens wat hun aan kwaad te wachten staat. De dokter zegt: drie maanden rusten. En we zeggen in ons zelfZeg maar zes. Dat wordt het toch. De patroon zegtvolgende maand krijgt ge gedaan. Ik heb geen werk meer voor je. De specialist zegtik zal proberen wat ik kan. Maar uw kind houdt die kwaal, dat gebrek, die verminking. En hoe gedragen we ons nu? Hoe houden we ons onder dit onver biddelijk naderend leed Zo als^ Jezus? Met 'n klaar inzicht spreken van 'n Goddelijk moeten? Met de rust van het vertrouwen op de hemelse Vader, die het ten beste keren kan en ieder geval be looft het te doen medewerken ten goede Wat 'n zegen reeds, indien we niet op standig zijn Maar om het nu ook nog werkelijk ééns te worden met God Niet ó<?rustend uit machteloosheid, maar rusten in de Almacht, die Liefde blijft ook in tegenheid? Laat ons hier ons herinneren, dat ook 'n Paulus verklaart: ik heb geleerd met de omstandigheden, waarin ik verkeer, genoegen te nemen. Geleerd! Plet wil zeggen, dat hij het niet dade lijk kon. Sterker nog: Jezus, zelfs Hij, de vol maakte mens, Gods eigen Zoon, heeft ge hoorzaamheid geleerd juist uit hetgeen hij geleden heeft. Hoe zouden wij dan? Maar willen wij leren Het is reeds veel gewonnen te geloven dat daartoe onder meer alle leed over ons komt. Dit gelovig inzicht schept reeds enige rust. Ga er dan over spreken neen, niet met de mensen. Dat zeker niet aanstonds. Eerst wanneer ge evenals Jezus er vol doende over gesproken hebt met uw he melse Vader, spreek er dan misschien ook eens over neen, weer niet met de eer ste de beste. Maar misschien met haar of hem, die pas door één of andere smart overweldigd, juist nodig heeft om voor struikelen te worden behoed. Ge zult '11 nieuw doel van uw eigen smart leren verstaan. En er zijn nog zoveel andere doel einden. D. J. C. De volgende parabel heb ik eens ergens gelezen. Er was eens een rups, die voelen, den ken en spreken kon, haast als een mens. Terwijl zij in de nazomer vrij mistroostig op een koolblad rondkroop, overkwam haar iets zonderlings. Zij kreeg wat men noemen kan, een „openbaring", 't Was of een engel met blanke vleugels zich tot haar neerboog, en haar iets influisterde, iets als zachte muziek, een schone belofte. Wat het was, begreep ze niet precies, maar het kwam hierop neer, dat ze niet altijd als rups zou behoeven rond tè krui pen, maar dat ze, net als die engel vleu gels zou krijgen. „Vlinderheerlijkheid" had die engel dat genoemd. Ze zou een heel andere gedaante krijgen, en naar de hemel kunnen vliegen. Toen werd alles weer gewoon.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1