UIT DE „GETROFFEN KERKEN"
Jeugdrubriek
Kerknieuws
Officiële Berichten
en „vrij" willen zijn, eigen heer en mees
ter.
Dan wordt het ruzie en oorlog.
In onze kleine wereld, en in de grote
wereld.
Het loopt overal spaak, waar de mens
vrijheid verwart met ongebondenheid. In
het laatste geval ontstaat revolutie en
chaos.
Wat het water is voor de vissen, de
lucht voor de longen, de dauw voor het
veld, de rails voor de spoortrein, is de
wet Gods voor het menselijk leven.
Breek die rails (de wet) op, en de
(levens) trein ontspoort.
Men kan zeggen, dat die rails de trein
in z'n bewegingen beperkt.
Gelukkige beperkingMen kan zeggen,
dat de trein aan de rails gebonden is
gezegende gebondenheid
Wat hier in 't algemeen gezegd is van
de wet Gods en onze vrijheid, kan in
zekere zin ook toegepast op verschillende
regelen en bepalingen in de menselijke
samenleving.
Ik noem direct maar een voorbeeld.
Als een vader tot z'n opgroeiende meis
jes zegt, dat ze 's avonds om tien uur
thuis moeten zijn, dan is dat niet terug
te voeren tot een goddelijk gebod. Er be
staat geen elfde gebod: gij zult om tien
uur thuis zijn.
Dit vaderlijk gebod is met Gods wet
echter ook niet in strijd. Het ligt er in
't verlengde van. En dat gebod is voor
die meisjes een zegen. Men hoeft ze niet
te beklagen als arme slavinnetjes van de
vaderlijke tirannie.
En aan dat gebod moeten de meisjes
zich houden. De kinderlijke vrijheid die
ze thuis genieten, betekent niet, dat ze
kunnen doen of laten wat ze zelf willen.
Dat laatste zou ongebondenheid zijn.
Kinderlijke liefde weet zich gebonden
aan de regels van het huis.
Zolang die regels niet in strijd komen
met de wil des Heren.
Dit laatste geldt vanzelfsprekend ook
voor het grote huisgezin: de kerk des
Heren.
Als we al het voorgaande grif toestem
men, moeten we dit ook toestemmen.
De kerkeraad die in de kerk een soort
gelijk gezag bekleedt, als de vader thuis,
MIJN ZOON.
Toen mijn oudste zoontje nog net niet
praten kon, lazen we aan tafel uit het
Boek Spreuken.
Nu komt in dit boek nogal veel voor
de aanspraak: „Mijn zoon. en blijk
baar had zich dat in die kleine hersentjes
vastgezet, want op een gegeven moment,
toen ik naar de Bijbel greep om te gaan
lezen, hoorden we vanuit de kinderstoel:
„Joon, joon!"
Later werd het: „Mij-joon!"
En zoals dat met zoveel van die kin
derkreten gaat, ze verdwijnen zoals ze
gekomen zijn, andere indrukken vragen
plaats in de kinderziel en nu zijn de kin
deren al met z'n drieën vol aandacht voor
die kleine boekjes van Anne de Vries met
plaatjes en bevattelijke tekst.
Toch blijft er bij je zelf iets van zitten.
En dat is dit: het zou mooi zijn, als
we bij het openen van de Bijbel meteen
zouden denken: Mijn zoon!
Het zou goed zijn dat deze aanspraak
met grote letters op het titelblad stond
of misschien nog beter: buiten op de
band.
Zo duidelijk en zo opvallend, dat ik
de begrippen „Bijbel" en „mijn zoon"
niet meer los van elkaar kan maken.
Ik heb een stille hoop gehad dat het
bij m'n zoontje zó zou blijven, maar dat
ging niet door en nu blijft er nog een
wens over dat het in werkelijkheid toch
zo zal worden, dat hij zich door de Bij
bel aangesproken weet met het echt va
derlijke „mijn zoon!"
Is dat dan zo belangrijk?
Ik geloof van wel.
Ik heb zo de gedachte, dat we er alle
maal behoefte aan hebben om echt vader
lijk toegesproken te worden.
Het persoonlijke gesprek, dat werkelijk
wat voor je betekent is zeldzaam gewor
den.
Je gaat op school en zit in het klas-
verband.
Je hebt te maken met een massa jon
gens en het enige persoonlijke is, dat je
mag en moet voor de goede orde ook al
lerlei regelen en bepalingen maken.
Daaraan zijn de kerkleden gebonden.
Indien deze bepalingen dienend en ze
genend zijn, en niet met Gods Woord in
strijd komen.
Ik noem maar weer een paar voorbeel
den. De kerkelijke huishouding moet ge
regeld. Daar moet ook orde in zijn, en
geen kerkeraad kan de kwestie van het
„brood der kerk", de kerkelijke inkom
sten aan z'n beloop laten.
Er moeten dus geregelde inkomsten
zijn.
Daar moet ieder naar z'n vermogen in
bijdragen.
Dat spreekt vanzelf.
Dat doen we niet gedwongen, maar
vrijwillig. Dat wil zeggenmet een ge
willig hart. Voor ieder die het niet met
een gewillig hart doet, geldt het woord
uw geld zij met u ten verderve.
Nu moeten wij deze laatste vrijwillig
heid weer niet verwarren met willekeur
of ongebondenheid.
Niemand mag zeggen: ik zal mijn bij
drage wel in de collecte doen, want ik
ben hierin geheel vrij.
Hij mag ook niet zeggenik zal zelf
bepalen hoeveel ik geven wil en op welke
wijze.
Dat is ongebondenheid.
Dat is principieel hetzelfde als wat die
jongens en meisjes doen, die het vertik
ken, om tien uur thuis te zijn. Wat u zo
erg vindt
Wij beroepen ons nogal eens graag eii
beroemen ons in onze Zeeuwse vrijheids
zin.
U moet daar voorzichtig mee zijn.
Het kan ook pure willekeur, ongebon
denheid en individualisme worden.
En dat laatste moet u niet dekken mel
de schone vrijheidsvlag.
Als uw kerkeraad bepalingen maakt
over de inkomsten der kerk, over de tijd
van de kerkdiensten, over de regeling der
zitplaatsen, over de orde in de dienst en
de liturgie, en zoveel andere dingen meer,
dan past het u niet, te zeggenmij niet
gezien
Dat is het ergste mibruik dat u maken
kunt van uw vrijheid.
Het is de caricatuur er van, als ieder
z'n eigen zin doet of z'n eigen zin wil
hebben.
Tenzij u bewijzen kunt, dat wat uw
kerkeraad van u wil, in strijd is met Gods
Woord. H. V.
een beurt krijgt van onderwijzer of leraar.
Je leeft in je gezin, maar ieder heeft
wat om handen en je gaat je gang maar,
want er is geen gelegenheid voor het
echte gesprek.
De brede wereld geeft nog minder
steun en je moet maar proberen wegwijs
te worden en je er doorheen te slaan.
Mogelijk is er ook een zekere tegenzin
tegen een vaderlijke „behandeling", om
dat het meestal uitloopt op een vermaning
of een teveel aan zorg doet blijken.
En zo loop je toch eigenlijk rond met
de onuitgesproken wens: ik wou, dat ik
mezelf eens mocht zijn en dat ik door
iemand werd aangesproken, die me wer
kelijk begreep en me iets te zeggen had.
Dit alles overwegende, kom ik toch
weer terug op het Spreukenboek met zijn
telkens weerkerend „mijn zoon...."
Hier is' Iemand, Die werkelijk mij er
uit pikt.
En niet op de manier van de verbolgen
gezagsdrager, die met zijn wijsvinger zo'n
veelzeggende kromming maakt om mij
van m'n plaats te krijgen, maar hier is
Iemand, Die mij opzoekt en echt praat,
niet dweperig en zoet, niet kleinerend en
nederbuigend, niet bars en afstand schep
pend, maar recht toe recht aan ten volle
menend de hartelijkheid en diepte van
„Mijn zoon!"
Ik heb niet de illusie, dat mij in de
toekomst gelukken zal wat heel veel
ouders niet voor elkaar hebben gekregen
zo'n vertrouwelijke sfeer met mijn kin
deren te houden, dat ze geen wensen meer
hebben.
Maar daarom denk ik maar aan dat
oude Spreukenboek, dat toch spreken
blijft en ook mijn kinderen wil toespreken
met „Mijn zoon.... luister eens!" En
nu wilde ik al vast beginnen dat Spreu
kenboek te laten spreken in deze rubriek.
Mijn kinderen zijn nog te jong hier
voor, maar ik houd ze wel voor mijn geest
en misschien zijn er andere kinderen, die
hierdoor geleid worden naar de Vader,
Die wel een en ander te zeggen heeft tot
Zijn kind.
Om te beginnen wil ik hierbij als lei
draad gebruiken de tien geboden, omdat
het aantal onderwerpen in het Spreuken
boek een keus noodzakelijk maakt.
Z. Y. J. T.
NIEUWERKERK.
Waarde Broeders en Zusters
De plaats onzer inwoning vertoont een
droevig beeld. De gevolgen van de ramp,
die lange tijd onzichtbaar onder het vlak
van het water verborgen lagen, zijn nu
alle te voorschijn gekomen en de ver
woesting is erger dan door insiders was
gedacht en geraamd.
Een achttal gezinnen onzer gemeente
kon tot hiertoe hun eigen huis min of
meer beschadigd weer ter woon betrek
ken. Nog enkele gezinnen hebben een
woning in 't vooruitzicht, doch de mees
ten onzer zullen wellicht nog geruimte
tijd in een toegewezen of eigen barak
moeten wonen of het leven in evacuatie
elders voortzetten.
Ons kerkgebouw is nog niet aan de
beurt gekomen voor opruiming en schoon
maak.
Door de vorst ligt vrijwel alle buiten
werk stil, waardoor alle herstel en op
bouwwerk zeer vertraagd en belemmerd
wordt. Of er spoedig een noodkerk ge
plaatst zal worden, moet nog even worden
afgewacht, zo ja, zal dit in de Kerkbode
worden opgenomen en U meegedeeld.
Geboren: 27 Januari: Adriaan Jan
Cornelis Hoogerland, zoon van br. en zr.
St. HoogerlandFlikweert, barak 85,
Noordgouwe3 FebruariLauwer ens
Johannes de Reus, zoon van br. en zr.
Mrt de ReusLokker, Grondherenstraat
66e, Rotterdam.
Overleden: 7 Febr.Adriaan J. C.
Hoogerland, zoon van br. en zr. St. Hoo
gerlandFlikweert, barak 85, Noordgou
we.
Ingekomen met attestatie uit de kerk
van Naarden: zr. J. Rentier Cd. Adres:
Beijersdijkje, barak 88, post Zierikzee.
Verhuisd: L. D. Rentier van Callen-
felsstraat 16 naar Finlandstraat 21, Oost
burg; J. W. Sijrier van Hagendoornstraat
22 naar Saffierstraat 36b, Hillgersberg-
Rotterdam.
SCHARENDIJKE
Broeders en Zusters
Zoals U zult gelezen hebben in het vo
rige nummer van de Kerkbode, is onze
Dominé met zijn vrouw met vacantie en
wel naar het zonnige Zwitserland. Wij
Beroepen te Bouwmanville (Ontario)
(Canada), A. W. Schaafsma te Amster
dam-Watergraafsmeer te Brouwers
haven, R. de Roos te Dieren-Brummen
te Hoogeveen (vac. W. Faber), D. J.
Modderaar te Appingedam te Lisse,
D. J. Roos te Sleen te Utrecht (vac.
K. Hart), J. Plomp te Leiden te Voor
burg (vac. J. H. Mulder), C. W. Thijs
te IJmuiden te Zwartebroek, J. A.
v. d. Peppel te Hijken.
Aangenomen naar Schoonebeek, J.
Kuntz te Tzum naar Pernis (vac. W.
de Graaf), J. H. v. Halsema te Tholen.
Bedankt voor Lioessens, J. Kuntz te
Tzum voor Nederhorst den Berg, J.
H. v. Halsema te Tholen.
Afscheid en intrede. Ds H. Vollen
hoven is voornemens, wegens vertrek
naar Maassluis, 28 Maart afscheid te ne
men van Leerdam. Cand. B. J. Aal-
bers te Meelsum is voornemens 28 Maart
intrede te doen te Bant (N.O.P.).
Ds E. I. F. Nawijn te 's-Gravenhage-O.,
is voornemens Zondag 4 April in de kerk
van Wilsum een afscheidswoord te spre
ken voor zijn zwager, Ds M. Zijlema,
aan wie om gezondheidsredenen eervol
emeritaat is verleend. De bevestiging
en intrede van Ds J. M. Vlaming te Ech
ten bij de kerk van Gouda zijn nu nader
bepaald op Zondag 21 Maart.
In militaire dienst. De predikanten
A. T. Besselaar te Krabbendijke, H. Ho-
genhuis te Onnen (Gron.), S. A. Boon
stra te Schouwerzijl en K. N. Schuring
te Erica zijn j.l. Dinsdag als reserve-
legerpredikant naar hun resp. garnizoe
nen te Breda, Assen, Harskamp en We-
zep vertrokken.
Examens. De classis Zwolle heeft
peremptoir geëxamineerd en toegelaten
tot de dienst des Woords en der Sracra-
menten cand. B. J. Aalbers te Heelsum,
beroepen predikant te Bant (N.O.P.).
Lochem. De kerkeraad heeft gedu-
vonden het als kerkeraad fijn, dat dit uit
stapje hem werd aangeboden, want men
moet dit van nabij meemaken, om te we
ten, hoeveel extra werk en extra zorg,
een gemeente, die nog gedeelteijlk in de
verstrooiing is, meebrengt en ook wat be
treft de opbouw van de kerk en vele an
dere dingen meer, en daarom hopen we,
dat zij volop van deze vacantie mogen
genieten en straks weer met frisse moed
aan het werk mogen gaan. Laat ook onze
gebeden hen daar mogen vergezellen. Ik
zou daaraan willen toevoegen, laten wij
ook het gebed voor elkander niet verge
ten, want we denken aan allen, die nog
steeds niet in onze eigen gemeente konden
terugkeren, we denken ook aan de zieken
en de ouden van dagen, en aan allen, die
door al deze omstandigheden moedeloos
dreigen te worden of uit het evenwicht
dreigen te geraken. Want hoewel we we
ten, dat de Here ons door al deze dingen
naar Zich toe wil trekken, het gevaar is
er ook, dat wij door deze dingen geeste
lijk worden afgestompt en laten we daar
om elkander ook gedurig opdragen aan
de troon der genade, want in de weg van
het aanhoudend en gelovig gebed doet
God ook vandaag nog grote dingen, tot
eer van Zijn Naam en tot heil van Zijn
volk. Tenslotte nog enkele mededelingen.
Ten eerste, dat 6 Maart D.V. een Zen
dingsfilm vertoond wordt te Haamstede,
om half acht onder leiding van Ds Rich
ters. 's Middags 3.30 uur voor de jeugd,
en 's avonds rijdt er een bus vanaf Zon-
nemaire, terwijl dan een toegangsprijs
wordt gevraagd van ƒ0,65.
De kerkeraad beveelt deze film harte
lijk in uw belangstelling aan, want het is
toch menigmaal zo, dat dit werk zo ver
van ons af staat. We geven onze gaven
en we bidden er hopelijk ook wel voor,
maar als we met onze ogen mogen zien
wat het betekent, als mensen uit de duis
ternis van het heidendom komen tot de
bevrijding, door het geloof in Jezus
Christus, dan zal dit zeker onze liefde tot
dit moeilijke, maar schone werk verdie
pen. We hopen dan ook op een goede op
komst. Tenslotte, dat Zondag 28 Februari
een collecte voor de Zending wordt ge
houden in beide diensten, die door beide
kerken gelijkelijk wordt verdeeld.
Met heilbede en broedergroet,
Namens de kerkeraad,
J. N. V.
rende de jongste vorstperiode aan de
Herv. kerkeraad ter plaatse het mede
gebruik van het kerkgebouw aangeboden,
omdat de Gudelakerk niet warm te stoken
was. Dankbaar heeft de kerkeraad van
dit aanbod gebruik gemaakt.
Urk. De kerkeraad besloot in prin
cipe tot de vestiging van een derde pre
dikantsplaats. Dit besluit van October
1951 zal men nu pogen te realiseren.
KORT VERSLAG van de vergadering
van de Classis Middelburggehouden
op Woensdag 10 Februari 1951in
de Hofpleinkerk te Middelburg.
1. Namens de roepende kerk opent Ds
Elshout de vergadering, laat zingen Ps.
255, leest het laatste gedeelte van Ps.
19 en gaat voor in gebed.
2. De kerken van Arnemuiden en
Westkapelle zien de credentiebrieven na
en rapporteren, dat alle kerken wettig ver
tegenwoordigd zijn.
3. Het moderamen neemt zitting: Ds
Spoelstra, praeses; Ds v. d. Schaaf, as
sessor Ds Streefkerk, scriba IDs Meis
ter, scriba II.
4. Ds Streefkerk leest de notulen van
twee vorige vergaderingen, die worden
goedgekeurd en vastgesteld.
5. Ingekomen stukken
a. overzicht van de vergaderingen van
de class, deputaten voor de geestelijke
verzorging van de koopvaardij
b. instructie voor de class, deputaat
voor de geestelijke verzorging van de
koopvaardij
c. lijst van bij het A.K.B. binnengeko
men collecten;
d. overzicht van de financiële toestand
van de kas van Deputaten voor steun aan
gescheurde kerken;
e. verzoek van de kerk van Breskens
om hulpdiensten ter voorziening in de
dienst des Woords, voor de maanden
April, Mei, Juni, welk verzoek ingewil
ligd wordt;
f. van de kerk van Grijpskerke: fi-