UIT DE „GETROFFEN KERKEN" Jeugdrubriek Kerknieuws Officiële Berichten en „vrij" willen zijn, eigen heer en mees ter. Dan wordt het ruzie en oorlog. In onze kleine wereld, en in de grote wereld. Het loopt overal spaak, waar de mens vrijheid verwart met ongebondenheid. In het laatste geval ontstaat revolutie en chaos. Wat het water is voor de vissen, de lucht voor de longen, de dauw voor het veld, de rails voor de spoortrein, is de wet Gods voor het menselijk leven. Breek die rails (de wet) op, en de (levens) trein ontspoort. Men kan zeggen, dat die rails de trein in z'n bewegingen beperkt. Gelukkige beperkingMen kan zeggen, dat de trein aan de rails gebonden is gezegende gebondenheid Wat hier in 't algemeen gezegd is van de wet Gods en onze vrijheid, kan in zekere zin ook toegepast op verschillende regelen en bepalingen in de menselijke samenleving. Ik noem direct maar een voorbeeld. Als een vader tot z'n opgroeiende meis jes zegt, dat ze 's avonds om tien uur thuis moeten zijn, dan is dat niet terug te voeren tot een goddelijk gebod. Er be staat geen elfde gebod: gij zult om tien uur thuis zijn. Dit vaderlijk gebod is met Gods wet echter ook niet in strijd. Het ligt er in 't verlengde van. En dat gebod is voor die meisjes een zegen. Men hoeft ze niet te beklagen als arme slavinnetjes van de vaderlijke tirannie. En aan dat gebod moeten de meisjes zich houden. De kinderlijke vrijheid die ze thuis genieten, betekent niet, dat ze kunnen doen of laten wat ze zelf willen. Dat laatste zou ongebondenheid zijn. Kinderlijke liefde weet zich gebonden aan de regels van het huis. Zolang die regels niet in strijd komen met de wil des Heren. Dit laatste geldt vanzelfsprekend ook voor het grote huisgezin: de kerk des Heren. Als we al het voorgaande grif toestem men, moeten we dit ook toestemmen. De kerkeraad die in de kerk een soort gelijk gezag bekleedt, als de vader thuis, MIJN ZOON. Toen mijn oudste zoontje nog net niet praten kon, lazen we aan tafel uit het Boek Spreuken. Nu komt in dit boek nogal veel voor de aanspraak: „Mijn zoon. en blijk baar had zich dat in die kleine hersentjes vastgezet, want op een gegeven moment, toen ik naar de Bijbel greep om te gaan lezen, hoorden we vanuit de kinderstoel: „Joon, joon!" Later werd het: „Mij-joon!" En zoals dat met zoveel van die kin derkreten gaat, ze verdwijnen zoals ze gekomen zijn, andere indrukken vragen plaats in de kinderziel en nu zijn de kin deren al met z'n drieën vol aandacht voor die kleine boekjes van Anne de Vries met plaatjes en bevattelijke tekst. Toch blijft er bij je zelf iets van zitten. En dat is dit: het zou mooi zijn, als we bij het openen van de Bijbel meteen zouden denken: Mijn zoon! Het zou goed zijn dat deze aanspraak met grote letters op het titelblad stond of misschien nog beter: buiten op de band. Zo duidelijk en zo opvallend, dat ik de begrippen „Bijbel" en „mijn zoon" niet meer los van elkaar kan maken. Ik heb een stille hoop gehad dat het bij m'n zoontje zó zou blijven, maar dat ging niet door en nu blijft er nog een wens over dat het in werkelijkheid toch zo zal worden, dat hij zich door de Bij bel aangesproken weet met het echt va derlijke „mijn zoon!" Is dat dan zo belangrijk? Ik geloof van wel. Ik heb zo de gedachte, dat we er alle maal behoefte aan hebben om echt vader lijk toegesproken te worden. Het persoonlijke gesprek, dat werkelijk wat voor je betekent is zeldzaam gewor den. Je gaat op school en zit in het klas- verband. Je hebt te maken met een massa jon gens en het enige persoonlijke is, dat je mag en moet voor de goede orde ook al lerlei regelen en bepalingen maken. Daaraan zijn de kerkleden gebonden. Indien deze bepalingen dienend en ze genend zijn, en niet met Gods Woord in strijd komen. Ik noem maar weer een paar voorbeel den. De kerkelijke huishouding moet ge regeld. Daar moet ook orde in zijn, en geen kerkeraad kan de kwestie van het „brood der kerk", de kerkelijke inkom sten aan z'n beloop laten. Er moeten dus geregelde inkomsten zijn. Daar moet ieder naar z'n vermogen in bijdragen. Dat spreekt vanzelf. Dat doen we niet gedwongen, maar vrijwillig. Dat wil zeggenmet een ge willig hart. Voor ieder die het niet met een gewillig hart doet, geldt het woord uw geld zij met u ten verderve. Nu moeten wij deze laatste vrijwillig heid weer niet verwarren met willekeur of ongebondenheid. Niemand mag zeggen: ik zal mijn bij drage wel in de collecte doen, want ik ben hierin geheel vrij. Hij mag ook niet zeggenik zal zelf bepalen hoeveel ik geven wil en op welke wijze. Dat is ongebondenheid. Dat is principieel hetzelfde als wat die jongens en meisjes doen, die het vertik ken, om tien uur thuis te zijn. Wat u zo erg vindt Wij beroepen ons nogal eens graag eii beroemen ons in onze Zeeuwse vrijheids zin. U moet daar voorzichtig mee zijn. Het kan ook pure willekeur, ongebon denheid en individualisme worden. En dat laatste moet u niet dekken mel de schone vrijheidsvlag. Als uw kerkeraad bepalingen maakt over de inkomsten der kerk, over de tijd van de kerkdiensten, over de regeling der zitplaatsen, over de orde in de dienst en de liturgie, en zoveel andere dingen meer, dan past het u niet, te zeggenmij niet gezien Dat is het ergste mibruik dat u maken kunt van uw vrijheid. Het is de caricatuur er van, als ieder z'n eigen zin doet of z'n eigen zin wil hebben. Tenzij u bewijzen kunt, dat wat uw kerkeraad van u wil, in strijd is met Gods Woord. H. V. een beurt krijgt van onderwijzer of leraar. Je leeft in je gezin, maar ieder heeft wat om handen en je gaat je gang maar, want er is geen gelegenheid voor het echte gesprek. De brede wereld geeft nog minder steun en je moet maar proberen wegwijs te worden en je er doorheen te slaan. Mogelijk is er ook een zekere tegenzin tegen een vaderlijke „behandeling", om dat het meestal uitloopt op een vermaning of een teveel aan zorg doet blijken. En zo loop je toch eigenlijk rond met de onuitgesproken wens: ik wou, dat ik mezelf eens mocht zijn en dat ik door iemand werd aangesproken, die me wer kelijk begreep en me iets te zeggen had. Dit alles overwegende, kom ik toch weer terug op het Spreukenboek met zijn telkens weerkerend „mijn zoon...." Hier is' Iemand, Die werkelijk mij er uit pikt. En niet op de manier van de verbolgen gezagsdrager, die met zijn wijsvinger zo'n veelzeggende kromming maakt om mij van m'n plaats te krijgen, maar hier is Iemand, Die mij opzoekt en echt praat, niet dweperig en zoet, niet kleinerend en nederbuigend, niet bars en afstand schep pend, maar recht toe recht aan ten volle menend de hartelijkheid en diepte van „Mijn zoon!" Ik heb niet de illusie, dat mij in de toekomst gelukken zal wat heel veel ouders niet voor elkaar hebben gekregen zo'n vertrouwelijke sfeer met mijn kin deren te houden, dat ze geen wensen meer hebben. Maar daarom denk ik maar aan dat oude Spreukenboek, dat toch spreken blijft en ook mijn kinderen wil toespreken met „Mijn zoon.... luister eens!" En nu wilde ik al vast beginnen dat Spreu kenboek te laten spreken in deze rubriek. Mijn kinderen zijn nog te jong hier voor, maar ik houd ze wel voor mijn geest en misschien zijn er andere kinderen, die hierdoor geleid worden naar de Vader, Die wel een en ander te zeggen heeft tot Zijn kind. Om te beginnen wil ik hierbij als lei draad gebruiken de tien geboden, omdat het aantal onderwerpen in het Spreuken boek een keus noodzakelijk maakt. Z. Y. J. T. NIEUWERKERK. Waarde Broeders en Zusters De plaats onzer inwoning vertoont een droevig beeld. De gevolgen van de ramp, die lange tijd onzichtbaar onder het vlak van het water verborgen lagen, zijn nu alle te voorschijn gekomen en de ver woesting is erger dan door insiders was gedacht en geraamd. Een achttal gezinnen onzer gemeente kon tot hiertoe hun eigen huis min of meer beschadigd weer ter woon betrek ken. Nog enkele gezinnen hebben een woning in 't vooruitzicht, doch de mees ten onzer zullen wellicht nog geruimte tijd in een toegewezen of eigen barak moeten wonen of het leven in evacuatie elders voortzetten. Ons kerkgebouw is nog niet aan de beurt gekomen voor opruiming en schoon maak. Door de vorst ligt vrijwel alle buiten werk stil, waardoor alle herstel en op bouwwerk zeer vertraagd en belemmerd wordt. Of er spoedig een noodkerk ge plaatst zal worden, moet nog even worden afgewacht, zo ja, zal dit in de Kerkbode worden opgenomen en U meegedeeld. Geboren: 27 Januari: Adriaan Jan Cornelis Hoogerland, zoon van br. en zr. St. HoogerlandFlikweert, barak 85, Noordgouwe3 FebruariLauwer ens Johannes de Reus, zoon van br. en zr. Mrt de ReusLokker, Grondherenstraat 66e, Rotterdam. Overleden: 7 Febr.Adriaan J. C. Hoogerland, zoon van br. en zr. St. Hoo gerlandFlikweert, barak 85, Noordgou we. Ingekomen met attestatie uit de kerk van Naarden: zr. J. Rentier Cd. Adres: Beijersdijkje, barak 88, post Zierikzee. Verhuisd: L. D. Rentier van Callen- felsstraat 16 naar Finlandstraat 21, Oost burg; J. W. Sijrier van Hagendoornstraat 22 naar Saffierstraat 36b, Hillgersberg- Rotterdam. SCHARENDIJKE Broeders en Zusters Zoals U zult gelezen hebben in het vo rige nummer van de Kerkbode, is onze Dominé met zijn vrouw met vacantie en wel naar het zonnige Zwitserland. Wij Beroepen te Bouwmanville (Ontario) (Canada), A. W. Schaafsma te Amster dam-Watergraafsmeer te Brouwers haven, R. de Roos te Dieren-Brummen te Hoogeveen (vac. W. Faber), D. J. Modderaar te Appingedam te Lisse, D. J. Roos te Sleen te Utrecht (vac. K. Hart), J. Plomp te Leiden te Voor burg (vac. J. H. Mulder), C. W. Thijs te IJmuiden te Zwartebroek, J. A. v. d. Peppel te Hijken. Aangenomen naar Schoonebeek, J. Kuntz te Tzum naar Pernis (vac. W. de Graaf), J. H. v. Halsema te Tholen. Bedankt voor Lioessens, J. Kuntz te Tzum voor Nederhorst den Berg, J. H. v. Halsema te Tholen. Afscheid en intrede. Ds H. Vollen hoven is voornemens, wegens vertrek naar Maassluis, 28 Maart afscheid te ne men van Leerdam. Cand. B. J. Aal- bers te Meelsum is voornemens 28 Maart intrede te doen te Bant (N.O.P.). Ds E. I. F. Nawijn te 's-Gravenhage-O., is voornemens Zondag 4 April in de kerk van Wilsum een afscheidswoord te spre ken voor zijn zwager, Ds M. Zijlema, aan wie om gezondheidsredenen eervol emeritaat is verleend. De bevestiging en intrede van Ds J. M. Vlaming te Ech ten bij de kerk van Gouda zijn nu nader bepaald op Zondag 21 Maart. In militaire dienst. De predikanten A. T. Besselaar te Krabbendijke, H. Ho- genhuis te Onnen (Gron.), S. A. Boon stra te Schouwerzijl en K. N. Schuring te Erica zijn j.l. Dinsdag als reserve- legerpredikant naar hun resp. garnizoe nen te Breda, Assen, Harskamp en We- zep vertrokken. Examens. De classis Zwolle heeft peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de dienst des Woords en der Sracra- menten cand. B. J. Aalbers te Heelsum, beroepen predikant te Bant (N.O.P.). Lochem. De kerkeraad heeft gedu- vonden het als kerkeraad fijn, dat dit uit stapje hem werd aangeboden, want men moet dit van nabij meemaken, om te we ten, hoeveel extra werk en extra zorg, een gemeente, die nog gedeelteijlk in de verstrooiing is, meebrengt en ook wat be treft de opbouw van de kerk en vele an dere dingen meer, en daarom hopen we, dat zij volop van deze vacantie mogen genieten en straks weer met frisse moed aan het werk mogen gaan. Laat ook onze gebeden hen daar mogen vergezellen. Ik zou daaraan willen toevoegen, laten wij ook het gebed voor elkander niet verge ten, want we denken aan allen, die nog steeds niet in onze eigen gemeente konden terugkeren, we denken ook aan de zieken en de ouden van dagen, en aan allen, die door al deze omstandigheden moedeloos dreigen te worden of uit het evenwicht dreigen te geraken. Want hoewel we we ten, dat de Here ons door al deze dingen naar Zich toe wil trekken, het gevaar is er ook, dat wij door deze dingen geeste lijk worden afgestompt en laten we daar om elkander ook gedurig opdragen aan de troon der genade, want in de weg van het aanhoudend en gelovig gebed doet God ook vandaag nog grote dingen, tot eer van Zijn Naam en tot heil van Zijn volk. Tenslotte nog enkele mededelingen. Ten eerste, dat 6 Maart D.V. een Zen dingsfilm vertoond wordt te Haamstede, om half acht onder leiding van Ds Rich ters. 's Middags 3.30 uur voor de jeugd, en 's avonds rijdt er een bus vanaf Zon- nemaire, terwijl dan een toegangsprijs wordt gevraagd van ƒ0,65. De kerkeraad beveelt deze film harte lijk in uw belangstelling aan, want het is toch menigmaal zo, dat dit werk zo ver van ons af staat. We geven onze gaven en we bidden er hopelijk ook wel voor, maar als we met onze ogen mogen zien wat het betekent, als mensen uit de duis ternis van het heidendom komen tot de bevrijding, door het geloof in Jezus Christus, dan zal dit zeker onze liefde tot dit moeilijke, maar schone werk verdie pen. We hopen dan ook op een goede op komst. Tenslotte, dat Zondag 28 Februari een collecte voor de Zending wordt ge houden in beide diensten, die door beide kerken gelijkelijk wordt verdeeld. Met heilbede en broedergroet, Namens de kerkeraad, J. N. V. rende de jongste vorstperiode aan de Herv. kerkeraad ter plaatse het mede gebruik van het kerkgebouw aangeboden, omdat de Gudelakerk niet warm te stoken was. Dankbaar heeft de kerkeraad van dit aanbod gebruik gemaakt. Urk. De kerkeraad besloot in prin cipe tot de vestiging van een derde pre dikantsplaats. Dit besluit van October 1951 zal men nu pogen te realiseren. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Middelburggehouden op Woensdag 10 Februari 1951in de Hofpleinkerk te Middelburg. 1. Namens de roepende kerk opent Ds Elshout de vergadering, laat zingen Ps. 255, leest het laatste gedeelte van Ps. 19 en gaat voor in gebed. 2. De kerken van Arnemuiden en Westkapelle zien de credentiebrieven na en rapporteren, dat alle kerken wettig ver tegenwoordigd zijn. 3. Het moderamen neemt zitting: Ds Spoelstra, praeses; Ds v. d. Schaaf, as sessor Ds Streefkerk, scriba IDs Meis ter, scriba II. 4. Ds Streefkerk leest de notulen van twee vorige vergaderingen, die worden goedgekeurd en vastgesteld. 5. Ingekomen stukken a. overzicht van de vergaderingen van de class, deputaten voor de geestelijke verzorging van de koopvaardij b. instructie voor de class, deputaat voor de geestelijke verzorging van de koopvaardij c. lijst van bij het A.K.B. binnengeko men collecten; d. overzicht van de financiële toestand van de kas van Deputaten voor steun aan gescheurde kerken; e. verzoek van de kerk van Breskens om hulpdiensten ter voorziening in de dienst des Woords, voor de maanden April, Mei, Juni, welk verzoek ingewil ligd wordt; f. van de kerk van Grijpskerke: fi-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 2