UIT DE „GETROFFEN KERKEN" lijke werkelijkheid te doen vergeten. Op dit terrein maakte de douane van oudsher met dit artikel kennis. Het was en is nog steeds een van de best betaalde smokkel waren die in omloop zijn. We kunnen er nog regelmatig in de kranten over lezen. Maar sinds Marx het gevleugelde woord gesproken heeft„godsdienst is opium" weet iedereen waar het over gaat. De eerste de beste Amsterdamse commu nist kan je haarfijn uitleggen wat opium is. Hij legt je trouwens even „haarfijn" uit, wat godsdienst is. Want wie het ene kent, kent ook het andere. Zoiets heeft Marx inderdaad ook met zijn gevleugeld wöord bedoeld. Opium en godsdienst kan je met een is-gelijk-teken verbinden, want ze doen allebei hetzelfde ze verdoven een mens. Een mens met godsdienst is als de bekende opiumschui ver de pijn van de werkelijkheid wil hij vergeten, en daarom benevelt hij zichzelf met God en de Heiland en de hemel. Daarom had hij met de godsdienst maar één oplossing: die moest men zo gauw mogelijk afschaffen, zoals men het opium schuiven had afgeschaft. En in plaats daarvan moest maar eens de nuchtere werkelijkheid gezet wordende werkelijk heid van de wetenschap, met zijn techniek en zijn getallen en zijn wiskunde. Eén tractor is beter dan duizend gebeden. Want een tractor doet wat, en wiegt de mensen niet in slaap. En daarom is een ingenieur, die een tractor verbetert, meer waard dan duizend evangeliepredikers. En tenslotte, zei hij, als die nuchtere technische wetenschap nu maar veld wint, verdwijnt dat hele opiumzaakje vanzelf. Dan hoeven we ze ook niet uit te moorden. Iets wat vanzelf verdwijnt, is ongevaar lijk. Natuurlijk zou je over al deze dingen een boek kunnen schrijven. Dat gebeurt af en toe dan ook. Min of meer gelukkig. Maar je kan er met een enkele regel toch ook wel iets van zeggen. De mensen wil len de dingen tegenwoordig soms zo in gewikkeld mogelijk maken. Daar is geen bezwaar tegen. Als je het tenminste ook maar eens „gewoon" mag zeggen. Waar tenslotte heel die theorie van Marx en zijn volgelingen op neer komt, is een allersimpelste vraag. Wat hoort er nu allemaal bij die nuchtere werkelijk heid Met een verbluffend gemak heeft men geantwoordalles, behalve God. En dat heeft Marx niet alleen gezegd, maar dat zeggen vandaag een helehoop mensen die beweren, dat ze vuur en vlam tegen de Aan mijn KRUININGSE gemeenteleden Als U deze Kerkbode ontvangt, heb ben we ook weer Dankdag gevierd. Moes ten we de Biddag „verstrooid" houden, Dankdag konden we weer in eigen ge meente houden. Dat alleen is al reden tot dank. Dank past ons ook, dat God alle men selijke pogingen heeft doen gelukken de dijken te dichten, het water te keren en de terugkeer mogelijk te maken. En al wilden we 't graag nog wat vlugger de opbouw vordert toch geregeld. We gedenken hier speciaal hen, die nog niet naar hun eigen huis konden te rugkeren en dit toch zo graag willen. We wensen hun geduld, moed en sterkte toe en hopen hen ook spoedig hier terug te zien. Zoals U Zondag al gemerkt zult heb ben, is het weer mis met de centrale ver warming, niettegenstaande enkele ge meenteleden zich er zoveel moeite voor getroost hebben. Eén kachel stond er en de tweede is op komst: Zo hoeven we dan toch geen kou te lijden. Nu zovelen weer terug zijn, ligt het in mijn bedoeling ons eigen Kerkblaadje weer te doen uitkomen, te beginnen met December. De nog geëvacueerde broeders en zusters stuur ik het dan toe. Zodoende vervallen dan de stukjes in de Kerkbode. Met dankbaarheid kan ik U nog mel den, dat door 'n vreemde heer me een gift werd bezorgd van twee onbekende Amerikaanse dames, ter waarde van 50,en via de kerk van Assen ook een Amerikaanse gift van 125,Verder van 'n gemeentelid nog 100, Ingekomen met doopattest uit Oostka- pelle: Frans Janse. Gedoopt 22 Nov.Anthonie Jansen. Uw J. Koolstra. OOSTERLAND. Broeders en zusters! Ditmaal zouden we iets mededelen over ons kerkelijk leven. Erg bemoedigend kan momenteel hierover niets worden gemeld. De laatste weken moesten er weer at- communisten zijn. God niet. God hoort niet bij de werke lijkheid. God is een uitvinding van de mensen. Van God hoef je dus ook niets te verwachten. Het gaat maar om de nuchtere werkelijkheid van 2X2 4, en verder voor de rest geen nieuws. Je moet eens optellen hoeveel mensen uit je omgeving er zó over denken. Keu rige mensen. Helemaal geen communisten of anarchisten. Met het grootste gemak zetten ze God tussen twee haakjes. En dan deed Marx aan God en gods dienst tenminste nog de eer aan, dat men die moest bestrijden. Maar dat is er allang niet meer bij. Heel beleefd kijken ze je aan, als je over God praat. En ze willen je het volstrekt niet kwalijk nemen, dat je daaraan vast houdt. Men neemt elkaar de droom toch zo maar niet af? Ik wil je deze keer dus alleen maar ver tellen er zijn veel meer mensen, die me nen dat godsdienst opium is, dan enkel de communisten. Je zult dus vandaag iets heel nuchters te doen hebben, in Godsnaam. En dan ook nogvandaag, want anders is het te laat. Wat je te doen hebt, is enkel te laten zien, dat God wel bij die werkelijkheid hoort, waarmee de mensen willen rekenen. Wordt kwaad, wordt gerust razend, als ze jouw God en jouw Heiland rustig uit het leven elimineren. Stel je voor dat ze je aardse vader zo behandelden. Laat het dan niet rustig met je hemelse Vader doen Ik wil natuurlijk niet zeggen, dat God zich laat verdringen. Gelukkig niet. Er zit uiteindelijk iets ontzettend belachelijks aan al die mensen die „zo maar eventjes" God buiten het leven zetten. God lacht er n.l. om. En dat is maar gelukkig. Maar er zit ook iets in om over te hui len. Daar gaat nu de wereld mee stuk, als dat verder voort vreet. Ik weet er geen andere oplossing voor, dan dat je hele christenleven een leven met God is. Je zal een levend bewijs, een wandelend bewijs moeten zijn voor de aanwezigheid van een barmhartig God in deze wereld. Verlos de mensen van de opium van de z.g. technische wetenschap, waarmee ze zichzelf benevelen, en God uit hun wer kelijkheidsoog verliezen. Het evangelie maakt hier wakker, klaar wakker. Buiten het evangelie ligt de opium. Sch. H. M. K. testaties worden verzonden en wel „van br. C. Lansen en br. Joh. Lansen met echtgenote en dochter. In totaal zijn er nu reeds 16 personen afgeschreven naar een andere gemeente. Dat is een grote „aderlating" voor onze kleine gemeente, die we eigenlijk niet kun nen hebben. Anderzijds is het volkomen te verstaan dat, als men elders beter kan, dit aangrijpt. Want de gevolgen van de ramp is voor menigeen van vérstrekkende invloed op het verder verloop der zaken. En het mag ongetwijfeld gezien worden als een bestiering van Boven, als op een andere plaats een bestaansmogelijkheid wordt geopend, die hier tengevolge van de ramp onmogelijk is geworden. In ieder geval, nu alles hier een ruïne is geworden en de opbouw jaren zal in beslag nemen eer het normale leven zal zijn terugge keerd, ligt het voor de hand dat men er erg tegenop ziet weer, als het ware van voren af aan, te beginnen. Daar komt nog bij, dat de leeftijd ook een woordje gaat meespreken. Er is ook niet in 't minst sprake van een ontvluchting van de moeilijkheden als men niet meer terugkeert. Neen, wie el ders beter kan, en de nieuwe werkkring aanpakt of haar voortzet, mag de Here danken, dat Hij de weg voorspoedig maakte. Er zijn ook reeds enkele gezinnen te ruggekeerd, n.l. A. J. Rotte, J. J. Capelle, Macht. Capelle Mz., Wed. C. P. Capelle, J. Op 't Hof, W. P. Capelle en Fam. Joh. van der Reest. Maar U gevoelt wel, dat dit aantal nog te gering is het kerkelijk leven weer nor maal voort te zetten. De kerkeraad heeft dan ook, ten huize van Ds Bremmer, een samenspreking ge had met die van de Herv. Kerk van Oos- terland en men is tot het besluit gekomen, dat om de 2 weken één dienst wordt af gestaan en waarin dan voorgaat Ds Brem mer, consulent onzer gemeente. We mo gen dan gebruik maken van de Plerv. Kerk, waarvoor we dankbaar zijn. Een ideale oplossing is het niet, wel een tege moetkoming, mede gelet op de afstand van Oosterland en Bruinisse. Voorzover dit mogelijk is en de weers gesteldheid zulks toelaat, blijft voorlopig Bruinisse aangewezen om de kerkdiensten bij te wonen. Hoelang deze toestand zal duren weten we niet. Het laat zich den ken nu het laatste gat in de dijken van ons eiland (en wel te Ouwerkerk) is ge dicht de terugkeer naar eigen woning zal worden verhaast. Vanzelfsprekend denken we aan onze zusterkerk van Nieuwerkerk, die zo zwaar beproefd is. Niet alleen dat zij 55 perso nen wegens verdrinking moest missen, maar ook door vestiging elders haar aan tal sterk zag verminderd, maar alles staat nog in het water en dit jaar zal wel een eind verstreken zijn eer men in staat zal zijn op normale wijze dit dorp te bereiken. Er is ongetwijfeld reden tot dankbaar heid, dat onze woonplaats weer droog is en bij ieder bezoek staat men verwonderd van de moed van allen, die in hun geha vende woningen weer gehuisvest zijn. Laten we hopen en bidden, dat de Here het werk tot werder herstel der dijken voorspoedig doet verlopen. Dat ook de a.s. winter ons hevige stormen en strenge koude en vorst bespaard blijven. We hebben dan de zee weer overwon nen en haar naar eigen plaats terugge drongen, maar we blijven in alles toch diep afhankelijk. Vergeten wij dit nooit. Bij al de blijdschap die er is voor alles wat tot hiertoe is en werd bereikt blijft de schaduw hangen bij de gedachte aan hen, die „vielen". De geweldige gebeurtenissen in dit jaar ons overkomen geve ons, meer dan voor heen, ons vertrouwen op de Plere te stel len, Die (en dat is een rijke troost) wat er ook verandere of verwissele, soms op een ontzettende wijze, tot in eeuwigheid Dezelfde blijft. Tenslotte wordt U medegedeeld, dat- zuster van der Reest voor onderzoek in het ziekenhuis te Zierikzee opgenomen. Als men nauwelijks weer in eigen woning- is teruggekeerd en bezig is alles weer in orde te maken, zover dit mogelijk is, is deze weg een echte beproevingsweg. De laatste tijden heeft ze erg veel pijn gehad. We waren blij, dat we hoorden van haar opname, want nu hebben Ds Bremmer en ondergetekende haar voor haar vertrek nog kunnen bezoeken en haar biddend op gedragen aan Hem, Die ook haar leven in Zijn Almachtige en barmhartige Vader hand heeft. We bidden deze zuster sterkte toe en Gods zegenende nabijheid in en- zame uren en een voorspoedig herstel. Met hartelijke groeten en Gode bevolen, Namens de kerkeraad, J. M. de Waal, Scriba. Bruinisse, November 1953. SCHARENDIJKE Lieve broeders en zusters Deze keer moet ik een aantal mededelin gen aan elkaar rijgen. Om te beginnen iets over de huisbezoe ken. In alle stilte zijn ze begonnen. We kunnen dat niet elke keer afkondigen, vooral als het gaat over de mensen, die in de Westhoek wonen. Intussen is het ook niet zo, dat U het maar moet „rui ken" of de broeders wel of niet komen. U krijgt van te voren behoorlijk bericht. Ik herinner mij nog, dat we voor 1 Febr. in ons eigen blaadje „Medeleven" met el kaar over dat huisbezoek aan het praten waren. Dat kan ik nu niet meer herhalen, hoewel dat misschien erg nodig zou zijn. Maar houdt U één ding goed vast: in die broeders komt eigenlijk Christus bij U op visite om eens met U te praten. Denk er dus om, dat U de Here Jezus niet afscheept met wat algemeenheden. Daar is het Hem juist niet om begonnen. Hij wil heel persoonlijk met U spreken over de allerpersoonlijkste dingen. De Heiland vindt het heus niet het belangrijkste wat U van die dominee denkt, en wat U van die ene diaken denkt, of van het rhyth- misch zingen. Hij vindt enkel belangrijk wat U van Hemzelf denkt. Laten we Hem dus op deze zeer persoonlijke manier te woord staan. Het volgende: Vrijdagavond 20 Nov. j.l. is er in Zeist een Schouwen-Duiveland- avond gegeven, die uitging van het Geref. Jeugdverband aldaar. Het was een avond die klonk als een klok. Alle plaatsen wa ren bezet. En weet U wat het leukste was Deze avond was georganiseerd door een lid van onze J.V.Henk Moes. Samen met een helehoop even ijverige leden van de Jeugdraad te Zeist hebben ze dit avond je op touw gezet, en ik geloof, dat we ze hier in de Kerkbode allemaal wel eens hartelijk mogen bedanken. Het meeleven wat er op zo'n avond te voorschijn komt, verwarmt ons allemaal. En niet te ver geten: ik kon nog een aardig buideltje mee naar huis nemen126,in totaal. Dat zullen we maar voor ons a.s. Jeugd huis bestemmen. Zeisthartelijk bedankt Tegelijk kon ik nog een paar evacué's van onze gemeente de hand schudden. Dat was een even groot feest, vooral als je mekaar in zo'n poos niet gezien hebt. „Kerkherstel" had ook weer een goede week: van een gezin in Haamstede ont ving ik 25,In de collecte. Van afge lopen Zondag 5,van N.N. dus. Van een gezin in Scharendijke, via ouderling Scholten ƒ20,Van een lid van onze jeugd 1,zijnde opgespaard zakgeld. Nu, het is dus weer prima. Het laatste is bijzonder mooi. Is het zakgeld niet het hele kapitaal van een jongen van 16 jaar? Tenslotte'nog dit we gaan de donkere dagen van de winter tegemoet. Het is a.s. Zondag al weer de eerste Advent-Zondag. Wij vinden het in Scharendijke af en toe maar troosteloos donker. En U hebt daar in de Westhoek of in Holland, denk ik, ook wel eens last van. Er lopen langza merhand al heel wat mensen rond met verkleumde harten. En er komt weer zo'n stemmig vanhoe kunnen we nu Kerst feest vieren. Net zoals de mensen dat in de oorlog ook zeiden. U moet maar goed onthouden, dat Kerstfeest geen vlucht uit deze duistere wereld is. Zo van: even met je gedachten er uit, en je warmen aan alle romantiek. Kerstfeest betekent: Licht in de duis tere wereld, Jezus komt in het donker, en nu is Hij daar niet meer weg te slaan. Kerstfeest heeft dus juist wat met al die verkleumde harten te maken. Jezus zoekt Zijn donkere wereld opdat is het geheim van dit feest. Advent betekent, dat U daar eens rustig over nadenkt, en in het donker van vandaag niet bang wordt. Jezus was er ook niet bang voor. Hoe donkerder, des te meer werkelijkheid wordt de grote blijdschap die God heeft laten verkondigen. De Heilige Geest make ons allen vol van Christus en van Zijn blijdschap. Uw H. M. Kuitert. GEREF. KERK ZIERIKZEE. Adres: Ds Y. J. Tiemersma, Het Vrije A 202, Tel. 392, Zierikzee. Geliefden in onze Here Jezus Christus, Bij de gisteren gehouden verkiezing van ambtsdragers zijn gekozen voor ouderling- de brs P. W. van der Heiden en L. On derweegs, voor diaken de brs J. J. den Boer en C. Kloet Jr. Voorzover ik wijs kon worden uit de soms raadselachtige handtekeningen op de presentielijst, zijn van de totaal 110 stem men 42 stemmen uitgebracht door de zus ters van de gemeente. Persoonlijk verheugt het me, dat nu eindelijk deze weg is geopend. Het moet eigenlijk wel erg verwonderen dat zoveel jaren nodig geweest zijn om het zover te krijgen. Blijkens het historisch overzicht dat de- putaten over deze materie gegeven heb ben, dateert de intensieve discussie over dit onderwerp van 1915, naar aanleiding van een referaat van Ds A. D. C. Kok op een Zeeuwse predikantenconferentie. Opvallend is dat steeds schriftgegevens in geding geweest zyn die helemaal niets te maken hebben met het verkiezen van ambtsdragers. Het moet dan ook jniet verwonderen, dat uit deze verhandelingen twee vragen steeds naar voren komen is het verkiezingswerk zo iets bijzonders, dat het eigenlijk overschrijdt de grenzen die aan het algemene ambt der gelovigen zijn gesteld? En de tweede vraag moet dan automatisch volgen: Kan op grond van de Schrift aangetoond, dat in het algemene vlak van het ambt der gelovigen de mannen een ruimere bevoegdheid heb ben dan de vrouwen Het belang van deze kwestie acht ik niet liggen in een tegenelkaar uitspelen van bevoegdheden voor mannen en vrou wen. Het uitgangspunt behoort mijns in ziens te liggen in een opnieuw zich bezin nen op de voorstelling die we hebben te vormen van het algemene ambt der gelo vigen. De gemeente kan er alleen maar mee gediend zijn, indien mannen zowel als vrouwen zich opnieuw bewust worden welk een taak zij hebben om het gemeen telijk kerkelijk leven tot zijn recht te doen komen. Dat is gelukkig niet alleen en niet in de eerste plaats in het verkiezingswerk voor dragers van het bijzondere ambt, maar dat ligt in de gehele levenshouding als profeet, priester en koning, naar de duidelijke omschrijving van Zondag 12 tweede gedeelte. Dit algemene ambt acht ik belangrijker dan het bijzondere ambt, vooral omdat het in volgorde er ook eerder is. Uit dat al gemene ambt komen we pas tot het bij zondere ambt met de meer beperkte extra bevoegdheid om leiding te geven aan het gemeentelijke leven. Zodra vastgesteld is, dat het verkiezen tot het bijzondere ambt verricht wordt krachtens het algemene ambt der gelovi gen en gericht is op het belang van het geheel, moet volgen dat in dit verkiezings werk de vrouw dezelfde plaats heeft als de man. Dit laatste is dan practisch ook herhaaldelijk bewezen, daar de zusters in de gemeente altijd al het recht gehad heb ben door middel van de zogenaamde ap probatie eventueel bezwaren in te dienen tegen de verkiezing van bepaalde ambts-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1953 | | pagina 2