Kerknieuws Officiële Berichten Uit dc getroffen Kerken tus, de Messias wordt aanvaard. Het kan natuurlijk komen, maar zover is het (nog) niet. Wat er wél is, is de waardering, als ik zo eens zeggen mag, voor de histori sche mens Jezus. Men zou het zo onge veer kunnen vergelijken met de oudere moderne theologie in Nederland, die veel goede dingen van Jezus wist te zeggen, maar er niet toe kan komen, Hem als de „Zoon van God" en de Heiland der we reld te eren. Zoals er een kentering gekomen is in het modernisme, een opschuiving van links, naar rechts, zo is het natuurlijk ook mogelijk, dat het Joodse denken en na denken van „Jezus" tot de „Christus" komt, maar dit is een punt, dat op dit ogenblik hier niet aan de orde is. Het verschijnsel op zichzelf is al verheugend genoeg. Ik kom nü op het verontrustende. Ik moet op het ogenblik uit het hoofd citeren, als ik nu een volledige uitspraak weergeef, maar het komt in feite hierop neer, dat er in Israël over de persoon van „Jezus van Nazareth" meer wordt ge sproken, gelezen en nagedacht dan b.v. in christelijk Nederland. Dit laatste is nu het verontrustende. Het is toch eigenlijk wel heel erg, dat iemand die een boek over Israël schrijft, en wat daar tegenwoordig politiek, econo misch en geestelijk aan de gang is, zo maar kan neer schrijven, zonder vrees voor tegenspraak, dat vergelijkenderwijs Jezus een meer acutuele figuur is in het Joodse Kanaan dan in het christelijk Ne derland. Ik ben bang, dat Ds Grolle met deze uitspraak gelijk heeft. Ik moet op zijn gezag aannemen, hoe het in Israël gesteld is. Ik kan daar uit persoonlijke waarneming niet over oorde len. Maar ik ga er vanuit, dat Ds Grolle, Aan mijn KRUININGSE gemeenteleden Zondagmorgen j.l. was voor onze leden, die in de kerk van Kruiningen konden zijn, een indrukwekkende en mooie dag. De eerste kerkdienst na de grote ramp in eigen kerkgebouw, dat bijna geheel ge vuld was door gemeenteleden die reeds teruggekeerd zijn en door evacuè's en be langstellenden uit verschillende naburige plaatsen. Door toedoen van onze gemeenteleden te Vlake, die gewassen en geschuurd heb ben, wat nog geweldig gemodderd voor de dag gekomen is aan gordijnen en lo pers enz., zag de kerk er toch nog netjes uit. Na het votum vingen we de dienst aan met het neerleggen van de nieuwe kansel bijbel (ons geschonken door de firma Fa- bery de Jonge uit Apeldoorn) ter vervan ging van de kanselbijbel, die in het water is verloren gegaan. Ik deed dit met de woorden uit 1 Petr. 124 en 25 (Alle vlees is als gras en al zijn heerlijkheid als een bloem in het gras het gras verdort en de bloem valt af, maar het Woord des Heren blijft in der eeuwig heid. Dit nu is het Woord, dat u als evan gelie verkondigd is). In aansluiting hierop zongen we Ps. 11953Uw Woord is mij een lamp voor mijnen voet. Tijdens de dienst hebben we ook her dacht onze 13 gemeenteleden, die bij de ramp zijn omgekomen. Voor de morgendienst had ik als tekst gekozen Ps. 118:8. Het was een kerk dienst van gedenken en Afdenken, van wéér denken aan dat erge, dat we hebben meegemaakt en dat ons zo verschrikt heeft. En 't was een uiting van ons hart, toen we staande de slotzang zongenIk weet aan Wien ik mij vertrouwe. 's Middags had ik als tekst Gen. 26:25, waarbij we elkaar mochten wijzen op de richtlijnen, waarlangs ons leven gaan moet, mede ook in verband met het op bouwwerk van Kruiningen. Dankbaarheid en belangstellend meele ven heeft zich geuit in offervaardigheid. De collecte bedroeg 526,33 en nog 2 giften van 25,met het opschriftvoor de nieuwe kerk. (De eerste steentjes A.s. Zondag zullen D.V. de diensten gehouden worden om 10 uur en 5 uur. Vertrokken naar GoesJ. J. Minnaar met gezin (2 bel. leden en 4 doopleden) en E. Verbeek (bel. lid). Een spoedige terugkeer toegewenst aan allen, die nog geëvacueerd zijn en harte lijk gegroet Uw J. Koolstra. SCHARENDIJKE Lieve Broeders en Zusters Het was voor ons allemaal een teleur stelling, dat de gemeente-avond in Haam stede op Woensdag 23 Sept. j.l. niet door kon gaan wegens de slechte weersomstan digheden. Er was anders reuze veel te die er geweest is, niet zo maar wat zegt. Ik kan wel enigermate beoordelen, hoe het in Nederland gesteld is. Het is natuurlijk altijd ietwat gevaar lijk, om te gaan generaliseren. De situatie is lang niet overal gelijk, en er zullen vele gunstige uitzonderingen zijn. Maar niemand zal het mij betwisten, als ik beweer, dat er onder de christenen in Nederland niet zo bijzonder veel over Jezus wordt gesproken, gelezen, en nage dacht. Er wordt over Jezus gepreekt. Zondags in de kerk. Er wordt over Jezus verteld. Op school. Maar verder gaan wij over tot de orde van de dag. We doen verder met Jezus niets. We spreken over Hem niet, maar we zwijgen in alle talen. Er is wel wat anders om over te praten. We lezen over Hem niets. Wie gaat er nu voor zichzelf eens in de Bijbel lezen. Het is gewoonweg belachelijk. Er zijn wel boeiender boeken dan de Bijbel. En we denken over wat van Jezus in de Zondagse preek gezegd is, ook niet na. Dat zou ons maar teveel verontrusten Zóver is het dus met ons gekomen. Zo weinig belangstelling hebben we voor Hem, Die de bron van alle heil is. Zo weinig dankbare liefde voor de Red der van ons leven. En onder het Joodse volk, dat „ge vloekte" volk, dat volk waarvan wij wel eens denken: dat is een verhard volkje, en er is geen redden meer aan, en dat het zoveel moest lijden, heeft het aan zichzelf te wijten, omdat het „Jezus' bloed" over zichzelf heeft uitgeroepen, dat volk gaat zich ernstig bezinnen op de vraag: wie is Jezus? Eenmaal zijn wij tot de erfenis van Israël ingegaan. Zal Israël nu weer zijn erfenis komen opvragen H. V. bespreken, en we hadden het hier in Scha- rendijke zo prachtig voor elkaar: Johan de Jonge had een „kotje" op de vracht wagen van Van Dongen gezet, en zo zou den de Scharend ij kers als „vrachtvervoer" naar Haamstede gaan. Maar het regende en het regende maar. Voor een fietsende gemeente was het niet veel weer, en zo is de zaak dus afgelast, of beter: uitge steld tot de volgende Woensdag. Er is een punt wat op die a.s. gemeente vergadering aan de orde zal komen, waar over ik nu vast moet schrijvendat is de benoeming van br. bij de Vaate als ouder ling. De kerkeraad -zit n.l. met het grote pro bleem van een zeer verspreide gemeente. Naast onze evacuè's in Holland, hebben we nog gemeenteleden in Westen Schou wen, Burgh, Haamstede, Renesse en Scharendijke. De grote moeilijkheid is: hoe kunnen we al deze mensen in de Westhoek bereiken met „opzicht en tucht", met huisbezoek, met ziekenbezoek. Zó bereiken, dat er niemand vergeten en niemand verwaarloosd wordt. Met het oog daarop wilde de kerkeraad graag tenminste twee ouderlingen in de Westhoek aanwezig zien, die daar met volle verantwoordelijkheid de geëvacueer de kudde „weiden". En daarom heeft de kerkeraad hier br. bij de Vaate benoemd, voorlopig als vijfde ouderling. Eigenlijk is br. Scholten aan de beurt van aftreden, maar de kerkeraad heeft hem verzocht nog een poosje aan te blijven. Nog even over dat „benoemen". Dat gaat eigenlijk anders dan we gewend zijn. De plaatselijke gewoonte is altijd geweest, dat de gemeente kiest uit een dubbeltal wat de kerkeraad haar voorstelt. We heb ben als kerkeraad echter de onmogelijk heid moeten constateren van normale ver kiezingen van ambtsdragers. Bij een zo verspreid wonen (en kerken) als we dat vandaag nog steeds moeten doen, komt er van een normale verkiezing niets terecht. Dat spijt de kerkeraad ook bijzonder. En ons aller gebed is, dat we bij de a.s. ver kiezingen alles weer gewoon kunnen doen. Overigens is uit kerkrechterlijk oogpunt niet het minste bezwaar tegen deze uit zonderlijke handelwijze. De Kerkenorde van onze kerken laat ons volkomen vrij in dezen. Ambtsdragers kunnen uit een twee tal verkozen worden door de gemeente. Ze kunnen ook door de kerkeraad be noemd worden, staat er in art. 22 D.K.O., onder „approbatie" van de gemeente. Dat wil zeggende gemeente mag dus bezwaar inbrengen tegen de voorgestelde broeder. De kerkeraad heeft echter br. bij de Vaate met het volste vertrouwen voor dit bijzonder verantwoordelijk werk-benoemd, gezien zijn staat van dienst en „goede in gang" bij de gemeente, die hij reeds ver worven heeft. Ook br. bij de Vaate zelf heeft geen bezwaar gemaakt tegen deze benoeming, „voorstelling" heet het eigenlijk. En nu hoop ik, dat bij U hetzelfde gebed leeft als bij de kerkeraad, dat de Grote Herder op deze manier toch zijn verstrooide scha pen van Scharendijke wil bijeen houden. De taak van deze ouderling is inderdaad een taak voor de „verstrooiden". U kunt daar in de Westhoek niet één, twee, drie naar Scharendijke fietsen. Dat komt er meestal niet van. Maar dan hebt U een ouderling bij de hand, bij wie U de deur plat mag lopen. U kunt hem vertellen, dat er iemand ziek is, of dat er iemand bepaalde moeilijkheden heeft. Of dat de Ds eens komen moet, of de diaconie. En zo maar voort. Laat U hierin niet ver legen maken, want voor zulke dingen is deze ouderling nu juist bedoeld. Ik heb ook nog wat over de catechisa ties te vertellen. We hebben hiervoor de volgende regeling gemaakt: Alle jongelui van onze gemeente die ten Westen van de tramlijn bij Renesse wonen, komen naar Scharendijke ter catechisatie. Alles beoosten deze lijn, trekt naar Haamstede, naar Ds Meijer, die vriendelijk genoeg is om je dan te tellen als zijn eigen catechi santen. Natuurlijk is dit een algemene af spraak, in 't groot laat ik maar zeggen. Er kunnen uitzonderingen op gemaakt worden. Als iemand het te ver vindt om naar Scharendijke te komen, dan mag hij naar Haamstede. Vindt iemand Haamste de niet ver genoeg, dan mag hij naar Scharendijke. Maar in 't algemeen houden we ons aan deze regel, die ik zo pas noem de. Ik hoop trouwens zoveel mogelijk alle ouders in die contreien even op te zoeken om er over te praten. Voorzover ik ze niet gezien heb op de gemeentevergade ring. Hier volgen nog de tijden voor Scha rendijke. We beginnen Woensdag D.V. 7 Oct. We doen het voorlopig in de Chr. school. Bevalt ons dat niet, dan gaan we naar de pastorie. De kleine meisjes en jongens verwacht ik dus a.s. Woensdag van 56 uur. De grote meisjes van 78 uur. De grote jongens van 89 uur. Ook dit is maar voorlopig. We zullen eerst eens zien met hoeveel we zijn. Frisse moed meebrengen, en je ver stand, en je boekje. Dat breng ik ook mee. Tenslotte nog even „Kerkherstel", weer een beste week 2,van een zus ter in Renesse, 25,van een gezin in Scharendijke, 3,en nog eens een keer 3,in de collecte van afgelopen Zon dag, 25,van een gezin in Scharen dijke, 40,van een gezin in Sch., 25,van een gezin in Scharendijke. Allen hartelijk dank. We zullen onze pen ningmeester, br. v. d. Panne, gauw eens vragen hoe de stand is. Allen hartelijk gegroet vanuit de pas torie. Uw H. M. Kuitert. GEREF. KERK ZIERIKZEE. Adres: Ds Y. J. Tiemersma, Het Vrije A 202, Tel. 392, Zierikzee. Geliefden Sn onze Here Jezus Christus, De vorige week heb ik de gelegenheid gehad een bezoek te brengen aan enkele leden van de gemeente, die in ziekenhuis Tweetal te Munnekenzijl, J. Hoekstra te Pieterburen en W. P. J. Zwerver te Ferwerd. Beroepen te Anna Jacobapolder, A. I. de Graaf, cand. te Zeist te Melbourne (Australië) (Ref. Church), G. J. Sy- besma te Vinkeveen -te Molenaars graaf-Brandwijk en te Valkenswaard, C. Klapwijk, cand. te 's-Gravenhage te Munnekezijl, W. P. J. Zwerver te Fer werd te Paramaribo, C. Glaubitz te Hallum te Voorburg (vac. J. H. Mul der), G. R. Visser te Rotterdam-Z. te Wolvega (standplaats Noordwolde), W. C. v. Hattem, cand. te Katlijk. Aangenomen naar Marken, D. W. Don- dorp, cand. te Heemstede naar Wol vega (standplaats Noordwolde), W. C. v. Hattem, cand. te Katlijk. Bedankt voor Bozum, Eist (Gld.) en voor Krimpen a. d. Lek-Krimpen a. d. IJssel, D. W. Dondorp, cand. te Heem stede voor Castricum, M. E. v. Heesen te Oosthem (Fr.) voor Nieuw-Buinen en voor Nieuwlande, H. K. Poelman Azn te Andel (N. Br.) voor Surhuister- veen, L. Zwanenburg te Schoonebeek voor Zwartebroek, J. Kuntz te Tzum. Ds J. v. Henten, a.s. emeritus predi kant te Nieuwe-Pekela, is benoemd tot hulpprediker te Linschoten. Beroepbaar. De classis Winschoten heeft de heer A. M. Franssen, leider van de Evangelisatie-arbeid te Finsterwolde en van 19321944 Chr. Geref. predikant te Biezelinge, beroepbaar verklaard. en inrichting zijn opgenomen buiten het eiland. Allereerst te Vlaardingen bij Wed. van der Schans, die sedert enige tijd in het ziekenhuis aldaar is opgenomen, Rode Kruis barak Beatrix. Het liet zich aan vankelijk nogal ernstig aanzien met haar, maar gelukkig is er een duidelijke verbe tering in haar gezondheidstoestand. En de laatste berichten luiden gelukkig gunstig. Het is voor haar overigens wel erg ver moeiend voor geest en lichaam in de korte tijd van anderhalf jaar driemaal met een ziekenhuis te moeten kennis maken. Te Beekbergen trof ik in het „Zonne huis" Pietje Timmerman. Het bevalt haar daar goed en ze is daar steeds in het ge zelschap van lotgenoten, die in de moei lijke positie verkeren van het chronisch patiënt zijn. De sfeer is er uitstekend. De boslucht betekent voor de gestoorde adem halingsorganen een verkwikking, zodat zij zich daar goed thuis gevoelt. In liet Ewoud- en Elisabeth-Gasthuis te Wijk bij Duurstede bevindt zich zr. A. de Graaf van de Minnebroerstraat. Zij is wel niet in alle opzichten patiënte, maar heeft toch mede door haar leeftijd ver zorging nodig. En daarover heeft ze niet te klagen. Ze maakt het goed. Te Amersfoort aan de Utrechtseweg staat een Rijksopvoedingsgesticht voor jongens. In dit tehuis is zeer gastvrij op genomen de samenleving van ouden van dagen met hun verzorgers uit het Diaco naal Verplegingshuis van de Hoge Molen straat. -Uit gesprekken met hen is me duidelijk gebleken, hoe verlangend de ouden van dagen zijn terug te keren naar hun ver trouwde omgeving te Zierikzee. Geen en kel argument van onveiligheid of primi tieve huisvesting te Zierikzee kan bij hen genade vinden. Er is maar één wens: zo spoedig mogelijk „naar huis". De terug keer van vele hoogbejaarde particulieren, die niet te maken hebben met een rust- huisverband, maakt het voor hen nogal moeilijk zich te schikken in de gang van zaken. Hoe goed de verhouding ook is tot de directie van hun tijdelijk verblijf, zij zien met ongeduld uit naar de tijding kom maar terug. Nu zeer velen weer terug zijn, is het goed de aandacht te vragen voor hen, die nog niet thuis kunnen komen. Laten we hen niet vergeten en blijvend met hen meeleven. Laten ze nooit de gedachte krij gen vergeten te worden. Van al de genoemden brengen we de hartelijke groeten over en van onze kant wensen we zo nogmaals Gods nabijheid toe. Van het waterfront komen goede be richten Deze week zullen dan de pompen in het werk gesteld worden in de polder Schouwen. De arbeid tot een vernieuwde dichting van het oostelijk stroomgat bij Ouwer- kerk is in volle gang. Met spanning vol gen we deze verbeten strijd. Adreslijst: J. Quist, Goes, naar Zierik zee, Wevershoek 40. Allen weer het beste toegewenst en Gode bevolen. Y. J. Tiemersma. KORT VERSLAG van de Zeeuwse Prov. Diac. Conferentie, gehouden in de Geref. Kerk te Goes, op 2 Juli 1958. Aanvang 10 uur. Broeder A. de Poorte opent deze ver gadering. Hij laat zingen Psalm 66:3a en 2b. Daarna gaat hij voor in gebed, leest Matth. 25:31 tot het einde. Hij heet al len welkom, inzonderheid br. Brouwer uit Bruinisse, erelid van het Zeeuws Prov. Diac. Comité. In zijn openingswoord gedenkt hij de grote ramp, die onze provincie heeft ge- trof fn op 1 Februari en inzonderheid hen, die het leven hierbij hebben gelaten met name br. Heijnsdijk van Wolfaartsdijk en br. Overbeke van Nieuwerkerk, die nu van hun aardse taak ontheven, Hem mo gen dienen in eeuwigheid. Een bijzonder welkomstwoord werd ge richt tot Dr Stam en Ds Flinterman uit Goes. Daarna spreekt de Voorz. over de ver houding Overheid en Diaconie. Plij zegt, dat de Diaconieën de hulp der Overheid accepteren wat betreft verpleeggelden voor enkele gevallen, zoals doofstomme patiënten en dergelijke. Hij doet tevens een beroep op alle Diaconieën, om toch zeker in elke kerkdienst te collecteren voor de Diaconie, al is het dat de eigen Diaconie het niet nodig heeft. Onderlinge steunverlening is noodza kelijk, omdat de gemeenschap der heiligen verder rijkt dan de plaatselijke kerk. Nadat de presentielijst vastgesteld is blijkt, dat 42 Diaconieën vertegenwoor digd zijn met 42 afgevaardigden en 53 bezoekers, waaronder 4 predikanten,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1953 | | pagina 2