Kerknieuws
Officiële Berichten
Uit dc getroffen Kerken
tus, de Messias wordt aanvaard. Het kan
natuurlijk komen, maar zover is het (nog)
niet. Wat er wél is, is de waardering, als
ik zo eens zeggen mag, voor de histori
sche mens Jezus. Men zou het zo onge
veer kunnen vergelijken met de oudere
moderne theologie in Nederland, die veel
goede dingen van Jezus wist te zeggen,
maar er niet toe kan komen, Hem als de
„Zoon van God" en de Heiland der we
reld te eren.
Zoals er een kentering gekomen is in
het modernisme, een opschuiving van
links, naar rechts, zo is het natuurlijk ook
mogelijk, dat het Joodse denken en na
denken van „Jezus" tot de „Christus"
komt, maar dit is een punt, dat op dit
ogenblik hier niet aan de orde is. Het
verschijnsel op zichzelf is al verheugend
genoeg.
Ik kom nü op het verontrustende.
Ik moet op het ogenblik uit het hoofd
citeren, als ik nu een volledige uitspraak
weergeef, maar het komt in feite hierop
neer, dat er in Israël over de persoon van
„Jezus van Nazareth" meer wordt ge
sproken, gelezen en nagedacht dan b.v. in
christelijk Nederland.
Dit laatste is nu het verontrustende.
Het is toch eigenlijk wel heel erg, dat
iemand die een boek over Israël schrijft,
en wat daar tegenwoordig politiek, econo
misch en geestelijk aan de gang is, zo
maar kan neer schrijven, zonder vrees
voor tegenspraak, dat vergelijkenderwijs
Jezus een meer acutuele figuur is in het
Joodse Kanaan dan in het christelijk Ne
derland.
Ik ben bang, dat Ds Grolle met deze
uitspraak gelijk heeft.
Ik moet op zijn gezag aannemen, hoe
het in Israël gesteld is. Ik kan daar uit
persoonlijke waarneming niet over oorde
len. Maar ik ga er vanuit, dat Ds Grolle,
Aan mijn KRUININGSE gemeenteleden
Zondagmorgen j.l. was voor onze leden,
die in de kerk van Kruiningen konden
zijn, een indrukwekkende en mooie dag.
De eerste kerkdienst na de grote ramp in
eigen kerkgebouw, dat bijna geheel ge
vuld was door gemeenteleden die reeds
teruggekeerd zijn en door evacuè's en be
langstellenden uit verschillende naburige
plaatsen.
Door toedoen van onze gemeenteleden
te Vlake, die gewassen en geschuurd heb
ben, wat nog geweldig gemodderd voor
de dag gekomen is aan gordijnen en lo
pers enz., zag de kerk er toch nog netjes
uit.
Na het votum vingen we de dienst aan
met het neerleggen van de nieuwe kansel
bijbel (ons geschonken door de firma Fa-
bery de Jonge uit Apeldoorn) ter vervan
ging van de kanselbijbel, die in het water
is verloren gegaan.
Ik deed dit met de woorden uit 1 Petr.
124 en 25 (Alle vlees is als gras en al
zijn heerlijkheid als een bloem in het gras
het gras verdort en de bloem valt af, maar
het Woord des Heren blijft in der eeuwig
heid. Dit nu is het Woord, dat u als evan
gelie verkondigd is). In aansluiting hierop
zongen we Ps. 11953Uw Woord is
mij een lamp voor mijnen voet.
Tijdens de dienst hebben we ook her
dacht onze 13 gemeenteleden, die bij de
ramp zijn omgekomen.
Voor de morgendienst had ik als tekst
gekozen Ps. 118:8. Het was een kerk
dienst van gedenken en Afdenken, van
wéér denken aan dat erge, dat we hebben
meegemaakt en dat ons zo verschrikt
heeft. En 't was een uiting van ons hart,
toen we staande de slotzang zongenIk
weet aan Wien ik mij vertrouwe.
's Middags had ik als tekst Gen. 26:25,
waarbij we elkaar mochten wijzen op de
richtlijnen, waarlangs ons leven gaan
moet, mede ook in verband met het op
bouwwerk van Kruiningen.
Dankbaarheid en belangstellend meele
ven heeft zich geuit in offervaardigheid.
De collecte bedroeg 526,33 en nog 2
giften van 25,met het opschriftvoor
de nieuwe kerk. (De eerste steentjes
A.s. Zondag zullen D.V. de diensten
gehouden worden om 10 uur en 5 uur.
Vertrokken naar GoesJ. J. Minnaar
met gezin (2 bel. leden en 4 doopleden)
en E. Verbeek (bel. lid).
Een spoedige terugkeer toegewenst aan
allen, die nog geëvacueerd zijn en harte
lijk gegroet Uw
J. Koolstra.
SCHARENDIJKE
Lieve Broeders en Zusters
Het was voor ons allemaal een teleur
stelling, dat de gemeente-avond in Haam
stede op Woensdag 23 Sept. j.l. niet door
kon gaan wegens de slechte weersomstan
digheden. Er was anders reuze veel te
die er geweest is, niet zo maar wat zegt.
Ik kan wel enigermate beoordelen, hoe
het in Nederland gesteld is.
Het is natuurlijk altijd ietwat gevaar
lijk, om te gaan generaliseren. De situatie
is lang niet overal gelijk, en er zullen vele
gunstige uitzonderingen zijn.
Maar niemand zal het mij betwisten,
als ik beweer, dat er onder de christenen
in Nederland niet zo bijzonder veel over
Jezus wordt gesproken, gelezen, en nage
dacht.
Er wordt over Jezus gepreekt.
Zondags in de kerk.
Er wordt over Jezus verteld.
Op school.
Maar verder gaan wij over tot de orde
van de dag. We doen verder met Jezus
niets. We spreken over Hem niet, maar
we zwijgen in alle talen. Er is wel wat
anders om over te praten. We lezen over
Hem niets. Wie gaat er nu voor zichzelf
eens in de Bijbel lezen. Het is gewoonweg
belachelijk. Er zijn wel boeiender boeken
dan de Bijbel.
En we denken over wat van Jezus in
de Zondagse preek gezegd is, ook niet na.
Dat zou ons maar teveel verontrusten
Zóver is het dus met ons gekomen.
Zo weinig belangstelling hebben we
voor Hem, Die de bron van alle heil is.
Zo weinig dankbare liefde voor de Red
der van ons leven.
En onder het Joodse volk, dat „ge
vloekte" volk, dat volk waarvan wij wel
eens denken: dat is een verhard volkje,
en er is geen redden meer aan, en dat
het zoveel moest lijden, heeft het aan
zichzelf te wijten, omdat het „Jezus'
bloed" over zichzelf heeft uitgeroepen,
dat volk gaat zich ernstig bezinnen op de
vraag: wie is Jezus?
Eenmaal zijn wij tot de erfenis van
Israël ingegaan.
Zal Israël nu weer zijn erfenis komen
opvragen H. V.
bespreken, en we hadden het hier in Scha-
rendijke zo prachtig voor elkaar: Johan
de Jonge had een „kotje" op de vracht
wagen van Van Dongen gezet, en zo zou
den de Scharend ij kers als „vrachtvervoer"
naar Haamstede gaan. Maar het regende
en het regende maar. Voor een fietsende
gemeente was het niet veel weer, en zo
is de zaak dus afgelast, of beter: uitge
steld tot de volgende Woensdag.
Er is een punt wat op die a.s. gemeente
vergadering aan de orde zal komen, waar
over ik nu vast moet schrijvendat is de
benoeming van br. bij de Vaate als ouder
ling.
De kerkeraad -zit n.l. met het grote pro
bleem van een zeer verspreide gemeente.
Naast onze evacuè's in Holland, hebben
we nog gemeenteleden in Westen Schou
wen, Burgh, Haamstede, Renesse en
Scharendijke. De grote moeilijkheid is:
hoe kunnen we al deze mensen in de
Westhoek bereiken met „opzicht en
tucht", met huisbezoek, met ziekenbezoek.
Zó bereiken, dat er niemand vergeten en
niemand verwaarloosd wordt.
Met het oog daarop wilde de kerkeraad
graag tenminste twee ouderlingen in de
Westhoek aanwezig zien, die daar met
volle verantwoordelijkheid de geëvacueer
de kudde „weiden". En daarom heeft de
kerkeraad hier br. bij de Vaate benoemd,
voorlopig als vijfde ouderling. Eigenlijk
is br. Scholten aan de beurt van aftreden,
maar de kerkeraad heeft hem verzocht
nog een poosje aan te blijven.
Nog even over dat „benoemen". Dat
gaat eigenlijk anders dan we gewend zijn.
De plaatselijke gewoonte is altijd geweest,
dat de gemeente kiest uit een dubbeltal
wat de kerkeraad haar voorstelt. We heb
ben als kerkeraad echter de onmogelijk
heid moeten constateren van normale ver
kiezingen van ambtsdragers. Bij een zo
verspreid wonen (en kerken) als we dat
vandaag nog steeds moeten doen, komt er
van een normale verkiezing niets terecht.
Dat spijt de kerkeraad ook bijzonder. En
ons aller gebed is, dat we bij de a.s. ver
kiezingen alles weer gewoon kunnen doen.
Overigens is uit kerkrechterlijk oogpunt
niet het minste bezwaar tegen deze uit
zonderlijke handelwijze. De Kerkenorde
van onze kerken laat ons volkomen vrij in
dezen. Ambtsdragers kunnen uit een twee
tal verkozen worden door de gemeente.
Ze kunnen ook door de kerkeraad be
noemd worden, staat er in art. 22 D.K.O.,
onder „approbatie" van de gemeente. Dat
wil zeggende gemeente mag dus bezwaar
inbrengen tegen de voorgestelde broeder.
De kerkeraad heeft echter br. bij de
Vaate met het volste vertrouwen voor dit
bijzonder verantwoordelijk werk-benoemd,
gezien zijn staat van dienst en „goede in
gang" bij de gemeente, die hij reeds ver
worven heeft.
Ook br. bij de Vaate zelf heeft geen
bezwaar gemaakt tegen deze benoeming,
„voorstelling" heet het eigenlijk. En nu
hoop ik, dat bij U hetzelfde gebed leeft
als bij de kerkeraad, dat de Grote Herder
op deze manier toch zijn verstrooide scha
pen van Scharendijke wil bijeen houden.
De taak van deze ouderling is inderdaad
een taak voor de „verstrooiden". U kunt
daar in de Westhoek niet één, twee, drie
naar Scharendijke fietsen. Dat komt er
meestal niet van. Maar dan hebt U een
ouderling bij de hand, bij wie U de deur
plat mag lopen. U kunt hem vertellen,
dat er iemand ziek is, of dat er iemand
bepaalde moeilijkheden heeft. Of dat de
Ds eens komen moet, of de diaconie. En
zo maar voort. Laat U hierin niet ver
legen maken, want voor zulke dingen is
deze ouderling nu juist bedoeld.
Ik heb ook nog wat over de catechisa
ties te vertellen. We hebben hiervoor de
volgende regeling gemaakt: Alle jongelui
van onze gemeente die ten Westen van
de tramlijn bij Renesse wonen, komen
naar Scharendijke ter catechisatie. Alles
beoosten deze lijn, trekt naar Haamstede,
naar Ds Meijer, die vriendelijk genoeg is
om je dan te tellen als zijn eigen catechi
santen. Natuurlijk is dit een algemene af
spraak, in 't groot laat ik maar zeggen.
Er kunnen uitzonderingen op gemaakt
worden. Als iemand het te ver vindt om
naar Scharendijke te komen, dan mag hij
naar Haamstede. Vindt iemand Haamste
de niet ver genoeg, dan mag hij naar
Scharendijke. Maar in 't algemeen houden
we ons aan deze regel, die ik zo pas noem
de. Ik hoop trouwens zoveel mogelijk alle
ouders in die contreien even op te zoeken
om er over te praten. Voorzover ik ze
niet gezien heb op de gemeentevergade
ring.
Hier volgen nog de tijden voor Scha
rendijke.
We beginnen Woensdag D.V. 7 Oct.
We doen het voorlopig in de Chr.
school. Bevalt ons dat niet, dan gaan we
naar de pastorie.
De kleine meisjes en jongens verwacht
ik dus a.s. Woensdag van 56 uur.
De grote meisjes van 78 uur.
De grote jongens van 89 uur.
Ook dit is maar voorlopig. We zullen
eerst eens zien met hoeveel we zijn.
Frisse moed meebrengen, en je ver
stand, en je boekje.
Dat breng ik ook mee.
Tenslotte nog even „Kerkherstel",
weer een beste week 2,van een zus
ter in Renesse, 25,van een gezin in
Scharendijke, 3,en nog eens een keer
3,in de collecte van afgelopen Zon
dag, 25,van een gezin in Scharen
dijke, 40,van een gezin in Sch.,
25,van een gezin in Scharendijke.
Allen hartelijk dank. We zullen onze pen
ningmeester, br. v. d. Panne, gauw eens
vragen hoe de stand is.
Allen hartelijk gegroet vanuit de pas
torie. Uw
H. M. Kuitert.
GEREF. KERK ZIERIKZEE.
Adres: Ds Y. J. Tiemersma, Het Vrije
A 202, Tel. 392, Zierikzee.
Geliefden Sn onze Here Jezus Christus,
De vorige week heb ik de gelegenheid
gehad een bezoek te brengen aan enkele
leden van de gemeente, die in ziekenhuis
Tweetal te Munnekenzijl, J. Hoekstra
te Pieterburen en W. P. J. Zwerver te
Ferwerd.
Beroepen te Anna Jacobapolder, A. I.
de Graaf, cand. te Zeist te Melbourne
(Australië) (Ref. Church), G. J. Sy-
besma te Vinkeveen -te Molenaars
graaf-Brandwijk en te Valkenswaard, C.
Klapwijk, cand. te 's-Gravenhage te
Munnekezijl, W. P. J. Zwerver te Fer
werd te Paramaribo, C. Glaubitz te
Hallum te Voorburg (vac. J. H. Mul
der), G. R. Visser te Rotterdam-Z. te
Wolvega (standplaats Noordwolde), W.
C. v. Hattem, cand. te Katlijk.
Aangenomen naar Marken, D. W. Don-
dorp, cand. te Heemstede naar Wol
vega (standplaats Noordwolde), W. C.
v. Hattem, cand. te Katlijk.
Bedankt voor Bozum, Eist (Gld.) en
voor Krimpen a. d. Lek-Krimpen a. d.
IJssel, D. W. Dondorp, cand. te Heem
stede voor Castricum, M. E. v. Heesen
te Oosthem (Fr.) voor Nieuw-Buinen
en voor Nieuwlande, H. K. Poelman Azn
te Andel (N. Br.) voor Surhuister-
veen, L. Zwanenburg te Schoonebeek
voor Zwartebroek, J. Kuntz te Tzum.
Ds J. v. Henten, a.s. emeritus predi
kant te Nieuwe-Pekela, is benoemd tot
hulpprediker te Linschoten.
Beroepbaar. De classis Winschoten
heeft de heer A. M. Franssen, leider van
de Evangelisatie-arbeid te Finsterwolde
en van 19321944 Chr. Geref. predikant
te Biezelinge, beroepbaar verklaard.
en inrichting zijn opgenomen buiten het
eiland.
Allereerst te Vlaardingen bij Wed. van
der Schans, die sedert enige tijd in het
ziekenhuis aldaar is opgenomen, Rode
Kruis barak Beatrix. Het liet zich aan
vankelijk nogal ernstig aanzien met haar,
maar gelukkig is er een duidelijke verbe
tering in haar gezondheidstoestand. En de
laatste berichten luiden gelukkig gunstig.
Het is voor haar overigens wel erg ver
moeiend voor geest en lichaam in de korte
tijd van anderhalf jaar driemaal met een
ziekenhuis te moeten kennis maken.
Te Beekbergen trof ik in het „Zonne
huis" Pietje Timmerman. Het bevalt haar
daar goed en ze is daar steeds in het ge
zelschap van lotgenoten, die in de moei
lijke positie verkeren van het chronisch
patiënt zijn. De sfeer is er uitstekend. De
boslucht betekent voor de gestoorde adem
halingsorganen een verkwikking, zodat zij
zich daar goed thuis gevoelt.
In liet Ewoud- en Elisabeth-Gasthuis
te Wijk bij Duurstede bevindt zich zr. A.
de Graaf van de Minnebroerstraat. Zij is
wel niet in alle opzichten patiënte, maar
heeft toch mede door haar leeftijd ver
zorging nodig. En daarover heeft ze niet
te klagen. Ze maakt het goed.
Te Amersfoort aan de Utrechtseweg
staat een Rijksopvoedingsgesticht voor
jongens. In dit tehuis is zeer gastvrij op
genomen de samenleving van ouden van
dagen met hun verzorgers uit het Diaco
naal Verplegingshuis van de Hoge Molen
straat.
-Uit gesprekken met hen is me duidelijk
gebleken, hoe verlangend de ouden van
dagen zijn terug te keren naar hun ver
trouwde omgeving te Zierikzee. Geen en
kel argument van onveiligheid of primi
tieve huisvesting te Zierikzee kan bij hen
genade vinden. Er is maar één wens: zo
spoedig mogelijk „naar huis". De terug
keer van vele hoogbejaarde particulieren,
die niet te maken hebben met een rust-
huisverband, maakt het voor hen nogal
moeilijk zich te schikken in de gang van
zaken. Hoe goed de verhouding ook is
tot de directie van hun tijdelijk verblijf,
zij zien met ongeduld uit naar de tijding
kom maar terug.
Nu zeer velen weer terug zijn, is het
goed de aandacht te vragen voor hen, die
nog niet thuis kunnen komen. Laten we
hen niet vergeten en blijvend met hen
meeleven. Laten ze nooit de gedachte krij
gen vergeten te worden.
Van al de genoemden brengen we de
hartelijke groeten over en van onze kant
wensen we zo nogmaals Gods nabijheid
toe.
Van het waterfront komen goede be
richten Deze week zullen dan de pompen
in het werk gesteld worden in de polder
Schouwen.
De arbeid tot een vernieuwde dichting
van het oostelijk stroomgat bij Ouwer-
kerk is in volle gang. Met spanning vol
gen we deze verbeten strijd.
Adreslijst: J. Quist, Goes, naar Zierik
zee, Wevershoek 40.
Allen weer het beste toegewenst en
Gode bevolen.
Y. J. Tiemersma.
KORT VERSLAG van de Zeeuwse
Prov. Diac. Conferentie, gehouden in
de Geref. Kerk te Goes, op 2 Juli
1958. Aanvang 10 uur.
Broeder A. de Poorte opent deze ver
gadering. Hij laat zingen Psalm 66:3a
en 2b. Daarna gaat hij voor in gebed, leest
Matth. 25:31 tot het einde. Hij heet al
len welkom, inzonderheid br. Brouwer uit
Bruinisse, erelid van het Zeeuws Prov.
Diac. Comité.
In zijn openingswoord gedenkt hij de
grote ramp, die onze provincie heeft ge-
trof fn op 1 Februari en inzonderheid hen,
die het leven hierbij hebben gelaten met
name br. Heijnsdijk van Wolfaartsdijk
en br. Overbeke van Nieuwerkerk, die nu
van hun aardse taak ontheven, Hem mo
gen dienen in eeuwigheid.
Een bijzonder welkomstwoord werd ge
richt tot Dr Stam en Ds Flinterman uit
Goes.
Daarna spreekt de Voorz. over de ver
houding Overheid en Diaconie. Plij zegt,
dat de Diaconieën de hulp der Overheid
accepteren wat betreft verpleeggelden
voor enkele gevallen, zoals doofstomme
patiënten en dergelijke. Hij doet tevens
een beroep op alle Diaconieën, om toch
zeker in elke kerkdienst te collecteren
voor de Diaconie, al is het dat de eigen
Diaconie het niet nodig heeft.
Onderlinge steunverlening is noodza
kelijk, omdat de gemeenschap der heiligen
verder rijkt dan de plaatselijke kerk.
Nadat de presentielijst vastgesteld is
blijkt, dat 42 Diaconieën vertegenwoor
digd zijn met 42 afgevaardigden en 53
bezoekers, waaronder 4 predikanten,