Jeugdrubriek UIT DE „GETROFFEN KERKEN" scharendijke: niet kunnen overdoen. Er is geen jaar, geen maand, geen dag, zelfs geen uur te rug te halen. We kunnen nooit zeggen: we zullen opnieuw beginnen, en het nu beter doen. Elke afgesloten dag is onher roepelijk voorbij. Als wij deze eenvoudige waarheid op ons laten inwerken, en daarbij ten volle honoreren, dat God ons om al deze din gen zal doen komen in het gericht dan komt ons leven in een heel andere belich ting te staan. Het komt onder de hoogte- zon van de verantwoordelijkheid. Zodra ons oog er voor opengegaan is, dat ons leven niet van onszelfmaar van God is, zullen wij met temeer klem ons de vraag stellen, wat wij van ons leven maken, en kunnen wij het te minder ver dragen, dat er een hele hap uit ons leven gebeten wordt. Ieder die dat laatste doet komt in de regel te laat tot de ont dekking, dat hij zich in die hap verslikt of wat nog erger iszich er de dood aan eet. Als wij van het leven van Paulus nauw keurig kennis nemen, komen we tot de ontdekking, dat er tot z'n dood toe, één groot verdriet aan z'n leven geknaagd heeft, namelijk dat niet heel zijn leven in de dienst van Christus is gesteld. Over die verloren brok van z'n leven, waarin hij „de gemeente Gods vervolgd heeft" raakt hij niet uitgedoleerd. En daarin heeft Paulus vele collega's. Dat hoeft niet altijd zover te gaan, dat men „de gemeente Gods" vervolgt. Het behoeven geen jaren van vijandschap ge weest te zijn. Ook de voor u zelf bestede jaren.zijn verloren jaren, en dat is al erg genoeg. Wij komen hier op de vraag naar de zin van ons leven. Waar leven wij voor, en wat is eigen lijk het doel van ons leven. Wij gaan daar geen diepzinnig betoog over houden, gestéld al dat we daartoe in staat waren. We gaan er alleen een paar eenvoudige opmerkingen over maken, want deze kwestie is toch wel belangrijk. Er wordt over heel wat minder belangrijke zaken gepraat en geschreven, en het heeft, naar het ons wil voorkomen, meer nut om over de zin van het leven te praten dan over het weer en de politiek. Hoewel deze laatste dingen ook niet gehéél van belang ontbloot zijn. Alleen maar, voorzover wij weten heeft ons praten over het weer of over de politiek nooit enige verandering gebracht noch in het een noch in het an der. Als wij ons daarentegen bezinnen op de zin van ons leven, zou het wel eens kunnen zijn, dat er enige koersverande ring kwam in onze levensgang. De eerste opmerking, die ik hierover zou willen maken is deze, dat alleen dat gene zinvol is, wat aan z'n doel beant woordt. Deze opmerking is noch origineel, noch diepzinnig. Een kind kan het begrijpen. Wij zullen geen plan beramen, geen actie op touw zetten, geen stap doen, waarvan wij van te voren weten, dat het doel toch niet bereikt wordt. Als u alleen maar lager onderwijs ge noten hebt, gaat u niet solliciteren naar een betrekking van laat mij zeggenleraar wiskunde, om de eenvoudige reden, dat u die betrekking toch niet krijgt. U be reikt uw doel niet. En daarom zegt u te recht ik doe dit niet, want het heeft geen zin. U kunt dit voorbeeld met vele andere vermeerderen. Er zijn vele dingen, die volmaakt zinloos zijn, omdat van te voren met zekerheid is vast te stellen, dat het voorgestelde doel niet bereikt wordt. Toegepast op het onderwerp, dat ons bezig houdt, betrekent dit dus, dat elk leven zinloos is, dat z'n doel niet bereikt. De vraag, die hier onlosmakelijk mee samenhangt is natuurlijkwat is het doel van ons leven? We kunnen hier weer twee kanten mee uit. We kunnen onszelf een doel stellen, en dan zeggenmijn leven heeft zin, omdat ik het doel bereikt heb, dat ik mijzelf ge steld heb. We kunnen ook zeggenmijn leven heeft alleen dan zin, als het doel is be reikt wat God er aan gesteld heeft. Alleen het laatste heeft natuurlijk waar de, als bij een gevechtsoperatie namens het hoofdkwartier aan de bevelhebber van een legeronderdeel opdracht is gegeven, tien kilometer op te rukken, maar deze officier is van oordeel, dat het met vijf kilometer wel kan, dan heeft hij misschien wel het doel bereikt, dat hij zich gesteld heeft, maar hij heeft niet aan zijn op dracht voldaan. Deze officier hij moge dan generaal zijn vergat, dat hij ondergeschikte was. Wij, mensen, zijn niet autonoom, d.w.z. wij mogen niet onszelf de wetten steller!, en niet op eigen gelegenheid uitmaken, waar het doel van ons leven ligt. Dat maakt God alleen uit. Uit Hem, door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Ons leven is niet van onszelf, maar van God. En daarom komen we alleen klaar met de zin van ons leven, als wij duidelijk ge zien hebben, welk doel God aan ons leven heeft gesteld. Wij zijn de ondergeschikten. God is de Schepper en wij zijn schep selen. Wij maken de dienst niet uit. Dit is allemaal zo helder als glas. Maar nu moeten we een stap verder durven gaan, en zeggen: als het door God ge stelde doel van ons leven niet werd be reikt, dan is het mislukt. Het is dan niet zo, dat we ook nog wel een voldoende halen, als het doel bereikt werd, dat wij ons hadden gesteld. Nee, het is ten enenmale onvoldoende, zolang Gods doel niet werd bereikt. Maar hierover een volgende keer. H. V. CHRISTCHURCH. Dat is de naam van het plaatsje in Australië, wat als eindpunt zal dienen voor de internationale luchtrace in Oc tober a.s. Ik heb thuis nog schriften vol kranten knipsels liggen over de vorige luchtrace. Toen ging de tocht naar Melbourne, en de KLM deed mee met de beroemde „Uiver". Half Nederland zat aan het ra diotoestel te luisteren toen die beroemde „Uiver" zoekraakte, en toen de Pander jager in Allehabad in brand vloog in plaats van in de lucht, en toen de Engelse „Cornet" als eerste in Melbourne aan kwam. Ik denk, dat de belangstelling deze keer niet zo nationaal is als toen. Er was 'toen betrekkelijk weinig wat met de grote gebeurtenis concurreerde. Vandaag is er teveel nieuws, van alle fronten. Het zul len wel de vliegtuigenthousiasten zijn, die het zaakje van AZ gaan volgen. En welke jongen van 18 jaar is er vandaag niet vliegtuig-enthousiast Nu ga ik hier in de Kerkbode niet voorspellen, wie de meeste kansen maakt. Zo'n soort profeet is een dominee nu ook weer niet. Die naam van dat plaatsje: Christ- church, zit me een beetje dwars. Christ- church betekent zoveel alsChristus' kerk. Aan mijn gemeenteleden van KRUININGEN. Weer zijn we een week verder en gaat het herstelwerk in ons dorp en aan de dijken gestadig voort. Dankbaar mogen we dit erkennen. Als we zien op de grote tegnslag bij Ouwerkerk, waar het herstelwerk 2 maan den achteruit is door het niet slagen van de dichting, wat zijn wij dan bevoorrecht. 't Gaat U misschien alleen nog lang niet vlug genoeg en voelt U zich net als iemand, die ernstig ziek geweest is. Zo lang de patiënt het bed moet houden, kan hij alles geduldig overgeven, maar nau welijks mag hij op, of 't vliegt hem alles aan hij wil dit en hij wil dat en ja hij kan nog niets en 't maakt hem nerveus en prikkelbaar. Laat het zo bij U niet zijn. Geduld oefenen is ook een Christelijke deugd en hoe het zij of het nu nog een maand of 2 maanden duurt het eind van de evacuatietijd is in het zicht. Over de kerk kan ik U nog niets na ders meedelen, daar de uitslag van de of ficiële taxatie nog niet binnen is. Wél van de pastorie, daar wordt nu zo spoedig mogelijk aan begonnen, om die bewoonbaar te maken. Hoe lang dat du ren zal, weet ik niet, maar als 't zover is, komen we ook 'weer naar Kruiningen. Er is nog eens bericht ingekomen van het kerkelijk bureau te Utrecht, dat er nog gelegenheid bestaat tot het uitzenden van rustbehoevende huismoeders tot 1 Oc- Het zal wel zo geweest zijn, dat een aan tal kolonisten uit Engeland naar Austra lië verhuisden. Veel konden ze niet mee nemen, maar God ging mee, en de Here Jezus Christus ging mee, en toen konden ze het aardig opknappen. En toen moes ten ze hun nieuwe dorpje een naam ge ven, en toen wisten ze niets beters te be denken dan de naam van hun Heiland. Af gezien van een paar enkelingen, hadden ze dus meer lef dan die mensen in Europa, die nooit een mond over Christus durven opendoen, laat staan hun dorpje naar de Here Jezus Christus noemen. En ze plan ten dus een stevige paal, en spijkerden een bord er aan, en noemden het plekje naar de kerk van ChristusChristchurch. Later is dat plekje een grote plaats ge worden, met fabrieken en kantoren. Lang zamerhand kwamen er ook mensen die wel in Christchurch woonden, maar niet tot Christchurch behoorden. En tegen woordig zal het daar wel zo zijn als in alle grote steden en landenChristchurch is maar een verdwijnende minderheid, ook in Christchurch. Heel veel mensen hebben nooit van Christus gehoord, laat staan van Christus' kerk. Wellicht hebben heel veel mensen er ook nooit wat van gemerkt, van die kerk dan. Want het is met de uit voering van haar opdracht in die kerk niet al te best gesteld. Maar ineens zal de naam van Christus straks op veler lippen zijn. Door een won derlijke loop in de luchtvaartgeschiedenis. Wellicht weet menigeen die de naam ge bruikt, niet wat de naam betekent. Dat is tober. De uitzending moet geschieden op medische- of sociale gronden, zodat hier van slechts gebruik gemaakt kan worden door huismoeders voor wie het inderdaad noodzakelijk is. Mochten er nog zusters zijn, die hier voor in aanmerking willen komen, dan moet U zich direct na het verschijnen van deze Kerkbode aan mij opgeven, want de aanmerldingen moeten vóór 15 Sept. in Utrecht zijn. Dusdirect opgeven, anders is het te laat. U ook nu weer sterkte, geduld en kracht toegewenst. Tot de volgende week. Uw J. Koolstra. Kerkelijke stand: vertrokken naar Per nis: P. Harthoorn met gezin (3 bel. le den en 2 doopl.). Lieve Broeders en Zusters, Langzaamaan zakt het water in de pol der Schouwen. Ik kan dat vanuit het raam van de studeerkamer precies bezien. De pompen zijn weliswaar nog niet in werking, maar men schijnt de sluizen open te zetten bij laag water. Zodoende is het binnenwater gestadig aan het dalen. Het heeft iets van het verhaal van Noach in de arklang zamerhand zie je meer en meer dingen boven water komenhier een hek, en daar een bosje, en ginds een klein streepje larid, wat meteen door een troep krijsende zelfs bijna zeker. Christchurch wat be tekent dat eigenlijk? En nu kom ik waar ik met je heen wil de: het is een veeg teken, dat in onze moderne wereld de naam van Christus en zijn kerk weer eens naar voren komt, omdat er een luchtrace wordt gehouden. Ik bedoel niets kwaads van de luchtrace te zeggen. Laten ze maar racen. Op het punt van snelheid worden we toch nooit ouder dan 18 jaar. Maar het wijst twee dingen aan. Eerst hoe ver de moderne wereld van het evan gelie en de kerk van Christus is komen af te liggen. Een naam van een stadje ergens in Australië zal velen er aan her inneren, dat er ook nog zoiets als een kerk en een Christus is. Het wijst ook nog naar een andere kant. Zo'n luchtrace naar het plaatsje Christ church mag misschien de kerk van Chris tus er aan herinneren, dat er vandaag nog heel wat te doen is. Of beter nogdat ze werkelijk Christus' kerk, Christchurch is. En dat midden in een wereld, die bijna vergeten heeft dat ze van Christus moet leven en anders sterft. Waar ze overigens al hard mee bezig is. Conclusie dus: laat Christchurch je vandaag niet enkel herinneren aan snel heid en aan straalmotoren. Maar ook, en misschien wel eerst, dat je zelf bij die kerk van Christus hoort. Een levend lid maat daarvan, naar ik hoop. Sch. H. M. K. meeuwen in bezit genomen wordt. Zo komt er toch weer een perspectief. Al is het laagwater-peil in de polder nog niet eens bereikt. Bij echt laag water zag ik vanuit het raam de stoppels op het land van Fl. de Jonge, en die zie ik nu nog niet. We moeten wachten op de pompen, en dan verder zien. Als er tenminste nog wat te zien is. De illusies over wat nog staat, moeten maar niet te groot zijn. We zullen schrikken. We zullen ook nog geduldig moetën zijn. Nu er wat in het verschiet komt, nu zullen velen van ons zich amper meer kun nen bedwingen. Ik kan me dat tenminste zo voorstellen. We hebben allemaal nog iets van een veer, die gespannen staat. Als hij maar een klein beetje losgelaten wordt, springt hij meteen helemaal terug. Zo zouden we allemaal meteen terug wil len springen naar ons oude plekje. Ook al staat het er in veel gevallen niet meer. Nu spreekt men ook wel eens over het geloof als over een veer. Hoe harder hij ingedrukt wordt, des te sterker wordt zijn tegenstand, en des te harder springt hij terug. Ik denk hierbij even aan die Kana- neese vrouw uit Matth. 15. Hoe verder Jezus haar van zich afduwt, des te meer klemt ze zich aan Hem vast. Dat geloof moeten we vandaag oefenen. Dat „des te meer". Des te meer zullen we ons aan Hem vastklemmenHoe ons geduld ook op de proef gesteld wordt, en hoe onver murwbaar de Here soms ook schijnt te zijn. Weer een mooie week voor „Kerkher- stel"van een zuster uit S. 2,50. Van een gezin uit S. ƒ20,In de coll. te Sch. twee briefjes van 10,„uit dank baarheid". Van een gezin in S. 25, Van en ander gezin ook 25,En in de middagcoll. nog een gift van ƒ2, Prachtig. Dat was weer een verblijdend aantal dankbare mensen in onze gemeen te. Ik las overigens in een krant een mooie aanbeveling voor collecten en giften. Ze formuleerden het daar zo: Geef zoveel, dat als uw gift naast het zakje valt, u zich niet voor uw buurman, en als het in het zakje terecht komt, niet voor God be hoeft te schamen. Zit wel wat in, vindt u niet? Voor de Kerkbode kreeg ik2,50 van een familie in Holland. Van een zuster uit S. 1,Van een gezin in H. 5,— en van een gezin in S. 2,50. Deze week hoop ik 3 dagen Holland in te gaan, samen met mijn vrouw en br. bij de Vaate. Met de au,to, wel te ver staan. U allen aan God toevertrouwend, H. M. Kuitert. GEREF. KERK ZIERIKZEE. Adres Ds Y. J. Tiemersma, Het Vrije A 202, Zierikzee. Geliefden in onze Here Jezus Christus, Vorige Zondag was uit de Pleidelberger Catechismus Zondag 10 aan de beurt, de vragen en antwoorden over „Gods Voor zienigheid" Je leest, na alles wat hier gebeurd is, dit met andere ogen dan voorheen. En het moet ons treffen, hoe zuiver de opstellers aangevoeld hebben, dat het hier niet gaat om het uitpuzzelen van onbe grijpelijke dingen, maar dat het gaat om geloof. Geloof, dat in wezen wil zijn een rusten van een vermoeid en verdrietig kind aan Vaders hart. Bij de voorstudie heb ik een dankbaar gebruik gemaakt van het werk van Prof. Berkouwer over dit onderwerp, versche nen in de serie „Dogmatische studiën". Het gaat nu eenmaal niet in een preek alles te vermelden wat er aan gedachten opkomt bij het overwegen van dit gedeel te van onze belijdenis. Op één typerende trek willen we nog even de aandacht ves tigen, omdat het van zo ingrijpende be tekenis is, deze uitspraak op blz. 219 van genoemd boek: „Alleen vanuit de verzoe ning door 't bloed des kruises is het mo gelijk concreet over Gods Voorzienigheid te spreken, zonder dat men vervalt in willekeurige interpretatie (verklaring) der geschiedenis". De bedoeling van deze zin is, dat we niet moeten staren op verschillende ingrij pende gebeurtenissen in het leven, alsof deze gebeurtenissen een stem zouden kun nen hebben met zelfstandige waarde en met een eigen kracht. Het wordt licht een zich blind staren op een onderdeel van de geschiedenis, zonder acht te slaan op de Vaderhand, die alles beheerst en leidt. Alle gebeurtenissen zijn opgenomen in dat éne handelen Gods en de apostel zegt het ook uitdrukkelijk of beter gezegd hij zingt het uitalle dingen doet God mede werken ten goede en noch dood, noch le ven, noch engelen, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel, zij kunnen niet op tegen het heil, dat in de liefde van Christus als een ba nier is opgericht. Lichtvaardig wordt soms over Gods Vinger gesproken buiten de verzoening om, laten we het dankbaar aanvaarden: voorspoed behoeft geen ze gen te zijn en tegenspoed geen vloek. In alle omstandigheden blijft hoog opgericht het Kruis der verzoening. Het monument in ons levensbestaan, dat niets, maar dan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1953 | | pagina 2