PREDIKBEURTEN Kerknieuws Zending ZONDAG 30 AUGUSTUS 1953 CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds H. J. Hoek te Oss 2 uur Ds L. Zwanenberg te Schoonebeek 5 uur Ds N. J. Hommes te Hillegersberg Middelburg (Noorderkerk) 9.30 uur Ds L. Zwanenberg 5 uur Ds H. J. Hoek Collecte voor Middelburg's Geref. Jeugdverband. Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds L. Zwanenberg te Schoonebeek Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Domburg 10 uur Ds J. E. Visser te Suameer, 2.30 uur Ds G. J. Pontier Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 uur Ds J. Goumare, 2.30 uur Ds C. Boon. Koude kerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds N. J. Hommes Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Namiddag Voorber. H. Av. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 uur Ds C. Boon, 2.30 uur Ds H. J. Hoek te Oss. V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Verschoor Vrouwenpolder 2 en 7 uur Ds O. Jager West kap elle 10 uur Ds G. J. Pontier 2.30 uur Ds J. E. Visser te Suameer Collecte Hulpbehoevende ÏCerken in de provincie. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda Axel 10 en 3 uur Cand. J. P. Dondorp te Heemstede Breskens 10 en 3 uur Ds P. van Til te Middelburg Hoek 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks Oostburg 10 en 2.30 uur Ds W. J. Meister te Middelburg Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds H. Pestman Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Middelkoop CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. cl. Veen Driezvegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 14 Collecte Evangelisatie onder studerenden. s-Gravenp older 9.30 en 2 uur Ds C. Stam, Bed. H. Av. en Dankz. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. van der Leek Kruiningen (Herv. Kerk te Hans weert) 5 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9.30 en 2.30 uur Ds H. Wiersinga Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur. Ds G. Heijerman. Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. Heijerman Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Cand. W. H. Melles te Maarssen Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Prof. G. Brillenburg Wurth, Kampen Hoogerheide 2.30 uur Prof. G. Brillenburg Wurth te Kampen Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar Oud-V ossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds J. H. van Halsema Tholen 10 en 5 uur Ds J. H. van Halsema CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur Ds L. v. d. Linde te Rijnsburg Bruinisse 10 en 5 uur Ds D. Bremmer, Zondag 31 Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds H. Retel Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds ,H. L. van Aller Haamstede 10 en 5 uur Ds J. H. Meijer Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds J. H. Baas te Hillegersberg Renesse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uur Ds J. H. Meijer Scharendijke (Noodkerk Chr. School) 10 uur Ds A. P. Nauta (Ned. Herv. Pred.) Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke Integendeel. Er wordt doorgewerkt onder ongunstige omstandigheden en laten we over dat gezwoeg in weer en wind niet gering denken. Een van de slachtoffers van dat werk is Bart Boot, jongste zoon van de Wed. Boot van de „Houten Poppe". Hij ligt sedert 19 Aug. in het „Cornelia"-zieken- huis. Zijn linkervoet raakte zodanig be klemd tussen bumpers van kipkarren, dat er veel zorg is over de mogelijkheid tot behoud van dit lichaamsdeel. In al die tegenslagen en zorg en pijn, valt het niet altijd mee het hoofd omhoog te houden. Maar er is troost, omdat de Enige, Die ons helpen kan, gebukt gegaan is onder eenzaam leed. Woorden zeggen zo weinig. De zekerheid dat onze Heiland, Die geen plaats had op deze aarde van rust en vei ligheid, bij ons wil zijn in alle zorg en beproeving, waarborgt een uitweg uit alle nood. Kerkelijke stand. Vertrokken met bel. att. naar de Geref. Kerk van Terneuzen: C. L. Kolijn en J. W. KolijnKoster. Adres voorlopig nog: Zaamslag, Plein 5. Vertrokken met bel. att. naar de Geref. Kerk van AxelD. J. Marijs en J. P. MarijsRuytenburg met vier kinderen. Adres: Weststraat 15. Gedoopt 23 AugustusBartelina Marina, dochter van J. Sies en W. J. Sies Flikweert. Adreslijst: C. PostBenthuizen, naar Hazerswoude, Westeinde 39. Allen weer het beste toegewenst. Moed en vertrouwen! Y. J. Tiemersma. Tweetal te Wateringen, L. F. A. Böt- ticher, cand. te Rotterdam en D. W. Don- dorp, cand. te Heemstede. Beroepen te Hijum-Finkum, II. Bade, cand. te Sneek te Ten Post en Wate ringen, L. F. A. Bötticher, cand. te Rot terdam te Zuilichem, J. M. Snoek, cand. te Renkum. Aangenomen naar Appingedam (vac. E. J. Oomkes), A. J. Janssens te Kou- dum. Bedankt voor Surhuisterveen, J. Kuntz te Tzum. MOEILIJKHEDEN. Zoals ik U beloofd had, zou ik U óók schrijven over bepaalde moeilijkheden op ons zendingsterrein. Eerlijk gezegd ver wijt ik mezelf enigszins, dat ik dat al niet eerder gedaan heb. U moet in Holland niet de indruk krijgen, dat alles op Java alleen maar „prachtig gaat". U moet niet het gevoel krijgen, dat er stelselmatig din gen verzwegen worden, die niet „in de krant mogen", omdat ze misschien nadelig voor de „propaganda" zouden zijn. Stel je voor! Alsof U één cent minder voor de Zending zou geven, als U hoorde, dat er ook tegenslagen of hindernissen bij de evangelieverkondiging zijn, die zorgen ge ven! Ja, sterker nog: alsof U maar een keertje zou overslaan met voor de Zen ding te bidden, als U te weten bent ge komen, dat het allemaal niet zo gemakke lijk gaat, als sommige mensen wel eens denkenIntegendeelDan wordt U aan het „thuisfront" juist extra waakzaam en werkzaam, met name in Uw gebed! Zeker, ik begrijp wel, wat U nu zeggen wilt„Geven de enthousiaste berichten in Zendingsblad en Kerkbode zelf niet vaak aanleiding tot de gedachte, dat er alleen maar wondere zegeningen en rijke vruch ten op het Zendingsveld gezien worden? Hebben de Zendingsmensen, die niet an ders dan zulke juichende brieven naar Holland sturen, zelf geen schuld?" Beste vrienden, zij hebben schuldEn ik wil dat eerst, voor wat mezelf betreft, ruiterlijk erkennen, en U beloven, zoveel als in mijn vermogen ligt, deze dwaalweg der „een zijdige berichtgeving" te vermijden. Met andere woordenik zal trachten, U eerlijk over het zendingswerk te schrijven. Nu dan, als ik op dit moment „bepaalde moeilijkheden" zie, dan denk ik in de eer ste plaats aan wat men noemt de „Sala- tiga-kwestie". Kijk, dat zit zó: Het res sort, waarin wij arbeiden, is niet, zoals het gebied van Midden-Java ten Zuiden, voor de Geref. Zending „oud vertrouwd gebied". Daar hebben wij (afgezien van de periode tussen 1941 en ong. 1949) meer dan tachtig jaar onafgebroken mo gen werken. Hier d.w.z. in de gebieden Tegal, Semarang, Purwodadi en Blora Bodjonegoro - is onze arbeid pas begon nen in 1949. Vóór de oorlog werkten hier de broeders van de zgn. Salatiga-Zending. Die naam is ontleend aan het stadje Sala- tiga, een 30 km ten Zuiden van Semarang, waar de bakermat ligt van deze Zending. Wel meer dan 60 jaar hebben deze broe ders, merendeels Duitsers, die opgeleid werden in Neukirchen, met veel ijver en vaak met grote zelfopoffering in Midden- Java ten Noorden het Evangelie gepredikt door woord en daad. En de Heilige Geest heeft daar kennelijk Zijn activiteit aan verbonden, zodat er vele gemeenten wer den gesticht, enkele prachtige, echt chris telijke scholen werden opgericht, en ook (ik noem niet alles) in Purwodadi, Blora en Bodjonegoro zendingsziekenhuizen werden gebouwd, waarin zó liefdevol en zegenrijk is gewerkt, dat er nu, waar mo menteel die ziekenhuizen in beheer van de Regering zijn, een sterk verlangen heerst bij de bevolking (zowel niet-chris- tenen als christenen), dat de Zending daarin weer terugkeertDoor allerlei fac toren, die hun belangrijkste oorzaak in de oorlog hadden, kwamen de Salatiga-zen- delingen na de ommekeer in Indonesië niet terug. Intussen waren de Javaanse kerken van het Zuiden èn die van het Noorden tot een fusie overgegaan, zodat er sinds 1949 maar één Chr. Javaanse kerk in Midden-Java is. Deze éne kerk ging nu met de Geref. Kerken in Neder land een overeenkomst aan, waarbij werd afgesproken, dat men in de Zendingsar- beid zou samenwerkenin het Zuiden dus als vanouds, in het Noorden voor het eerst. Die algemene afspraak werd, wat Nederland's stem daarin aangaat, gemaakt op de Generale Synode van Den Haag in 1949. In de anderhalf jaar daarop volgend werd die uitgewerkt in afzonderlijke over eenkomsten tussen de Zendende Kerken (en de samenwerkende kerken) in Hol land en dito op Java. Dit noemt men de „Regionale Ac co or den"die voortaan de samenwerking-op-voet-van-gelijkheid re gelen: b.v. tussen Amsterdam (met de kerken van Noord-Holland) en Djogja (met de kerken van de Classes Djogja en Kedu), tussen Utrecht (met de kerken van de provincie Utrecht) en Semarang (met de kerken van de Classis Semarang), tussen Arnhem (met de kerken van Gel derland) en Purwodadi (met de kerken van die Classis). En zo bestaat er nu ook sinds najaar 1950 een „Regionaal Ac- coord" tussen Middelburg als Zendende Kerk namens alle Geref. Kerken* van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg (sa men in de wandeling „Zuiderzending" ge heten) en Blora als Zendende Kerk na mens alle kerken van de Classis Blora/ Bodjonegoro. U hebt zich wellicht al meer dan eens afgevraagd, hoe het dan zit met het vroegere zendingsterrein van de Zui derzending, Magelang, waar iedereen die een beetje meeleeft nog altijd heel bijzon der de namen van Ds Merkelijn, Ds van Nes en Dr Dreckmeijer aan verbindt. Nu, dat is, terwille van de nieuwe terremver- deling, die op de Synode van Den Haag moest worden gemaakt tengevolge van de tevremuitbreiding, gevoegd bij het gebied van Amsterdam (Magelang is centrum van de Classis Kedu), en daar werkt nu Ds D. Bakker als missionair predikant. En nu die moeilijkheden. Die liggen voornamelijk binnen de kring der Javaan se christenen zelf. Slechts luttele jaren na het tot stand komen van de vereniging van de Noordelijke- en Zuidelijke kerken van Midden-Java zijn er namelijk stemmen opgegaan, die er voor pleiten, weer tot een zekere splitsing over te gaan. Deze actie wordt vooral geleid door één predi kant en gesteund door enkele, gelukkig niet velefiguren uit sommige kerken van „het Noorden", waaronder ook enige broeders uit Blora en Bodjonegoro. Wat zij precies willen, is eigenlijk niet helemaal duidelijk. Enerzijds wil men de fusie van 1949 weer ongedaan maken en de vroe gere „Synode" van de Noordelijke ker ken weer nieuw leven inblazen. Anderzijds wil men de band met de Zuidelijke ker ken toch niet verbreken en op een of an dere wijze de kerkelijke gemeenschap met hen bewaren. U zult zich misschien af vragenVanwaar komt nu toch, en dat al zo spoedig na de vereniging, de neiging- bij die broeders om „de wijzers van de klok weer terug te zetten" Het antwoord is vrij eenvoudig: Als twee kerken-groe- pen met elkaar samensmelten, waarvan de ene veel groter van omvang is dan de an dere en over meer leidende persoonlijk heden beschikt dan die andere, en boven dien alle nieuw-opgeleide predikanten af komstig zijn van de Theologische School (Djogja), die oorspronkelijk bij die eer ste kerkengroep hoorde, dan ligt het ge vaar vlak voor de hand, dat er ontevre denheid ontstaat in de kring van die twee de kerkengroep. Zó is hier nu ook ge beurd. Men voelde zich in vele opzichten achteruitgezet, sommige vooraanstaande figuren beseften, dat hun invloed ging tanen, er kwam bij enkelen zelfs het idee op, dat „het Zuiden" langzamerhand ging overheersen over „het Noorden". Daar kwamen dan ook nog zekere „mentali- teits-verschillen" bijde inrichting van het kerkelijk leven en de invloed van de predikanten daarop met name droeg bij voorbeeld een enigszins ander karakter in het Noorden dan in het Zuiden. Waar schijnlijk zijn er door de Zuidelijke broe ders fouten gemaakt, is er niet genoeg tactisch opgetreden, heeft men te weinig- geduld beoefend, of wat dan ook. Het jammere in héél deze beweging is, dat er zoveel „vlees en wereld" bijkomt, let wel aan beide kanten! Een zucht naar eigen eer en aanzien, een vechten voor eigen invloed en positie. Dat alles is al even begrijpelijk, maar ook al even on-christe- lijk, als dat geweest is en nog is in ons eigen Hollands kerkelijk leven.Merk waardig genoeg heeft Dr F. L. Bakker, die de Javaanse Synode meemaakte, waar op tot vereniging werd besloten, een voor gevoel er van gehad, dat deze ontwikke ling dreigde. Hij heeft toen met grote ernst de vraag gesteld: „Broeders, ziet U deze eenwording als een werk van Christus en van Zijn Heilige Geest?" Toen zij daarop met een volmondig „ja" antwoorden, voegde Dr Bakker er aan toe„Herinner U dan dit ja-woord, wan neer er zoals dat na kerkelijke fusie altijd gebeurt achteraf mensen komen, die zeggenwij zijn het er niet mee eens Het ziet er naar uit, dat er binnenkort op de kerkelijke vergaderingen ernstig en diepgaand gesproken zal worden over deze zaak. Totnogtoe is n.l. de „kwestie- Salatiga" in die vorm nog niet door de kerken zelf behandeld, of althans afgehan deld. Doch eind deze maand zal zij waar schijnlijk op de vergadering van onze Classis Blora/Bodjonegoro aan de orde komen, en volgende maand zeker op de vergadering van de Synode der Javaanse Kerken. Het gaat dan over hoogst ge wichtige zaken, die van de grootst mo gelijke invloed kunnen zijn op de gang van het kerkelijk leven hier. En óók de Zending is daar nauw bij betrokken, zoals U wel begrijpen kunt, want wij werken hier nu niet meer „op eigen houtje", maar in samenwerking met deze kerken. En waarom vertel ik U dit nu allemaal Het was nu niet zo'n bijzonder opwek kend verhaal! Toch moet U óók dit we ten. U hebt daar recht op. En U wilt toch zelf ook "van die dingen op de hoogte zijn Enwij hier hebben het even eens nodig, hard nodig, dat U deze moei lijkheden bekend zijn. Waarom dan Om dat wij Uw gebed nodig hebbenUw ge bed om wegneming, oplossing van deze moeilijkheden, Uw gebed tegen het werk van Satan in een werk, dat maar al te vaak méé wordt verricht door Satans trouwe bondgenootons aller boze hart dat niets anders beoogt dan de komst van Gods Koninkrijk op Java te verijde len. Uw voorbede vraag ik voor de „be zwaarde broeders", hier in Midden-Java ten Noorden, dat God hun geve, bij alles alleen naar Zijn stem te luisteren. Uw voorbede vraag ik voor de aan staande vergadering van onze Classis, waar vele belangrijke zaken, waaronder naar alle waarschijnlijkheid ook bovenge noemde kwestie, aan de orde komen. Uw voorbede vraag ik voor de komende zitting van de Javaanse Synode, opdat ook daar de Heilige Geest de harten leide, en de uitslag verheugend moge zijn. Uw voorbede vraag ik voor allen, die op speciale wijze bij de „kwestie-Salatiga" betrokken zijn, opdat zij naar niets anders vragen dan naar wat Hij wil dat zij doen zullen. H. Schut. Blora, 1 Augustus 1953.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1953 | | pagina 3