Jeugdrubriek Officiële Kerknieuws Predikbeurten meegevoerd uit Gischala in Galilea, zijn ze om streeks 4 jaar vóór Christus in de oorlog van Varus in Tarsen terecht gekomen. Toevallig Zo goed als hij reeds als kind, anders dan Petrus, moest leren omgaan met heidense speel makkers, zo had hij straks ter bescherming van het Evangelie het Romeinse burgerrecht nodig. Welnu, zijn vader, evenals andere Joodse krijgs gevangenen onder Pompeius in Rome, weet dit op ons onbekende wijze erfelijk te verwerven, zodat de zoon reeds als Romeins burger geboren wordt en dit de chiliarch van de burcht Antonia, die het voor veel geld heeft moeten kopen, met gepaste trots kan voorhouden. Daarnaast bezat Saulus het stads burgerrecht van Tarsen. Eén en ander toont, dat Saulus' vader niet alleen een zich aanpassende Jood moet zijn ge weest, maar ook in gunstige maatschappelijke omstandigheden moet hebben verkeerd. Zijn de andere apostelen, op Johannes en Mattheüs na, uit de eenvoudigste, haast behoeftige klasse van Galilea, Saulus heeft van jongsaf overvloed ge kend, aleer hij de kunst van het tegenovergestelde leerde. Zijn brieven bewijzen dat hij, die voor koningen en keizer moet worden gesteld, ge vormd en gemanierd is zoals het daartoe slechts gewenst kon worden geacht. In elke kring voelt deze ontwikkelde man zich later op zijn gemak. Naar voorvaderlijke gewoonte op de 8e dag besneden, geeft men hem de meer voorkomende naam S j a o e 1. Is hij 'n werkelijk door zijn moeder „afgebedene" Of heeft stamtrots hem genoemd naar Israëls eerste koning, eveneens Benjaminiet Maar als zoon van een Romeins burger moet hij nu ook een Romeinse naam ontvangen en dan een drievoudige een vóórnaam, een naam en een bijnaam. Daar de bijnaam destijds de gebrui kelijke werd, kan het ook ons niet bevreemden, dat ons die bijnaam juist is bewaard gebleven P a u 1 u s, d.w.z. de kleine. Niet dus uit servi liteit tegenover Sergius Paulus doet de apostel zich later zo noemen. Reeds op de 9de dag, de dag na de Joodse besnijdenis, zal men hem la chend ,,de kleine" hebben genoemd. Hij was immers klein van gestalte. Als Hebreër uit de Hebreën daarom Sjaoel, Saulus als Romein en apostel echter altijd Paulus, de naam waarmee sedert onder alle Christenvolken talloze jongens zullen worden genoemd, hem ter eer. D. J. C. WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN? ,,De Domineesbijbel" is er weer Of om het boek met zijn officiële naam te noemen ,,Het Jaarboek ten dienste van de Gereformeerde Kerken in Nederland". Waaraan het zijn wonderlijke bijnaam dankt, zou ik heus niet kunnen zeggen. Misschien heet het zo, om dat het wel voornamelijk door dominees gebruikt zal worden. Misschien ook, omdat je in dat boek heel wat van de dominees beschreven vindt. Naam, adres, leeftijd en zo meer, En ook hun „verleden" Over zo'n domineesverleden zou ik met jullie nog wel eens willen dóórpiekeren, maar daar is het me ditmaal niet om begonnen. Er is iets anders, dat ik even uit dit boek wil halen. Er staan ook statistieken in. En daaruit kom ik te weten, dat er in 1949 van onze doopleden maar liefst 353 zonder meer zijn ondergedoken. „Vertrokken zonder attest" heet dat officiëel. Driehonderddrie-en-vijftig voor het merendeel toch zeker jonge mannen en vrouwen, die er ineens niet meer zijn. Tien flinke jeugdverenigingen volWaar zijn ze gebleven De ene herder is verloren en de andere weet niet van hen af. Ergens in ons vaderland wonen en werken een paar honderd gedoopte jonge mensen, die zich aan het ambtelijk contact en aan het ambtelijke toezicht van de kerk hebben onttrokken. Dat kan wel helemaal niet hun bedoeling zijn, maar ach hoe gaat dat met zo'n verhuizing...! De kerk is wel het laatste, waaraan je dan denkt. Vooral als je in een stad woont, kun je al een hele tijd verdwenen zijn voordat iemand het merkt. Misschien zijn de ouderlingen of de do minee pas op bezoek geweest en komen ze voor lopig niet terug. Je woont in je eentje ergens op kamers. De hospita „doet nergens aan" en zal dus heus niet naar de kerk lopen om te ver tellen, dat je verdwenen bent. Nou dan ben je ondergedoken, zonder het misschien zelf te willen. Of je werkt in een ziekenhuis en dan moet'je er toch heus zelf voor zorgen. Best mo gelijk, dat je in je nieuwe woonplaats al vaak naar de kerk bent geweest. Maar als dat ook weer een grote gemeente is, ben je een speld in de hooiberg. Misschien lijkt je dat welNiemand, die je kent. De dominee en de ouderlingen laten je met rustWat zou je ook met die vreemde lui te bepraten hebben Je kunt zo'n beetje doen en laten, wat je wilt. Heb je zin om naar de kerk te gaan, dan ga je en heb je er géén zin in, wel dan laat je hetGeen haan, die er naar kraait. Behalve dan misschiende haan van Petrus Ver gezocht Ach, ik wéét het nog zo net niet Onder het getal 353 lees ik het getal 1458. Veertienhonderd-achtenvijftig doopleden, die zich in 1949 aan de gemeenschap van de kerk ont trokken. En daaronder staaf het getal 108. Hon derd-acht doopleden, die van de gemeenschap der kerk moesten worden afgesneden. Verschrik kelijke getallen. Ik weet wél de mogelijkheid bestaat, dat er van die 353 onderduikers nog wel gevonden worden. Hetzij ze zichzelf aanmelden, hetzij dat ze opgespoord worden. Maar de mo gelijkheid is veel groter, dat dat niet gebeurt. De nuchtere waarheid is dan toch maar, dat er in 1949 bijna tweeduizend jonge krachten aan onze kerken op de een of andere manier ontvie len. Het valt niet te zeggen, hoeveel en hoevelen wij hier verloren. Maar dat het heel erg is, kan iedereen begrijpen. Blijf zo dicht mogelijk bij de „schaapskooi", waar je thuis hoort. Ook, als dat een grote schaapskooi is. En moet je er uit trekken om ergens anders op eigen benen te staan neem dan even afscheid. Zég, dat je vertrek ken gaat en laat een van de eerste dingen, die je in je nieuwe woonplaats doet, zijn aansluiting zoeken bij de kerk van Christus, Die je daar vinden zult. Loop niet verloren Jij hebt die kerk daar nodig en die kerk jou...! A—Z. AGENDA Classisvergadering D.V, 27 Juni 1951 te 9 uur in de Hofpleinkerk te Middelburg, 1. Opening namens de roepende kerk. 2. Nazien credentiebrieven. 3. Ingekomen stukken. 4. Peremptoir examen van de Eerw. Heer J. Goumare, ber. pred. te Grijpskerke. Exegese O.T. Ps. 121 en Jesaja 35Ds Streefkerk. Exegese N.T. Matth. 6 en 7 Ds Veldhuijzen. Dogmatiek Drs v. d. Berg. Symboliek en KerkrechtDs Verschoor. EthiekDs van Wouwe. Inhoud Heilige SchriftDs Pontier. Kerkgeschiedenis Ds Elshout. Homilitiek en CatechetiekDs van Nes. 5. Behandeling eventuele instructies. 6. Rondvraag. 7. Lezing persverslag. 8. Sluiting. Namens de roepende kerk van Oostkapelle, S. WONDERGEM Jz., Praeses. J. COPPOOLSE Kz., Scriba. Vergadering van de Classis Goes zal D.V. gehou den worden op Woensdag 4 Juli, 1.30 uur. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerst- ondergetelcende vóór 23 Juni a.s. Namens de roepende kerk van Driewegen, Ds J. v. d. VEEN, Praeses. P. DE MUIJNCK, Scriba. Tweetal te Hengelo (O.) (vac. R. Kooistra), E. H. Nagel te Ylst en Th. Struys te Diever te Ten Post-Overschild, P. L. Smilde, cand. te Zeist en K. Ubels, cand. te Groningen te Leiderdorp, J. Dijk te Raamsdonksveer en B. J. A. Streefkerk te Berkel. Beroepen te Driebergen-Rijsenburg (vac. W. Rees kamp), Th. Struys te Diever te Dronrijp, P. L. Smilde, cand. te Zeist te Middelstum, Dr G. E. Meuleman, prop. te Steenwijk te Scherpenzeel (Gld.), E. Torenbeek, res. legerpredikant te Ede te ter Aar, E. Torenbeek, res. legerpredikant te Ede te Hengelo (Ov.) (vac. R. Kooistra), E. H. Nagel te Ylst te ten Post-Overschild, K. Ubels, cand. te Groningen. Aangenomen naar Haarlemmermeer-Vijfhuizen, Dr G. E. Meuleman, prop. te Steenwijk naar Nieuwen- dijk (vac. I. Hamming), M. de Regt te Vianen. Bedankt voor Abcoude, Godlinze, Heer Hugowaard, Middelstum, Oosternijkerk en voor Tijnje, Dr G. E. Meuleman, prop. te Steenwijk voor Spijkenisse, J. H. Oldemans te Lekkerkerk. ZONDAG 17 JUNI 1951 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til 2.30 uur Ds H. Veldkamp, Zondag 39 Middelburg (Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. Veldkamp 5 uur Ds C. Boon, Zondag 39 Collecte Telefoon-Commissie. Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds H. Veldkamp Onderwerp „Achter het ijzeren gordijn". Dienst voor belangstellenden. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Voormiddag Voorber. H. Av. Domburg 10 uur Leesdienst 2.30 uur Ds G. J. Pontier Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds L. Zwanenburg te Schoonebeek. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout St. Laurens 10 uur Ds C. Boon 2.30 uur Ds P. van Til Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 10 en 2.30 uur Cand. H. M. Derksen te Harderwijk. Serooskerke 10 uur Ds S. van Wouwe 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf Souburg 9.30 en 2.30 uur Drs J. v. d. Berg Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf Collecte hulpverlening aan de door oorlog getroffen kerken en Geref. Kerken in Indonesië. Veere (Ned. Herv. Kerk) 2 en 7 uur Ds J. C. Streefkerk Vrouwenpolder 9 en 2 uur Ds B. A. Bos Legerpredikant te Breda. Westkapelle 9.30 uur Ds G. J. Pontier 2.30 uur Ds S. van Wouwe Collecte Geref. Kerken in Indonesië. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Dhr A. Vingerling Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée Breskens 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen Hoek 10 en 2.30 uur Ds H. J. Heida em. pred. te Vlaardingen. Oostburg 9.30 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks Terneuzen 10 en 3 uur Ds H. Pestman Zaamslag 9.30 en 3 uur Ds J. J. Ritsema Zoutespui 10 en 2.30 uur CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds Y. J. Tiemersma Borssele 10 en 2.30 uur Leesdienst Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen 2 uur Leesdienst Goes 10 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 28 en 29 Collecte geestelijke verz. zeevarenden ter Koopvaardij en arbeid in het IJselmeergebied. s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst 2 uur Dr C. Stam Heinkenszand 10 en 5.30 uur Ds G. N. Lammens Kapelle 10 en 2.30 uur r Ds J. van der Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9 uur Ds G. N. Lammens 2.30 uur Leesdienst Nieuwdorp 10 uur Leesdienst 2.30 uur Ds G. N. Lammens Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds A. Verschoor te Vlissingen. Bed. H. Av. en Dankz. Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds J. E. Booy Yerseke 9.30 en 2.30 uur CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds D. Roest, den Haag Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds Van Kamp te Amsterdam. Poortvliet 10 uur Leesdienst 2.30 uur Ds J. H. van Halsema Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. Thielen, Maasland Tholen 10 en 5 uur Ds J. H. van Halsema CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds H. Brinkman em. pred. te Wassenaar. Bruinisse 11 uur Leesdienst 5 uur Ds D. Bremmer, Voorber. H. Av. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds H. Retel Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 5 uur Drs D. van Swigchem Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. Radder Nieuwer kerk 11 en 6 uur Dhr A. Vreugdenhil Oosterland 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur. Ds R. A. Flinterman te Goes Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. W. T. Nijenhuis te den Haag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1951 | | pagina 3