JYotiïies Jeugdrubriek „BLORA" Officiële Er moest eens een enquête worden gehouden over wat we te verstaan hebben onder het be grip „werelds". Zo uitgebreid mogelijk, en onder verschillende kringen. Misschien, dat het dan duidelijk zou worden, hoe moeilijk we van een algemeen erkende Christelijke, wilt ge, Gerefor meerde ,,zede" kunnen spreken. Ik heb in m'n domineesjeugd een vrouwtje ge kend, dat niet anders buiten kwam, dan achter haar huisje, waar juist de lieve zon haar stralen niet liet vallen, vanwege het schuurtje van de buren. Ze zag zo wit als 't laken van haar bed. Maarzo eens buiten wandelen, dat doet „ons soort mensen" niet. Ook zal ik nooit vergeten, hoe ik als candidaat ging wandelen, met m'n gastheer, in het dorp, waar ik gepreekt had. De gastheer, zelf ook „van elders ingekomen", met het triomfantelijke ge zicht van wie doet me wat Kijk naar de can didaat. We bleven „eenlingen" op weg, uitge zonderd dan wat mensen en kinderen, die van 't kerkverband geen werk maakten. Of we daar om ook de kwalificatie „werelds" kregen, is me niet ter ore gekomen. Sindsdien is er wel wat veranderd. Nu loopt, ja „fietst" zelf een deel van het volk. En zo heb ik meer van die dingen zien verdwijnen, waarop vroeger de gevaarlijke aantekening „werelds" prijkte, 't Mooiste, of, moet ik zeggen het erg ste was de opvatting, die me w^fd medege deeld, dat we de zeevaart aan mensen van de wereld moesten overlaten. Ja, ja, als zij dan voor ons maar de thee en koffie, en wat dies meer zij, aanbrachten, opdat wij er van konden genieten en tegelijk het toch erg moesten vinden, dat die mensen daar nu op Zondag gingen varen. Intus sen, die koffie en thee smaakten heerlijk, en ze doen het nog. Het is me eigenlijk in de practijk hoe langer hoe duisterder geworden, wat voor velen de term „werelds" inhoudt. Als de mode ging ver anderen, dan werden er eerst strakke gezichten getrokken, eneen tijdje later verscheen het korte, of lange rokje op het kerkpad, evengoed als elders. Om van „het haar" nu maar te zwij- PINKSTERAVOND Ik weet niets van de eerste Pinksteravond, die de christelijke kerk vierde. Maar het moet toch wel gewéldig zijn ge weest. Jeruzalem is anders gaan slapen, dan het wak ker werd op die dag. Binnen haar muren plotseling een grote-stads- kerk. Een geméénte. Jonge en oude christenen, vervuld met de Geest. Een kerk - op één dag gegroeid De moeilijkheden gaan spoedig komen. Wat een organisatie Maar op de Pinksteravond heeft daaraan nog niemand gedacht. Toen zijn ze denk ik alleen maar erg dankbaar geweest en erg moe Je hebt van die Zondagavonden, waar je heel best raad mee weet. Eindelijk een rustig uur thuis. Wat lezen wat praten. Even geen spanningen. Even klaar Op Pinksteravond lukt dat niet. Ik geloof je bent dan teveel met de Geest, met het feest van Zijn komst en met de geheimen van Zijn werk bezig geweest, om er eens lui bij te gaan zitten. Daar is élke Zondagavond te goed voor, zeg je? Oké en doe je best maar Ik blader wat in de radiogids. Niet om wat te horen, want mijn radio moet gast blijven en niet het gezinslid met de grootste mond worden, 's Zondags heeft ze (radio is vrouwelijk) als regel haar mond maar te houden. Ik wil alleen maar eens kijken, hoe onze mach tige omroepverenigingen onze Pinksteravond or ganiseren. Ik mis vanavond een zangspel, gedich ten over Moederdag en Pinksterdag. Ik mis Dvo rak en van Beethoven. Ik mis de hersengymnas tiek. Ik zal mejuffrouw Dora, de charmante so prano niet kunnen horen, noch mejuffrouw Truus, de dramatische soubrette. Wat de laatste betreft ik ken ze beter van die naam. En dat is dan Pinksteravond voor de radio. gen. O, sokjes, wat is er over jullie veel gede batteerd, en wat worden jullie in het warme zomerweer gretig gedragen! Op die manier zou ik een lang register kunnen aanleggen van dingen, die eens onder het motto „werelds" ter deur verwezen werden, om later, schoorvoetend of openlijk, te worden ingehaald. Dan zonder etiket Nog eens, uit het leven heb ik het niet kunnen leren, wat we onder de gewraakte term verstaan moeten. En, ik heb wel eens gedacht, dat we zonder de kleding naar de laatste snit, toch wel eens erg „werelds" konden zijn, zo b.v. in onze gesprekken en opvattingen. Want, zou de diepste zin van „werelds" niet hierin liggen, dat we in ons hart tegen het recht van Christus rebelleren, en bij allerlei geboden en inzettingen de grootste moeite hebben met wat het zwaarste der Wet is, n.l. de liefde en de barmhartigheid En, wan neer een ander niet aan ons merken kan, hoe rijk wij in Christus geworden zijn, hoeveel vreug de de dienst van God ons geeft, en het vooruit zicht, dat wij hebben, dan zou ik geneigd zijn om te vragen zit „daar" niet vlees en wereld ach ter Haat en boosheid, wanverhoudingen en po litieke handigheden in één woord optreden on der elkander op zulk een wijze, dat geen invloed van de Bijbel merkbaar is, dat 't gesprek daar door niet geadeld wordt, dat we inzake „geld en goed" meer slim dan vroom zijn, een houding dus, waarin het geheiligd zijn door de Geest Gods niet uitkomt, dat is werelds. Dat zit zeker ook in het hunkeren om mee te doen aan dingen, waardoor Christus niet wordt gediend en die schadelijk zijn voor onszelf. Maar, het komt in de kern der zaak altijd hierop neer dat wij in ons doen en laten te weinig rekening houden met Christus, en té veel met ons zelf en wat wij willen. Dan geldt het apostolisch vermaanword deze wereld niet gelijkvormig. Het gaat daarbij om de geest, waaruit wij handelen, veel meer dan om het bijkomstige, waar we ons soms op verkijken. Wanneer wij hiermede rekening houden, en gaan taxeren naar dit inzicht, dan doen wij zeker een stap in de goede richting. G. C. St. En het meest spannende heb ik dan nog niet eens genoemdde wedstrijd in eensgezindheid voor verloofde paren Ik loop er maar eens even uit. En ik val maar eens even ergens binnen. Er zitten wat verloofde paren (eensgezinde bij elkaar en nog wat andere jonge mensen. Later komen er wat ouderen bij. Het maakt geen ver schil. We praten gewoon door, waarover we bezig waren. Over preken en over dominees. En over de dingen, die daarmee verband houden en die daarachter liggen. We gaan ernstig op de problemen in en daarbij lachen we veel en goed. Dat kan alleen maar in de kring van de kerk. Jammer dat Thijs (je ként hem toch?) er niet was. Hij zou zijn eigen oren niet geloofd hebben. Hij zou gemerkt hebben, dat Kerk en Jeugd geen twéé, maar één zijn Hij zou gemerkt heb ben, dat als je het over de één hebt, je toch ook tegelijk over de ander praat. Want de kerk is uit Pinksteren. Ondanks alle narigheid en gebrek. En de jeugd van de kerk óók 't Was een fijne Pinksteravond. De radio zweeg gelukkig AZ. ONGEREGELDE CORRESPONDENTIE Geachte Collega, Omdat ik je heb gemist op de Ouderlingen- Conferentie, Woensdag 11 April te Middelburg, wil ik je er graag iets over schrijven. Je was ze ker door je werk verhinderd. Ik moest er een vacantiedag voor nemen, maar heb er toch geen spijt van. Mijn vrouw vond het wel een beetje sneu, want vacantie behoort aan het gezin en meekomen, dat ging natuurlijk niet. Ik hoorde, dat er broeders wegblijven, omdat we daar de Psalmen naar Hasper zingen. Daar blijf jij niet voor weg, want je bent er een bewonderaar van. Nou, je zou er dan weer van genoten hebben. Psalm 122 was een beetje moeilijk, maar 150 en 118 klonken prachtig. Br. Allaart van Krabben- dijke was een beste begeleider. De Bogardzaal in Middelburg was mooi gevuld. Een 80 ouderlin gen en 10 predikanten. Bij de huishoudelijke zaken werd er over ge sproken ook eens in Zierikzee en Terneuzen sa men te komen. Dan kom je toch zeker ook? Wat er verder zoal behandeld is Ik zal er je iets van vertellen, maar geen verslag. Dat heb je zeker al gelezen in „Het Zeeuws Dagblad". En dat was weer een best verslag. In de morgen vergadering was het onderwerp „Predikant en Ouderling" aan de orde. Een onderwerp, waar over nog al verschil van mening mogelijk is. Onze kerken worden er wel eens van beschuldigd nog al aan „dominocratie" te doen. Maar het liep alles goed hoor. Bij de theoretische uiteenzetting werd er op gewezen, dat beide ambtsdrager zijn en hun ambten onderscheiden zijn, maar er geen trapsgewijze verschil mag worden gemaakt, doch een harmonische samenwerking moet bestaan. In de practische uitwerking werd gewezen op het samen leiding geven aan de gemeente en uitvoe ren van alle kerkelijk werk, zonder dat de een over de ander heerst. Dan werd nagegaan, waar de ouderling in het bijzonder met de predikant in aanraking komt, bijv. bij het beroepingswerk, bij bespreking van de Dienst des Woords, van de catechisaties en tenslotte bij de zorg voor de stoffelijke en gees telijke belangen van de predikant. Een prachtbespreking volgde. Wat zou je daarvan genoten hebben. Maar 's middags had je zeker veel genoegen beleefd. Ds G. Brinkman van Amsterdam sprak over „Heden en Toekomst van onze Gerefor meerde Kerken". Een flinke spreker. Je weet wel, dat zijn vader nog predikant in Vlissingen is geweest. Nu, het is een echte zoon van zijn vader. Een fijne stijl, flinke voordracht. Hierover kan ik niet veel schrijven. Het zou op verminking van het,prach tig referaat gelijken. Een prachtschets van de tegenwoordige situatie. Zeer actueel, zonder te generaliseren, eerlijk en nuchterdan de blik. door het verleden te laten spreken op de toe komst, belicht met het geloof op Gods beloften in Zijn Woord. Niet minder dan 14 sprekers stelden vragen. Van allerlei aard. De beantwoording was een kunststukje van vaardigheid in het spreken. In een toespraak van ruim een half uur werden allen beantwoord. Ik heb je slechts een gebrekkige indruk kunnen geven van deze mooie dag. Er is kans, dat we in September weer een Zaterdagmiddag-conferentie in Goes krijgen. Kom je dan als het even kan ook Met een hartelijke groet, je Collega, PRESBYTERO. (Vervolg excerpt Nota Wolterbeek.) Van 46 Juli 1949 kwam de Synode weer samen te Salatiga. Maar nu waren alle kerken van Midden Java ten Noorden én Zuiden aanwezig. Hier werd besloten tot samensmelting van Noord en Zuid. Broeder Soerjohatmodjo wilde twee particuliere Synoden, één voor Zuid en één voor Noord, doch er kwam slechts een Sy node van Noord en Zuid samen. Hierop is gevolgd onze Synode te den Haag en in navolging daarvan werd nu een regionaal accoord van samenwerking gesloten tussen de zendende kerk Middelburg c.a. en Blora c.a. De kerkelijke statistiek ultimo 1949 wijst nu aan, dat Blora 310, Bodjonegoro 119, Sumber- gundang 162 en Kwangènredjo 41 Christenen telt. Kleine kringen 510 zielen. Door Blora werd beroepen (en hij nam dit beroep aan) Ds Tirtosoewarma, één die zijn op leiding kreeg aan de Hollandse cursus van de theologische school te Djogja en haalde in 1941 zijn einddiploma. (Wordt vervolgd) De volledige Nota kunt U bekomen bij Zen dingsbureau Penninghoeksingel 61, Middelburg. (Prijs 40 cent.) Ds P. v. TIL. Een dringend verzoek aan die kerken, die nog geen verslag zonden van hun Evangelisatiewerk dit alsnog te willen doen in verband met de a.s. Part. Synode. Namens Evang. dep. Provincie, Ds J. C. STREEFKERK, Veere.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1951 | | pagina 2