DE PINKSTERGEEST ^KÊÊ^ Indonesiërs. COMMUNISTISCH IDEAAL liiii^00kvoor Hjkheid zesde jaargang No. 46 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is mei 1951 Nog 15 miljoen verantwoorde- ZEEUWSE KERKBODE HoofdredacteurDs H. Veldkamp, Langevieiesingel 68, Middelburg, Telefoon 2047 Abonnementsprijs2,50 per RedacteurenDs G. Aalbersberg, Ds D. J. Couvée, Dr C. Stam Berichten en opgaven Predik- halfjaar (bij vooruitbetaling)beurten, tot Dinsdagsmorgens Afzonderlijke nummers 10 cent te zenden aan de drukkers Advertentiën 10 cent per mm Drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Littooij Olthoff, Middelburg EN HET Het Pinksterfeest, dat wij pas gevierd hebben, deed ons weer denken aan het wonder, dat de Geest kwam wonen in mensenharten. Het heer lijke in deze nederdaling was, dat Christus Zelf de Kerk vervulde, en dat Hij blijft leven dooi de Geest in de Kerk op aarde. Hij stelt de ge meente in de door Hem verworven rijkdom. De vergeving der zonden is werkelijkheid, en daarbij komt de zekerheid, dat zij zullen gaan tot de Vader. Daar heeft het leven de grootste invloed van ondergaan. Hand. 2 leert ons daar al iets van aan het slot, en verder vinden wij het in Hand. 4 3437. Er is daar een gemeenschapsleven te Jeruzalem ontstaan, waarin de onderlinge liefde een verrassing was. Niet opgelegd, van bovenaf, door maatregelen van economische raden of stich tingen van de arbeid, maar uit het leven der kerk zelf kwam het wonder van onderlinge hulpbe toon naar voren. Niet alleen groeit de organi satie van het kerkelijk leven, maar daarnaast wordt de maatschappij getroffen door een model van gemeenschapsoefening, dat zijn wedergade niet heeft. Het is goed, om in deze tijden daarop te letten. En te verstaan, dat het geloof waarlijk wat an ders is dan redeneren en disputeren, 't Geloof dringt als een kracht het dagelijks leven binnen. Wat er in de kerk te Jeruzalem verkondigd wordt, dat krijgt dadelijk zijn invloed op het dagelijkse bestaan. Zoals ze daar met elkaar handelen en voor elkaar zorgen, wordt het duidelijkdeze mensen waren innerlijk rijk. Zij hadden Christus tot hun eigendom. Ze wisten het óók, en hun practijk legde daarvan getuigenis af. En het was de eer van de verhoogde Christus in de gemeen te, dat zij elkaar hebben gezien en voor elkanders noden niet onbewogen bleven. Hand. 244 en 4 32 zeggen het, dat zij alle dingen gemeen had den. Hier wordt nogal eens gebruik van gemaakt, om te verkondigen, dat de gemeente te Jeruzalem in practijk bracht, wat het communistisch ideaal is voor de aarde. Dat schijnt op sommigen nog altijd indruk te maken, en dan krijgt men de hopeloze verwarring van twee elkaar volstrekt uitsluitende kringen. Die van de kerk in Jeruza lem, en die van de communistische of socialisti sche levensgedachte. Als wij daar nu op ingaan, dan is het ons niet te doen om van het communisme als politiek ver schijnsel te spreken. We willen alleen nagaan het (socialistisch) ideaal, dat de grote massa wordt voorgehouden en aangeprezen als de be vrijding van maatschappij en mens. Mag dit so cialistisch gemeenschapsideaal, dat het doel na jaagt van de eigendom aan de gemeenschap, met dan rechtmatige en billijke verdeling over allen, zich ook maar enigermate beroepen op wat de kerk in Jeruzalem (tijdelijk!) in practijk bracht? Dan stellen wij dadelijk vast, dat van een op heffing van persoonlijke eigendom daar geen sprake is geweest. Dat blijkt wel zeer duidelijk uit wat Petrus zegt tot Ananias, als het gaat over 't land, door hem verkocht. Zo het geble ven ware, zegt Petrus, bleef het niet uwe, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht Hand. 5 4. Het enige, dat uit Hand. 2 en 4 valt af te lei den is, dat de gelovigen vrijwillig van het hunne ter beschikking stelden van anderen, om de ge meenschap der gelovigen te dienen. Hierbij is van geen enkel gebod sprake. Ook blijkt uit Hand. niet, dat de prediking der apos telen daar speciaal toe opriep. Het was de heer lijke bloesem der liefde, dat zij de zorg voor elkanders leven zagen als een roeping. We laten nu de vraag rusten, in hoever zij in deze eerste liefde-ijver te hard van stapel zijn gelopen. Vast staat in elk geval, dat de kerk van Jeruzalem in heel korte tijd noodlijdend is geworden, zodat Paulus elders inzamelingen voor haar houdt. Ner gens wordt de daad van Jeruzalem als uitgangs punt genomen, om andere gemeenten aan te spo ren, dit voorbeeld precies zo na te volgen. Men zou daaruit de indruk krijgen, dat in Jeruzalem de spraak van het hart niet gecorrigeerd werd door het inzicht van het door de Geest verlichte verstand. Zij hebben met elkaar een opzet ge maakt, die niet was vol te houden. Echter, dat vrijwillige liefde-offer bracht ze gen, en wijst duidelijk uit, hoezeer zij door de Geest rijk waren in de Here. Met een vergeten van zichzelf dachten zij aan anderen. De kern van deze zaak behoort het beginsel te zijn, waar uit de opbouw der gemeenschap voortkomt. Dat toch is het waarachtig sociale, dat wij 't recht van het leven van de naaste zien, en geloven, dat Christus daarin gediend wordt, dat wij van het onze daartoe geven. Niemand heeft geld en goed volstrekt voor zichzelf, maar elk moet bedenken, dat bezit ver antwoordelijkheid meebrengt. Nu menen wij, dat het een goedkope triomf is, om smalend van de kerk te zeggen had zij die roeping maar in het leven verstaan, dan zou alles anders zijn gelopen. Het is niet billijk, om de aanhang van het socialistisch ideaal zó te ver klaren, als zou dat gekomen zijn, alleen omdat de kerk haar taak niet zag. Maar, dat is een onderwerp op zichzelf, en mag ons niet afleiden van de vraag, die we stelden heeft het socialis tisch ideaal ook enig recht, om zich op de prac tijk van Jeruzalem te beroepen Dan bleek ons al, dat de afschaffing van de persoonlijke eigen dom niet in Jeruzalem bestond. Dit vrijwillige liefde-offer van het eigene heeft niets te maken met een soort gereglementeerde practijk, die aan de gemeenschap het recht toekent tot verdeling. In Jeruzalem wordt Jezus Christus beleden als Heer van alle eigendom, en om Zijnentwil dient men elkander van zijn goederen. Alle gemeen schap groeit daar vanuit de betrekking tot Chris tus. Vanuit de blijde overtuiging, dat zij, als rent meesters van aardse goederen, straks bij Hem zijn, Die dan ook rekenschap vraagt, wat zij met het hen toevertrouwde goed hebben gedaan. Ze ker zou een maatschappij-orde, door dit geloof gedragen, zegen brengen en een andere aanblik geven, dan wat we soms op aarde zien. Maar, wat moet die practijk in Jeruzalem met de strijdkreetgij hebt niets te verliezen dan uw ketenen, gij hebt een wereld te winnen? Niebuhr uit Amerika heeft de opmerking gemaakt, dat in de ideeënwereld van het communisme de eschata- logische oplossingen getrokken worden binnen het raam der geschiedenis. Het gaat om het le vensgeluk binnen de tijdelijke bedeling. Het wil ,,op aard, verlost en zalig zijn". Voor het uitzicht op de volkomenheid van het rijk des Heren heeft dit ideaal geen woord. Daar bij zet het een vraagteken, zo niet een ontkenning. Het gaat tenslotte om de aarde. En op de aarde gaat het om het recht van de mens, meer dan om het recht des Heren. Hier ligt het grote ver schil met wat de Pinkstergeest te Jeruzalem be werkte. En, dat de gemeenschap het bezit kan opeisen, om daarna voor de verdeling te zorgen, berust op geen enkele opdracht van God. Elke gemeenschap, die daartoe overgaat, met welke gesanctioneerde middelen dan ook, zondigt tegen het recht van eigendom, dat in de Schrift gefun deerd is. De theorie van het historisch materialisme, dat het bestaan het bewustzijn bepaalt, is onjuist. Denk eens aan Paulus, en zijn vaak behoeftige omstandigheden. Als daardoor de gedachten van Paulus „bepaald" zouden zijn, dan had hij anders geschreven, dan hij nu gedaan heeft. Deze theo rie kan geen rekening houden met het wonder van de wedergeboorte. Bovendien, is de conse quentie dezer theorie de eindelijke overbodigheid van alle godsdienst. Zolang een mens in nood is, heeft hij behoefte aan een macht, die hij er bij kan roepen. Maar, als ,,het ideaal der gemeen schap" eemmaal verwezenlijkt is, en ieder heeft, wat zijn hart begeert, dan zal consequent het aan roepen van God kunnen verdwijnen. Is deze theorie in het huidige communistische ideaal ver dwenen? Wij menen van niet. Tenslotte biedt dit ideaal een caricatuur van het leven naar de geboden van de tweede tafel der Wet. Als zo danig is het een nieuwe religie. De godsdienst der aarde. Dr J. Verkuyl heeft dat in zijn boek,,De geest van Communisme en kapitalisme en het Evangelie van Jezus Christus", duidelijk uiteen gezet. Al hadden wij sommige passages in de tweede uitgave van zijn werk graag nog anders gehad. Het werken met de „waarheidselementen" van het communisme is niet in alle opzichten verhelderend en ook niet overal juist. Maar, de gevaarlijke ernst van het communist ideaal laat hij goed zien, zo goed als van het kapitalisme. Elk beroep op de practijk in Jeruzalem moet dan ook worden afgewezen. Daar leefde wezen lijk iets anders, dan wat de aarde in haar huidige structuur wil. In hoever deze structuur de banden en volken zowel financieel als economisch in steeds groter moeilijkheden zal brengen, zal de tijd ons wel leren. We wilden nu aantonen, dat de werking van de Pinkstergeest èn het ideaal, dat thans verkon digd wordt, niets met elkaar te maken hebben. Dit is, het zij bij voorbaat opgemerkt, geen be toog, om daarmee een of ander maatschappelijk stelsel te willen verdedigen. Het Christendom is tenslotte niet gebonden aan de één of andere maatschappelijke theorie. En, voor verdediging van een levenshouding, die het recht van de naas te over 't hoofd ziet, hebben we geen behoefte. Maar, het Evangelie moet zuiver verstaan wor den, en als zodanig brengt het ook voor de maat schappelijke verhoudingen zegen. Dan leert ons het optreden der kerk in Jeruzalem, dat de Pink stergeest de verhoudingen onderling heiligt, ook als het over geldzaken gaat. Daarin ligt zeker een vingerwijzing, waarmee wij moeten rekenen. Het geloof is ons gegeven, opdat wij het leven zouden dienen. Dan treedt de kerk als werk gemeenschap op, en draagt de kracht van het Evangelie de practijk in. Dat is ons aller roe ping. Indien wij daarin nalatig zijn, nee, dan presenteert niet het socialisme een onbetaalde rekening aan de kerk, maar dan klaagt het Evan gelie ons aan, dat wij de Geest hebben bedroefd, Die ons dringt om Christus te dienen in de prac tijk van het leven. Waar deze werking van de Geest openbaar wordt, daar zullen we tegenover de idealen van beneden mogen stellen het leven van het Ko ninkrijk, dat straks de overwinning wegdraagt. G. C. St.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1951 | | pagina 1