Jfoiities Zeeuwse ^ehooldag Jeugdrubriek „BLORA" De Jehova-getuigen zijn dat niet. Heel hun gedachtengang is anti-kerkelijk en anti-christelijk. In de tweede plaats verneem ik van F. Boer winkel voor het eerst, dat er een „ambt der sec ten" bestaat. Dat „ambt" bestaat dan, als ik het goed be grijp, „in het presenteren van onbetaalde reke ningen van de kerk". Totnogtoe heb ik vernomen van de ambten van predikanten, ouderlingen, diakenen enz., maar er komt nu een nieuw ambt bij het „ambt der secten". Aangezien iemand zelf nooit een ambt creëert, maar in het ambt gesteld wordt, moet ik dus aannemen, dat God ook dit „ambt der secten" heeft ingesteld, en dat ook de Jehova-getuigen tot ons komen in 's Heren naam. Men moet het nu niet bonter maken. Ik zal het nu maar eens heel ronduit zeggen. Het is dit, dat ik niet van plan ben, en ook mijn kerk er geen moment toe zal opwekken, om te luisteren naar allerlei daverende onzin of anti-christelijk gedaas. Ik meen, dat de Schrift mij juist gebiedt, hen niet te ontvangen, en naar hen niet te luisteren. Wij hebben er al handen vol werk aan, om te luisteren naar de Bijbel. Het wordt mode tegenwoordig om te zeggen, dat je luisteren moet naar allerlei onzin en als je dat niet doet, dan is er niet genoeg „openheid" en te weinig „bewogenheid" en dan willen wij ons niet verootmoedigen voor ik weet niet welk front. Ik zou het veel belangrijker vinden, als „De Is het Pinksterfeest eigenlijk niet het grootste en rijkste feest, dat wij in deChristelijke kerk hebben? Toch lijkt het wel, alsof we het zó niet zien, maar de andere feestdagen hoger ach ten. De dominees praten er nog al eens over, dat de Pinksterpreek nog méér zorgen geeft, dan met Kerstdag of Pasen. En in de practijk der ge meente is Pinksteren niet zo druk in bespreking. Voornamelijk van de Kerstdag wordt meer werk gemaakt dan van de 50e dag na Pasen. Toch is dit niet juist. Pinksteren is de kroon der vierdagen, en het Evangelie van die dag brengt een rijkdom, die al het voorafgaande overtreft. Waarom Omdat Pinksteren dit betekent, dat wij de vrucht van al het voorafgaande in de gemeente ontvangen hebben door de inwoning van de Heilige Geest. Door de komst van de Trooster in de gemeente, wordt het werkelijkheid hier op aarde, wat de Zoon des mensen in de vernede ring heeft voorbereid en bewerkt. N.I., dat God en mens weer tot elkander zijn gekomen. Er is nu gemeenschap door de verzoening in Jezus Christus. Door Zijn hemelvaart is Hij gekomen in het heiligdom in de hemel. Daar wordt het offer voortdurend gepresenteerd, waardoor wij gered zijn van de zonde en haar gevolgen. Daar wordt ook de eis gesteld, dat allen, die de Vader aan de Zoon gegeven heeft, bij Hem zullen zijn. E^aarom is het na de hemelvaart werkelijkheid, dat'God weer onder mensen woont. En van Pinksteren mogen we zeggen, dat dit de inhoud is de nederdaling van het nieuwe Jeruzalem is aan de gang. Want, in dat nederdalen is het wo nen Gods onder mensen het middelpunt, en dat is de rijkdom van het Pinksterwonder. Zo hebben we het Pinksterfeest te waarderen als machtiger dan al het voorafgaande. Omdat het al het voorafgaande in zich bevat, en het binnendraagt in het leven van de kerk. Daarom kon Petrus prediken op de Pinksterdag, zoals hij deed, en daarom ging er zulk een invloed van de Pinkstergemeente uit. God deed wat nieuws uitspruiten. De kerk stond niet langer in die af hankelijkheid van het bijzondere ambt, zoals dat onder het Oude Verbond het geval was. Want alle ambtelijke dienst vond zijn vervulling in het werk van de grote Ambtsdrager, Christus. Nu komt het ambt der gelovigen naar voren. Het bijzondere ambt geeft alleen maar leiding en verzorging. In het geloof staan allen, mannen en vrouwen, in de gemeenschap met de Here, en de vreugde van het leven met God doordringt heel de kerk. Daarom is er zoveel blijdschap in het boek Handelingen. Het hoogtepunt is bereikt, en voor het eindpunt wordt de gemeente voorbereid. Daar mogen wij diep van overtuigd zijn. Dan zal de Pinkstervreugde opnieuw doorbreken. Deze is niet afhankelijk van de omstandigheden, Hervormde Kerk" maar eens opwekte om te luisteren niet naar het „ambt der secten", maar naar de stem van de grote Ambtsdrager, de Ko ning der kerk, Jezus Christus. Dat doet men niet. Helaas ook niet in de „nieuwe Kerkorde", die met bazuingeschal is geïmporteerd. Op gevaar af, in de hoek der bekrompenen te worden geduwd, adviseer ik mijn kerkluister niet Luister niet naar allerlei wind van leer, maar luister heel eenvoudig naar het Woord. Dat is een levenstaak op zichzelf. Thys Booy zal dat wel weer isolementskoorts of" belijdeniskramp noemen. Dit zij dan zo. H. V. De traditionele Zeeuwse Schooldag wordt dit jaar aanzienlijk aantrekkelijker gemaakt door een grote tentoonstelling van leermiddelen (boeken, kaarten, platen, enz.), schoolbehoeften, school- meubelen, physica-instrumenten, artikelen voor handenarbeid, enz. We verwachten op 25 Mei a.s. dan ook het voltallig personeel van alle Zeeuwse Christelijke Scholen vanaf de Bewaar scholen tot het Lyceum, terwijl ook heren be stuursleden zowel van de beide lezingen, die bij zonder actueel zijn, als van de expositie voor hun verantwoordelijke taak een nieuwe, verrij kende stimulans zullen ontvangen. H. V. waarin wij leven. Deze komt met het geloof, dat wij het hoogtepunt in de geschiedenis van het heil hebben beleefd. De gedachtenis daaraan op het Pinksterfeest, doet groeien de zekerheid, dat ook de toegezegde heerlijkheid zal volgen. Daar moeten we ons veel meer mee bezig houden. De aandacht is té -veel afgeleid naar de pro blemen van de aarde. Het belang van die vraag stukken behoeft niemand te ontkennen. Maar, het maaktwel verschil, of wij met Pinkstervreug de door het leven ga&n, dan wel, of de vragen van de tijd onze geestelijke waarden verdonke ren. We kunnen dan pas zegen brengen in de wereld, en Zendingskerk zijn, wanneer wij het wonder van Pinksteren, gezien hebben als de be slissing, die ons leven én onze toekomst beheerst. Daar roept het Pinksterfeest U toe op. G. C. St. NEDERLANDSE GEDACHTEN NOG EENS: Ik ben stevig op mijn vingers getikt. Om zo te zeggen met het end van een balk Ik kreeg n.l. een brief van het Provinciaal Verband van Antirevolutionaire Jongeren Studie clubs in Zeeland. SecretarisC. Balkenende, Nieuwe Kerkstraat 59, Kapelle (Z.). Dat is een hele mond vol, maar straks zal wel blijken, dat dit een belangrijk adres is. Wat ik misdaan heb In mijn artikeltje over het A.R.-blad „Neder landse Gedachten" heb ik jullie de lezing van dit blad sterk aanbevolen. Dat was natuurlijk best. Jongeren, die nog geen lid zijn van een A.R. Kiesvereniging heb ik aangeraden, het blad te lezen van vader of van een ander ouder familie lid, die wél bij zo'n kiesvereniging is aangesloten. En dat néémt het Provinciaal Verband van enfin zie bovenniet Ik moet zeggen ze hebben gelijk Ik heb ze dan ook beloofd, mij in het openbaar te hullen in een boetekleed en jullie te zeggen Neen niet dit blad van een ander lezen, maar lid worden van een A.R. Jongeren Studieclub en het daar samen lezen en bespreken Dat is de manier Intussen dat is in Zeeland minder gemakke lijk, dan het lijkt. Naast me ligt een lijst van Zeeuwse plaatsen, waar zo'n Arjos-club bestaat. Walcheren telt er 6 (Middelburg, Vlissingen, Arnemuiden, Souburg, Oostkapelle en Serooskerke)Zeeuws-Vlaande ren 3 (IJzendijke/Schoondijke, Terneuzen en Axel). Zuid-Beveland 4 (Goes, Kapelle, Kruinin- gen en Krabbendijke)Noord-Beveland 2 (Kam perland en Colijnsplaat). Tholen en Schouwen- Duiveland geen Dat geen voor Schouwen-Duiveland is natuur lijk oorzaak, dat ik in mijn ijver voor „Neder landse Gedachten" onze Arjos-clubs over het hoofd zag. Ze steken n.l. in mijn omgeving het hoofd helemaal niet op. Maar wat dóén we nu Het is er de Provinciale Arjos-vrienden na tuurlijk niet om begonnen, dat ik hier met een vinger in de mond, vergeving sta te vragen. Ze hebben mij mijn misstap natuurlijk allang ver geven zó zijn ze welEr moet iets gebéuren maar wat Ik zou zeggen laat de Provinciale Arjos bo den uitzenden tot alle Zeeuwse kies- en jeugd verenigingen, om de zaak van de studie der A.R. beginselen te bepleiten. Met name dan voor de jongeren. Laat ze voor die afgezanten toegang vragen tot een vergadering van deze verenigin gen. Ik geloof, dat het nódig is Ik ben er niet helemaal van overtuigd, dat elke kiesvereniging de bestudering van de christelijk- politieke beginselen door de jonge garde, regel matig op haar programma heeft. Evenmin ben ik er helemaal van overtuigd, dat de behandeling van het A.R.-program van beginselen op al onze jeugdverenigingen tot zijn recht komt. Daarom moet de Arjos zowel bij de kiesver enigingen als bij de jeugdverenigingen aanklop pen enaanhouden Misschien zijn er ook hier en daar in onze provincie jongens of meisjes, die daar niet op wachten willen. Voor hen staat hierboven dat lang-ademige, maar belangrijke adres. Schrijf naar Kapelle om inlichtingen, om raad en om steun zoek wat flinke, belangstellende vrien den en vriendinnen bij elkaar en begin een „Ar jos" De Tholenaars en de Schouwen-Duivelandërs voorop AZ. (Vervolg excerpt-nota Wolterbeek) Tegenwoordige toestand van het ter rein Blora, voorzover bekend» Na de eerste politionele actie 1947 bleef dit gebied geheel nog bij de „Republik Indonesië" behoren. Het bleef dus nog achter de demarcatie-lijn. De kerken in het gebied van de Salatigazending, dat vóór de demarcatielijn lag kwamen toen dicht bij Ambarawa samen. Ze spraken in die vergade ring in beginsel uit, dat de Salatiga-kerken voort aan in één kerkverband met de kerken van Mid- den-Java ten Zuiden wilden leven. De kerken van „Blora" (achter de demarcatie lijn) waren hier natuurlijk niet bij. Na de tweede politionele actie 1948 riepen de midden Java-ten Noorden alle kerken in Synode bijeen tegen 19 en 20 April 1949. Blora was hierbij vertegenwoordigd door de broeders Ratmodjo en Soerjohatmodjo en ze waren de enigen uit 't gehele gebied. Ër werd een classicale organisatie opgebouwd en Blora werd de Classicale hoofdplaats van heel ons zendingsgebied. Ds Daniël blijkt daar niet meer te wezen en waar hij wel is, is niet duidelijk. Uit vragen die Blora stelde als b.v. „Wan neer een pandita predikant) zijn standplaats verlaten heeft en weer door de gemeente ver zocht wordt terug te keren, doch weigert, wat moet er met zo'n pandita gebeuren is wel iets af te leiden wellicht. Daar op die vergadering werden deputaten benoemd om het samengaan met de kerken uit Midden-Java ten Zuiden voor te bereiden. Broeder Soerjohatmodjo drukte zich zo uit „Geen bezwaar tegen samenwerking, want de zaligheid hangt niet af van Gereformeerd, Sala- tiga-zending, Doopsgezind, maar van het bloed van Christus. Daarom langzaam aan, 't kan zijn dat de tijd er nog niet geschikt voor is. En zijn mede-afgevaardigde Ratmodjo zei „Wanneer het gevoel van de eigen groep sterk leeft kunnen ze niet verenigd worden. Indien dit gevoel verdwijnt, is vereniging eenvoudig. Daar om moet deze kwestie eerst overwogen worden en geen beslissing worden genomen". De beslissing werd wel genomen en br. Soer johatmodjo van Blora werd deputaat vóór de éénwording. Verder besloot deze Synode, dat de kerken van Midden-Java ten Noorden voor haar zen- dingstaak samenwerking zouden verzoeken op basis van het Kwitangaccoord, zowel aan de Gereformeerde Kerken in Nederland als aan de Salatigazending te Neukirchen en ook aan de Verenigde Nederlandse Zendingscorporatiës te Oegstgeest.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1951 | | pagina 2