Jeugdrubriek Officiële Berichten BELOFTEN Onze gescheurde Kerken Het is veel gemakkelijker om je 's Zondags allerlei dingen te ontzeggen, dan om 's Maandags de strijd tegen de zonde te voerén. Het is een „gemakkelijke" maar tegelijk God- onterende godsdienst, om één dag te hebben, waarop „er niets bij door kan", en zes dagen, waarop er alles bij door kan. En zo kom ik dan weer op die dominee terug, die het zo hopeloos verkeerd zei, dat de mens zes dagen had voor eigen gebruik, en of er nu niet één dagje voor de Here af kon. Tijdens m'n gevangenschap heb ik kennis ge maakt met een Jood, die nooit rookte op Zater dag. Want op sabbat mocht men geen vuur ont steken zei hij, en nietwaar, men kan niet roken zonder vuur. Maar nauwelijks was Zaterdag avond de zon onder, of de cigaret kwam voor de dag. Dat Joodje had nog précies hetzelfde als de Joden in Amos' dagen. Ze hielden stipt de sab bat, maar vonden die dag ontzaglijk vervelend, en keken reikhalzend uit naar zonsondergang, dat ze weer negotie konden doen en anderen weer bedriegen en afzetten. Op sabbat mócht dat niet. En om nu terug te komen op het „probleem" der Zondagsviering, we komen daar alleen uit, als we een antwoord hebben op de vraag, of de Zondag ons gegeven is als middel, of dat deze dag een doel in zichzelf heeft. U kunt over deze vraag alvast eens nadenken. H. V. In de Bijbel wordt ergens geklaagd bij mensen is noch trouw, noch waarheid meer. 't Lijkt soms wel of dat in onze tijd bizonder van toepassing is. In de grote wereld en in de kleine heeft een woord, een belofte van een mens, geen waarde meer. Hebben de Duitsers vlak voor de inval in ons land ons niet bezworen, dat we rustig kon den zijn, omdat ons niets zou overkomen En wanneer we iets ter reparatie hebben wegge bracht en de tijd is vastgesteld, wanneer het klaar zou wezen, tien tegen één, dat het op die tijd niet klaar is. Maak afspraken, maar wie acht zich in onze tijd daardoor gebonden Verdragen tussen de volkéren hebben niet'meer waarde dan het papier, waarop ze geschreven staan. De be loften van trouw, bij het huwelijk zo plechtig afgelegd, worden gaandeweg hoe langer hoe ge makkelijker geschonden. Dit alles tezamen maakt, dat we aan beloften niet meer zoveel waarde hechten. Tegelijk is daarmee echter de vastheid van het leven onder graven. Als wij, als mensen, niet meer op elkaar aan kunnen, hoe is er dan tenslotte nog een sa menleven -mogelijk Dan moet het immers alle maal wel vastlopen En in zo'n wereld leven we tegenwoordig. Is het wonder, dat velen in onze dagen tot pessimisme vervallen De steun en vastheid, die we in het aardse leven verwachten, blijkt hier niet meer aanwezig. Het gevoel van veiligheid en zekerheid is uit ons leven wegge vaagd. Waar is dat nog te vinden Als we om ons heenzien, is het om alle moed te verliezen. Temeer worden wij, als gelovige Christenen, in deze tijd ons onze rijkdom bewust. Waar het leven op aarde ons alle vastheid ontneemt, kun nen wij hoger klimmen, boven wolken en sterren, waar onze God woont. Hij heeft ook Zijn Woord gesproken en Zijn beloften gegeven, beloften, waarvan de Schrift zegt, dat ze in Jezus Christus ja en amen zijn, waaraan wij dus houvast hebben. Wij maken al leen de fout, dat we alle beloften, ooit door God of mens gegeven, over één kam scheren. We menen maar al te vaak, dat we met de beloften Gods even bedrogen zullen uitkomen, als dat met die van de mensen het geval is. Daarom hébben we er zo weinig aan. Maar dat is Góds schuld niet. Wanneer heeft Hij iets belooft en niet ge houden Geen letter daarvan blijft onvervuld. God vraagt alleen van ons, dat wij ze zullen ge lóven, dat we ons er op zullen verlaten en dat zózeer, dat we aan niets anders behoefte hebben, dan aan de vastheid van "Zijn Woord. Daar schort het bij ons juist aan. Wij hebben zó ge leefd bij menselijke waarheid en wijsheid, dat we ons eigenlijk niet kunnen voorstellen, dat God het nog beter zou weten dan wij. En daarom ge loven we ook Zijn beloften niet. Durven daar mee alleen niet in zee te gaan. Dat is ons een te wisselvallige zaak. Hoezeer onteren we echter God daardoor. Een belofte-niet-houden is voor Hem een onmoge lijkheid. Zou Hij het spreken en niet doen De werkelijkheid is zo, dat een belofte van God even zeker is als de gave, die beloofd werd. In de belofte zit onomstotelijk de verwerkelijking in. Dat was de kracht van Abrahams geloof. Hij had aan de belofte zo'n houvast, dat hij daarin de vervulling reeds aanschouwde. En zo is elke belofte Gods. Daarom is onze doop zo rijk, waarin alle be loften Gods ons persoonlijk verzegeld zijn. Waar om durven wij het dan met die beloften niet te wagen Heeft God ooit gelogen Kan God lie gen Zou er enige onwaarachtigheid bij Hem kunnen zijn Daarom ligt in deze onwaarachtige wereld de vastheid voor ons alleen in de belofte van God. Maar laat die ons dan ook meer waard zijn dan alles, wat mensen menen of denken of zeggen. Want alleen Gods beloften zijn betrouw baar. Daaraan hebben we werkelijk genoeg. Z. G. Onwillekeurig denk je tegenwoordig wel eens, ziende op de ontwikkeling in het wereldleven en belevend een ontzaglijke worsteling der geesten om het bezit der wereldhegemonie, waarom zal men zich nog druk maken om allerlei dingen, die van zo weinig betekenis schijnen te zijn Wat doet het er nu toe, of een gemeente een eigen kerk en pastorie heeftDaar zijn altijd nog wel mogelijkheden om daarin te voorzien. En boven dien, heeft men eerst niet aan zichzelf te denken? De uitgaven van het kerkelijk budget stijgen bij de dag. Het interne kerkelijke leven en de algemene lasten vragen steeds meer van onze kerkmensen. In tal van kerken staat men voor de grote moeilijkheid door uitbreiding, dat er nieuwe kerkgebouwen moeten komen. En het bouwen, ieder weet het, is ontzaglijk duur Zelfs geestelijke motieven moeten dienen, om aan de verantwoordelijkheid te ontkomen. Als er hereniging van de kerken komt is het bouwen van nieuwe kerken onverantwoordelijk. Hoezeer ik ook de hereniging wens, de prak tijk leert ons, dat we daarvan helaas nog ver verwijderd staan. Er mag hier en daar toenadering zijn, doordat broeders en zusters zich individueel met ons her enigen, de massa der vrijgemaakten staat scherp tegenover ons en niets wijst er op, dat er een kentering komende is. Eerder het tegendeel, hoe betreurenswaardig ook. Al de genoemde bezwaren acht ik van geen waarde, ook de tijd niet, waarin we leven Défaitisme is er reeds genoeg, maar laat dat niet doordringen in het kerkelijk leven. Zolang God ons doet leven, hebben we te wer ken met volle krachten, ook de hulpverschaffing aan gescheurde kerken behoort tot onze taak. Wie enigszins op de hoogte is van de nood in Oi. Verscheidene kerken, waartoe ik mezelf ook mag ""kenen, weet, dat spoedige hulp geboden is. Gelukkig, dat door steun der kerken verschil lende gemeenten reeds geholpen zijn en thans weer eigen gebouwen bezitten. De blijdschap van zulk een gemeente is groot Te verstaan, wanneer men alles verloren had en soms met de primitiefste middelen zich moest be helpen. Laat niemand denken, dat een dergelijke gemeente het nu gemakkelijk heeft en Deputaten te royaal zijn, de lasten blijven nog zwaar. Bo ven vermogen wordt dikwijls geofferd. Voor beelden daarvan zouden Deputaten te over kun nen geven. Maar tal van kerken wachtennog op hulp. Diep teleurstellend was het voor Deputaten, dat zij op de voorlaatste en laatste vergadering tal van aanvragen niet konden honoreren. De kas was leeg Hoe was dat mogelijk Naar het oordeel van Deputaten vanwege het te wei nig verstaan van de nood der gescheurde kerken door de zusterkerken. Zeker tal van kerkeraden zonden geld, gaven hun toezegging, dat zij voor de gevraagde som instonden er waren kerken, namen wil ik niet noemen, die zich schitterend hebben gedragen en grote sommen beschikbaar stelden, maar over het geheel vloeide het geld te traag. Het enthousiasme in de hulpverlening ontbrak! Wanneer ik terug denk aan de vergadering in Zwolle in 1947, waarin Deputaten namens de kerken steun hebben toegezegd, dan moeten ge scheurde kerken, ziende het resultaat, diep zijn teleurgesteld. Hiervan gaven zij ook Deputaten kennis. Het mag niet voorkomen, dat 'n gescheurde kerk, die bouwvergunning heeft gekregen, niet kan beginnen, omdat er geen geld is. Dat zelfs het moderamen der Synode in 1950 zegge 1950 nog een dringend verzoek tot hulpverlening moest doen uitgaan> strekt ons niet tot eer. Niet, dat Deputaten daarvoor niet dankbaar zijn, ze stelden deze opwekking op hoge prijs, maar dit had achterwege moeten blijven. Naar mijn oordeel is te lang gewacht met het verzamelen van gelden. Men meende nog de tijd te hebben, er was geen bouwvolume, eigen ker kelijk leven vroeg veel, de hereniging zou wel komen en nu is het geld schaarser en de mid delen vloeien trager. Nog is het tijd De gescheurde kerken wachten op de hulp van de zusterkerken Is ruim een half millioen bijeengebracht, dit bedrag moet groeien. Zal er geholpen worden naar behoren, dan zal er binnen 2 maanden minstens millioen aan toegevoegd moeten worden en in het geheel zal er 2 millioen nodig zijn. Deputaten maken zich druk voor zaken, die voor ons kerkelijk leven van grote betekenis zijn. De taak is de kerken opgedragen te steunen en te helpen. Ons Gereformeerde volk zal helpen en zelfs met ruime hand, mits de kerkeraden er achter staan. Die echter bezwaren blijven houden, verlam men elke activiteit. Nogmaals de kerken wijzen op haar roeping, is geen hobby van Deputaten, maar dure plicht vanwege de gemeenschap der heiligen, waarin we toch geloven, vanwege de aan elkaar beloofde trouw, vanwege de gezame- lijke strijd, die we hebben gestreden. Hulpverlening moet spoedig geschieden. Het is een eis des Heren. Nog geeft God ons de tijd en gelegenheid. De gescheurde kerken zien naar onze hulp uit. Assen SCHEELE. RECRUTENDAG 1950 OP 25 SEPTEMBER A.S. Alle jongeren van Gereformeerden huize die dit najaar onder de wapenen moeten komen, ver wachten wij op Maandag 25 September 1950 in de Gereformeerde Kerk te Goes. De vergadering duurt van 10.30 uur des voormiddags tot 3.30 uur des namiddags. Koffiedrinken, eten, theedrinken voor onze rekening. Reiskosten voor rekening van uw kerkeraad. Zeer belangrijk en aantrekkelijk programma Adj. O.O. Speelman uit Middelburg vertelt over het militairen leven Lt. Kolonel Ds B. A. Bos, gewestelijk legerpredikant te Breda over de Gees telijke verzorging in dienst en Dr v. 't Hart, arts te Kamperland, res. Off. van gezondheid, spreekt over de sexueel-zedelijke vraagstukken in het mi litaire leven. Ds le Cointre, pred. in algemene dienst voor de geestelijke verzorging van Land-, Ze'e- en Luchtmacht, zal met U kennis maken en verschillende belangrijke stukken U overhan digen. Vertel uw dominé of ouderling direct even, dat U komt op die dag. Deze zal het mij doorgeven, zodat ik ongeveer kan nagaan op hoeveel ik moet rekenen bij de koffiemaaltijd enz. Ds P. VAN TIL, dep. voor geestel. "verzorging militairen in de prov. Zeeland. AGENDUM voor de vergadering van de Classis Middelburg op 13 September 1950, in de Hofpleinkerk, 9.30 uur v.m. 1. Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken 1. Schrijven van Ds J. W. Smitt, Hengelo. 2. Schrijven van Geref. Kerk van Westkapelle. 4. Rapporten a. inzake nalatige kerken b. inzake Evangelisatie. 5. Rondvraag Art. 41 K.O. 6. Persoonlijke rondvraag. 7. Aanwijzing moderamen volgende Classisvergade- ring. 8. Lezing en vaststelling van het Kort Verslag. 9. Sluiting. Namens de roepende kerk van Koudekerke, Ds A. ELSHOUT, praeses. L. SIMONSE, scriba. Godsdienstoefening voor doofstommen op Zaterdag 9 September van 124 uur in de Geref. Kerk, West- wal te Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 2