Jeugdrubriek WIE IS EERST? Kerknieuws Kerkbouw De Noordoostpolder Neen, de dominee moet zijn eigen schapen op zoeken en daarom moeten de wijken kleiner wor den en er dus meer dominees zijn. Dat zou trou wens toch geen weelde zijn. In tal van gemeenten is het aantal zielen, dat een dominee te bearbei den krijgt, al groot genoeg, meer dan groot ge noeg zelfs. Maar de gemeente maakt zich daar over niet druk. Och we hebben vijf kerken en vijf dominees, nou dat is net gepast. Inderdaad, dat komt precies uit, bij vacaturebeurten en in de vacanties dan betalen we honoraria aan pre dikanten van elders en de zaak is weer gezond. Glad verkeerd geredeneerd natuurlijk, maar een uitvloeisel van het feit, dat we de dominees veel te veel zien als alleen predikheer. Waarom komen er dan niet meer dominees in de grote gemeenten Och, dat is, erg eenvoudig. Wij Calvinisten rekenen heel erg met onze por- temonnaie. Nee stil maar, Kerkganger weet ook wel, dat we al heel veel gedaan hebben. Hij kan het lijstje ook wel opnoemen van wat door onze gaven tot stand is gekomen. (Menselijkerwijs dan natuurlijk, zeggen we er deemoedig achter.) Maar hij 'weet ook, dat we (en natuurlijk gene raliseert hij nu), dat we aan het offeren nog lang niet toe zijn. We geven nog steeds van wat we missen kunnen. In vele gemeenten heeft men normen vastge steld voor het bepalen van de vaste vrijwillige bijdragen. Hoeveel houden zich aan die normen? U kent ze toch ook wel, die hun bijdrage geen gulden kunnen verhogen, want ja, we geven na tuurlijk ook aan de zending, aan de evangelisa tie, aan de V.U., aan de Theologische Hoge school enz., natuurlijk. En als U voor deze din gen om een verhoging van de bijdrage komt, dan geven ze al zoveel aan de kerk. Neen, men kam heus de kerkelijke bijdrage niet verhogen, neen geen denken aan, hoe graag men het ook zou willen. Maar de garderobe van me vrouw mag gezien worden. Japonnen en mantels, schoenen en hoeden bij de vleet. Neen, de kerk kon geen cent meer krijgen, maar dure nylons, ja ziet U eens, die moet je nu eenmaal hebben. De leden van de commissie voor vaste vrij- De rijke jongeling blijkt altijd nog behoorlijk school te maken. Er zijn toch heel wat Christe nen, die zichzelf nog niet zo erg zondig vinden. Als ze de geboden van Gods wet nagaan, menen zij dat 't nog al schikt met hun leven. Zeker, het is niet zoals het wezen moet, maar ja, een mens is ook maar een mens. Het ideaal bereiken wij nooit. En er mag dan heel wat op mij aan te merken wezen, maar kijk eens naar die en die. Zij zijn toch ook in geen geval beter dan ik. Heel die redenering rust op een verkeerd uit gangspunt. Dit is niet de redenering van het ge loof, maar van het menselijk hart. Gods wet vraagt liefde. In de eerste plaats voor God Zelf, in de tweede plaats voor de naaste. Ja, dat we ten wij allemaal nu zo langzamerhand wel. En tegelijk komt er ook zo langzamerhand niets meer van terecht. 'k Heb daarbij een bepaalde situatie op het oog. Het gebeurt toch wie weet hoe vaak dat de dankzegging gevraagd voor bij een 25, 30, 40 of 50-jarig huwelijksjubileum. Natuurlijk wordt de predikant ook verwacht, 't Komt voor dat hij in het korte ogenblik, dat hij onder het „jubi lerende dak" vertoeft, van alles toegestopt krijgt, zodat hij voor zichzelf tenslotte verplicht is te bedanken. Met een zekere spanning wacht hij 't resultaat van de dankbaarheid of zoals die tot uiting behoort te komen in de feestgave voor 's Heren zaak. Dikwijls wordt er echter tever geefs naar gespeurd. De „feestgave" is niets gro ter dan de normale. Voor de eer van de mensen een fuif, die geld verslindt, dat veel beter be steed had kunnen worden. Voor de Here niets. Maar dit terloops, omdat het me even van 't hart moest. Ik schrijf echter in de eerste plaats voor jonge mensen. Welnu, als alles normaal loopt is er iri het jonge leven de huwelijksdag. Daarbij moet het wel wat anders dan bij een jubileum. De jubi- leumgave loopt niet zo in de gaten, omdat die opgesmolten wordt in de collecte van de hele kerk. De trouwcollecte wordt apart gehouden op een aparte dag, voor een aparte familie, 't Is dus wel even uitkijken wat je er in doet. Toch zijn er na een blijde huwelijksbevestiging al heel wat teleurstellende momenten vlak daar na geweest. De bruigom gestoken in een splinternieuw pak, willige bijdragen konden er geen dubbeltje méér losbranden, maar de familie ging wel een buiten landse reis maken. En toen een broeder eens de opmerking maakte of zo'n reis dan meer van betekenis was dan het werk in Gods Koninkrijk, toen werd hij aangekeken of hij niet nodig naar een psychiater moest. Ja, zo zijn wij ook, wij nuchtere Calvinistische Hollanders. We durven ook onze bijdrage verlagen en tegelijkertijd een nieuwe Volkswagen of een So lex kopen. We hebben het aardig ver gebracht in het leggen van het juiste verband tussen kerk en wereld. Kijk, daarom doet men het met zes dominees, terwijl men er zeker acht of negen kon gebrui ken. Daarom blijft er veel werk liggen. Daarom ziet men naar de gescheurde borden niet om. Omdat we vastzitten aan onze centen, aan onze pleziertjes, aan reisjes, sigaretten of nylons, daarom wordt de zelfkant van onze kerken steeds groter. Omdat we vastzitten aan de van de vaderen overgeleverde werkwijze (hoewel dat volgens kerkganger nog niet zo zeker is) tellen onze le- denregisters een aantal namen, die daar zó niet mochten staan. Wanneer we daar geen verandering in bren gen, dan groeien we naar de volkskerk toe. Lang zaam misschien, maar zeker. Men behoeft het met Kerkganger helemaal niet eens te zijn. Men mag zeggen, dat hij weer gru welijk zit te overdrijven, dat hij spoken ziet. Alle maal best, als men maar begint met te onderzoe ken of deze dingen niet alzo zijn. Als men maar begint met de handen ineen te slaan en eendrach tig de zaak aanpakt. Een goede huismoeder houdt niet van ge scheurde borden en daarom behandelt zehaar servies met de grootste zorg om het gaaf en goed te houden. Zou de kerk, „ons aller moeder", met minder genoegen mogen en kunnen nemen Geeft U zelf het antwoord maar (De Roeper) O. F. M. de bruid „in 't wit met sluier", minder kan het tegenwoordig al niet. Auto's met bruidsmeisjes. Een bruiloft die klinkt als een klok. Kosten van de dag minimum toch al gauw een 300, Collecte voor de kerk varierende tussen de 15,en 50,Soms zelfs nog daar bene den, zodat per uur berekend een arbeider er zelfs niet voor zou willen werken. Want daar voor moeten dan 't werk gedurende minstens 1 Yl uur een koster, een Ouderling, diaken, organist (soms met orgeltrapper) en een dominee van wie verwacht wordt, dat hij er ook nog een nieuwe preek voor maakt. Als dan de trouw bijbel geschat wordt op gemiddeld 8,zou het uurloon van degenen, die bij de trouwplechtig heid betrokken zijn, ver liggen beneden het vast gestelde minimum. En dat alles is dan nog maar zuiver menselijk, dus verkeerd, bekeken. Maar waar blijft het God liefhebben boven alles, als de kosten van de bruiloft zozeer die van de collecte te boven gaan Maar ik ken de praktijk. Bij de regeling van de grote dag wordt een begroting opgemaakt, die bijna altijd overschreden wordt. Als dan de collecte aan de beurt komt, die niet apart op de begroting was opgenomen, is er bijna niets meer voor. Of de jongelui hebben op de trouwdag lie ver dat God met hen begint, dan dat zij met God beginnen. Maar jullie voelen weldat klopt niet. Als je werkelijk in de kerk wilt trouwen, niet omdat het „staat", maar omdat het je behoefte is met de Here te beginnen, zul je er de conse quentie uit moeten trekken, dat je op je trouw dag ook zelf bij God begint en dat de dankbaar heid voor de zegen van het huwelijk hierin moet uitkomen, dat je de kerkcollecte als punt één op de begroting zet en dan in overeenstemming met de andere kosten, die gemaakt worden. Want dan komt God met de vraag wie is nu waarlijk de eerste Antwoordt daarop met de gave voor 's Heren dienst. Z. G. Onlangs heeft U in het verslag van de Particuliere Synode van Zeeland in dit blad kunnen lezen, dat de Synode besloot de kerken te verzoeken een collecte te houden voor de kerk van Poortvliet. Waar gaat het hier om Poortvliet is één van de kleinste gemeenten in de provincie Zeeland. Dit als gevolg van een kerkscheuring in 1942. Deze maar niet uit „vrijgemaakte" motieven, maar toch wel in ver band met het Verbond en de belofte Gods. De grote meerderheid der leden vertrok naar de Geref. gemeen te. Ongeveer 70 zielen bleven. Zij kerken in het oude gebouw, dat mee door de inundatie en het geweld van een V 1 in een vrij hachelijke toestand verkeert. Bo vendien is het nu veel te groot. Men heeft daar plannen voor de bouw van een kleine, nieuwe kerk. Maar dit gaat natuurlijk ver bo ven de kracht der zeventig. Toch is het belang van deze zaak zo groot, dat zowel de classis Tholen als de Part. Synode van Zeeland zich er achter schaarden. Poortvliet is de enige Geref. Kerk voor heel het mid den van het eiland Tholen. Een behoorlijk kerkgebouw kan mee helpen deze sleutelpositie te versterken. Wanneer straks in uw gemeente uw gave wordt gevraagd voor de kerkbouw in Poortvliet, dan krijgt U de gelegenheid niet alleen maar een kleine, geteis terde zusterkerk te helpen in haar strijd om het be staan, maar ook mee te werken aan de versteviging van de positie van de Geref. Kerken in Zeeland in het algemeen. Dat wil voor een gebied als het eiland Tholen, dat sterk oud-Gereformeerd is geïnfecteerd, zeggen U moogt meewerken aan de verbreiding van de blijde boodschap onder versomberde zielen. Is U dat geen „offer" waard J. H. v. H. Na de Wieringermeer is de Noordoostpolder droog gelegd, en deze laatste is meer dan tweemaal zo groot als de Wieringermeer, zijn oppervlakte is ongeveer 48000 H.A. In dat nieuwe land zijn reeds verschillende kerken in 1943 werd de kerk van Luttelgeest-Kuinre zelfstan dig in 1945 de kerk van Emmeloord in 1947 de kerk van Ens en in 1948 de kerk van Marknesse. En dit is nog maar een begin, er zullen n.l. in de Polder elf dorpen komen. In Kraggenburg, dat in het zuidoosten van de Polder ligt en nog tijdelijk bij Vollenhove hoort, moet nu al de afstand eist dit elke Zon dag één dienst worden gehouden. De kerken van Em meloord, Luttelgeest-Kuinre en Marknesse hebben reeds een eigen predikant. God heeft de arbeid in de Polder gezegend, de kerk groeit daar. Maar de moeilijkheden die overwonnen moeten wor den zijn groot. Pastorieën hebben we niet. Ds Bos van Emmeloord en Ds Runia van Marknesse wonen in huizen, die de Directie van de Wieringermeer-Noordoostpolderwer- ken ons heeft willen verhuren en Ds Brunsting van Luttelgeest woont in een gezinsbarak, eveneens door de Directie beschikbaar gesteld. Wat we vooral nodig hebben zijn kerkgebouwen. Voor Emmeloord hebben de deputaten een Zweedse noodkerk cadeau gekregen van de Christian Reformed Church of America, deze kan nog wel een enkel jaar mee. Marknesse huurde de noodkerk van de Ned. Herv. Gem., maar daar moest verandering komen, in Mark nesse is nu in aanbouw een kerkzaak die later als vergaderzaal gebruikt kan worden. In Luttelgeest komt de gemeente samen in een ge bouwtje, dat vroeger als cantine werd gebruikt, spoe dig moet hier een kerk komen. In Ens is het kleine kerkje, dat ongeveer zeventig zitplaatsen telt, te klein geworden. We vergaderen nu in de noodcantine van het kamp, maar ieder die het kampleven kent, weet dat dit grote moeilijkheden met zich brengt. Bovendien deze oplossing is maar tijde lijk, al heel spoedig zullen we daar moeten bouwen. De leden van de kerk van Vollenhove, die in het zuidoosten van de Polder wonen, kerken 's Zondags morgens in Vollenhove, maar omdat de afstanden zo groot zijn voor de vrouwen in elk geval te groot wordt 's middags in Kraggenburg dienst gehouden in een huis. Dit mag zo niet blijven, want er is voor allen die kunnen en willen komen geen plaats. Daar moet ge bouwd worden. Binnenkort moeten er voorzieningen worden getrof fen in nog zes andere plaatsen in de Polder. We zijn dankbaar, dat God ons werk heeft willen zegenen, 'k schrijf dit dan ook niet om te klagen, maar om U iets van van onze moeilijkheden te ver tellen, maar hierom niet alleen, óók om U te vragen om Uw gebed voor ons mooie werk in de Polder, dat kunnen we niet missen, èn om Uw gaven, opdat we straks niet moeten zeggen we zijn wel begonnen, maar nu kunnen we niet verder. De kleine kerken in de Polder spannen zelf alle krachten in, maar ze hebben steun nodig tot ze zelf finantiëel sterk genoeg zijn, daarvoor roepen we Uw hulp in. Het adres van de penningmeester van de deputaten voor de geestelijke arbeid in het Ysselmeergebied is de Heer W. v. d. Kolk, Dorpsstraat, Bunschoten, giro nummer 307100. P. DE JONG, pred. in algem. dienst, N.O.P. Beroepen te Goënga, Hijlaard en te Reitsum, L. Slofstra, cand. te Assen te Heer Hugowaard, H. Vollenhoven, cand. te Amsterdam te Zwartsluis (vac. P. de Feyter), J. v. d. Berg te Oost- en West- Souburg. Aangenomen naar 's-Gravenmoer, G. L. R. Ripha- gen, cand. te Enschedé.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 2