WEG DIE ANGST! zesde jaargang nc. 7 Uitgave van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag is aug. 1950 Wat anderen schreven. De nood der kerk. Het antwoord is aan U. ZEEUWSE KERKBODE HoofdredacteurDs H. Veldkamp, Langevielesingel 68, Middelburg, Telefoon 2047 Abonnementsprijs 2,50 per RedacteurenDs P» de Bruyn, Ds D* J. Couvée, Ds S. Greving, Dr C* Stam Berichten en opgaven Predik- halfjaar (bij vooruitbetaling)beurten, tot Dinsdagsmorgens Afzonderlijke nummers 10 cent te zenden aan de drukkers Advertentiën 10 cent per mm DrukkersLittooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Littooij 6 Olthoff, Middelburg wachten van kinderen die van jongsaf geïnfec teerd zijn .met de slapheid der ouders?) ze wil den nog een paar stappen verder gaan dan vader en moeder. Hoe kan het ook anders Nooit kwa men ze eigenlijk thuis in aanraking met het ge heim van een echt blij christelijk leven in de gemeenschap met Christus. Nooit blonk uit va ders oog iets van warme liefde voor de dienst des Heren. Nooit merkten ze aan moeder, dat ze echt bewogen was met de geestelijke nood van haar kinderen en voor hen bad. Jongens en meisjes, die je beklagen kunt, ook al werden ze eens gedoopt in de Naam van God Drieënig, gedoopt in de armen van een vader of moeder, die wel „ja" zeiden op de doopvragen, maar die nooit worstelden, om dat „ja" in de daad van hun christelijk opvoedingswerk te bevestigen. Het is een wonder van Gods genade, als zulke kin deren zich straks niet helemaal afwenden van kerk en christendom. En gelukkig die wonderen zijn er. Er zijn jongens en meisjes, die hun ouders beschamen in de trouw waarmee ze zich aan Gods dienst verbinden. En die soms tot een beschamende zegen werden voor hun verslapte ouders. Maar helaas, de meerderheid is zo niet. Waar vader en moeder de Heiland niet liefheb ben en in elk geval de vreugde van het God dienen hun kinderen niet vóórleven, daar zijn de gevolgen vaak benauwend. Vandaar dat deze afvallen, gegrepen door de geest van deze we reld. En dat anderen menen hun kerkleven te kunnen combineren met allerlei dat niet naar de wil van Christus is. Ze zien nergens meer kwaad in. En ze helpen de danszaal vullen en nemen zonder aarzeling op Zondag hun plaats op het sportveld in." Zijt gij ook aangestoken door de verlammings ziekte van tegenwoordig Het zou niet zo'n won der zijn, want bijna heel de wereld lijdt er aan. Ik bedoel aan de Angst, een der ergste ziekten, die thans de levens der mensen ondermijnt. Velen slaat telkens weer de schrik om het hart als ze de krant lezen of naar de radio luisteren. Dan kruipt de angst naar ze toe en zeggen ze beklemd 't Loopt mis met de wereld. Sommigen grijpt het zo naar de keel, dat ze ronduit zeggen: Als ik me maar indenk, dat het weer oorlog wor den zou, dat houd ik niet vol, ik word haast gek alleen al bij de gedachte eraan. Het begint in ons te dagen, dat alles wat wij met onze beheersing der natuurkrachten tot stand hebben gebracht, ons mogelijk nog meer kwaad dan goed aanbrengt. En deze conclusie vervult ons, die toch zo trots waren op dat geweldige kunnen van de mens, met angst. Die angst verslapt veler energie. Op een ver schrikkelijke manier wordt het leven door die angst geremd. Waarom zou men zich nog druk maken over de opbouw Als het er straks toch allemaal weer aangaatWaarvoor zou men naar kinderen verlangen Er komt van héél het leven toch immers geen spaan meer terecht En zo is er in West-Europa een algemene be geerte zich uit deze na-oorlogse wereld terug te trekken. Naar Canada, naar Zuid-Afrika, naar Australië, naar de landen aan het einde der we reld, uit de landen der verlammende angst weg Wie maar even een gat ziet om er tussenuit te komen, die gaat. Maarook al zit men in Australië of in Canada, daar is die angst niet volledig weg. Dat zal straks wel blijken. De angst zal men overal in het leven terug vinden. Waarom toch is die angst niet weg te werken? Omdat er iets achter die angst staat, omdat er iets is, waaruit die angst voortkomt. Dat is niet maar de atoombom. Iets heel anders, wat de mens uit zichzelf nog veel minder dan de atoom bom weg kan werken. Het is dit, dat wij onszelf en alles wat we hebben te belangrijk zien en God te klein. Zie, als mijn huis, mijn bezit, mijn aards leven mij het belangrijkste van het bestaan is, dan is het ergste wat mij kan overkomen, dat het dreigt mij te ontvallen, ik dat alles moet ver liezen. Hoe meer ik vastzit aan dit leven en aan de dingen van dit leven, een des te grotere rol speelt de angst in mijn leven. Dan ben ik aldoor bang, dat een door mijzelf opgesteld levensplan en de door mij zelf vastgestelde idealen niet in vervulling zullen gaan. Dan komt al levensgroter Er wordt weieens geklaagd over de veelheid van kerkelijke bladen. Niet altijd ten onrechte. Maar in vacantietijd is dit euvel soms voor Kerkbode-redacteuren een uitkomst. Zoals dit nummer van onze Kerkbode bewijst, en wat nie mand ons zal kunnen kwalijk nemen. Ook de pen moet eens vacantie hebben. Ds N. Willemse beantwoordt in „Ons Kerk blad" de vraag: gaan we achteruit? en schrijft o.m. „Dit is de kern van alle nood in de kerk. Velen hebben hun eerste liefde verlaten. Misschien zijn ze jaren geleden, toen ze hun huwelijksleven aan vingen, met prachtige voornemens begonnen. Sa men zouden ze Jezus dienen. Hadden ze niet nog maar kort geleden „ja" gezegd voor het aange- voor mij te staan de angst, dat dit alles van mij, tot mijn leven toe, zomaar ineens in elkaar ge gooid wordt. Daar kan ik dan niet tegen, dat houd ik niet vol, daar gaat heel mijn leven van kapot. Alleen al de gedachte eraan verlamt mij, dooft al mijn energie. En met dat te belangrijk zien van zichzelf en alles wat men heeft, gaat dan gepaard een niet of te klein zien van God. Er is bij de angst-mens geen vertrouwen meer, dat God het alles nog wel aan kan, dat Hij het alles zó laat gebeuren, dat het voor wie op Hem vertrouwt, goed wordt. Achter alle angst zit wantrouwen jegens God. Angst is tenslotte ongeloof. Het is het vanzelf sprekende gevolg van een leven, dat zich van God heeft losgehaakt. Er is thans in de wereld zoveel angst, omdat er in de wereld zo weinig met God wordt gerekend. Gij, die dit leest, zegt nu misschien welMak kelijk praten, maar je moet het je maar eens in denken, straks een bommenwerper boven je stad te zien komen, geladen met maar één enkel atoombommetje Dan is het zeker nog al van zelfsprekend, dat er huiverende angst over ons is gekomen Ja, en toch zei Jezus tot Zijn discipelen, die in stormweer schreeuwden van angst, omdat de verdrinkingsdood niet meer te ontkomen scheen: Waarom zijt gij zo bang Ik ben er toch bij Vertrouwt gij Mij dan niet Omdat ze te weinig vertrouwen in Jezus had den, daarom die angst toen ze op 't punt stonden in de diepte weg te zinken. Het was niet nodig geweest, als ze maar meer geloof in Jezus gehad hadden. Wie gelooft, d.i. een band heeft aan de Heere Jezus, hoeft nooit te vrezen. Hij immers weet, dat God niet tegen hem is, dat Jezus in de dood der angstige Godverlatenheid is ingegaan om daardoor te bewerken, dat God vóór hem is. En met God vóór ons, met Hem als onze Vader vlakbij ons, behoeven we nooit beangst te zijn, ook niet in de eeuw van de atoombom. Zelfs niet al veranderde de aarde van plaats en werden de bergen verzet in het hart der zee, zoals Psalm 46 zegt. Als ge nog ingeklemd zijt in dat martelende, aan heel uw leven knagende, alles in u verlam mende angstgevoel, geef u met alles wat gij zijt en wat ge hebt onvoorwaardelijk over aan Jezus Christus, met heel dat door uw zonde ontstane angstleven. Dan zult gij het ondervinden Weg die angstWeg heel die verlammende beklem ming. zicht des Heren. „Ja" in de gemeenschap van de kerk, toen ze hun geloof beleden „Ja, Heiland, ik wil op U betrouwen en bij U schuilen. Ik wil mijn hart en mijn leven U toewijden." Maar wat is er weinig van terecht gekomen Langzaam aan ging het achteruit en verslapte de band aan Chris tus en Zijn kerk. Er werd weinig onderling over de dingen van Gods Koninkrijk gesproken. Van meewerken in enige tak van arbeid voor Christus' kerk was geen sprake. En hun trouw in het ker kelijk leven werd ook minder. Eerst voelden ze welhet gaat niet goed. Misschien hebben ze er ook wel even over gepraat samen. Maar van vernieuwing was geen sprake. En ze werden langzaam aan helemaal ingepalmd door de geest van deze wereld. Waar ze vroeger niet aan den ken zouden, dat kwam nu steeds nader. En die jammerlijke vragen van gebonden slavenzielen kwamen van allerlei kant op „Waarom mogen we eigenlijk dit niet En wat voor bezwaar is er eigenlijk tegen, dat we dat doen En de kin deren werden ook groter. En die gingen ook hun woord meespreken. En (wat kun je anders ver Kerkganger zal vandaag zijn praatje over de zelfkant in de Geref. Kerken besluiten. Misschien komt hij er later nog wel eens op terug, dat zal van eventuele reacties afhangen. Eén brief kreeg hij al, haast gelijk met „De Roeper" zelf. Een broeder was het niet met hem eens, dat hij een deel van de catechisaties aan ouderlingen wilde opdragen. Dat was volgens die broeder nu juist domineeswerk. Om de waarheid te zeggen, bevindt die broe der zich in goed gezelschap, want in het Geref. Weekblad zegt Prof. Dijk ook, dat de catechese behoort tot de taak van de dominee. Hij noemt dat zelfs direct na de bediening des Woords. Kerkganger heeft nog geen professor waar hij zich op beroepen kan, maar misschien, komt dat nog. Maar voorlopig beziet hij het alleen maar van de practische kant. Er zijn mensen, leden van de kerk, die dreigen af te zakken, of die al een heel eind afgezakt zijn en daar moet de dominee naar toe. En als hij dan geen tijd heeft en dat hebben de meeste stadsdominees niet dan doet hij beter de catechisaties van de kleinen over te laten aan een geschikte ouderling. Cate chiseren is tenslotte onderwijzen en dat behoort ook tot de taak van de ouderlingen. Vorige week had Kerkganger het over de drukbezette dominees. Probeer ze van ander werk vrij te maken, zei hij toen, of zorg, dat er meer dominees komen. Dat zou ook een oplos sing zijn. In sommige gemeenten beroept men speciale dominees voor evangelisatie of voor het jeugdwerk. Men zou dus ook een aparte dominee kunnen beroepen voor de zelfkant, een dominee dus voor het repareren van de gescheurde borden om het oneerbiedig te zeggen. Maar kijk, dat zou Kerkganger nu juist niet willen. Laten we de gemeente niet in stukjes gaan knippen. We doen aan specialisatie al genoeg. Het zou trouwens zielkundig ook verkeerd zijn. Ds Z. is beroepen voor de arbeid onder de ontrouwe kerkleden. Mooi, het werk gaat beginnen. Maar elk gezin, waar Ds Z. een bezoek afsteekt, is dan getekend als ontrouw, als afzakkend enz. Op zo'n naarf- bordje stelt niemand prijs, laten we eerlijk zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 1