jeugdrubriek Kerknieuws Predikbeurten ZELFBEHEERSING. Als wij de wereld rondom ons zo eens aan kijken, blijkt, dat het met de zelfbeheersing van het mensdom niet bijster rooskleurig is gesteld. Hebben wij onze kracht tot zelfbeheersing in de achter ons liggende oorlog geheel verteerd Hoe het zij allerwege blijkt daaraan gebrek te be staan. Wij horen van mensen, die bij de eerste oorlogsgeruchten op de winkelvoorraden zijn toegevlogen als raven op het aas. Er wordt niet tegenstaande de hamsterwet toch weer druk ge hamsterd. Of er dan geen oorlog op komst is Niemand, die dat met zekerheid zeggen kan. Maar 't lijkt er toch veel op, dat heel velen spoe dig de kluts kwijt zijn, omdat zij zich door aller lei factoren laten opzwepen. Zo is het ook t.a.v. de gewone levensinstelling. Wij laten ons veel te gemakkelijk beheersen door de zucht naar genot en hebben dikwijls niet de moed of de wil om d^ goede- rem te gebruiken. De Bijbel noemt als één van de vruchten van geestelijk leven matigheid. Maar in het leven van vandaag schijnt de onmatigheid de boven toon te hebben. Daar is een zucht tot zwelgen in 't genot, waaraan wij ons graag restloos overge ven. Genieten met volle teugen, dat is het wat de mens van onze tijd als eerste levenseis stelt. Daarin merken wij iets van hetlaat ons eten en drinken en vrolijk zijn. Een verschijnsel, dat zich openbaarde kort voor de ondergang van het grote Romeinse rijk en, naar de profetie van de Hei land, ook kort voor de algehele ondergang van de wereld. Ik wil hier niet de onheilsprofeet uit hangen, maar wie niet met zijn ogen in de zak loopt, kan zich toch ernstig bezorgd maken over deze dingen. Dit is, wel te verstaan, niet een bezorgdheid over het feit, dat de wereld op zijn eind gaat lopen en alles wat daarmee samenhangt. Want als Christen moet dat ons niet bezorgd doen zijn, omdat dat ons juist heenvoert naar de volle overwinning van Jezus Christus. Daarover be hoeven wij dus geen zorg te hebben. Maar 't is een bezorgdheid over het lot van die velen, die door gebrek aan zelfbeheersing, de innerlijke rust van het Evangelie en de innerlijke kracht van het Evangelie missen. Want zelfbeheersing moge een menselijke deugd zijn, als Christelijke deugd krijgt zij toch een heel bizondere inhoud. Een innerlijke deugd is ze zeker *ook. Had Hit- Ier b.v. meer gedacht aan het Duitse spreek woord: ,,In der Beschrankung zeigt sich der Meis ter" (in de beperking openbaart zich de mees ter), hij zou 't verder geschopt hebben dan nu. Maar hij wist geen maat te houden. Ook nu nog geldt het woord van de Spreukendichter ,,Die zichzelf overwint, beheerst, is sterker dan die een stad inneemt of werelddeel verovert. Op tijd op te houden, zichzelf in toom houden is van ontzaglijke waarde. Hoeveel twist zou daardoor reeds niet hebben kunnen voorkomen worden, hoeveel leed afgewend. Maar zelfbeheersing is vooral een Christelijke deugd. De Bijbel wekt ons op tot matigheid, om ons te houden aan de maat, maar dan niet de menselijke maat, doch de goddelijke, zoals wij die in Gods wet hebben ontvangen. Dat velen het met die wet zo te kwaad hebben en menen daar niet meer mee overweg te kun nen, ligt niet aan die wet, maar aan onszelf. Wij willen onszelf niet meer onder de duim houden, maar uitleven. Alles moet wijken voor het genot. Dat er een plicht is tot zelfbeheersing wordt in brede lagen van de samenleving niet meer aan vaard. Dat er een opdracht van God voor ons mensenleven ligt, waarbij wij gebonden zijn aan Zijn normen, heeft voor menigeen afgedaan. Maar daarom wordt tegelijk pijnlijk gevoeld het missen van het „leven", waarvan Gods Woord spreekt bij 't houden van Zijn wet. De innerlijke rust en kracht, de harmonie in het leven is ver stoord. Die wordt alleen terug gevonden, als wij weer Gods eis leren aanvaarden en daarvoor buigen. Zelftucht door de tucht van Gods Woord over ons leven en daardoor zelfbeheersing. Dan zijn wij niet meer als een blad in een wervelstorm, dat zich willoos laat meesleuren om maar te zien waar het terecht komt, maar staan wij pal op onze plaats, als een diep gewortelde boom, die rustig de stormen over zich heen laat gaan, om dat wij het eigen leven laten beheersen door God Zelf, zoals Hij dat doet door Zijn Woord en wet en heel dat leven verankerd is in God, ge bonden aan Hem, Die 't juist daardoor, ophef fend uit de ellende van de onbeheerstheid, tot de ware vrijheid en zelfstandigheid voert. Z. G. Beroepen te Schoondijke, L. H. Kwast, cand. te Zuilen (U.) te Rotterdam-Kralingen (vac. B. Riet veld), W. v. d. Linden te Nes (W.D.) te Ruiner- wold-Koekange (vac. C. H. Appelo)W. v. d. Linden te Nes (W.D.) te Schettens, K. Welbedacht, cand. te Ede te Elburg, P. v. d. Schaaf, res.-legerpred. te Epe te den Burg op T., P. Riemersma te Vijf huizen te Herwijnen, J. Oussoren te Hazerswoude te Kollum (vac. J. Z. Potjer), W. Wiersma te Oudega (Sm.) te Hornhuizen-Kloosterburen, L. Slofstra, cand. te Assen te Goessen-Rijswijk en te Paesens, K. Welbedacht, cand. te Ede te Mid- wolda (Old.), E. J. Duursema te Westereinden. Aangenomen naar Oppenhuizen, P. B. Suurmond, cand. te Oosterbeek naar Schipluiden, C. Goeman, cand. te Voorburg naar Wormer, H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen. Bedankt voor Eurica, 's-Gravenmoer, Medemblik en voor Vollenhove-stad, P. B. Suurmond, cand. te Oosterbeek voor Hasselt, Capelle a. d. Yssel en voor Staphorst-Rouveen, C. Goeman, cand. te Voor burg voor Hoogvliet, Leimuiden, Lichtenvoorde, Opperdoes, Schennerhorn, Spijkenisse en voor Wou- brugge, H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen voor Kommerzijl, J. Dijkstra te Hoorn voor Water graafsmeer (vac. J. D. Boerkoel)Js. v. d. Linden te Rotterdam-W. Examens. De classis Almelo heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer G. L. R. Riphagen te Enschedé, cand. aan de V.LI. De Dortse Leerregelen» Toegelicht door Ds J. G. Feenstra, Tweede druk. Uitg. J. H. Kok, Kampen. Wie deze tweede druk naast de eerste legt, zal tot de ontdekking komen, dat de uitdrukking op de titelpagina tweede veranderde druk, niet te veel zegt. Niet dat er hier en daar een woord of een uitdrukking is veranderd, maar het is een algehele omwerking en bijwerking geworden. En inzake de „verwerping der dwalingen" zdals dat door de Dortse vaderen geschiedde is Ds Feen stra op zijn eentje zelfs voortgeschreden met een paragraaf over de „verwerping" der dwaling van de dialectische theologie. Ds Feenstra zal zelf wel de laatste wezen om te eisen, dat al zijn lezers het voor honderd pro cent met hem eens zijn. Zo heb ik ook wel enkele bedenkingen en vragen, maar niettemin wil ik Jiier verklaren, dat ik met de verschijning van dit boekje erg blij ben. Om meer dan één reden. De eerste is wel, dat de schrijver zich de moeite ge geven heeft een toelichting te geven op een van onze mooiste belijdenisschriften. Dat niet ieder het er mee eens zal zijn, dat de Dortse leerregels tot de schoonste behoren, vindt z'n grond in onbekendheid er mee. Wij aanvaarden als gere formeerde'mensen de drie formulieren van enig heid, maar een heel groot percentage kent van die drie formulieren maar één, de Catechismus, en zelfs die nog niet. Wie denkt dat de Dortse leerregels moeilijk en dor zijn, vergist zich. Ze zijn geschreven in een taal, die hoofd en hart toespreken. Doet u toch eens de moeite, om ze b.v. op een Zondagmiddag of -avond achter el kaar te lezen, en u zult zich verbazen. Het is de grote verdienste van Ds Feenstra, dat hij door zijn werk een poging doet dit symbool uit het onbekende land weg te halen. Hij geeft er boven dien een toelichting op, en deze toelichting gaat veel verder dan een letterlijke woordverklaring. Er worden ook allerlei waardevolle beschouwin gen aan vastgeknoopt. Men leze om een voor beeld te noemen, eens wat er gezegd wordt van de „zaligheid" der vroeggestorven kinderen van godzalige ouders". Het zal dan niet meer voor komen, wat ik meer dan eenmaal ontmoette, dat men óf in volkómen onzekerheid rondtast, óf die zaligheid bouwt op het feit, dat zo'n kindje nog „onschuldig" was. Hiermee ben ik gekomen op de tweede reden, waarom ik met dit geschrift blij ben, en dat is, dat Ds Feenstra een ernstige en dikwijls geslaag de poging doet, de Dortse leerregels te doen be grijpen. Hij schrijft vlot en gebruikt vaak een voudige beelden. Ds Feenstra is een schemati sche geest, die graag met A, B, C en D werkt. Dit zal de een ietwat hinderen, maar een ander vooruitbrengen. Iedere vogel zingt zoals hij ge bekt is, en deze zingt inderdaad en dat is 'n groot voordeel. H. V. ZONDAG 23 JULI 1950 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds D. Scheele te Assen. 2.30 uur Ds H. Veldkamp, Zondag 1 Middelburg (Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. Veldkamp 5.30 uur Ds D. Scheele Collecte Geest. verz. Zee-, Land- en Luchtmacht, Evangelisatie in eigen stad. Middelburg (Veilingsgebouw, N. Vliss. Weg) 7.15 uur Ds H. Veldkamp Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Zondag 31. Domburg 10 uur Ds A. Scheele 2.30 uur Ds G. J. Pontier Gapinge 9.30 en 2.uur Ds A. Dondorp te Heemstede Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop te St. Pancras. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C Boon Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. Z. de Mildt te den Haag. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Dr N. J. Hommes te Hillegersberg. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wóuwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds L. Blijdorp T7, te Hillegersberg. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Verschoor, Bed. H. Av. Collecte Schulddelging. Veere 9.30 en 2.30 uur Ds Aalbersberg, Zonnemaire Vrouwenpolder 10.45 en 4 uur Ds D. Roest, den Haag Westkapelle 9.30 uur Ds G. J. Pontier 2.30 uur Ds A. Scheele Collecte Theol. Fac. der V.U. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds D. van der Meulen Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Ds B. van Halsema, Ermelo Oostburg Ds W. v. d. Meulen te Sleeuwijk Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. H. Welbedacht te Ede. Terneuzen 10'en 4.30 uur Ds H. Pestman, Zondag 7 CollecteEvangelisatie onder studerenden en afgestudeerden. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds J. J. Ritsema Zoutespui 10 en 2.30 uur CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds Y. J. Tiemersma Borssele 9.30 uur Leesdienst 5 uur Ds J. v. d. Veen, Voorber. H. Av. Driewegen 9.30 en 5.30 uur Ds J. v. d. Veen Bed. H. Av. Goes 10 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 44 Collecte voor het Jeugdverband. s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Dr C. Stam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds G. N. Lammens Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds R. Beukema, Ymuiden Lewedorp 10.30 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Voorber. H. Av. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds E. Beukema Namiddag Voorber. H. Av. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. Koolstra Woltaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds Lanning te Fijnaart Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds P. Rullmann te Utrecht. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds D. Bremmer te Bruinisse. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds J. van Halsema Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Bed. H. Av. voor- en namiddag. Tholen 10 en 5 uur Ds M. J. Arntzen CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 11.15 en 3 uur Dhr A. Vingerling te Goes. Bruinisse 1.30 uur Ds S. Greving 6.30 uur Ds D. van Swigchem Colijnsplaat 10 en 6 uur Dhr A. Vreugdenhil Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Bed. H. Av. en Dankz. Haamstede 10 en 7 uur Dhr A. Vingerling Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 uur Leesdienst 6 uur Ds H. Boschwijk Oosterland 10 en 2.30 uur Ds D. van Swigchem Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds W. Feenstra, Dokkum Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds den Boer te Vorden Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds H. Boschdijk te Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 3