jeugdrubriek
Kerknieuws
Predikbeurten
ZELFBEHEERSING.
Als wij de wereld rondom ons zo eens aan
kijken, blijkt, dat het met de zelfbeheersing van
het mensdom niet bijster rooskleurig is gesteld.
Hebben wij onze kracht tot zelfbeheersing in de
achter ons liggende oorlog geheel verteerd Hoe
het zij allerwege blijkt daaraan gebrek te be
staan. Wij horen van mensen, die bij de eerste
oorlogsgeruchten op de winkelvoorraden zijn
toegevlogen als raven op het aas. Er wordt niet
tegenstaande de hamsterwet toch weer druk ge
hamsterd. Of er dan geen oorlog op komst is
Niemand, die dat met zekerheid zeggen kan.
Maar 't lijkt er toch veel op, dat heel velen spoe
dig de kluts kwijt zijn, omdat zij zich door aller
lei factoren laten opzwepen.
Zo is het ook t.a.v. de gewone levensinstelling.
Wij laten ons veel te gemakkelijk beheersen door
de zucht naar genot en hebben dikwijls niet de
moed of de wil om d^ goede- rem te gebruiken.
De Bijbel noemt als één van de vruchten van
geestelijk leven matigheid. Maar in het leven
van vandaag schijnt de onmatigheid de boven
toon te hebben. Daar is een zucht tot zwelgen in
't genot, waaraan wij ons graag restloos overge
ven. Genieten met volle teugen, dat is het wat
de mens van onze tijd als eerste levenseis stelt.
Daarin merken wij iets van hetlaat ons eten en
drinken en vrolijk zijn. Een verschijnsel, dat zich
openbaarde kort voor de ondergang van het grote
Romeinse rijk en, naar de profetie van de Hei
land, ook kort voor de algehele ondergang van
de wereld. Ik wil hier niet de onheilsprofeet uit
hangen, maar wie niet met zijn ogen in de zak
loopt, kan zich toch ernstig bezorgd maken over
deze dingen.
Dit is, wel te verstaan, niet een bezorgdheid
over het feit, dat de wereld op zijn eind gaat
lopen en alles wat daarmee samenhangt. Want
als Christen moet dat ons niet bezorgd doen zijn,
omdat dat ons juist heenvoert naar de volle
overwinning van Jezus Christus. Daarover be
hoeven wij dus geen zorg te hebben. Maar 't is
een bezorgdheid over het lot van die velen, die
door gebrek aan zelfbeheersing, de innerlijke rust
van het Evangelie en de innerlijke kracht van
het Evangelie missen.
Want zelfbeheersing moge een menselijke
deugd zijn, als Christelijke deugd krijgt zij toch
een heel bizondere inhoud.
Een innerlijke deugd is ze zeker *ook. Had Hit-
Ier b.v. meer gedacht aan het Duitse spreek
woord: ,,In der Beschrankung zeigt sich der Meis
ter" (in de beperking openbaart zich de mees
ter), hij zou 't verder geschopt hebben dan nu.
Maar hij wist geen maat te houden. Ook nu nog
geldt het woord van de Spreukendichter ,,Die
zichzelf overwint, beheerst, is sterker dan die
een stad inneemt of werelddeel verovert. Op tijd
op te houden, zichzelf in toom houden is van
ontzaglijke waarde. Hoeveel twist zou daardoor
reeds niet hebben kunnen voorkomen worden,
hoeveel leed afgewend.
Maar zelfbeheersing is vooral een Christelijke
deugd. De Bijbel wekt ons op tot matigheid, om
ons te houden aan de maat, maar dan niet de
menselijke maat, doch de goddelijke, zoals wij
die in Gods wet hebben ontvangen.
Dat velen het met die wet zo te kwaad hebben
en menen daar niet meer mee overweg te kun
nen, ligt niet aan die wet, maar aan onszelf. Wij
willen onszelf niet meer onder de duim houden,
maar uitleven. Alles moet wijken voor het genot.
Dat er een plicht is tot zelfbeheersing wordt
in brede lagen van de samenleving niet meer aan
vaard. Dat er een opdracht van God voor ons
mensenleven ligt, waarbij wij gebonden zijn aan
Zijn normen, heeft voor menigeen afgedaan.
Maar daarom wordt tegelijk pijnlijk gevoeld het
missen van het „leven", waarvan Gods Woord
spreekt bij 't houden van Zijn wet. De innerlijke
rust en kracht, de harmonie in het leven is ver
stoord.
Die wordt alleen terug gevonden, als wij weer
Gods eis leren aanvaarden en daarvoor buigen.
Zelftucht door de tucht van Gods Woord over
ons leven en daardoor zelfbeheersing. Dan zijn
wij niet meer als een blad in een wervelstorm,
dat zich willoos laat meesleuren om maar te zien
waar het terecht komt, maar staan wij pal op
onze plaats, als een diep gewortelde boom, die
rustig de stormen over zich heen laat gaan, om
dat wij het eigen leven laten beheersen door God
Zelf, zoals Hij dat doet door Zijn Woord en
wet en heel dat leven verankerd is in God, ge
bonden aan Hem, Die 't juist daardoor, ophef
fend uit de ellende van de onbeheerstheid, tot
de ware vrijheid en zelfstandigheid voert.
Z. G.
Beroepen te Schoondijke, L. H. Kwast, cand. te
Zuilen (U.) te Rotterdam-Kralingen (vac. B. Riet
veld), W. v. d. Linden te Nes (W.D.) te Ruiner-
wold-Koekange (vac. C. H. Appelo)W. v. d. Linden
te Nes (W.D.) te Schettens, K. Welbedacht, cand.
te Ede te Elburg, P. v. d. Schaaf, res.-legerpred.
te Epe te den Burg op T., P. Riemersma te Vijf
huizen te Herwijnen, J. Oussoren te Hazerswoude
te Kollum (vac. J. Z. Potjer), W. Wiersma te
Oudega (Sm.) te Hornhuizen-Kloosterburen, L.
Slofstra, cand. te Assen te Goessen-Rijswijk en te
Paesens, K. Welbedacht, cand. te Ede te Mid-
wolda (Old.), E. J. Duursema te Westereinden.
Aangenomen naar Oppenhuizen, P. B. Suurmond,
cand. te Oosterbeek naar Schipluiden, C. Goeman,
cand. te Voorburg naar Wormer, H. C. Endedijk,
cand. te Amstelveen.
Bedankt voor Eurica, 's-Gravenmoer, Medemblik
en voor Vollenhove-stad, P. B. Suurmond, cand. te
Oosterbeek voor Hasselt, Capelle a. d. Yssel en
voor Staphorst-Rouveen, C. Goeman, cand. te Voor
burg voor Hoogvliet, Leimuiden, Lichtenvoorde,
Opperdoes, Schennerhorn, Spijkenisse en voor Wou-
brugge, H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen voor
Kommerzijl, J. Dijkstra te Hoorn voor Water
graafsmeer (vac. J. D. Boerkoel)Js. v. d. Linden
te Rotterdam-W.
Examens. De classis Almelo heeft praeparatoir
geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer G. L.
R. Riphagen te Enschedé, cand. aan de V.LI.
De Dortse Leerregelen» Toegelicht door Ds J. G.
Feenstra, Tweede druk. Uitg. J. H. Kok,
Kampen.
Wie deze tweede druk naast de eerste legt,
zal tot de ontdekking komen, dat de uitdrukking
op de titelpagina tweede veranderde druk, niet
te veel zegt. Niet dat er hier en daar een woord
of een uitdrukking is veranderd, maar het is een
algehele omwerking en bijwerking geworden. En
inzake de „verwerping der dwalingen" zdals dat
door de Dortse vaderen geschiedde is Ds Feen
stra op zijn eentje zelfs voortgeschreden met een
paragraaf over de „verwerping" der dwaling van
de dialectische theologie.
Ds Feenstra zal zelf wel de laatste wezen om
te eisen, dat al zijn lezers het voor honderd pro
cent met hem eens zijn. Zo heb ik ook wel enkele
bedenkingen en vragen, maar niettemin wil ik Jiier
verklaren, dat ik met de verschijning van dit
boekje erg blij ben. Om meer dan één reden. De
eerste is wel, dat de schrijver zich de moeite ge
geven heeft een toelichting te geven op een van
onze mooiste belijdenisschriften. Dat niet ieder
het er mee eens zal zijn, dat de Dortse leerregels
tot de schoonste behoren, vindt z'n grond in
onbekendheid er mee. Wij aanvaarden als gere
formeerde'mensen de drie formulieren van enig
heid, maar een heel groot percentage kent van
die drie formulieren maar één, de Catechismus,
en zelfs die nog niet. Wie denkt dat de Dortse
leerregels moeilijk en dor zijn, vergist zich. Ze
zijn geschreven in een taal, die hoofd en hart
toespreken. Doet u toch eens de moeite, om ze
b.v. op een Zondagmiddag of -avond achter el
kaar te lezen, en u zult zich verbazen. Het is
de grote verdienste van Ds Feenstra, dat hij door
zijn werk een poging doet dit symbool uit het
onbekende land weg te halen. Hij geeft er boven
dien een toelichting op, en deze toelichting gaat
veel verder dan een letterlijke woordverklaring.
Er worden ook allerlei waardevolle beschouwin
gen aan vastgeknoopt. Men leze om een voor
beeld te noemen, eens wat er gezegd wordt van
de „zaligheid" der vroeggestorven kinderen van
godzalige ouders". Het zal dan niet meer voor
komen, wat ik meer dan eenmaal ontmoette, dat
men óf in volkómen onzekerheid rondtast, óf die
zaligheid bouwt op het feit, dat zo'n kindje nog
„onschuldig" was.
Hiermee ben ik gekomen op de tweede reden,
waarom ik met dit geschrift blij ben, en dat is,
dat Ds Feenstra een ernstige en dikwijls geslaag
de poging doet, de Dortse leerregels te doen be
grijpen. Hij schrijft vlot en gebruikt vaak een
voudige beelden. Ds Feenstra is een schemati
sche geest, die graag met A, B, C en D werkt.
Dit zal de een ietwat hinderen, maar een ander
vooruitbrengen. Iedere vogel zingt zoals hij ge
bekt is, en deze zingt inderdaad en dat is 'n groot
voordeel. H. V.
ZONDAG 23 JULI 1950
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds D. Scheele
te Assen.
2.30 uur Ds H. Veldkamp, Zondag 1
Middelburg (Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. Veldkamp
5.30 uur Ds D. Scheele
Collecte Geest. verz. Zee-, Land- en Luchtmacht,
Evangelisatie in eigen stad.
Middelburg (Veilingsgebouw, N. Vliss. Weg)
7.15 uur Ds H. Veldkamp
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Zondag 31.
Domburg 10 uur Ds A. Scheele
2.30 uur Ds G. J. Pontier
Gapinge 9.30 en 2.uur Ds A. Dondorp te Heemstede
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop
te St. Pancras.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C Boon
Bed. H. Av. en Dankz.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. Z. de Mildt
te den Haag.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Dr N. J. Hommes
te Hillegersberg.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wóuwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds L. Blijdorp
T7, te Hillegersberg.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Verschoor, Bed. H. Av.
Collecte Schulddelging.
Veere 9.30 en 2.30 uur Ds Aalbersberg, Zonnemaire
Vrouwenpolder 10.45 en 4 uur Ds D. Roest, den Haag
Westkapelle 9.30 uur Ds G. J. Pontier
2.30 uur Ds A. Scheele
Collecte Theol. Fac. der V.U.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds D. van der Meulen
Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur Ds B. van Halsema, Ermelo
Oostburg Ds W. v. d. Meulen te Sleeuwijk
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. H. Welbedacht
te Ede.
Terneuzen 10'en 4.30 uur Ds H. Pestman, Zondag 7
CollecteEvangelisatie onder studerenden en
afgestudeerden.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds J. J. Ritsema
Zoutespui 10 en 2.30 uur
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds Y. J. Tiemersma
Borssele 9.30 uur Leesdienst
5 uur Ds J. v. d. Veen, Voorber. H. Av.
Driewegen 9.30 en 5.30 uur Ds J. v. d. Veen
Bed. H. Av.
Goes 10 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 44
Collecte voor het Jeugdverband.
s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Dr C. Stam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds G. N. Lammens
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds R. Beukema, Ymuiden
Lewedorp 10.30 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Voorber. H. Av.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds E. Beukema
Namiddag Voorber. H. Av.
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. Koolstra
Woltaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds Lanning te Fijnaart
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds P. Rullmann
te Utrecht.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds D. Bremmer
te Bruinisse.
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds J. van Halsema
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Bed. H. Av. voor- en namiddag.
Tholen 10 en 5 uur Ds M. J. Arntzen
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 11.15 en 3 uur Dhr A. Vingerling
te Goes.
Bruinisse 1.30 uur Ds S. Greving
6.30 uur Ds D. van Swigchem
Colijnsplaat 10 en 6 uur Dhr A. Vreugdenhil
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Bed. H. Av. en Dankz.
Haamstede 10 en 7 uur Dhr A. Vingerling
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 uur Leesdienst
6 uur Ds H. Boschwijk
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds D. van Swigchem
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds W. Feenstra, Dokkum
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds den Boer te Vorden
Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds H. Boschdijk
te Rotterdam.