j7ve jYfaria
Officiële
Berichten
Kerknieuws
Predikbeurten
punt achter. Zo moet het ook met allerlei ge
woonten, die in wereldse kringen ingang vinden.
Toen in de dagen voor de zondvloed de nakome
lingen van Seth contact kregen met die van Kaïn
en hun gewoonten overnamen, was 't met de
godsdienst spoedig afgelopen. De zuigkracht voor
de wereld is dan zo sterk, dat ons hart, indien
de vreze des Heren er niet diep wortel gescho
ten heeft, er niet tegen bestand is. En heeft de
Heiland de dagen, die aan Zijn wederkomst voor
afgaan, niet vergeleken met de dagen voor de
zondvloed? 't Gaat dus niet ov^r het roken als
zodanig, maar over 't roken als verschijnsel in
een groot complex van allerlei dingen, die teza
men uiting zijn van een bepaalde geestde eman
cipatie van de vrouw of nog duidelijker gezegd
de emancipatie van de mens, de mens, zijn eigen
wil en genot volgend, los van God. Want al die
dingen werken mee om, zonder dat wij er erg
in hebben, een geest te kweken, die eerst tot
vervlakking leidt en tenslotte de ware vroomheid
doodt, ons totaal losweekt van God.
Ik weet dat velen over het roken door meisjes
anders denken. Maar toch waag ik het, om deze
gedachten in ernstige overweging te geven. Al
durf en kan ik niet beweren, dat het roken door
meisjes als zodanig zonde is, toch geloof ik, dat
wij het als verschijnsel in deze tijd moeten afkeu
ren en dat wij de geest, waaruit dat verschijnsel
opkomt, ten sterkste moeten weerstaan, opdat wij
de Geest van Christus niet verliezen.
Z.
G.
Enige weken geleden sprak ik in een artikel over
het herderlijk schrijven van de Nederlandse Hervormde
Kerk, dat bij het Boekencentrum in Den Haag ver
schenen is.
Ik beloofde toen enkele artikelen daaraan te wijden.
Een heel verblijdend feit is, dat dit schrijven zich
wil houden aan de Heilige Schrift. Het is bekend, dat
men onder de Hervormden ten aanzien van het Schrift-
vraagstuk verdeeld is. Maar de Synode zegtde Hei
lige Schrift is in het gesprek met Rome de maatstaf.
Dat verheugt ons.
Na enkele inleidende paragraphen begint men met
de Roomse Marialeer. Dat is een heel gelukkige greep,
die de opstellers hiermee doen en de daarop in „De
Bazuin" geoefende critiek is mijns inziens ten onrechte.
In de Marialeer worden de ziekten, waaraan het
Roomse stelsel lijdt, openbaar. Terecht zegt het schrij
ven, dat deze leer allesbehalve een bijkomstigheid is.
In het Roomse geloof staat Maria in het middelpunt.
De Madonna met het kindje op haar arm of in haar
schoot geeft de verhoudingen in de letterlijke zin van
het woord zuiver en scherp weer.
Een overzicht wordt gegeven van de verschillende
Mariologische fata in Rome. Pius IX kondigde in
1854 af het dogma van de onbevlekte ontvangenis.
De Pausen der twintigste eeuw zijn vooral Maria-
pausen geweest.
Wijdde Pius XII, de tegenwoordige Paus, niet de
wereld in 1942 aan het Heilig Hart van Maria
Verder wordt gewezen op Lourdes en het Maria-
congres van 1947 te Maastricht.
Ook op de namen, die Maria draagt in liederen en
gebeden Koningin des hemels, Moeder van alle ge
nade, Oorzaak van onze blijdschap, Poort des hemels,
Tempel der Godheid, Mede-verlosseres. Dagelijks
wordt het Ave Maria gebeden wees gegroet Maria.
Het herderlijk schrijven wijst er op, dat men uit dit
spreken over en handelen met Maria niet moet con
cluderen, dat Maria eigenlijk geen mens meer is vol
gens Rome. Maria is het oerbeeld en voorbeeld van
alle menselijke medewerking met Gods genade. Zonder
Maria's medewerking zou er van onze verlossing niets
zijn terecht gekomen.
Maria toont, wat de mens door Gods genade ver
mag.
De nadruk wordt dus gelegd op de Marialeer als
exponent van de Roomse genadeleer. Dat er ook
mythologische tendenzen zich in dit leerstuk openba
ren wordt terzijde gelaten.
In de toetsing der Marialeer wordt allereerst de
verkeerde vertaling van de engelengroet onder de
loupe genomen. Rome vertaalt met gratia plena, d.i.
vol van genade. Maar er staatbegenadigde. Nu kan
men ook vol van genade nog wel schriftuurlijk op
vatten, zodat het van begenadigde weinig verschilt.
Maar Rome doet dat niet. De Roomse Maria is uit
deelster van genade, niet in de eerste plaats voorwerp
van genade. Ook Maria's fiat, mij geschiede naar Uw
Woord, klinkt in de Bijbel anders dan in de R.K.
sfeer. En het zalig spreken door alle geslachten kan,
in schriftuurlijk licht, kwalijk vervuld zijn in de hui
dige Mariologie en Mariacultus van Rome.
Gewichtige bezwaren tegen Rome's leer worden ge
noemd de tekening van Maria's positie in het Nieuwe
Testament. Maria wordt door haar Zoon Zelf terug
gewezen als zij wil ingrijpen in Jezus' verlossingswerk.
Jezus gaat niet in op haar adviezen, maar behandelt
haar als „vrouw". Een begin van Mariaverering, dat
uitkomt in het zalig prijzen van Maria's lichaam, wordt
de kop ingedrukt. Overigens hechte men aan dat „za
lig" een andere betekenis dan het nu in de Roomse
liturgie heeft.
Maria's weggezonden worden van het kruis en haar
bescheiden plaats in de biddende kerk rondom Pink
steren worden niet vergeten.
De leer van het „semper virgo", altijd maagd, wordt
onwaarschijnlijk genoemd.
Een heel juiste en rake opmerking is ook, dat er in
de Schrift wel de parallel tussen de eerste en de twee
de Adam getrokken wordt. Maar nergens wordt er
gesproken over de tweede Eva.
De uitdrukking „Moeder Gods", uit de Oude Kerk
afkomstig, kan verdedigd worden, als men daarmee
bedoelt, dat Maria moeder was van het vlees gewor
den Woord Gods.
Maar wat in de Oude Kerk een afsluitende uit
spraak was, werd bij Rome startpunt voor een Mario
logie, leer van Maria. Moeder Gods is een Christo
logische uitspraak in de historische zin van het Woord.
Als conclusie uit dit alles wordt gezegd, dat de
Bijbelse Maria een nevenfiguur is, maar de Roomse
Moedermaagd staat in het middelpunt van de R.K.
kerkleer.
De oorzaak van deze „verschuiving" is de aan
dacht voor de mens en zijn werk.
Bij Rome wordt teveel de aandacht gericht op de
mens en de hoogte, die hij door genade kan bereiken.
In de Schrift wordt de aandacht gevestigd op de
genadigde God en wordt Hij alleen groot gemaakt
in zijn genadewerk aan en in ons.
Deze opmerkingen zijn zeer verhelderend.
Wie dit practisch gaat toepassen in Zeeland komt
tot eigenaardige ontdekkingen. Onder meer deze, dat
in sommige zich nog Reformatorisch noemende krin
gen een zelfde verschuiving plaats gevonden heeft.
Waar men zich uitwendig in woord en geschrift het
verst van Rome distancieert, heeft men nog heel veel
van de Roomse zuurdeesem overgehouden ondanks
alle antipapisme. Dat bij de begrafenis van sommige
„bekeerde" mensen van heinde en ver belangstellen
den op komen dagen ligt in deze richting. Is aan de
verschuiving" toe te schrijven.
Wie in Zeeland woont in plaatsen, waar men de
Roomsen op de vingers van één hand gemakkelijk kan
tellen, behoeft toch niet de Roomse leer onbestudeerd
te laten.
Gereformeerde mensen zijn soms Roomser dan ze
zelf weten.
De vier eeuwen Reformatie hebben deze zuurdesem
niet kunnen verdrijven, ook in oer „Gereformeerde"
streken.
Om te leren inzien wat dat is, late men de Mario
logie van Rome niet onbestudeerd. Zij kan ons hel
pen om ons aangeboren gezicht in een spiegel te be
schouwen. En er van te leren schrikken. Het herder
lijk schrijven kan ons hierbij goede diensten bewijzen.
K. De B.
BIJDRAGEN EMERITUSKAS (Art. 13 K.O.).
De kerken in de Classis Middelburg moeten in het
boekjaar 1 Juli 1950 tot 1 Juli 1951 bijdragen voor de
gewone dienst 16.974,is per kwartaal 4243,50,
voor het reservefonds 3280,is per kwartaal
820,alzo voor het le kwartaal voor de kerk van:
Gewone Reserve-
dienst fonds
Arnemuiden 5lA% f 233,39 45,10
Domburg 1/4% 53,04 10,25
Gapinge 1%% 74,26 14,35
Grijpskerke 4%% 201,57 38,95
Koudekerke 6%% 286,44 55,35
St. Laurens 4 169,74 32,80
Meliskerke 5%% 244,47,15
Middelburg 28 1188,18 229,60
Oostkapelle 5 212,18 41,
Serooskerke 8J4 360,70 69,70
O. en W. Souburg 914% 392,52 75,85
Veere 3*4% 137,91 26,65
Vlissingen 13 551,65 106,60
Vrouwenpolder 2 34% 95,48 18,45
Westkapelle 1 v, 42,44 8,20
4243,50 820,—
A. GESCHIERE J.Hz.
Grijpskerke, 14 Juli 1950.
Giro 369846.
Beroepen te Spijkenisse, H. C. Endedijk, cand. te
Amstelveen te Erica (Dr.), P. B. Suurmond, cand.
te Oosterbeek te Opperdoes, H. C. Endedijk, cand.
te Amstelveen te Minnertsga, K. Welbedacht, cand.
te Ede.
Aangenomen naar Reeuwijk, J. Kapteyn, res.-leger-
pred. te Lochem.
Bedankt voor Amsterdam (vac. S. Doornbos), C.
Gilhuis te Eindhoven voor Bergen (N. H.), L. W.
Muns te Berlikum voor Leidsendam, K. G. Idema
te Lollum.
ZONDAG 16 JULI 1950
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds G. Laarman
te Utrecht.
2.30 uur Ds G. Laarman
5.30 uur Ds G. Laarman
Middelburg (Noorderkerk) 9 uur Ds H. Veldkamp
Bed. H. Av.
5.30 uur Ds H. Veldkamp, Dankz.
Collecte Classicale bijdragen.
Middelburg (Veilingsgebouw, N. Vliss. Weg)
7.15 uur Ds H. Veldkamp
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Zondag 30.
Domburg 10 uur Ds G. J. Pontier
2.30 uur Ds A. Scheele
Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. A. W. Meeder
te Overschie.
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. v. d. Bosch
te Helmond.
Koudekerke 9.30 uur Ds A. Elshout
2.30 uur Ds H. Veldkamp
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Voorm. Voorber. H. Av.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes
Oostkapelle 9.30 uur Cand. Molenaar
7 uur Cand. Meeder
Serooskerke 9 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Drs J. van den Berg
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Verschoor
Voorber. H. Av.
Collecte Land-, Zee- en Luchtmacht.
Veere 9.30 uur Ds J. Visscher te Zwijndrecht
2.30 uur Ds A. Elshout
Vrouwenpolder 11 en 4 uur Cand. G. Molenaar, Delft
Westkapelle 9.30 uur Ds A. Scheele
2.30 uur Ds G. J. Pontier
8 uur Evangelisatie-samenkomst
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 uur Leesdienst
5.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Axel 10 en 3 uur Ds J. Boer te Waarder
Breskens 10 en 3 uur Dhr Vingerling te Goes
Hoek 9 en 2 uur Ds P. van Til te Middelburg
Oostburg Ds J. B. van Mechelen
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Koeman, Voorburg
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds P. van Til, Middelburg
Collecte steunverlening aan gescheurde kerken.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds J. J. Ritsema
Zoutespui 10 en 2.30 uur Dr Kraan te Vlaardingen
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds W. C. P. den Boer
te Vorden.
Borssele 9.30 uur Leesdienst
5 uur Ds G. N. Lammens
Driewegen 9.30 uur Leesdienst
5.30 uur Ds J. v. d. Veen
Goes 10 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 43
Collecte voor de Ziekentelefoon.
's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Dr C. Stam
Heinkenszand 10 en 2.30 uur - Ds G. N. Lammens
Bed. H. Av.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Bevestiging Lidmaten en Bed. H. Av.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 10 uur Ds E. Beukema
2.30 uur Ds R. D. Beukema te Ymuiden
Nieuwdorp 10 uur Ds R. D. Beukema te Ymuiden
2.30 uur Ds E. Beukema
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen
Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds Hagenbeek
te Vlaardingen.
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen
Bed. H. Av. en Dankz.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds Lanning te Fijnaart
Poortvliet 10 uur Leesdienst
2.30 uur Ds J. van Halsema
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen vm. en nm.
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds I. v. Dellen
em. pred. Chr. Ref. Church of America te Almelo
Bruinisse 1.30 en 6.30 uur Ds H. de Valk
te Katwijk aan de Rijn.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds H. Retel
Geersdijk 10 uur (Zondag 12) en 2.30 uur
Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 7 uur Ds D. van Swigchem
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 6 uur Dhr A. Vreugdenhil
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds A. M. van den Berg
em. pred. te Woerden.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds W. Feenstra
te Dokkum.
Wissekerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving, Bed. H. Av.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds Westera te Velp