j7ve jYfaria Officiële Berichten Kerknieuws Predikbeurten punt achter. Zo moet het ook met allerlei ge woonten, die in wereldse kringen ingang vinden. Toen in de dagen voor de zondvloed de nakome lingen van Seth contact kregen met die van Kaïn en hun gewoonten overnamen, was 't met de godsdienst spoedig afgelopen. De zuigkracht voor de wereld is dan zo sterk, dat ons hart, indien de vreze des Heren er niet diep wortel gescho ten heeft, er niet tegen bestand is. En heeft de Heiland de dagen, die aan Zijn wederkomst voor afgaan, niet vergeleken met de dagen voor de zondvloed? 't Gaat dus niet ov^r het roken als zodanig, maar over 't roken als verschijnsel in een groot complex van allerlei dingen, die teza men uiting zijn van een bepaalde geestde eman cipatie van de vrouw of nog duidelijker gezegd de emancipatie van de mens, de mens, zijn eigen wil en genot volgend, los van God. Want al die dingen werken mee om, zonder dat wij er erg in hebben, een geest te kweken, die eerst tot vervlakking leidt en tenslotte de ware vroomheid doodt, ons totaal losweekt van God. Ik weet dat velen over het roken door meisjes anders denken. Maar toch waag ik het, om deze gedachten in ernstige overweging te geven. Al durf en kan ik niet beweren, dat het roken door meisjes als zodanig zonde is, toch geloof ik, dat wij het als verschijnsel in deze tijd moeten afkeu ren en dat wij de geest, waaruit dat verschijnsel opkomt, ten sterkste moeten weerstaan, opdat wij de Geest van Christus niet verliezen. Z. G. Enige weken geleden sprak ik in een artikel over het herderlijk schrijven van de Nederlandse Hervormde Kerk, dat bij het Boekencentrum in Den Haag ver schenen is. Ik beloofde toen enkele artikelen daaraan te wijden. Een heel verblijdend feit is, dat dit schrijven zich wil houden aan de Heilige Schrift. Het is bekend, dat men onder de Hervormden ten aanzien van het Schrift- vraagstuk verdeeld is. Maar de Synode zegtde Hei lige Schrift is in het gesprek met Rome de maatstaf. Dat verheugt ons. Na enkele inleidende paragraphen begint men met de Roomse Marialeer. Dat is een heel gelukkige greep, die de opstellers hiermee doen en de daarop in „De Bazuin" geoefende critiek is mijns inziens ten onrechte. In de Marialeer worden de ziekten, waaraan het Roomse stelsel lijdt, openbaar. Terecht zegt het schrij ven, dat deze leer allesbehalve een bijkomstigheid is. In het Roomse geloof staat Maria in het middelpunt. De Madonna met het kindje op haar arm of in haar schoot geeft de verhoudingen in de letterlijke zin van het woord zuiver en scherp weer. Een overzicht wordt gegeven van de verschillende Mariologische fata in Rome. Pius IX kondigde in 1854 af het dogma van de onbevlekte ontvangenis. De Pausen der twintigste eeuw zijn vooral Maria- pausen geweest. Wijdde Pius XII, de tegenwoordige Paus, niet de wereld in 1942 aan het Heilig Hart van Maria Verder wordt gewezen op Lourdes en het Maria- congres van 1947 te Maastricht. Ook op de namen, die Maria draagt in liederen en gebeden Koningin des hemels, Moeder van alle ge nade, Oorzaak van onze blijdschap, Poort des hemels, Tempel der Godheid, Mede-verlosseres. Dagelijks wordt het Ave Maria gebeden wees gegroet Maria. Het herderlijk schrijven wijst er op, dat men uit dit spreken over en handelen met Maria niet moet con cluderen, dat Maria eigenlijk geen mens meer is vol gens Rome. Maria is het oerbeeld en voorbeeld van alle menselijke medewerking met Gods genade. Zonder Maria's medewerking zou er van onze verlossing niets zijn terecht gekomen. Maria toont, wat de mens door Gods genade ver mag. De nadruk wordt dus gelegd op de Marialeer als exponent van de Roomse genadeleer. Dat er ook mythologische tendenzen zich in dit leerstuk openba ren wordt terzijde gelaten. In de toetsing der Marialeer wordt allereerst de verkeerde vertaling van de engelengroet onder de loupe genomen. Rome vertaalt met gratia plena, d.i. vol van genade. Maar er staatbegenadigde. Nu kan men ook vol van genade nog wel schriftuurlijk op vatten, zodat het van begenadigde weinig verschilt. Maar Rome doet dat niet. De Roomse Maria is uit deelster van genade, niet in de eerste plaats voorwerp van genade. Ook Maria's fiat, mij geschiede naar Uw Woord, klinkt in de Bijbel anders dan in de R.K. sfeer. En het zalig spreken door alle geslachten kan, in schriftuurlijk licht, kwalijk vervuld zijn in de hui dige Mariologie en Mariacultus van Rome. Gewichtige bezwaren tegen Rome's leer worden ge noemd de tekening van Maria's positie in het Nieuwe Testament. Maria wordt door haar Zoon Zelf terug gewezen als zij wil ingrijpen in Jezus' verlossingswerk. Jezus gaat niet in op haar adviezen, maar behandelt haar als „vrouw". Een begin van Mariaverering, dat uitkomt in het zalig prijzen van Maria's lichaam, wordt de kop ingedrukt. Overigens hechte men aan dat „za lig" een andere betekenis dan het nu in de Roomse liturgie heeft. Maria's weggezonden worden van het kruis en haar bescheiden plaats in de biddende kerk rondom Pink steren worden niet vergeten. De leer van het „semper virgo", altijd maagd, wordt onwaarschijnlijk genoemd. Een heel juiste en rake opmerking is ook, dat er in de Schrift wel de parallel tussen de eerste en de twee de Adam getrokken wordt. Maar nergens wordt er gesproken over de tweede Eva. De uitdrukking „Moeder Gods", uit de Oude Kerk afkomstig, kan verdedigd worden, als men daarmee bedoelt, dat Maria moeder was van het vlees gewor den Woord Gods. Maar wat in de Oude Kerk een afsluitende uit spraak was, werd bij Rome startpunt voor een Mario logie, leer van Maria. Moeder Gods is een Christo logische uitspraak in de historische zin van het Woord. Als conclusie uit dit alles wordt gezegd, dat de Bijbelse Maria een nevenfiguur is, maar de Roomse Moedermaagd staat in het middelpunt van de R.K. kerkleer. De oorzaak van deze „verschuiving" is de aan dacht voor de mens en zijn werk. Bij Rome wordt teveel de aandacht gericht op de mens en de hoogte, die hij door genade kan bereiken. In de Schrift wordt de aandacht gevestigd op de genadigde God en wordt Hij alleen groot gemaakt in zijn genadewerk aan en in ons. Deze opmerkingen zijn zeer verhelderend. Wie dit practisch gaat toepassen in Zeeland komt tot eigenaardige ontdekkingen. Onder meer deze, dat in sommige zich nog Reformatorisch noemende krin gen een zelfde verschuiving plaats gevonden heeft. Waar men zich uitwendig in woord en geschrift het verst van Rome distancieert, heeft men nog heel veel van de Roomse zuurdeesem overgehouden ondanks alle antipapisme. Dat bij de begrafenis van sommige „bekeerde" mensen van heinde en ver belangstellen den op komen dagen ligt in deze richting. Is aan de verschuiving" toe te schrijven. Wie in Zeeland woont in plaatsen, waar men de Roomsen op de vingers van één hand gemakkelijk kan tellen, behoeft toch niet de Roomse leer onbestudeerd te laten. Gereformeerde mensen zijn soms Roomser dan ze zelf weten. De vier eeuwen Reformatie hebben deze zuurdesem niet kunnen verdrijven, ook in oer „Gereformeerde" streken. Om te leren inzien wat dat is, late men de Mario logie van Rome niet onbestudeerd. Zij kan ons hel pen om ons aangeboren gezicht in een spiegel te be schouwen. En er van te leren schrikken. Het herder lijk schrijven kan ons hierbij goede diensten bewijzen. K. De B. BIJDRAGEN EMERITUSKAS (Art. 13 K.O.). De kerken in de Classis Middelburg moeten in het boekjaar 1 Juli 1950 tot 1 Juli 1951 bijdragen voor de gewone dienst 16.974,is per kwartaal 4243,50, voor het reservefonds 3280,is per kwartaal 820,alzo voor het le kwartaal voor de kerk van: Gewone Reserve- dienst fonds Arnemuiden 5lA% f 233,39 45,10 Domburg 1/4% 53,04 10,25 Gapinge 1%% 74,26 14,35 Grijpskerke 4%% 201,57 38,95 Koudekerke 6%% 286,44 55,35 St. Laurens 4 169,74 32,80 Meliskerke 5%% 244,47,15 Middelburg 28 1188,18 229,60 Oostkapelle 5 212,18 41, Serooskerke 8J4 360,70 69,70 O. en W. Souburg 914% 392,52 75,85 Veere 3*4% 137,91 26,65 Vlissingen 13 551,65 106,60 Vrouwenpolder 2 34% 95,48 18,45 Westkapelle 1 v, 42,44 8,20 4243,50 820,— A. GESCHIERE J.Hz. Grijpskerke, 14 Juli 1950. Giro 369846. Beroepen te Spijkenisse, H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen te Erica (Dr.), P. B. Suurmond, cand. te Oosterbeek te Opperdoes, H. C. Endedijk, cand. te Amstelveen te Minnertsga, K. Welbedacht, cand. te Ede. Aangenomen naar Reeuwijk, J. Kapteyn, res.-leger- pred. te Lochem. Bedankt voor Amsterdam (vac. S. Doornbos), C. Gilhuis te Eindhoven voor Bergen (N. H.), L. W. Muns te Berlikum voor Leidsendam, K. G. Idema te Lollum. ZONDAG 16 JULI 1950 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds G. Laarman te Utrecht. 2.30 uur Ds G. Laarman 5.30 uur Ds G. Laarman Middelburg (Noorderkerk) 9 uur Ds H. Veldkamp Bed. H. Av. 5.30 uur Ds H. Veldkamp, Dankz. Collecte Classicale bijdragen. Middelburg (Veilingsgebouw, N. Vliss. Weg) 7.15 uur Ds H. Veldkamp Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Zondag 30. Domburg 10 uur Ds G. J. Pontier 2.30 uur Ds A. Scheele Gapinge 9.30 en 2 uur Cand. A. W. Meeder te Overschie. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. v. d. Bosch te Helmond. Koudekerke 9.30 uur Ds A. Elshout 2.30 uur Ds H. Veldkamp St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Voorm. Voorber. H. Av. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 9.30 uur Cand. Molenaar 7 uur Cand. Meeder Serooskerke 9 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Drs J. van den Berg Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds A. Verschoor Voorber. H. Av. Collecte Land-, Zee- en Luchtmacht. Veere 9.30 uur Ds J. Visscher te Zwijndrecht 2.30 uur Ds A. Elshout Vrouwenpolder 11 en 4 uur Cand. G. Molenaar, Delft Westkapelle 9.30 uur Ds A. Scheele 2.30 uur Ds G. J. Pontier 8 uur Evangelisatie-samenkomst CLASSIS AXEL Aardenburg 10 uur Leesdienst 5.30 uur Ds J. B. van Mechelen Axel 10 en 3 uur Ds J. Boer te Waarder Breskens 10 en 3 uur Dhr Vingerling te Goes Hoek 9 en 2 uur Ds P. van Til te Middelburg Oostburg Ds J. B. van Mechelen Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Koeman, Voorburg Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds P. van Til, Middelburg Collecte steunverlening aan gescheurde kerken. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds J. J. Ritsema Zoutespui 10 en 2.30 uur Dr Kraan te Vlaardingen CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds W. C. P. den Boer te Vorden. Borssele 9.30 uur Leesdienst 5 uur Ds G. N. Lammens Driewegen 9.30 uur Leesdienst 5.30 uur Ds J. v. d. Veen Goes 10 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 43 Collecte voor de Ziekentelefoon. 's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Dr C. Stam Heinkenszand 10 en 2.30 uur - Ds G. N. Lammens Bed. H. Av. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Bevestiging Lidmaten en Bed. H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 10 uur Ds E. Beukema 2.30 uur Ds R. D. Beukema te Ymuiden Nieuwdorp 10 uur Ds R. D. Beukema te Ymuiden 2.30 uur Ds E. Beukema Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds Hagenbeek te Vlaardingen. Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen Bed. H. Av. en Dankz. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds Lanning te Fijnaart Poortvliet 10 uur Leesdienst 2.30 uur Ds J. van Halsema Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen vm. en nm. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds I. v. Dellen em. pred. Chr. Ref. Church of America te Almelo Bruinisse 1.30 en 6.30 uur Ds H. de Valk te Katwijk aan de Rijn. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds H. Retel Geersdijk 10 uur (Zondag 12) en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 7 uur Ds D. van Swigchem Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 6 uur Dhr A. Vreugdenhil Oosterland 10 en 2.30 uur Ds A. M. van den Berg em. pred. te Woerden. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds W. Feenstra te Dokkum. Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving, Bed. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds Westera te Velp

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 3