v.u, jQxelaria Uitgave van de Gereformeerde Kerken in Zeeland DE DAGEN ZEEUWSE KERKBODE ZESDE JAARGANG No. 2 Abonnementsprijs 2,50 per halfjaar (bij vooruitbetaling) Afzonderlijke nummers 10 cent Advertentiën 10 cent per mm HoofdredacteurDs H. Veldkamp, Langevielesingel 68, Middelbu_g, Telefoon 2047 Redacteuren: Ds P. de Bruyn, Ds D. J. Couvée, Ds S. Greving, Dr C Stam DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 14 JULI 1950 Berichten en opgaven Predik beurten, tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Middelburg II. Zoals men weet, wordt er tegenwoordig druk geopereerd met de termen ware en valse kerk. i Men redeneert dan heel simplistisch onder de verschillende „kerken" kan er maar één ware kerk zijn, want Christus heeft slechts één adres waaraan Hij Zich richten kan. Na de scheuring zijn wij door de „vrijgemaakten" dan ook prompt bij de valse kerken ingedeeld, en zo er nog enige gradatie in valsheid is, zijn wij in hun ogen nog valser dan de Roomse kerk. Hebben wij alzo een zeker toppunt van valsheid bereikt, ook alle an dere kerken vallen onder soortgelijk oordeel, al wordt dat tegenwoordig niet meer zo hardop ge zegd. Wie bij dergelijke radicale uitspraken en over spannen denkbeelden eens de wenkbrauwen fronst, en vraagt of dit wel vol te houden is, krijgt ten antwoord, dat wie dit niet meer durft volhouden, niet alleen de kerk relativeert en z'n kerkbesef kwijt raakt, maar dat hij ook hopeloos bij de „vaderen" ten achter geraakt is. Men wijst u met een zeker welbehagen op de Ned. Ge loofsbelijdenis, waar slechts van twee kleuren gesproken wordtwit en zwart. Deze twee, zo heet het dan immers (ware en valse kerk), zijn lichtelijk te kennen en van elkaar te onderschei den. We stipten de vorige week reeds aan, dat wie zo de Ned. Geloofsbelijdenis leest en uitlegt, het gelijk aan zijn kant schijnt te hebben, maar dit is ook niet meer dan schijn. Men leest slechts op de klank af en roept te vroeg victorie. Wij behoren een geschrift onzer vaderen niet uit te leggen, zoals wij het graag willen lezen, of zoals het in onze kraam te pas komt, maar we behoren het te lezen zoals de opstellers het zelf bedoeld hebben. Dat is nog al duidelijk. Als een ander de een of andere uitspraak van u geheel verkeerd uitlegt, en er iets inlegt wat gij in het minst niet bedoeld hebt, dan komt ge daartegen in opstand. En zo zouden de opstellers onzer belijdenis ook stellig in opstand komen tegen de uitlegging, die men er tegenwoordig aan belieft te geven. Er wordt in de N.G.B. inderdaad van valse kerk gesproken, en van allerlei „secten" die zich met de naam kerk sieren. Wanneer men echter vraagt, wat zij met die „secten" bedoelden, dan blijkt dat zij daar heel iets anders onder verstaan dan wij. In de Londense Geloofsbelijdenis van a Lasco worden als voorbeelden genoemd o.a. de Mohammedanen En in de confessie van de vluchtelingengemeente te Frankfort heet het „Alle samenkomsten, die valselijk kerken ge noemd worden, welke een andere leer of religie vormen, zweren wij af, bijvoorbeeld die van de Mohammedanen, Libertijnen en Arianen. Men moet dus wel voorzichtig zijn. Wil men het etiquet „valse kerk" plakken op een kerk, waarvan men zich om de een of an dere bijkomstige reden losgemaakt of „vrijge maakt" heeft, of waarmee men niet in alle op zichten kon meegaan, dan dient ieder dat zelf te weten, maar dit te doen met een beroep op de Ned. Geloofsbelijdenis, is er vlak naast. Het is er niet alleen vlak naast, maar het gaat er ook lijnrecht tegen in. Het is algemeen bekend, dat onze vaderen bij voorbeeld nooit de Lutherse kerk als een valse kerk hebben willen betitelen. En hoeveel zware woorden er in de dagen der Reformatie ook tegen het pausdom zijn gespro ken, en de paus werd betiteld als een roomse antichrist, toch zijn er verschillende uitspraken aan te halen, dat er nog „enig gering spoor van kerk in het pausdom over is". Wie tot elke prijs aan het schema wit-zwart wil blijven vasthouden, moet dat ook consequent doen. Wie niet weten wil van „meer of minder zuivere openbaring van het lichaam van Christus, omdat dit de dingen relatief maakt, maar vast houdt aan de absolute scheiding waar-vals, moet dat consequent doortrekken, en beweren, dat die „andere kerk" niet voor de helft of driekwart, maar gehéél vals is. Dat geldt dan ook van de doop. Men moet dan consequent de doop in een van die „valse kerken" bediend, niet erkennen. Dat is eerlijk en consequent. Men zal dan bij art. 31 degene die uit de gereformeerde, Hervormde of Christel, geref. of welke kerk ook, tot haar overkomt, opnieuw moeten gaan dopen. Men moet zeggen gij komt uit een valse kerk en ook uw doop was vals. Wij zullen dat nu eens echt overdoen. Deze consequentie heeft men nog nooit durven trekken. Gelukkig maar. Doch dan moet men ook haastig ophouden, zo maar klakkeloos van ware en valse kerk te spre ken, en dan nog net te doen of wij die dat niet nazeggen willen, jammerlijk aan de kloeke taal der Geloofsbelijdenis zijn ontzonken. Want al zulke woorden klinken maar... vals H. V. Met voldoening en vreugde kan de regelings commissie voor de V.U.-dagen in Middelburg op haar arbeid terugzien. Iedereen is het er over eens, dat alles bijzonder goed geslaagd is, en ik heb zelfs de indruk, dat de lieden aan de top uit Amsterdam min of meer verrast waren, dat het hier in Middelburg allemaal zo goed liep. Wie werkt, maakt fouten, en daarom zal deze of gene wel een of ander smetje in de organisatie kunnen aanwijzen. Zo zijn er b.v. gastheren en vrouwen geweest, die tevergeefs op de komst hunner gasten hebben gewacht. En het Schutters hof was te klein en te benauwd. Dat was al zo met de begroetingsavond van de Mannenbond, en wie ooit nog eens zo iets moet beleggen voor welke bond of samenkomst dan ook, moet nooit weer het Schuttershof afhuren. Het eigenlijke ka rakter van „begroetingssamenkomst" gaat er mee verloren. Maar dat zijn maar kleinigheden. In hoofdzaak was het best, en met dankbaarheid kunnen we ons deze dagen in de herinnering te rug roepen. Voor een groot deel zijn de geslaagde samen komsten ook te danken aan de grote belangstel ling en het meeleven van onze Zeeuwse bevolking. In onze Kerkbode was een en andermaal een op roep gedaan, maar dat de reactie zó zou zijn, zoals ze geweest is, heeft mijn stoutste verwach tingen overtroffen. Voor de bidstond waren er een 1500 mensen, zodat een gedeelte naar een tweede kerkgebouw moest worden overgeheveld. Bij mijn weten is dit in de annalen van de V.UL- dagen nog niet voorgekomen. En de jaarverga dering werd door een 1500 2000 vrienden en vriendinnen van de V.U. bezocht. Daar stond zelfs de Commissaris van de Koningin, die zo'n sympathiek woord sprak, paf van, zoals hij het zelf uitdrukte. Het is feitelijk ook iets wonder lijks, die band tussen een inrichting van weten schap en ons gewone volk. Dat komt alleen om dat wij begrepen hebben dat het ook in de weten schap gaat om de vervulling van de eerste bede Uw Naam worde geheiligd. Het is heerlijk, dat daar bezieling voor is. Dat is niet uit ons, en we moeten ons daar niet op verheffen. We mogen dit alleen maar. Doch we mogen dit dan ook met grote dankbaarheid constateren, en dat de Zeeu wen zich hier van hun beste kant hebben laten zien, vervult mijn hart met grote blijdschap. Die er niet geweest zijn, hebben veel gemist. Gaat het u als mij, dan hebt u weer een (nood zakelijke) geestelijke injectie gekregen. Dan is uw liefde voor de Vrije Universiteit weer met enige graden gestegen. Ook de offer vaardigheid hoop ik. Wij zullen niet precies al les begrepen hebben, wat er allemaal gezegd is, maar van één ding werden we weer doordrongen, dat daar hard gewerkt wordt om het koningschap van Christus op elk terrein tot geldigheid te brengen, en dat dit nodig is ook, waar dwaling en afval van alle kanten opdoemen. Dat ook de medische faculteit met drie hoogleraren kon en moest uitgebreid, en dat ons aller Jan Schouten ere-doctor werd, heeft ons hart zeker goed ge daan. Er wordt zei ik gewerkt, maar er is ook weer gebeden, en dat is het hart van alle werk. De vrucht daarvan kan niet uitblijven. Onze ar beid kan mislukken, maar ons gebed kan nooit mislukken. En daarom mogen we de hoogste verwachtingen koesteren van de voortgaande ontplooiing van onze Vrije Universiteit. Ten aanzien van de organisatie onzer V.U.- dagen heb ik nog wel enkele wensen, en ik hoop niet dat het vrome wensen zullen blijven. Ten eerste wat er zo aan referaten ten beste is ge geven was allemaal uitnemend. Alle lof voor sprekers en spreeksters. Maar een beetje minder wetenschappelijk kan ook wel. Mij is van tevo ren op het hart gebonden te zeggen, dat alles goed begrijpelijk zou zijn, en ik heb dat gehoor zaam doorgegeven, met de bijvoeging dit is vrij blijvend. Daar ben ik achteraf dankbaar voor,v want laten we eerlijk zijn, de kost was voor ons „eenvoudige mensen" nog zwaar genoeg. Mijne Heren professoren, wij zijn niet zo razend knap als u denkt, en doet u nog een paar treden naar beneden, in 't vervolg. En dan nog wat. Als in enige provincie de Koningin komt, dan wil ons volk altijd graag, dat de prins en de prinsesjes ook meekomen. Wij willen nu eenmaal graag heel het gezin zien. Wij weten dat niet te ver klaren, maar we zien ze nu eenmaal graag alle maal bij elkaar. Hebt u begrepen wat ik bedoel Wij hebben wel enige professoren gezien, maar wij zien ze graag allemaal. Zodat we aan elkaar kunnen vragen wie is dat, en o, is dat nou pro fessor die, hé die had ik me nu altijd heel anders voorgesteld. Zo willen we graag, dat dit gaat. U kunt dat 'n beetje kinderachtig vinden, maar zo zijn we nu eenmaal en u moet ons maar ne men zoals we zijn. En als we er eenmaal van tevoren op gerekend hebben, dat dan en dan de jaarvergadering van de V.U. is, dan hebben we die dag er ook voor uitgetrokken, en dan gaan we niet weg, voordat alles is afge lopen. Als we dat wél deden, dan zou de boel in 't honderd lopen, en daar houden wij niet van. H. V. BLIJDSCHAP Blijdschap is het deel der weinigen. Maar dan toch der kinderen Ja, indien zij tenminste niet van jongsaf zijn verminkt, gelijk de gesnedenen. Zo moet de Kamerling der Candace, koningin der Soedan-Moren, zich reeds als kind diep on gelukkig hebben gevoeld. Schoon boven vele andere jongens, was hij verkoren om eunuch te worden aan het hof. En hij werd er zelfs 'n machtig man minister van finantiën.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1950 | | pagina 1