Dubieuze
Posten
UZA
VAN DE êMOtofydisl
ZEEUWSE KERKBODE
vierde jaargang No. is Uitgave van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 8 October 1948
Hoofdredacteur i Ds H. Veldkamp, Langevielesingel 68, Middelburg, Telefoon 2047
Abonnementsprijs': 2,50 per 'Redacteuren: Ds P. de Bruyn, Ds D. J, Couvée, Ds S. Greving, Drs C. Stam, Berichten en opgave» Predik-
halfjaar (bij vooruitbetaling) - beurten, tot Dinsdagsmorgens
Afzonderlijke-nummers 10 cent zenden aan de drukkers
Advertentiën 20 cent per regel Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438,'Giro 42280 Littooij ërOlthoff, Middelburg
ili.
In de eerste plaats is er dan de zonde van onbe
dachtzaamheid. Dit lijkt op het eerste gezicht niet
zo'n zware zonde, maar het wordt al even erger, als
u voor „onbedachtzaamheid" leest „gedachteloosheid",
en daarmee is tegelijk gezegd, dat deze zonde de dood
betekent voor elke ware religie.
U moet wel bedenken, dat Ahio en Uza, de zonen
van Abinadab jaar en dag gewend waren aan de ark.
Ze waren er min of meer familair mee geworden.
Ze zagen het „heilige" er niet meer in.
De ark was voor hen een meubelstuk geworden,
een kostbaar meubelstuk weliswaar, mhar toch niet
meer dan een meubelstuk
Het ontzag, de eerbied was er niet meer.
En als het ontzag, de eerbied uit onze godsdienst
is verdwenen, dan is de ziel er uit.
Wij bidden dan nog wel, maar zonder ontroering.
We lezen de -Schrift nog wel, maar zonder eerbied.
We gaan naar de kerk of naar het Avondmaal,
maar zonder aanbidding.
Het is een godsdienst, waar we zélf niet mèer bij
zijn.
Laat dan de optocht van de ark zo prachtig zijn
als u maar wilt, laat er muziek en zang bij zijn, zo
mooi als 't maar kan, als het alles gedachteloos is en
zonder ziel, dan wordt het alles één grote vloek.
De mensen -daar bij de ark hadden een boetepsalm
moeten zingen, omdat ze de ark zolang verwaarloosd
hadden daar had de Here allicht nog behagen in
kunnen hebben, maar heel deze luidruchtigheid klinkt
als een wanklank in Zijn oor.
En hiermee hebben we dan het antwoord, waarom
de Here niet ingreep in de processie's van de priesters
van Dagon's tempel, maar als een bliksem insloeg in
een optocht van Zijn eigen heiligdom.
God kan deze zielloze, gedachteloze optocht niet
dulden, want ieder voelt wel, dat de Here in de dood
van Uza Zijn misnoegen uitgesproken heeft over
't hele volk.
En "in zekere zin doet de Here dit uit liefde voor
Zijn volk en Zijn kerk.
Een nieuw tijdperk zou er in Israels geschiedenis
aanbreken, nu de ark wordt opgevoerd, maar als dit
zó beginnen moet met zielloosheid en luidruchtigheid,
dan is dit tegelijk begin van het einde.
Hij heeft Zijn kerk te lief, dan dat Hij dit-kwaad
zóu willen laten voortwoekeren. Evenals Hij de Pink
sterkerk te lief had, dan dat Hij de onoprechtheid
van Ananias en Saffira wilde laten voortwoekeren.
Uitliefde komt Hij met Zijn oordeel.
Naast de zonde van onbedachtzaamheid staat de
zonde van eigenwillige godsdienst.
Het ging daar allemaal heel plechtig toe, toen de
ark naar Jeruzalem werd gebracht, en de feestcom
missie had aan alles gedacht, behalve aan één ding.
Ze hadden niet gedacht aan het Woord des Heren.
Het was eigenlijk al verkeerd begonnen met die
wagen.
De ark was op een wagen gezet, maar u weet wel
dat mócht niet
Er stond in de wet des Heren, dat de ark moest
worden gedragen door de priesters, en daarvoor waren
er ook ringen en draagstokken.
U begrijpt wellicht, waaróm de ark gedragen moest
worden.
Als een dode ten grave wordt gedragen, dan zet
men de kist maar niet op een wagen, maar ze wordt
gedragen op levende schouders.
Men doet dat uit piëteit voor de dode. Daarom
wilde de Here ook, dat de ark gedragen werd op
levende priesterschouders.
Nu, daar dacht men niet meer aan.
Dit gebod Gods- werd volkomen verwaarloosd.
De Filistijnen hadden'^die ark op een wagen ver
voerd, en men vond dat in Israël blijkbaar wel mooi.
Dat was eens weer wat anders.
Maar niettemin was het puur eigenwillige gods
dienst. De Here zegt niet alleen dat Hij gediend wil
worden, maar ook hoe Hij gediend wil worden.
Gehoorzaamheid is beter dan offerande.
Het is in de dienst des Heren niet de vraag, wat
wij mooi vinden, of wat wij verzinnen, maar wat de
Here van ons vraagt.
Het was juist de zonde van Saul geweest, de zonde
van éigenwilligheid.
Dat mag nu onder de regering van de theocratische
koning David niet wéér zo
Vandaar dit oordeel
Eindelijk, in de derde plaats is hier de zonde van
hoogmoed.
Uza wil, als de ark gaat waggelen, deze op de
been houden.
Het is eigenlijk wel belachelijk
God moet óns op de been houden, en wat zullen
wij Zijn zaak op de been houden.
Wij menen soms dat de zaak des Heren staat of
valt met onze actie.
Hoogmoed tot en met
Het is de eerste zonde van de wereld, de zonde van
het paradijs geweest, de zonde van hoogmoed.
Daaróm dit ontzettende oordeel
We hebben vroeger reeds uitgesproken, dat het
sterven van Uza niets zegt over zijn eeuwig lot.
Dat blijft aan het oordeel des Heren.
Uza was de exponent van de zonde van het hele
volk, en in zekere zin stierf hier een voor allen.
Zo schemert door de figuur van Uza heen de figuur
van Jezus Christus.
Christus is door de heiligheid Gods verteerd, en
geslingerd in de eeuwige dood.
Uza spreekt van Gods heiligheid. Christus van
Gods barmhartigheid.
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn
eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk
die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige
leven hebbe. H. V.
De kinderactie-
Ik wil beginnen met een terugblik op hetgeen achter
ons ligt, n.l. op de actie om kinderen van arbeiders uit
de kampen een paar vacantieweken in Zeeland te doen
doorbrengen.
Deze actie is ook dit jaar weer geslaagd, al ging
het met meer moeilijkheden gepaard, dan in het vorige
jaar.
Wat die moeilijkheden betreft, allen die zich voor
deze actie hebben ingespannen, hebben dezelfde erva
ring, dat het dit jaar heel moeilijk' was om logeer
adressen te krijgen. Er moest gesoebat en gesmeekt
worden om de kinderen, .die door de arbeiders opge
geven waren, geplaatst te krijgen en dit is dan nog
niet eens geheel gelukt.. Sommige vaders moesten te
leurgesteld worden, terwijl de propaganda in de kam
pen zeer beperkt is gehouden.
Wij begrijpen, dat het in vele gevallen ook moeilijk
ging om in de vacantiemaand een logeetje in huis te
nemen er zijn families, die fyun huis al vol hadden,
of zelf uitgingen, of die het finantiëel niet goed doen
konden. Maar het wil er bij mij niet in, dat op zo'n
grote christelijke bevolking als onze eilanden telt,
slechts een honderd kinderen én dan nog met moeite
een plaatsje konden krijgen. Dan moeten er toch ook
velen zijn, die niet doordrongen zijn van de roeping
om hier om Christus' wil een taak te .vervullen, waarin
ze zichzelf als christen geven kunnen, waarin ge kun
nen meewerken om geestelijk en maatschappelijk te
„bouwen" in deze wereld.
Die deze roeping wél verstaan hebben zijn dankbaar,
dat ze deze kleine liefdedienst hebben mogen bewijzen.
En nu kom ik dus aan het welslagen der actie.
Een honderdtal kinderen werd geplaatst, waarvan
ruim 25 in Zeeuws Vlaanderen en enkelen op Schou
wen. Serooskerkeheeft met 15 kinderen een prachtig
figuur gèslagen. En men is daar dankbaar, dat men
dit werk heeft mogen doen, en er zijn contacten ont
staan'met arbeiders, terwijl twee jaar geleden dit kamp
als een geïsoleerde plek lag, die geschuwd werd en
waar niemand van de bevolking cogtact mee zocht.
Voorzover mij mondelinge rapporten bereikten, is
^men ook op andere plaatsen best te spreken geweest
over de logeetjes. Maar stuurt U aan mij, of aan de
plaatselijke predikant, die het kamp verzorgd, nog
even een rapportje, óók als het minder goed is ge
weest, dat moeten wij ook weten.
Misschien lezen Hervormde Kerkboderedacteuren
dit verzoek ook en willen ze dat in hun blad door
geven.
Ik wil besluiten met alle medewerkers hartelijk 'te
bedanken.
De Zaai week.
En nu de blik voorwaarts gericht. We naderen met
rasse schreden de zaaiweek en de gedachte daaraan
doet het hart van velen der broederen op Walcheren
en Zeeuws Vlaanderen wat sneller kloppen. Want
daar is in kleiner of groter kring al veel gedaan, veel
besproken, veel gebeden. Er \tfordt veel meer meege
leefd dan verleden jaar, maar helaas nog niet door
heel de gemeente, ook nog niet door alle kerkeraden
en commissies. Is het 'niet jammer, dat op de beide
vergaderingen der commissies diejn Juni en September
in Middelburg gehouden zijn, telkens maar 7 van de
15 kerken van Walcheren vertegenwoordigd waren?
Nu willen wij door dit artikel de zaaiweek nog eens
zeer, nadrukkelijk onder de aandacht van een ieder
brengen.
Het programma zult U hier afgedrukt vinden. Daar
door is ieder Gereformeerde in staat mee te leven en
mee te bidden en mee te werken.
Maar ik ben zo bang, dat de houding van velen
onzer nog die is van een belangstellend, toeschouwer.
Zo van: ,,'t Zal me benieuwen wat dat oplevert",
„geloven ze nu werkelijk dat ze iets bereiken „We
\yillen voor ze, bidden, dat God hen kracht geeft
Zie nu eens, dat woordje „ze" is in de eerste plaats
fout. Dat moet vervangen worden door „we" of „ons".
U moet zich bewust- worden, dat U werkt in de zaai
week. Neen, nog anders, dat God u en mij roept, dat
God voor u en mij een taak heeft, opdat Hij kan wer
ken door u en mij in deze zaaiweek en voorts al
de dagen van uw en mijn korte leven 't Is Uw
zaak, o Hoofd en Heer, de zaak waarvoor wij staan.
En in de tweede plaats, dat gebed voor de werkers
is mooi, maar het moet uitgebreid worden tot een
gebed voor heel die ongelovige wereld, die wij door
onze gezamenlijke actie trachten te bereiken. Het moet
worden een stormloop op de troon der genade, of het
God moge behagen vele harde harten te breken en
leven te schenken aan duizenden, die van Hem ver
vreemd zijn en die in een donkere wereld het spoor
volkomen bijster zijn en of God ons allen wil heiligen,
en losmaken van onze zonden, opdat wij de loop van
Zijn woord niet in de weg staan door oris gedrag,
of door onze zondige woorden of praktijken, maar dat
wij leeg mogen worden.van onszelf, opdat God ons
allen kan vervullen door Zijn Heiligen Geest.
Als zo de gemeenten zich opmaken voor de zaai
week, dan kan de zegen niet uitblijven, dan hebben we
Gods beloften met ons. Dan denk ik aan het woord
van onze Heiland bij het graf van Lazarus „Heb Ik
u niet gezegd, dat indien gij gelooft, gij de Heerlijk
heid Gods zien zult
Hier volgt dan het programma
Op Zondag 10 October zal de zaaiweek in alle
kerken met een bidstond worden ingeleid.
Een belangrijk, deel van de actie groepeert zich
rondom de evangelisatie-auto, die ons eiland zal be
zoeken.
Vanaf de achterzijde van de auto, onder een opge
slagen klankbord, wordt het evangelie gepredikt door
broeder Schotvanger, bijgestaan door de plaatselijke
predikanten en de heer Langeler uit Amsterdam. Door
luidsprekers wordt het Christelijk lied ten gehore ge
bracht. Voor deze auto is de volgende tournee samen
gesteld
Maandagavond half 7 Arnemuiden op de Markt,
half 8 N. en St. Joosland achter de kerk.
Dinsdagavond half 7 Koudekerke, Vlissingse weg,
half 8 Vlissingen 1Bellamypark,
2. Ridderspoorlaan,
3. Ravesteynplein.