LEESTAFEL
Naar mijn gedachte had de vergadering in Amster
dam zich daarmee bezig moeten houden, en moeten
vragen, hoe in Nederland de zaken zijn gegroeid, en
zich' rekenschap moeten geven, wat de Calvinistische
levenshouding voor daadwerkelijke geestelijke volks
kracht heeft voortgebracht.
Wat eens vanuit Geneve door de landen gegaan is,
heeft metterdaad gfeleid tot een beïnvloeding van het
volksleven, ook op het terrein van maatschappij en
staat. Het heeft meer geleid tot een leven bij het
Woord, dan de invloed der Lutherse reformatie, al
zei Lutherdan ook van het Woord_ zullen zij af
blijven. En, in ons vaderland, waar dat Calvinisme
wortel geschoten heeft als haast in geen ander land,
had een bijeenkomst uit de kringen der Kerken zich
toch zeker daarvan dieper rekenschap behoren te ge-
ven.
Ds M. Groenenberg, Herv. predikant te Amsterdam,
heeft daar blijkbaar toch iets van gevoeld, en zich af
gevraagd, of de vergadering wel in staat was, tot een
dergelijke afwijzende uitspraak der Christelijke partijen
te komen. Naar zijn zeggen zaten de meeste Hollan
ders ter bijeenkomst in andere secties, zodat de stem
uit Nederland daarbij weinig gesproken heeft. Ook
betreurt hij hierbij de afwezigheid der Geref. Kerken,
die juist hierover haar^geluid hadden moeten geven.
Men kan de kwestie zó stellen. Maar moet dan toch
er bij voegen, dat de kerken in het aannemen van ver
schillende conclusies .voor een verantwoordelijkheid
geplaatst waren, waarvan het de vraag is, of zij die
konden dragen. Was het slechts een bijeenkomst ge
weest, waar elk zijn getuigenis gaf, en alléén daarvoor
verantwoordelijk was, waar geen conclusies werden
aangenomen maar alleen de verschillende stemmen op
klonken, dan geloof ik, dat de beslissing over toetre
ding makkelijker genomen ware.
Maar, juist het trekken van conclusies levert een
bewijs, dat een terug blijven toch niet alleen uit nega
tivisme mag verklaard worden.
Vanuit de vergadering zelf bekeken, had zij voor
't minst naar het oordeel der Geref. Kerken over zulk
een belangrijk punt moeten vragen, oferkennen,
dat zij niet competent was, hier een uitspraak te doen.
Men heeft in Nederland iets besloten, dat alleen vanuit
Nederland duidelijk toegelicht had kunnen worden.
Op dit punt heeft deze vergadering niets verder ge
bracht, maar een staaltje geleverd van heel weinig
principiëele bezonnenheid.
Als dan de Kerkèn in het buitenland zó weinig op
de hoogte zijn van wat het denken en belijden in de
geest van Calvijn mocht betekenen, dan was hier'•re
den geweest tot onderzoek. Dat zou de samenkomst
meer vruchtbaar hebben gemaakt.
Voor de Gereformeerde levenskring houdt dat in,
zich af te vragen, op welke wijze getuigd moet worden
voor Schriftuurlijke levensontwikkeling, zó, dat bui
tenstaanders het horen, en daardoor tot nadenken wor
den gebracht. Dat dit nodig is, kan ook weer uit de
verslagen van de bijeenkomst der wereldkerken blijken.
Bij 't horen van de noodkreten, daar-geslaakt over
de huidige chaos, kwam soms 't verlangen in u op,
dat nu een ander het woord zou nemen, om historisch
te tekenen, hoe de Calvinistische reformatie eens haar
werk begon, en haar rijke winst verkreeg, om dan
vervolgens aan te tonen, dat het geheim van deze
reformatie washet ootmoedig buigen voor Gods
Woord, niet gehavend door 't ontleedmes der critiek,
maar eerbiedig genomen als levensbron en waarheids
fontein, waaruit èn het persoonlijke, èn het gemeen
schapsleven zijn gezonde kracht ontving.
Is er onder ons nog voldoende dankbaar waarderen
voor de zegen Gods, die Hij in de historie gaf Ook
van ons kerkelijke leven En, zijn wij bezield, om in
deze weg voort te gaan, opdat door onze geloofs
houding het leven rondom ons zal gezegend worden
Indien het napraten over de Oecumenische vergadering
in Amsterdam ons naar deze vragen terug leidt, dan
ligt tenminste daarin enige winst. Het gaat er om, dat
wij ons het Evangelie van Jezus Christus niet scha
men, maar dat wij met de belijdenis daarvan werken
willen tot gezond kerkelijk leven en Christelijke volks
verhoudingen.
G. C. St.
We herinneren aan de vergadering ^an de Evan
gelisatie Commissies Zaterdagmiddag 25 Sept. 3 uur
in de Hofpleinkerk te Middelburg.
Namens Evang. Dep.,
J. C. STREEFKERK, Scriba.
REGELJNG VACATUREBEURTEN.
DomburgOctober v. Nes, Streefkerk.
November v. Til, Veldhuijzen.
December Veldkamp, v. Wouwe.
VrouwenpolderOctober Deenik, Dorst, Veldkamp.
November Oussoren, Hindfiks, v. d. Berg.
December Èfshout, v. Nes, Streefkerk.
Westkapelle October v. Til, Veldhuijzen.
NovemberVeldkamp, v. Wouwe.
Decemberv. d. Berg, Boon.
GapingeOctober v. d. Berg, Boon, Elshout.
November Deenik, Dorst.
December Oussoren, Hindriks.
Brouwershaven September Deenik.
November Streefkerk.
ZoutespuiOctoberv. d. Berg.
DecemberDorst.
HAAR WERK GING DOOR door R. Marsman.
Uitg. Daamens Uitg. Mij, Den Haag.
Dit boek geeft een beschrijving van het leven der
koninklijke familie in Canada gedurende de vijf oor
logsjaren. De hoofdpersoon is prinses thans Konin
gin Juliana, en ieder zal begrijpen dat H.K.H. be
doeld is met die „haar" wier werk doorging. Een en
ander is met grote liefde geschreven, en boeit van
begin tot eind.
De uitgeverij maakt een excuus over de foto's, die
onder moeilijke omstandigheden moesten genomen, en
die daarom niet goed gereproduceerd zouden kunnen
worden. Dat valt nogal wat mee. Ik moet zelfs zeg
gen, dat het keurig werk is, en ieder bezitter van dit
boek zal dankbaar wezen voor deze zeldzame serie
foto's, waarvan vele historische waarde behouden.
- H. V.
AGENDUM voor de Classicale vergadering op
Dinsdag 5 October a.s. in de Gereformeerde
Kerk te Terneuzen, aanvang 9.30 uur.
Het Moderamen voor deze vergadering bestaat, vol
gens art. 10 H. R., uit de brs.Ds J. J. Ritsema, Pra
ses Ds H. Pestman, Scriba Ds D. J. Cöuvée, Asses
sor.
Orde der werkzaamheden.
1. Opening door de Praeses der roepende kerk.
2. Nazien en rapport credentialen.
3. Lezing en vaststelling der notulen.
4. Behandeling der ingekomen stukken.
5. Rondvraag naar art. 41 D.K.O.
In verband daarmede behandeling der voorstellen
en instructiën der Kerken.
6. Rapport der verschillende Deputaten.
7. Afdoening van geldelijke zaken.
8. Benoemingen Deputaten enz. (zie 8 en 9 art. 11
H.R.).
9. Aanwijzing roepende kerk. Vaststelling van datum.
10. Vaststelling korte notulen.
11. Sluiting.
Namens de roepende kerk van Zaamslag,
J. J. RITSEMA, Praeses.
J. PHILIPSE, Scriba.
Zaamslag, 20 September 1948;
Op de lastbrief voor deze vergadering dient* de
opbrengst der navolgende collecten te worden vermeld:
Juli :s Hulpbeh. Kerken in de Prov.
Geest. verz. Ziekenhuispat. en verpl.
Aug.: Theol. Fac. V.U.
HulpBteh. Studenten in de Prov.
Sept.Evang. onder Studerenden en Afgestudeerden.
Evang. in de Provincie.
Tevens wordt gevraagd de volgende collecten te
houden vóór de eerstvolgende classisvergadering
Oct.Theol. Hogeschool.
Hulpbeh. Diaconieën.
Nov. Verstr. Geref. in het buitenland.
Ned. Bijbelgen, (niet classicaal).
Dec.Jodenzending.
OPEN DAT LUIK door Ds J. H, Sillevis Smit.
Uitg. J. N. Voorhoeve, Den Haag.
De auteur is zoals men weet hoofdvlootpredikant,
een man die als niemand anders de juiste toon heeft
weten te vinden om met z'n matrozen en... officieren
te praten. Dit boekje is daar een weerspiegeling van
en dan begrijpt u het al. Het is zo maar vlotweg en
gezellig en zonder omhaal geschreven. Het is niet
zozeer een gekroonde dan wel een geankerde „alle
mansgading", en daar hier meer de frisse zeewind dan
de plechtigheid van de kroon in te vinden is, mag ik
het liever. Men doet zichzelf schade, als men dit boekje
niet leest. H. V.
PARAFRASE DER HEILIGE SCHRIFT.
Jeremia I, II, III door Dr A. de Bondt.
Uitg. Wever, Franeker.
Over het karakter en het gewicht van de parafrase
in 't algemeen behoef ik hier niets te zeggen. Ieder die
de verschenen deeltjes kent en gebruikt, zal er dank
baar voor zijn, dat ze bestaan, en dat de reeks nog
steeds groeit. Wie ook maar enigermate op de hoogte
is van de geheel bijzondere moeilijkheden die het bogk
Jeremia oplevert, begrijpt dat Dr de Bondt geen ge
makkelijke taak gehad heeft, door dit te parafraseren.
Hij heeft er zich prachtig van gekweten, en deze drie
deeltjes zijn een zeer kostbare aanwinst van de serie.
H. V.
DE BOUWLIEDEN GODS door Walter Luthi.
Uitg. Wever, Franeker.
Nehemia was de man van de „wederopbouw" en
wie Luthi kent, begrijpt terstond, dat hij het boek
Nehemia dankbaar aangegrepen heeft, om het lichtend
te plaatsen in onze chaotische tijd, waar aan alle kan
ten, maar vooral geestelijk, opgebouwd moet worden.
Ik kan misschien beter zeggen, dat dit Woord van
God de schrijver aangegrepen heeft. Hij zit er hele
maal in. Hij schrijft met een bewogenheid, die ontroert
en met een gemakkelijkheid die jaloers maakt. Voor
bibliotheken van predikanten, onderwijzers en van di
verse verenigingen lijkt me dit boekje bijna onmisbaar.
H. V.
ZONDAG 26 SEPTEMBER 1948
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Dr A. H. Oussoren
5.30 uur Ds H. Veldkamp, Zondag 32
Middelburg (Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. Veldkamp
3 uur Dr A. H. Oussoren, Zondag 32
Collecte Herstelfonds en Chr. Bewaarschool.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg (Herv. Kerk) 11 uur Ds A. Scheele
3 uur Ds C. Boon
Gapinge 9.30 uur Leesdienst
3.15 uur Ds H. Veldkamp
Grijpskerke (Ned. Herv. Kerk) 11 en 3.30 uur
Ds L. Dorst
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds Elshout
St. Laurens 10 uur (Vergaderlokaal) en
7 uur (Ned. Herv. Kerk) Ds C. Boon
Meliskerke 9.15 en 2 uur Ds C. van Nes
Oostkapelle 10 en 2.30 uur -Ds J. W. Deenik
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Berg
Vlissingen 9.30 en. 5 uur Ds J. Hindriks
Collecte Hongaarse studenten en Emeriti.
Veere 9.30 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vrouwènpolder
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst
2.30 uur Ds A. Scheele, Voorber. H. Av»
Collecte Wederopbouw Kerk. leven Indië.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds D. v. d. Meulen
Axel (Ds Jan Scharpstraat 1) 10 en 3 uur
Ds D. Couvée
Breskens (Clubgebouw) 10 en 2.30 uur
Dhr. P. J. de Jonge
Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. M. Verveen
Oostburg (in Pro Rege)
Schoondijke 9 en 2.30 uur Ds G. F. Hajer te Leiden
Terneuzen 10 en 3 uur Ds H. Pestman
Zaamslag 9.30 en 2.30 uuf Ds J. J. Ritsema
Zoutespui
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma
Driewegen 9.30 en 2 uur (Zendingszondag)
9.30 en 2 uur Dr G. J. v. Reenen te Maartensdijk
Goes 10 en 5 u Ds R. A. Flinterman (Zondag 20 H.C)
Collecte voor het geestelijk contact met onze
militairen.
s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst
5.30 uur Ds J. v. d. Leek
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers te C)lst
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds E. Beukema
Wemeldinge 10 uur Leesdienst
5 uur Ds P. de Bruyn te Krabbendijke
Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Drs C. Stam te Goes
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen
Bed. H. Av.
Bergen op Zoom vm. en nm. Ds A. G. v. d.Stoel
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds Allaart
Poortvliet Ds Lanning te Fijnaart
Thótkn 10 en 3 uur Ds B. A. Knoppers, Amsterdam
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds D. Kuiper
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 11 en 6 uur
Bruirttsse 11 uur (Voorber. H.
(Zondag
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds M.
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede AO en 3 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 uur
6 uur Ds H.
Oosterland 9.30 uur
3 uur
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds
Wissekerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
Ds A. A. Oostenbrink
te Oostburg.
Av.) en 5 uur
lb) Ds D. Bremmer
de Witte, Rotterdam
Ds H. L. van Aller
Ds D. van Swigchem
Ds H. Scholing
Leesdienst
Retel te Haaksbergen'
Ds D. Bremmer
Leesdienst
H. Retel, Haaksbergen
Ds G. Visser
Ds S. Greving
Dhr G. Aalbersber-g
Ingevolge papiertoewijzing B.P.P. No. 6095 verschijnt
deze uitgave wekelijks en is de omvang van dit num
mer 4 pagina's, paginaformaat 27J/£ X 40 cm.