Het is jammer, dat de verkeersmoeilijkheden naar België voor ons in Zeeland nog te bezwaar lijk zijn. Anders zouden wij onze rijpere jeugd willen oproepen: Gaat in groepsverband dien dag naar den Bijbeldag in Antwerpen! Wellicht gaat het voor Zeeuwsch-Vlaanderen gemakkelijker. De muzikale omlijsting van den Bijbeldag wordt ook uitstekend verzorgd. Verschillende koren uit Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen, Maria Hoo- rebeke, te zamen meer dan 200 geoefende zan gers, zullen medewerking verleenen. Het geheel belooft zoo een schoone dag te worden. Zeeland, dat in de historie zoo nauw met Vlaan deren verbonden was, niet het minst in de wor steling om de vrijmaking der „religie", zal ook nu gaan meeleven met het nazaad der Reformatie in Vlaanderen. Daarom drukken wij gaarne het programma af. Mogen vele jongeren gelegen heid vinden den toogdag te Antwerpen mede te maken onder goede leiding! M. N. J. H. Bijbeldag programma Maandag 22 April te Antwerpen Het programma van den Bijbeldag begint vaste vormen aan te nemen. Hierbij een overzicht van de onderwerpen met de sprekers en de voorloopig vastgestelde uurregeling: Morgenbijeenkomst in de Christuskerk, Bex- straat 9, Antwerpen. De dag wordt geopend door den heer W. Molenaar, Ds. P. de Haan heeft van deze vergadering de leiding. Aanvang te 10 uur. „De Bijbel in de Hervorming der Zuidelijke Ne derlanden". Spreker Ds. A. G. B. ten Kale, Ncd. Herv. Predikant te Brussel. „De Bijbelverspreiding in België, Nederland en de gansche wereld". Spreker Ds. D. E. Boeke, Ned. Herv. Predikant, en secretaris Binnenland van het Nederl. Bijbelgenootschap. Medewerking van het Algemeen Antwerpsch zangkoor, onder leiding van Georges Wagendorp, dat Psalm 103 zal uitvoeren, en van de Evange lische fanfare uit Kortrijk. Aan het orgel: Mr. Jos. Watelet. Gezamenlijk Middagmaal Bezoek aan de Bijbeltentoonstelling, gehouden in de Zendingskerk, Bexstraat 13, en geopend door Ds. H. J. Winter, der Antwerpsche afdeeling van het Bijbelgenootschap. Namiddagbijeenkomst in de Christuskerk. De vergadering staat onder leiding van den heer W. Molenaar. Aanvang te 15 uur. „De Bijbel en de geestelijke stroomingen van dezen tijd". Spreker Ds. J. M. van Krimpen, Ge- ref. Evangelisatiepredikant te Rotterdam. „De Bijbel in ons persoonlijk leven". Spréker de heer J. N. Voorhoeve, Chr. Uitgever. Medewerking der samenwerkende zangkoren van Brussel, onder leiding van F. Wageschiet, en van de zangkoren van Gent en Hoorebeke. Aan 't orgel: Mevr. E. Lütjeharms-Blommaert. Evangelisatietocht van de jeugd, met versprei ding van uitnoodigingen voor de avondbijeen komst. Avondvergadering onder leiding van Ds. K. Blommaert, Meth. Predikant te Gent. Aanvang te 19 uur 30. Wat zegt de Bijbel „over dezen tijd?" Spreker Ds. Carlo Vansteen- berghe, Belg. E vang.. Predikant te Doornik; „over Uw leven?" Spreker Weleerw. heer Ray mond Couvreur, Predikant der Evangelische Kerk (Silogemeente) te Dendermonde. Medewerking van het Algemeen zangkoor, ge vormd uit de koren van Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen en Maria-Hoorebeke, en van de Evangelische fanfare van Kortrijk, onder leiding van Ds. H. S. Buunk. De Reactie op de Leeruitspraak. Met eenige spanning zullen niet alleen de Synodeleden, maar ook alle meelevenden in onze kerken, gewacht hebben op de eerste reacties op de nieuwe leeruitspraak inzake het genadeverbond. Deze spanning gold natunrlijk vóór alles de vraag hoe de pers der Geref. kerken on derhoudende art. 31 K. O zou reageeren. Uit de benoeming van een aantal Deputaten voor samenspreking met de van ons heen gegane broeders blijkt wel, dat onze kerken alles doen willen om de geslagen breuk te heelen. Geen wonder dus dat er onder ons groote belangstelling is voor de reactie der van ons gescheiden broeders. De eerste reacties zijn er dan nu en alles bijeengenomen zijn ze tamelijk scherp en afwijzend De eenige milde reactie, die zelfs een waardeerend element bevat, welke wij onder de oogen kregen, is die van Ds H. Veltman uit 's Hertogenbosch Hij schrijft in „O ns Kerkblad" van de Geref. Kerken, onderhoudende art 31 K.O. in de prov. Noord-Brabant en Limburg van 16 Maart aldus „Onze indruk is, dat thans aan veel be zwaren is tegemoet gekomen. Maar hoe zit het met den „zakelijken inhoud", die gelijk gebleven is? Waarom zijn 19051942 weg genomen, als ze in overeenstemming zijn met Schrift en Belijdenis? We wachten nog op een breeder persverslag. Misschien kan dat opheldering brengen. Overigens is, wat de toon van het stuk betreft, hier veel meer een „belijdenistaal" te waardeeren, dan in de uitspraken van 1095 en 1942; het was toen maar wat dor en verstandelijk geredeneer". Hoewel wij het waardeeringsoordeel van Ds Veltman over 1905 en 1942 niet deelen, zijn wij dankbaar voor zijn voorloopig oor deel over de nieuwe Leeruitspraak, dat in kalme bezonnenheid nog al afsteekt bij de beslist felle reacties van andere bladen. Eén blad veroorlooft zich zelfs te spreken van doorzichtig diplomatenspel. Wel een bewijs hoe de kruitdamp van den kerkelijken strijd nog niet is opgeheven. Zeer fel is ook Prof. Schilder in „De Re formatie" van 16 Maart. Hij noemt de han delingen der Buitengewone Synode een zede lijken misslag. Hij spreekt van een openlijk spelen met woorden. Wij lezen het volgende S. O. S. „Weest op Uwe hoede. Tot nu toe is hier de bekeering van den boozen weg niet te constateeren. Wel een zedelijken misslag. Het conflict blijft zedelijk. En het kerkrech telijke omspant alles". In dezen geest is jammer genoeg heel de reactie van Prof. Schilder. Hij spreekt voorts nog van het openen van een vredesoffensief op een onwaarachtige basis en voorspelt dat onze kerken de vreesachtigen zullen behouden en de menschen van karakter zullen verliezen. Wij achten deze reactie de meest jammerlijke zoowel naar inhoud als naar vorm. Als men zoo openlijk en direct alles begint te plaatsen in de spheer van de onwaarach tigheid en kwade trouw, dan is dat wel een zwak uitgangspunt. Mij dunkt, wat ons ook scheidt en hoe ernstig men ook bezwaard moge zijn over de handelingen onzer Synodes, men moet toch beginnen met elkanders diepste overtuiging te eerbiedigen. Wie dat nalaat of erger daar tegen ingaat, zal nooit waarlijk eenige kerkopbouwende daad verrichten, rnaar wegzakken in steeds verdere afbraakdriften. Bovendien meen ik dat zulk een houding zelve een zedelijke misslag is en ons als christenen schuldig stelt. Wanneer wij de arbeid eener Synode afgezien van welke die in een critieke ure voor Gods Aanschijn worstelt en daarbij het Woord Gods als eenige regel en richtsnoer begeert, niet hooger weten te taxeeren dan door deze te ontmaskeren als onwaarachtig, dan bezondigen wij ons ernstig en gaan wij oordeelen over het hart van mede-christenen, hetgeen God verbiedt. Daaraan maakt Prof. Schilder zich schuldig. Dit is jammer, het meest voor den Hoog leeraar zelf, die zijn „Vrijgemaakte" Kerken hiermede allerminst bouwt. Deze felle critiek is een zwaard dat zich tegen den auteur zelf richt en hem en allen, die haar toejuichen, alleen maar wondt. Wij hopen dat Prof. Schilder dat zelf moge ver staan. Zoo bouwt men de eenheid der Kerk midden in haar verscheurdheid nimmer. Dit is enkel het nihilisme van den atoombom. Het einde is hier enkel verwoesting en ondergang. Persoonlijk zijn wij vol zorg vervuld over wat in vele opzichten gaande is in de Her vormde Kerk. Dit betreft voornamelijk de o i heillooze poging om op een of andere wijze Orthodoxie en Vrijzinnigheid te ver binden en te verzoenen. Maar wij zouden ons schamen en het ook diep zondig achten als een onzer kerkelijke bladen een artikel schreef tegen de Synode der Ned. Herv. Kerk in den geest van Prof. Schilder's kolommen tegen onze Synode. Wij zijn diep overtuigd dat de huidige Sy node der Ned. Herv. Kerk waarlijk ernstig worstelt om door haar arbeid de Herv. Kerk in ons land te bouwen Niemand heeft recht daaraan te twijfelen. Maar tegelijk kan men zeer bezorgd zijn of de methode van opbouw de juiste is. Zoo is onze positie Maar dit geeft niet het recht om de intensieve arbeid en moeite der Herv. Synode te disqualificeeren als „zedelijke mis slag". Mannen als Banning, Gravemeijer en Krae- mer meenen het diep ernstig en zijn met een groote liefde voor hun kerk vervuld. Dit kan men erkennen en tegelijk hun bouw methode gadeslaan met duizend zorgen in het hart. Daarop kan men zakelijke, zeer ernstige critiek hebben en leveren, Maar deze mannen en hun Synode attaquee ren op de wijze als Prof. Schilder onze jongste Synode aanviel, dat zou ik ten zeerste be treuren als een symptoon van bewustzijns verenging, maar bovendien als een zondige daad, waarover wij ons voor God en men schen moesten schamen. De critiek van Prof Schilder is ontstellend fel en leeg. Geen enkel argument dan dat van bitterheid en wrevel, Hij schrijft: „En het kerkrechtelijke om spant alles". Dit eene zinnetje spreekt boekdeelen. Het verraadt de innerlijke zwakte van Prof. Schilder's critiek. Zijn heele reactie tegen onze Synode hij erkent het hier eigenlijk is geïn spireerd door zijn geraaktheid over de kerk rechtelijke Conclusies. Prof. Schilder's reactie is de langste en de leegste. Zij is goed beschouwd een atoombom van ressentiment, van innerlijke wrok. M. N. J. H. NEEM EN LEES Boekbespreking. V. D. M.-Serie. Bloedgetuigen. Bij de Uitgeverij Kirchner te Amsterdam ver schijnt de zoogenaamde V. D. M.-serie, een reeks korte „in Memoriams" van Verbi Divini Ministri, van Bedienaren des Goddelijken Woords, die in de bange jaren achter ons, direct of indirect als slachtoffer gevallen zijn van de Furor Teutonicus, van de Duitsche razernij. Ons werden ter recen sie toegezonden de nummers 2, 3, 4, 5, 6, 8. Als nummer 1 in deze sobere, maar ontroerende serie verscheen van de Hand van Dr B. Wielenga: O sieraad Israëls, ter gedachtenis aan Ds T. Fer- werda, die in Amsterdam koelbloedig doorde Duitchers als een hond werd neergeschoten. De ons toegezonden nummers uit de serie zijn: II. Een waarlijk Vrije, Levensschets van Dr Korrielis Sietsma, door Ds C. J. Sikkel. III. Laat Uw Licht schijnen, in Memoriam 20 Nov.1944 Ds B. J. Ader, door J. A. Ader-Appels. IV. De Krijg is des Heeren, Levensschets van Dr Henk de Jong, door Ds N. Buff inga. V. Dwing hen binnen te komen, Ds J. Eijkman, door N. G. J. van Schouwenburg. VI. Een eikeboom der Gerechtigheid, Levensbe schrijving van Ds. R. H. Kuipers, door C. van de Kouwe. VII. Een getrouwe dienstknecht, leven en arbeid van Ds. W. H. van der Vegt, door R. Zuidema. Wij zullen ons bepalen tot de nummers II, III en IV en de volgende week de andere bespreken. Wij kunnen niet anders dan de uitgeverij Kirchner dankbaar zijn voor de uitgave van de V. D. M.-serie. Het is een gelukkige en goede gedachte ge weest om deze In memoriams te doen verschijnen. Zij vormen inderdaad een blijvend geestelijk mo nument ter gedachtenis aan de gezanten van Christus, die hun trouw aan het Evangelie en hun strijd tegen de tyrannie betaalden met het offer van hun leven. Men kan niet anders dan met ontroering deze boekjes ter hand nemen en lezen. Onder het lezen wordt men zich bewust van deze machtige vrucht dragende werkelijkheid: De Kerk van Christus heeft weer haar bloedgetuigen.' Dat is midden in den jammer en weedom, waar in deze boekjes den lezer voeren, de onaantast bare rijkdom.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 2