UITGAVE VAli DE DER GEREFORMEERDE PA.RTICU HERE K ER KEU in 5 Y n O D E Z EELA MD ten dag in uve voorhaveii is iiui- 1 wïy*" B. t»Afi PÜlXÊriD tLDE&SM No. 32 VRIJDAG, 15 FEBRUARI 1946 1ste jaargang Hoofdredacteur: Dr N. J. HOMMES. Redacteuren: Ds JOIi. BOOIJ, Ds W. M. LE COINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds J. A. TIEMENS Drukkerij: LITTOOIJ &.OLTHOFF, Middelburg Abonnementsprijsper halfjaar bij vooruitbetaling f 2,50. Afzonderlijke nummers U) ct. Advertentiën 20 ct. per' regel Berichten, opgaven predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Middelburg, Spanjaardstraat 47. Telefoon 2438. Giro 42°80 VAN VERRE EN NABIJ. De vorige week vertelde ik iets van de „London Missionary Society" en het werk van dit genootschap op de' Giibert eilanden, een van de vele plaatsen op de wèreld, waar dit gencfotschap actief is. Ditmaal zal ik iets zeggen van de diepere oorzaak van de houding die de Jappen hebben aangenomen tegenover de Roomschen in onderscheiding van hun houding tegenover de Protestanten. Nu wil ik als tusschen haakjes even zeggen, dat ik met dit overzicht van de wereldzending niet verder kan gaan, althans niet' in dit blad, daar mij van ver schillende zijden is gevraagd (o.a. op den laatsten kerkeraadsvergadering.in Middelburg) te gaan schrij ven over William Carey. Met genoegen wil ik dit doen, al zal het zeker wel geruimen tijd duren voor ik over hem uitgesproken ben. In elk geval zal ik niet nalaten het voorarmste zendingsnieuws zij het dan veer verkort u toch te melden. Waarom waren de Jappen nu zoo vriendelijk tegen over de Roomschen en waarom waren ze zoo gekant tegen de Protestanten Misschien dat iemand zegt dat schreef u al De oorzaak zat in dat voorzichtig verdrag van Rome met de Jappen. Dit moge de aan- ladende oorzaak zijn, de eigenlijke oorzaak zit dieper. Die ligt in de Roomsche opvatting van het adap tatie-probleem. Laat me trachten zoo eenvoudig mogelijk te zeggen, wat'dit is. Stel u voor, dat u binnenkort met iemand moogt vertrekken naar één der zendingsvelden. Ge wilt spreken van den rijkdom die ge hebt ontvangen in uw Heiland. Hoe moet ge dat nu echter doen Een preek houden, zooals predikanten dat iederen Zondag doen, is kort en goed een groote dwaasheid. Daar begrijpen die menschen niets van Wat dan Een soort Zondagschoolvertelling' houden Moeten we ze zeggen, dat ze zondaren zijn en vooral er op wijzen dat ze voor eeuwig verloren gaan. tenzij ze zich bekeeren Dat zou de beste weg zijn om voor gebed alle contact af te snijden. Moeten we soms eerst naar hen luisteren en dan zeggener zit zooveel moois in jullies godsdienst, maar de onze is nog mooier Er zijn tal van'menschen die het zóó willen Die dus van de gedachte uitgaan het heidendom is vrij goed, maar 'het christendom is beter. Die dus geen principieel onderscheid zien tusschen hem die gelooft in Jezus Christus en die niet in Hem gelooft. Ik denk hier aan Prof. Heiier, die tal van boeken geschreven heeft, .wacfrvan de hoofdgedachte altijd maar weer is sluit u aan bij het bestaande in de heidenwereld, pas u' aan bij hetgeen aanwezig is, en bouw daarop voort in hun eigen gedachtenwe-eld. Zie, nu zitten we midden in het probleem der adap tatie, of aanpassing. Rome zegt: De mensch kan krachtens zijn aanleg uit de algemeene openbaring komen tot een zekere kennis van God. die hem op de eigenlijke geloofs kennis vooAereidt. De zendeling moet zich nu aan sluiten, aanpassen bij die natuurlijke Godskennis. De zendeling moet een gids zijn naar Christus. Anders kan de godsdienst nooit wortelen in het volksleven. De kerk moet altijd aansluiten bij het geestelijk bezit dat er is. Op het aanwezige fundament voortbouwen. Een klassiek voorbeeld is de Nobili. Die paste zich zóó gehc'el en al aan Bij de gewoonten en gebruiken van de priesterkaste der Hindoes de Brahmanen dat hij van hen in niets te onderscheiden was. Hij at zooals zij eenmaal per dag een beetje rijst. Hij zat te lezen en mediteeren als zij gehurkt met de Veda's - (de heilige boeken 'der Hindoes) voor zich. Hij liep als zij met sandalen aan en de saffraan-gele rok met het groene koord en de gouden poita' (zinnebeeld van het in-god-zijn) om de hals. Des nachts hield hij gesprekken (denk aan Ni codemus) precies als de Brahmanen. Toen hij op die wijze het vertröuwen ge wonnen had, ging hij spreken van een vijfde Veda, (de Hindoes hebben 4 Veda's) en zeide dat dit boek hooger was dan de eerste vier. Hij bracht nu de hoogste openbaring. Deze vijfde Veda was de Heilige Schrift. Na een kerkelijke procedure omdat er ge lukkig nog eenige Roomschen waren, die het met deze methode niet eens waren, is hij' in het gejijk gesteld in het jaar 1623 in de bul Romanae Sedis Antistes. Van dien tijd af isj daarmee de Roomsche zendingsmethóde alshierboven beschreven officieel door de kerk gewetttigd. Men past zich aan bij het oude bijgeloof en gebruiken (dat is de reden Waarom ons Kerstfeest gesteld is in den winterhet oude heidensche feest der zonnewende werd op die wijze niet.afgeschaft maarzin zekere zin gehandhaafd, hoe wel het zeker is dat Jezus niet in den winter geboren is. Denk maar aan de herder in het veld. Men leert de menschen de 12 artikelen van buiten en bog enkele andere gebruiken, en gaat ddn van de gedachte uit, dat een vólgend- geslacht wel degelijker de leer der Roomsche kerk onder de knieval hebben dan dit eerste Al hebben we groot respect voor de enorme ijver van Rome, toch kunnen we hun adaptatie, die ik hier heel kort heb weergegeven, piet deelen. Dit beginsel nu heeft Rome er toe gedreven om in de Japans.-he schrijnen rustig neer te buigen. Men wil aanpassen. Toegeven. Men slaat bruggen. En daardoor werden onze zendelingen in.zulk een uiterst moeilijke positie gebracht. De Jappen die natuurlijk niet begrij pen waarom Rv-omschen wel en Protestanten niet kun nen neerknielen, zien de laatsten aan als koppige, halsstarrige chris. enen. En hun sympathie gaat uit naar Rome dat zich schiktEn het is wel heel jammer, dat de gevolgen met lame op de Gilbert eilanden zoo treurig zijn geweest. Heel gaarne zou ik nog villen aantoonen dat in Japan enorme mogelijkheden liggen en de velden daar wit zijn om te oogsten, dat in Si.'m een 30.000.000 menschen practisch zonder Evangelie leven en ook daar geroepen wordt om lipht. Dat in China onbe grensde mogelijkheden zijn voor de verb eiding van het Evangelie. Dat overal op de wereld e een nei ging is tot vereeniging der kerken Japan, Ma \sjoerije, Arabië, Africa. Ik kan het alleen maar aanduiden, daar ruimte me ontbreekt. Maar de feiten zijn er. En wat doen wij in ons land Laat me nog iets zeggen „van nabij." Ds C. van Nes en zijn gezin zullen eerst ongeveer den 15en in het land aankomen, daar de boot ver traging heeft. 18 Februari zullen we in Roosendaal* vergadering hebben van h?£ Zendingscomitee met de- putaten. waar ook Ds R. W. Popma aanwezig zal zijn. 20 Februari zal de officieele opening plaats hebben van het Zendingscentrum en 23 Febr. zal er in de consistoriekamer van de' Hofpleinkerk een ver gadering worden gehouden van de vertegenwoordigers van alle zendingscommissies op Walcheren. Dus niet op den datum die we eerst aangaven maar nu op Zaterdag 23 Febr. des middags 3 uur. Mag ik vrien delijk doch dringend alle kerken in Brabant en Limburg en Zeeland verzoeken mij de adressen op te geven van de Voorzitteren Secreioris van de Zendingscommissie op de circulaire die u dezer dagen wordt toegezonden. U dient daarmede de kerken en de zending. Tenslotte nog ditde secretaris van het Ned. Bijbelgenootschap deelt mij mede, dat de Heer D. J. Coumou uit Zeist een aantal Indië-avónden zal houden met lichtbeelden. Daar voor zal zeker belangstelling zijn. In de week van 25 Febr.1 Maart zal hij op' verschillende plaat sen in Zuid-Beveland optreden. De Zending bloeit nu het hart van vele zendelingen bloedt. Laten we hen opdragen aan den Heere. A. H. OUSSOREN. RAPPORT VAN Ds J. VERKUIJL UIT INDIË. EENfGE MEDEDEELINGEN over de kerkelijke arbeid en de geestelijke stroomingen in de Burger-interneeringskampen in Indië. 7. De jeugd-arbeid. Godsdienstige belangstelling leefde onder bepaalde jongeren-groepen sterk. Hoe velen doorstreden juist in deze moeitevolle jaren niet de crisis van hun puberteit en adolessantie ernstiger, dieper dan in an dere omstandigheden het geval zou zijn geweest. Door allerlei vormen van jeugdwerk trachtte men leiding te geven aan hun geestelijk zoeken en vragen. Jeugd diensten werden gehouden, causeriën, clubjes, cate chisatie enz. In de meeste kampen werden aparte barakken ingericht voor de jongelui en vele jeugd- leiders hebben zich daar gewijd aan de verantwoorde lijke taak om de plichten der ouders over te nemen. Sommigen hebben zich van die taak voortreffelijk gekweten. Toen de jongelui vgn 12 jaar uit de vrou wenkampen weg werden gehaald, bezorgde dat aan tallooze moeders een zware, zware dpg. Toen .de jongelui terugkwamen na de bevrijdimj heb ik vele moeders met tranen van dankbaarheid in deK oog en hooren zeggen, dat ze de jongens verrijkt hadden terug ontvangen en dat God hen jeugdleiders had doen ontmoeten, die voor. hen tot groote zegen waren geweest. Temidden van de jongélui in de kampen heeft God gezorgd voor de vorming van jonge vrij willigers voor zijn Rijk, vrijwilligers, die naar de wooi'den van een bekend Amerikaan willen wagen, niet het avoptuur met de oudere generaties, niet het avontuur met zichzelf, niet het avontuur met de aft- goden, maar het avontuur met God. De schrijver van dit rapport heeft in de kampen vaak verteld van de Amsterdamsche Jeugd-conferentie van 1938 „Christus Victor". In de kampen van Indië zijn vele jongeren de volgelingen van dien Christus victor geworden. 8. De samenwerking tusschen de Protestantsche Kerken. Wie de gegevens van de verschillende kampen over ziet, wordt zeer getroffen door het feit, dat in het algemeen de samenwerking tusschen de Protestantsche Kerk van Ned. Indië, de Gereformeerde Kerken en het Leger des Heils uitstekend is geweest en dat de ervaring van de werkelijkheid en de mogelijkheid dier •samenwerking een diepe dankbare, vreugde heeft ge geven. In de meeffè kampen waren Kerkelijke Com missies, die gezamenlijk de diensten régelden, program ma's voor kringen en lezingen opstelden, diaconaal werk opzetten enz. In sommige kampen waren kampkerkeraden, be staande uit leden van beide kerken, die samen de Kerkelijke zaken regelden en zelfs het doen van be lijdenissen beschouwden als een afleggen van belijde nis ten overstaan van de Kampkerk. In andere kam pen werkten we-1 aparte Kerkeraden, mgar overal werkte daarnaast een coördineerende instantie. Onvergetelijk zijn de gezamenlijke Avondmaalsdien sten. Deze werden ernstig voorbereid op de basis van de Bijbel en de Belijdenis der Calvinistische Kerken. In enkele kampen leidde het samenwonen van de predikanten van» beide Kerken ertoe dat een studie club werd gevormd, waarin de vraagstukken, die de eenwording der kerken belemmeren of bevorderen, aan de orde werden gesteld. Vragen van belijdenis, Kerkenorde, Kerkelijke tucht, verhouding van Kerk en Staat, enz.- enz. In één der kampen op Java werd besloten om de samensprekingen ook na afloop van de oorlog voort t" zetten. In Makassar werd in een interneeringskamp een motie aanvaard, waarin aan de Zendende instan ties en de kerken het verzoek gericht wordt, afge vaardigden te willen, benoemen om gezamenlijk be sprekingen te voeren over Kerkelijke eenheid volgens bepaalde richtlijnen, die in dat kamp werden opge steld en die ongetwijfeld in de Kerkelijke Pers t.z.t. zullen worden gepubliceerd. Samenvattend kan men zeggen, dat overal de be hoefte ontstond om na de ervaren gemeenschap de Status Quo van de Kerkelijke verdeeldheid niet zon der meer te aanvaarden, maar met grooter ernst dan tevoren te zoeken naar de weg om in gehoorzaamheid aan God, de eenheid der Kerk te bouwen. Ook is in de kamden een groote belangstelling voor de oecu menische beweging ontblqeid. Toen de Japanners ons volstrekt isoleerden van ons Nederland en de wereld, toen werd des te meer de gemeenschap der heiligen revëel voor ons en werden de omtrekken van de Wereldkerk duidelijker zichtbaar. Deze belangstelling zal als God ons nog een plaats in Indië laat. zonder twijfel ook vruchtbaar worden en zich concretiseer en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 1