KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN PREDIKBEURTEN. een vrouwen-zendingsbijeenkomst meegemaakt die me tot jaloerschheid prikkelde en' deed vragen „Zou dat bij ons nu ook niet mogelijk zijn Een kerk vol met vrouwen, louter uit belangstelling voor de zending "Een vssuwelijke dominee, die met bezielende liefde de roeping ran Christus op aller harten bindtEn daarna een gezellige tea. Laat ik die dame die daar sprak maar noemen het is the Rev. Joyce Rutherford. Ze is secretaresse van de groote London Missionary So ciety. Dat is het Londensche Zendingsgenootschap dat hoofdzakelijk uitgaat van de Independenten, menschen die wat de leer betreft vlak bij ons staan, maar wat kerkregeering betreft, op de zelfstandigheid van de plaatselijke kerk heel .stprk de nadruk leggen. Dat Londensche zendingsgenootschap heeft het vorige jaar December zijn 150-jarig bestaan gevierd. Dat was een geweldig feest. Van alle landen van de wereld waren er menschen gekomen die allen hun eigen nationale vlag bij zich droegen en toen zich groepeerden om een geweldig kruis. De Hervormde broeders in ons land zonden Ds J. J. Stam van Rotterdam. Of iemand van ons vertegenwoordigd was weet ik niet. Hun terrein is China, Indië (Engelsch), Africa en Ocianië. Een geweldig veld. Later hoop ik wel eens iets meer te vertellen van de werkmethode en geschiedenis van dit wakkere genootschap. Maar we willen niet nalaten hen ook nu nog van harte geluk te wenschen niet dit jubileum. Honderd duizenden zijn door de arbeid van dit genootschap tot den Heiland gebracht. De hoogste vertegenwoordigers van Engeland wgren aanwezig en wie de verslagen in de prachtig uitgevoerde en pak kende zendingsbladen leest, die verstaat welk een prachtige organisatie the London Missionary Society is. Moge God de Heere het ook verder tot rijken zegen stellen. Amerika eh Zwitserland. Ik wil eindigen met de mededeeling dat we ook weer contact konden krijgen met Amerikaansche kerken, speciaal de 'Christelijk Ge reformeerde kerk. De leidende figuw in zendingszaken aldaar is Dr Henry Beets. Het gedeeltelijk Engelsch, gedeeltelijk Hollandsche zendingsblad werd ons weer .gezonden. Daarover een volgende keer iets. Ook uit Zwitserland ontvingen we verschilende goed uitge voerde zendingsbladen. We hopen later iets van den inhoud u mede te deelen. A. H. OUSSOREN. RAPPORT VAN Ds J. VERKUÏJL UIT INDIË. EENIGE MEDEDEELINGEN over de kerkelijke arbeid en de geestelijke stroomingen in de Burger-interneeringskampen in Indië. 5. De houding van de bezetter t.o. kerkelijke ar beid in de. kampen. Van het begin af aan bleek, hoezeer het de Nip- ponsche autoriteiten te doen was om een geestelijke en lichamelijke uitmoording van de Westerlingen te bewerkstelligen. Geestelijke uitmoording, dat woord wordt mét opzet gekozen. In Holland heeft de bezetter gelukkig vergeefsch gepoogd om de ideologie van het Naziisme op te dringen aan het Nederland- sche volk. De Japanners hebben natuurlijk gepoogd hun idiologie aan het Indonesische volk op te dringen. T.z.t. zal er wel gelegenheid zijn daarop in ander verband terug te komen. Maar ze hebben nooit ge poogd ons Nederlanders te bewegen om mee te doen aan de primitieve zelfaanbidding van hét Japansche volk, die Shintoisrae heet. Dat zou ook in strijd ge weest zijn met het wezen van die religie» Wij zijn als Westerlingen, volgens de Schemita van de Japan sche ideologie injmers de barbaren, die verdreven, gedood en uitgemoord moeten worden. Toch voelden ze, dat er in het vervloekte Westen, geestelijke mach ten werken, die het geheim van dat Westen zijn. Welnu, die krachten moeten gesloopt worden. Boeken mochten niet gelezen worden. In vele kampen werd het houden van samenkomsten -absoluut verboden. Toch w^tden in Ae practijk kerkelijke samenkomsten eenigszins gerespecteerd. Eindelijk kwam een algemeen voorschrift, dat slechts liturgische samenkomsten mochten worden gehouden. In sommige kampen was men door de strenge controle gedwongen zich aan dien regel te houden. In de meeste kampen echter heeft men zich aan deze regel nooit gestoord en is de prediking, ondanks alles, tot het einde toe, voortgegaan. Bijzondere vermelding verdient een gebeurtenis in het beruchte Tjidengkamp, het grootste vrouwenkamp van Batavia. Daar werd het houden van" Godsdienstige samenkomsten kras verboden en onmogelijk gemaakt. Toen liet een der daar wonende predikanten zijn preeken in vele ge typte exemplaren rondgaan. De Japanners kwamen daarvan op de hoogte. Allen, die die preeken lazen moesten aantreden. Honderden traden aan, ook vélen, die de preeken nooit lazen kwamen uit gevoelens van solidairiteit naar voren. De Jap zat er mee. Het eind van het liedje was, dat hij 20 geestelijke arbeiders en arbeidsters uit dat kamp verwijderde en daarmee trof hij inderdaad dat kamp op heftige en geraffineerde wijze. Het cynische plan tot geestelijke uitmoording van de Europeesche groep is niet gelukt. Wat de menschen ten-kwade dachten, dacht God ten goede. Juist dat plan prikkelde tot verzet en tot waardeering van de Dienst des Woords. 6. De uitwerking van de Kerkelijke arbeid. Het is moeilijk, zoo niet onmogelijk, om de uitwer king van de verkondiging van het Evangelie te be schrijven. Toch mag en moet iets gezegd worden over wat zichtbaar werd voor menschelijke oogen. Veler leven heeft een verdieping ondergaan. Routine Chris tenen werden vaak tot levende Christenen en beleef den een geestelijk réveil. Menschen, die wegens ón wetendheid of standshoogmoed mammondienst of in- tellectueele bezwaren tevoren afwijzend stonden, tra den nader en telkens zag men hoe hongerige en dor stige menschen voorover bogen om te drinken van het water des levens, dat onuitputtelijk is in Christus. Onvergetelijk zijn de vele kerkdiensten, waarin men schen Uit alle rangen en standen van de Indische samenleving belijdenis deden van hun geloof of ge doopt werden. Het aantal daarvan loopt in de hon derdtallen. Smalend werd soms gesproken van kamp- bekeering of kampvroomheid. „Denkt U dat deze be keeringen stand zullen houden als de wereld straks weer met haar invitaties komt", zoo werd vaak ge vraagd. Niemand kan die vraag exact beantwoorden. Hoe velen zijn niet reeds heengegaan van hen, die in den kamptijd tot belijdenis van hun geloof kwamen Hoe zal het zijn met de anderen, die God nog het leven liet? Gissingen daarover hebben geenizin. Het heeft meer zin om te bidden en te arbeiden, opdat ze houden, wat ze verwierven in de kampen. Afgezien van het feit, dat de Evangelie-Verkondi ging leidde tot geloof en bekeering bij velen, kan ge zegd worden, dat er van de kerkelijke arbeid een bederfwerende en remmende invloed is uitgegaan, tegenover de demoraliseerende krachten van het kamp leven. Men kan over het moreele peil van het kampleven een pessimistisch beeld teekenen. Hebzucht, egoisme, liefdeloosheid, misteekenden de kampgemeenschappen zeer. Toch is het moreele peil velen meegevallen. Het lijkt me niet overdreven te zeggen, dat de Kerkelijke arbeid meegewerkt heeft aan het bevorderen van het morele peil en dat die arbeid preventieve invloed heeft gehad tegen de krachten van onreinheid, bederf en verwildering. Tallooze getuigenissen van kampgenoo- ten zouden deze bewering kunnen bevestigen. 7. De jeugd-arbeid. Wie onder de oudere generatie gewend was klaag liederen over de jeugd aan te heffen, vond in de kam pen meer nog dan anders, aanleiding daartoe. Respect voor de ouderen verdween bij vele jongelui en als men hun argumentatie hoorde, dan was het niet moei lijk om het te begrijpen. Het kampleven demasqueerde heel veel ouderen. „Karakters werden naakt uitge kleed". Jonge menschen hebben scherpe oogen. Zede lijke verwildering, ruig egoïsme en synisme waren onder de jongeren makkelijk aanwijsbaar. Maar er is pok aanleiding om een loflied op zeer vele jongeren te schrijven. Ondanks allerlei verplichte corvee's werd door tientallen hard gestudeerd en met succes gestu deerd. Prachtige kameraadschap ontbloeide. Tusschen ouders" en kinderen in de kampen zag men soms ver houdingen van hartelijkheid, hulpvaardigheid en open hartigheid, die grensden aan het ideaal. Nuchtere werkelijkheidszin begrip voor de nooden van dit land en voor de verhoudingen tusschen de bevolkings groepen trof men soms bij jongeren meer aan dan bij de ouderen. Dat de koloniale verhoudingen totaal moeten geliquideerd worden en dat het ideaal moet zijn het in vrijheid samengaan van Nederlanders, Indonesiërs en Chineezen begrepen de jongeren beter dan de ouderen. Ze' hadden immers op hun scholen de ongegrondheid van het Europeesche superioriteits gevoel al vaak aan den lijve ondervonden in hun contaet met jongelui van ander ras. (Wordt vervolgd) AGENDUM van de vergadering der classis Middelburg, op Woensdag 13 Februari 1946, des vóórm. negen uur, in de consistoriekamer van de Hofpleinkerk te Middelburg. 1. Opening door de roepende kerk van Domburg. 3 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Samenstelling van het Moderamem Praeses dr A. H. Oussoren. Assessor drs K. Kraan. Ie Scriba, ds A. Koning. 2e Scriba ds Ar C. Heij. 4. Peremptoir examen van den Eerw. Heer J. W. Deenik, ber. pred. te Oostkapelle. Predikatie over: Jesaia 18:4, 5. Exegese O. Test, dr A. H. Oussoren Jeremia 35, 36. Exegese N. Test. sbs.K. Kraan: Opènb. 3, 4. Dogmatiek ,dr N. J. Hommes^ SymboJiekds M. Vreugdenhil. Ethiek ds Th. v. Andel. Kerkgeschiedenis ds J. E. Visser. Kerkrechtds Th. v. Andel. Kennis der H. Schriftds J. Bloemkolk. Ambtelijke vakken ds A. Koning. 5. Lezing en vaststelling der notulen. 6. Behandeling der ingekomen stukken. 7. Instructies. 8. Rapporten. 9. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. 10. Aanwijzing roepende kerk en vaststelling der vol gende vergadering. 11. Persoonlijke rondvraag. 12. Lezing der korte notulen. 13. Sluiting. Namens de roepende Kerk van Domburg, Ds J. E. VISSER, praeses. J. BOSSELAAR, scriba. TWEETAL te ZonnemaireCand. Becker te Amsterdam. Cand, v. d. Meulen t,Q Katwijk aan Zee. BEROEPEN te Veere Ds J. C. Streefkerk te Lobith. te ZonnemaireCand. Becker te Amsterdam. Zondag 3 Februari 1946. CLASSE MIDDELBURG Middelburg. Collecte Bouwfonds. Hofpleinkerk 9 30 uur 5.30 uur Noorderkerk 9.30 uur 2.30 uur Arnemuiden 10 en 2.30 uur Woensdag 2.30 uur Dr A. H. Oussoren Dr A. II. Oussoren Ds P. M. Veldhuijzen te Monster Ds A; Koning Huwelijksbevestiging Domburg (R.K. Kerk) 11 en 3 uur Ds J. E. Visser Voorber. H. Av. Gapinge 2 uur Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds K. J. Kraan Koudekerke 10 en 2..30 uur Ds A. C. Heij Sink'Laurens 10 uur Ds A. Koning Voorber. H. Av. 2.30 uur Ds A. Koning Meliskerke 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10 uur 2.30 uur Souburg 10 uur Leesdienst 1.30 uur Ds Th. II. van Andel Vlissingen (Nieuwe Kerk Wilhelminastraat) 9.30 en 2.30 uur Veere 9.30 uur Ds Th. II. van Andel Voorber. H. Av. Vrouwenpolder 11 en 3.45 uur Westkapelle 9.30 uur Ds J. E. Visser 2.30 uur Leesdienst CLASSE AXEL. Aardenburg 10 uur 3 uur Axel 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Oostburg (in „Pro Rege" 10 2.30 uur Schoondijke 11.30 en 3 uur Zaamslag 10 en 3 uur Zoutespui 10 en 2.30 uur Leesdienst Ds A. A. Oostenbrink CenU. J. H. Slager te Soestdijk dhr. Vingerling te Goes uur Ds.A. A. Oostenbrink Leesdienst Ds D. de Vries Ds A. B. W. M. Kok Ds Lanning te Fijnaart CLASSE GOES. Baarland 10.30 en 3 uur Borssele 10 uur 5.30 uur Driewegen 10 en 2.30 uur Goes 9.30 en 3 uur Ds W. J. de R-uiter Leesdienst Ds Joh. Booij Ds E. Beukema Bed. H. Av. en Dankz. Bevestiging ambtsdragers Ds J. J. Ritsema te Genderen Zondag 27 Collecte Theol. Fac. V. U. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds A. Scheele Kattendijke 9.30 uur Leesdienst Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 10 en 2.30 uur Leesdienst Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Leesdienst Wemeldinge 10 uur Ds M. P. van Dijk 2..30 uur Ds M. P. van Dijk Bevestiging Ambtsdragers Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. van Heiningen CLASSE THOLEN. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds C. J. v. d. Boom te Lunteren Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds D. Kuiper CLASSE ZIERIKZEE. Colijnsplaat 10 en 2.30. uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 10 en 2.30 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 3.30 uur Ds II. Veenstra Ds L. Dorst Ds H. C. Voorneveld Ds II. Scholing Leesdienst Leesdienst Ds II. v. d. Berg Bed. II. Av. en Dankz. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Leesdienst

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 3