VAN VERRE EN NABIJ. als de schaduwen zwaar vallen. Door het Woord staat de opstanding van Jezus Christus uit den dooden als een rots van behoud in allen nood. Door het Woord is er vertroosting, al lijkt het Woord soms gebonden. Is het niet gebonden, als Jezus Christus op Zijn kruisweg gaat Als Johannes op Patmos gevan gen is? Wij hebben ook onze ervaring van gebonden gezanten. Maar het Woord is niet te binden. De zeelen worden verteerd als een snoer van grof vlas. En dat Woord heerscht in de Kerk. Als zij het Woord tracht in te kapselen en te begrenzen, ver wereldlijkt zij. Een gezant in eep, keten is niet het ergste, maar dat wij ons onttrekken aan het Woord. Dat is de benauwing van de dwalende middeleeuwen, dat het Woord zich niet laat binden,.maar over 1483 en 1517 heen den weg naar de toekomst vindt. Niet Erasmus, maar Luther, die op den Wartburg den Bijbel vertaalt, is dienstknecht des Heeren. Het onge bonden Woord is de vertroosting der Kérk. Maar tegelijk ook haar binding. Het is de verant-N woordelijkheid der Kerk, dat zij geen spel met het Woord mag bedrijven. Zij gaat de toekomst niet in 'met de verwachting van Christus' activiteit in de wereld. Niet de menschen zijn beslissend, maar het Woord. En het Woord is geen nieuwe wet, want het is het Woord van Jezus Christus, Die Zijn kleed in bloed heeft geverfd tot verlossing der wereld. Hij roept ons tot het gebed, dat we alleen de binding aan Zijn Woord zullen hebben, in de bewaring der belijdenis, zonder onzuivere motieven. Het Woord waarschuwt ons voor een ziekelijke miskenning van de belofte eh een intellectueele overschatting van de kennis zonder liefde. Het waarschuwt, tegen indivi dualisme en hiërarchie. Het dringt tot vurig gebed, dat de- heerlijkheid van Jezus Christus gezien zal worden. Daarin is de eenige vertroosting en de eenige uitweg. 't Is stil in de kerk onder deze preek. De gemeente spant zich in om deze rijke gedachten, die voorrecht en roeping vertolken, te verwerken en mee te nemen. Dan noodigt de prediker ons uit tot het gebed, als wij staande zingen Wij zullen in Zijn woning gaan, Ons buigen, waar Zijn troon zal staan, En bidden voor Zijn voetbank aan. s- Sta op tot Uwq rust, o HEER, Met d'arke van Uw sterkt' en eer. En nu bidden wij, om Gods bijstand voor de Sy node, voor de leden van 't möderamen, voor de een heid der Kerken, voor hen, die heengingen. Wij belijden onze schuld en roepen God om Zijn ont ferming aan voor Zijn Kerk in Nederland en in Indië. Het gebed worstelt omhoog uit den nood naar Gods troon en rust in de zegevierende heerlijkheid van Christus, Die overwint door het Woord. De slotzang onderstreept het Mijn beê, met opgeheven handen Klimm' voor Uw heilig aangezicht. Dan stroomt de kerk leeg. We zijn gesterkt en bemoedigd tot het werk, dat morgen whcht. De opening. De Oosterkerk vertoont op Dinsdagmorgen het ge wone beeld van Synode-dagen, ons in de laatste jaren vertrouwd geworden. Voor het doophek het podium van 't möderamen waarop nu de Utrechtsche predi kanten plaats nemen. In de kerkruimte de groene tafels der Synode-leden. Vooraan de lange tafel der prae- adviseerencfe hoogleeraren, die zich door 't rumoer in den lande niet lieten afschrikken. Ze gedragen zich heel behoorlijk en geven vooralsnog geen aanleiding tot kritiek. Óp de galerijen bevinden zich vrij vele bezoekers, die belangstellend toekijken hoe de Synode zich langzaamaan installeert. Dan laat Ds v. d. Vliet den hamer vallen met for- schen slag. De Synode is geopend. We zingen Gez. 8 3, 4 en 7. Merkwaardig hoe de bekende woorden van psalm en gezang ons in een bepaalde situatie bijzonder sterk toespreken. De mor genzang vertolkt wat leeft in ons hart. En het Woord des Konings, dat volgt, oefent heer schappij uit Geliefden, laat ons elkander liefhebben" (1 Joh. 4:7—5:4). Het wordt een indrukwekkend moment, als* de Sy node opstaat en haar geloof* belijdt met de klare, diepe taal ven het apostolisch symbool. We staan voor het aangezicht van Hem, Die onze Vader en onze Rech ter is. Ds Van der Vliet bidt en wij bidden mee. Als God ons niet zegent Dan houdt de nestor der pastores loei de openings rede, die herinnert aan licht en zon, glans en -jubel bij de bevrijding, maar ook aan de benauwing der Kerk, die als een mistbank is, waarin de zon nog niet doorbreken wil. 't Is ditmaal diepe ernst, ..Over groote dingen moet de Synode oordeelen. Wie zou iets anders begeeren dan herstel van de eenheid, in de handhaving der Waarheid. Dan herinnert van der Vliet aan 't Woord van den Heiland „Indien gijlieden in Mijn Woord blijft, zoo zijt gij waarlijk Mijn discipelen en zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken" (Joh. 8 31, 32). Deze appèl-synode heeft geduld, liefde en ver draagzaamheid noodig. En vooral den Heiligen Geest. Met haar belijden van Jezus Christus en de verzoening met God in Hem staat de Kerk in 't centrum van wereldleven, terwijl de stroom haar tegen is. Daarom is de verantwoordelijkheid groot. De appèl-synode moge een herstel-synode 'worden. Gods genade be- giftige haar met reformatorische bezieling en verblijde onze Kerken door Zijn vruchtbaren zegen over haar arbeid. Men verwacht veel van de Synode, zij ver wachte het van den Heere in 't belijden Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft. En dan zij de genade van onzen Heere Jezus Christus en de liefde van God en de gemeen schap des Heiligen Geestes met u. Het möderamen gekozen. De verkiezingvan het möderamen, die nogal .wat tijd in beslag neemt en als steeds een ietwat romme lig en aanblik aan de eerwaarde vergadering geeft, biedt gelegenheid om de Synode vanaf het podium eens wat nauwkeuriger te obsefveeren. Er zijn. niet weinige jongeren onder de broeders, die de sierlijke kroon der grijsheid nog missen, 't Is geen stelletje oudgedienden, die al vooruit weten hoe het zal gaan. Heel deze vergadering maakt den indruk, dat zij in ernst en toewijding haar arbeid verrichten zal. Prof. Aalders zit intusschen druk te praten met Dr Scott, dén afgevaardigde der Schotsche kerken, in zijn ty pisch engelsche dominees-jas, met het zwarte plastron onder den hoogen, staanden boord, 't Brengt mij aan 't peinzen over de kleervrijheid, waaraan onze pastores voor niets ter wereld getornd willen zien. Ik weet het nog niet. Misschien valt er meer voor die kerkelijke uniform te zeggen,1 dan wij ons bewust zijn. Prof. Grosheide wordt inmiddels onder vuur genomen door 'n persfotograaf, die heel den morgen de Synode als zijn jachtveld beschouwt. Als een duitsche scherp schutter uit het vuurpeleton legt hij op hem aan een felle flikkering, een doffe plof en in een onbewaakt oogenblik is zijn hooggeleerde vereeuwigd in een' wel zeer karakteristieke houding, de hand boven op zijn steile haren, verdiept in een belangrijk betoog over één of ander kerkelijk probleem. Overigens komt het met het' möderamen in orde. Ds Duursema, één van de veteranen, krijgt den voor zittershamer te hanteeren. Ds Kruyswijk, een „nieuwe ling" wordt assessor. Dat hij niet opgeblazen "\fcorde Een beetje tegenstribbelend om het vele werk, dat zij bij hun drukken arbeid niet meer kunnen vertouwen, nemen Dr Hoek en Ds van der Woude zitting als scriba. De voorzitter aanvaardt de leiding met een toespraak, waarin hij er op wijst, dat de neiging in den lande aan het licht trad om jongeren naar voren te schuiven. Toch acht hij het wijs van de Synode, dat zij den band aan 't verleden niet doorsnijdt, al wil hij daarmee niet zeggen dat het wijs is die continuïteit in zijn persoon te zoeken. Er is veel afgebroken, maai de Heere geve ons, dat wij in den weg van hartelijke verootmoediging en geloof de eenheid bewaren en terug mogen vinden hen, die heengingen. Daarna betuigen de Synode-leden door opstaan hun instemming met de drie Formulieren, van Eenighdd. Een kort moment, maar 't is een zwijgende, heilige eed voor 't aanschijn des Heeren, Die alles ziet en hoort. Een groet uit het buitenland'. Aan het begin van de middagvergadering spreekt Reverend Dr Scott namens, de Geref. Kerk van Schot land. Hij herinnert aan de oorlogsjaren, waarin de Nederlandsche minister-president, Prof. Gerbrandy, wiens resolute houding diepen indruk maakte op het Engelsche volk, lid van zijn gemeente in Londen was. Er is bewondering in Engeland voor 't geestelijk ver zet der Nederlandsche Kerken tegen het nazidom. De Schotsche kerken .verstaan, dat dit verzet gevoed werd uit de kracht Gods en daardoor voor Zijn Koninkrijk van groote beteekenis was. Ook vandaag is de eenige hoop voor wereld en menschheid alleen te vinden in Jezus Christus. Hij is de wijnstok en wij de ranken. Prof. Aalders beantwoordt dit sympathieke, pittige woord met een vlotte toespraak in 't Engelsch, waarin hij wijst op de overeenkomst in de wijze van optreden, karakter en historie tusschen de Schotsche en de Nederlandsche Kerken. Hij bidt den broederen overzee Gods zegen toe. Nu volgen van de moderamentafel een aantal technische mededeelingen over de werkwijze van de Synode. Commissies worden benoemd, voorzitters aan gewezen. Het kost heel wat inspanning voor een Synode om op gang te raken en een gat te eten in den allesbehalve licht-verteerbaren rijstebrijberg der ingekomen stukken, die uit allen oorde toegevloeid zijn. Maar morgen kan de Synode toch, als alles verloopt „volgens de plannen", aan den slag gaan. De J. Brieven. Ditmaal begin ik met het nabije. Onder de brief die veertien dagen geleden gedeeltelijk werd afgedrukt en die ongeveer na 8 weken wachtens in de Kerkbode kon worden opgenomen, stond „wordt ver volgd". Deze brief is echter verouderd en daar er gelukkig weer een lange brief van Ds van Nes is binnengekomen, zullen we die oude maar niet. meer vervolgen. Die laatste brief heb ik laten drukken, wat echter ook weer eenige weken wachteps kostte, maar we zijn dan nu zoover dat- deze-' laatste brief van December plus "een brief van Dr Dreckmeyer aan alle kerken in Zeeland, Brabant en Limburg is toe gezonden. Ieder gezin kan dien brief bij de kerkeraad of zendingscommissfé verkrijgen. ,Wie dien brief leest zal wel heel dankbaar zijn, dat Ds van Nes, met zijn vrouw en kinderen naar we hopen, op 10 Februari D.V. in Amsterdam zal aankomen, waar ondergetee- kende hem zal verwelkomen namens de zendende kerk. Het zal zeker wel eenigen tijd duren voor onze broe der en zuster, die niet weinig van de ontzaglijke span ningen der laatste maanden en jaren geleden hebben,"' in ons midden terug kunnen zijn. Men valle Ds van Nes dus voorloopig niet lastig met aanvragen voor spreekbeurten enz. Wèl wil ik het adres van -zijn te huis hier doorgeven alsook dat van het tehuis van zijn vrouwDs C. van Nes p.a. W. van Nes Czn, Vlie landstraat 24, Zaandam., En het adres van het tehuis van Mevrouw van Nes is Mevr. P. de Putter Dieleman,- Scheldekacje 24, Terneuzen. Ze zullen het zeker op prijs stellen indien u na al de brieven die zij ons zonden, van uw medeleven blijk geeft. Boeken. In de tweede plaats ligt hier voor me een schrijven van het Zendingscentrum waarin gevraagd'" wordt ,om goede theologische boeken. Nagenoeg alle bibliotheken van de zendingsarbeiders en predikanten van de Hollandsche kerken in Indië zijn door de oor logshandelingen verloren gegaan. Wanneer we hier in het Zuiden het nu zóó doen, dat alle boeken worden opgezonden naar den koster van dé Noorderkerk, J. Volkers, die zulk prachtig wérk verrichtte in combi natie met de zendingsmeisjes, met het verzamelen en verzenden van de kleedingstukken voor de tropen, dan loopt die zaak goed. Wil men giften 'voor dit doel zenden, dan gireere ten n'ame van Penningmeester der Zendingscommissie te Middelburg"girono. 476211. met het bijschrift „boekenfonds" voor Indië. Wie persé een postwissel zenden wil, doe dit aan hetzelfde adres, maar dan moetver bij P. Wattel, Noordstraat 18. Zendingscentrum. Dan iets over het zendingscen trum. Met hét grootste genoegen ben ik daar een Maandagochtend geweest. In één woordprachtig Wat een gebouwWat een schitterende gelegenheid om te confereeren En dat gebeurt ook Tal van con ferenties worden nu al geprojecteerd En niet alleen maar predikanten en onderwijzers zullen daar kunnen samenkomen, maar ook onze jongens en meisjes. Het Zendingsblad vertelt u deze keer er heel wat va'n. Lees dat artikel eens van prof. Bavinck En de di recteur, Ds Richters heeft er slag van om de zaken daar zóó te regelen, dat alles goed verloopt. Wat een werk wordt daar verzet en wat nog een toekomst plannen Ik weet zeker dat ieder die daar .geweest is, met dankbaarheid vervuld zal zijn om het prachtige werk dat daar gedaan wordt. De Zending leeft weer, ondanks de geweldige tegenslagen, die we ondervon den hebben en nog ondervinden. En waar we voor groote moeilijkheden staan, daar is het meer dan ooit noodig dat de actie.van het thu'is-front zich goed ont wikkelt. Later wil ik wel eens iets meer zeggen van dit centrum. Saméhkomsten. Een vierde punt dat ik even wil aanstippen ,is> het feit dat hier in het' Zhiden verschil lende sprekers zullen komen. Ds Richters zal in Goes, Vlissingen en Middelburg optreden. We 'willen pro- beeren er nog een zendingsfilm bij te krijgen, maar we" weten niet of dat lukken zal. Wel zal er een heele mooie zendingsfilm vertoond worden door de Suriname- zending. We doen dat samen met onze Hervormde broeders. In het Doopsgezinde kerkgebouw bij het postkantoor zal' des middags de film voor de kinderen en in de Noorderkerk des-avonds voor volwassenen vertoond worden. Bovendien komt Ds Popma hier in Middelburg op 31 Maart voor de Zendingscommissie en gaarne zal hij vóór en na dien datum, op andere plaatsen voor de zending optreden. Wanneer er zendingscommissies met hem corres- pondeeren willen dan is hier zijn adres Ds R. W. Popma, Eikengosscheweg 172, Hilversum. Öok ondergeteekende zal in verschillende plaatsend- iets van de Zending gaan zeggen. En ook zal in Februari' de vergadering van het Zendingscomité met deputatèn gehouden, waar we onze beide zendelingen naar we hopen zullen ontmoeten) terwijl als voorloo- pige datum van de vergadering van alle Zendings commissies van Walcheren is vastgesteld Woensdag avond 20 Februari des avonds half acht. Mogen we nu met klem verzoeken aan alle. Zendingscommissies op Walcheren aanwezig te zijn. Wanneer men nu die datum noteert, dan hebben we. misschien kans dat verschillende zendingsplannen kunnen worden bespro ken en kunnen we elkander helpen voor de toekomst. Dus we mogen rekenen op uw aanwezigheid Stille Zuidzee en Indië. Nu nog iets over hetgeen verder afligt. Laten we heel ver weg beginnen. In de Stille Zuid zee waar het de laatste jaren niet zoo heel stil meer was, is het woord „het bloed der martelaren is het zaad der kerk" wel heel sterk bewaarheid. Toen in 1938 de zendeling John Williams daar het Evangelie ging prediken, werd hij weldra vermoord, omdat men hem voor een houthandelaar aanzag. Enzelfde lot onderging G. R. Goddon met zijn jonge vrouw, in 1861, toen ze de vertaling van de Evangeliën Lucas en Johannes en de Handelingen der apostelen hadden beëindigd. In 1872 werd de zendeling James Douglas vermoord. Deze man herzag de bijbelvertaling van zijn voorganger en toen hij de woorden neerschreef „Heere reken hun deze zonde niet toe", spleet een inboorling zijn schedel met een bijl. Maar na deze offers bracht de akker plotseling vrucht op. Eiland na eiland werd voor het kruis veroverd, in 22 ver schillende talen werd de bijbel overgezet en duizende menscheneters werden tot den Christus der Schriften bekeerd. Van de 60.000 inwoners zijn er nu 25.000/ christen. Onze mannen moeten terug uit Indië. Anderen lie ten er hun leven. Ds Verkuyl schreef aan het eind van zijn rapport over den toestand van de kerken in ons Indië „Dwars door de verwarring heen voert God~~3e Heere zijn plan uit". Wie dat gelooft en de historie der zending ziet, weet zeker dat ook vandaag het Koninkrijk Gods komt. Hun lijden is niet tevergeefs. v Engeland. In Engeland heeft men tal van Zen dingsgenootschappen. Over het algemeen kan men zeg gen dat daar de zending bloeit. Prachtig uitgevoerde zendingsbladen liggen Lier voor me. Vooral de vrou- wenzending leeft daar. Meerdere malen heb ik zulk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 2