ZEEUWSCHE t KERKBODE UITGAVE VAM DE DER GEREFORMEERDE PA RTICU LIERE K ERK EH 1 n 5 Y n O D E Z E E L A MD EErj DAG in UVE VOOR HOVE No. 27 VRIJDAG 11 JANUARI 1946 1ste jaargang HoofdredacteurDr N.„J. HOMMES. Redacteuren: Ds JOH. BOOIJ, Ds W. M, LE COINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds J. A. TIEMENS Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg Abonnementsprijsper halfjaar bij vooruitbetaling f 2,50. Afzonderlijke nummers 10 ct. Advertentiën 20 ct. per regel Berichten, opgaven predikbeurten enz. tot rfRsdagmorgen te zenden aan de drukker? Littooij Olthoff, Middelburg, Spanjaardstraat 47. Telefoon 2438. Giro 42280 ONGETROOST WEENEN. Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm Rachel be weende hare kinderen en wilde niet, vertroost wezen, omdat zij niet zijn. Matth. 2:18. God gaf Zijn Zoon voor zondaren. Zondaren willen van nature deze gave niet. Zij beramen aanslagen. De kreet aan het einde van Jezus' leven „Weg met Hem, Kruis Hem" is er reeds in den aanvang. Herodes gaat over' tot een bloedbad. Hij verdraagt geen risico's en daarom moet hij consequent zijn Alle kinderen van twee jaar eil jonger afslachten Dit bloedbad aan het einde van Herode's leven is voleinding van zijn leven. Het is de vloek van de booze daad, dat zij altijd opnieuw het booze baart. Herode's levereis geweest één-opeenstape ling van bloedschulden. Verwanten vermoord, eigen vrouw omge-' bracht, schoonmoeder gedood, ten slotte eigen zoons. Trieste balans van een mensch, die ver teerd wordt door angst zich .zelf niet te' kun nen handhaven. a Zulke menschen hebben maar één argu ment bruut geweld. Het heeft zich ook uitgeraasd tegen het kind Jezus. De vrede op aaide gaat door bloed en vuur en rookdamp. Kerstheerlijkheid is geen sprookje. Zij plaatst ons vooreen rauwe werkelijk heid. De zaligheid moet "zich een weg banen door een wereld van moed en geweld. Het was toén zoo, het is nu niet anders. Wat zullen wij tot deze dingen zeggen Zullen wij ons'geërgerd afwenden en zeg-^ gen ,,-I§ dat nu, vrede op aarde Het is de ergernis aan het Evangelie. Israël heeft er zich den dood aan gegeten. Het Evangelie de_ wijde verlossing door bloed en tranen is de Joden een ergernis. Mattheus herinnert aan vroeger, aan de dagen van Jeremia. Rachel, stammoeder van Israël staat op de hoogten van Rama, voorloopig concentratie kamp der ballingen te weenen. Zij weigert troost. Rachel is type van Is raël, dat in de ellende troosteloos weent, om dat het zich niet vastklemt aan de beloften Gods. Bestraffend klinkt heGWoord Gods weer houd uw stem van weenen. (Jes. 31: 16). Ongetroost weenen is daar waar het Woord Gods niet eenige troost is. Het is de tragedie van Rama. De Evangelist ziet in de kindermond een herhaling van deze tragedie. Nog weigert' Israël zich te laten troosten. Het wil een ^verlossing, die begint met het dooden van zijn- vijanden. God brengt een verlossing, die begint met het vermoorden van eigen kinderen. En toch het Woord Troost, troost mijn volk God verbiedt het ongetroost weenen. Rachel, dat is nu de strijdende kerk, moet dit weten. Rachel, weerhoud uw stem, God telt uw tranen in zijn flesch. God doet meer. Hij gaf ons Jezus, de Zaligmaker. Door Hem kan een mensch getroost weenen zelfs bij dé graven vanvermoorde kinderen. Bedrukte Rachel, schort dit waren Uw kinders sterven martelaren, En eerstelingen van het zaad,; Dat uit uw bloed begint te groeien En heerlijk tot Gods eer zal bloeien, En door geen wreedheid en vergaat. M. N. J. H. ONTSTELLENDE ONWETENDHEID Een Amerikaansche Veldprediker vertelt in 'The fanner", hoe hij onder zijn .jongens steekproeven ge nomen heeft inzake Bijbelkennis. Het is interessant, maar tegelijk ontstellend, wat hij mededeelt over de resultaten. Hij reikte aan 121 soldaten een papier uit met vragen. Deze soldaten behoorden tot onderschei dene kerkformaties of groepen. 13 van hen waren kerkelijk volkomen dakloos. 50 hadden Zondagschool- onderwijs genoten, 23 behalve Zondagschool ook nog een of andere bijbelcursus of catechisatie tijdelijk be zocht, 48 hadden er heelemaal niet aangedaan." De Amerikaansche veldprediker heeft het "examen waarlijk niet moeilijk gemaakt. De dragen, die hij zijn jongens voorlegde, waren heel eenvoudig en toch is het een zeer droef examen geworden. De resultaten bewijzefi het helaas. Hij deelt het volgende er van mede. Ofschoon de Bijbel het meest bekende boek ter wereld is, wisten 22 soldaten niet in welke twee groote deelen de Bijbel wordt ingedeeld. 63 konden de yraag hoe het eerste en laatste boek in de -'Bijbel heeten, niet 'beantwoorden. 41 waren niet bij machte in te vullen de n^men der vier Evangeliën. 62 wisten behalve de évangeliën niet nog 5 andere boeken te noemen. Ten aanzien van groote Bijbejsche figuren was het resultaat van zijn onderzoek al even droevig. Hij deelt het volgende mede 89 konden niét zeggen wie Abraham was. 77 niet, wie- Mozes, 90 niet wie David, 86 niet, wie Paulus, 97 niet wie Maria Magdalena was 48 soldaten waren niet in staat de namen van drie discipelen van Jezus te noemen. 73 wisten niet, welke discipel den Heere verloo chend had. 56 konden de zonde van Judas Iskariot niet noemen. 59 wisten, ten spijfvan de populaire spot en grap penmakerij over Jonas, niet wie Jonas was xgeweest. De Veldprediker vermeldt nog andere „resultaten." Zoo wisten 93 niet, waaraan Sodom en Gömorra bekend stonden. 92 bleven het antwoord schuldig op de vraag uit welk diensthuis het volk Israël is uitgeleid. Ondanks Kerstfeest en Mariavereering wisten 33 niet waar Jezus geboren is. 20 konden den naam van Jezus- moeder niet invullen. 83 wisten niet welke groote prediker de komst van Jezus als heraut voor- afkondigde. 81 wisten niet ho? de plaats van Jezus' kruisiging heette» 50 hadden geen weet van wat er op Goede Vrijdag is gebeurd. 36 hadden geen besef van wat Pascherr beteekende. 111 konden geen antwoord geven op de vraag naar de beteekenis van Pinksteren. Er was ook een vraag „Wat deed Christus om voor ons te redden 74 antwoordden „Hij stierf of gaf zijn leven". .30 vulden in „Stierf voor onze zonden". 17 gaven geen antwoord. Op de vraag „Wat moeten wij, doen om zalig te worden", antwoordden 100 met: „gelooven" en 21 wisten geen antwoord in te vullen. Uit de ai^twoorden op de twee laatste vragen blijkt duidelijk dat het totaal-beeld van de vage religieuze kennis bij velen nog is de herinnering* aan de waar heid, dat Christus stierf voor onze zonden' en dat wij, door geloof in Hem moeten zalig worden. Hier werkt stellig nog na, wat velen door prediking en" evangelisatie-lectuur meer dan eens hebben op gevangen. Maar wat de beteekenis van Jezus' dood is en wat geloof naar Zijn aard is, dat alles is zoek. We schreven hierboven ontstellende onwetendheid. Inderdaad, de Bijbel, het meest verkochte boek, wordt het boek, dat niemand meer kent. Deze soldaten representeeren maatschappij en kerk- groepen, waaruit zij komen in Amerika. Is het ten onzent beter Ik betwijfel het. Duizenden jonge menschen, die haarfijn namen en echtscheidingsprocedures van filmhelden en heldinnen kennen, weten bij ons evenmin vén de groote figuren van den Bijbel iets af. x Mijn volk gaat verloren, omdat het g§en kennis heeft, zucht de profeet. Liberalisme, Socialisme, Open bare school hebben deze kinderen van ons volk den Bijbel ontnomen. De smartelijke gevolgen zijn niet uitgebleven. Heidendom, compleet heidendom en onkunde in ons volk. Terug naar den Bijbel met ons volk, met onze v^eld. En andm-s geen dageraad. M. N. J. H. MEDEDEELING. In verband met hek hooge prijsniveau kunnen wij het voor-oorlogsche abonnementsgeld van ƒ4,niet handhaven. In overleg met de- Commissie van advies zijn wij genoodzaakt met ingang van. 1946 dit te ver- hóbgen met 0,25 per kwartaal. Wij vertrouwen dat onze lezers deze aanpassing aan de tijdsomstandigheden bereid zijn te aanvaarden. DE REDACTIE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 1