ZEEUWSCHE t KERKBODE
UITGAVE VAM DE
DER GEREFORMEERDE
PA RTICU LIERE
K ERK EH 1 n
5 Y n O D E
Z E E L A MD
EErj DAG in UVE VOOR HOVE
No. 27 VRIJDAG 11 JANUARI 1946 1ste jaargang
HoofdredacteurDr N.„J. HOMMES. Redacteuren: Ds JOH. BOOIJ, Ds W. M, LE COINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds J. A. TIEMENS
Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg
Abonnementsprijsper halfjaar bij vooruitbetaling f 2,50. Afzonderlijke nummers 10 ct. Advertentiën 20 ct. per regel
Berichten, opgaven predikbeurten enz. tot rfRsdagmorgen te zenden aan de drukker? Littooij Olthoff, Middelburg, Spanjaardstraat 47. Telefoon 2438. Giro 42280
ONGETROOST WEENEN.
Een stem is in Rama gehoord, geklag,
geween en veel gekerm Rachel be
weende hare kinderen en wilde niet,
vertroost wezen, omdat zij niet zijn.
Matth. 2:18.
God gaf Zijn Zoon voor zondaren.
Zondaren willen van nature deze gave niet.
Zij beramen aanslagen.
De kreet aan het einde van Jezus' leven
„Weg met Hem, Kruis Hem" is er reeds in
den aanvang.
Herodes gaat over' tot een bloedbad. Hij
verdraagt geen risico's en daarom moet hij
consequent zijn Alle kinderen van twee jaar
eil jonger afslachten
Dit bloedbad aan het einde van Herode's
leven is voleinding van zijn leven.
Het is de vloek van de booze daad, dat zij
altijd opnieuw het booze baart.
Herode's levereis geweest één-opeenstape
ling van bloedschulden.
Verwanten vermoord, eigen vrouw omge-'
bracht, schoonmoeder gedood, ten slotte eigen
zoons.
Trieste balans van een mensch, die ver
teerd wordt door angst zich .zelf niet te' kun
nen handhaven.
a Zulke menschen hebben maar één argu
ment bruut geweld.
Het heeft zich ook uitgeraasd tegen het
kind Jezus.
De vrede op aaide gaat door bloed en vuur
en rookdamp.
Kerstheerlijkheid is geen sprookje.
Zij plaatst ons vooreen rauwe werkelijk
heid.
De zaligheid moet "zich een weg banen door
een wereld van moed en geweld.
Het was toén zoo, het is nu niet anders.
Wat zullen wij tot deze dingen zeggen
Zullen wij ons'geërgerd afwenden en zeg-^
gen ,,-I§ dat nu, vrede op aarde
Het is de ergernis aan het Evangelie.
Israël heeft er zich den dood aan gegeten.
Het Evangelie de_ wijde verlossing door
bloed en tranen is de Joden een ergernis.
Mattheus herinnert aan vroeger, aan de
dagen van Jeremia.
Rachel, stammoeder van Israël staat op de
hoogten van Rama, voorloopig concentratie
kamp der ballingen te weenen.
Zij weigert troost. Rachel is type van Is
raël, dat in de ellende troosteloos weent, om
dat het zich niet vastklemt aan de beloften
Gods.
Bestraffend klinkt heGWoord Gods weer
houd uw stem van weenen. (Jes. 31: 16).
Ongetroost weenen is daar waar het
Woord Gods niet eenige troost is.
Het is de tragedie van Rama.
De Evangelist ziet in de kindermond een
herhaling van deze tragedie.
Nog weigert' Israël zich te laten troosten.
Het wil een ^verlossing, die begint met het
dooden van zijn- vijanden.
God brengt een verlossing, die begint met
het vermoorden van eigen kinderen.
En toch het Woord Troost, troost mijn
volk
God verbiedt het ongetroost weenen.
Rachel, dat is nu de strijdende kerk, moet
dit weten.
Rachel, weerhoud uw stem,
God telt uw tranen in zijn flesch.
God doet meer. Hij gaf ons Jezus, de
Zaligmaker.
Door Hem kan een mensch getroost weenen
zelfs bij dé graven vanvermoorde kinderen.
Bedrukte Rachel, schort dit waren
Uw kinders sterven martelaren,
En eerstelingen van het zaad,;
Dat uit uw bloed begint te groeien
En heerlijk tot Gods eer zal bloeien,
En door geen wreedheid en vergaat.
M. N. J. H.
ONTSTELLENDE ONWETENDHEID
Een Amerikaansche Veldprediker vertelt in 'The
fanner", hoe hij onder zijn .jongens steekproeven ge
nomen heeft inzake Bijbelkennis. Het is interessant,
maar tegelijk ontstellend, wat hij mededeelt over de
resultaten. Hij reikte aan 121 soldaten een papier uit
met vragen. Deze soldaten behoorden tot onderschei
dene kerkformaties of groepen. 13 van hen waren
kerkelijk volkomen dakloos. 50 hadden Zondagschool-
onderwijs genoten, 23 behalve Zondagschool ook nog
een of andere bijbelcursus of catechisatie tijdelijk be
zocht, 48 hadden er heelemaal niet aangedaan."
De Amerikaansche veldprediker heeft het "examen
waarlijk niet moeilijk gemaakt. De dragen, die hij zijn
jongens voorlegde, waren heel eenvoudig en toch is
het een zeer droef examen geworden. De resultaten
bewijzefi het helaas.
Hij deelt het volgende er van mede.
Ofschoon de Bijbel het meest bekende boek ter
wereld is, wisten 22 soldaten niet in welke twee
groote deelen de Bijbel wordt ingedeeld.
63 konden de yraag hoe het eerste en laatste boek
in de -'Bijbel heeten, niet 'beantwoorden.
41 waren niet bij machte in te vullen de n^men der
vier Evangeliën.
62 wisten behalve de évangeliën niet nog 5 andere
boeken te noemen.
Ten aanzien van groote Bijbejsche figuren was het
resultaat van zijn onderzoek al even droevig. Hij deelt
het volgende mede
89 konden niét zeggen wie Abraham was.
77 niet, wie- Mozes, 90 niet wie David, 86 niet,
wie Paulus, 97 niet wie Maria Magdalena was
48 soldaten waren niet in staat de namen van drie
discipelen van Jezus te noemen.
73 wisten niet, welke discipel den Heere verloo
chend had.
56 konden de zonde van Judas Iskariot niet noemen.
59 wisten, ten spijfvan de populaire spot en grap
penmakerij over Jonas, niet wie Jonas was xgeweest.
De Veldprediker vermeldt nog andere „resultaten."
Zoo wisten 93 niet, waaraan Sodom en Gömorra
bekend stonden.
92 bleven het antwoord schuldig op de vraag uit
welk diensthuis het volk Israël is uitgeleid.
Ondanks Kerstfeest en Mariavereering wisten 33
niet waar Jezus geboren is. 20 konden den naam van
Jezus- moeder niet invullen. 83 wisten niet welke
groote prediker de komst van Jezus als heraut voor-
afkondigde.
81 wisten niet ho? de plaats van Jezus' kruisiging
heette»
50 hadden geen weet van wat er op Goede Vrijdag
is gebeurd.
36 hadden geen besef van wat Pascherr beteekende.
111 konden geen antwoord geven op de vraag naar
de beteekenis van Pinksteren.
Er was ook een vraag „Wat deed Christus om
voor ons te redden
74 antwoordden „Hij stierf of gaf zijn leven".
.30 vulden in „Stierf voor onze zonden".
17 gaven geen antwoord.
Op de vraag „Wat moeten wij, doen om zalig
te worden", antwoordden 100 met: „gelooven" en 21
wisten geen antwoord in te vullen.
Uit de ai^twoorden op de twee laatste vragen blijkt
duidelijk dat het totaal-beeld van de vage religieuze
kennis bij velen nog is de herinnering* aan de waar
heid, dat Christus stierf voor onze zonden' en dat wij,
door geloof in Hem moeten zalig worden.
Hier werkt stellig nog na, wat velen door prediking
en" evangelisatie-lectuur meer dan eens hebben op
gevangen.
Maar wat de beteekenis van Jezus' dood is en wat
geloof naar Zijn aard is, dat alles is zoek.
We schreven hierboven ontstellende onwetendheid.
Inderdaad, de Bijbel, het meest verkochte boek,
wordt het boek, dat niemand meer kent.
Deze soldaten representeeren maatschappij en kerk-
groepen, waaruit zij komen in Amerika.
Is het ten onzent beter Ik betwijfel het.
Duizenden jonge menschen, die haarfijn namen en
echtscheidingsprocedures van filmhelden en heldinnen
kennen, weten bij ons evenmin vén de groote figuren
van den Bijbel iets af. x
Mijn volk gaat verloren, omdat het g§en kennis
heeft, zucht de profeet. Liberalisme, Socialisme, Open
bare school hebben deze kinderen van ons volk den
Bijbel ontnomen. De smartelijke gevolgen zijn niet
uitgebleven.
Heidendom, compleet heidendom en onkunde in ons
volk. Terug naar den Bijbel met ons volk, met onze
v^eld. En andm-s geen dageraad.
M. N. J. H.
MEDEDEELING.
In verband met hek hooge prijsniveau kunnen wij
het voor-oorlogsche abonnementsgeld van ƒ4,niet
handhaven. In overleg met de- Commissie van advies
zijn wij genoodzaakt met ingang van. 1946 dit te ver-
hóbgen met 0,25 per kwartaal.
Wij vertrouwen dat onze lezers deze aanpassing
aan de tijdsomstandigheden bereid zijn te aanvaarden.
DE REDACTIE.