BUITENGEWONE CLASSISVERGADERING. DROEVE PROPAGANDA. VERKLARING. Uït de Gemeente. UIT DE GEMEENTE. Door de samenroeping der Part. Synode op 18 Dec. 1945 te Goes, zullen de classes snel moetenvergaderen ter verkiezing van afgevaardigden en ter indiening van eventueele voorstellen." ,De tijd voor dit laatste is wel zeer kort toegemeten. De classis Middelburg is door de roepende kerk van Arnemuiden samengeroe pen op Maandag 3 Dec. des morgens elf uur, con sistorie Hofpleinkerk. - Wij publiceeren dit even met opzet, opdat de kerken alle haar aandacht kunnen wijden aan de noodzaak om zoo spoedig mogelijk in classicale vergadering saam te komen. M- S N. J. H. Het hier onder volgende papiertje werd een 14 dagen geleden toegezonden aan de leden der Geref. Kerk te Goes. Het was mij een week geleden reeds ter hand ge steld ten huize van Mevrouw van der Vegt, die o zoo begrijpelijk, diep verontwaardigd was over de infame en misleidende propaganda met leven en arbeid van haar man. Door plaatsgebrek kon ik er de vorige week niet op reageeren. Thans ontving ik van een broeder uit Goes- nog een exemplaar met een begelei dend schrijven, waarin onder meer deze door ons en allen, die de gave figuur van Ds van der Vegt gekend hebben, van harte beaamde zin- voorkomt Waarschijnlijk acht U het met mij beneden alle peil, om in de propaganda voor kerkscheuring ook te betrekken iemand, die zich niet meer verdedigen kan, maar die zeer zeker nooit om de bedoelde reden de leden der Geref. kerken zou hebben aangespoord het kerkverband te verbreken." Wij drukken dan hierbij het droeve propaganda- pamfletje af. Het conflict in de Geref. Kerken. Hierover spreekt te Goes op Vrijdag 16 November a.s., 's avonds half -acht, in dezaal van dhr. Krijger (Beestenmarkt) Ds Joh. Francke, pred.- der Geref. Kerk te Hoek (beroepen pred. te Rotterdam). Gelegenheid tot het stellen van vragen. Toegang vrij. Aan de leden van de Geref. Kerk te Goes. Broeders en Zusters, Vele gemeenteleden weten niet, wat het verschil is tusschen de „synodalen" en de „bezwaarden''. Velen weten niet, dat de Verbondsleer der „be zwaarden" en „vrijgemaakten" dezelfde leer is, die Ds v. d. Vegt U altijd gepredikt heeft ;"d.w.z. de leer van Schrift en Belijdenis (zie „Genadeverbond bij Calvijn", door Ds W. H. v. d. Vegt). Velen weten niet, dat Uw Synode de verderfelijke theorie van doopen op grond van veronderstelde we dergeboorte heeft ingevoerd als leer. Velen weten niet, dat Uw Synode leert dat de Doop, wil zij waarlijk Doop zijn, aanwezige inwendige ge nade verzegelt. Velen weten niet, dat Uw Synode leert, dat U nooit zeker kunt weten bij den Doop van Uw kind of de belofte Gods wel verzegeld wordt. 11 Uw Synode leert nl., dat de belofte alleen-gegeven wordt aan de uitverkorenen. Alleen bij de uitverkoren kinderen wordt volgens Uw Synode de belofte ver zegeld. Bij de niet uitverkoren kinderen wordt niets verzegeld volgens haar. Laat U daarom niet eenzijdig voorlichten en bezoekt bovengenoemde vergadering. Dus D.V. tot Vrijdagavond. De- Kerkeraad der Geref. Kerk (onder houdende Art. 31 D.K.O.) te «Middelburg. Het moet ons tot ons leedwezen van het hart, dat wij in den huidigen kerkstrijd zelden treuriger staal van strijdmethode hebben ontmoet als hier in dit on- noozele briefje. Wie het opgesteld heeft, weten wij niet, maar wij bekjatjen beide, den man, uit wiens pen deze drogredenen zijn gevloeid en den Kerkeraad der Geref. Kerk (onderhoudende Art. 31 D.K.O.) te Middelburg", die zoo ver verdoold is van allen Kerke- lijken weg, dat hij de verantwoordelijkheid voor dit briefje op zich nam. Wij hadden aanvankelijk het plan boven dit artikel als hoofd te zetten: Leugen en'misleiding. We zijn er van teruggekomen, omdat het ons te pijnlijk was broe ders, die nog voor kort bij ons hoorden, zoo zwaar te moeten beschuldigen en aanklagen. Helaas is de werkelijkheid zoo. De „vrijgemaakte" broeders zijn zoodanig slachtoffer van Corinthische verwarrifig en gestook, dat zij niet meer kunnen of nog erger niet meer willen onderscheiden tusschen leugen en waarheid. De onderteekenaars van deze misleidende propa ganda noemen zich De Kerkeraad der Geref. Kerk (onderhoudend Art. 31 D.K.O.) te Middelburg Ik ken in Middelburg een Kerkeraad der Geref. Kerk, 3ie al de artikelen der D.K.O. onderhoudt en als zoodanig ook bij de Hooge Overheid staat ingeschre ven. Deze staat aan dit droeve drukwerkje niet schul dig. Hij zal zich wel wachten om buiten den wettigen Kerkeraad der. Geref. Kerk te Goes om, zich met een open brief te wenden tot de led?n der Geref. Kerk als broeders en zusters. De aandacht der vrijgemaakte broeders schijnt zoo zeer eenzijdig geconc^treerd te zijn op art. 31, dat zij alle andere wetten en verkeersregeien in de Kerk blijkbaar vergeten zijn. Deze „vrijgemaakte" broeders zijn het, die dag in dag uit, ach. en wee ïoepen over de „Synodokratie" in onzeKerken, die zwaar bepleiten, dat de eenige werkelijke macht in de Kerk, die van een Kerkeraad is, Tegelijkertijd doen ze hier alsof Jezus Christus in Gces geen wettigen Kerkeraad heeft ingesteld,, geroepen om daar de Kerk te leiden en te regeeren. Wonderlijke tegenstrijdigheid. Het is altijd zoo in - de geschiedenis. De revolutie verslindt haar eigen kinderen. Het blijkt steeds meer- dat de Vrijgemaakte" broe ders met hun losgeslagen individualisme het waar achtig Kerkelijk besef en handelen kwijt zijn. Maar veel erger is dat deze broeders bij het onderhouden van art. 31 K.O., vergeten, dat ze geroepen zijn om vóór alles waarheid, en recht te onderhouden. Zeer tot mijn leedwezen moet ik zeggen, dat zij in dit druk werkje waarheid en recht met voeten vertreden. De eerste de beste buitenstaander, die met ons Ker kelijk leven niets van dóen heeft, kan dat constateeren als hij de officieele uitspraken der Synode legt naast deze beoordeeling en weergave. Hij zal moeten uitspreken, na kennis genomen te N hebben van dit propagandabriefje, dat hier van onze Synode een valsch getuigenis wordt gegeven. Het is smartelijk dit van broeders en dan nog wel van een Kerkeraad te moeten zeggen. Behalve art. 31 K.O. onderhouden deze broeders met ons ook de Wet der Heeren, ook het negende gebod naar den Heidel- berger Catechismus. Daar wordt gevraagd Wat wil het negende gebod Het bekende antwoord luidt „Dat ik tegen niemand valsche getuigenis geve, nie mand zijn woorden verdraaie, geen- achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordeele of helpe veroordeelenmaar allerlei liegen en bedrie gen als eigene werken des duivels vermijde, tenzij dat ik den zwaren.toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde". Dit drukwerkje zondigt zwaar tegen deze belijdenis. Het geeft valsch getuigenis. Het verdraait de woor den der Synode. Ik wil hier de „Vrijgemaakte" Kerkeraad der Geref. Kerk (onderhoudende art. 31 D.K.O.) te Middelburg in overweging geven nog eens na Jte lezen de groote rede van hun grooten Leidsman Profv Schilder, ge houden in 1934 bij de herdenking der Afscheiding, onder den titelDe Vocatief der Reformatie Deze rede was getoonzet op Micha 6 8, waar wij lezen Hij heeft U bekend gemaakt, o mensch(dat is de vocatief, de uitroep) wat goed is en "wat eischt de Heere van 11, dan-recht te doen, en weldadigheidx lief te hebben en ootmoediglijk te wandelen met Uwen 'God Overdenkt mijn „vrijgemaakte" broeders, die zooveel spreekt over Reformatie der Kerk, waarvoor gij het lichaam van Christus scheurt, overdenkt eens deze Vocatief der Reformatie van Uw leider. In het licht van de ware Reformatie zult gij Uw aangezicht met schaamte moeten bedekken om dit propagandablaadje. Bestrijdt ons toch met open vizier. Doet het op de Koninklijke weg, klimt op de frissche hoogten, waar beginsel tegenover beginsel wordt gesteld. Dan dienen we samen de Reformatie der Kerk. Laat ons toch waken dat we niet met een geschon den consciëntie moeten lezen het fiere Woord van^ Paulus„Wij hebben verworpen de bedekselen der schande, niet wandelende in arglistigheid, noch het woord Gods vervalschende, maar door openbaring der waarheid ons zelve aangenaam makende bij alle geivetens der menschen; in de tegenwoordigheid Gods. (2 Cor 4:2). Kunt gij dit woord van Paulus fier nazeggen met dit pamfletje in uw hand Ik geloof van niet. Eigen machtig dringt gij in Goes binnen in de schaapskooi van Christus.^ Gij tracht de schapen onder de aan spraak van. broeders en zusters, te scheiden van het herderlijk opzicht der ambtsdragers. Op welke wijze Door misleidende voorstelling van zaken. Erger, door pertinente leugens Gij bègint al dadelijk uw pamfletje te ontsieren door dén zoó tragisch verscheiden en diep betreurden Ds v. d. Vegt uit te spelen tegenover zijn gemeente. Hoe onzuiver is dat en hop .hopeloos er naast. Waarom verzwijgt gij dat Ds d. Vegt lid der Gen. Synode was, die met algemeene stemmen de door U zoo fel- bestreden leerbeslissing nam Waarom verzwijgt gij dat ook wijlen Ds v. d. Vegt zijn ja tegenover uw _neen daar mee plaatste? En sinds wanneer is een historische studie van een predikant (hier in' casu „Genadeverbond bij Calvijn" van Ds v. d. Vegt) leer der Kerk Wie uwer bewijst fin kan bewijzen dat Ds v. d. Vegt ,de sacramentsleer der bezwaarden heeft ge predikt Zijn daad als lid der Synode zegt heel andere dingen. Wie stelt de Kerkleer vast Eenpredikant, een theo loog die al studeerende zich ontwikkelt en. worstelt met allerlei gedachten Ik meen dat dat geschiedt als de Kerk als Kerk vergadert en haar officieele uitspraken doet en deze proclameert. Gij ontziet U niet Opi Ds v. d. Vegt voor uw revc- lutiewagen te spannen. Ik zég U,'indien hij nog leefde, hij zou op uw kerkverscheurende actie al de kanonnen en al het vuur van zijn liefde voor onze kerken openen. Gij waagt het om deze man, die zich zoo diep ver schanst had in de 'Reformatorische theologie, die de Kerk liefhad boven alles 'op aarde, gij waagt het om deze man te annexeeren als advocaat en procureur voor uw Kerkverwoestend werk Indien hij nog leefde en gij zoudt hem wijzen op bepaalde uitspraken in zijn geschriften, dan zou hij u antwoorden Broeders, de Kerk heeft gesproken en haar woord is daarmede ook rechter o^er u"& en mijn gedachten. Ja als hij nog onder ons leefde en op bepaalde punten eenig bezwaar zou hebben, ja al zoiu-hij tien maal meer bezwaard zijn dan gij, dan 'nog zou hij tegenover uw kerkscheuring zijn toornig neen hebben laten hoorenGij waagt het U te beroepen op de prediking van Ds v. d. „Vegte. Weet ge'wat nóg de vrucht is van die prediking, daar in Goes Dat gij met uw onwaarachtige propaganda aldaar géén voet aan de grond krijgt en dat de overweldigende meerder heid zoo groot ontzag heeft voor het lichaam van Christus, dat zij liever hun eigen handen laten afslaan eer zij met het hakmes losslaan op het lichaam van Christus Dat zijn de feiten, mijn „vrijgemaakte" broeders Denkt daar eens over na als ook over de Vocatief der Reformatie. Tenslotte nog even een blik op de rest om een paar leugens te ontmaskeren. Ik vraag U .Waar heeft de Gen. Synode der Geref. Kerken de verderfelijke theorie van doppen op grónd van ver onderstelde wedergeboorte ingevoegd als ieer Wijs mij aan de officieele uitspraak, noem de zitting, waarin dit plaats vond Zoodra ge mij dit aantoont, zal ik in den Kerkelijken weg een gravamen indienen. Gij kunt het niet, omdat heel die bewering een per tinente leugen is. Zeg mij, waar de Gen. Synode der Geref. Kerken ergens geleerd heeft dat de Doop, wïl hij waarlijk Doop zijn, aanwezige inwendige genade verzegelt. Wijs mij de officieele uitspraak aan, noem mij de zitting, waar dit plaats vond. Gij, kunt het niet. Gij moet het antwoord schuldig blijven, omdat het niet waar is, maar verzonnen. De rest van uw open briefje, is ook zoo zwanger van onjuiste en verkeerde voor stellingen, dat ik neg bladzijden noodig zou hebben om dat recht té zetten. Mijn „vrijgemaakte" broeders, staakt- deze droeve propaganda. Gij broeders, onderhoudend art. 31 D. K.O., vergeet toch bovenal niet in den Kerkelijken strijd de Vocatief der Reformatie. Wat eischt o mensch de Heere anders va'n U dan waarheid en recht te onderhouden Staakt dit onwaardig gedne, waarmede gij geen der art. der D.K.O. onderhoudt, maar alle met voeten treedt. Dit blaadje is jammerlijk en gij ontsiert U zei ven er mee. Hiervan kan helaas saamvattend maar één woord gezegd Ikab'ood, de eer-, is weg. M. N. J. H. Ondergeteekenden verklaren, dat zij na broederlijk overleg tot overeenstemming gekomen zijn inzake een geschil dat tusschen hen rees. Eerst ondergeteekende neemt met behoud van be zwaren, de passage over „geraffineerde journalistiek" van den heer W. C. F. Scheps, voorkomend in de Zèeuwsche Kerkbode van 12 Oct. '45. als bewust boos opzet veronderstellend, als onbroederlijk, terug. De tweede ondergeteekende verklaart dat hij van zijn kant, de onbroederlijke reactie daarop in Kerk nieuws van 20 Oct. '45 herroe'pt. Middelburg Dr. N. J. HOMMES. 's-Gravenhage Nov. 1945. W. C. F. SCHEPS. Nog eens Getroffen Kerken Met het artikeltje „Getroffen Kerken" in ons nummer van 3 Nov. j.l. heb ik allerminst een volledig overzicht willen geven van de stand dier Kerken. In de eerste plaats kon ik zulk een'verslag niet" geven,, daar mij daartoe niet alle gegevens ter beschik king stonden. En vervolgens is de omvang van de ellénde, die de oorlogshandelingen op Kerkelijk erf aanrichten, veel te groot om die in één artikel te verslaan". Zoo kon ik slechts bijzondere aandacht vragen voor enkele van die Kerken, die zwaar getroffen waren en waarvan mij iets meer bekend was. Onze broeders in Domburg hebben het mij (blijkens hun door mij zeer gewaardeerde brieven, die zij mij zonden naar aanleiding van „.Getroffen Kerken" in het nummer van 3 Nov.) eenigsziris kwalijk genomen dat ik daar, de Kerk van Vlissingen de zwaarst getroffen gemeente in Zeeland noemde. Ik kon echter niet anders doenWant dé gegevens die ik had, met de interne mededeelingen uit-" „Kerk en Gemeente", stelde Vlis singen aan den top. Nu Domburg mij haar gespeciseerde opgave der schade zond, komt de zaak anders te staan. Ik corri geer dan ook gaarne mijn uitspraak van 3 Nov. De Kerk van Domburg is zeker niet minder zwaar ge troffen dan Vlissingen. Wanneer wij het schadebedrag vergelijken met het aantal zielen der Kerk, komt Dom-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 2