VA Ti .4 No. 12. Vrijdag 21 September 1945 1e Jaargang J min I "1 IhiiijmJIlhll mini l|||| lliiisi miSiiB imiii Biigpiiiimiii Lid 1 1 lil seaiBi Uitgave van de Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland. IIIB82SI isasül iflasBsi mms 8133 Mm a IBB|||IIIII^II^BI pim f «"Ml i&sssiS 1 BBBë IsBiiia il3 IgmiailBimB HIIIBHI 9IB> 1 mm; 1 ui SsiSSiH iüüsailiksiilÉ IliSIU bees Abonnementsprijs: per halfjaar bij vooruitbetaling f2, Afzonderlijke nummers 9 cent. Advertentiën 20 cent per regel. Berichten, Opgaven Predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen te zenden aan de Drukkers Littooij Olthoff, Spanjaard straat, Middelburg. Telefoon 2438. Gironummer 42280. HoofdredacteurDr N. J. HOMMES. Redacteuren: Ds Joh. BOOIJ, Ds W. M LE COINTRE, Ds A A. OOSTENBRINK en Ds. J. A TIEMENS. Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Maar wij vermanen U met Uw handen te werken 1 Thess. 4 10, 11 (Vert. N. B. Q). Hoe weinig „stichtelijk""klinkt dit 'n be vel om te werken, om de handen uit de mouwen te steken. Ge zoudt 't eerder ver wachten in een proclamatie van een bedrijfs leider of van een regeeringspersoon tot on willige arbeiders dan in een brief van Paulus aan de gemeente van Jezus Christus. Toch staat 't er en nog wel in een brief, die van a tot z beheerscht wordt door de gedachte van Christus' wederkomst, een brief, die vol is van de toekomstverwachting der gemeente. Inderdaad daar zat 't nu juist in Thes- salonica -op vast. Daar waren arbeiders, die 't bijltje er bij neergelegd hadden, omdat ze een andere en betere toekomst verwachtten. Wat had dat gewone werk nog voor zin, als de Heer weldra daar zou zijn en de volle heerlijkheid hun ten deel viel? En bovendien: „te werken met de handen", dat lag hun niet meer; dat was immers sla venwerk En had Paulus zelf niet gepredikt de vrijheid, met welke Christus hen had vrij gemaakt? Ze hadden ontvangen, neen, inge dronken de boodschap van Jezus Christus, in Wien niet is dienstbare noch vrije. Wat 'n wonder dat deze menschen de arbeid-met-de- handen er aan gaven, dat ze eenvoudig gingen staken Ze waren immers vrij Hier klinkt een uiterst nuchter bevel: gaat aan den arbeid! Terug naar 't gewone werk De handen uit de mouwen Aanpakken 't Doet denken aan iets, wat van Luther verteld wordt. Toen in zijn dagen menschen van een valsche toekomstverwachting het werk er bij neergooiden en de straten overstroom den, roependeBekeert u, want het einde komt, toen gaf Luther 't parool uit: Gaat aan je werk en dient God in de smidse en op de schoenmakerskruk. Zop een herinnering aan dit nuchter bevel thans overbodig zijn Want bij alle verschil tusschen toen en nu een valsche toekomstverwachting wreekt zich bij vejen na den oorlog zou alles an ders en beter zijn! En dat valt tegen! Daarbij de vrijheidsroeswe kunnen weer doen, wat we willen en, we willen tegen woordig allemaal wat anders dan vroeger. Als 't ons niet aanstaat, niet beantwoordt aan onze verwachtingen, welnu dan doen we 't niet, dan staken we Wij vermanen U... terug naar 'tgewone werk 'n Nuchter, zakelijk bevel. Weinig stichtelijk? Toch een bevel, dat de apostel geeft „door den Heere Jezus" (vs 2). Toch een bevel, dat berust op „den wil van God" (vs 3) Paulus wil maar'zeggen: dat we Godswil volbrengen, dat we uit Christus leven, dat mo.et uitkomen in ons dagelijksch werk, in de trouwe vervulling van „hét Goddelijk beroep". Indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel en dat blijkt altijd en overal, dat blijkt o.m. „in de smidse en op de schoenmakerskruk". S. TH. H. v. A. BEGINSELNARCOSE of DE OVERGANG DER ZEVEN AMSTERDAMSCHE PREDIKANTEN NAAR DE S* D. A. P* V. Hoe christelijk van toon en opzet ,de mo tiveering de« Amsterdamsche predikanten ook moge zijn, zij kan helaas de toets eenèr ernstige critiek niet doorstaan. Een steeds diepere overtuiging dienaan gaande beheerscht ons, juist naarmate wij hun daad voor het forum „van evangelie en christelijk beginsel afwegen. Ja hoe meer wij 'ons in hun verklaring van gevoelen verdie pen, hoe meer wij tot de ontdekking komen, dat iedere zin hier een gevaarlijke dwaling inhoudt en alles wat hier gezegd wordt, on danks schoone waarheidskorrels, niettemin uiterst aanvechtbaar en gevaarlijk is. Het gevaar is hier zoo groot, omdat we hier te doen hebben met .een stuk van christelijke toonzetting. Hier spreken ernstige mannen en ernstige mede-christenen, maar broeders, die op- een zeer essentieel punt van levens roeping in onze dagen gevaarlijk mistasten en dwalen. Uit onderscheidene reactie-stem men is al gebleken al zijn er ook gelukkig uitzonderingen dat helaas tal van predi kanten in de Ned. Herv. Kerk geestelijk vol komen weerloos en ontwapend staan tegen over dit stuk, dat met een beroep op het christelijk geweten zich aandient. In hoe verre deze weerloosheid bij velen samen hangt met een tekort aan politiek bewust zijn en vroeger gepropageerd,politiek indif ferentisme, is niet zoo gemakkelijk af te we gen, maar dat hier verband is, staat voor ons vast. Voortreffelijke en stoere figuren dankbaar gedenkend, kan toch niet ontkend worden, dat een bedenkelijk groote groep van Ned. Herv. Predikanten qiet name in de jaren na den eersten wereldoorlog zich politiek aan alle wind van leer hadden over geleverd. Velen waren politiek gesproken wonderlijke twijfelaars, op wie het woord van Jacobus ook toepasselijk was: ,,want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en neder gewor pen wordt" (1 6). Hoevelen onder hen, .die- nu dapper nationaal zijn en spreken, waren voor den oorlog van 1940 lid van „Kerk en Vrede" en ijverige propagandisten van anti- militairisme en hationale weerloosheid! Ve len droegen toen het „gebroken geweertje" als de bij uitstek christelijke ridderorde. Dat alles is nu wel door de ontwikkeling van het historisch gebeuren weggestormd en de harde werkelijkheid van het leven heeft aan ,deze dwaling voor een tijd zij zal straks wel terugkeeren! v— den mond gestopt, maar een heel andere vraag is of ook het rechte christelijke inzicht in de dingen van de Staat en .de politiek allerwege is doorgebroken. Wij betwijfelen het. In elk geval overschat te men de vastheid van het politieke compas daar toch niet, waar deze in het verleden zoo lang en ernstig onzeker is geweest. Nie mand denke dat men met het rechte christe lijke zintuig van de politiek geboren wordt of dat men dat naar gelegenheid even voor een tijd kan huren of leenen. Dit zintuig wordt alleen daar geboren en gescherpt, waar men volhardend lief heeft en kent de groote christelijke politieke strijd der vade ren in de 19e eeuw. En in onze 20e eeuw zal niemand .diep en doorleefd zich meer "kun nen geven voor christelijke politieke activi teit, als hij vreemd staat tegenover de erfe nis van mannen als Groen, Kuyper, Loh- man, Talma. Een der meest pijnlijke teleurstellingen in het getuigenis der zeven Amsterdamsche predikanten is voor iemand, die historisch leeft en lief heeft, wel het feit, dat deze er fenis zelfs met geen woord genoemd wordt. Ik kan niet anders dan dit volstrekte dood zwijgen van deze erfenis zien als een ver raad aan het verleden en wel aan een ver leden, dat tot de schoonste en meest bey/o- gen momenten uit onze historie behoort. Ik heb mij de vraag gesteld of de zeven Amsterdamsche predikanten nog den moed en de kracht zouden hebben gehad om dit getuigenis op te stellen, als ze bijv. eerst van te voren nog eens de sublieme dissertatie van den Roomschen apologeet Dr. Kasteel over Abraham Kuyper hadden gelezen. Ik betwijfel het zeer, want dan zouden ze stel lig nog eens de ontroering doorleefd heb ben van de waarachtig grootsche en heilige beginselstrijd, waarvan de schoonheid en zaaksgerechtighëid Onaantastbaar blijft, al kan men nog zooveel zwakke momenten en vlekken aanwijzen. De onaantastbaarheid van de toen gevoerde en nu ook nog gepro pageerde noodzaak eener christelijk-politieke activiteit, is de drang, de overtuiging dat het ten diepste moet gaan om de heerschap- v pij van Jezus Christus en dien Gekruisigd ook op politiek en sociaal terrein. Dat dit in het getuigenis der Amsterdam sche predikanten niet met één woord ge noemd wordt, dat daaraan eenvoudig voor bijgegaan wordt met de slappe terloopsche opmerking dat men op zich zelf het probleem erkent, maar er niet op ingaat in hoeverre men bij de taak de menigten te voeden en te leiden, religieuze en cultureele inzichten zal moeten inzetten. In stee daarvan wordt in deze ernstige ure -de laatste ronde, zou ik zeggen, tusschen zelfverlossing en verlossing door het Kruis, tusschen Humanisme en Christendom ons het volgende voorgehouden als nieuwe chris telijke levenshouding, We lezen: „Het is onze overtuiging, dat aan Kerk en Volk een groote dienst zou be wezen zijn, indien de antithese-gedachte, die de Kerk vervreemdt van de zakelijke ver houdingen der werkelijkheid en het volk ver re houdt van het vertrouwen in de boven- partijdige strekking van de Evangeliepredi king, in den politieken strijd werd prijsge geven*" Het is deze gedachte, met haar ernstige dwaling, en onrechtvaardige beschuldiging, in al haar vaagheid, welke in Ned. Herv. kringen veel opgeld doet en helaas als chlo roform vele menschen schijnt te bedwelmen. De antithese-gedachte waarvan dan Kuyper ter onzaliger ure de booze auteur is

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 1