Jeugdrubriek.
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN
O
trieerénden zeker behoefte bestond aan een stil oogen-
blik, waarop overVde dingen van het geestelijk leven
kon gesproken worden.
De ééne kampcommandant is de andere niet! Dat
kan ook zijn voordeelen hebben. In ons geval be-
teekent dit zooveel als ,,er zijn ook heel goéde com
mandanten". Eén van deze goede soort vinden wij
aanstonds bereid ons te helpen. De afspraak is gauw
gemaakt. Elke week zal op Dinsdagmorgen een
spreekuur worden gehouden. Het kamp hier is een
oud-voog dij huis. Het ligt boven op een heuvel. Van
hier uit is er een fraai uitzicht op het echt-Limburg-
sche heuvellandschap. Het gebouw is ruim. Heel boven
op één der verdiepingen is er zelfs een kamer, die
gereserveerd is voor den R.K. geestelijke. De Protes-
tantsche dominé krijgt ook een apartement aangewe
zen. Als hij 's morgens op de afgesproken tijd binnen
komende, blijkt de kamer nog niet geheel „met bezemen
gekeerd". En ook hier is de herinnering aan de ont
wrichte tijd: een gewezen N.S.B.-er moet hier zijn
diensten verrichten!
Met zijn werk is hij spoedig klaar en dan is het
wachten op de „toeloop". Wij vermoeden wel, dat die
niet zoo heel groot zal zijn, maar kómen zullen er,
daar twijfelen wij geen oogenblik aan.
Ener zijn er dien morgen gekomen! Dat komen
bleek een daad te zijn. Dat is immers het voordeel van
zoo'n spreek-uur. Wie dan komt, moet zeker willen
komen. De meeste hebben alles verloren, aan wat zij
aan goederen bezaten. Eén is slechts enkele dagen hier.
Hij behoort tot het laatste transport zieken, dat uit
Dachau is vervoerd. Jong is hij nog, maar aan heel
zijn optreden valt te merken, dat het lijden daar het
rijpingsproces van zijn jonge leven heeft verhaast. Hij
is zoo blij weer eens na jaren van verstek, te mogen
spreken met een dominé van zijn eigen kerk. Ik kom
heel erg onder den indruk van dit jonge, door Gods
zware beproevingen, zoo sterk geworteld geloofs
leven. Bleek zag de jongeman er nog uit, maar toch
was hij jong. De ernst sprak uit zijn geheele houding,
en de trouw blonk in zijn oog. Hier is iets van het
Schriftwoord waarheid geworden. Jacobus woord
kreeg in dit leven zijn levende illustratie: „Acht het
voor groote vreugde, mijne Broeders, zoo gij in velerlei
beproevingen valt
Hij had zijn Bijbel verloren. Nu mocht hij er weer
een meenemen. En ons afscheid was goed en hartelijk,
nadat wij samen den Heere hadden gedankt en ge
beden.
Of dan altijd de bezoeken zijn vên ditzelfde ge
halte?
Ik behoef het U nauwelijks te zeggen. Natuurlijk
niet
Aan het spreekuur in dat andere kamp denk ik,
met een man als eerste kwam een energiek jong-
mensch. Zoo ineens te "zien: een jongen die „in de
wereld" geleefd heeft. Maar ik meen mij niet te ver
gissen: toch een eerlijke jongeman. Hij vraagt of dit
het spreek-uur is van den Protestantschen Predikant.
We raken aan 't praten. Dit is het, waarvoor de man
hier gekomen is. Hij moest praten! Zijn verhaal heeft
veel van een biecht. Het is een droefverhaal van hu
welijksellende.
Het ouderlijk tehuis is hij jarenlang ontloopen. Daar
was oneenigheid. Toen is 't begonnen, weggeloopen
van de school, heeft hij zich gestort in het avontuur
lijk uitgaansleven. Overal in 't buitenland heeft hij
gezworven. Nu is hij weer terug in 't Vaderland! Maar
daar is onrust en angst in zijn "leven. Hij is bang voor
het leven. Bang, dat het spel weer zal beginnen,
want innerlijk wordt.hij teruggehouden. Hij wil weer
naar huis: maar hij vraagt toch allereerst naar den
weg tot God: Wij gaan spreken over het gebed. Hij
zou zoo gaarne weer willen bidden! Maar hoe kan
het weer goed worden in zijn gebeden? Wij lezen
samen Lucas 11' Hij krijgt een N.T. mee. De vouw
ligt bij deze plaats. Straks" zal hij thuis 't weer lezen
en misschien nog eens. Dan bidden wij. Het is voor
bede. Maar in den Naam van den Goeden Herder,
die het eene schaap, dat afgedwaald is, zoekt.
Zoo gaat hij weg. Hij belooft te zullen schrijven
hoe zijn leven verder verloopt. Zullen wij elkaar nog
eens weer ontmoeten?
BOOIJ.
EMIGRATIE.
Maar dit keer geldt onze oproep niet de stoffelijke
nood. Voor iets anders kom ik Uw aandacht vragen.
Ge weet in Westel. Zeeuwsch Vlaanderen zijn een
viertal Kerken. Een ervan, de kerk van Breskens is
grootendeels uiteengeslagen. Een gedeelte van de
broeders en zusters, jn.l. die naar Groede geëvacueerd
zijn, hebben daar onder de ambtelijke leiding van de
kerk van Schoondijke het eigen kerkelijk leven voort
gezet. Zij houden eiken Zondag één dienst in de Lu-
thersche Kerk, die daartoe bereidwillig-wordt afge
staan. De kerk van Schoondijke mist kerkgebouw en
pastorie. De predikant met zijn gezin heeft een zij
het ook bescheiden onderkomen gevonden. De
kerkdiensten worden nu des middags en des avonds
gehouden in een grooten bunker, die naar ik meen
tijdens den oorlog als paardenstal dienst heeft gedaan.
In Oostburg staan een tweetal schoollokalen ter be
schikking, terwijl de beroepen predikant Ds. Oosten
brink nog steeds geen woning toegewezen kreeg. Of
bij dat alles van.de zijde der betrokken "autoriteiten
steeds de noodige medewerking wordt verleend, is wel
aan eenigen twijfel onderhevig. Bevréemdend is even
eens, dat de Ned. Herv. Kerk te Oostburg en Sluis
een Zwitsersche hulpkerk ontvangen. Oostburg bezit
tot noodvoorziening redelijke mogelijkheden. De
Roomschen gebruiken de kapel van het Ziekenhuis.
De Hervormden hebben in d e ambachtsschool een
ruime zaal ter hunner beschikking. De Geref. moeten
zich nog het meest behelpen. En Sluis heeft in het
nabije St. Aanna ter Muiden een kerkgebouw, dat nog
intact en in gebruik is. Veel moeilijker is de toestand
in Schoondijke. De bunker wordt eerst gebruikt door
Roomschen, daarna door Hervormden, die beslist des
morgens de beschikking over deze vergaderplaats
willen hebben, daar het voor hen bezwaarlijk is om
's middags ter kerk te komen. De Gereformeerden
kunnen eerst na den middag terecht. Me dunkt, dat
klopt niet.
Er zijn nog andere moeilijkheden. En die met name
zijn het doel van dit schrijven. Deze week hielden we
een vergadering van Evangelisatie-commissies uit
onze streek. Van verschillende kanten werd gevraagd
om lectuur. De bibliotheek in Oostburg, die in den
korten tijd van haar bestaan tot een behoorlijke boe
kerij was uitgegroeid, is tijdens de oorlogshandelingen
in vlammen opgegaan. De uitleenbibliotheken van
andere instellingen of particuliere firma's zijn grooten
deels verloren gegaan. De behoefte aan lectuur is
grooter dan ooit tevoren. Vergaderingen, avonden van
ontspanning zijn voor verschillende plaatsen nagenoeg
niet te organiseeren wegens gebrek aan behoorlijke
localiteit. Daarom besloten we een beroep op onze
broeders en zusters te doen zoowel in onze eigen ge
meenten als in de provincie en in ons land: Helpt ons,
misschien hebt ge één of meer boeken te missen. Graag
zullen we ze van U ontvangen. Wie spoedig helpt,
helpt dubbel. Om nu niet van tien menschen tien
dezejfde boeken te ontvangen zouden we U willen
voorstellen: Zendt p.o. een briefkaart aan mijn adres
met vermelding van schrijver en titel van het boek,
dat U missen kunt en U zendt het boek ons toe, nadat
U van ons bericht ontvangen hebt. We zouden begin
October op verschillende plaatsen met de uitleening
willen beginnen. Hoe eer ge helpt, hoe liever het ons is.
Aardenburg. JOH. A. TIEMENS!
NOORD HELPT ZUID.
De Werkgroep voor Maatschappelijke Wederop
bouw te Goes roept allen op, die belangstellen in
emigratie naar Australië of Canada. Deze oproep zal
stellig niet onbeantwoord blijven. De jaren der bezet
ting hebben in menigeen de gedachte aan emigratie
versterkt en ook na de bevrijding is de noodzakelijk
heid van emigratie, vooral in de gqfeisterde gebieden,
meer naar voren gekomen. Ook afgedacht van de
annexatieplannen ten aanzien van een strook .van
Duitschland zullen toch emigratie- en kolonisatiemo
gelijkheden dienen te worden onderzocht. Ook het
vóór en tegent ervan overwogen. Het ligt niet op het
terrein der kerk om in dit opzicht initiatieven te
nemen, maar nu een dergelijke actie ondernomen
wordt, zullen onze kerken zich niet 'afzijdig mogen
houden. Als er in de nabije of verre toekomst gelegen
heid tot kolonisatie zou zijn, is het van groot belang,
dat zij, die uit onze kringen een nieuw vaderland gaan
stichten, van den aanvang af contact met elkander
hebben om ook een eigen kerkelijk leven toestand te
brengen. Een van de grootste bezwaren tegen emi
gratie is toch daarin gelegen, dat men geestelijk ver
eenzaamt. Of men ziet zich^enoodzaakt tot aansluiting
aan een buitenlandsche Ijierk, waarin men zich niet
thuis voelt en voor zijn gezin niet die leiding en steun
vindt, die men in den vreemde zoo broodnoodig heeft.
Voorzooveel betreft Canada kan de emigratie zoo .ge
leid worden, dat met de "Nederlandsch-Gereformeerde
kringen daar aansluiting wordt gezocht. Om die reden
zou voor onze jongens en meisjes Canada de voorkeur
kunnen hebben boven Australijj, Hoewel de adver
tentie van de, werkgroep' daar niet van spreekt, zou
een emigratie nhar Zuid-Afrika of naar de reeds be
staande kolonie in Frankrijk ook in aanmerking komen.
Wie plan maakt voor emigratie in ^één of andere
richting moet me maar eens schrijven. Mogelijk kan
op deze wijze nader overleg tot stand komen.
- Aardenburg. Ds. TIEMENS. -
Tweetal te Ommen (2e pred.-plaats) K. D. Ger-
ber te Kootwijkerbroek en K. J. Schaafsma te Ruiner-
wold-Koekange.
Beroepen te Hengelo (O.J, '(2e pred.), D. A.
Zijlstra te Uithuizen; te Holwerd N. B. Knoppers te
Lollum; te Wilnis, F. Vroon, cand. te Utrecht.
Aangenomen naar Buitenpost (2e pred.-plaats) P.
van Til te Een-Veenhuizen; naar Murmerwoude, G.
Bos te Oudega (W.); naar Zeist (4e pred.-plaats)
P. Kuijper te Aalten.
Afscheid en infrede. Wegens vertrek naar Kam
pen nam ds. E. I. F. Nawijn afscheid van. zijn ge
meente te Apeldoorn sprekende over Deut. 30 vs. 19.
Ds. Nawijn zal Zondag 9 Sept. a.s. door dr. C. N.
Impeta te Kampen bevestigd worden en aldaar Woens
dag 12 Sept. intrede doen. Dr. W. H. Gispen is
voornemens wegens bekomen emeritaat Dinsdag 11
Sept. a.s. afscheid te nemen van zijn gemeente te
Delft. Cand. C. van der Waal laatstelijk hulp
prediker te Sexbierum heeft Zondag 2 Sept. zijn in
trede gedaan te Pingjum en Zurich (Fr.) na tevoren
te zijn bevestigd door zijn pleegvader, ds. B. Wentsel
van Ridderkerk. Dr. G. B. Wurth is voornemens
Donderdag 13 Sept. a.s. afscheid te nemen van zijn
gemeente te Rotterdam-Zuid, zulks .wegens bekomen
emeritaat.
Ds. J. A. van Arkel te Naaldwijk, die reeds
ongeveer een jaar ongesteld is, mag op medisch advies
1 Sept. a.s. al zijn arbeid weer hervatten.
Ds. O. W. Bouwsma te Breukelen is door de
classis Breukelen geschorst, aangezien hij zich niet
wenscht te conformeeren aan de besluiten der synode.
Ds. Bouwsma heeft zich daarop met 7 ouderlingen
vrijgemaakt.
Ds. U. Buwalda te Augustinusga heeft bij de
classis Kollum zijn emeritaat aangevraagd. Ds. Bu
walda werd in 1879 geboren en in 1905 candidaat
om 15 Juli 1906 zijn ambt te aanvaarden te Belling-
wolde. Hij diende de kerken van Exmorra, Schouwer
zijl, O. en N. Bildtzijl en sinds 1926 die van Augusti-
nusga-Surhuizum.
Ds. G. de Jager, emer. predikant van de kerk
van Putten heeft zijn hulppredikerschap aldaar neer
gelegd nu ds. P. de Ruig zijn ambtelijken arbeid wéér
mocht hervatten. Ds. de Jager zal gaarne de kerken
dienen. Zijn adres is Dorpsstraat 38 te Putten op de
Veluwe.
Dr. J. de Koning.f Zoo we reeds met een enkel
woord melden, is dr. J. de Koning, Geref. predikant
te Schipluiden, in het concentratiekamp te Neuengam-
me^bezweken. Dr. de Koning werd 6 Mei 1896 te
Mijdrecht, waar zijn vader hoofd der Chr. school was,
geboren en studeerde aan de Theol. Hoogeschool te
Kampen, waar hij in 1920 candidaat werd. 18 Juli van
laatstgenoemd jaar aanvaardde hij zijn ambt te Vries
(Dr.), vanwaar hij in 1928 naar Schipluiden vertrok.
De overledene promoveerde 18 Oct. 1940 aan de V.U.
tot doctor in de theologie op een proefschrift getiteld:
„Studiën over de El-Amarnabrieven en het O. Testa
ment, inzondérheid uit historisch oogpunt".
De Raad der Geref. Kerlc te Middelburg deelt met
deze mede. dat de voortgezette vergadering.,
van de Classis Middelburg NIET zal
gehouden worden op 5 September maar D.V. op
Woensdag 12 September a.s.
des voormiddags 11 uur in de bovenzaal van
het Schuttershof (ingang Schuttershofstraat).
Namens den Raad der roepende kerk,
Ds A. OUSSOREN, Praeses h,t.
C. BOUCHERIE, Scuba.
ARNEMUIDEN.
De Kerkeraad noodigt hiermede de Kerken in de
Classis Middelburg uit om afgevaardigden te' zenden
D.V. bij het afscheid van Ds. Ho Scholing op Zondag
16 Sept. e.k. des namiddags om 2.30 uur.
Tevens maakt de Kerkeraad bekend ,dat tot Praeses
is benoemd br. J. J. C. van der Graaff, tot 1ste Scriba
br. C. Dekker te Kleverskerke en tot 2e Scriba br.
F. M. Baaijéns, Zuidwal C 120 te Arnemuiden.
De Kerkeraad.
e
CORRESPONDENTIE.
Tijdens mijn afwezigheid met vacantie in Augustus,
is er veel post aan mij geadresseerd, welke noodzake
lijk onbeantwoord moest blijven liggen. Waar ik ook
in Aug. de Kerkbode redigeerde, is blijkbaar de indruk
gevestigd dat ik nie't afwezig was. Intusschen heeft
de correspondentie zich hoog opgestapeld en ik vraag
eenig geduld.
Er is gelukkig veel belangstelling voor ons kerke
lijk leven in deze crisisdagen, hetgeen uit decorres
pondentie .blijkt.- Velen, hebben wenschen inzake een
rubriek Kerknieuws, waaraan wij zullen voldoen.
Anderen stellen mij uitvoerig allerlei vragen, zoo
vele, dat wij, indien wij ze alle zouden opnemen en
beantwoorden, week in week uit, de heele Kerkbode
wel vol zouden kunnen schrijven met een dagtaak 91s
journalist. Wij staan dus voor de niet gemakkelijke
taak van selectie en dan nog blijft het woekeren met
plaatsruimte. Wij hebben onze toevlucht al gezocht
tot het kleinste lettertype, die het normale menschelijk
oog verdragen kan.
De welwillende lezer vertrouwe dat wij in deze tot
een klein zeetje aangegroeide correspondentie ernst
zullen maken met het „Luctor et Emergo".
M. N. J. H.
C. L. te D. U hebt nu ook het tweede halfjaar
1945, dus tot Januari 1946> betaald.
De Administratie.