Jeugdrubriek. KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN O trieerénden zeker behoefte bestond aan een stil oogen- blik, waarop overVde dingen van het geestelijk leven kon gesproken worden. De ééne kampcommandant is de andere niet! Dat kan ook zijn voordeelen hebben. In ons geval be- teekent dit zooveel als ,,er zijn ook heel goéde com mandanten". Eén van deze goede soort vinden wij aanstonds bereid ons te helpen. De afspraak is gauw gemaakt. Elke week zal op Dinsdagmorgen een spreekuur worden gehouden. Het kamp hier is een oud-voog dij huis. Het ligt boven op een heuvel. Van hier uit is er een fraai uitzicht op het echt-Limburg- sche heuvellandschap. Het gebouw is ruim. Heel boven op één der verdiepingen is er zelfs een kamer, die gereserveerd is voor den R.K. geestelijke. De Protes- tantsche dominé krijgt ook een apartement aangewe zen. Als hij 's morgens op de afgesproken tijd binnen komende, blijkt de kamer nog niet geheel „met bezemen gekeerd". En ook hier is de herinnering aan de ont wrichte tijd: een gewezen N.S.B.-er moet hier zijn diensten verrichten! Met zijn werk is hij spoedig klaar en dan is het wachten op de „toeloop". Wij vermoeden wel, dat die niet zoo heel groot zal zijn, maar kómen zullen er, daar twijfelen wij geen oogenblik aan. Ener zijn er dien morgen gekomen! Dat komen bleek een daad te zijn. Dat is immers het voordeel van zoo'n spreek-uur. Wie dan komt, moet zeker willen komen. De meeste hebben alles verloren, aan wat zij aan goederen bezaten. Eén is slechts enkele dagen hier. Hij behoort tot het laatste transport zieken, dat uit Dachau is vervoerd. Jong is hij nog, maar aan heel zijn optreden valt te merken, dat het lijden daar het rijpingsproces van zijn jonge leven heeft verhaast. Hij is zoo blij weer eens na jaren van verstek, te mogen spreken met een dominé van zijn eigen kerk. Ik kom heel erg onder den indruk van dit jonge, door Gods zware beproevingen, zoo sterk geworteld geloofs leven. Bleek zag de jongeman er nog uit, maar toch was hij jong. De ernst sprak uit zijn geheele houding, en de trouw blonk in zijn oog. Hier is iets van het Schriftwoord waarheid geworden. Jacobus woord kreeg in dit leven zijn levende illustratie: „Acht het voor groote vreugde, mijne Broeders, zoo gij in velerlei beproevingen valt Hij had zijn Bijbel verloren. Nu mocht hij er weer een meenemen. En ons afscheid was goed en hartelijk, nadat wij samen den Heere hadden gedankt en ge beden. Of dan altijd de bezoeken zijn vên ditzelfde ge halte? Ik behoef het U nauwelijks te zeggen. Natuurlijk niet Aan het spreekuur in dat andere kamp denk ik, met een man als eerste kwam een energiek jong- mensch. Zoo ineens te "zien: een jongen die „in de wereld" geleefd heeft. Maar ik meen mij niet te ver gissen: toch een eerlijke jongeman. Hij vraagt of dit het spreek-uur is van den Protestantschen Predikant. We raken aan 't praten. Dit is het, waarvoor de man hier gekomen is. Hij moest praten! Zijn verhaal heeft veel van een biecht. Het is een droefverhaal van hu welijksellende. Het ouderlijk tehuis is hij jarenlang ontloopen. Daar was oneenigheid. Toen is 't begonnen, weggeloopen van de school, heeft hij zich gestort in het avontuur lijk uitgaansleven. Overal in 't buitenland heeft hij gezworven. Nu is hij weer terug in 't Vaderland! Maar daar is onrust en angst in zijn "leven. Hij is bang voor het leven. Bang, dat het spel weer zal beginnen, want innerlijk wordt.hij teruggehouden. Hij wil weer naar huis: maar hij vraagt toch allereerst naar den weg tot God: Wij gaan spreken over het gebed. Hij zou zoo gaarne weer willen bidden! Maar hoe kan het weer goed worden in zijn gebeden? Wij lezen samen Lucas 11' Hij krijgt een N.T. mee. De vouw ligt bij deze plaats. Straks" zal hij thuis 't weer lezen en misschien nog eens. Dan bidden wij. Het is voor bede. Maar in den Naam van den Goeden Herder, die het eene schaap, dat afgedwaald is, zoekt. Zoo gaat hij weg. Hij belooft te zullen schrijven hoe zijn leven verder verloopt. Zullen wij elkaar nog eens weer ontmoeten? BOOIJ. EMIGRATIE. Maar dit keer geldt onze oproep niet de stoffelijke nood. Voor iets anders kom ik Uw aandacht vragen. Ge weet in Westel. Zeeuwsch Vlaanderen zijn een viertal Kerken. Een ervan, de kerk van Breskens is grootendeels uiteengeslagen. Een gedeelte van de broeders en zusters, jn.l. die naar Groede geëvacueerd zijn, hebben daar onder de ambtelijke leiding van de kerk van Schoondijke het eigen kerkelijk leven voort gezet. Zij houden eiken Zondag één dienst in de Lu- thersche Kerk, die daartoe bereidwillig-wordt afge staan. De kerk van Schoondijke mist kerkgebouw en pastorie. De predikant met zijn gezin heeft een zij het ook bescheiden onderkomen gevonden. De kerkdiensten worden nu des middags en des avonds gehouden in een grooten bunker, die naar ik meen tijdens den oorlog als paardenstal dienst heeft gedaan. In Oostburg staan een tweetal schoollokalen ter be schikking, terwijl de beroepen predikant Ds. Oosten brink nog steeds geen woning toegewezen kreeg. Of bij dat alles van.de zijde der betrokken "autoriteiten steeds de noodige medewerking wordt verleend, is wel aan eenigen twijfel onderhevig. Bevréemdend is even eens, dat de Ned. Herv. Kerk te Oostburg en Sluis een Zwitsersche hulpkerk ontvangen. Oostburg bezit tot noodvoorziening redelijke mogelijkheden. De Roomschen gebruiken de kapel van het Ziekenhuis. De Hervormden hebben in d e ambachtsschool een ruime zaal ter hunner beschikking. De Geref. moeten zich nog het meest behelpen. En Sluis heeft in het nabije St. Aanna ter Muiden een kerkgebouw, dat nog intact en in gebruik is. Veel moeilijker is de toestand in Schoondijke. De bunker wordt eerst gebruikt door Roomschen, daarna door Hervormden, die beslist des morgens de beschikking over deze vergaderplaats willen hebben, daar het voor hen bezwaarlijk is om 's middags ter kerk te komen. De Gereformeerden kunnen eerst na den middag terecht. Me dunkt, dat klopt niet. Er zijn nog andere moeilijkheden. En die met name zijn het doel van dit schrijven. Deze week hielden we een vergadering van Evangelisatie-commissies uit onze streek. Van verschillende kanten werd gevraagd om lectuur. De bibliotheek in Oostburg, die in den korten tijd van haar bestaan tot een behoorlijke boe kerij was uitgegroeid, is tijdens de oorlogshandelingen in vlammen opgegaan. De uitleenbibliotheken van andere instellingen of particuliere firma's zijn grooten deels verloren gegaan. De behoefte aan lectuur is grooter dan ooit tevoren. Vergaderingen, avonden van ontspanning zijn voor verschillende plaatsen nagenoeg niet te organiseeren wegens gebrek aan behoorlijke localiteit. Daarom besloten we een beroep op onze broeders en zusters te doen zoowel in onze eigen ge meenten als in de provincie en in ons land: Helpt ons, misschien hebt ge één of meer boeken te missen. Graag zullen we ze van U ontvangen. Wie spoedig helpt, helpt dubbel. Om nu niet van tien menschen tien dezejfde boeken te ontvangen zouden we U willen voorstellen: Zendt p.o. een briefkaart aan mijn adres met vermelding van schrijver en titel van het boek, dat U missen kunt en U zendt het boek ons toe, nadat U van ons bericht ontvangen hebt. We zouden begin October op verschillende plaatsen met de uitleening willen beginnen. Hoe eer ge helpt, hoe liever het ons is. Aardenburg. JOH. A. TIEMENS! NOORD HELPT ZUID. De Werkgroep voor Maatschappelijke Wederop bouw te Goes roept allen op, die belangstellen in emigratie naar Australië of Canada. Deze oproep zal stellig niet onbeantwoord blijven. De jaren der bezet ting hebben in menigeen de gedachte aan emigratie versterkt en ook na de bevrijding is de noodzakelijk heid van emigratie, vooral in de gqfeisterde gebieden, meer naar voren gekomen. Ook afgedacht van de annexatieplannen ten aanzien van een strook .van Duitschland zullen toch emigratie- en kolonisatiemo gelijkheden dienen te worden onderzocht. Ook het vóór en tegent ervan overwogen. Het ligt niet op het terrein der kerk om in dit opzicht initiatieven te nemen, maar nu een dergelijke actie ondernomen wordt, zullen onze kerken zich niet 'afzijdig mogen houden. Als er in de nabije of verre toekomst gelegen heid tot kolonisatie zou zijn, is het van groot belang, dat zij, die uit onze kringen een nieuw vaderland gaan stichten, van den aanvang af contact met elkander hebben om ook een eigen kerkelijk leven toestand te brengen. Een van de grootste bezwaren tegen emi gratie is toch daarin gelegen, dat men geestelijk ver eenzaamt. Of men ziet zich^enoodzaakt tot aansluiting aan een buitenlandsche Ijierk, waarin men zich niet thuis voelt en voor zijn gezin niet die leiding en steun vindt, die men in den vreemde zoo broodnoodig heeft. Voorzooveel betreft Canada kan de emigratie zoo .ge leid worden, dat met de "Nederlandsch-Gereformeerde kringen daar aansluiting wordt gezocht. Om die reden zou voor onze jongens en meisjes Canada de voorkeur kunnen hebben boven Australijj, Hoewel de adver tentie van de, werkgroep' daar niet van spreekt, zou een emigratie nhar Zuid-Afrika of naar de reeds be staande kolonie in Frankrijk ook in aanmerking komen. Wie plan maakt voor emigratie in ^één of andere richting moet me maar eens schrijven. Mogelijk kan op deze wijze nader overleg tot stand komen. - Aardenburg. Ds. TIEMENS. - Tweetal te Ommen (2e pred.-plaats) K. D. Ger- ber te Kootwijkerbroek en K. J. Schaafsma te Ruiner- wold-Koekange. Beroepen te Hengelo (O.J, '(2e pred.), D. A. Zijlstra te Uithuizen; te Holwerd N. B. Knoppers te Lollum; te Wilnis, F. Vroon, cand. te Utrecht. Aangenomen naar Buitenpost (2e pred.-plaats) P. van Til te Een-Veenhuizen; naar Murmerwoude, G. Bos te Oudega (W.); naar Zeist (4e pred.-plaats) P. Kuijper te Aalten. Afscheid en infrede. Wegens vertrek naar Kam pen nam ds. E. I. F. Nawijn afscheid van. zijn ge meente te Apeldoorn sprekende over Deut. 30 vs. 19. Ds. Nawijn zal Zondag 9 Sept. a.s. door dr. C. N. Impeta te Kampen bevestigd worden en aldaar Woens dag 12 Sept. intrede doen. Dr. W. H. Gispen is voornemens wegens bekomen emeritaat Dinsdag 11 Sept. a.s. afscheid te nemen van zijn gemeente te Delft. Cand. C. van der Waal laatstelijk hulp prediker te Sexbierum heeft Zondag 2 Sept. zijn in trede gedaan te Pingjum en Zurich (Fr.) na tevoren te zijn bevestigd door zijn pleegvader, ds. B. Wentsel van Ridderkerk. Dr. G. B. Wurth is voornemens Donderdag 13 Sept. a.s. afscheid te nemen van zijn gemeente te Rotterdam-Zuid, zulks .wegens bekomen emeritaat. Ds. J. A. van Arkel te Naaldwijk, die reeds ongeveer een jaar ongesteld is, mag op medisch advies 1 Sept. a.s. al zijn arbeid weer hervatten. Ds. O. W. Bouwsma te Breukelen is door de classis Breukelen geschorst, aangezien hij zich niet wenscht te conformeeren aan de besluiten der synode. Ds. Bouwsma heeft zich daarop met 7 ouderlingen vrijgemaakt. Ds. U. Buwalda te Augustinusga heeft bij de classis Kollum zijn emeritaat aangevraagd. Ds. Bu walda werd in 1879 geboren en in 1905 candidaat om 15 Juli 1906 zijn ambt te aanvaarden te Belling- wolde. Hij diende de kerken van Exmorra, Schouwer zijl, O. en N. Bildtzijl en sinds 1926 die van Augusti- nusga-Surhuizum. Ds. G. de Jager, emer. predikant van de kerk van Putten heeft zijn hulppredikerschap aldaar neer gelegd nu ds. P. de Ruig zijn ambtelijken arbeid wéér mocht hervatten. Ds. de Jager zal gaarne de kerken dienen. Zijn adres is Dorpsstraat 38 te Putten op de Veluwe. Dr. J. de Koning.f Zoo we reeds met een enkel woord melden, is dr. J. de Koning, Geref. predikant te Schipluiden, in het concentratiekamp te Neuengam- me^bezweken. Dr. de Koning werd 6 Mei 1896 te Mijdrecht, waar zijn vader hoofd der Chr. school was, geboren en studeerde aan de Theol. Hoogeschool te Kampen, waar hij in 1920 candidaat werd. 18 Juli van laatstgenoemd jaar aanvaardde hij zijn ambt te Vries (Dr.), vanwaar hij in 1928 naar Schipluiden vertrok. De overledene promoveerde 18 Oct. 1940 aan de V.U. tot doctor in de theologie op een proefschrift getiteld: „Studiën over de El-Amarnabrieven en het O. Testa ment, inzondérheid uit historisch oogpunt". De Raad der Geref. Kerlc te Middelburg deelt met deze mede. dat de voortgezette vergadering., van de Classis Middelburg NIET zal gehouden worden op 5 September maar D.V. op Woensdag 12 September a.s. des voormiddags 11 uur in de bovenzaal van het Schuttershof (ingang Schuttershofstraat). Namens den Raad der roepende kerk, Ds A. OUSSOREN, Praeses h,t. C. BOUCHERIE, Scuba. ARNEMUIDEN. De Kerkeraad noodigt hiermede de Kerken in de Classis Middelburg uit om afgevaardigden te' zenden D.V. bij het afscheid van Ds. Ho Scholing op Zondag 16 Sept. e.k. des namiddags om 2.30 uur. Tevens maakt de Kerkeraad bekend ,dat tot Praeses is benoemd br. J. J. C. van der Graaff, tot 1ste Scriba br. C. Dekker te Kleverskerke en tot 2e Scriba br. F. M. Baaijéns, Zuidwal C 120 te Arnemuiden. De Kerkeraad. e CORRESPONDENTIE. Tijdens mijn afwezigheid met vacantie in Augustus, is er veel post aan mij geadresseerd, welke noodzake lijk onbeantwoord moest blijven liggen. Waar ik ook in Aug. de Kerkbode redigeerde, is blijkbaar de indruk gevestigd dat ik nie't afwezig was. Intusschen heeft de correspondentie zich hoog opgestapeld en ik vraag eenig geduld. Er is gelukkig veel belangstelling voor ons kerke lijk leven in deze crisisdagen, hetgeen uit decorres pondentie .blijkt.- Velen, hebben wenschen inzake een rubriek Kerknieuws, waaraan wij zullen voldoen. Anderen stellen mij uitvoerig allerlei vragen, zoo vele, dat wij, indien wij ze alle zouden opnemen en beantwoorden, week in week uit, de heele Kerkbode wel vol zouden kunnen schrijven met een dagtaak 91s journalist. Wij staan dus voor de niet gemakkelijke taak van selectie en dan nog blijft het woekeren met plaatsruimte. Wij hebben onze toevlucht al gezocht tot het kleinste lettertype, die het normale menschelijk oog verdragen kan. De welwillende lezer vertrouwe dat wij in deze tot een klein zeetje aangegroeide correspondentie ernst zullen maken met het „Luctor et Emergo". M. N. J. H. C. L. te D. U hebt nu ook het tweede halfjaar 1945, dus tot Januari 1946> betaald. De Administratie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 3