T\) '(III X No. 10. Vrijdag 7 September 1945 1e Jaargang mm* W J V Jij J EISBI mm LsssgÉlsaÉbl nmm mmm isaaasi mmi imas| l Uitgave van de Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland. HET GEBEURDE IN DE CLASIS AXEL. Een vreemde gevolgtrekking. SfiflSBIs 1 EEa| ■BB! ■Eli BSlBiS! liaaiEB 9iBBBES|KS93EI peaaj Hi» 5assisl B««i IkiBiii KIEIB1SS nai BBöE SIB JpillBIBBIII BBS IBll ISSSB9 ■""■UIIM"8» giiiSilblaifSl IHIBBII ■■BR ■■si BIIEBI Abonnementsprijsp.er halfjaar bipvooruitbetaling f 2, Afzonderlijke nummers 9 cent. Advertentiën 20 cent per regel. Berichten, Opgaven Predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen te zenden aan de Drukkers Littooij Olthoff, Spanjaard straat, Middelburg. Telefoon 2438. Gironummer 42280. Hoofdredacteur: Dr N. J. HOMMES. Redacteuren: Dsjoh. BOOIJ, Ds W. M LE COINTRE, Ds A A. OOSTENBRINK en Ds. J. A. TIEMENS. Drukkerij LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Weest mede Mijne navolgers, broeders Phil. 3 17. Wij zijn vrij Vrij, maar niet losbandig. Vrij in Christus, eit daarom juist knechten des Allerhoogsten. Vrij als kinderen Gods, in 's Vaders huis en dienst. Vrij als kinderen, die gehoorzaamheid ge leerd hebben. Vrij van de vloek der wet, maar die kuunen zeggen Uw geboden zijn niet zwaar Vrij en blij, naar het lied van Ps. 119 Dan wandel ik vol moed op ruimer baan, Omdat mijn ziel gezocht heeft Uw bevelen Wij zijn vrij, en toch navolgers Navolgers Gods, Efeze 5:1; En navolgers van PauluS Philipp. 1:16. Het een sluit het andere niet uit, want Paulus zegt in 1 Thess. 1:6: En gij zijt onze navolgers en des Heeren En in 1 Corinthe 11:1 zegt hij Weest Mijne navolgers, gelijk ook ik van Christus Dus navolgers Gods, en ook navolgers van den apostel Gods En wat bedoelt de apostel nu met dat navolgen Laten wij eerst zeggen, wat hij niet wil. Paulus wil geen slaven maken, geen ja broers kweeken, geen blinde volgelingen zien Geen kinderen, die aan de leiband loopen geen onzelfstandige menschen, geen lijdelijke Christenen Dit alles komt niet overeen met de vrijheid, waarmee Christus ons heeft vrijgemaakt Paulus noemt onsbroedersVan een ge zin, van een huis, broeders in den Heere Broeders in het geloofKinderen van één Vader Wat wil de apostel dan Hij zegtWeest mede mijne navolgers En dan bedoelt hijzijt ijverig en getrouw in uw ambt, gelijk gij het van mij weet; en in de tweede plaats lijdt verdrukkingen, gelijk hij in 1 Thess. 1 5 zegtgij zijt onze navolgers in den Heere, het woord aangeno men hebbende in veel verdrukkingen met blijdschap des H. Geestes. kJeen, zij behoeven niet precies zoo te leven als Paulus, stel je voor, hij was ongehuwd, als alle jongelingen zoo handelen, zou de kerk uitsterven. Paulns liet zich geen tractement uitbetalen, stel je voor, dat zulks nog heden ten dage gewoonte werd. De apostel, die de dogmatische stukken van rechtvaarcjigmaking en heiligmaking heeft uit eengezet iri Philipp. 3, gaat ook nog iets zeggen van de ethiek, van den Wandel en wil wijzen op den slechten, goddeloozen wandel van lieden, die 't kruis van Christus verachten, wier God hun buik isZoo gaan ze naar 't verderf. Naar de hel Daartegenover roept hij liefdevol Zijt mijn navolgers, broeders Gij kent mij in mijn werk, ik zit er voor in de gevangenis laat ook uw trouw, uw ijver blijken, en ontziet geen moeite, en zijt niet bezorgd als de vijand vast aanrukt Wij zijn vrij, maar niet losbandig Wij leven niet voor onszelf in egoïsme en zelfverzorgingGij zijt in uw ambt, in het algemeene ambt der geioovigen. als man, als vrouw, als heer, als knecht. Juist in 1945 zullen wij allenhard moeten werken, als christenen voorop. De kerk moet een voorbeeld geven Trouw in 't werk, in 't ambt, in de roeping, en niet bang om er ook eens wat voor te lijden. Wie bezorgd is voor zijn ir-actement of boterham, voor zijn salon of rust, die zal geen pluimpje van Paulus kunnen verwachten. Van alle zijden roept men U Overal klinkt hetZijt onze volgelingen Er moet, zoo heet het, komen een eenheid van vakbeweging, een volkseenheid of ge meenschap, alleen maarmen zegt er niet achter: broeders! Wel collega's of medeburger of medestrijder, maar nietbroeders v Dit doet Paulus wel. Omdat hij uitgaat van 't geloof Hij roept de belijders van den Christus op, de broeders van hetzelfde huis Want hij wil werken voor God den Vader! Paulus is geen humanist, die een mensche- lijke samenleving bouwt, hij bouwt aan het Koninkrijk Gods, onder den gouden scepter van Christus. En daarom roept hij u op om mee te doen tot uw eeuwig welzijn Is er dan in Gods algemeene genade ook geen arbeidslust en trouw en offervaardigheid Gelukkig ja En gij zult het waardeeren Zeg daarvan nu geen leelijke woorden. Ik heb liever een trouwe knecht dan een trage. Alleen wees voorzichtig in uw leven. Wees niet tevreden met een doosje ijver en een gulle handgij zijt Paulus' broeders, en daarom zult gij uw *ambtstrouw en uw offer vrijwillig en in 't geloof geven tot Gods eer Dan heeft uw hart er den zegen van, en ook zoo alleen helpt gij uw naaste het best Samenwerking moet er zijn, ook in de nieuwe maatschappij, maar niet anderen moeten tot u zeggenvolgt ons na gij zult als Christenen, als belijders van Jezus' naam, moeten roepen: zijt onze navolgers Maar dan moet gij ook iets van Panlus' trouw en van Paulus' offer toonen. Nieuwdorp. Ds E. BEUKEMA. In de Reformatie van 17 Aug. wordt onder Kerk nieuws de volgende voorstelling "gegeven van wat. er op de Classis Axel is voorgevallen: v „Op de vergadering van de Classis Axel' (Synodo- cratisch verband) was de mededeeling van de Kerk van Hoek, dat zij het leerbesluit 1942 inzake het Zaad des Verbonds en de daaruit voortvloeiende schorsingen en afzettingen niet voor vast en bondig kan houden, benevens het voorstel van dezelfde Kerk, dat de Classis datzelfde zou uitspreken. Reeds bij de Constitueering vdn de Classisvergade- ring werd bezwaar gemaakt tegen de toelating van de afgevaardigden van Hoek. Daar echter de inge diende credentiebrief gelijk was aan die van de andere Kerken van de Classis, kon die niet-toelating niet doorgaan. Toen daarna punt één van Hoek's voorstel, het niet voor vast en bondig houden van het leerbesluit voor noemd, in behandeling kwam, volgde een breed debat. Punt één werd verworpen met 10 tegen 6 stemmen. (Voor stemenden de afgevaardigden van Axel, Hoek en Zoutespui.) Nadat die 6 afgevaardigden, benevens Ds. Post ver klaard hadden', zich niet te conformeeren diende de praeses, Ds. Tiemens van Aardenburg, het. voorstel in, dat ,de Classis zou uitspreken, dat de basis voor verdere samenwerking was verbroken en daarom den 'afgevaardigden verzocht werd heen te gaan. Dit werd met 10 stemmen aangenomen (de 6 niet- zich conformeerden onthielden zich van stemming. Toen Ds. Francke van Hoek na de aanneming van dit besluit het' woord vroeg, zei de praeses: „Ik kan U het woord niet meer geven; U kunt alleen maar heengaan. Vóór de aanneming is van de zijde der zich-niet-conformeerenden gezegd, dat de wegsturing inhoudt, dat deze 3 kerken buiten het verband worden geplaatst, waaruit blijkt, dat voor Kerken, die staan op den grondslag vpn de 3 Form, van Eenigheid geen plaats meer is in het oude verband. Daarop gingen de afgevaardigden van Axel (Ds. Zemel en br. Goossen), van Hoek (Ds ^Francke en br. Joh. J. Dieleman) en van Zoutespui (Ds. Sollie en br. Boeye), benevens Ds. Post van Axel (advi- seerend lid der Classis) heen.. Dat beteekent dus, dat die 3 Kerken uit het ver band zijn gezet." Tot zoover het verslag in de Reformatie. Ds. Tiemens zendt mij het volgende ter opname onder den titel: Door de dagbladpers is een bericht de wereld inge stuurd over de scheuring in de classis Axel, Na een korte omschrijving van wat ter classikale vergadering voorgevallen is, eindigt het bericht met de mededeeling, dat de afgevaardigden van Axel, Hoek en Zoutespui, benevens Ds. Post de vergadering verlieten, „maar niet nadat zij opgemerkt hadden dat wegzending be- teekende het plaatsen van deze kerken buiten het kerk verband, wat de praeses inderdaad ook toegaf." Aan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 1