Actueele Vragen. OFFICIEELE BERICHTEN ontkennend. Hoewel uit niets bleek, dat zij hiertoe last hadden ontvangen, verklaarden zij dit te doen uit naam hunner kerken. Hierop sprak de vergadering het volgende uit: De classis Axel der Gereformeerde Kerken in Ne derland, kennis nemende van de verklaring van de afgevaar digden van de kerken van Hoek. Axel en Zoutespui, dat zij zich niet met het besluit der classis inzake het voorstel van de Kerk van Hoek ten aanzien van de verwerping der dogmatische uitspraken van de Synode der Geref. Kerken inzake het Genadeverbond confor- meeren, constateert, dat de geestelijke eenheid der Geref. Kerken in de classis verbroken is en de grondslag voor verdere samenspreking ontbreekt en verzoekt de afge vaardigden, die met de verklaring instemmen, de ver gadering der classis te verlaten. In antwoord daarop heeft de meerderheid van den kerkeraad te Axel, Hoek en Zoutespui zich achter deze afgevaardigden gesteld en aan de classis bericht, dat zij het verband met de Geref. Kerken in Nederland verbreken. Door deze daad hebben de betrokken broeders niet slechts de geestelijke verdeeldheid bestendigd, maar ook alle gemeenschap met de andere kerken beëindigd, zoodat zij niet langer als Uw wettige ambtsdragers kunnen worden erkend. De classis is er van overtuigd dat velen Uwer door de eenzijdige voorlichting van den kant der bezwaar den gegeven den rechten weg niet helder onder scheiden. Met nadruk brengt de classis dan ook het volgende onder Uw aandacht: Onjuist is de voorstelling, als zou de beslissing van 1905 niet ten volle door de Synode worden gehandhaafd. Onjuist als zou de Synode de gedachte van Kuyper verdedigen, dat de wedergeboorte bij den doop moet worden ondersteld als reeds ge schied. Onjuist de voorstelling als zouden de bezwaarden slechts het standpunt van Prof. Lindeboom, H. Bavinck en andere oud-A broeders ver dedigen. Onjuist als zou de classis of enkelen harer leden volgens vastgesteld plan de broeders hebben uitgeworpen. Onjuist als zouden de kerken door het besluit der classis buiten het kerkverband gezet zijn. Wilt ge een eigen oordeel vormen, neem en lees Gods Woord en zie de kantteekeningen, welke de leer der Geref. Vaderen was (b.v. op Jes. 6 13, Jesaja 59 21, Matth. 18 2-6, Matth. 19 13-15, Matth. 21 16, Joh. 15 2, Rom. 9:1-6 .Gal. 3 7, 14, 27, 2 Petr. 2:1, Openb. 22 19). Lees Uw belijdenis na, in het bijzonder Ned. Ge- loofsbel. art. 33 en 34. Heid. Cat. Zondag 26 en 27, Dordtsche leerregel I, 9, 12, 13, 15, 17, dwalingen 1, II dwalingen 6 III/IV, 8—15, dwalingen 8 en 9. Lees zoo noodig wat Calvijn en Ursinus leeren van het genadeverbond en den Doop. Lees Bavinck „Roeping en Wedergeboorte" (niet alleen bladz. 130, maar ook bladz. 131 en 132) en de „Offerande des lofs". Neem en lees en stel dan vast, wat er overblijft van de aantijging, dat de Synode een valsche leer, een verderfelijke ketterij in voert. Lees dan 1 Cor. 11 19, 1 Cor. 14 29 en 32 (met de kantteekeningen) en oordeel, wie het zijn, die de eenigheid der Kerk hebben verstoord. Broeders en Zusters, wij vragen U niet om onge hoorzaamheid aan Synode of Classis, maar wij vragen U, dat ge blijven zoudt bij de aloude Geref. leer die in gehoorzaamheid aan Gods Woord door onze kerke lijke vergaderingen in Synode en Classis werd ge handhaafd. Derhalve vermanen wij U in allen ernst: Bewaart de gemeenschap met de Geref. Kerken in ons Vaderland, opdat van U niet gelde het apostolisch verwijt uit Gal. 3:1. Erkent alleen diegenen, als Uw wettige ambtsdragers, die aan de scheuringwekkende en scheuringwerkende actie tegen onze kerkelijke ver gaderingen gericht, niet hebben meegewerkt. Namens de classis Axel, JOH. A. TIEMENS, Praeses. 8 Augustus 1945. A. B. W. M. KOK, Scriba. Wij zijn de broeders uit de classis Axel zeer dank baar voor dit rustig en welgefundeerd getuigenis, dat helaas moet oproeien tegen een heele reeks gepropa geerde onwaarheden en misverstanden. Van Dr. Schil der is het woord dat de secte leeft van misverstanden. Indien dit juist is en dat is het, dan is de nieuwe vrijgemaakte Geref. Kerk daarmede ook geoordeeld. Men gaat de kerkscheuring rustig aan op grond van tal van onjuiste voorstellingen. Het is een bijna verzwelgende stroom, waarin heelaas vele eenvoudigen omkomen. De brochure van Ds. Francke: Om de waarheid van den Doop, is zulk een stroom, waarin werkelijk kolk en afgrond loeien van onjuiste voorstelling van zaken. Daarom is het goed dat de classis dit ernstig woord deed uitgaan. Wij die met den strijd der broeders daar van harte meeleven, wilden hun duidelijke bood schap hier gaarne opnemen. Al onze Kerken in de provincie zullen met groote dankbaarheid en medeleven dit getuigenis lezen. Het is zeer instructief., Laten daarom al onze broeders en zusters nu eens gehoor geven aan den oproep van de clasis Axel om de door haar vermelde Schriftplaatsen en belijdenis uitspraken eens na te gaan. Werkelijk, hier liggen vele getuigenissen, die ons niet in het onzekere laten, aan welke zijde de dwaling en de scheuring is. M. N. J. H. HOE MOET ONZE HOUDING TEGENOVER DE DUITSCHERS ZIJN? VIII. Het eerste, waarvoor de Christelijke gemeente dus verantwoordelijk is in het huidige tijdsgebeuren is: het getuigenis, dat zij moet laten hooren in de wereld, dat God regeert, dat Hij Koning is. In de tweede plaats is zij, volgens Barth, aan haar Heere en aan de wereld verschuldigd de Goddelijke weldaad en de Goddelijke noodzakelijkheid te be tuigen van den juisten en vrijen aardschen staat. En dit m.n. tegenover den godgelijken oorlogsstaaf, die werd tot zuiveren geweldstaat, die wij nu hebben zien ten gronde gaan. Gelukkig hebben wij gezien voor onze oogen, dat er ook nog andere staten zijn, al zijn dat zeker ook geen volmaakte producten, maar ze zijn dan toch het middel geweest om een dam op te werpen tegen de overstrooming door de nationaal-socialistische staat. „De Christelijke gemeente weet, wien alle macht gegeven is in hemel en op aarde. Juist daarom weet ze onderscheid te maken tusschen echte en onjuiste aard- sche macht, tusschen door God ingestelde en door menschen willekeurig uitgevonden en op den troon ge zette overheid. Daarom is zij dankbaar voor alle echte, juiste, door God ingestelde macht en overheid, die paal en perk stelt aan de onmenschelijkheid en ruimte maakt voor de menschelijkheid...... Echte politiek is volgens het duidelijke woord van den apostel Paulus (Rom. 13 4) ook Godsdienst. Aardsch recht en aardsche vrijheid beiden pas echt, als het eene de vervulling van het andere is zijn ook gaven van God." Barth legt er alle nadruk op, dat wij juist in onzen tijd met zijn vernieling van iedere orde dezen Gods dienst, deze gaven van God, zoo hard noodig hebben. De Duitsche oorlogsstaaf zal wel niet zoo gauw weer terugkomen, maar alle krachten moeten ingespannen om te zorgen, dat wat daar op volgt, de politiek van recht en vrijheid zal zijn. En ten opzichte van deze aangelegenheid mag de Christelijke gemeente niet on verschillig zijn. „Zij heeft zich op dit gebied veel te vaak laten intimideeren en gezwegen, waar zij had moeten spreken. De geheele catastrophe in Duitschland was misschien nooit mogelijk geweest, als de Christe lijke Kerk zich daar niet reeds sinds eeuwen aange wend had te zwijgen over de echte, aardsche macht en overheid, over recht en vrijheid, waar zij had moeten getuigen en spreken." Wij zouden dit alles zeker heel wat anders zeggen en heenwijzen naar de o.i. fatale gevolgen van het standpunt van Luther terzake; het Calvinisme in zijn doorwerking ten opzichte van heel deze aangelegen heid heeft het zonder twijfel ook mede onmogelijk ge maakt, dat in ons land de waanzin van het nationaal- socialisme ooit vaste voet zou kunnen krijgen. Barth spreekt het dan ook uit, dat de Christelijke gemeente zeker niet zelf politiek moet willen bedrijven en regeeren. Wel moet ze z.i. voor de volken en regeeringen getuigenis geven, dat politiek, Godsdienst, dat recht en vrijheid, gaven van God zijn en ook moet ze vragen, roepen, bidden, vermanen, waar de staat dreigt ontbonden te worden of omgekeerd te verstar ren, waar hij in plaats van recht het onrecht, in plaats van de vrijheid de onvrijheid dreigt te willen dienen... De Christelijke gemeente is als zoodanig verantwoor delijk voor datgene, wat in den staat en door den staat gedaan wordt en niet gedaan wordt. Zij is hem haar openlijk woord schuldig. „Als het in orde is, dan moeten juist zij allen, die, onder de onvolmaaktheid van deze (aardsche) orde te lijden hebben, te kort komen en benadeeld zijn, weten, dat ze in de Christe lijke gemeente ook op dit gebied een waakzame voor spreker hebben. Liever moet ze driemaal te veel voor de zwakken opkomen dan éénmaal te weinig, liever haar stem onaangenaam luid laten weerklinken, waar recht en vrijheid in gevaar zijn, dan misschien aan genaam zacht!" Barth is van meening, dat de Christe lijke gemeente juist in dit opzicht het in den tegen- woordigen tijd wel bijzonder noodig heeft te ontwaken en zich te bezinnen op haar verantwoordelijkheid. Wij zijn het daarin van harte met hem eens, al zullen dan voorts in de praktijk onze conclusies nogal verschillen. Hier raken wij aan de dingen, die Dr. Hommes in den breede behandelt in zijn artikelen over: Beginselnarcose of De overgang der zeven Am- sterdamsche Predikanten naar de S.D.A.P. De tijd, die nu achter ons ligt, heeft wél bewezen, dat de Kerk weet te spreken, als dat noodig is, te getuigen, als recht en waarheid werden aangerand en onze Kerken hebben zich daaraan ook waarlijk niet onttrokken. Toch moet dat een exceptie blijven en niet tot een regel worden: de bijzondere omstandigheden, waaronder wij gedoemd waren te leven onder de Duitsche tyrannie, eischten ook bijzondere maat regelen. Maar overigens moet de Kerk van Jezus Christus zeer voorzichtig zijn met het doen uitgaan van getuigenissen en oordeelvellingen inzake politieke aangelegenheden. De Kerk als zoodanig heeft geen oordeel over de vragen van de praktische politiek. Hier zet zich in de onontbeerlijkheid van een Christe- lijk-politieke partij. Was het Duitsche volk maar Christelijk-politiek geschoold geweest, het nationaal- socialisme had, menschelijkerwijs gesproken, geen kans gekregen de geesten te misleiden, te verdwazen en te vergiftigen. Maar hiervan dan niet nader. En nu het derde, waarvoor, volgens Barth, de Christelijke gemeente verantwoordelijk is in het huidige tijdsgebeuren, nl. dat het woord, waarin het diepste geheim van het Koninkrijk Gods en van onzen Heere Jezus Christus wordt uitgesproken, niet moet worden verzwegen, maar weerklinken: het woord van de ver geving der zonden. En daarmee zijn wij dan ook toe aan datgene, wat als leden van de Gemeente van Christus, vooral onze houding tegenover en verhou ding tot de Duitschers zal moeten bepalen. Daarover dan D.V. een volgend maal. B.o.Z. LE C. AGENDUM van de vergadering van de Classis Tholen op Donderdag 6 Septembre D.V. te Bergen op Zoom, zoo mogelijk aanvang 9 uur. 1. Opening. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Notulen. 4. Zaken uit de notulen. 5. Mededeeling van ingekomen stukken en gevoerde correspondentie. 6. Behandeling van instructies. 7. Rapporten en financiëele verantwoording. 8. Peremptoir examen van den Eerw. Heer D. Kui per te Goes, beroepen predikant te Rilland-Bath. Preekvoorstel over Numeri 23 vs 9b. Exegeze O.T. Jesaja 42 en Hosea 1. Exegeze N.T. 1 Corinthe 8 en 9. 9. Benoeming van Deputaten. 10. Rondvraag naar art. 41 en 43 K.O. 11. Inning van collecten én quota. 12. Vaststelling collecten-lijst. 13. Aanvragen en vaststelling van vacaturebeurten. 14. Algemeene rondvraag. 15. Lezing en vaststelling van het persverslag. 16. Vaststelling van de volgende vergadering. Namens de Classis voornoemd, C. A. VREUGDENHIL, wd. Scriba. Mede te brengen, behalve dubbele Classis-kosten en de quota voor Zending en art. 13 K.O., de volgende collecten: le. Voor de Verstrooid Geref. in Ned. Indië, Dep. Ds. C. A. Vreugdenhil, giro 200299. 2e. Voor de Hongaarsche Studenten, idem. 3e. Voor de Hulpbehoevende Kerken in Nederland, Dep. Ds. H. J. Swierts, giro 435483. 4e. Voor de Geestelijke verzorging van het buiten land, idem. 5e. Voor de Evangelisatie in België, Dep. Ds. J. Spoelstra, giro 159010. Mag ondergeteekende de plaatselijke correspon denten voor de Theol. Hoogeschool, vriendelijk ver zoeken, de geïnde contributie (zoo spoedig mogelijk) te storten op Girono. 381019 van de Coöp. Boeren leenbank te Grijpskerke? Tevens opgaaf gevraagd van diverse wijzigingen der contribuanten: van Grijpskerke, St. Laurens en Vrouwenpolder reeds ontvangen. De Classescorrespondent, W. DE WOLF, tijdelijk Duinweg 107, Oostkapelle. AGENDUM van de vergadering der Classis Middelburg, op Woensdag 5 September 1945, des voormiddags 11 uur, in de consistoriekamre van de Hofpleinkerk te Middelburg. 1. Opening door de roepende kerk van Middelburg. 2. Nazien der credentiebrieven en constitueering der vergadering. Moderamen: Ds. J. M. Bloemkolk, praeses; Ds. Th. H. van Andel, assessor; Ds. A. H. Oussoren, le scriba; Ds. M. Vreugdehil, 2e scriba. 3. Lezing en vaststelling notulen. 4. Behandeling der ingekomen stukken. 5. Behandeling der instructies. 6. Raporten. 7. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. 8. Aanwijzing roepende kerk en vaststelling datum van de volgende vergadering. 9. Persoonlijke rondvraag. 10. Lezing der korte notulen. 11. Sluiting. Namens de roepende kerk van Middelburg, Ds. A. H. OUSSOREN. Praeses h.t. C. BOUCHERIE, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 3