WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND.
No* 35
Vrijdag 29 Augustus 1941
55e Jaargang
UIT HET WOORD.
LEVENSDURF.
Het is op zichzelf niets bizonders,
dat een paar in het huwelijk treedt en
kinderen krijgt. Het zijn dan ook ge
wone menschen, wier namen hier niet
eens genoemd worden. Eerst later
hooren wij, dat ze Amram en Jochebed
heeten.
Toch hebben deze ouders van Mo-
zes in Hebr. 11 een plaats gekregen
naast de allergrootsten uit het konink
rijk Gods.
Waarom
Om hun geloof.
En hun geloof zien we reeds hier
uitkomen in wat ik zou willen noemen:
hun levensdurf.
Het was wel een zeer donkeren tijd,
waarin dit huwelijk wordt aangegaan
en dit gezin wordt gesticht.
Jozef is in Egypte vergeten. Een an
dere koninklijke dynastie is aan het
bewind gekomen. Onder het oplevend
nationalisme, dat daarvan het gevolg
is, hebben de Israëlieten het, als
vreemdelingen, zwaar te verduren.
Harde heerendiensten worden hun op
gelegd. Want de afmattende slaven
dienst, waarbij men het volk exploi
teert, heeft ten doel om hen uit te dun
nen, zoodat ze niet door hun groote
aantal een bedreiging in het binnen
land worden.
En, als dat niét afdoende blijkt en
het volk tegen de verdrukking in
groeit, ontziet men zich niet aan de
vroedvrouwen het voorschrift te geven
het jonge leven bij de geboorte te doo-
den.
Ja, men aarzelt niet de pasgeboren
jongens voor de Nijlkrokodillen te
werpen.
Laat ons wijselijk handelen zoo
spoort Farao zijn rijksgrooten aan bij
hun verdelgingswoede tegen Israël.
Maar het zijn niet slechts nationa
listische tendenzen, die Egypte drijver-
tot felle Jodenhaat. Het is duidelijk,
dat we hier te doen hebben met een
kritieke phase in den strijd, die door
alle tijden heen gestreden wordt, tus-
schen het zaad der slang en het zaad
der vrouw. De eigenlijke organisator
van het meedoogenloos geweld, waar
mee men Israël wil knechten, is de sa
tan, die den Christus in Israël zoekt
te treffen.
Maar juist daarom is deze poging
met hoeveel fanatisme ook inge
zet van te voren ook reeds vruch
teloos te noemen.
In de wonderbare vruchtbaarheid,
waarmee het volk groeit, zelfs onder
den zwaarsten druk, bewonderen we
niet slechts een natuurlijke vitaliteit,
maar daarin zien we, dat God zelf door
zijn wondermacht werkt om Zijn volk
in het leven te behouden.
Maar deze wondermacht der genade
bedient zich nu van de vertrouwens
volle gehoorzaamheid van Zijn volk.
Zoo „verliezen de Israëlieten, zelfs
in den grootsten nood, hun durf-om-
te-leven niet. Amram zit niet moede
loos neer, zuchtend over het bange he
den en klagend over een nog donker
der toekomst.
Hij heeft nog zijn idealen.
Hij neemt haar, die hem lief gewor
den is, ten huwelijk, en samen bouwen
ze in die benarde tijden hun huis,
waarin al spoedig onbezorgde kinder
stemmen klinken.
En dan, terwijl ondertusschen de
druk verzwaart, redeneeren ze niet, in
Egyptischen trantlaat ons nu wijse
lijk handelen, opdat er niet meer kin
deren geboren worden. Neen, ze ver
wachten hun derde kind, al kan het
moeilijk een blijde verwachting ge
noemd worden.
Dat is geen lichtzinnigheid en gemis
aan verantwoordelijkheidsbesef. Maar
dat is levensdurf in donkere dagen,
waartoe het licht van Gods genade
hen bekrachtigt.
Hier zien we tot welk optimisme in
staat stelt het vertrouwen op den Hee-
re, die Zijn volk, dat in gehoorzaam
heid wandelt, niet verlaten zal.
Waarlijk, door het gelóóf hebben
Amram en Jochebed hun huwelijk ge
sloten en hun gezin gesticht.
Nu zijn de tijden voor ons op het
oogenblik nog lang zoo erg niet als
voor de Israëlieten destijds in Egypte.
Want de strijd tusschen wereld en
Kerk, tusschen Christus en satan moge
in beginsel steeds dezelfde blijven, de
openbaring daarvan is voor ons iiog
niet in die mate als voor Israël in
Egypte.
Toch zijn er symptomen op te mer
ken, die zeggen, dat nader komen de
zware dagen, die Gods genade zal
verkorten om der uitverkorenen wil.
En laat het dan voor ons nog geen
diensthuis zijn als van Egypte, we heb
ben toch ook nü al onze moeilijkheden,
en ook onze tijd kent zijn bezwaren.
En wat zien we nu
Laten we ons schamen en toegeven,
dat sommigen nu reeds hun durf om
te leven beginnen te verliezen.
Mede daaruit is te verklaren, dat
velen gaan opzien tegen het huwelijk,
hun toevlucht nemen tot wereldsche
wijsheid om het kindertal zoo klein
mogelijk te houden. Immers zoo
zegt men dan - de tijden zijn zoo on
zeker en de toekomst is zoo donker.
En nu is verantwoordelijkheidsbesef
niet in het minst voor den christen
eisch. Lichtvaardigheid in de meest be
langrijke levensbeslissingen is vooral
in den geloovige te berispen. Maar ze
ker niet minder te veroordeelen is zelf
zucht en gemakzucht en genotzucht,
die leiden tot ongeloofs-défaitisme.
Tot een waarlijk christelijke levens
houding behoort ook een zekere le
vensdurf des geloofs, die vertrouwend
weet, dat grooter dan de Helper de
nood toch niet worden zal.
In het geloof, dat zijn kracht toont
in eenvoudige gebondenheid aan de
eerste levensplichten, wordt een zegen
gevonden, die rijk maakt in eiken nood.
En bovenal, in de geloofsgehoor
zaamheid van Zijn volk werkt de Hee-
re aan de komst van Zijn Koninkrijk.
Kruiningen. J. KOOLSTRA.
DADERS DES WOORDS-
ZEEUWSCHE KERKBODE
HOOFDREDACTEUR: Ds A. H. OUSSOREN. REDACTEUR: Ds A. C. HEIJ.
MEDEWERKERSD.D. W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, Dr N. J. HOMMES, A. B. W. M. KOK, A. SCHEELE, R. J. VAN DER VEEN en W. H. v. d. VEGT.
ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement
van minstens 500 regels belangrijke
reductie.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE
FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ 6
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280
En een man van het huis van Levi
ging en nam een dochter van Levi
en de vrouw werd zwanger, en
baarde een zoon.
Exodus 2:1, 2a.
~?l
SIMSON.
Vernederd en geëerd (3).
Richteren 16:22 3 1.
Simson zou beginnen Israël te verlossen. Zoo
was bij de aankondiging van z'n geboorte gezegd
(Richt. 13:5). Hij zou dat dan doen als Nazi-
reër Gods. God zou door Simson Israël een be
gin van verlossing geven. In Simson zou alleen
maar te zien zijn een instrument Gods.
Toch vergeten wij vaak, dat de menschen, die
God gebruikt om verlossing te brengen, maar
instrumenten zijn en we gaan dan die menschen
als helden vereeren. Dan komt er afgoderij met
het schepsel.
Van Simson worden daden verteld, groot ge
noeg om ook hem in de heldengalerij, voor wie
vereering gevraagd wordt, een plaats te geven.
Er is echter ook begrijpelijke aarzeling om hem
daarin te plaatsen, als we zien op wat in zijn
leven schandelijk was. Dan zijn we geneigd Gods
doen te gaan critiseeren, dat Hij zich wel een
beter instrument had mogen kiezen.
Maar als God zich dan Simson tot instrument
nam om een begin te maken met Israels verlos
sing, dan komt daardoor te meer uit wat God
deed voor Zijn volk.
Dan blijkt Gods barmhartigheid over Israël
door het geven van dezen Richter. God bleef
Zijn bemoeienis uitstrekken over het volk, dat
naar Hem niet meer vroeg, dat zelfs onder den
druk der Filistijnsche overheersching niet tot
Hem riep.
Gods barmhartigheid ook over Simson, die
zich onwaardig toonde een dienstknecht Gods te
zijn. God toornt dan ook over de zonden van
Zijn knecht. God ziet bij hen de zonden niet
door de vingers. Zwaar wordt Simson gekastijd.
Maar als hij zich tot God weer bekeert, wordt
hij niet verworpen, maar nog geëerd.
Dan blijkt Gods macht tot verlossing. Zelfs
door een enkele. Ook de enkele", maar die God
dienen wil, behoeft niet te denken, dat Zijn werk
geen beteekenis zou hebben en dat hij het daar
om ook wel zou kunnen nalaten. Het is meer
gezien, dat God door een enkele groote dingen
tot stand bracht.
Hier blijkt Gods macht om zelfs een schijnbaar
verloren zaak tot overwinning te leiden. Als Is
raël zelf Simson gebonden overlevert aan de
Filistijnen, dan schijnt de zaak van Israël toch
wel hopeloos verloren. Toch was de overwin
ning niet voor de Filistijnen, maar voor Simson,
die met een ezelskinnebakken duizend Filistijnen
versloeg.
Hoe moet ons dat bemoedigen om niet te wan
hopen, wanneer de zaak Gods een verloren zaak
lijkt, maar dan toch te blijven strijden in het
geloof.
Het is wel meer gezien, ook in de geschiede
nis van ons volk, dat juist als alles verloren
scheen, het begin der verlossing daagde. Zoo
was het in 1878, toen het scheen, dat de zaak
der bijzondere scholen met den bijbel een ver
loren zaak was en van toen aan is de groote
opgang begonnen.
Simson zou beginnen Israël te verlossen, zóó
was vóór z'n geboorte gezegd, zoo ging het ook.
Dat begin kwam er. Als Simson sterft is Sa
muel reeds opgetreden. Diens weg is al eeniger-
mate gebaand, wanneer het volk, door Simsons
optreden heeft gezien, dat hun God machtig was
Israël te verlossen. Maar meer dan een begin
was het toch niet.
God gaf echter niet alleen een verlosser, die
beginnen zou Zijn volk te verlossen. Hij gaf
ook een volkomen Verlosser in Hem van Wien
Simson een type was.
Daar is wel een heel groot onderscheid tus
schen Simson, die zich een tijdlang door zondi
gen zinnenlust het beheerschen en den Christus,
heilig zonder eenige zonde.
Toch is er ook overeenkomst.
Een eenzaam strijder was Simson, dat was
ook Jezus.
Simson werd door z'n eigen volk overgeleverd
aan de vijanden, dat geschiedde ook aan Jezus.
Simson stierf voor zijn volk en voor Gods
eere, hij handhaafde zoo Gods eer.
Zoo deed ook Jezus. De kantteekenaars zeg
gen bijzonderlijk in zijn dood was Simson een
voorbeeld van onzen Heere Jezus Christus, die
al Zijne en onze vijanden door Zijn dood heeft
overwonnen.
Jezus' dood was een vrijwillige dood, het offer
van Zijn leven voor ons. Door Hem kunnen we
triumfeeren over al onze vijanden.
In Simson openbaart God ons Zijn macht en
genade, opdat we ons zouden laten leiden tot
het geloof in den volkomen Verlosser, ons ge
schonken in den Heere Jezus Christus.
Toenemen zal in de wereld het gejuich dei-
vijanden Gods, in hun schijntriumf over God en
over die Hem dienen.
Maar de zaligheid zal zijn voor hen, die aan
God vasthouden in den Middelaar en Verlosser.
Het laatste gejuich zal niet zijn voor de Fi
listijnen. Zij zullen vergaan.
De eeuwige blijdschap zal zijn voor allen, die
den Heere verwachten door het geloof in den
grooten Verlosser, Jezus Christus, onzen Heere.
JAARVERGADERING „VREDERUST".
Deze wordt dit jaar D.V. gehouden op Woens
dag 10 September, 's middags om half twee. Dit
maal weer in Bergen op Zoom, evenwel niet in
het kerkgebouw op de Stichting, maar in het
lokaal der Nederl. Herv. Evangelisatie William-
straat 7.
Evenals vorig jaar kan ook nu geen bidstond
gehouden worden, zooals sinds vele jaren de
regel was Ds A. Scheele zal nu een kort woord
spreken ter inleiding van het gebed aan het begin
van de vergadering.
Het jaarverslag gewaagt van vele bezwaren,
die de Stichting ondervond, doordat een aantal
gebouwen moest worden afgestaan voor de in
richting van een Duitsch marine-hospitaal. Op
bl. 43 wordt meegedeeld dat het centrale admi
nistratiegebouw, zes mannenpaviljoens en eenige
woningen gedurende de zomermaanden door de
Duitsche weermacht werden in beslag genomen.
Zoo moest voor een groot aantal patiënten
elders plaats worden gezocht. Voor een klein
deel kon dit nog op het eigen terrein, maar vele
moesten naar buiten worden vervoerd zoo o.a.
61 patiënten naar „Vogelenzang" te Bennebroek.
De arbeid werd, door de verzorging van hen,
die in Bergen op 'Zoom en omgeving moesten
worden verpleegd, wel buitengewoon moeilijk.
Gelukkig kan worden gerapporteerd, dat, door
de meewerking van allen, de verzorging der pa-
tienten behoorlijk voortgang kon hebben. De
Heere gaf temidden van de zorgen telkens ook
weer verrassende uitkomst.
Is er zoo te danken voor ontvangen zegen, er
blijft ook veel te bidden, opdat de Stichting haar
liefdewerk kan blijven voortzetten.
Gaarne wekken we op, de Jaarvergadering bij
te wonen. Voor de Geref. predikanten van Wal
cheren zal dat niet mogelijk zijn, omdat op dien
datum de Classis vergadert.
Het worde een gezegend samenzijn.
HEIJ.
Zeelands eenigst Provinciaal kerkelijk
orgaan zij uw gids en het zij de gids
van allen, die de kerk liefhebben.
Medelezers wordt abonné