WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND. No* 35 Vrijdag 29 Augustus 1941 55e Jaargang UIT HET WOORD. LEVENSDURF. Het is op zichzelf niets bizonders, dat een paar in het huwelijk treedt en kinderen krijgt. Het zijn dan ook ge wone menschen, wier namen hier niet eens genoemd worden. Eerst later hooren wij, dat ze Amram en Jochebed heeten. Toch hebben deze ouders van Mo- zes in Hebr. 11 een plaats gekregen naast de allergrootsten uit het konink rijk Gods. Waarom Om hun geloof. En hun geloof zien we reeds hier uitkomen in wat ik zou willen noemen: hun levensdurf. Het was wel een zeer donkeren tijd, waarin dit huwelijk wordt aangegaan en dit gezin wordt gesticht. Jozef is in Egypte vergeten. Een an dere koninklijke dynastie is aan het bewind gekomen. Onder het oplevend nationalisme, dat daarvan het gevolg is, hebben de Israëlieten het, als vreemdelingen, zwaar te verduren. Harde heerendiensten worden hun op gelegd. Want de afmattende slaven dienst, waarbij men het volk exploi teert, heeft ten doel om hen uit te dun nen, zoodat ze niet door hun groote aantal een bedreiging in het binnen land worden. En, als dat niét afdoende blijkt en het volk tegen de verdrukking in groeit, ontziet men zich niet aan de vroedvrouwen het voorschrift te geven het jonge leven bij de geboorte te doo- den. Ja, men aarzelt niet de pasgeboren jongens voor de Nijlkrokodillen te werpen. Laat ons wijselijk handelen zoo spoort Farao zijn rijksgrooten aan bij hun verdelgingswoede tegen Israël. Maar het zijn niet slechts nationa listische tendenzen, die Egypte drijver- tot felle Jodenhaat. Het is duidelijk, dat we hier te doen hebben met een kritieke phase in den strijd, die door alle tijden heen gestreden wordt, tus- schen het zaad der slang en het zaad der vrouw. De eigenlijke organisator van het meedoogenloos geweld, waar mee men Israël wil knechten, is de sa tan, die den Christus in Israël zoekt te treffen. Maar juist daarom is deze poging met hoeveel fanatisme ook inge zet van te voren ook reeds vruch teloos te noemen. In de wonderbare vruchtbaarheid, waarmee het volk groeit, zelfs onder den zwaarsten druk, bewonderen we niet slechts een natuurlijke vitaliteit, maar daarin zien we, dat God zelf door zijn wondermacht werkt om Zijn volk in het leven te behouden. Maar deze wondermacht der genade bedient zich nu van de vertrouwens volle gehoorzaamheid van Zijn volk. Zoo „verliezen de Israëlieten, zelfs in den grootsten nood, hun durf-om- te-leven niet. Amram zit niet moede loos neer, zuchtend over het bange he den en klagend over een nog donker der toekomst. Hij heeft nog zijn idealen. Hij neemt haar, die hem lief gewor den is, ten huwelijk, en samen bouwen ze in die benarde tijden hun huis, waarin al spoedig onbezorgde kinder stemmen klinken. En dan, terwijl ondertusschen de druk verzwaart, redeneeren ze niet, in Egyptischen trantlaat ons nu wijse lijk handelen, opdat er niet meer kin deren geboren worden. Neen, ze ver wachten hun derde kind, al kan het moeilijk een blijde verwachting ge noemd worden. Dat is geen lichtzinnigheid en gemis aan verantwoordelijkheidsbesef. Maar dat is levensdurf in donkere dagen, waartoe het licht van Gods genade hen bekrachtigt. Hier zien we tot welk optimisme in staat stelt het vertrouwen op den Hee- re, die Zijn volk, dat in gehoorzaam heid wandelt, niet verlaten zal. Waarlijk, door het gelóóf hebben Amram en Jochebed hun huwelijk ge sloten en hun gezin gesticht. Nu zijn de tijden voor ons op het oogenblik nog lang zoo erg niet als voor de Israëlieten destijds in Egypte. Want de strijd tusschen wereld en Kerk, tusschen Christus en satan moge in beginsel steeds dezelfde blijven, de openbaring daarvan is voor ons iiog niet in die mate als voor Israël in Egypte. Toch zijn er symptomen op te mer ken, die zeggen, dat nader komen de zware dagen, die Gods genade zal verkorten om der uitverkorenen wil. En laat het dan voor ons nog geen diensthuis zijn als van Egypte, we heb ben toch ook nü al onze moeilijkheden, en ook onze tijd kent zijn bezwaren. En wat zien we nu Laten we ons schamen en toegeven, dat sommigen nu reeds hun durf om te leven beginnen te verliezen. Mede daaruit is te verklaren, dat velen gaan opzien tegen het huwelijk, hun toevlucht nemen tot wereldsche wijsheid om het kindertal zoo klein mogelijk te houden. Immers zoo zegt men dan - de tijden zijn zoo on zeker en de toekomst is zoo donker. En nu is verantwoordelijkheidsbesef niet in het minst voor den christen eisch. Lichtvaardigheid in de meest be langrijke levensbeslissingen is vooral in den geloovige te berispen. Maar ze ker niet minder te veroordeelen is zelf zucht en gemakzucht en genotzucht, die leiden tot ongeloofs-défaitisme. Tot een waarlijk christelijke levens houding behoort ook een zekere le vensdurf des geloofs, die vertrouwend weet, dat grooter dan de Helper de nood toch niet worden zal. In het geloof, dat zijn kracht toont in eenvoudige gebondenheid aan de eerste levensplichten, wordt een zegen gevonden, die rijk maakt in eiken nood. En bovenal, in de geloofsgehoor zaamheid van Zijn volk werkt de Hee- re aan de komst van Zijn Koninkrijk. Kruiningen. J. KOOLSTRA. DADERS DES WOORDS- ZEEUWSCHE KERKBODE HOOFDREDACTEUR: Ds A. H. OUSSOREN. REDACTEUR: Ds A. C. HEIJ. MEDEWERKERSD.D. W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, Dr N. J. HOMMES, A. B. W. M. KOK, A. SCHEELE, R. J. VAN DER VEEN en W. H. v. d. VEGT. ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ 6 OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 En een man van het huis van Levi ging en nam een dochter van Levi en de vrouw werd zwanger, en baarde een zoon. Exodus 2:1, 2a. ~?l SIMSON. Vernederd en geëerd (3). Richteren 16:22 3 1. Simson zou beginnen Israël te verlossen. Zoo was bij de aankondiging van z'n geboorte gezegd (Richt. 13:5). Hij zou dat dan doen als Nazi- reër Gods. God zou door Simson Israël een be gin van verlossing geven. In Simson zou alleen maar te zien zijn een instrument Gods. Toch vergeten wij vaak, dat de menschen, die God gebruikt om verlossing te brengen, maar instrumenten zijn en we gaan dan die menschen als helden vereeren. Dan komt er afgoderij met het schepsel. Van Simson worden daden verteld, groot ge noeg om ook hem in de heldengalerij, voor wie vereering gevraagd wordt, een plaats te geven. Er is echter ook begrijpelijke aarzeling om hem daarin te plaatsen, als we zien op wat in zijn leven schandelijk was. Dan zijn we geneigd Gods doen te gaan critiseeren, dat Hij zich wel een beter instrument had mogen kiezen. Maar als God zich dan Simson tot instrument nam om een begin te maken met Israels verlos sing, dan komt daardoor te meer uit wat God deed voor Zijn volk. Dan blijkt Gods barmhartigheid over Israël door het geven van dezen Richter. God bleef Zijn bemoeienis uitstrekken over het volk, dat naar Hem niet meer vroeg, dat zelfs onder den druk der Filistijnsche overheersching niet tot Hem riep. Gods barmhartigheid ook over Simson, die zich onwaardig toonde een dienstknecht Gods te zijn. God toornt dan ook over de zonden van Zijn knecht. God ziet bij hen de zonden niet door de vingers. Zwaar wordt Simson gekastijd. Maar als hij zich tot God weer bekeert, wordt hij niet verworpen, maar nog geëerd. Dan blijkt Gods macht tot verlossing. Zelfs door een enkele. Ook de enkele", maar die God dienen wil, behoeft niet te denken, dat Zijn werk geen beteekenis zou hebben en dat hij het daar om ook wel zou kunnen nalaten. Het is meer gezien, dat God door een enkele groote dingen tot stand bracht. Hier blijkt Gods macht om zelfs een schijnbaar verloren zaak tot overwinning te leiden. Als Is raël zelf Simson gebonden overlevert aan de Filistijnen, dan schijnt de zaak van Israël toch wel hopeloos verloren. Toch was de overwin ning niet voor de Filistijnen, maar voor Simson, die met een ezelskinnebakken duizend Filistijnen versloeg. Hoe moet ons dat bemoedigen om niet te wan hopen, wanneer de zaak Gods een verloren zaak lijkt, maar dan toch te blijven strijden in het geloof. Het is wel meer gezien, ook in de geschiede nis van ons volk, dat juist als alles verloren scheen, het begin der verlossing daagde. Zoo was het in 1878, toen het scheen, dat de zaak der bijzondere scholen met den bijbel een ver loren zaak was en van toen aan is de groote opgang begonnen. Simson zou beginnen Israël te verlossen, zóó was vóór z'n geboorte gezegd, zoo ging het ook. Dat begin kwam er. Als Simson sterft is Sa muel reeds opgetreden. Diens weg is al eeniger- mate gebaand, wanneer het volk, door Simsons optreden heeft gezien, dat hun God machtig was Israël te verlossen. Maar meer dan een begin was het toch niet. God gaf echter niet alleen een verlosser, die beginnen zou Zijn volk te verlossen. Hij gaf ook een volkomen Verlosser in Hem van Wien Simson een type was. Daar is wel een heel groot onderscheid tus schen Simson, die zich een tijdlang door zondi gen zinnenlust het beheerschen en den Christus, heilig zonder eenige zonde. Toch is er ook overeenkomst. Een eenzaam strijder was Simson, dat was ook Jezus. Simson werd door z'n eigen volk overgeleverd aan de vijanden, dat geschiedde ook aan Jezus. Simson stierf voor zijn volk en voor Gods eere, hij handhaafde zoo Gods eer. Zoo deed ook Jezus. De kantteekenaars zeg gen bijzonderlijk in zijn dood was Simson een voorbeeld van onzen Heere Jezus Christus, die al Zijne en onze vijanden door Zijn dood heeft overwonnen. Jezus' dood was een vrijwillige dood, het offer van Zijn leven voor ons. Door Hem kunnen we triumfeeren over al onze vijanden. In Simson openbaart God ons Zijn macht en genade, opdat we ons zouden laten leiden tot het geloof in den volkomen Verlosser, ons ge schonken in den Heere Jezus Christus. Toenemen zal in de wereld het gejuich dei- vijanden Gods, in hun schijntriumf over God en over die Hem dienen. Maar de zaligheid zal zijn voor hen, die aan God vasthouden in den Middelaar en Verlosser. Het laatste gejuich zal niet zijn voor de Fi listijnen. Zij zullen vergaan. De eeuwige blijdschap zal zijn voor allen, die den Heere verwachten door het geloof in den grooten Verlosser, Jezus Christus, onzen Heere. JAARVERGADERING „VREDERUST". Deze wordt dit jaar D.V. gehouden op Woens dag 10 September, 's middags om half twee. Dit maal weer in Bergen op Zoom, evenwel niet in het kerkgebouw op de Stichting, maar in het lokaal der Nederl. Herv. Evangelisatie William- straat 7. Evenals vorig jaar kan ook nu geen bidstond gehouden worden, zooals sinds vele jaren de regel was Ds A. Scheele zal nu een kort woord spreken ter inleiding van het gebed aan het begin van de vergadering. Het jaarverslag gewaagt van vele bezwaren, die de Stichting ondervond, doordat een aantal gebouwen moest worden afgestaan voor de in richting van een Duitsch marine-hospitaal. Op bl. 43 wordt meegedeeld dat het centrale admi nistratiegebouw, zes mannenpaviljoens en eenige woningen gedurende de zomermaanden door de Duitsche weermacht werden in beslag genomen. Zoo moest voor een groot aantal patiënten elders plaats worden gezocht. Voor een klein deel kon dit nog op het eigen terrein, maar vele moesten naar buiten worden vervoerd zoo o.a. 61 patiënten naar „Vogelenzang" te Bennebroek. De arbeid werd, door de verzorging van hen, die in Bergen op 'Zoom en omgeving moesten worden verpleegd, wel buitengewoon moeilijk. Gelukkig kan worden gerapporteerd, dat, door de meewerking van allen, de verzorging der pa- tienten behoorlijk voortgang kon hebben. De Heere gaf temidden van de zorgen telkens ook weer verrassende uitkomst. Is er zoo te danken voor ontvangen zegen, er blijft ook veel te bidden, opdat de Stichting haar liefdewerk kan blijven voortzetten. Gaarne wekken we op, de Jaarvergadering bij te wonen. Voor de Geref. predikanten van Wal cheren zal dat niet mogelijk zijn, omdat op dien datum de Classis vergadert. Het worde een gezegend samenzijn. HEIJ. Zeelands eenigst Provinciaal kerkelijk orgaan zij uw gids en het zij de gids van allen, die de kerk liefhebben. Medelezers wordt abonné

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1941 | | pagina 1