KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
meenen, dat het gelooven afhangt van bepaalde
condities» welke eerst vervuld moeten worden,
zal men kunnen en mogen gelooven. Dan zijn er
voorwaarden aan verbonden. Welke die voor
waarden zijn Dat hangt er van af. De een wil
als voorwaarde stellen, dat hij, die gelooft, eerst
een bijzondere openbaring heeft ontvangen dooi
den Heiligen Geest. Alleen dan, als hij iets heeft
ontvangen, dat hij met name kan noemen, dan
mag hij ook zich scharen onder de gejoovigen.
Dan pas heeft hij de zekerheid des geloofs.
Een ander ziet als voorwaarde bijzondere ken
nis van zonde. Daarnaar wordt dan ook een
apart onderzoek ingesteld. Of hij, die gelooft,
wel oprecht zijn zonde belijdt en kent en zich
voor God verootmoedigt. Nu is het natuurlijk,
dat de zondekennis niet kan en niet mag ont
breken. Hoe zullen wij in Christus gelooven,
wanneer wij geen last hebben van onze zonden.
Maar die zondekennis is nooit grond voor het
geloof, nooit voorwaarde, die eerst moet worden
gesteld. De zondekennis is vrucht van de wer
king van den Heiligen Geest.
Wij nemen dus, voordat iemand gelooft, niet
eerst een soort examen af, of hij wel mag ge
looven en wel kan gelooven. Wij hebben in ons
zelf nooit iets, waardoor wij vrijmoedigheid zou
den kunnen krijgen, om te gelooven. Wanneer
wij daarop wachten, zullen wij aldoor moeten
wachten. Wij worden door het geloof als zon
daren gerechtvaardigd, zonder de werken der
wet. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde, door het
geloof, hebben vrede met God. Wij moeten van
genade leven. Christus is voor zondaren gestor
ven. Goddeloozen worden gerechtvaardigd. Het
geloof hangt niet af van bepaalde condities,
waaraan eerst moet worden voldaan.
De vrijmoedigheid om te gelooven ligt dan ook
niet in den mensch, maar in de ernst van de pre
diking van Gods beloften, die in Christus ja en
amen zijn.
Christus heeft Zelf gezegd,,Wie tot Mij
komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Komt allen tot
Mij, Die. vermoeid en beladen zijt en Ik zal u
ruste geven. Die in den Zoon gelooft heeft het
eeuwige leven". Wij lezen.in de Dordtsche Leer
regelen III, IV artikel VIII,,Doch zoovelen als
er door het Evangelie geroepen worden, die
worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont
ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord, wat
Hem aangenaam is namelijk, dat de geroepenen
tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen,
die tot Hem komen en gelooven, de rust der zie
len en het eeuwige leven".
Hoe menigmaal heeft de Heere Jezus, gezegd
,,U geschiedde naar uw geloof". En waarom
krijgen velen zoo weinig Omdat zij geen ge
loof hebben. Christus kon daar geen krachten
doen, vanwege hun ongeloof. De vrijmoedigheid,
ook voor jonge menschen, om te gelooven, ligt
niet in iets in hen, maar alleen in de ernst van
de beloften Gods in Christus, ons gegeven in
Zijn Woord en verzegeld door den Heiligen
Doop.
God is een Waarmaker van Zijn Woord. Hij
doet:, wat Hij heeft beloofd. Hij laat niemand
ledig staan, die tot Hem is gekomen als arm en
verloren zondaar, om het leven buiten zichzelf
te zoeken in Christus Jezus onzen Heere.
De vraag Mag ik wel gelooven, is het wel
voor mij, is twijfel en een ongeloofsvraag. Daar
mee mogen wij niet beginnen. Dan gaan wij te
voren al twijfelmoedig staan tegenover de be
loften des Heeren. Als ik te voren de vraag stel,
of ik wel mag gelooven, wie zal daarop dan een
antwoord kunnen geven Als ik te voren bij de
beloften Gods ga staan en vraag, of zij wel voor
mij kunnen zijn, dan trek ik in twijfel, wat God
tot mij zegt in Zijn Woord. Dat is juist zonde
en die zonde van twijfel en ongeloof moefen wij
van ganscher harte belijden voor het aangezicht
des Heeren. Daar zijn vele teedere kinderen
Gods, die al maar in twijfel leven, omdat zij
zich de beloften niet durven toeëigenen en omdat
zij meenen, dat zij eerst eenige waardigheid moe
ten bezitten, zullen zij die beloften aanvaarden.
Maar dan keeren zij de zaak om. Wij moeten in
onze onwaardigheid de beloften des Heeren aan
vaarden, die voor zondaren gegeven zijn. En het
zou heel goed zijn, wanneer die menschen, die
zoo tobben, vaak hun leven door, eerst eens
leerden verstaan, dat zij in de allereerste plaats
hun zonde van ongeloof en twijfel moeten be-
lijden en vergeving van die zonde moeten ont
vangen. Zij onteeren God er mee, en zij zijn zelf
oorzaak, dat zij niet verder komen. Zij moeten
eerst eens leeren danken voor de groote zege
ningen, die zij hebben ontvangen en dan moeten
zij bidden „Verlaat niet, wat Uw hand begon,
o Levensbron, wil bijstand zenden".
Als het op de een of andere manier nog eens
uitkwam.
Ja, die vent was nu dood, maar je kon nooit
weten.
Dood
Een huivering overviel hem.
„Dood is dood, en daarmee uit", placht de
boer voorheen te zeggen.
Was 't maar waar.
Dan wist hij wel wat hij zou doen.
Vreeselijke gedachten woelden in zijn hoofd,
en in zijn hart werd het donkerder dan ooit. Zoo
was het nog zelfs niet in dien stormnacht geweest.
Er was geen uitkomst meer.
Althans boer Jelte zag geen kans.
En de stem in zijn binnenste werd al luider
„Maak er een eind aan
Plots klonk klokgelui.
De boer schrok op uit zijn overpeinzingen.
Maar ook dit was niets voor hem.
Straks zouden ze gaan van alle kant ook
van den zeedijk naar het dorp. Als over een
uur die klokken weer luiden, begon de preek.
Maar hij niet.
Hij was een van de weinigen aan den dijk, die
nimmer de drempel van de kerk overschreden.
Die vrome praatjes, hij moest er niets van
hebben.
't Kwam op de daden aan.
Ja, juist, ook voor hem.
En zijn daden
Zijn zuster ging nog wel eens een enkele maal,
hoewel de dominee haar eigenlijk te „zwaar"
was. Maar haar mantel werd heüsch niet glad
van 't zitten op de kerkbank.
Gelooven is geen waagstuk. God wil geen
waagstukken. Hij geeft ons de volle werkelijk
heid. Weet gij wat een waagstuk is? Dat iemand,
zonder Christus te hebben als zijn Zaligmaker,
de eeuwigheid ingaatDat is het grootste waag
stuk. En daarom roepen wij hen toe „Ontwaakt
gij, die slaapt en staat op uit de dooden en
Christus zal over u lichten".
Dat is voor de kerk des Heeren zoo heerlijk,
en ook voor de bediening des Woords. God
komt tot ons met een ernstige roeping. Hij meent,
wat Hij zegt en wat Hij ons belooft. Hij geeft,
wat Hij belooft. God heeft ons Zijn Woord ge
geven.
Hij heeft ons Zijn Zoon gegeven, Die de ge
rechtigheid heeft aangebracht en de wet heeft
vervuld. En nu mag het gezegd worden, zooals
Petrus gepredikt heeft„U komt de belofte toe
en uwen kinderen en allen, die daar verre zijn,
zoovelen als er de Heere onze God toe roepen
zal". Dat zegt Petrus tot de menschen, die Chris
tus gekruisigd hebben. Daarom roept de Heere
ons tot het geloof. Gelooft in den Heere Jezus
Christus en gij zult zalig worden. Zou Hij het
beloven en niet doen Zou Hij het zeggen en
het niet waar maken Wij kunnen die beloften,
of door het geloof aanvaarden, of door ongeloof
verwerpen.
Dat gelooven brengt zekerheid mee en is in
zichzelf zekerheid. Gelooven is onbepaald ver
trouwen. Het staat tegenover alle bezorgdheid,
twijfel, ongeloof en vrees.
Daarom geen angstvallig onderzoek, of men
het heeft. Dat werkt belemmerend.
Wanneer het zaad in de akker is gestrooid,
kan het niet welig groeien, wanneer men telkens
heengaat, om te zien met een mes, of de wortel
wel opschiet. Blijf er met uw handen af. Gij
moogt het niet telkens loswoelen, om eens te
zien, of het wel groeit. Laat het groeien En zoo
moeten wij met het geloof ook niet doen. Wij
hebben het te laten groeien en dan kunnen wij
niet anders dan planten en nat maken en God
zal de wasdom geven. Het is er mee, als met de
liefde in het leven.
Jonge menschen, die God voor elkaar bestemd
heeft en tot elkaar gebracht heeft, hebben geen
behoefte aan zelfonderzoek, of die liefde wel
echt is. Dat weten zij zoo wel, dat zij van elkan
der houden. Hun hart gaat er naar uit. Dat
spreekt van zelf. Wanneer al maar nauwkeurig
onderzocht moet worden, of zij elkaar wel lief
hebben, is het in den regel niet best. Maar als
het goed is, dan is dat onderzoek niet eens noo-
dig. Zij gaan er niet over filosofeeren. Zij too-
nen elkaar de liefde, die in het hart is. En zoo
is het met het geloof ook. Wanneer iemand al
maar moet onderzoeken, of dat geloof er wel is
en of het wel echt is, dan geeft hij reden om te
twijfelen, of het wel ooit echt is geweest. Maar
als het echt is en het werk van dén Heiligen
Geest, dan wordt het wel openbaar in de vruch
ten van geloof en bekeering des harten. Daar
komt bij, dat wij alleen door het geloof echt zelf
onderzoek kunnen instellen. Een hypocriet kan
het niet eens, want hij bedriegt zichzelf en ande
ren en gaat met een ingebeelden hemel verloren.
Hoe wordt nu de twijfel en strijd overwonnen?
Alleen door de kracht van het geloof, wanneer
wij eenvoudig rusten in het volbrachte werk van
onzen Borg en Middelaar Jezus Christus. Men
stelt vele tobbers tevreden, door te spreken over
geloof met en geloof zonder zekerheid. Neen, de
zekerheid- behoort tot het geloof.
Het is niet alleen een zeker weten, waardoor
ik alles voor waarachtig houd, wat God ons in
.Zijn Woord heeft geopenbaard, maar ook een
vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest in
mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar
ook mij vergeving der zonden geschonken is,
uit louter genade, alleen om de verdienste van
Christus wille. Wij moeten eerst Vader zeggen.
Door den Geest leeren wij Vader zeggen en dan
leert ons de Heilige Geest, dat wij kinderen
Gods zijn. Niet het Vaderschap steunt op het
kindschap, maar het kindschap steunt op het
Vaderschap van God.
De eenige weg tot de zekerheid door het ge
loof is de geloofsgehoorzaamheid, door het kwee
ken van de geloofsplant. Niet door de knop open
te maken, voordat de bloem er uit komt, maar
door de wortel te besproeien.
De geloovige gelooft soms niet. Maar dan is
het 'leven er wel. Het moet zich straks weer
openbaren. Twijfel is een woekerplant, die moet
worden uitgeroeid. Wij geven ons over door
het geloof aan onzen Zaligmaker. Hij heeft het
alles volbracht. Hij geeft ons het eeuwige leven
Sch, J. G. F.
(De Wachter)
Enfin, elk zijn meug, vond de boer.
Hij begaf zich weer naar huis.
Juist zag hij Dirk zijn fiets buiten zetten.
Natuurlijk, de knecht ging naar de kerk.
Even natuurlijk was dat, als dat boer Jelte
niet naar de kerk ging.
De een verwonderde zich in dezen niet over
den ander.
Maar waar de knecht zich wel over verwon
derde, was dat de boer vanmorgen zoo vreemd
deed. Hoofdschuddend keek de knecht zijn pa
troon na en mompelde „dat deugt niet".
Hij nam zijn fiets, zette die aarzelend toch
weer tegen den muur. Zou hij gaan of niet
Dirk niet naar de kerk
Dat was eigenlijk niet denkbaar.
Een bang voorgevoel zei hem, dat hij van
morgen op de hoeve moest blijven.
De boer mocht" niet alleen zijn.
Alleen
Ja, want Aaltje was reeds op stap gegaan
naarde kerk. Ze vond, dat ze wel kon
gaan met 't mooie weer en 't werd ook weer
eens tijd.
Dat laatste was volkomen waar.
Daar ze het fietsen niet machtig was, moest
ze loopen en dat bracht mee, dat ze vroeg weg
moest.
(Maar juist, omdat Aaltje naar 't dorp gegaan
was, kwam Dirk in ongelegenheid. En 't gekste
van 't geval, hij kon het tegen niemand zeggen.
Men zou hem uitlachen, om zijn voorgevoel.
(Wordt vervolgd)
TWEETAL TE
Hoogersmilde (Dr.): W. H. J. de Boer, Cand.
en hulppred. te Goes.
J. Z. Potjer, idem te Heemse.
BEROEPEN TE
Geersdijk (Z.): L. Dorst, Cand. en hulppred. te
Harskamp.
Eemdijk A. I. Krijtenburg, Cand. en hulppred.
te Bunschoten-Spakenburg.
MijdrechtJ. H. Mulder te Giessen Oud- en
Nieuwkerk.
Afscheid van Sleen D. W. v. d. Laan
met Hebr. 13:0 en 21 naar 's-Gravenzande.
Intrede te Eist cand. E. Torenbeek met
Hand., 12 24 van Rotterdam-Delfshaven.
Intrede te Leimuiden Cand. C. Gilhuis
met Richt. 6 14 van Utrecht.
Ds K. Hart is voornemens Zondag 21
Sept. a.s. afscheid te nemen van de Kerk van
Oostwold (Old.), om Zondag 28 Sept. d.a.v. zijn
intrede te doen te Velp, na tevoren te zijn be
vestigd door Ds H. Kakes van Bedum.
Cand. J. T. Meesters, hulppred. bij de
Kerk van Doetinchem, beroepen predikant bij de
Kerk aldaar, is voornemens Zondag 31 Aug. a.s.
te Doetinchem zijn intrede te doen.
Benoemd tot hulpprediker te Zuidhorn P.
Westra, Cand. te Gerkesklooster.
Herbenoemd als hulpprediker te Woerden
Cand. E. Pijlman.
Cand. G. Janssen heeft zijn arbeid als
hulpprediker bij de Kerk van Dedemsvaart be
ëindigd. Zijn adres is thans weer Alteveerstraat
48 te Assen.
Het adres van Cand. E. Pijlman is Ju-
lianastraat 5 te Woerden, telefoon 147.
Ds J. E. Goudappel, em. predikant te
Velp, herdenkt Maandag 25 Aug. den dag, waar
op hij vóór 40 jaar het predikambt in de kerken
aanvaardde.
De jubilaris werd 7 Sept. 1870 te Delft ge
boren en studeerde aan de Vrije Universiteit,
waar hij in 1900 candidaat werd, om 25 Aug.
1901 te Heteren-Randwijk in zijn eerste gemeen
te te worden bevestigd. In 1905 vertrok hij naar
Dieren, in 1912 naar Utrecht en in 1924 naar
Emlichheim, waar hij is werkzaam geweest tot
aan zijn emeritaat, dat hem 1 Nov. 1935 om ge
zondheidsredenen verleend werd. In zijn laatste
gemeente heeft Ds Goudappel een vooraanstaan
de plaats ingenomen. Hij was o.m. lid van de
Generale Synode van Arnhem (1930). Verschil
lende publicaties zagen van zijn hand het licht.
Ds W. de Jong, emeritus-predikant te
Emmen, mocht deze week zijn 80sten verjaardag
vieren. Geboren te Oldeboorn, studeerde hij aan
de Theologische Hoogeschool te Kampen en
werd in 1893 candidaat, om 9 Dec. van dat jaar
te Beetgum het ambt te aanvaarden. Vandaar
vertrok hij in 1890 naar Dalfsen, welke kerk hij
gediend heeft tot aan zijn emeritaat, dat hem in
1922 verleend werd. Ds de Jong vestigde zich
daarop metterwoon te Zutphen, vertrok vandaar
naar Almelo en woont thans te Emmen. Zoowel
te Zutphen als te Almelo diende hij de Geref.
Kerk als ouderling. Hij is ook voorzitter geweest
van deputaten voor de Soembazending en redi
geerde in Dalfsen een door hem in het leven ge
roepen orgaan.
Ds Tj. Petersen, predikant te Boskoop,
heeft om gezondheidsredenen eervol emeritaat
aangevraagd bij de classis Leiden tegen 1 Oct.
a.s.
Ds Petersen werd 18 Aug. 1878 te Monniken
dam geboren en studeerde aan de Vrije Univer
siteit, waar hij in 1904 candidaat werd, om 2
April 1905 te Oosterzee (Fr.) in het predikambt
te worden bevestigd. Hij diende achtereenvol
gens de kerken van Winsum (Fr.), Purmerend,
Anjum, Wolvega en sedert 1 Oct. 1927 die van
Boskoop. Ds Petersen werd door de Part. Sy
node van Friesland-Zuid afgevaardigd, zoowel
naar de Generale Synode van Assen (1926), als
naar die van Groningen (1927). Hij is voorne
mens zich metterwoon te vestigen te Heemstede.
Eind Sept. a.s. zal de kerk van Enkhuizen
herdenken, dat zij vóór 100 jaar tot openbaring
kwam. Deze kerk is nóch "uit de Afscheiding,
nóch uit de Doleantie voortgekomen, maar ont
staan uit een gezelschap dat zich omstreeks 1840
gevormd heeft. In wijlen Ds W. Groeneveld
ontving deze kerk in 1860 haar eersten predikant.
Zij werd vervolgens gediend door de predikanten
Ds W. Sieders, Ds H. G. de Jonge, Ds A. v. d.
Sluijs, Ds W. H. Oosten en Ds L. Kuiper, die
allen reeds zijn ontslapen. Deze kerk, die om
streeks 1886 sneller is gaan groeien, werd van
19101940 gediend door Ds D. Hoek, thans
emeritus te Hilversum. Hij nam 4 Febr. 1940 af
scheid van haar en in zijn vacature werd reeds
bij herhaling zonder gewenscht resultaat een be
roep uitgebracht. De kerk telt thans 1502 zielen,
waarvan 780 belijdende leden. Naast de predi
kantsplaats heeft zij ook een hulpprediker. De
kerk van Enkhuizen heeft een evangelisatiepost
te Broekerhaven, terwijl onder haar ressorteeren
Bovenkarspel, Grootebroek, Lutjebroek, Hoog-
karspel en Venhuizen.
In een eind Sept. a.s. te houden herdenkings
samenkomst zal voorgaan Ds D. Hoek, em. pre
dikant te Enkhuizen, terwijl de kerkeraad besloot
de leden een blijvende herinnering aan te bieden.
De Kerk van Hollum op Ameland zal 11
Sept. a.s. den dag herdenken, waarop zij vóór
75 jaar tot openbaring kwam. De kerk van Hol
lum telt thans 180 zielen, waarvan 100 belijdende
leden. In 1872 ontving deze kerk in wijlen Ds H.
v. Schothorst haar eersten predikant, die haar
bijkans 15 jaar heeft gediend. Vervolgens was
de heer J. T. Tuinstra er van 18921898 als
oefenaar werkzaam. Van 19031910 arbeidde
wijlen Ds C. v. Mourik in deze kerk en van
19121915 Ds C. J. Hakman, thans te Almkerk.
Sinds 29 Mei 1921 arbeidt Ds D. v. Dijk in
deze kerk.
De Kerk van Velsen is thans telefonisch
aangesloten onder Beverwijk, no. 3894.
Vanwege de classis Rotterdam zal Don
derdag 4 Sept. a.s. in het kerkeraadsgebouw
naast de Bergsingelkerk een ouderlingenconfe
rentie gehouden worden, waarin als referent zal
optreden Dr H. N. Ridderbos, predikant te Rot-
terdam-Charlois, met het onderwerp„De be-
teekenis van het Verbond voor de kinderen der
gemeente".
De Zendings- en Evangelisatiedag van
wege de classis Arnhem zal, naar wij vernemen,
Zaterdag 20 Sept. a.s. in de Westerkerk te Arn
hem worden gehouden. Als sprekers zullen op
treden de predikanten Ds H. L. Both van Arn
hem, Ds R. C. Harder, miss. predikant te Leiden,
Ds J. Overduin van Arnhem en Ds A. J. Bos
van Nijmegen. Het Evangelisatie-zangkoor te
Arnhem zal de bijeenkomst, die om 3 uur aan
vangt, opluisteren.
Ten behoeve van de Theol. Hoogeschool
te Kampen is een gift binnengekomen groot
400.van Mevr. de Wed. C. v. D. te Hen
drik Ido Ambacht.
L. S.
De voortgezette vergadering van de classis
Middelburg der Geref. Kerken zal D.V. plaats
vinden Woensdag 10 September a.s., 's morgens
om 9.30 uur in de Hofpleinkerk.
Punten voor het agendum worden gaarne in
gewacht bij ondergetéekenden vóór 27 Aug. a.s.
Namens de roepende kerk van Grijpskerke,
Ds K. J. KRAAN, Praeses.
A. LOUWERSE Scriba.
Middelburg. Donderdag 28 Augustus hoopt
ondergeteekende van half 12half 1 zitting te
houden voor de collecte ten behoeve van de
Theol. Faculteit der Vrije Universiteit in de
Noorderkerk.
Mag ik de kerken, die nog achterbleven voor
de Theol. Hoogeschool en de Evangelisatie in
Noord Brabant en Limburg, tevens verzoeken
deze mij af te dragen
De Corresp., P. B. TAZELAAR.
Brakstraat 32. Giro 360848.
Serooskerke (W.), KORT VERSLAG van
de vergadering van den Kerkeraad op
Donderdag 21 Augustus 1941.
Afwezig br. J. Jobse en met kennisgeving br.
Christiaanse.
Opening op de gebruikelijke wijze.
De notulen der vorige vergadering worden ge
lezen en goedgekeurd.
Ingekomen Stukken 1. Een exemplaar van
„Geloof en Vrijheid". 2. Wijzigingen aangebracht
in de Classicale regeling. Zullen bij de desbe
treffende artikelen worden ingevoegd. 3. Acta
van de Particuliere Synode met begeleidend
schrijven. Zal circuleeren.
Rapporten. Br. C. Jobse brengt een gunstig
verslag van z'n bezoek aan de J.V., afd. A.
Nu volgen de rapporten van het huisbezoek
in 11 gezinnen.
Kerkelijke stand. Ingekomen met attestatie uit
Vrouwepolder Neeltje Suzanna Louwerse. Met
doopattest uit Gapinge Bartel Wattel, uit Kou-
dekerke Johanna Janse, uit Amsterdam-Zuid
Jans de Visser. Vertrokken met attestatie naar
Lutterade (Sittard) Leuntje Willeboordse.
Gedoopt Adriana Suzanna Meijers Kd.
Br. Melis biedt het collecte-rooster aan. Wordt
aldus vastgesteld.
Br Meijers brengt verslag uit van het onder
zoek van de Kerktelefoon. Een schrijven van het
Centraal Bureau wordt voorgelezen. Verschil
lende verbeteringen zijn bereikt. Getracht zal
worden in een 3-tal gevallen, die nog niet geheel
voldoen, te voorzien.
Diaconale zaken.
De viering van het H. Avondmaal wordt vast
gesteld op 7 Sept. en de voorbereidingspredikatie
op 31 Augustus.
Rondvraag. Lezing persverslag. Sluiting.
DE KERKERAAD.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Middelburg. Ondergeteekende ontving
10.— voor de Kerk, onder motto „Uit dank
baarheid". Hartelijk dank.
P. LOOF.
VÊREENIGINGSLEVEN.
KRING WALCHEREN-ZUID.
Vergadering D.V. op Donderdag 28 Augustus,
om half acht, in de Geref. Kerk te Koudekerke.
Inl. Geloofsbelijdenis. Artikel 21. „Van de
voldoening, van Jezus Christus onzen eenigen
Hoogepriester voor ons", B. en B. 19e jaargang
no. 41 door Koudekerke, afd. A.
Reciteerwedstrijd door St. Laurens, Melisker-
ke, Veere, Meisjesplicht Middelburg en Vlissin-
gen afd. A. en B.
Geref. M.V. ,,'t Mosterdzaadje" te Koudekerke, Afd. A.
K. G. Schets 15. „Reformatie en Contra-refor
matie" door C. Izeboud.
M.O. Vrij onderwerp door J. Wielemaker Fd.
Memorisatie J. Verhage. Reciteeren
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg.
28 Augustus Kringvergadering te Koudekerke.
7 uur verzamelen op den hoek van 't Zand.