KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. meenen, dat het gelooven afhangt van bepaalde condities» welke eerst vervuld moeten worden, zal men kunnen en mogen gelooven. Dan zijn er voorwaarden aan verbonden. Welke die voor waarden zijn Dat hangt er van af. De een wil als voorwaarde stellen, dat hij, die gelooft, eerst een bijzondere openbaring heeft ontvangen dooi den Heiligen Geest. Alleen dan, als hij iets heeft ontvangen, dat hij met name kan noemen, dan mag hij ook zich scharen onder de gejoovigen. Dan pas heeft hij de zekerheid des geloofs. Een ander ziet als voorwaarde bijzondere ken nis van zonde. Daarnaar wordt dan ook een apart onderzoek ingesteld. Of hij, die gelooft, wel oprecht zijn zonde belijdt en kent en zich voor God verootmoedigt. Nu is het natuurlijk, dat de zondekennis niet kan en niet mag ont breken. Hoe zullen wij in Christus gelooven, wanneer wij geen last hebben van onze zonden. Maar die zondekennis is nooit grond voor het geloof, nooit voorwaarde, die eerst moet worden gesteld. De zondekennis is vrucht van de wer king van den Heiligen Geest. Wij nemen dus, voordat iemand gelooft, niet eerst een soort examen af, of hij wel mag ge looven en wel kan gelooven. Wij hebben in ons zelf nooit iets, waardoor wij vrijmoedigheid zou den kunnen krijgen, om te gelooven. Wanneer wij daarop wachten, zullen wij aldoor moeten wachten. Wij worden door het geloof als zon daren gerechtvaardigd, zonder de werken der wet. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde, door het geloof, hebben vrede met God. Wij moeten van genade leven. Christus is voor zondaren gestor ven. Goddeloozen worden gerechtvaardigd. Het geloof hangt niet af van bepaalde condities, waaraan eerst moet worden voldaan. De vrijmoedigheid om te gelooven ligt dan ook niet in den mensch, maar in de ernst van de pre diking van Gods beloften, die in Christus ja en amen zijn. Christus heeft Zelf gezegd,,Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Komt allen tot Mij, Die. vermoeid en beladen zijt en Ik zal u ruste geven. Die in den Zoon gelooft heeft het eeuwige leven". Wij lezen.in de Dordtsche Leer regelen III, IV artikel VIII,,Doch zoovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord, wat Hem aangenaam is namelijk, dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en gelooven, de rust der zie len en het eeuwige leven". Hoe menigmaal heeft de Heere Jezus, gezegd ,,U geschiedde naar uw geloof". En waarom krijgen velen zoo weinig Omdat zij geen ge loof hebben. Christus kon daar geen krachten doen, vanwege hun ongeloof. De vrijmoedigheid, ook voor jonge menschen, om te gelooven, ligt niet in iets in hen, maar alleen in de ernst van de beloften Gods in Christus, ons gegeven in Zijn Woord en verzegeld door den Heiligen Doop. God is een Waarmaker van Zijn Woord. Hij doet:, wat Hij heeft beloofd. Hij laat niemand ledig staan, die tot Hem is gekomen als arm en verloren zondaar, om het leven buiten zichzelf te zoeken in Christus Jezus onzen Heere. De vraag Mag ik wel gelooven, is het wel voor mij, is twijfel en een ongeloofsvraag. Daar mee mogen wij niet beginnen. Dan gaan wij te voren al twijfelmoedig staan tegenover de be loften des Heeren. Als ik te voren de vraag stel, of ik wel mag gelooven, wie zal daarop dan een antwoord kunnen geven Als ik te voren bij de beloften Gods ga staan en vraag, of zij wel voor mij kunnen zijn, dan trek ik in twijfel, wat God tot mij zegt in Zijn Woord. Dat is juist zonde en die zonde van twijfel en ongeloof moefen wij van ganscher harte belijden voor het aangezicht des Heeren. Daar zijn vele teedere kinderen Gods, die al maar in twijfel leven, omdat zij zich de beloften niet durven toeëigenen en omdat zij meenen, dat zij eerst eenige waardigheid moe ten bezitten, zullen zij die beloften aanvaarden. Maar dan keeren zij de zaak om. Wij moeten in onze onwaardigheid de beloften des Heeren aan vaarden, die voor zondaren gegeven zijn. En het zou heel goed zijn, wanneer die menschen, die zoo tobben, vaak hun leven door, eerst eens leerden verstaan, dat zij in de allereerste plaats hun zonde van ongeloof en twijfel moeten be- lijden en vergeving van die zonde moeten ont vangen. Zij onteeren God er mee, en zij zijn zelf oorzaak, dat zij niet verder komen. Zij moeten eerst eens leeren danken voor de groote zege ningen, die zij hebben ontvangen en dan moeten zij bidden „Verlaat niet, wat Uw hand begon, o Levensbron, wil bijstand zenden". Als het op de een of andere manier nog eens uitkwam. Ja, die vent was nu dood, maar je kon nooit weten. Dood Een huivering overviel hem. „Dood is dood, en daarmee uit", placht de boer voorheen te zeggen. Was 't maar waar. Dan wist hij wel wat hij zou doen. Vreeselijke gedachten woelden in zijn hoofd, en in zijn hart werd het donkerder dan ooit. Zoo was het nog zelfs niet in dien stormnacht geweest. Er was geen uitkomst meer. Althans boer Jelte zag geen kans. En de stem in zijn binnenste werd al luider „Maak er een eind aan Plots klonk klokgelui. De boer schrok op uit zijn overpeinzingen. Maar ook dit was niets voor hem. Straks zouden ze gaan van alle kant ook van den zeedijk naar het dorp. Als over een uur die klokken weer luiden, begon de preek. Maar hij niet. Hij was een van de weinigen aan den dijk, die nimmer de drempel van de kerk overschreden. Die vrome praatjes, hij moest er niets van hebben. 't Kwam op de daden aan. Ja, juist, ook voor hem. En zijn daden Zijn zuster ging nog wel eens een enkele maal, hoewel de dominee haar eigenlijk te „zwaar" was. Maar haar mantel werd heüsch niet glad van 't zitten op de kerkbank. Gelooven is geen waagstuk. God wil geen waagstukken. Hij geeft ons de volle werkelijk heid. Weet gij wat een waagstuk is? Dat iemand, zonder Christus te hebben als zijn Zaligmaker, de eeuwigheid ingaatDat is het grootste waag stuk. En daarom roepen wij hen toe „Ontwaakt gij, die slaapt en staat op uit de dooden en Christus zal over u lichten". Dat is voor de kerk des Heeren zoo heerlijk, en ook voor de bediening des Woords. God komt tot ons met een ernstige roeping. Hij meent, wat Hij zegt en wat Hij ons belooft. Hij geeft, wat Hij belooft. God heeft ons Zijn Woord ge geven. Hij heeft ons Zijn Zoon gegeven, Die de ge rechtigheid heeft aangebracht en de wet heeft vervuld. En nu mag het gezegd worden, zooals Petrus gepredikt heeft„U komt de belofte toe en uwen kinderen en allen, die daar verre zijn, zoovelen als er de Heere onze God toe roepen zal". Dat zegt Petrus tot de menschen, die Chris tus gekruisigd hebben. Daarom roept de Heere ons tot het geloof. Gelooft in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. Zou Hij het beloven en niet doen Zou Hij het zeggen en het niet waar maken Wij kunnen die beloften, of door het geloof aanvaarden, of door ongeloof verwerpen. Dat gelooven brengt zekerheid mee en is in zichzelf zekerheid. Gelooven is onbepaald ver trouwen. Het staat tegenover alle bezorgdheid, twijfel, ongeloof en vrees. Daarom geen angstvallig onderzoek, of men het heeft. Dat werkt belemmerend. Wanneer het zaad in de akker is gestrooid, kan het niet welig groeien, wanneer men telkens heengaat, om te zien met een mes, of de wortel wel opschiet. Blijf er met uw handen af. Gij moogt het niet telkens loswoelen, om eens te zien, of het wel groeit. Laat het groeien En zoo moeten wij met het geloof ook niet doen. Wij hebben het te laten groeien en dan kunnen wij niet anders dan planten en nat maken en God zal de wasdom geven. Het is er mee, als met de liefde in het leven. Jonge menschen, die God voor elkaar bestemd heeft en tot elkaar gebracht heeft, hebben geen behoefte aan zelfonderzoek, of die liefde wel echt is. Dat weten zij zoo wel, dat zij van elkan der houden. Hun hart gaat er naar uit. Dat spreekt van zelf. Wanneer al maar nauwkeurig onderzocht moet worden, of zij elkaar wel lief hebben, is het in den regel niet best. Maar als het goed is, dan is dat onderzoek niet eens noo- dig. Zij gaan er niet over filosofeeren. Zij too- nen elkaar de liefde, die in het hart is. En zoo is het met het geloof ook. Wanneer iemand al maar moet onderzoeken, of dat geloof er wel is en of het wel echt is, dan geeft hij reden om te twijfelen, of het wel ooit echt is geweest. Maar als het echt is en het werk van dén Heiligen Geest, dan wordt het wel openbaar in de vruch ten van geloof en bekeering des harten. Daar komt bij, dat wij alleen door het geloof echt zelf onderzoek kunnen instellen. Een hypocriet kan het niet eens, want hij bedriegt zichzelf en ande ren en gaat met een ingebeelden hemel verloren. Hoe wordt nu de twijfel en strijd overwonnen? Alleen door de kracht van het geloof, wanneer wij eenvoudig rusten in het volbrachte werk van onzen Borg en Middelaar Jezus Christus. Men stelt vele tobbers tevreden, door te spreken over geloof met en geloof zonder zekerheid. Neen, de zekerheid- behoort tot het geloof. Het is niet alleen een zeker weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat God ons in .Zijn Woord heeft geopenbaard, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden geschonken is, uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus wille. Wij moeten eerst Vader zeggen. Door den Geest leeren wij Vader zeggen en dan leert ons de Heilige Geest, dat wij kinderen Gods zijn. Niet het Vaderschap steunt op het kindschap, maar het kindschap steunt op het Vaderschap van God. De eenige weg tot de zekerheid door het ge loof is de geloofsgehoorzaamheid, door het kwee ken van de geloofsplant. Niet door de knop open te maken, voordat de bloem er uit komt, maar door de wortel te besproeien. De geloovige gelooft soms niet. Maar dan is het 'leven er wel. Het moet zich straks weer openbaren. Twijfel is een woekerplant, die moet worden uitgeroeid. Wij geven ons over door het geloof aan onzen Zaligmaker. Hij heeft het alles volbracht. Hij geeft ons het eeuwige leven Sch, J. G. F. (De Wachter) Enfin, elk zijn meug, vond de boer. Hij begaf zich weer naar huis. Juist zag hij Dirk zijn fiets buiten zetten. Natuurlijk, de knecht ging naar de kerk. Even natuurlijk was dat, als dat boer Jelte niet naar de kerk ging. De een verwonderde zich in dezen niet over den ander. Maar waar de knecht zich wel over verwon derde, was dat de boer vanmorgen zoo vreemd deed. Hoofdschuddend keek de knecht zijn pa troon na en mompelde „dat deugt niet". Hij nam zijn fiets, zette die aarzelend toch weer tegen den muur. Zou hij gaan of niet Dirk niet naar de kerk Dat was eigenlijk niet denkbaar. Een bang voorgevoel zei hem, dat hij van morgen op de hoeve moest blijven. De boer mocht" niet alleen zijn. Alleen Ja, want Aaltje was reeds op stap gegaan naarde kerk. Ze vond, dat ze wel kon gaan met 't mooie weer en 't werd ook weer eens tijd. Dat laatste was volkomen waar. Daar ze het fietsen niet machtig was, moest ze loopen en dat bracht mee, dat ze vroeg weg moest. (Maar juist, omdat Aaltje naar 't dorp gegaan was, kwam Dirk in ongelegenheid. En 't gekste van 't geval, hij kon het tegen niemand zeggen. Men zou hem uitlachen, om zijn voorgevoel. (Wordt vervolgd) TWEETAL TE Hoogersmilde (Dr.): W. H. J. de Boer, Cand. en hulppred. te Goes. J. Z. Potjer, idem te Heemse. BEROEPEN TE Geersdijk (Z.): L. Dorst, Cand. en hulppred. te Harskamp. Eemdijk A. I. Krijtenburg, Cand. en hulppred. te Bunschoten-Spakenburg. MijdrechtJ. H. Mulder te Giessen Oud- en Nieuwkerk. Afscheid van Sleen D. W. v. d. Laan met Hebr. 13:0 en 21 naar 's-Gravenzande. Intrede te Eist cand. E. Torenbeek met Hand., 12 24 van Rotterdam-Delfshaven. Intrede te Leimuiden Cand. C. Gilhuis met Richt. 6 14 van Utrecht. Ds K. Hart is voornemens Zondag 21 Sept. a.s. afscheid te nemen van de Kerk van Oostwold (Old.), om Zondag 28 Sept. d.a.v. zijn intrede te doen te Velp, na tevoren te zijn be vestigd door Ds H. Kakes van Bedum. Cand. J. T. Meesters, hulppred. bij de Kerk van Doetinchem, beroepen predikant bij de Kerk aldaar, is voornemens Zondag 31 Aug. a.s. te Doetinchem zijn intrede te doen. Benoemd tot hulpprediker te Zuidhorn P. Westra, Cand. te Gerkesklooster. Herbenoemd als hulpprediker te Woerden Cand. E. Pijlman. Cand. G. Janssen heeft zijn arbeid als hulpprediker bij de Kerk van Dedemsvaart be ëindigd. Zijn adres is thans weer Alteveerstraat 48 te Assen. Het adres van Cand. E. Pijlman is Ju- lianastraat 5 te Woerden, telefoon 147. Ds J. E. Goudappel, em. predikant te Velp, herdenkt Maandag 25 Aug. den dag, waar op hij vóór 40 jaar het predikambt in de kerken aanvaardde. De jubilaris werd 7 Sept. 1870 te Delft ge boren en studeerde aan de Vrije Universiteit, waar hij in 1900 candidaat werd, om 25 Aug. 1901 te Heteren-Randwijk in zijn eerste gemeen te te worden bevestigd. In 1905 vertrok hij naar Dieren, in 1912 naar Utrecht en in 1924 naar Emlichheim, waar hij is werkzaam geweest tot aan zijn emeritaat, dat hem 1 Nov. 1935 om ge zondheidsredenen verleend werd. In zijn laatste gemeente heeft Ds Goudappel een vooraanstaan de plaats ingenomen. Hij was o.m. lid van de Generale Synode van Arnhem (1930). Verschil lende publicaties zagen van zijn hand het licht. Ds W. de Jong, emeritus-predikant te Emmen, mocht deze week zijn 80sten verjaardag vieren. Geboren te Oldeboorn, studeerde hij aan de Theologische Hoogeschool te Kampen en werd in 1893 candidaat, om 9 Dec. van dat jaar te Beetgum het ambt te aanvaarden. Vandaar vertrok hij in 1890 naar Dalfsen, welke kerk hij gediend heeft tot aan zijn emeritaat, dat hem in 1922 verleend werd. Ds de Jong vestigde zich daarop metterwoon te Zutphen, vertrok vandaar naar Almelo en woont thans te Emmen. Zoowel te Zutphen als te Almelo diende hij de Geref. Kerk als ouderling. Hij is ook voorzitter geweest van deputaten voor de Soembazending en redi geerde in Dalfsen een door hem in het leven ge roepen orgaan. Ds Tj. Petersen, predikant te Boskoop, heeft om gezondheidsredenen eervol emeritaat aangevraagd bij de classis Leiden tegen 1 Oct. a.s. Ds Petersen werd 18 Aug. 1878 te Monniken dam geboren en studeerde aan de Vrije Univer siteit, waar hij in 1904 candidaat werd, om 2 April 1905 te Oosterzee (Fr.) in het predikambt te worden bevestigd. Hij diende achtereenvol gens de kerken van Winsum (Fr.), Purmerend, Anjum, Wolvega en sedert 1 Oct. 1927 die van Boskoop. Ds Petersen werd door de Part. Sy node van Friesland-Zuid afgevaardigd, zoowel naar de Generale Synode van Assen (1926), als naar die van Groningen (1927). Hij is voorne mens zich metterwoon te vestigen te Heemstede. Eind Sept. a.s. zal de kerk van Enkhuizen herdenken, dat zij vóór 100 jaar tot openbaring kwam. Deze kerk is nóch "uit de Afscheiding, nóch uit de Doleantie voortgekomen, maar ont staan uit een gezelschap dat zich omstreeks 1840 gevormd heeft. In wijlen Ds W. Groeneveld ontving deze kerk in 1860 haar eersten predikant. Zij werd vervolgens gediend door de predikanten Ds W. Sieders, Ds H. G. de Jonge, Ds A. v. d. Sluijs, Ds W. H. Oosten en Ds L. Kuiper, die allen reeds zijn ontslapen. Deze kerk, die om streeks 1886 sneller is gaan groeien, werd van 19101940 gediend door Ds D. Hoek, thans emeritus te Hilversum. Hij nam 4 Febr. 1940 af scheid van haar en in zijn vacature werd reeds bij herhaling zonder gewenscht resultaat een be roep uitgebracht. De kerk telt thans 1502 zielen, waarvan 780 belijdende leden. Naast de predi kantsplaats heeft zij ook een hulpprediker. De kerk van Enkhuizen heeft een evangelisatiepost te Broekerhaven, terwijl onder haar ressorteeren Bovenkarspel, Grootebroek, Lutjebroek, Hoog- karspel en Venhuizen. In een eind Sept. a.s. te houden herdenkings samenkomst zal voorgaan Ds D. Hoek, em. pre dikant te Enkhuizen, terwijl de kerkeraad besloot de leden een blijvende herinnering aan te bieden. De Kerk van Hollum op Ameland zal 11 Sept. a.s. den dag herdenken, waarop zij vóór 75 jaar tot openbaring kwam. De kerk van Hol lum telt thans 180 zielen, waarvan 100 belijdende leden. In 1872 ontving deze kerk in wijlen Ds H. v. Schothorst haar eersten predikant, die haar bijkans 15 jaar heeft gediend. Vervolgens was de heer J. T. Tuinstra er van 18921898 als oefenaar werkzaam. Van 19031910 arbeidde wijlen Ds C. v. Mourik in deze kerk en van 19121915 Ds C. J. Hakman, thans te Almkerk. Sinds 29 Mei 1921 arbeidt Ds D. v. Dijk in deze kerk. De Kerk van Velsen is thans telefonisch aangesloten onder Beverwijk, no. 3894. Vanwege de classis Rotterdam zal Don derdag 4 Sept. a.s. in het kerkeraadsgebouw naast de Bergsingelkerk een ouderlingenconfe rentie gehouden worden, waarin als referent zal optreden Dr H. N. Ridderbos, predikant te Rot- terdam-Charlois, met het onderwerp„De be- teekenis van het Verbond voor de kinderen der gemeente". De Zendings- en Evangelisatiedag van wege de classis Arnhem zal, naar wij vernemen, Zaterdag 20 Sept. a.s. in de Westerkerk te Arn hem worden gehouden. Als sprekers zullen op treden de predikanten Ds H. L. Both van Arn hem, Ds R. C. Harder, miss. predikant te Leiden, Ds J. Overduin van Arnhem en Ds A. J. Bos van Nijmegen. Het Evangelisatie-zangkoor te Arnhem zal de bijeenkomst, die om 3 uur aan vangt, opluisteren. Ten behoeve van de Theol. Hoogeschool te Kampen is een gift binnengekomen groot 400.van Mevr. de Wed. C. v. D. te Hen drik Ido Ambacht. L. S. De voortgezette vergadering van de classis Middelburg der Geref. Kerken zal D.V. plaats vinden Woensdag 10 September a.s., 's morgens om 9.30 uur in de Hofpleinkerk. Punten voor het agendum worden gaarne in gewacht bij ondergetéekenden vóór 27 Aug. a.s. Namens de roepende kerk van Grijpskerke, Ds K. J. KRAAN, Praeses. A. LOUWERSE Scriba. Middelburg. Donderdag 28 Augustus hoopt ondergeteekende van half 12half 1 zitting te houden voor de collecte ten behoeve van de Theol. Faculteit der Vrije Universiteit in de Noorderkerk. Mag ik de kerken, die nog achterbleven voor de Theol. Hoogeschool en de Evangelisatie in Noord Brabant en Limburg, tevens verzoeken deze mij af te dragen De Corresp., P. B. TAZELAAR. Brakstraat 32. Giro 360848. Serooskerke (W.), KORT VERSLAG van de vergadering van den Kerkeraad op Donderdag 21 Augustus 1941. Afwezig br. J. Jobse en met kennisgeving br. Christiaanse. Opening op de gebruikelijke wijze. De notulen der vorige vergadering worden ge lezen en goedgekeurd. Ingekomen Stukken 1. Een exemplaar van „Geloof en Vrijheid". 2. Wijzigingen aangebracht in de Classicale regeling. Zullen bij de desbe treffende artikelen worden ingevoegd. 3. Acta van de Particuliere Synode met begeleidend schrijven. Zal circuleeren. Rapporten. Br. C. Jobse brengt een gunstig verslag van z'n bezoek aan de J.V., afd. A. Nu volgen de rapporten van het huisbezoek in 11 gezinnen. Kerkelijke stand. Ingekomen met attestatie uit Vrouwepolder Neeltje Suzanna Louwerse. Met doopattest uit Gapinge Bartel Wattel, uit Kou- dekerke Johanna Janse, uit Amsterdam-Zuid Jans de Visser. Vertrokken met attestatie naar Lutterade (Sittard) Leuntje Willeboordse. Gedoopt Adriana Suzanna Meijers Kd. Br. Melis biedt het collecte-rooster aan. Wordt aldus vastgesteld. Br Meijers brengt verslag uit van het onder zoek van de Kerktelefoon. Een schrijven van het Centraal Bureau wordt voorgelezen. Verschil lende verbeteringen zijn bereikt. Getracht zal worden in een 3-tal gevallen, die nog niet geheel voldoen, te voorzien. Diaconale zaken. De viering van het H. Avondmaal wordt vast gesteld op 7 Sept. en de voorbereidingspredikatie op 31 Augustus. Rondvraag. Lezing persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Middelburg. Ondergeteekende ontving 10.— voor de Kerk, onder motto „Uit dank baarheid". Hartelijk dank. P. LOOF. VÊREENIGINGSLEVEN. KRING WALCHEREN-ZUID. Vergadering D.V. op Donderdag 28 Augustus, om half acht, in de Geref. Kerk te Koudekerke. Inl. Geloofsbelijdenis. Artikel 21. „Van de voldoening, van Jezus Christus onzen eenigen Hoogepriester voor ons", B. en B. 19e jaargang no. 41 door Koudekerke, afd. A. Reciteerwedstrijd door St. Laurens, Melisker- ke, Veere, Meisjesplicht Middelburg en Vlissin- gen afd. A. en B. Geref. M.V. ,,'t Mosterdzaadje" te Koudekerke, Afd. A. K. G. Schets 15. „Reformatie en Contra-refor matie" door C. Izeboud. M.O. Vrij onderwerp door J. Wielemaker Fd. Memorisatie J. Verhage. Reciteeren Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg. 28 Augustus Kringvergadering te Koudekerke. 7 uur verzamelen op den hoek van 't Zand.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1941 | | pagina 3