WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND.
No. 29
Vrijdag 18 Juli 1941
55e Jaargang
UIT HET WOORD.
STIL-ZIJN.
Wie kan er tegenwoordig rustig
blijven, kalm en onbewogen Dan mag
men wel zoo hard zijn als staal en zoo
koud en onaandoenlijk als beton
Immers kan een boer zijn volle
graanschuur zien verbranden zonder
eenige ontroering, zonder dat hij z'n
uiterste best doet den brand te blus-
schenindien niet, schouwt hij 't rustig
aan, dan rijst de vraag of hij wel hart
heeft voor zijn zaak en of 't wel in
orde is met het geval.
Kan een moeder lijdelijk toezien, als
haar kinderen worden mishandeld en
zal ze niet in heftige verontwaardiging
de schuldigen ter verantwoording roe
pen
Wees eens stil, wanneer uw naam
wordt aangerand, wanneer men U op
huichelachtige manier van uw eer
tracht te berooven.
Wees eens kalm en bedaard, als men
U op listige wijze van uw brood berooft
en U in uw zaak en bedrijf benadeelt.
Wanneer men dat zelf niet ondergaat,
dan is 't zeer goedkoop om op te
wekken tot „stibzijn", „rustig-blijven"
ook onnatuurlijk en ongevoelig.
Verontwaardiging, heftige bewogen
heid. ontroering, roepen-om-recht, het
zijn de meest natuurlijke en gezonde
reacties in de ziel, ook bij den christen.
De Heilige Schrift is geen recepten
boek voor pleisters en zalven tegen
onrecht en geweld, bedrog en valsch-
heid, maar is het Boek, dat de zonde,
zonder aanzien des persoons, blootlegt
de ongerechtigheid niet doodzwijgt,
maar aan de schandpaal slaat en in
heiligen toorn blaakt tegen alles, wat
God en Zijn volk aantast.
Deze opwekking van David, gericht'
tot zijn ziel, om stil te zijn, om het
evenwicht te bewaren, is dan ook niet
in strijd met de uitingen van uiterste
verbolgenheid en toorn, die in andere
Psalmen telkens worden gehoord.
Hoe kon David klagen, aanklagen en
vervloeken allen, die Gods eere aan
randen en hem, als Gods kind, ver
smaden en vervolgen
Maar deze verwenschingen mogen
niet in strijd zijn methetstil-zijn-tot-God.
De felle bewogenheid en heiligheid
tegenover de zonde, tegenover onrecht
en verraad, moeten haar tegenwicht en
uitgangspunt hebben in de liefde tot
God en Zijn recht en waarheid.
Anders is dat verwenschen en ver-
vloeken-in-bitterheid niets dan vlee-
schelijke hartstocht, die 't tegendeel is
van den heiligen toorn.
Dan worden we gelijk aan een voort-
gezweepte zee, die niet rusten kan en
vinden we niet dat heerlijk rusten-in-
God, dat stil-zijn-bij-God, dat zwijgen-
tegenover-God.
De opwekking van David, gericht tot
zichzelf, om stil-te-zijn-tot-God, is een
aanleggen van den teugel om de harts
tochten te breidelen, zich niet te laten
gaan, maar te zien op God, rust te
zoeken in 't bestel en in de leidingen
des Heeren.
Als geloovigen mogen we niet mee
doen aan het wereldsch-luidruchtig-
oppervlakkig schelden en verwenschen,
waarin niets dan wrevel aan den dag
treedt, zonder de verslagenheid-van
geest, die Gods oordeelen als recht
vaardig erkent.
Een natuurlijke-gezonde reactie op
aangedaan onrecht moet gepaard gaan
met een geestelijk-gezonde reactie des
geloofs, dat de Heere het recht op aarde
zal bestellen.
Dan vindt onze ziel in dezen bewogen
en bewegelijken tijd de rust-in-God, het
stille-zijn-tegenover-God, dat in lijd
zaamheid het kruis doet dragen, in de
kracht van Christus, die, als Hij leed
niet dreigde en als Hij gescholden werd
niet wederschold, maar het overgaf aan
Hem, Die rechtvaardig oordeelt.
Dit stil-zijn is geen lijdelijkheid, die
alles maar kalm goedvindt, maar lijd
zaamheid, die in zelfverloochening,
door het kruisigen van den ouden
mensch, geduldig draagt, wat God te
dragen geeft.
Stil-zijn-tot-God, is het rustig wachten
op de daden des Heeren, geloovig
vertrouwend, dat ons leven, ons werk,
ons gezin, Gods kerk, Gods volk onder
Zijn heilige hoede is.
De held David, die de oorlogen des
Heeren voerde en die zijn tienduizenden
versloeg, kon ook stil-vertrouwend-rus-
tig zich koesteren aan Gods hart, gelijk
een kind zich vertrouwend neervleit
aan moeders borst.
De groote bewogenheid onder ver
volging en druk-van-menschen, vinde
haar grens en beheersching in de we
tenschap „De Heer is recht in al Zijn
weg en werk" en in de vertroosting
„Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht
en troost 't hart, dat schreiend tot
Hem vlucht". Rust mijn ziel, uw God
is Koning
St. Laurens. KONING.
DADERS DES WOORDS.
KERKNIEUWS»
KERKBODE
HOOFDREDACTEUR: Ds A. H» OUSSOREN. REDACTEUR: Ds A. C. HEIJ»
F JUwÖWSTPV. -r
MEDEWERKERSD.D, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, Dr N. J. HOMMES, A. B. W. M. KOK, A. SCHEELE, R. J. VAN DER VEEN en W. H. v. d. VEGT.
ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement
van minstens 500 regels belangrijke
reductie.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENXGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE
FIRMA LITTOOIJ 6 OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ fb
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280
Immers is mijn ziel stil tot God.
Ps. 62 2.
EEN WELGESLAAGDE V.U. DAG.
Wie het voorrecht had de vorige week
Donderdag den V.U. dag in Den Haag bij
te wonen zal met dankbaarheid daaraan terug
denken.
Het was een prachtige zomerdag, niet be
nauwend warm. De groote benedenzaal van
Kunsten en Wetenschappen aan de Zwarte-
weg, vijf minuten van het station Rijnstraat,
was geheel gevuld, ook de eerste galerij,
terwijl er zelfs nog enkelen zaten op de
tweede en derde galerij.
Vanzelf sprekend was de stemming ge
drukt doordat velen die anders altijd tegen
woordig waren, waaronder die een vooraan
staande plaats in den V.U. kring innamen,
nu niet konden aanwezig zijn.
Maar des te meer werd gevoeld de be
hoefte, elkander nu te zien en te spreken,
en in onderling samenzijn door het Woord
en het gebed gesterkt te worden, en was
er ook een stemming van dankbaarheid, dat
we alzoo konden vergaderen.
Indrukwekkend was het staande zingen
van Ps. 68 16
Gij koninkrijken, zingt Gods lof
Heft psalmen op naar 't hemelhof
Van ouds Zijn troon en woning.
Daar Hij, bekleed met eer en macht,
Zijn sterke stem verheft met kracht,
En heerscht als Sions Koning.
Geeft sterkte aan onzen God en Heer
Hij heeft in Israël Zijn eer
En hoogheid willen tonen.
Erkent dien God, Hij is geducht
Hij doet Zijn sterkte boven lucht
Een boven wolken wonen.
Daarna las de voorzitter, Prof. Aalders,
het welgekozen schriftdeel Openb. 3 713,
de brief aan den Engel der gemeente te
Filadelfia, de gemeente die maar kleine
kracht had, maar die Jezus' Woord had be
waard en Zijn naam niet verloochend en die
een geopende deur kreeg door Hem, die
den sleutel Davids heeft, die opent en nie
mand sluit, die sluit en niemand opent.
Psalmgezang en schriftlezing leidden zoo
tot het gebed waarin de dankzegging voor
genoten zegeningen een groote plaats kon
innemen.
Op die zegeningen wees de voorzitter in
z'n openingswoord. Het jaar 1940 was. on
danks de groote rampen, die over ons volk
kwamen en temidden van de vele benauwende
dingen, een gezegend jaar. Het groote te
kort kon gedekt worden. Uit den engeren
Universitairen kring werd niemand door den
dood weggenomen en met de benoeming
van Prof. Berkouwer werd die nog uitgebreid.
Het aantal ingeschreven studenten kwam tot
boven de zevenhonderd. In dat alles lag
dan echter geen reden voor rustige zelfvol
daanheid, want er is meer te doen. Wij
hebben allen een dure roeping en in de
vervulling daarvan moeten we trouw zijn.
Het onderwerp der rede van Ds. C. Veenhof
was: „Het fundament der Vrije Universiteit".
Fundament zoo betoogt hij is wat
anders dan grondslag. De grondslag der
V. U. is, naar art. 2 der Statuten, het Woord
Gods. Het fundament ziet hij in het Gere
formeerde volk, dat de V.U. droeg en nog
steeds draagt. Afgedacht van het ietwat
eigenaardige gebruik van het woord funda
ment, werden door Ds. Veenhof zeer koste
lijke dingen op welsprekende wijze gezegd.
Het voortbestaan van de V.U. is alleen dan
gewaarborgd, wanneer ze bewaart den levens
band met het Gereformeerde eenvoudige
volk, dat leeft bij het Woord Gods.
Leerzaam waren de twee referaten van de
middagvergadering over „Historie en leven"
door Dr. H. Smitskamp en „School en leven"
door Ds. T. Ferwerda. De eerste waar
schuwde tegen de gevaren van een radica
lisme dat met het verleden breekt en een
conservatisme dat het verleden wil vasthouden.
De tweede deed zien, dat het leven de school
niet kan missen. De mensch is geroepen
tot kennis om alzoo zijn schepper te ver
heerlijken. Die kennis wordt alleen gevonden
iu den weg van zwaren geestelijken arbeid
in het zweet des aanschijns. Hier is de school
onmisbaar. De rechte kennis wordt dan
alleen gevonden, wanneer de mensch zich
laat onderwijzen door het vleeschgeworden
Woord, den hoogsten Profeet en Leeraar.
Beide referaten stelden in 't licht den
grooten zegen, dien we in onze V.U. ont
vingen en de roeping om deze stichting te
bewaren en te dragen in de gebeden opdat
ze haar taak kunne volbrengen.
Mogede „fundamentsroeping" al meer
door het Gereformeerde volk worden ver
staan en de V.U. in levend verband met
dat volk dienen ,,tot opklaring, voorllichting,
systematieseering van wat er in het volk
leeft aan kennis, inzicht, wijsheid en geest".
HEIJ.
ONS GEZINSLEVEN EN DE HEILIGE
SCHRIFT»
99
GEHOORZAMEN.
Er is wel geen ding, waar vele ouders
meer moeite mee hebben, dan met het ver
krijgen van stipte gehoorzaamheid van hun
kinderen. O ja, het gaat dikwijls wel aardig
goedin vele gevallen lijkt het nog zoo
kwaad niet. Maar als het wat moeilijk wordt
en niet strookt met allerlei begeertenen
vooralals er maar de kans gezien wordt,
om te ontkomen aan de eisch dan gaat
het vaak niet zoo mooi.
Het is ook wel moeilijk voor ons eigen-
lievend hart, stipt te gehoorzamen aan an-
derer wil. Of hebben de ouders daar soms
geen kennis van ten opzichte van zichzelf
Valt het hun wel altijd even gemakkelijk,
precies te gehoorzamen en in alles te ge
hoorzamen, wat wettig toch van hen geëischt
mag worden Hebben zij geen strijd in dat
opzicht te strijden, een strijd met zichzelf
en hun hoogmoedig en beter-wetend hart
Zelfs ten opzichte van 's Heeren inzettingen
en rechten
Zóó kunnen we des te beter het moeilijke
indenken voor onze kinderen, wat betreft
die gehoorzaamheid. En dat leert ons ge
duldig te zijn en wijs en lankmoedig te
handelen.
Maar dat neemt toch niet weg de eisch
tot gehoorzaamheid en de verplichting der
kinderen, daaraan te voldoen.
En dan is er geen beter en afdoender middel
tot aandrang voor die gehoorzaamheid
dan het op de voorgrond stellen van de
eisch Gods daartoe. Het is God, die gehoor
zaamheid vraagt aan ouders en kinderen
gehoorzaamheid aan Zijn wetten en inzet-
zettingen, en dat in gedachten, woorden en
daden, al de dagen onzes levens. Daar heeft
Hij recht op. en daartoe zijn wij verplicht.
En zoo hebben de kinderen weer te gehoor
zamen aan de ouders, om Gods wil Zóó
heeft het de Heere verordend en zóó hebben
wij en onze kinderen het te aanvaarden.
Dat is afdoende I
Neen, zeg nu niet„ja, dat moest wel
afdoende zijn Want het is eenvoudig af
doende, omdat God het zóó wil.
Als Samuël in 1 Sam. 15 komt, om hem
te bestraffen over zijn eigenwillig handelen
in ongehoorzaamheid aan des Heeren bevel,
dan zegt de profeet niet minder dan dit ge
weldige woord Zie, gehoorzamen is beter
dan slachtoffer (vers 22 van 1 Sam. 15.)
Dat is kras gezegd I Want wat is nu nog beter
dan offeranden brengen aan den Heere
En dan zegt Samuëlgehoorzamen, dat
is beter En zoo wordt hier het oordeel
des Heeren zelf gegeven over de gehoorzaam
heid ook over die van onze kinderen.
Maar als het nu eens erg lastig is? zoo
vraagt uw oudste jongen. Dan blijft toch de
eisch des Heeren gelden, die niet gewaagt
van gemakkelijker en moeilijker voldoen aan
zijn wil.
„En als ik nu tgph zoo graag net eens wat
anders wou doen?" vraagt uw dochter^zelfs
met een vriendelijk lachje. Dan blijft toch het
zwaarste, wat het zwaarst moet wegen: Gods wil.
Maar als mijn ouders het eens wat be
krompen opvatten en ik eigenlijk wel een beetje
meer verlichte denkbeelden heb, wat nieuwer
en wat frisscher en wat meer overeenkomstig
onzen tijd?" zoo vraagt een jongeling, meenend
dat zijn ouders wel wat achteraan komen en
de dingen niet goed meer zien. Dan is nog
het antwoord gehoorzamen is beter, omdat
God het zoo wil
Natuurlijk moeten onze ouders wel diep
ernstig en Schriftuurlijk bedenken, wat zij
vragen van hun kinderen, dat mag nooit tegen
de Schrift zijn en moet altijd in duidelijke
overeenstemming met de Schrift wezen.
Anders gaan we eigen verzonnen dingen
en menschelijke dingen zetten op één lijn
met eischen des Heeren dat mag niet! Hier
moeten de ouders wel toezien
Maar overigens: dan mogen ze de eisch
tot gehoorzaamheid aan de kinderen stellen
om Gods wil! En de kinderen hebben om
Gods wil die gehoorzaamheid te betrachten.
Waaraan God in Zijn goedheid in het vijfde
gebod nog een rijke belofte wil verbinden.
Een strikte eiech en een heerlijke belofte
tevens Van W. te W.
TWEETAL TE
Leeuwarden (5e pred. plaats)
G. Hagens te Asperen.
J. Vrolijk te Epe.
Zeist (3e pred. plaats)
C. P. Boodt te Leerdam.
J. L. Wielenga te Laren.
BEROEPEN TE
Zaandam (vac. v. d. Meulen) L. Kuiper Jr.
te Steenwijk.
OlstCand. J. Bos, hulppred. aldaar.
Ten Post (Gr.) (vac. Js. v. d. Linden) Cand.
G. Janssen te Dedemsvaart.
Winschoten (2e pred. plaats) J. R. Hommes
te Zuidwolde.
AANGENOMEN NAAR
LobithCand. J. C. Streefkerk, hulppred.
BEDANKT VOOR
Zuidhorn S. R. Smilde te Bilthoven.