FAMILIEBERICHTEN j ZEEUWSCHE KERKBODE! UIT DE PERS. KERKNIEUWS, OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. EEN DRINGEND VERZOEK. In 1911 is besloten tot het in druk uitgeven van de Handelingen der Particuliere Synode van Zeeland. Getrouw is aan dat besluit tot nu in 1941 de hand gehouden. Niet zoo trouw is gezorgd, dat er steeds een 2 a 3 tal exemplaren werden geborgen in het archief der Synode of beter uitgedrukt indertijd zijn ze er wel aanwezig geweest, maar door welke omstandigheden dan ook, zijn die van enkele ja ren zoek geraakt. Door eene schenking van Ds Lammertsma te Appingerdam is het nu zoo gesteld, dat nog ont breken de Handelingen van 1914 en 1917. Daarom is het vriendelijk en dringend verzoek aan predikanten en ouderlingen, die in die jaren leden waren der Part. Synode van Zeeland, te willen nagaan, of onder hun bescheiden nog een exemplaar van 1914 of 1917 berust en zoo ja, of ze dat dan willen afstaan voor het archief der Synode De broeders zouden er den archivaris (dhr. H. C. van Donk te Goes) zeer mee verblijden en de Part. Synode van Zeeland zal zulke hulp op hoogen prijs weten te stellen. Wie kan, helpe en dan liefst spoedig, want anders raakt het weer in het vergeetboek. Tevens een verzoek aan alle kerken in Zeeland, die een jaarboekje, jaaroverzicht of hoe ook getiteld, uit geven, ter verspreiding onder de leden dier ker ken, in het vervolg ook een exemplaar te willen toezenden voor het archief der Synode. Deze wensch is uitgesproken door de Part. Synode van Zeeland Juni 1941. 't Best is rechtstreeksche toezending naar de archiefbewarende kerk Goes, adres dhr. H. C. van Donk. Ook ondergetee- kende zal zoo noodig gaarne doorzenden. Kapelle-Biezelinge. A. SCHEELE. In ,,De Wachter" schrijft Ds S. Datema te Driebergen aan zijn vriend Tychicus het vol gende Waarde Broeder „Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet want het is eene kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst de Jood, en ook den Griek." Zoo is het thema van den merkwaardigen Brief aan de Romeinen, geschieven in Corinthe en gezonden naar de gemeente in de stad der zeven heuvelen. Aan de eene zijde de heele wereld verdoeme lijk voor God, Joden en Heidenen beiden met of zonder de werken der wet en aan de andere zijde wat als met koperen letters aan de deur mag worden geschreven en worde om niet ge rechtvaardigd uit Zijne genade door de verlos sing welke is in Christus Jezus onzen Heere. Het doet er niet toe of het geloof zwak is of sterk, of het groot is of klein want het is altijd sterk en het is altijd groot als het maar geloof is het echte geloof, het ware geloof, geloof, ge werkt door de Heilige Geest, en dat niet anders doet dan aannemen en aanvaarden de gerechtig heid van Christus. Dat is het evangelie van Christus. Dit Evangelie is een kracht, is een kracht Gods, is een kracht Gods tot zaligheid, is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft. Hetzij dan Griek of Jood, hetzij dan wijze of' Barbaar het is een kracht Gods tot zaligheid voor een iegelijk die gelooft, want de rechtvaar digheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof. Die rechtvaardigheid Gods is niet de recht vaardigheid van den Rechter waardoor en waar mede hij straft maar van den Verzoenden en van den Barmhartigen God en Vader die ver geeft, die rechtvaardig maakt, rechtvaardig ver klaart," vrij spreekt van schuld en van straf en recht geeft op het eeuwige leven. Dit is het evangelie van Christus Niet het evangelie van Mattheus en niet van Marcus en niet van Lucas en niet van Johannes en niet van Paulus en van Petrus, want er is maar één Evangelie. Ook al is het door het pris ma van velen heengegaap, alleen het evangelie van Jezus Christus die is overgeleverd om onze zonden en opgewekt ter onzer rechtvaardigma- king. Dit Evangelie heeft Paulus gepredikt te Antio- chië alwaar hij dat groote woord uitsprak Zoo zij u bekend mijnen Broeder dat van alles van- Hij zat bij moeder, die beterde. Wat dat geen reden om blij te zijn Nu toonde hij dan ook z'n blijdschap, en praatte hij wat opgewekt met moeder. Frits babbelde. Toch bleef Anneke nog époken in z'n hoofd. O, hij zou zoo graag willen weten. Meer van haar willen weten. Zekerheid willen hebben. Als hij maar durfde „Moeder", vroeg hij, „praat U wel eens met zuster Anneke „Natuurlijk kind, we hebben zooveel aan el kaar. Ze heeft ook over jou gepraat." „Overmij Frits ontstelde. „Over jou, jongen." Frits zat onthutst. Praatte ze nog over hem Over hém Dacht ze aan hém. Was hij nog niet uit haar gedachten- wereld Hoe was dat mogelijk Vergiste moeder zich ook „Zuster Anneke is gisteren vertrokken. Naar Enschedé. Om daar familie te bezoeken... Haar oom en tante zijn zooveel jaar getrouwd. Er worden daar heel wat verwachtOok uit Breda. Een student. Hé, hoe heette hij ook toe, je weet het wel. Karei heeft het ons ver teld." Frits' hart bonsde hoorbaar. Moeder vroeg het hem, en hij wist het. „Was die student geenEggink „Juist, Eggink", kwam moeder. „Die jonge Eg gink is nu verloofd met een meisje uit Enschedé. Haar naam ben ik vergeten. Anneke heeft me 't wel verteld. Die zouden ook van de partij zijn." waar gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes door dezen een iegelijk die gelooft vergeving der zonde ontvangen zal in Zijn Naam. Vergeving der zonden in Zijn Naam. Dit Evangelie is gehoord te Filippi en te Berea en Athene en in Corinthe en Efeze en in Thes- salonica en het klonk ook in de vermaarde Kei zerstad aan de Tiber en ook onder het grens volk der Romeinen, den zwaardvechter en de gladia toren werden er gevonden die in waarachtig ge loof dit Evangelie omhelsden en het leerden ken nen als een kracht Gods tot zaligheid. Eeuwen gingen heen gedurende welke dit zoo vertroostend Evangelie als bedekt lag en is wel eens gezegd de brief van Efeze wordt in de heele wereld gelezen behalve in Efeze zelve. Hierom niet opdat er in dat Efeze geen Kerk meer gevonden wordt en het licht van de kan delaar is geweerd. Maar met evenveel recht kan men zeggen, in het algemeen gesprokende Zendbrief aan de Romeinen vindt zijn lezers in heel de wereld maar wordt misschien nergens minder bedacht en betracht dan in dat Rome zelf. Men moge hier het graf van den Apostel Pau lus en van den Apostel Petrus bewaren en aller lei handschriften mogen in het Vaticaan een schuilplaats vinden en hieronder ook de brief aan de Romeinen, maar men is verre verwijderd wat de praktijk aangaat van het hoofdthema uit den BriefIk schaam mij het Evangelie van Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft. Toen Maarten Luther in 1510 zijn zending naar Rome volbracht, zegende hij het oogenblik toen hij den bodem van Italië betrad en toen hij uit de verte het trotsche Rome aanschouwde viel hij in verrukking ter aarde, uitroepende wees mij gegroet, heilig Rome. Hij verwachtte in de dorst van zijn ziel en in de onvrede van -zijn gemoed lafenis en vrede. En dan is dit wel heel merkwaardig, dat Lu ther niet van Rome, van het brieven bewarende Rome maar wel uit de Brief aan Rome vond en ontving en verkreeg wat hij zocht en dat het hem hier in de ooren klonk en door de ziel dreunde en in zijn hart beklijfde als een stem des Heeren de rechtvaardige zal uit het geloof leven. En zoo is hij het middel in Gods hand geweest, hij vooral, hij allereerst om het evan gelie van Jezus Christus wederom uit te dragen en het was weder in Duitschland en ook in Nederland en straks in vele deelen van Europa Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten des genen, die het goede boodschapt, die den vrede doet hooren desgenen die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet hooren des- genen, die tot Zion zegtUw God is Koning. Dat was de boodschap in de 16e eeuw en wat klonk het liefelijk in de ooren van de armen van geest. Om niet gerechtvaardigd Niet om iets, maar om niet. Alleen door de verdiensten van den Middelaar en door middel van het geloof. Dat was en dat gaf ook vreugde in de dagen der Scheiding toen weer gebracht en gepredikt en gehoord werd het oude Evangelie, het Evan gelie van Jezus Christus van het bloed der ver zoening en het weer in het centrum der predi king kwam te staan want dien die geene zonde gekend heeft, heeft hij zonde voor ons gemaakt opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Zoo blijve het ook in onze kerken. De rechtvaardigmaking der zondaars, de ver zoening door het bloed van Christus als hoofd gedachte. Voldoening. Verzoening. Vergeving. Indien wij met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons toen wij nog vijanden waren, veel meer zullen wij verzoend zijnde behouden worden door zijn leven. En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God door onzen Heere Jezus Christus door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben. Ja, gekregen hebben. Ontvangen hebben. Uit genade. Uit genade alleen. Tychicus, ik ben wat aan 't preeken geraakt, maar ik heb tot mijn spijt Zondag niet op de preekstoel gestaan. Daarom deed ik het nu dezen Dinsdagmorgen maar. Met heilbede en broedergroete, gaarne de uwe, Driebergen, 17 Juni '41. S. DATEMA. Frits zat verwonderd. Wat hoorde hij daar Eggink verloofd Met een meisje in Enschedé Maar droomde hij Of sprak moeder wartaal „Ja, met een Tine Overeem, nu weet ik weer haar naam." „En ik meendeik meende, neen, ik weet het zeker, dat hijdat hij zuster Anneke had gevraagd. „Ik geloof, dat je gelijk hebt", antwoordde moeder. „Dat heeft Karei ook verteld. Dan heeft ze hem het jawoord niet gegeven, en heeft hij dus een blauwtje geloopen. Maar Frits, meende jij Er kwam een zuster binnen. Ze bracht een beker melk. „Dat is zeker uw zoon Ik kan het zoo maar zien." „M'n oudste", zei moeder fier. „Uw moeder gaat ons gauw verlaten, meneer Kooijmans." „Wanneer denkt U „Al overmorgen, moedertje, hé Ze lachte dankbaar. „Ja, overmorgen misschien. Ik had het je al willen vertellen." „Fijn, gaat U reeds zoo gauw „Ze voelt zich anders zoo thuis hier, meneer Kooijmans. Graag zou ze nog wat blijven, niet mevrouwtje „O, ja heel graag", zei moeder met een tikje ironie, „maar mijn kinderen zullen het heusch niet toestaan." (Wordt vervolgd) DRIETAL TE Ten Post (Gron.): K. M. R. v. Beek, Cand. te Groningen. G. Jansen, Cand. en hulppred. te Dedemsvaart. J. L. Potjes, idem te Heemse. Zaandam (vac. v. d. Meulen): N. J. A. van Exel te Beekbergen. J. W. de Jager te Zutphen. L. Kuiper te Steenwijk. TWEETAL TE Winschoten (2e pred. plaats): G. Hagens te Asperen. J. R. Hommes te Ziudwolde (Gron.). BEROEPEN TE Harderwijk (2e pred. plaats, in combinatie met Sonnevanck): J. Vrolijk te Epe. Lobith Cand. J. C. Streefkerk, hulppr. aldaar. AANGENOMEN NAAR Echten (Fr.): Cand. G. J. Grafe, hulppred. te Roosendaal (N.-Br.). BEDANKT VOOR Geersdijk Cand. G. J. Grafe, hulppred. te Roosendaal. Leeuwarden (5e pred. pl.): H. van Andel te Soest. Cand. H. J. Swierts nam Zondagavond, na een ambtsperiode van bijna 2 jaar, als hulp prediker te Vlissingen afscheid. Als tekst had hij gekozen Hebr. 11 30, waarin God door het geloof de muren van Jericho velt en wel door te bouwen op Gods kracht, door te treden in Gods weg en door te wachten op Gods tijd. Namens den kerkeraad en de gemeente sprak Ds Smeenk een afscheidswoord tot Candidaat Swierts, die volgens Spreker niet tevergeefs ge arbeid heeft. Beroepingswerk te Delft. De kerkeraad der Geref. Kerk van Delft had aan de gemeente gevraagd hem een jaarlijksche vermeerdering van 3600 te willen garandeeren, opdat de vierde predikantsplaats zou kunnen worden gesticht. De financieele rondgang dooi de gemeente om te komen tot verhooging van de jaarlijksche vrijwillige bijdragen heeft als re sultaat opgeleverd, dat het totaal van deze bij dragen is verhoogd met 5459,89. De kerkeraad heeft dan ook het besluit tot stichting van deze nieuwe predikantsplaats kunnen nemen. De diaken en den kerkeraad. Ter jongste vergadering van den kerkeraad der Geref. Kerk van Nieuw-Vennep kwam ter tafel de vraag, of het al dan niet wenschelijk is dat een der diakenen de vergadering van den ker keraad zonder diakenen (de zg. smalle kerke raad) bijwoont, daar het kan voorkomen, dat de diakenen naast de financieele steun ook gees telijke steun brengen moeten en zij daardoor de verschillende toestanden beter leeren kennen. De kerkeraad sprak uit de wenschelijkheid van een nauwe samenwerking in te zien, waarom hij besloot dat althans één der diakenen de verga dering van den smallen kerkeraad bijwonen zal. KORT VERSLAG van de buitengewone vergadering van de Classis Tholen, ge houden te Bergen op Zoom op Dinsdag 8 Juli 1941. 1. De Praeses, Ds le Cointre, opent de ver gadering. Hij laat zingen Ps. 100 vs 2, leest Ps. 97 en gaat voor in gebed. 2. De credentialen worden nagezien alle kerken blijken wettig vertegenwoordigd, één kerk heeft een secundus-afgevaardigde. 3. Peremptoir examen van Cand. H. J. Swierts, beroepen predikant te Tholen. De heer Swierts houdt een preekvoorstel over Hebr. 11 vs 2426. Ds le Cointre examineert Dogmatiek, Ds Vreugdenhil Exegese O.T. over Jeremia 1, Ds Spoelstra Exegese N.T. over 2 Cor. 5, Ds Ros vraagt over Ethiek, Ds van Her wijnen over Kerkgeschiedenis en Kerkrecht, Ds Vreugdenhil over Ambtelijke vakken, Ds le Coin tre over Symboliek en Ds Ros over inhoud Hei lige Schrift. Het examen heeft een gunstig verloop. Met algemeene stemmen wordt Cand. Swierts tot de bediening des Woords en der Sacramenten toe gelaten. De Praeses wenscht hem, en tevens de kerk van Tholen, op hartelijke wijze hiermee ge luk, waarna de vergadering hem toezingt Ps. 134 vs 3. Cand. Swierts onderteekent de drie for mulieren van Eenigheid. De Praeses dankt de Depp, ad art. 49 K.O. voor haar aanwezigheid. 4. Algemeene rondvraag. a. Ds Spoelstra dringt aan op het houden van de bijzondere collecte voor de Zending on der de Joden. b. De kerkvisitatie wordt geregeld en vast gesteld op 23 en 28 Juli D.V. 5. De Assessor leest het persverslag. 6. De Praeses sluit de vergadering, nadat de Assessor is voorgegaan in dankgebed. Namens de Classis voornoemd, C. A. VREUGDENHIL, h.t. Assessor. Serooskerke (W.). KORT VERSLAG van de vergadering van den kerkeraad op Dinsdag 8 Juli 1941. De Praeses, Ds de Kluis, opent de vergade ring met Schriftlezing en gebed. Hij spreekt daarna een woord van welkom tot de kerkvisitatoren Ds Koning en Ds Vreugden hil, dat door de laatste wordt beantwoord. Nu verkrijgen de brs kerkvisitatoren gelegen heid de gebruikelijke vragen te stellen. Nadat deze vragen zijn beantwoord, worden de boeken nagezien. Ds Koning leest nu de notulen van de gehouden visitatie. Ze worden goedgekeurd en geteekend. Ds Vreugdenhil wenscht den Praeses, de ouderlingen en diakenen Gods zegen toe, waarop de kerkvisitatoren de vergadering ver laten. De Scriba leest de notulen der vorige verga dering. Ze worden onveranderd vastgesteld en geteekend. Rapporten. Gerapporteerd wordt over het huisbezoek in 13 gezinnen. Br. Louwerse rapporteert gunstig over z'n bezoek aan de M.V. „Sursum Corda". Br. Meijers doet verslag van de gehouden Classicale vergadering. Kerkelijke stand. GedooptDaniël Tavenier Dz., Lein Adriaanse Dz., Pieternella Catharina Louwerse Ad. en Johanna Luyk Wd. Zich onttrokken aan de gemeenschap der kerk Gerrit Geerse. Rondvraag. Lezing Persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. Herleving. Een veertiendaagsch blad ter verspreiding der Christelijke begin selen. Onder redactie van Ds D. J. Couvée. Een pittig blad. In het nummer van 28 Juni '41 zien we eerst een meditatie van Ds D. Oranje, daarna bespreking van het boek van Ds Vonk Huisbezoek in de Gemeente Gods van Ds Overduin een artikel over de Christelijke Hoop en Jeugdidealisme enz. enz. Het is een blad met eigen stijl en met eigen inhoud. Al is het moeilijk, om een oordeel uit te spreken over een blad na ontvangst van een paar nummers, toch meenen we wel te kunnen zeggen, dat hier geen platgetreden paden bewandeld worden. Augustinus over het Credo door Dr A. Sizoo en Dr G. C. Berkhouwer. Augustinus komt meer en meer in de belang stelling te staan. Geen wonder. Deze groote geest leeft vandaag nog. Hij spreekt u nog aan. Hij zegt u, wie ge zijt en waar ge heengaat. Hier ligt voor ons een vertaling van Augustinus' in terpretatie van het Credo. De vertaling is van Dr Sizoo of Dr Berkhouwer geeft een actucele en zeer belangrijke inleiding. Bovendien staan in dit werk vijf preeken, die over hetzelfde onder werp handelen. Alles te samen een waardevol werk met een schat van gegevens. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. SCHOOLZEND1NG. Dhr. M. Fraanje, hoofd Chr. School te Lewedorp, zond f 3.50 uit het Zendingsbusje. Voor doorzending naar Middelburg is reeds gezorgd. Met hartelijken dank en verdere aanbeveling. A. SCHEELE. Kapelle-Biezelinge, 9 Juli 1941. VEREENIGINGSLEVEN. KRING WALCHEREN-NOORD. Vergadering D.V. op Donderdag 17 Juli, 's avonds 8 uur in de Gere/. Kerk te Serooskerke. Inl. „Obadja". B. en B. 21e jaarg. no. 44, 46, 48 door Domburg. Inl. „Is karaktervorming mogelijk door „Sursum Corda". Bijdrage door „Jaagt den vrede na". Geref. Meisjesvereeniging McisjesplichtM'burg. N.T. „Van Gabbatha naar Golgotha" door Krina de Boeft. Vad. Gesch. „Koning Willem II", 20e jaargang no. 1 door Koos Alewijnse. Reciteeren door Keetje Janse. Bij mooi weer fietstocht, half 8 verzamelen hoek Noordweg. Geref. Meisjesver. MeisjesvreugdMiddelburg. N.T. „Paulus' eerste Zendingsreis", 21e jaargang no. 1 door Jannie Kingmans. Letterkunde. „Alice Nahon" door Nelly Kleijnen- berg. Bijdrage door Jo Gast. Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens. vergadert op 13 Juli. „Het oproer te Efeze" (Handelingen 19 2340) door vr. J. Geerse. Na de pauze improviseeren. Gereformeerde Knapenvergadering Samuël", M'burg. Afdeeling I. Rooster voor 12 Juli (laatste vergadering). B. G. „Elie en Samuël" door vr. P. Spruit. V. G. „De Graventijd" door vr. T. Klaver. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „Samuël en Saul" door vr. J. Kosters. Kerkgcsch. „De Dordtsche Synode", 1ste deel door vr. A. Klaver. PLAATST UWE in de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1941 | | pagina 3