FAMILIEBERICHTEN j
ZEEUWSCHE KERKBODE!
UIT DE PERS.
KERKNIEUWS,
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
EEN DRINGEND VERZOEK.
In 1911 is besloten tot het in druk uitgeven
van de Handelingen der Particuliere Synode van
Zeeland. Getrouw is aan dat besluit tot nu in
1941 de hand gehouden.
Niet zoo trouw is gezorgd, dat er steeds een
2 a 3 tal exemplaren werden geborgen in het
archief der Synode of beter uitgedrukt indertijd
zijn ze er wel aanwezig geweest, maar door welke
omstandigheden dan ook, zijn die van enkele ja
ren zoek geraakt.
Door eene schenking van Ds Lammertsma te
Appingerdam is het nu zoo gesteld, dat nog ont
breken de Handelingen van 1914 en 1917.
Daarom is het vriendelijk en dringend verzoek
aan predikanten en ouderlingen, die in die jaren
leden waren der Part. Synode van Zeeland, te
willen nagaan, of onder hun bescheiden nog een
exemplaar van 1914 of 1917 berust en zoo ja,
of ze dat dan willen afstaan voor het archief
der Synode
De broeders zouden er den archivaris (dhr.
H. C. van Donk te Goes) zeer mee verblijden
en de Part. Synode van Zeeland zal zulke hulp
op hoogen prijs weten te stellen.
Wie kan, helpe en dan liefst spoedig, want
anders raakt het weer in het vergeetboek. Tevens
een verzoek aan alle kerken in Zeeland, die een
jaarboekje, jaaroverzicht of hoe ook getiteld, uit
geven, ter verspreiding onder de leden dier ker
ken, in het vervolg ook een exemplaar te willen
toezenden voor het archief der Synode. Deze
wensch is uitgesproken door de Part. Synode
van Zeeland Juni 1941. 't Best is rechtstreeksche
toezending naar de archiefbewarende kerk Goes,
adres dhr. H. C. van Donk. Ook ondergetee-
kende zal zoo noodig gaarne doorzenden.
Kapelle-Biezelinge. A. SCHEELE.
In ,,De Wachter" schrijft Ds S. Datema te
Driebergen aan zijn vriend Tychicus het vol
gende
Waarde Broeder
„Want ik schaam mij des Evangelies van
Christus niet want het is eene kracht Gods tot
zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst de Jood,
en ook den Griek."
Zoo is het thema van den merkwaardigen
Brief aan de Romeinen, geschieven in Corinthe
en gezonden naar de gemeente in de stad der
zeven heuvelen.
Aan de eene zijde de heele wereld verdoeme
lijk voor God, Joden en Heidenen beiden met of
zonder de werken der wet en aan de andere
zijde wat als met koperen letters aan de deur
mag worden geschreven en worde om niet ge
rechtvaardigd uit Zijne genade door de verlos
sing welke is in Christus Jezus onzen Heere.
Het doet er niet toe of het geloof zwak is of
sterk, of het groot is of klein want het is altijd
sterk en het is altijd groot als het maar geloof
is het echte geloof, het ware geloof, geloof, ge
werkt door de Heilige Geest, en dat niet anders
doet dan aannemen en aanvaarden de gerechtig
heid van Christus.
Dat is het evangelie van Christus.
Dit Evangelie is een kracht, is een kracht
Gods, is een kracht Gods tot zaligheid, is een
kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft.
Hetzij dan Griek of Jood, hetzij dan wijze of'
Barbaar het is een kracht Gods tot zaligheid
voor een iegelijk die gelooft, want de rechtvaar
digheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit
geloof tot geloof.
Die rechtvaardigheid Gods is niet de recht
vaardigheid van den Rechter waardoor en waar
mede hij straft maar van den Verzoenden en
van den Barmhartigen God en Vader die ver
geeft, die rechtvaardig maakt, rechtvaardig ver
klaart," vrij spreekt van schuld en van straf en
recht geeft op het eeuwige leven.
Dit is het evangelie van Christus
Niet het evangelie van Mattheus en niet van
Marcus en niet van Lucas en niet van Johannes
en niet van Paulus en van Petrus, want er is
maar één Evangelie. Ook al is het door het pris
ma van velen heengegaap, alleen het evangelie
van Jezus Christus die is overgeleverd om onze
zonden en opgewekt ter onzer rechtvaardigma-
king.
Dit Evangelie heeft Paulus gepredikt te Antio-
chië alwaar hij dat groote woord uitsprak Zoo
zij u bekend mijnen Broeder dat van alles van-
Hij zat bij moeder, die beterde.
Wat dat geen reden om blij te zijn Nu toonde
hij dan ook z'n blijdschap, en praatte hij wat
opgewekt met moeder.
Frits babbelde.
Toch bleef Anneke nog époken in z'n hoofd.
O, hij zou zoo graag willen weten. Meer van
haar willen weten. Zekerheid willen hebben.
Als hij maar durfde
„Moeder", vroeg hij, „praat U wel eens met
zuster Anneke
„Natuurlijk kind, we hebben zooveel aan el
kaar. Ze heeft ook over jou gepraat."
„Overmij
Frits ontstelde.
„Over jou, jongen."
Frits zat onthutst.
Praatte ze nog over hem Over hém Dacht
ze aan hém. Was hij nog niet uit haar gedachten-
wereld Hoe was dat mogelijk Vergiste moeder
zich ook
„Zuster Anneke is gisteren vertrokken. Naar
Enschedé. Om daar familie te bezoeken... Haar
oom en tante zijn zooveel jaar getrouwd. Er
worden daar heel wat verwachtOok uit
Breda. Een student. Hé, hoe heette hij ook
toe, je weet het wel. Karei heeft het ons ver
teld."
Frits' hart bonsde hoorbaar.
Moeder vroeg het hem, en hij wist het.
„Was die student geenEggink
„Juist, Eggink", kwam moeder. „Die jonge Eg
gink is nu verloofd met een meisje uit Enschedé.
Haar naam ben ik vergeten. Anneke heeft me
't wel verteld. Die zouden ook van de partij zijn."
waar gij niet kondet gerechtvaardigd worden
door de wet van Mozes door dezen een iegelijk
die gelooft vergeving der zonde ontvangen zal
in Zijn Naam.
Vergeving der zonden in Zijn Naam.
Dit Evangelie is gehoord te Filippi en te Berea
en Athene en in Corinthe en Efeze en in Thes-
salonica en het klonk ook in de vermaarde Kei
zerstad aan de Tiber en ook onder het grens volk
der Romeinen, den zwaardvechter en de gladia
toren werden er gevonden die in waarachtig ge
loof dit Evangelie omhelsden en het leerden ken
nen als een kracht Gods tot zaligheid.
Eeuwen gingen heen gedurende welke dit zoo
vertroostend Evangelie als bedekt lag en is wel
eens gezegd de brief van Efeze wordt in de
heele wereld gelezen behalve in Efeze zelve.
Hierom niet opdat er in dat Efeze geen Kerk
meer gevonden wordt en het licht van de kan
delaar is geweerd. Maar met evenveel recht kan
men zeggen, in het algemeen gesprokende
Zendbrief aan de Romeinen vindt zijn lezers in
heel de wereld maar wordt misschien nergens
minder bedacht en betracht dan in dat Rome zelf.
Men moge hier het graf van den Apostel Pau
lus en van den Apostel Petrus bewaren en aller
lei handschriften mogen in het Vaticaan een
schuilplaats vinden en hieronder ook de brief
aan de Romeinen, maar men is verre verwijderd
wat de praktijk aangaat van het hoofdthema uit
den BriefIk schaam mij het Evangelie van
Christus niet, want het is een kracht Gods tot
zaligheid een iegelijk die gelooft.
Toen Maarten Luther in 1510 zijn zending
naar Rome volbracht, zegende hij het oogenblik
toen hij den bodem van Italië betrad en toen
hij uit de verte het trotsche Rome aanschouwde
viel hij in verrukking ter aarde, uitroepende
wees mij gegroet, heilig Rome.
Hij verwachtte in de dorst van zijn ziel en
in de onvrede van -zijn gemoed lafenis en vrede.
En dan is dit wel heel merkwaardig, dat Lu
ther niet van Rome, van het brieven bewarende
Rome maar wel uit de Brief aan Rome vond en
ontving en verkreeg wat hij zocht en dat het
hem hier in de ooren klonk en door de ziel
dreunde en in zijn hart beklijfde als een stem
des Heeren de rechtvaardige zal uit het geloof
leven. En zoo is hij het middel in Gods hand
geweest, hij vooral, hij allereerst om het evan
gelie van Jezus Christus wederom uit te dragen
en het was weder in Duitschland en ook in
Nederland en straks in vele deelen van Europa
Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten des
genen, die het goede boodschapt, die den vrede
doet hooren desgenen die goede boodschap
brengt van het goede, die heil doet hooren des-
genen, die tot Zion zegtUw God is Koning.
Dat was de boodschap in de 16e eeuw en wat
klonk het liefelijk in de ooren van de armen van
geest.
Om niet gerechtvaardigd
Niet om iets, maar om niet.
Alleen door de verdiensten van den Middelaar
en door middel van het geloof.
Dat was en dat gaf ook vreugde in de dagen
der Scheiding toen weer gebracht en gepredikt
en gehoord werd het oude Evangelie, het Evan
gelie van Jezus Christus van het bloed der ver
zoening en het weer in het centrum der predi
king kwam te staan want dien die geene zonde
gekend heeft, heeft hij zonde voor ons gemaakt
opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods
in Hem.
Zoo blijve het ook in onze kerken.
De rechtvaardigmaking der zondaars, de ver
zoening door het bloed van Christus als hoofd
gedachte.
Voldoening.
Verzoening.
Vergeving.
Indien wij met God verzoend zijn door de
dood zijns Zoons toen wij nog vijanden waren,
veel meer zullen wij verzoend zijnde behouden
worden door zijn leven.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook
in God door onzen Heere Jezus Christus door
Welken wij nu de verzoening gekregen hebben.
Ja, gekregen hebben.
Ontvangen hebben.
Uit genade.
Uit genade alleen.
Tychicus, ik ben wat aan 't preeken geraakt,
maar ik heb tot mijn spijt Zondag niet op de
preekstoel gestaan.
Daarom deed ik het nu dezen Dinsdagmorgen
maar.
Met heilbede en broedergroete,
gaarne de uwe,
Driebergen, 17 Juni '41. S. DATEMA.
Frits zat verwonderd.
Wat hoorde hij daar Eggink verloofd Met
een meisje in Enschedé Maar droomde hij Of
sprak moeder wartaal
„Ja, met een Tine Overeem, nu weet ik weer
haar naam."
„En ik meendeik meende, neen, ik weet
het zeker, dat hijdat hij zuster Anneke had
gevraagd.
„Ik geloof, dat je gelijk hebt", antwoordde
moeder. „Dat heeft Karei ook verteld. Dan heeft
ze hem het jawoord niet gegeven, en heeft hij
dus een blauwtje geloopen. Maar Frits, meende
jij
Er kwam een zuster binnen.
Ze bracht een beker melk.
„Dat is zeker uw zoon Ik kan het zoo maar
zien."
„M'n oudste", zei moeder fier.
„Uw moeder gaat ons gauw verlaten, meneer
Kooijmans."
„Wanneer denkt U
„Al overmorgen, moedertje, hé
Ze lachte dankbaar.
„Ja, overmorgen misschien. Ik had het je al
willen vertellen."
„Fijn, gaat U reeds zoo gauw
„Ze voelt zich anders zoo thuis hier, meneer
Kooijmans. Graag zou ze nog wat blijven, niet
mevrouwtje
„O, ja heel graag", zei moeder met een tikje
ironie, „maar mijn kinderen zullen het heusch
niet toestaan."
(Wordt vervolgd)
DRIETAL TE
Ten Post (Gron.):
K. M. R. v. Beek, Cand. te Groningen.
G. Jansen, Cand. en hulppred. te Dedemsvaart.
J. L. Potjes, idem te Heemse.
Zaandam (vac. v. d. Meulen):
N. J. A. van Exel te Beekbergen.
J. W. de Jager te Zutphen.
L. Kuiper te Steenwijk.
TWEETAL TE
Winschoten (2e pred. plaats):
G. Hagens te Asperen.
J. R. Hommes te Ziudwolde (Gron.).
BEROEPEN TE
Harderwijk (2e pred. plaats, in combinatie met
Sonnevanck): J. Vrolijk te Epe.
Lobith Cand. J. C. Streefkerk, hulppr. aldaar.
AANGENOMEN NAAR
Echten (Fr.): Cand. G. J. Grafe, hulppred. te
Roosendaal (N.-Br.).
BEDANKT VOOR
Geersdijk Cand. G. J. Grafe, hulppred. te
Roosendaal.
Leeuwarden (5e pred. pl.): H. van Andel te
Soest.
Cand. H. J. Swierts nam Zondagavond,
na een ambtsperiode van bijna 2 jaar, als hulp
prediker te Vlissingen afscheid. Als tekst had
hij gekozen Hebr. 11 30, waarin God door het
geloof de muren van Jericho velt en wel door
te bouwen op Gods kracht, door te treden in
Gods weg en door te wachten op Gods tijd.
Namens den kerkeraad en de gemeente sprak
Ds Smeenk een afscheidswoord tot Candidaat
Swierts, die volgens Spreker niet tevergeefs ge
arbeid heeft.
Beroepingswerk te Delft.
De kerkeraad der Geref. Kerk van Delft had
aan de gemeente gevraagd hem een jaarlijksche
vermeerdering van 3600 te willen garandeeren,
opdat de vierde predikantsplaats zou kunnen
worden gesticht. De financieele rondgang dooi
de gemeente om te komen tot verhooging van
de jaarlijksche vrijwillige bijdragen heeft als re
sultaat opgeleverd, dat het totaal van deze bij
dragen is verhoogd met 5459,89. De kerkeraad
heeft dan ook het besluit tot stichting van deze
nieuwe predikantsplaats kunnen nemen.
De diaken en den kerkeraad.
Ter jongste vergadering van den kerkeraad der
Geref. Kerk van Nieuw-Vennep kwam ter tafel
de vraag, of het al dan niet wenschelijk is dat
een der diakenen de vergadering van den ker
keraad zonder diakenen (de zg. smalle kerke
raad) bijwoont, daar het kan voorkomen, dat
de diakenen naast de financieele steun ook gees
telijke steun brengen moeten en zij daardoor de
verschillende toestanden beter leeren kennen.
De kerkeraad sprak uit de wenschelijkheid van
een nauwe samenwerking in te zien, waarom hij
besloot dat althans één der diakenen de verga
dering van den smallen kerkeraad bijwonen zal.
KORT VERSLAG van de buitengewone
vergadering van de Classis Tholen, ge
houden te Bergen op Zoom op Dinsdag
8 Juli 1941.
1. De Praeses, Ds le Cointre, opent de ver
gadering. Hij laat zingen Ps. 100 vs 2, leest Ps.
97 en gaat voor in gebed.
2. De credentialen worden nagezien alle
kerken blijken wettig vertegenwoordigd, één kerk
heeft een secundus-afgevaardigde.
3. Peremptoir examen van Cand. H. J. Swierts,
beroepen predikant te Tholen.
De heer Swierts houdt een preekvoorstel over
Hebr. 11 vs 2426. Ds le Cointre examineert
Dogmatiek, Ds Vreugdenhil Exegese O.T. over
Jeremia 1, Ds Spoelstra Exegese N.T. over 2
Cor. 5, Ds Ros vraagt over Ethiek, Ds van Her
wijnen over Kerkgeschiedenis en Kerkrecht, Ds
Vreugdenhil over Ambtelijke vakken, Ds le Coin
tre over Symboliek en Ds Ros over inhoud Hei
lige Schrift.
Het examen heeft een gunstig verloop. Met
algemeene stemmen wordt Cand. Swierts tot de
bediening des Woords en der Sacramenten toe
gelaten. De Praeses wenscht hem, en tevens de
kerk van Tholen, op hartelijke wijze hiermee ge
luk, waarna de vergadering hem toezingt Ps. 134
vs 3. Cand. Swierts onderteekent de drie for
mulieren van Eenigheid. De Praeses dankt de
Depp, ad art. 49 K.O. voor haar aanwezigheid.
4. Algemeene rondvraag.
a. Ds Spoelstra dringt aan op het houden
van de bijzondere collecte voor de Zending on
der de Joden.
b. De kerkvisitatie wordt geregeld en vast
gesteld op 23 en 28 Juli D.V.
5. De Assessor leest het persverslag.
6. De Praeses sluit de vergadering, nadat de
Assessor is voorgegaan in dankgebed.
Namens de Classis voornoemd,
C. A. VREUGDENHIL, h.t. Assessor.
Serooskerke (W.). KORT VERSLAG van
de vergadering van den kerkeraad op
Dinsdag 8 Juli 1941.
De Praeses, Ds de Kluis, opent de vergade
ring met Schriftlezing en gebed.
Hij spreekt daarna een woord van welkom tot
de kerkvisitatoren Ds Koning en Ds Vreugden
hil, dat door de laatste wordt beantwoord.
Nu verkrijgen de brs kerkvisitatoren gelegen
heid de gebruikelijke vragen te stellen. Nadat
deze vragen zijn beantwoord, worden de boeken
nagezien. Ds Koning leest nu de notulen van de
gehouden visitatie. Ze worden goedgekeurd en
geteekend. Ds Vreugdenhil wenscht den Praeses,
de ouderlingen en diakenen Gods zegen toe,
waarop de kerkvisitatoren de vergadering ver
laten.
De Scriba leest de notulen der vorige verga
dering. Ze worden onveranderd vastgesteld en
geteekend.
Rapporten. Gerapporteerd wordt over het
huisbezoek in 13 gezinnen.
Br. Louwerse rapporteert gunstig over z'n
bezoek aan de M.V. „Sursum Corda".
Br. Meijers doet verslag van de gehouden
Classicale vergadering.
Kerkelijke stand. GedooptDaniël Tavenier
Dz., Lein Adriaanse Dz., Pieternella Catharina
Louwerse Ad. en Johanna Luyk Wd.
Zich onttrokken aan de gemeenschap der kerk
Gerrit Geerse.
Rondvraag. Lezing Persverslag. Sluiting.
DE KERKERAAD.
Herleving. Een veertiendaagsch blad
ter verspreiding der Christelijke begin
selen. Onder redactie van Ds D. J.
Couvée.
Een pittig blad. In het nummer van 28 Juni '41
zien we eerst een meditatie van Ds D. Oranje,
daarna bespreking van het boek van Ds Vonk
Huisbezoek in de Gemeente Gods van Ds
Overduin een artikel over de Christelijke Hoop
en Jeugdidealisme enz. enz.
Het is een blad met eigen stijl en met eigen
inhoud. Al is het moeilijk, om een oordeel uit te
spreken over een blad na ontvangst van een paar
nummers, toch meenen we wel te kunnen zeggen,
dat hier geen platgetreden paden bewandeld
worden.
Augustinus over het Credo door Dr
A. Sizoo en Dr G. C. Berkhouwer.
Augustinus komt meer en meer in de belang
stelling te staan. Geen wonder. Deze groote geest
leeft vandaag nog. Hij spreekt u nog aan. Hij
zegt u, wie ge zijt en waar ge heengaat. Hier
ligt voor ons een vertaling van Augustinus' in
terpretatie van het Credo. De vertaling is van
Dr Sizoo of Dr Berkhouwer geeft een actucele
en zeer belangrijke inleiding. Bovendien staan in
dit werk vijf preeken, die over hetzelfde onder
werp handelen. Alles te samen een waardevol
werk met een schat van gegevens.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
SCHOOLZEND1NG.
Dhr. M. Fraanje, hoofd Chr. School te Lewedorp,
zond f 3.50 uit het Zendingsbusje. Voor doorzending
naar Middelburg is reeds gezorgd.
Met hartelijken dank en verdere aanbeveling.
A. SCHEELE.
Kapelle-Biezelinge, 9 Juli 1941.
VEREENIGINGSLEVEN.
KRING WALCHEREN-NOORD.
Vergadering D.V. op Donderdag 17 Juli, 's avonds
8 uur in de Gere/. Kerk te Serooskerke.
Inl. „Obadja". B. en B. 21e jaarg. no. 44, 46, 48
door Domburg.
Inl. „Is karaktervorming mogelijk door „Sursum
Corda".
Bijdrage door „Jaagt den vrede na".
Geref. Meisjesvereeniging McisjesplichtM'burg.
N.T. „Van Gabbatha naar Golgotha" door Krina
de Boeft.
Vad. Gesch. „Koning Willem II", 20e jaargang no.
1 door Koos Alewijnse.
Reciteeren door Keetje Janse.
Bij mooi weer fietstocht, half 8 verzamelen hoek
Noordweg.
Geref. Meisjesver. MeisjesvreugdMiddelburg.
N.T. „Paulus' eerste Zendingsreis", 21e jaargang
no. 1 door Jannie Kingmans.
Letterkunde. „Alice Nahon" door Nelly Kleijnen-
berg.
Bijdrage door Jo Gast.
Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens.
vergadert op 13 Juli.
„Het oproer te Efeze" (Handelingen 19 2340)
door vr. J. Geerse.
Na de pauze improviseeren.
Gereformeerde Knapenvergadering Samuël", M'burg.
Afdeeling I.
Rooster voor 12 Juli (laatste vergadering).
B. G. „Elie en Samuël" door vr. P. Spruit.
V. G. „De Graventijd" door vr. T. Klaver.
Afdeeling III.
Bijb. Gesch. „Samuël en Saul" door vr. J. Kosters.
Kerkgcsch. „De Dordtsche Synode", 1ste deel door
vr. A. Klaver.
PLAATST UWE
in de