No* 23 Vrijdag 6 Juni 1941 55c Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND. UIT HET WOORD. DADERS DES WOORDS. VAN VERRE EN NABIJ. ZEEUWSCHE KERKBODE. HOOFDREDACTEUR: Ds A. H. OUSSOREN. REDACTEUR: Ds A. C. HEIJ. MEDEWERKERSD.D. W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, Dr N. J. HOMMES, A. B. W. M. KOK, A. SCHEELE, R. J. VAN DER VEEN en W. H. v. d. VEGT. ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ 6 OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 HET ULTIMATUM, DAT MET PINKSTEREN INGING. Lees Handelingen 2. Een ultimatum is een uiterste en laatste ter mijn, binnen welken voldaan moet zijn aan zekere gestelde eischen, of, zoo niet, het is uit met alle overleg, en er rest niets dan het uiterste onbarm hartig geweld. Welnu, zulk een ultimatum is op den Pinksterdag in alle talen aan alle volken der geheele wereld gesteld een ultimatum, dat nog altijd loopende is, want de duur ervan is nog niet beëindigd. Het werd overgebracht door een ambassadeur van den allerhoogsten rang, die ter uitvoering van zijn zending residentie nam in de kerk op aarde, om daar te blijven totdat het ultimatum afgeloopen is. En het werd gesteld in den naam van een koning, die den allerhoogsten troon bezette, die er is. Daar is namelijk een koning, die plaats heeft genomen op den troon daar boven in den hemel en we bedoelen, als we dat zeggen, met dien koning een mensch, iemand van ons menschelijk geslacht, van de zelfde menschelijke natuur als wij allen, en met een menschelijk lichaam, die nochtans in den hemel troont, en die alle mogelijke heerschappij en macht over alles en allen in heel de wereld heeft ontvangen, en die vandaar uitoefent, nadat hij zijn onderdanen en zijn rijksgebied met zijn bloed en zijn dood heeft gekocht, en voor hen aan het Goddelijk recht heeft voldaan. Het is koning Jezus, de eeuwige en eigen Zoon van God, met den Vader en den Heiligen Geest waarachtig God, bovenal te prijzen in der eeuwigheid, en tegelijk waarlijk, echt mensch, met een menschelijk lichaam, onzer een. Die ko ning nu is het, die na de hemelvaart, op den Pinksterdag, van uit den hemel, aan de volkeren der aarde een ultimatum zond met de onafwijs bare vordering, dat binnen den termijn, die Hem alleen bekend is, maar die onfeilbaar vast staat naar den raadslag Gods, heel de wereld dezen Jezus zal vallen te voet, en zich in waarachtige bekeering en geloof tot dezen koning zal wen den, óf omkomen moet. Het pardon wordt in dat ultimatum uitgeroe pen over allen, die in Hem gelooven, en die val len voor Hem neer, al hebben ze Hem ook hel pen kruisigen. Doch voor de anderen is niets te wachten dan de geduchste wraak. Aan de eerst- genoemden zegt het toe, dat ze deel zullen heb ben aan de nieuwe wereldorde van het Hemel- sche Jeruzalem, die weldra ingaat en aan de an deren eeuwig verderf. De bekendmaking ervan vond en vindt bittere tegenkanting onder de volkeren, maar Hij zet de eischen van Zijn ultimatum door, zelfs onder bloed en vuur en rookpilaren. En Hij blijft alles opeischen, totdat de gestelde termijn afgeloopen is, n.l. met de wederkomst van Jezus uit den hemel om te oordeelen de levenden en de doo- den, wanneer de voleinding der eeuwen ingaat met het eeuwig dualisme van hemel en hel. Brengt aan dien Koning op uw knieën, O Koningen uw heerlijkheid Zij voor Zijn voetbank, o genieën, Uw schatting needrig neergeleid Gij weten-schappen en gij kunsten, Gij krachten, machten, gaven, gunsten, Door de adem Gods in ons verwekt, Weg met den dienst der heiligschennis Gij hoort den Goël toe, Wiens kennis Eerlang het aardrijk overdekt. Kamperland. v. d. ENDE. Zeelands eenigst Provinciaal kerkelijk orgaan zij uw gids en het zij de gids van allen, die de kerk liefhebben. Medelezers wordt abonné I SIMSON. Eerste conflict met de Filistijnen (3). Rich teren 13 en 14. Dit conflict is leerzaam. Er was een onder scheid tusschen Israël en de volken. Dat hield ook verband met bloed en bodem. Alleen Jacobs kinderen behoorden tot dat volk en dat volk woonde in Kanaan. Toch lag in bloed en bodem niet het eigenlijke onderscheid. Ook heidenen konden in Israël worden ingelijfd. En de Joden buiten Kanaan bleven tot Israël behooren. Het eigenlijke onderscheid lag in de kennis van den eenigen waarachtigen God en in Zijn dienst, die uit genade aan Israël geschonken wa ren. Dat onderscheid mocht niet vergeten wor den. Israël mocht geen vrede hebben met de heidenen, die op zijn grondgebied woonden die moesten verdreven worden. In hen moesten ze vijanden zien en zoolang die heidenen ook aan spraak maakten op een plaats in het heilige land, moesten ze hen bestrijden. En Israëls ellende begon, wanneer het niet langer die scheidslijn zag en met de heidenen in vrede leven ging. Zulk een onderscheid is er nog tusschen de kerk en de wereld. Nu niet meer gebonden aan bloed en bodem, maar alleen aan de kennis en dienst van God door de genade van den Geest van Christus. Gods volk mag niet in vrede leven met hen, die op het terrein der kerk niet behoo ren en die daar toch een plaats willen hebben. Daar mag alleen God geëerd en gediend naar Zijn Woord. Maar daarom komt er ook ellende als Gods volk die scheidslijn niet in het oog houdt, wan neer het in de kerk in vrede gaat leven met hen, die Gods vijanden zijn. Dan komt het gevaar, dat de dienst Gods straks geheel verlaten wordt. En als God dan, in Zijn trouw, Zijn volk nog niet verlaat dan begint Hij met weer te bewer ken, dat er een conflict komt, een strijd. Vrede is niet altijd onder alle omstandigheden het hoogste goed. Een valsche vrede is altijd een kwaad. En zoo spreekt de geschiedenis der kerk telkenmale van een strijd, die uitbrak, van een conflict. Dan kwamen er rustverstoorders, zooals Sim- son er één was, die alleen, zoo noodig, den strijd aankonden, die den vijand niet vreezen en in wie God Zijn macht en genade verheerlijkt. Denk aan mannen als Luther, Calvijn, Bilderdijk, Ds H. de Cock, Dr Kuyper. De wortel van dat alles ligt dan in Hem, in Wien God vijandschap zette tusschen het vrou wenzaad en het slangenzaad. Er was vrede ge komen tusschen Satan en den mensch. Als die vrede niet was verstoord, zou er geen redding geweest zijn voor den mensch. Daarom verstoor de God zelf in het Paradijs dien vrede en zette Hij de vijandschap, die in Christus heel de we reldhistorie beheerscht. Wat we hier dus lezen heeft ook voor ons het hoogste belang, omdat ook wij in dien strijd gemoeid zijn. Onze plaats is door Gods genade op de erve der kerk. Wij hebben de kennis van God en van Zijn dienst. We staan in het verbond der genade, dat ons roept den Heere te kennen en te dienen. Dat vraagt, dat we aanvaarden het conflict met de wereld. In dezen tijd nu wordt dat onderscheid met dc wereld minder scherp gezien dan voor enkele jaren. Het gevaar voor wereldgelijkvormigheid is nu heel groot. Daarom moeten we op onze hoede zijn. De vriendschap der wereld is vijandschap tegen God. De vijandschap tegen de wereld is een vrucht der genade Gods in Christus, in Wien God zelf de vijandschap zette. Die genade moeten we vasthouden, geen zon dig compromis met de wereld zoeken, maar be denken, dat we die genade hebben ontvangen om in deze wereld den Naam des Heeren te belijden en het leven te stellen in Zijn dienst. Gods volk leeft niet meer geïsoleerd in de wereld als eertijds in Kanaan. Maar het moet toch geïsoleerd blijven binnen de grens, die God trekt door Zijn Woord en Geest. De strijd moet blijven, het conflict kan niet ontbreken. Voor conflict is noodig contact, maar dat mag dan nooit een contact zijn, zooals dat bij Simson kwam, door z'n huwelijk met een Filistijnsche. We zijn gebonden door Gods geopenbaarden wil. Het noodige contact is er van zelf. De Heere vraagt niet, dat we ons uit de wereld terugtrek ken. Hij stelt ons midden in de wereld. En als' we dan maar vasthouden aan de belijdenis van den Naam des Heeren en aan Zijn dienst, dan komt het conflict. Zalig wij, als we daarvoor dan niet uit den weg gaan. Als we niet zoeken in een valschen vrede dat conflict te ontwijken, maar bereid zijn te strijden den strijd der waarheid, waartoe God in deze wereld Zijn volk roept. PREDIKANTEN-CONFERENTIE. Aan alle predikanten is het agendum gezonden van de conferentie a.s. Dinsdag in de Hofplein- kerk. Ze hebben dus gezien, dat een paar actueele onderwerpen aan de orde worden gesteld, in geleid door collega's van wie leerzame referaten te verwachten zijn. We achten het dan ook niet noodig op te wekken tot bijwoning van deze conferentie. Moesten we die het vorig jaar, tot ons leedwezen missen, met des te meer vreugde wordt die nu door ons tegemoet gezien. Alleen willen we er hier op wijzen, dat ieder z'n eigen consumptie moet meebrengen. Reis kosten worden vergoed. NEDERLANDSCH BIJBELGENOOTSCHAP. Uit het algemeen verslag van het Nederl. Bij belgenootschap, dat werd opgenomen in het maandbericht van April en Mei No. 3 en 4, 6e jaargang, willen we hier iets overnemen om, voorzoover noodig, op den hoogst belangrijken arbeid van het Genootschap nog weer eens de aandacht te vestigen. In het begin wordt er aan herinnerd, dat de oorsprong der Bijbelgenootschappen ligt in de moeilijke dagen der Napoleontische oorlogen en dat het alzoo niet toevallig is, dat er in het af geloopen jaar op verschillend gebied meer dan ooit gelegenheid was tot Bijbelverspreiding. Die was er tijdens de mobilisatiedagen. In dien tijd werden ter beschikking van de gemobiliseer- den gesteld 6898 bijbels, 38.269 Nieuwe Testa menten en 80.282 Evangeliën en andere Bijbel gedeelten, in totaal 125.449 exemplaren ter waarde van 21.257,74. Aan bijzondere giften werd voor dat doel ontvangen 12.939,96. Na afloop van de mobilisatie en den oorlog werden bijbels verstrekt aan hen, die met hun huis en bezit ook hun bijbel verloren. Daarna werd ter hand genomen de Bijbelvoorziening voor de vele arbeiders, die in het buitenland werden tewerk gesteld. Bij het vertrek van trei nen, waarmee vaak meer dan vijfhonderd man nen vertrokken, werden Bijbels of Nieuwe Tes tamenten aangeboden, wat zeer werd gewaar deerd. Meer dan duizend complete Bijbels en meer dan tienduizend Nieuwe Testamenten wer den verstrekt. Ook aan de gewonden in de hospitalen werd gedacht. Aan een aanvrage om Nieuwe Testamenten in de Duitsche taal kon ook worden voldaan. Ver strekt werden 216 Bijbels, 778 Nieuwe Testa menten en 2680 Evangeliën en andere Bijbel gedeelten, samen 3674 exemplaren. Het finantiëel verslag doet zien, dat het in het najaar 1940 afgekondigde collecteverbod een teleurstelling bracht. Vorige jaren bracht die col lecte plm. 15.000,op, nu was dat maar 4000,die in de eerste maanden al gecollec teerd waren. Daartegenover staat dan echter, dat groote giften werden ontvangen voor de Bijbelvoorzie ning der gemobiliseerden en omdat het aantal le den en begunstigers grooten vooruitgang toonde. Hierbij willen we dan vooral de aandacht be palen. De 4000,die het vorig jaar nog uit de cpllecte werden ontvangen, zullen dit jaar allicht ook ontbreken, des te meer is noodig dat het aantal leden en begunstigers blijft uitbreiden. Een zoo belangrijke arbeid als van het Nederl. Bijbelgenootschap, waarvan we hier maar iets vertelden, terwijl we niets releveerden van den arbeid t.o.v. Bijbel-vertaling, moet in stand blij ven, vooral in dezen tijd. Uit de statistiek vermelden we nog, dat het aantal leden in Zeeland van 1937 tot 1941 klom van 333 tot 385, het ging in 1941 met 11 leden achteruit. Dat was minder mooi. Het aantal be gunstigers was in 1937 1242, nu is het 1876. Hier is nog wel wat te doen. Laten de afdeelin- gen dan actief blijven of worden. HEIJ. ENKELE VRAGEN OM HET HEILIG AVONDMAAL. II. Het leerstellig gedeelte. Zagen we in ons vorig artikel, dat belijdenis- doen en avondmaal onlosmakelijk met elkander zijn verbonden en dat er van bevestiging geen sprake is, zooals Roomschen en later helaas ook Lutherschen en sommige Hervormden beweren, nu volgt het leerstellig gedeelte, waarin we dui delijk drie momenten zien le. de instelling van het Heilig Avondmaal 2e. de voorbereiding tot het Heilig Avondmaal 3e. de bedoeling van het Heilig Avondmaal. Wat de instelling van het Heilig Avondmaal betreft: deze wordt ontleend aan 1 Cor. 11:23-29. Twee gedachten vooral uit dit Schriftgedeelte worden dikwijls verkeerd begrepen a. onwaardig eten en drinken b. die eet en drinkt zichzelf een oordeel. a. Wat het onwaardig eten en drinken betreft, dat ziet op de droeve toestanden in de gemeente van Corinthe. Paulus is het bekend geworden, dat men het in die gemeente waagde om zelfs dronken aan de tafel te komen. De havenstad Corinthe met zijn ruwe zeden, met zijn vuil le ven, heeft haar invloed doen gelden in de kerk des Heeren. Hiertegen strijd de apostel met al de kracht die in hem is. En zulk aangaan aan de tafel des Heeren noemt hij onwaardig. Dus ziet onwaardig niet in de eerste plaats op een bepaalde gesteldheid des harten, maar op een onbehoorlijk gebruiken van het Heilig Avondmaal des Heeren. b. De tweede gedachte staat met de eerste in onlosmakelijk verband. Paulus ziet die dronken menschen zich aan de tafel zetten. Nu zegt hij wie zoo doet als de Corinthiërs, die eet en drinkt zichzelf een oordeel niet onderscheidende het lichaam des Heeren. De menschen maken er dik wijls van die eet en drinkt zichzelf het oordeel in den zin van het eeuwig oordeel, de verdoe menis. Dat dit niet de zin kan zijn blijkt al zeer duidelijk uit het feit, dat er maar één onvergeef lijke zonde isde zonde tegen den Heiligen Geest. Bovendien een oordeel haalt men zich ook over de hals door te vloeken, door te schel den, door te lasteren, door te haten enz. enz. Men zoeke dus niet meer achter deze woorden dan er staat. Sommigen willen in plaats van uit legkunde van de Schrift gaarne inlegkunde. En dit woord „oordeel" uit de Schrift heeft wel veel geleden door valsch vernuft. De instelling van het Avondmaal wordt dus sober behandeld. Trouwens de Schrift spreekt. En wat zullen wij daaraan toevoegen. Het is juist te waardeeren, dat onze Vaderen met de Schrift in de handen laten zien zoo heeft het Avondmaal oorspronkelijk er uit gezien. Zoo is het ingesteld. 2e. De voorbereiding tot het Avondmaal. Ook hier treffen ons weer twee dingen a. we worden opgeroepen tot zelfbeproeving b. ons wordt voorgehouden de sleutels des hemelrijks. a. Onze Heidelberger Catechismus wordt wat zijn indeeling betreft, gebruikt om aan te geven, hoe men getroost kan leven en zalig kan sterven. Het belijden van zonden, het zien en vasthouden aan Gods beloften, de gezindheid van ons hart om Gode dankbaar te zijn, en met de naaste in liefde en eenigheid te leven, deze drie stukken worden ons met nadruk voorgehouden. Ik heb wel eens den indruk, dat men de op roep tot zelfbeproeving voor kennisgeving aan neemt. Er zijn kerken, die deze oproep tot zelf beproeving lezen een week vóórdat het Heilig Avondmaal gevierd wordt. We meenen dat dit niet noodig is. De voorbereidingspredikatie zet ons aan tot zelfbeproeving. Maar lezen we in die week vóór het Avondmaal wel eens deze op roep De schoone taal der Vaderen is het lezen reeds waard. Maar bovendien is de toon zoo diep ernstig en zoo waarachtig vroom, dat men niet zonder zichzelf te benadeelen dit achterwege laat. b. Aan onboetvaardigen, dus gecensureerden wordt gezegd, dat ze geen deel in het rijk van Christus hebben. Niet echter alleen gecensureer den worden aangesproken, ook de hypocrieten, diegenen die wel het recht hebben van menschen om aan te komen, maar die in hun hart de Heere niet dienen, dus die niet het recht van God de Heere hebben. Vreeselijk zijn de woorden „dat zij geen deel in het rijk van Christus hebben". Ze zijn scherp, heel scherp, maar goed. Het is het een of het ander, een derde is er niet. 3e. De bedoeling van het Avondmaal. a. Viering tot gedachtenis van den zoendood van Christus b. bevestiging in het geloof c. aanvuring tot broederlijke liefde. Dit gedeelte is wel het schoonste gedeelte van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1941 | | pagina 1