FAMILIEBERICHTEN ZEEUWSCHE KERKBODE! KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN^ BOEKAANKONDIGING. fessioneel en een praktisch bezwaar tegen sa- menspreken De Synode wilde ook niet in het verzoek van onze kerken treden zonder dat de plaatselijke kerken zich eerst over de zaak had den uitgesproken. Doch hoofdzaak was blijkens latere mededee- lingen, dat de Christ. Geref. een schriftelijke behandeling der geschilpunten wcnschten boven een samenspreking, en dan voornamelijk een be handeling van de leergeschillen. Van die leer- geschillen die in 1905 in onze kerken tot een rusttoestand zijn gebracht. Inmiddels was van de zijde der Christ. Geref. deputaten een toelichting van hun bezwaren ver schenen in den vorm van een schriftelijk rapport aan hun Synode, dat intusschen in den boekhan del te koop was en dat indertijd ook in onze JCerkbode is besproken. "Verder is de zaak niet gekomen. Op haar Synode van 1940 zou de Christ. Geref. Kerk de kwestie opnieuw in behandeling hebben moeten nemen, maar deze Synode is niet samen gekomen. Zooals de dagbladen meldden, komt de Synode in dit jaar bijeen en zullen wij op haar woorden en daden moeten wachten in dezen. Tot zoover gaat het relaas van wat de Christ. Geref. Kerk deed» Over één ding kunnen we ons alvast verheu gen. Zij heeft haar monopolistisch standpunt, zooals Dr Schippers het heeft aangeduid, van .1910 verlaten. Zij staat niet meer op het stand punt wij zijn de wettige voortzetting der Geref. Kerk in Nederland en dus zal ieder die met ons wil samengaan tot ons moeten overkomen. Een tweede ding van belang is, dat Prof. van der Meiden duidelijk zegt, dat de Christ. Gereformeerden geen samenspreking willen dan een die gaat over het bekende zooeven genoemde rapport. Ze willen dus wel een samenspreking volgens den voorzitter der deputaten. Dat is een heele stap in de goede richting. Brouwershaven. J. MEESTER. ONS GEZINSLEVEN EN DE HEILIGE SCHRIFT» 97. In veilige hoede. Bij menschenheugenis is er zeker wel geen tijd geweest, waarin we zóó dikwijls in groote zor gen zaten voor onze persoon en voor ons gezin en voor onze have en ons goed, dan in deze dagen. Ouders denken veel meer aan hun kin deren, vooral als ze buitenshuis zijn en de kin deren maken zich zorgen voor de ouders, soms ver verwijderd. En gezamenlijk denken ze aan huis en goed en levensbestaan en levensmiddelen, en zijn al heel blij, als ze van elkaar hooren ,,het gaat gelukkig nog vrij goed, zelfs gezegend door Gods genade". Hoe menigvuldiger de moeilijkheden en hoe grooter de gevaren, hoe sterker dit alles uitkomt en voor ons gaat leven. Bovenalhoe meer af hankelijk we ons gaan gevoelen van den Heere en Zijn genade en hoe meer behoefte wij vaak hebben, onzen God te bidden en te danken ja, hoe heerlijker het is, ons in Zijn hoede aan te bevelen en bij Hem te schuilen. Dat kan een rijke zegen van de benauwende omstandigheden zijn. Vergeten we dat niet En nu kunnen we het nogal eens verwachten van het Oosten of van het Westen, van het Noorden of van het Zuiden maar hoe vaak komen we daarmee bedrogen uit. In veilige hoede zijn we alleen in Gods hand, al kan de Heere allerlei middelen gebruiken in Zijn dienst. Die middelen zijn slechts tusschenschakel, en kunnen soms zoo geheel anders zijn dan wij ons hadden ingedacht. Hoofdzaak is aan Gods hand geleid te worden en van onzentwege die hand onzes Gods te zoeken, steeds weer. Dat geeft kalmte en rust en geloofsvertrouwen, dat nooit be schaamd doet uitkomen. Voor vaders en moeders en kinderen is in dit opzicht zoo leerzaam en zoo vertroostend en sterkend wat we lezen in Ezra 8, de verzen 21, 22 en 23. De priester en schriftgeleerde Ezra had van den koning Artahsasta verlof gekregen en' opdracht ontvangen, uit de ballingschap te Babel naar Jeruzalem te trekken en met zich mee te nemen een groot aantal mannen en vrouwen en kinderen, allen vol verlangen het zoo zeer geliefde Jeruzalem weer te mogen binnengaan. Dat was alles blij en hoopvol. Maar nu de weg daarheen die was moeilijk en lang en gevaar lijk. En toen Ezra dan ook aan de rivier Ahava ,,Hoe weet jij dat kwam An guitig. „Gaat je niet aan", rekte Corry wijsjes haar hals, „maar je hebt het gedaan, dat kun je niet ontkennen." Anneke schudde haar bekoorlijk kopje „wel nee, Corwelnee, 't was maar een enkel woordje, en dan voor menschen, die me vreemd waren, me niet kennen." Anneke's verweer werd zwakker. „Goed", zei Corry resoluut, „een enkel woord je spreek je ook nü. Dat is afgesproken. Dan tot morgen, 'k Hoop, dat het weer ons gunstig is. „Maar zeg, 'k wil er eerst nog over denken, hoor „Best", lachte Cor fijntjes, „je hebt nog de heele avond voor je toespraakje, 't is toch je vrije avond „Nee, of 'k jullie dwaze verzoek zal acceptee ren", verbeterde Anneke. ,»0.daarover zijn we uitgepraat. Je hebt een heerlijk zitje hier zeg." Corry Vermaas keek dan het raam uit. Zag het drukke beweeg van fietsen en auto's. In de verte zoemde een tram aan. „Echt gezellig", oordeelde Corry. „Cor, wat haal je me op de hals." „Bij ons aan 't plein is 't heel wat stiller, An." „En kun je beter 'n speech klaarprutsen", lachte Anneke. „Nu heeft Catrien een kantoor, hé zei Cor- rie plots. „Catrien 'n kantoor 'k Weet niks." „Niet van Gerrit gehoord?" „Welnee, niets van gerept." „Zoo'n stiekemerd toch. Maar 't is waar, hoor. kwam, had hij allereerst behoefte om Gods hulp en leiding en bijstand te vragen voor ouders en kinderkens en have. En „wij verootmoedigden ons voor het aangezicht onzes Gods, om van Hem een rechten weg te verzoeken". Nu, dat zouden wij als goede Christenen ook doen, niet waar Als goede ouders met onze kinderen en met het onze zouden we ons den Heere aanbevelen. Natuurlijk Maar let nu ook op wat in vers 22 staat. Daar zegt Ezra, waarom hij des te meer gedrongen werd nu vooral Gods zegen af te smeeken. Hij had zich n.l. geschaamd (had het dus niet durven doen om van den koning een heir en ruiters te begeeren tot bescherming tegen de waarschijn lijk vele vijanden. Dat was niet noodig, had Ezra gezegd, want „de hand onzes Gods is ten goede over allen, die Hem zoeken, maar zijn sterkte en zijn toorn over allen, die Hem ver laten". Wij hebben een God, op Wien we vol komen mogen en kunnen vertrouwen, wilde hij zeggen, en dat is voldoende Ja, zóó spreekt het ware en kinderlijke geloof; en dat is ook zoo. Maar toen het er op aan kwam en de gevaarlijke weg daar vóór hem lag, met al dat volk en die kinderen en die have bij zich, toen moest dat geloof zich toch weer op nieuw krachtig opheffen aan Gods handO God, maak nu waar, wat we van U gelooven mogen en houd nu Uw trouwe, die immers be staat tot in eeuwigheid „Alzoo vastten wij en verzochten zulks van onzen God en Hij liet zich van ons verbidden" (vers 23). Dat is nu wat wij noemen in veilige hoede Om Christus' wil Van W. te W. TWEETAL TE 's-Gravenhage-West (6e pred. pl.) J. C. J. Kuiper te Arnhem. Dr K. Sietsma te Amsterdam-Zuid. Zetten J. C. Streefkerk, Cand. en hulppred. te Lobith. J. H. Teerink, Cand. te Ermelo. BEROEPEN TE 's-Gravenhage-West (6e pred. plaats): J. C. J. Kuiper te Arnhem. Geersdijk G. J. Grafe, Cand. en hulppred. te Roosendaal (Br.). Ruinerwold-Koekange (2e pred. plaats): Cand. C. Verspuij, hulppred. aldaar. AANGENOMEN NAAR PapendrechtCand. J. B. Welmers, hulppred. aldaar. AbcoudeCand. J. van Buuren, hulppred. te Amersfoort. Groningen J. Kapteijn te IJmuiden. BEDANKT VOOR Barendrecht (2e pred. plaats): H. J. Spier teIJsselmonde-West. De Algemeene vergadering van het Gere formeerd Traktaatgenootschap „Filippus" wordt D.V. gehouden op Vrijdag 13 Juni 1941 in res taurant „Royal", Jansbinnensingel 1, Arnhem (vlak bij het Station). Des middags te 2 uur wordt de Algemeene vergadering geopend, welke ditmaal slechts een huishoudelijk karakter zal dragen. De Algemeene vergadering is voor ieder toe gankelijk. Aanvragen voor eventueele gratis logies bij particulieren moeten door Bestuursleden en afge vaardigden uiterlijk 7 Juni worden ingezonden bij Mevr. F. M. LoosDen Hartogh, Toorop- straat 23. Men melde s.v.p. uur van aankomst en vergete de noodige distributiebonnen niet. Serooskerke (W.)» KORT VERSLAG van de vergadering van den Kerkeraad op Donderdag 29 Mei 1941. De Praeses, Ds de Kluis, leest een Schrift gedeelte en gaat voor in gebed. De notulen worden gelezen en goedgekeurd. De Classisbeurt van den Praeses te West- Toch ook geen schande wel „O nee." Haar broer moet in salaris aardig verminderd zijn. Nu kunnen ze er moeilijk van komen." „Toch flink van Catrien", vond Anneke. „De Kooijmans zijn flink, maar wat doe je tegen de crisis We krijgen allemaal een tik, dat weet je. Mijn verloofde is nu arts, maar waar haalt hij de patiënten vandaan Er komen er te veel." „Patiënten vroeg Anneke naïef. „Nee, dokters natuurlijk." Anneke amuseerde zich in Corry's gullen open hartigheid. „Er is teveel van alles", stemde Anneke toe, „nood is er overal." „An, ik wensch je veel inspiratie." „O ja, wat dacht je, waarover zou ik even tueel „Dat laat ik aan jou over, dat moet je met je zelf maar 's uitvechten." Dan was Corry Vermaas verdwenen. Anneke zag haar wegpeddelen. Corry Vermaas, ze leek een kind nog in haar spontane doen, in haar ongekunstelde manier van optreden. Toch wel echt een vrouwtje voor een aanstaanden artsCorry met haar heer lijke hulpvaardigheid. Anneke nam papier en potlood. Peinsde over hetgeen ze zou gaan zeggen mor gen. Geen gemakkelijke taak waarvoor ze zoo plots kwam te staan. Catrien op kantoor. Ze durfde wel, die Catrien. Ze zou zich er wel doorslaan. kapelle valt niet op 22 Juli, zooals in het vorig verslag vermeld stond, maar op 22 Juni. Ingekomen Stukken1Circulaire van de Stichting tot verbetering van het Psalmgezang in de Geref. Kerk in Nederland. Zal circuleeren. 2. Maandbericht V.U. 3. Idem Nederlandsch Bijbelgenootschap RapportenBr C. Jobse bezocht de M. V. „Jaagt den Vrede na" br Meijers de J.V. af- deeling C. en br den Hollander de M.V. „Sursum Corda". De rapporten luidden gunstig. Nu volgden de verslagen van de gebrachte huisbezoeken in 18 gezinnen. Kerkelijke stand. Ingekomen met attestatie uit Vrouwepolder Anna Tonde Visser. Attestatie aangevraagd naar Middelburg door Neeltje Jan- se. Overleden Jan Janse Jz. Huwelijksbevestiging aangevraagd tegen 12 Juni door Lein Vlieger en Rina Suurmond. Dit huwelijk zal D.V. bevestigd worden door Ds Vreugdenhil te Meliskerke. Diaconale zaken. Geene. Rondvraag. Lezing Persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. Middelburg. Donderdag 5 Juni hoopt onder- geteekende van llj^12J/£ uur in de Noorder- kerk zitting te houden voor ontvangst collecte Evangelisatie in België. Ontvangen collecten voor Evangel. Hulpbeh. in de Kerken in Provincie de Prov. Arnemuiden 20.17 26.43 Domburg 2.50 6.58 Gapinge 6.86 6.85 Grijpskerke 18.22 20.55 Koudekerke 24.20 29.25 St. Laurens 22.85 18.62 Meliskerke 25.42 24.32 Middelburg 146.56 142.30 Oostkapelle 15.30 14.64 Serooskerke 29.07 31.67 Souburg 46.39 48.99 10.70 11.13 Vlissingen 50.42 55.52 Vrouwepolder 19.86 18.67 Westkapelle 4.52 5.82 P. B. TAZELAAR, Corresp. Brakstraat 32. Giro 360848. Llit het Mei-nummer van „De Wandelaar". Uitgever A. G. Schoonderbeek te Laren (N.H.). Wij worden ingewijd in de kunst van het kie vitseieren zoeken, eerst door W. Visser, die het mooie Twiskeland tot zijn operatieterrein geko zen heeft, en vervolgens door D. Zooistra, die het eierzoeken beoefende in Zuid- en Midden- Friesland, in den Kop" van Overijsel en in Zuid- Holland en ons daaromtrent vele aardige beleve nissen verhaalt. De komst van Meimaand in ons land is van oudsher omgeven door tallooze gebruiken, waar van er nog vele hier en daar in eere gehouden worden. G. Cretier ontdekte enkele resten van ouden „gelukstoover", waarbij het er om gaat de kracht van de zich vernieuwende natuur tot zich te trekken. Wist U, dat de dauw van den eer sten Meimorgen de wonderlijke eigenschap bezit, de schoonheid te verhoogen Onze leidsman, H. Buwalda, brengt ons van Minnertsga via Firdgum naar Oosterbierum, dat herinneringen oproept aan het legendarische Westerbierum, een dorp, dat door zijn verre gaande goddeloosheid gedoemd was, van den aardbodem te verdwijnen. Het komend Koninkrijk door A. Wa penaar. Uitg. Oosterbaan Le Cointre. Goes. We hebben hierin een dichtbundel, met een veertigtal verzen van A. Wapenaar. Daaronder zijn er ook uit de jaren 19371941. Het laatste gedicht draagt tot opschrift „Bij den ingang van 1941". Deze dichter dient met deze verzen waarlijk de gemeenschap. Bij hem is niet te denken aan wat de apostel Paulus schrijft in 1 Cor. 14 4 „die een vreemde taal spreekt, die sticht zich- zelven, maar die profeteert sticht de gemeente". Waarop Paulus dan verder opmerkt, dat wie profeteert meerder is dan wie een vreemde taal Jammer, dat de nood haar dwong. De nood, die in veler leven donkerheid bracht, de harmonie verstoorde. Maatschappelijke nood. Ook geestelijke nood. Vooral geestelijke nood. Omdat men God verliet. En nu rondzwierf in z'n armoe. Tastend naar geluk. Dat men nergens vond. Omdat er buiten God geen geluk was. Geen vrede, geen welvaart. Daar lag de nood van den tijd. Als men maar wilde terugkeeren tot God. Dan zou de nood ook wijken. Ja, terug naar God. De weg terug Dan wist Anneke waarover ze spreken moest. Morgen, op den Jeugddag. HOOFDSTUK XXXII. Warm en drukkend was het de volgende dag. Groningen lag te blakken in zonnehitte. De matte moede stad bood bijkans geen ver ademing meer. Op de buitenwegen wemelde 't van vrije-Za- terdagmiddag-menschen, die de gloeiheete bin nenstad ontvluchten, verfrissching zochten in de schoone ongerepte natuur. Frits Kooijmans had zich op den divan uit gestrekt, voelde zich lui en loom. Wat moest ie uitvoeren vanmiddag Studeeren (Wordt vervolgd) spreekt, tenzij dan dat hij het uitlegge, opdat de gemeente stichting moge ontvangen. Bij deze gedichten is niet een nadere uitleg noodig. Ze spreken „profetische" taal. Daarom kunnen we dezen bundel poëzie har telijk aanbevelen ook aan hen, die wat „bang zijn voor gedichten, omdat ze die toch niet be grijpen". Hier wordt stichting geboden in den bijbelschen zin van 1 Cor. 14. Deze poëzie kan dienen tot opbouw in het allerheiligst geloof. We zouden graag enkele strophen citeeren, zoo uit„Mozes' dood" „Simsons dood" „Oud-Testamentisch Advent" Ruth 1 16b en 17 (Naomi); „Samuëls roeping" en vele andere meer. Maar men koope dezen bundel. Een goed gedicht moet men telkens weer lezen, of, wil men hooren. Vele leenen zich ook uitnemend om te worden voorgedragen. De uitgever maakte er een mooi, goed ver zorgd boek van. Van het laatste gedicht„Bij den ingang van 1941" willen we hier de eerste strophe overnemen Dit jaar dreigt aan ons als een donk're kracht Waarin we huiverend naar voren schuiven Is dit Gods wijnpersbak? Zijn wij de druiven, Heeft Hij vergeefs naar zuiv're vrucht gezocht? In welke weegschaal Radiopreek over Zondag 24 van den Heidelb. Ca techismus door Ds J. Overduin te Arn hem. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen. Een gewone Catechismusverklaring wordt hier niet gegeven zooals de titel„In welke weeg schaal al reeds doet vermoeden. Leerstellig dunkt ons deze preek niet sterk. Maar de waar heid, waarvan in Zondag 24 belijdenis wordt ge daan wordt hier wel pakkend en duidelijk ver kondigd. HEIJ. „Vandaag met God" door Ds A. A. Wildschut. Uitgave H. J. Paris, Am sterdam. In de laatste jaren is het aantal meditaties, dat wordt uitgegeven, buitengewoon groot. Men zou de vraag kunnen stellen, of we niet te veel van het goede krijgen, 't Schijnt^chter, dat de bun dels verkocht worden, omdat anders de uitgevers niet op dezen weg zouden voortgaan. Daarover kunnen we ons niet anders dan verblijden. Ds Wildschut betreedt in dezen bundel geen platgetreden paden. Van de plechtstatige „tale Kanaans" is hier weinig over. 't Zijn frissche getuigenissen van een bewogen, hartstochtelijk prediker. Hier en daar zouden we meer rust en soberheid wenschen. De toon is ons soms te wild en te druk. De uiteenzettingen worden ook niet steeds uit het woord van overdenking zelf opgebouwd. De tekst is meer aanloop om bepaalde gedachten te ontwikkelen. Maar die gedachten zijn zeker de moeite waard. Z. A. B. W. M. KOK. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Middelburg. Een goed begin! Ontvangen van een lid der gemeente 100.voor de derde predikantsplaats. Leeringen wekken, voor beelden trekken. Met hartelijken dank. Dr N. J. HOMMES. Middelburg. In dank ontvangen door tusschen- komst van br Terpstra 20.van N.N. De Kassier der Diaconie, Veersche Singel 224. J. J. ORNEE. GEREF. RUSTHUIS, MIDDELBURG. Ontvangen voor het herstel der bomschade 2.50 van br H. door tusschenkomst van den Huisvader en 5.van N.N. via br Terpstra. Met dank. De Kassier, Noordweg 84. J. J. DRONKERS. Middelburg. Getelde collecten Collecte Theologische Hoogeschool 152.25 Collecte voor de Kerk 155.43 Kerkbussen 88.09 Catechisatiebussen 50.74 Huwelijkscollecte 2 Mei 6.77 Huwelijkscollecte 7 Mei 33.-11 In een dezer collecten bevond zich bovendien nog een gift van 0.40 voor bomschade Rusthuis. Met dank. De Boekhouder der kerk, A. DE POORTE. VEREENIGINGS LEVEN. ^eref. Metsjesvereeniging „Meisjesroeping", M'burg. Bijbelbespreking. Rom 5 en 6 door T. Boon, M. de Rijke, W. de Wolf en N. Dekker. Vrije werkzaamheden. Reciteerwedstrijd door F. Roose, H. Verstraate, M. de Rijke en M. van Sluis. Vergadert Donderdagavond van 89.30 uur. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „De Pinksterinleiding" door Jopie Kingmans. Reciteerwedstrijd. Geref. Knapenvergadering Benjaminte St. Laurens, vergadert op 1 Juni. „De tweede Zendingsreis", Handelingen 16 en 17 114 door vr. J. Davidse. Na de pauze voor den leider. Gereformeerde Knapenvergadering SamuëlM'burg. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „Simson", 2de deel, vr. A. Davidse. PLAATST UWE in de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1941 | | pagina 3