FAMILIEBERICHTEN
ZEEUWSCHE KERKBODE!
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN^
BOEKAANKONDIGING.
fessioneel en een praktisch bezwaar tegen sa-
menspreken De Synode wilde ook niet in het
verzoek van onze kerken treden zonder dat de
plaatselijke kerken zich eerst over de zaak had
den uitgesproken.
Doch hoofdzaak was blijkens latere mededee-
lingen, dat de Christ. Geref. een schriftelijke
behandeling der geschilpunten wcnschten boven
een samenspreking, en dan voornamelijk een be
handeling van de leergeschillen. Van die leer-
geschillen die in 1905 in onze kerken tot een
rusttoestand zijn gebracht.
Inmiddels was van de zijde der Christ. Geref.
deputaten een toelichting van hun bezwaren ver
schenen in den vorm van een schriftelijk rapport
aan hun Synode, dat intusschen in den boekhan
del te koop was en dat indertijd ook in onze
JCerkbode is besproken.
"Verder is de zaak niet gekomen.
Op haar Synode van 1940 zou de Christ.
Geref. Kerk de kwestie opnieuw in behandeling
hebben moeten nemen, maar deze Synode is niet
samen gekomen. Zooals de dagbladen meldden,
komt de Synode in dit jaar bijeen en zullen wij
op haar woorden en daden moeten wachten in
dezen.
Tot zoover gaat het relaas van wat de Christ.
Geref. Kerk deed»
Over één ding kunnen we ons alvast verheu
gen. Zij heeft haar monopolistisch standpunt,
zooals Dr Schippers het heeft aangeduid, van
.1910 verlaten. Zij staat niet meer op het stand
punt wij zijn de wettige voortzetting der Geref.
Kerk in Nederland en dus zal ieder die met ons
wil samengaan tot ons moeten overkomen.
Een tweede ding van belang is, dat Prof.
van der Meiden duidelijk zegt, dat de Christ.
Gereformeerden geen samenspreking willen dan
een die gaat over het bekende zooeven genoemde
rapport. Ze willen dus wel een samenspreking
volgens den voorzitter der deputaten. Dat is een
heele stap in de goede richting.
Brouwershaven. J. MEESTER.
ONS GEZINSLEVEN EN DE HEILIGE
SCHRIFT»
97. In veilige hoede.
Bij menschenheugenis is er zeker wel geen tijd
geweest, waarin we zóó dikwijls in groote zor
gen zaten voor onze persoon en voor ons gezin
en voor onze have en ons goed, dan in deze
dagen. Ouders denken veel meer aan hun kin
deren, vooral als ze buitenshuis zijn en de kin
deren maken zich zorgen voor de ouders, soms
ver verwijderd. En gezamenlijk denken ze aan
huis en goed en levensbestaan en levensmiddelen,
en zijn al heel blij, als ze van elkaar hooren
,,het gaat gelukkig nog vrij goed, zelfs gezegend
door Gods genade".
Hoe menigvuldiger de moeilijkheden en hoe
grooter de gevaren, hoe sterker dit alles uitkomt
en voor ons gaat leven. Bovenalhoe meer af
hankelijk we ons gaan gevoelen van den Heere
en Zijn genade en hoe meer behoefte wij vaak
hebben, onzen God te bidden en te danken ja,
hoe heerlijker het is, ons in Zijn hoede aan te
bevelen en bij Hem te schuilen. Dat kan een
rijke zegen van de benauwende omstandigheden
zijn. Vergeten we dat niet
En nu kunnen we het nogal eens verwachten
van het Oosten of van het Westen, van het
Noorden of van het Zuiden maar hoe vaak
komen we daarmee bedrogen uit. In veilige hoede
zijn we alleen in Gods hand, al kan de Heere
allerlei middelen gebruiken in Zijn dienst. Die
middelen zijn slechts tusschenschakel, en kunnen
soms zoo geheel anders zijn dan wij ons hadden
ingedacht. Hoofdzaak is aan Gods hand geleid
te worden en van onzentwege die hand onzes
Gods te zoeken, steeds weer. Dat geeft kalmte
en rust en geloofsvertrouwen, dat nooit be
schaamd doet uitkomen.
Voor vaders en moeders en kinderen is in dit
opzicht zoo leerzaam en zoo vertroostend en
sterkend wat we lezen in Ezra 8, de verzen 21,
22 en 23. De priester en schriftgeleerde Ezra
had van den koning Artahsasta verlof gekregen
en' opdracht ontvangen, uit de ballingschap te
Babel naar Jeruzalem te trekken en met zich mee
te nemen een groot aantal mannen en vrouwen
en kinderen, allen vol verlangen het zoo zeer
geliefde Jeruzalem weer te mogen binnengaan.
Dat was alles blij en hoopvol. Maar nu de weg
daarheen die was moeilijk en lang en gevaar
lijk. En toen Ezra dan ook aan de rivier Ahava
,,Hoe weet jij dat kwam An guitig.
„Gaat je niet aan", rekte Corry wijsjes haar
hals, „maar je hebt het gedaan, dat kun je niet
ontkennen."
Anneke schudde haar bekoorlijk kopje „wel
nee, Corwelnee, 't was maar een enkel
woordje, en dan voor menschen, die me vreemd
waren, me niet kennen."
Anneke's verweer werd zwakker.
„Goed", zei Corry resoluut, „een enkel woord
je spreek je ook nü. Dat is afgesproken. Dan
tot morgen, 'k Hoop, dat het weer ons gunstig
is.
„Maar zeg, 'k wil er eerst nog over denken,
hoor
„Best", lachte Cor fijntjes, „je hebt nog de
heele avond voor je toespraakje, 't is toch je
vrije avond
„Nee, of 'k jullie dwaze verzoek zal acceptee
ren", verbeterde Anneke.
,»0.daarover zijn we uitgepraat. Je hebt
een heerlijk zitje hier zeg."
Corry Vermaas keek dan het raam uit. Zag
het drukke beweeg van fietsen en auto's. In de
verte zoemde een tram aan.
„Echt gezellig", oordeelde Corry.
„Cor, wat haal je me op de hals."
„Bij ons aan 't plein is 't heel wat stiller, An."
„En kun je beter 'n speech klaarprutsen",
lachte Anneke.
„Nu heeft Catrien een kantoor, hé zei Cor-
rie plots.
„Catrien 'n kantoor 'k Weet niks."
„Niet van Gerrit gehoord?"
„Welnee, niets van gerept."
„Zoo'n stiekemerd toch. Maar 't is waar, hoor.
kwam, had hij allereerst behoefte om Gods hulp
en leiding en bijstand te vragen voor ouders en
kinderkens en have. En „wij verootmoedigden
ons voor het aangezicht onzes Gods, om van
Hem een rechten weg te verzoeken".
Nu, dat zouden wij als goede Christenen ook
doen, niet waar Als goede ouders met onze
kinderen en met het onze zouden we ons den
Heere aanbevelen. Natuurlijk
Maar let nu ook op wat in vers 22 staat. Daar
zegt Ezra, waarom hij des te meer gedrongen
werd nu vooral Gods zegen af te smeeken. Hij
had zich n.l. geschaamd (had het dus niet durven
doen om van den koning een heir en ruiters
te begeeren tot bescherming tegen de waarschijn
lijk vele vijanden. Dat was niet noodig, had
Ezra gezegd, want „de hand onzes Gods is ten
goede over allen, die Hem zoeken, maar zijn
sterkte en zijn toorn over allen, die Hem ver
laten". Wij hebben een God, op Wien we vol
komen mogen en kunnen vertrouwen, wilde hij
zeggen, en dat is voldoende
Ja, zóó spreekt het ware en kinderlijke geloof;
en dat is ook zoo. Maar toen het er op aan
kwam en de gevaarlijke weg daar vóór hem lag,
met al dat volk en die kinderen en die have bij
zich, toen moest dat geloof zich toch weer op
nieuw krachtig opheffen aan Gods handO
God, maak nu waar, wat we van U gelooven
mogen en houd nu Uw trouwe, die immers be
staat tot in eeuwigheid
„Alzoo vastten wij en verzochten zulks van
onzen God en Hij liet zich van ons verbidden"
(vers 23).
Dat is nu wat wij noemen in veilige hoede
Om Christus' wil
Van W. te W.
TWEETAL TE
's-Gravenhage-West (6e pred. pl.)
J. C. J. Kuiper te Arnhem.
Dr K. Sietsma te Amsterdam-Zuid.
Zetten J. C. Streefkerk, Cand. en hulppred. te
Lobith.
J. H. Teerink, Cand. te Ermelo.
BEROEPEN TE
's-Gravenhage-West (6e pred. plaats):
J. C. J. Kuiper te Arnhem.
Geersdijk G. J. Grafe, Cand. en hulppred.
te Roosendaal (Br.).
Ruinerwold-Koekange (2e pred. plaats):
Cand. C. Verspuij, hulppred. aldaar.
AANGENOMEN NAAR
PapendrechtCand. J. B. Welmers, hulppred.
aldaar.
AbcoudeCand. J. van Buuren, hulppred. te
Amersfoort.
Groningen J. Kapteijn te IJmuiden.
BEDANKT VOOR
Barendrecht (2e pred. plaats): H. J. Spier
teIJsselmonde-West.
De Algemeene vergadering van het Gere
formeerd Traktaatgenootschap „Filippus" wordt
D.V. gehouden op Vrijdag 13 Juni 1941 in res
taurant „Royal", Jansbinnensingel 1, Arnhem
(vlak bij het Station).
Des middags te 2 uur wordt de Algemeene
vergadering geopend, welke ditmaal slechts een
huishoudelijk karakter zal dragen.
De Algemeene vergadering is voor ieder toe
gankelijk.
Aanvragen voor eventueele gratis logies bij
particulieren moeten door Bestuursleden en afge
vaardigden uiterlijk 7 Juni worden ingezonden
bij Mevr. F. M. LoosDen Hartogh, Toorop-
straat 23. Men melde s.v.p. uur van aankomst
en vergete de noodige distributiebonnen niet.
Serooskerke (W.)» KORT VERSLAG van
de vergadering van den Kerkeraad op
Donderdag 29 Mei 1941.
De Praeses, Ds de Kluis, leest een Schrift
gedeelte en gaat voor in gebed.
De notulen worden gelezen en goedgekeurd.
De Classisbeurt van den Praeses te West-
Toch ook geen schande wel
„O nee."
Haar broer moet in salaris aardig verminderd
zijn. Nu kunnen ze er moeilijk van komen."
„Toch flink van Catrien", vond Anneke.
„De Kooijmans zijn flink, maar wat doe je
tegen de crisis We krijgen allemaal een tik,
dat weet je. Mijn verloofde is nu arts, maar
waar haalt hij de patiënten vandaan Er komen
er te veel."
„Patiënten vroeg Anneke naïef.
„Nee, dokters natuurlijk."
Anneke amuseerde zich in Corry's gullen open
hartigheid.
„Er is teveel van alles", stemde Anneke toe,
„nood is er overal."
„An, ik wensch je veel inspiratie."
„O ja, wat dacht je, waarover zou ik even
tueel
„Dat laat ik aan jou over, dat moet je met je
zelf maar 's uitvechten."
Dan was Corry Vermaas verdwenen.
Anneke zag haar wegpeddelen.
Corry Vermaas, ze leek een kind nog in haar
spontane doen, in haar ongekunstelde manier
van optreden. Toch wel echt een vrouwtje voor
een aanstaanden artsCorry met haar heer
lijke hulpvaardigheid.
Anneke nam papier en potlood.
Peinsde over hetgeen ze zou gaan zeggen mor
gen.
Geen gemakkelijke taak waarvoor ze zoo plots
kwam te staan.
Catrien op kantoor.
Ze durfde wel, die Catrien.
Ze zou zich er wel doorslaan.
kapelle valt niet op 22 Juli, zooals in het vorig
verslag vermeld stond, maar op 22 Juni.
Ingekomen Stukken1Circulaire van de
Stichting tot verbetering van het Psalmgezang in
de Geref. Kerk in Nederland. Zal circuleeren.
2. Maandbericht V.U. 3. Idem Nederlandsch
Bijbelgenootschap
RapportenBr C. Jobse bezocht de M. V.
„Jaagt den Vrede na" br Meijers de J.V. af-
deeling C. en br den Hollander de M.V. „Sursum
Corda". De rapporten luidden gunstig.
Nu volgden de verslagen van de gebrachte
huisbezoeken in 18 gezinnen.
Kerkelijke stand. Ingekomen met attestatie uit
Vrouwepolder Anna Tonde Visser. Attestatie
aangevraagd naar Middelburg door Neeltje Jan-
se. Overleden Jan Janse Jz. Huwelijksbevestiging
aangevraagd tegen 12 Juni door Lein Vlieger en
Rina Suurmond. Dit huwelijk zal D.V. bevestigd
worden door Ds Vreugdenhil te Meliskerke.
Diaconale zaken. Geene.
Rondvraag. Lezing Persverslag. Sluiting.
DE KERKERAAD.
Middelburg. Donderdag 5 Juni hoopt onder-
geteekende van llj^12J/£ uur in de Noorder-
kerk zitting te houden voor ontvangst collecte
Evangelisatie in België.
Ontvangen collecten voor
Evangel.
Hulpbeh.
in de
Kerken in
Provincie
de Prov.
Arnemuiden
20.17
26.43
Domburg
2.50
6.58
Gapinge
6.86
6.85
Grijpskerke
18.22
20.55
Koudekerke
24.20
29.25
St. Laurens
22.85
18.62
Meliskerke
25.42
24.32
Middelburg
146.56
142.30
Oostkapelle
15.30
14.64
Serooskerke
29.07
31.67
Souburg
46.39
48.99
10.70
11.13
Vlissingen
50.42
55.52
Vrouwepolder
19.86
18.67
Westkapelle
4.52
5.82
P. B. TAZELAAR,
Corresp.
Brakstraat 32. Giro 360848.
Llit het Mei-nummer van „De Wandelaar".
Uitgever A. G. Schoonderbeek te Laren (N.H.).
Wij worden ingewijd in de kunst van het kie
vitseieren zoeken, eerst door W. Visser, die het
mooie Twiskeland tot zijn operatieterrein geko
zen heeft, en vervolgens door D. Zooistra, die
het eierzoeken beoefende in Zuid- en Midden-
Friesland, in den Kop" van Overijsel en in Zuid-
Holland en ons daaromtrent vele aardige beleve
nissen verhaalt.
De komst van Meimaand in ons land is van
oudsher omgeven door tallooze gebruiken, waar
van er nog vele hier en daar in eere gehouden
worden. G. Cretier ontdekte enkele resten van
ouden „gelukstoover", waarbij het er om gaat de
kracht van de zich vernieuwende natuur tot zich
te trekken. Wist U, dat de dauw van den eer
sten Meimorgen de wonderlijke eigenschap bezit,
de schoonheid te verhoogen
Onze leidsman, H. Buwalda, brengt ons van
Minnertsga via Firdgum naar Oosterbierum, dat
herinneringen oproept aan het legendarische
Westerbierum, een dorp, dat door zijn verre
gaande goddeloosheid gedoemd was, van den
aardbodem te verdwijnen.
Het komend Koninkrijk door A. Wa
penaar. Uitg. Oosterbaan Le Cointre.
Goes.
We hebben hierin een dichtbundel, met een
veertigtal verzen van A. Wapenaar. Daaronder
zijn er ook uit de jaren 19371941. Het laatste
gedicht draagt tot opschrift „Bij den ingang van
1941".
Deze dichter dient met deze verzen waarlijk
de gemeenschap. Bij hem is niet te denken aan
wat de apostel Paulus schrijft in 1 Cor. 14 4
„die een vreemde taal spreekt, die sticht zich-
zelven, maar die profeteert sticht de gemeente".
Waarop Paulus dan verder opmerkt, dat wie
profeteert meerder is dan wie een vreemde taal
Jammer, dat de nood haar dwong.
De nood, die in veler leven donkerheid bracht,
de harmonie verstoorde.
Maatschappelijke nood.
Ook geestelijke nood.
Vooral geestelijke nood.
Omdat men God verliet.
En nu rondzwierf in z'n armoe.
Tastend naar geluk.
Dat men nergens vond.
Omdat er buiten God geen geluk was.
Geen vrede, geen welvaart.
Daar lag de nood van den tijd.
Als men maar wilde terugkeeren tot God.
Dan zou de nood ook wijken.
Ja, terug naar God.
De weg terug
Dan wist Anneke waarover ze spreken moest.
Morgen, op den Jeugddag.
HOOFDSTUK XXXII.
Warm en drukkend was het de volgende dag.
Groningen lag te blakken in zonnehitte.
De matte moede stad bood bijkans geen ver
ademing meer.
Op de buitenwegen wemelde 't van vrije-Za-
terdagmiddag-menschen, die de gloeiheete bin
nenstad ontvluchten, verfrissching zochten in de
schoone ongerepte natuur.
Frits Kooijmans had zich op den divan uit
gestrekt, voelde zich lui en loom.
Wat moest ie uitvoeren vanmiddag
Studeeren
(Wordt vervolgd)
spreekt, tenzij dan dat hij het uitlegge, opdat de
gemeente stichting moge ontvangen.
Bij deze gedichten is niet een nadere uitleg
noodig. Ze spreken „profetische" taal.
Daarom kunnen we dezen bundel poëzie har
telijk aanbevelen ook aan hen, die wat „bang
zijn voor gedichten, omdat ze die toch niet be
grijpen". Hier wordt stichting geboden in den
bijbelschen zin van 1 Cor. 14. Deze poëzie kan
dienen tot opbouw in het allerheiligst geloof.
We zouden graag enkele strophen citeeren,
zoo uit„Mozes' dood" „Simsons dood"
„Oud-Testamentisch Advent" Ruth 1 16b en
17 (Naomi); „Samuëls roeping" en vele andere
meer. Maar men koope dezen bundel. Een goed
gedicht moet men telkens weer lezen, of, wil
men hooren. Vele leenen zich ook uitnemend
om te worden voorgedragen.
De uitgever maakte er een mooi, goed ver
zorgd boek van. Van het laatste gedicht„Bij
den ingang van 1941" willen we hier de eerste
strophe overnemen
Dit jaar dreigt aan ons als een donk're kracht
Waarin we huiverend naar voren schuiven
Is dit Gods wijnpersbak? Zijn wij de druiven,
Heeft Hij vergeefs naar zuiv're vrucht gezocht?
In welke weegschaal Radiopreek
over Zondag 24 van den Heidelb. Ca
techismus door Ds J. Overduin te Arn
hem. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen.
Een gewone Catechismusverklaring wordt hier
niet gegeven zooals de titel„In welke weeg
schaal al reeds doet vermoeden. Leerstellig
dunkt ons deze preek niet sterk. Maar de waar
heid, waarvan in Zondag 24 belijdenis wordt ge
daan wordt hier wel pakkend en duidelijk ver
kondigd.
HEIJ.
„Vandaag met God" door Ds A. A.
Wildschut. Uitgave H. J. Paris, Am
sterdam.
In de laatste jaren is het aantal meditaties, dat
wordt uitgegeven, buitengewoon groot. Men zou
de vraag kunnen stellen, of we niet te veel van
het goede krijgen, 't Schijnt^chter, dat de bun
dels verkocht worden, omdat anders de uitgevers
niet op dezen weg zouden voortgaan. Daarover
kunnen we ons niet anders dan verblijden.
Ds Wildschut betreedt in dezen bundel geen
platgetreden paden. Van de plechtstatige „tale
Kanaans" is hier weinig over. 't Zijn frissche
getuigenissen van een bewogen, hartstochtelijk
prediker. Hier en daar zouden we meer rust en
soberheid wenschen. De toon is ons soms te
wild en te druk.
De uiteenzettingen worden ook niet steeds uit
het woord van overdenking zelf opgebouwd. De
tekst is meer aanloop om bepaalde gedachten te
ontwikkelen.
Maar die gedachten zijn zeker de moeite
waard.
Z. A. B. W. M. KOK.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Middelburg. Een goed begin!
Ontvangen van een lid der gemeente 100.voor
de derde predikantsplaats. Leeringen wekken, voor
beelden trekken. Met hartelijken dank.
Dr N. J. HOMMES.
Middelburg. In dank ontvangen door tusschen-
komst van br Terpstra 20.van N.N.
De Kassier der Diaconie,
Veersche Singel 224. J. J. ORNEE.
GEREF. RUSTHUIS, MIDDELBURG.
Ontvangen voor het herstel der bomschade 2.50
van br H. door tusschenkomst van den Huisvader en
5.van N.N. via br Terpstra. Met dank.
De Kassier,
Noordweg 84. J. J. DRONKERS.
Middelburg. Getelde collecten
Collecte Theologische Hoogeschool 152.25
Collecte voor de Kerk 155.43
Kerkbussen 88.09
Catechisatiebussen 50.74
Huwelijkscollecte 2 Mei 6.77
Huwelijkscollecte 7 Mei 33.-11
In een dezer collecten bevond zich bovendien nog
een gift van 0.40 voor bomschade Rusthuis.
Met dank.
De Boekhouder der kerk,
A. DE POORTE.
VEREENIGINGS LEVEN.
^eref. Metsjesvereeniging „Meisjesroeping", M'burg.
Bijbelbespreking. Rom 5 en 6 door T. Boon, M.
de Rijke, W. de Wolf en N. Dekker.
Vrije werkzaamheden. Reciteerwedstrijd door F.
Roose, H. Verstraate, M. de Rijke en M. van Sluis.
Vergadert Donderdagavond van 89.30 uur.
Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
Afdeeling III.
Bijb. Gesch. „De Pinksterinleiding" door Jopie
Kingmans.
Reciteerwedstrijd.
Geref. Knapenvergadering Benjaminte St. Laurens,
vergadert op 1 Juni.
„De tweede Zendingsreis", Handelingen 16 en
17 114 door vr. J. Davidse.
Na de pauze voor den leider.
Gereformeerde Knapenvergadering SamuëlM'burg.
Afdeeling III.
Bijb. Gesch. „Simson", 2de deel, vr. A. Davidse.
PLAATST UWE
in de