FAMILIE
BERICHTEN
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN.
PLAATST UWE
IN DE
en Mej. Baarbé, maar er zijn daar vele mede
arbeiders, die de Zendingscommissie vormen
van de Jav. Gemeente en waarvan de leden me
dewerken om het Evangelie te verspreiden.
Ook is de vooruitgang van de Chin. Gem. op
vallend. Hier heeft vooral ook het optreden van
Dr Sung veler belangstelling gewekt en de Zen
dingsarbeiders en arbeidsters veel werk gegeven
om den oogst binnen te halen. Wat er van het
optreden van Dr Sung verteld is, van zijn krach
tige en veelvuldige prediking is wel zeer bijzon
der en zoo dikwijls (3 maal per dag) kon hij niet
optreden of de kerk was stampvol.
Van de Javaansche kerken, die een eigen pre
dikant kregen, wordt wel eens verteld, dat deze
nieuwe toestand in 't begin een soort inzinking
bracht, waardoor de gemeente maar weinig voor
uit ging. Men voelde zich onder de leiding der
Zending zoo veilig en als men dan die leiding
moest missen, nadat die Javaansche kerk eigen
kerkeraad en eigen dominé gekregen had, dan
ontstond er een overgangstoestand, die aan den
bloei der gemeente niet bevorderlijk was. Men
moest eerst wat aan de nieuwe toestanden wen
nen. In Magelang is men echter uit den over
gangstoestand uit en nu blijkt wel, hoe gezegend
dit zelfstandig optreden der gemeente werkt. Er
zijn b.v. niet minder dan 14 leden der kerk, die
zich geven voor Zondagsschoolarbeid. We ho
pen, dat hetzelfde spoedig gebeuren mag in Pa
rakan, Djoema en Temanggoeng. Ook deze drie
plaatsen hebben in Soemardjo hun eigen predi
kant gekregen, maar aan het getal gedoopten is
niet te merken, dat dit reeds de gemeenten aldaar
vooruitbrengt. De volwassenen en de 11 kinde
ren, die in deze drie gemeenten gedoopt werden,
vormen een opvallend klein getal en doet ver
moeden, wat ik boven schreef over den toestand
in 't begin van gemeenten, die een eigen dominé
kregen, nu op Parakan, Djoema en Temanggoeng
van toepassing is.
Dangean ging ook in '39 goed vooruit. Deze
jonge gemeente is enkele jaren geleden ontstaan,
toen er een gepensioneerde Javaansche onder
officier kwam wonen, die evenals zijn vrouw met
bijzpndere toewijding werkzaam waren in de
verbreiding van het Evangelie onder gepensio
neerde militairen, die in verschillende dorpen
wonen. Van dien arbeid is menschelijk gespro
ken nog veel te verwachten, omdat degenen, die
gedoopt worden in hun desa tot de vooraan
staanden behooren en hunne huizen weer tot
centra van Evangelieverkondiging gemaakt kun
nen worden. Maar dan zal Ds van Nes nog
meer goeroe's indjil (Javaansche Evangelisten)
moeten hebben, om deze streek meer intensief te
kunnen bearbeiden.
Er zijn van die buitengewone gelegenheden,
die God soms geeft, om ingang te krijgen voor
het Evangelie. M.i. biedt Dangean zoo'n buiten
gewone gelegenheid, die met kracht moet wor
den aangevat.
Een enkele gemeente zooals Tempel vertoonde
geen groei in '39. Dat is wel meer voorgekomen
en Ds van Nes zal ongetwijfeld wel een ernstig
onderzoek hebben ingesteld naar de oorzaak
daarvan. Zit 'm dat in den goeroe-indjil, die'
misschien te oud is, of te weinig drang gevoelt
om uit te gaan. Of heerschen er verkeerde toe
standen. Niet minder dan 9 verhuisden en gin
gen elders wonen. Nu is dat verhuizen een ge
woon verschijnsel, dat in alle gemeenten voor
komt, maar als er dan geen uitbreiding is als
vrucht van de prediking, dan beteekent dat voor
zoo'n gemeente achteruitgang.
Er is dus reden om dankbaar te zijn voor den
zegen dien God op het Zendingswerk gaf, ook
reden om toch vooral het Zendingswerk in 't ge
bed te blijven gedenken, om kracht voor Ds en
Mevr. van Nes, om in de overstelpende hoe
veelheid werk niet te bezwijken.
Als steeds
Uwe
A. MERKELIJN.
TWEETAL TE
Zwagerveen (Fr.): H. Hazenberg te Ureterp.
H. v. d. Wey te Munnekezijl.
Roden C. v. d. Boom, cand. en hulppred. te
Rotterdam (Zuid).
H. v. Rhijn, cand. te Waddinxveen.
BEROEPEN TE
Oude Pekela A. Bos te Hoogersmilde.
't eens flink zeggenzeggen waar het om
ging. Dat alleen een goed opgezette en zuivere
beginselpolitiek heilzame vruchten kon afwerpen
en blijvende winst opleveren.
„Waar het om gaatluidde z'n onderwerp.
Vanzelf kreeg hij nu ook gelegenheid eens dui
delijk te maken waar het niet om ging. Ze moes
ten van hem heusch niet verwachten, dat hij ging
schelden op de rotte maatschappij, al neigde die
dan naar haar ondergang. Hij zou er niet willen
staan als schreeuwer, als agitator, want 't was
heel goedkoop de menschen op te zweepen, te
spelen voor volksmenner, maar hij wilde dat niet,
omdat hij er geen heil in zag.
Een socialist moest zich bewust zijn van z'n
roeping, zich immer beter realiseeren z'n groote
taak temidden der samenleving, en dat waaide
je maar niet aan, daarvoor was studie noodig,
intensieve studieen als hij daarover nadacht:
wat viel er dan nog veel te doen in z'n partij
Wat waren er al leden die de verwezenlijking
van 't groote ideaal zeer ernstig in den weg ston
den, leden die altoos weer belust waren op enkel
zichtbaar voordeel, die immer jaagden naar uiter
lijke welvaart, maar 't groote doel niet zagen,
niet kenden 't heilig idealisme in den strijd
de strijd die eenmaal zou brengen een nieuwe
wereld en een betere samenleving, waar het recht
zou heerschen.
Kooijmans ergerde zich aan zulke leden.
Daar had je Delleman, een echte dolleman, die
geregeld z'n halve weekloon aan de kroeg ver
maakte, z'n vrouw en kinderen verkommeren liet,
wat begreep Delleman waar het om ging
Daar had je ook die onbeduidende Scholtens
Bij het sluiten van de cursus aan de Theo
logische Hoogeschool te Kampen sprak de rector
Prof. Dr S. Greydanus eene rede uit, waarvan
een gedeelte wordt overgenomen
„In den Psalm dien ik u voorlas (Ps. 49), ko
men twee verzen voor, die ongeveer gelijk van
inhoud zijn, hoewel met één belangrijk verschil,
en die klinken als een refrein. Het zijn de verzen
13 en 21. Zij drukken de hoofdgedachte van
dezen Psalm uit, en geven de voorname strek
king zijner leering aan.
Het eerste luidtDe mensch nochtans, die in
waarde is, blijft niethij wordt gelijk als de
beesten die vergaan.
En het tweede zegtDe mensch die in waarde
is en geen verstand heeft, wordt gelijk als de
beesten die vergaan.
Het gewichtige onderscheid bij deze verzen is,
zooals Gij reeds gemerkt hebt, de bepaling in
het laatste en geen verstand heeft. Nu hebben
alle menschen, die niet krankzinnig of idioot zijn,
verstand, hetzij grooter, hetzij kleiner. En zelfs
bij deze uitzonderingen kan men meermalen
waarnemen, dat wel hun verstand in de war is,
maar dat zij toch niet van verstand ontbloot
zijn. Wanneer de Psalmist dan zegten die geen
verstand heeft, bedoelt hij blijkbaar iets anders,
dan wij zoo dagelijks met verstand aanduiden.
Verstand is iets anders dan schranderheid, list,
slimheid, sluwheid. Ook, dan veelomvattende
kennis. Evenzeer dan verbazingwekkend over
leg, fijne berekening, diep in- en doorzicht.
Het verstand heeft natuurlijk met die alle wel
iets te maken. Zonder verstand zijn ook zij niet
mogelijk. Maar toch is verstand iets anders. Ver
stand is het rechte inzicht in het wezen der din
gen hebben en daarnaar handelen. En dus sluit
het allereerst in God kennen en erkennen. En
dan verder de geheele wereld en alle schepse
len zien en nemen in hunne betrekking tot God.
Ze nooit op zichzelve willen beschouwen en be
schouwen en behandelen en verkrijgen en genie
ten, maar ze zien en waardeeren en gebruiken
naar hunne verhouding tot God. Zij zijn schep
selen. Kunnen ons dus nooit het ware geluk ge
ven, ook al zouden we er nog zooveel van be
zitten. Wat baat het den mensch, die de geheele
wereld gewint, maar de schade zijner ziel lijdt
Matth. 16 26. Die schepselen ook alle te zamen
kunnen ons den vrede en de gemeenschap met
God niet brengen. Slechts als instrumenten in
Gods hand kunnen zij het goede werken, leven,
blijdschap, welvaren, recht genieten, geven, als
Hij Zijne gunst daarbij en daarin en daardoor
doet werken en die ons schenkt te smaken. Dat
geldt van alle dingen kennis, macht, geld, posi
ties, invloed, werk, eten en drinken, huwelijk, al
wat dezer aarde, al wat schepsel is. Op zichzelf
brengt het geen geluk, maar beschouwd en na
gejaagd en genomen zonder zijn verband met
God en niet gewaardeerd als schepsel Gods, noch
als uit Zijne hand verkregen, en met het doel en
zoeken, Hem daarmee te dienen en te verheer
lijken, werkt het enkel ellende, en brengt het
vroeg of laat slechts den ondergang. De mensch
die in waarde is en geen verstand heeft, wordt
gelijk als de beesten die vergaat. Hoe hoog deze
mensch ook klimme in macht en eer, zoo Hij bij
alles niet rekent met God en Zijn Woord, dan
is het alles wind, waar zich zijn hart mee streelt.
De mensch, hoe mild door 't aardsch geluk be
deeld, hoe hoog in eer, in macht en staat ver
heven, vergaat als 't vee, en derft in 't eind het
leven, Ps. 49:4 (berijmd)."
De Centrale Diaconale Conferentie hoopt
te vergaderen D.V. 19 September 1940 te Leeu
warden.
De oorlogsschade voor de Geref. Kerken
wordt geschat op ongeveer een half millioen.
De deputaten voor de Jodenzending zit
ten in geldverlegenheid. Zij verzoeken de col
lecte, die anders gewoonlijk op Kerstdag wordt
gehouden, dit jaar minstens 4 maanden vroeger
te storten.
De kerken zullen met het verzoek der deputa
ten wel rekening willen houden.
K. B.
S.
de pakhuisknecht die al jaren bij z'n firma
werkzaam was, zich soms heel wat verbeeldde,
hem Kooijmans, nog al eens assisteerde op de
magazijnen 'n prachtlid dat niet veel meer
deed dan agiteeren en schreeuwen eigenlijk bij
de communisten thuis hoorde wat begreep
Scholtens waar het om ging
En dan Westerhuis nog wel bestuurslid
Westerhuis, de brute oppositie-kraaier die hem
Kooijmans kortgeleden zoo langs z'n neus weg
had opgemerkt, dat je de bijloopers niet moest
negeeren, ze niet mocht onderschatten, omdat ze
immers meetelden bij de stembus Westerhuis,
die hem toen in 'n ruziestemming onder de neus
had geduwd, dat hij Kooijmans niet „politiek"
was aangelegd, geen tacticus bleek te zijn
wat begreep Westerhuis waar het om ging
't Ging niet om 'n paar duiten meer, al waren die
zeker welkom, 't ging ook niet om mooie demon
straties met veel vertoon, al waren ze wel eens
interessant, 't ging niet om indrukwekkende pro
testvergaderingen, al waren ze soms noodzake
lijk, 't ging om wat anders de inzichten moesten
veranderd, de meeningen moesten omgezet, dan
zou de samenleving ook wel anders worden, zij
zou zich wijzigen naar 't socialistisch beginsel...
en hoe uiterst moeilijk was het, de menschen dat
bij te brengen, ze daarvoor te bezielen. Enfin,
er waren ook betere elementen in de partij, le
den, die sympathiseerden met zijn zienswijze, lui,
die hij enthousiast had weten te maken voor zijn
ideën, ook bestuursleden waarvan hij wist, dat
ze wilden meewerken tot het bereiken van 't
groote ideaal'n socialistische samenleving op
aarde. De voorzitter had hij meestal op z'n hand
en dandan had hij immers z'n meisje!
(Wordt vervolgd)
Coetus Predikanten Classis Middelburg Maan
dag 1 Juli, 's morgens 10 uur in Hotel „Du Com
merce".
L. S.
De Zeeuwsche Predikanten-Conferentie zal dit
jaar niet gehouden worden.
Dit is wel jammer, maar verschillende omstan
digheden deden tot bovengenoemd besluit komen.
De e.k. vergadering van de kerken in de Clas
sis Goes zal D.V. gehouden worden Donderdag
18 Juli 1940, om 1.30 uur te Goes.
Eventueele stukken moeten vóór 10 Juli inge
stuurd worden bij eerst-ondergeteekende.
Namens de roepende kerk van Yerseke,
A. VAN EGMOND, Praeses.
K. TH. VERHEULE, Scriba.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Op verzoek herinner ik, dat mijn gironummer is
169757 Koudekerke (W.).
Ds. HEIJ.
Middelburg. Voor de getroffenen ontving ik van
iemand uit Apeldoorn door bemiddeling van Mej. Dik-
kenberg een gift van 2.50. Voorts bevond zich in
de extra collecte wederom een gouden vijfguldenstuk.
Inwisseling hiervan is nog niet mogelijk.
Namens brs diakenen hartelijk dank.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
Wagenaarstraat 6. Gironummer 329748.
Timotheüs, geïllustreerd weekblad.
Uitg. La Rivère Voorhoeve, Zwolle.
Van groot belang is niet alleen een Christelijk
dagblad, maar ook dat deel der Christelijke Pers,
dat op ander terrein voorlichting wil bieden en
dienen aan den opbouw van Gods Koninkrijk.
Ook die Pers verdiend onzen steun, omdat we
daardoor uit onze gezinnen kunnen weren, wat
daar niet thuis behoort, en daar kunnen brengen,
waarvan goede invloed kan uitgaan.
Tot die Pers rekenen we ook het bekende
weekblad Timotheüs, waarom we dat hartelijk
blijven aanbevelen.
HEIJ.
CORRESPONDENTIE.
Ter voorkoming van dispositiekosten verzoe
ken wij het abonnementsgeld over JuliJanuari
2.te willen gireeren, no. 42280.
De Uitgevers.
VEREENIGINGSLEVEN.
De Geref. Vrouwenvereeniging „Febé" te St. Laurens
vergadert D.V. 3 Juli a.s. des avonds 7.30 uur in de
consistorie der Geref. Kerk.
Onderwerp1 Koningen 17 en 18 door zr W.
Ottevan Luipen.
Bijdragezr J. WattelBaaijens.
De GerefM.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens
vergadert D.V. Donderdag 4 Juli om 7.30 uur.
Gel. Bel. Art. 14. „Van de val des menschen" door
Gré Boon.
Vad. Gesch. Schets 25. „België en Nederland",
Jaantje Willemse.
MemoriseerenJans de Bree.
De Geref. M. V. ,,'t Mosterdzaadje" te Koudekerke
vergadert Maandagavond half 8 in 't Ver eenigings-
gebouw.
N. T. Schets 67. „Jezus' discipelen", B. en B. 2
April 1937.
Verder verschillende leden reciteeren.
Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
Afdeeling II.
Bijb. Gesch. „Voor Pilatus en Herodus", Matth.
27 1130 door Paulien Vereist.
Reciteeren doorJanny Adriaanse, Jaantje Wiele-
maker.
Afdeeling III.
Jezus stilt den storm", Marcus 4 3541 en „De
bezetene van Gadara", Marcus 5 121a door Corrie
Meeuwsen.
Na de pauze een vrije bijdrage van Saartje Meliefste
Geref. Meisjesver eeniging „Meisjesroeping"M'burg.
O. T. „Hiskia" (No. 9 v. d. 17e jaargang) door
Maatje Maas.
Opvoedkunde„Beloonen" (No. 25 v. d. 20e jaar
gang) door Cathrien Wattel.
Bijdrage Dé Rooze.
Geref. Meisjesver eeniging „Meisjesplicht"M'burg.
Gel. Bel. Art. 10. „Dat Jezus Christus waarachtig
en eeuwig God is", 18e jaarg. no. 43 door Mien Marijs
M. O. „De Kerk in de Maatschappij", 20e jaarg.
no. 3 door Koos Leinse.
Bijdrage van Emmy van Sluys.
Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd", Middelburg.
Geloofsleer. „Van de Schepping aller dingen en met
name der Engelen" II, 19e jaargang no. 2 door Ettje
Loodewijk.
Letterkunde. „Over den drempel" van Willem Kra
mer, 20e jaarg. no. 24 door Koos Dronkers.
Bijdrage door Jo de Plaa.
De J. V. op G. G. „Spr. 833a" te St. Laurens
vergadert op Zondag 30 Juni om 7 uur.
S. S. 56. „Christus in zijn profetisch ambt", vr. J.
v. d. Broeke.
M. O. 18. „Het loon der werklieden", C. Hillebrand
Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens.
B. G. „Bij Jericho" (Matth. 20 1934) door vr.
Jac. Buys.
Na de pauze V. G. „Onze bloeitijd", J. Tramper.
Geref. Jongelingsvereeniging Herman Faukeel".
S. S. „De Burgerlijke Wet", L. Willeboordse.
M. O. „Invloed der revolutie van 1789", J. Joosse.
Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide", Middelburg.
S. S. Schets 6a. „De schepping in het algemeen",
P. Vader.
M. O. Schets 9. „De opkomst der moderne vak
beweging", J. van Sluys.
J.V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
Zondag 30 Juni 1940, 8.15 uur.
A. R. 46. „Loochening der landsverdediging" door
vr. A. Klaver.
Varia vr. J. Slimme.
Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg.
Afdeeling III.
Bijb. Gesch. „De zondeval" door vr. Tissink.
Daarna voorlezen.
ZONDAG 30 JUNI 1940.
CLASSE MIDDELBURG
MIDDELBURG.
Collecte tekort Kerk.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
te Goes.
6 uur Ds. A. H. Oussoren
Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren
2 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
6 uur Ds. M. W. J. C. de Kluis
te Serooskerke.
Arnemuiden 10 en 3 uur Ds. H. Scholing
Domburg 10 uur Ds. J. E. Visser
2.30 uur Leesdienst
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. W. de Graaff
Voorber. H. Av.
Grijpskerke 10.30 en 3 uur Ds. K. J. Kraan
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2, uur Ds. A. Koning
Meliskerke 10 en 3 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. A. B. C. Hofland
Serooskerke 10 en 2.30 u. Ds M. W. J. C. de Kluis
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel
Bed. H. Av. en Dankz.
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt
Vlissingen 9.30 en 2 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 10.30 en 3 uur Cand. H. J. Swierts
te Vlissingen.
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. E. Visser
CLASSE AXEL»
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 uur Ds. J. S. Post
2 uur Cand. W. J. de Ruiter
Breskens 6.30 uur Leesdienst
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 10 uur Cand. Leenhouts
te Middelburg.
3 uur Ds. D. de Vries
Openb. Belijdenis en Voorber. H. Av.
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A; B. W. M. Kok.
CLASSE GOES.
Baarland 10.30 en 3 uur Cand. L. v. d. Linde
te Wemeldinge.
Borssele 10.30 en 3 uur Leesdienst
Driewegen 10.30 en 3 uur Ds. H. Fransen
Goes 9.30 en 5.30 uur Cand. W. H. J. den Boer
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst
Heinkenszand 10.30 en 3 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10.30 en 3 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. van Dijk
Wolphaartsdijk 10.30 en 3 u. Ds. G. V. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointrc
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 10.30 en 6.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 10.30, 3 en 7 uur Cand. D. Wijnbeek
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. H. C. Voorneveld
Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Nieuwerkerk 9.30 uur Ds. H. Venema
2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Venema
Scharendijke 9.30 en 2 uur Leesdienst
Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink
Zonnemaire 1 len 4 uur Ds. Z. Hoek
Zierikzee 10 en 6 uur Ds. Gijsb. Leene