FAMILIE BERICHTEN KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN. PLAATST UWE IN DE en Mej. Baarbé, maar er zijn daar vele mede arbeiders, die de Zendingscommissie vormen van de Jav. Gemeente en waarvan de leden me dewerken om het Evangelie te verspreiden. Ook is de vooruitgang van de Chin. Gem. op vallend. Hier heeft vooral ook het optreden van Dr Sung veler belangstelling gewekt en de Zen dingsarbeiders en arbeidsters veel werk gegeven om den oogst binnen te halen. Wat er van het optreden van Dr Sung verteld is, van zijn krach tige en veelvuldige prediking is wel zeer bijzon der en zoo dikwijls (3 maal per dag) kon hij niet optreden of de kerk was stampvol. Van de Javaansche kerken, die een eigen pre dikant kregen, wordt wel eens verteld, dat deze nieuwe toestand in 't begin een soort inzinking bracht, waardoor de gemeente maar weinig voor uit ging. Men voelde zich onder de leiding der Zending zoo veilig en als men dan die leiding moest missen, nadat die Javaansche kerk eigen kerkeraad en eigen dominé gekregen had, dan ontstond er een overgangstoestand, die aan den bloei der gemeente niet bevorderlijk was. Men moest eerst wat aan de nieuwe toestanden wen nen. In Magelang is men echter uit den over gangstoestand uit en nu blijkt wel, hoe gezegend dit zelfstandig optreden der gemeente werkt. Er zijn b.v. niet minder dan 14 leden der kerk, die zich geven voor Zondagsschoolarbeid. We ho pen, dat hetzelfde spoedig gebeuren mag in Pa rakan, Djoema en Temanggoeng. Ook deze drie plaatsen hebben in Soemardjo hun eigen predi kant gekregen, maar aan het getal gedoopten is niet te merken, dat dit reeds de gemeenten aldaar vooruitbrengt. De volwassenen en de 11 kinde ren, die in deze drie gemeenten gedoopt werden, vormen een opvallend klein getal en doet ver moeden, wat ik boven schreef over den toestand in 't begin van gemeenten, die een eigen dominé kregen, nu op Parakan, Djoema en Temanggoeng van toepassing is. Dangean ging ook in '39 goed vooruit. Deze jonge gemeente is enkele jaren geleden ontstaan, toen er een gepensioneerde Javaansche onder officier kwam wonen, die evenals zijn vrouw met bijzpndere toewijding werkzaam waren in de verbreiding van het Evangelie onder gepensio neerde militairen, die in verschillende dorpen wonen. Van dien arbeid is menschelijk gespro ken nog veel te verwachten, omdat degenen, die gedoopt worden in hun desa tot de vooraan staanden behooren en hunne huizen weer tot centra van Evangelieverkondiging gemaakt kun nen worden. Maar dan zal Ds van Nes nog meer goeroe's indjil (Javaansche Evangelisten) moeten hebben, om deze streek meer intensief te kunnen bearbeiden. Er zijn van die buitengewone gelegenheden, die God soms geeft, om ingang te krijgen voor het Evangelie. M.i. biedt Dangean zoo'n buiten gewone gelegenheid, die met kracht moet wor den aangevat. Een enkele gemeente zooals Tempel vertoonde geen groei in '39. Dat is wel meer voorgekomen en Ds van Nes zal ongetwijfeld wel een ernstig onderzoek hebben ingesteld naar de oorzaak daarvan. Zit 'm dat in den goeroe-indjil, die' misschien te oud is, of te weinig drang gevoelt om uit te gaan. Of heerschen er verkeerde toe standen. Niet minder dan 9 verhuisden en gin gen elders wonen. Nu is dat verhuizen een ge woon verschijnsel, dat in alle gemeenten voor komt, maar als er dan geen uitbreiding is als vrucht van de prediking, dan beteekent dat voor zoo'n gemeente achteruitgang. Er is dus reden om dankbaar te zijn voor den zegen dien God op het Zendingswerk gaf, ook reden om toch vooral het Zendingswerk in 't ge bed te blijven gedenken, om kracht voor Ds en Mevr. van Nes, om in de overstelpende hoe veelheid werk niet te bezwijken. Als steeds Uwe A. MERKELIJN. TWEETAL TE Zwagerveen (Fr.): H. Hazenberg te Ureterp. H. v. d. Wey te Munnekezijl. Roden C. v. d. Boom, cand. en hulppred. te Rotterdam (Zuid). H. v. Rhijn, cand. te Waddinxveen. BEROEPEN TE Oude Pekela A. Bos te Hoogersmilde. 't eens flink zeggenzeggen waar het om ging. Dat alleen een goed opgezette en zuivere beginselpolitiek heilzame vruchten kon afwerpen en blijvende winst opleveren. „Waar het om gaatluidde z'n onderwerp. Vanzelf kreeg hij nu ook gelegenheid eens dui delijk te maken waar het niet om ging. Ze moes ten van hem heusch niet verwachten, dat hij ging schelden op de rotte maatschappij, al neigde die dan naar haar ondergang. Hij zou er niet willen staan als schreeuwer, als agitator, want 't was heel goedkoop de menschen op te zweepen, te spelen voor volksmenner, maar hij wilde dat niet, omdat hij er geen heil in zag. Een socialist moest zich bewust zijn van z'n roeping, zich immer beter realiseeren z'n groote taak temidden der samenleving, en dat waaide je maar niet aan, daarvoor was studie noodig, intensieve studieen als hij daarover nadacht: wat viel er dan nog veel te doen in z'n partij Wat waren er al leden die de verwezenlijking van 't groote ideaal zeer ernstig in den weg ston den, leden die altoos weer belust waren op enkel zichtbaar voordeel, die immer jaagden naar uiter lijke welvaart, maar 't groote doel niet zagen, niet kenden 't heilig idealisme in den strijd de strijd die eenmaal zou brengen een nieuwe wereld en een betere samenleving, waar het recht zou heerschen. Kooijmans ergerde zich aan zulke leden. Daar had je Delleman, een echte dolleman, die geregeld z'n halve weekloon aan de kroeg ver maakte, z'n vrouw en kinderen verkommeren liet, wat begreep Delleman waar het om ging Daar had je ook die onbeduidende Scholtens Bij het sluiten van de cursus aan de Theo logische Hoogeschool te Kampen sprak de rector Prof. Dr S. Greydanus eene rede uit, waarvan een gedeelte wordt overgenomen „In den Psalm dien ik u voorlas (Ps. 49), ko men twee verzen voor, die ongeveer gelijk van inhoud zijn, hoewel met één belangrijk verschil, en die klinken als een refrein. Het zijn de verzen 13 en 21. Zij drukken de hoofdgedachte van dezen Psalm uit, en geven de voorname strek king zijner leering aan. Het eerste luidtDe mensch nochtans, die in waarde is, blijft niethij wordt gelijk als de beesten die vergaan. En het tweede zegtDe mensch die in waarde is en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten die vergaan. Het gewichtige onderscheid bij deze verzen is, zooals Gij reeds gemerkt hebt, de bepaling in het laatste en geen verstand heeft. Nu hebben alle menschen, die niet krankzinnig of idioot zijn, verstand, hetzij grooter, hetzij kleiner. En zelfs bij deze uitzonderingen kan men meermalen waarnemen, dat wel hun verstand in de war is, maar dat zij toch niet van verstand ontbloot zijn. Wanneer de Psalmist dan zegten die geen verstand heeft, bedoelt hij blijkbaar iets anders, dan wij zoo dagelijks met verstand aanduiden. Verstand is iets anders dan schranderheid, list, slimheid, sluwheid. Ook, dan veelomvattende kennis. Evenzeer dan verbazingwekkend over leg, fijne berekening, diep in- en doorzicht. Het verstand heeft natuurlijk met die alle wel iets te maken. Zonder verstand zijn ook zij niet mogelijk. Maar toch is verstand iets anders. Ver stand is het rechte inzicht in het wezen der din gen hebben en daarnaar handelen. En dus sluit het allereerst in God kennen en erkennen. En dan verder de geheele wereld en alle schepse len zien en nemen in hunne betrekking tot God. Ze nooit op zichzelve willen beschouwen en be schouwen en behandelen en verkrijgen en genie ten, maar ze zien en waardeeren en gebruiken naar hunne verhouding tot God. Zij zijn schep selen. Kunnen ons dus nooit het ware geluk ge ven, ook al zouden we er nog zooveel van be zitten. Wat baat het den mensch, die de geheele wereld gewint, maar de schade zijner ziel lijdt Matth. 16 26. Die schepselen ook alle te zamen kunnen ons den vrede en de gemeenschap met God niet brengen. Slechts als instrumenten in Gods hand kunnen zij het goede werken, leven, blijdschap, welvaren, recht genieten, geven, als Hij Zijne gunst daarbij en daarin en daardoor doet werken en die ons schenkt te smaken. Dat geldt van alle dingen kennis, macht, geld, posi ties, invloed, werk, eten en drinken, huwelijk, al wat dezer aarde, al wat schepsel is. Op zichzelf brengt het geen geluk, maar beschouwd en na gejaagd en genomen zonder zijn verband met God en niet gewaardeerd als schepsel Gods, noch als uit Zijne hand verkregen, en met het doel en zoeken, Hem daarmee te dienen en te verheer lijken, werkt het enkel ellende, en brengt het vroeg of laat slechts den ondergang. De mensch die in waarde is en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten die vergaat. Hoe hoog deze mensch ook klimme in macht en eer, zoo Hij bij alles niet rekent met God en Zijn Woord, dan is het alles wind, waar zich zijn hart mee streelt. De mensch, hoe mild door 't aardsch geluk be deeld, hoe hoog in eer, in macht en staat ver heven, vergaat als 't vee, en derft in 't eind het leven, Ps. 49:4 (berijmd)." De Centrale Diaconale Conferentie hoopt te vergaderen D.V. 19 September 1940 te Leeu warden. De oorlogsschade voor de Geref. Kerken wordt geschat op ongeveer een half millioen. De deputaten voor de Jodenzending zit ten in geldverlegenheid. Zij verzoeken de col lecte, die anders gewoonlijk op Kerstdag wordt gehouden, dit jaar minstens 4 maanden vroeger te storten. De kerken zullen met het verzoek der deputa ten wel rekening willen houden. K. B. S. de pakhuisknecht die al jaren bij z'n firma werkzaam was, zich soms heel wat verbeeldde, hem Kooijmans, nog al eens assisteerde op de magazijnen 'n prachtlid dat niet veel meer deed dan agiteeren en schreeuwen eigenlijk bij de communisten thuis hoorde wat begreep Scholtens waar het om ging En dan Westerhuis nog wel bestuurslid Westerhuis, de brute oppositie-kraaier die hem Kooijmans kortgeleden zoo langs z'n neus weg had opgemerkt, dat je de bijloopers niet moest negeeren, ze niet mocht onderschatten, omdat ze immers meetelden bij de stembus Westerhuis, die hem toen in 'n ruziestemming onder de neus had geduwd, dat hij Kooijmans niet „politiek" was aangelegd, geen tacticus bleek te zijn wat begreep Westerhuis waar het om ging 't Ging niet om 'n paar duiten meer, al waren die zeker welkom, 't ging ook niet om mooie demon straties met veel vertoon, al waren ze wel eens interessant, 't ging niet om indrukwekkende pro testvergaderingen, al waren ze soms noodzake lijk, 't ging om wat anders de inzichten moesten veranderd, de meeningen moesten omgezet, dan zou de samenleving ook wel anders worden, zij zou zich wijzigen naar 't socialistisch beginsel... en hoe uiterst moeilijk was het, de menschen dat bij te brengen, ze daarvoor te bezielen. Enfin, er waren ook betere elementen in de partij, le den, die sympathiseerden met zijn zienswijze, lui, die hij enthousiast had weten te maken voor zijn ideën, ook bestuursleden waarvan hij wist, dat ze wilden meewerken tot het bereiken van 't groote ideaal'n socialistische samenleving op aarde. De voorzitter had hij meestal op z'n hand en dandan had hij immers z'n meisje! (Wordt vervolgd) Coetus Predikanten Classis Middelburg Maan dag 1 Juli, 's morgens 10 uur in Hotel „Du Com merce". L. S. De Zeeuwsche Predikanten-Conferentie zal dit jaar niet gehouden worden. Dit is wel jammer, maar verschillende omstan digheden deden tot bovengenoemd besluit komen. De e.k. vergadering van de kerken in de Clas sis Goes zal D.V. gehouden worden Donderdag 18 Juli 1940, om 1.30 uur te Goes. Eventueele stukken moeten vóór 10 Juli inge stuurd worden bij eerst-ondergeteekende. Namens de roepende kerk van Yerseke, A. VAN EGMOND, Praeses. K. TH. VERHEULE, Scriba. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Op verzoek herinner ik, dat mijn gironummer is 169757 Koudekerke (W.). Ds. HEIJ. Middelburg. Voor de getroffenen ontving ik van iemand uit Apeldoorn door bemiddeling van Mej. Dik- kenberg een gift van 2.50. Voorts bevond zich in de extra collecte wederom een gouden vijfguldenstuk. Inwisseling hiervan is nog niet mogelijk. Namens brs diakenen hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Wagenaarstraat 6. Gironummer 329748. Timotheüs, geïllustreerd weekblad. Uitg. La Rivère Voorhoeve, Zwolle. Van groot belang is niet alleen een Christelijk dagblad, maar ook dat deel der Christelijke Pers, dat op ander terrein voorlichting wil bieden en dienen aan den opbouw van Gods Koninkrijk. Ook die Pers verdiend onzen steun, omdat we daardoor uit onze gezinnen kunnen weren, wat daar niet thuis behoort, en daar kunnen brengen, waarvan goede invloed kan uitgaan. Tot die Pers rekenen we ook het bekende weekblad Timotheüs, waarom we dat hartelijk blijven aanbevelen. HEIJ. CORRESPONDENTIE. Ter voorkoming van dispositiekosten verzoe ken wij het abonnementsgeld over JuliJanuari 2.te willen gireeren, no. 42280. De Uitgevers. VEREENIGINGSLEVEN. De Geref. Vrouwenvereeniging „Febé" te St. Laurens vergadert D.V. 3 Juli a.s. des avonds 7.30 uur in de consistorie der Geref. Kerk. Onderwerp1 Koningen 17 en 18 door zr W. Ottevan Luipen. Bijdragezr J. WattelBaaijens. De GerefM.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert D.V. Donderdag 4 Juli om 7.30 uur. Gel. Bel. Art. 14. „Van de val des menschen" door Gré Boon. Vad. Gesch. Schets 25. „België en Nederland", Jaantje Willemse. MemoriseerenJans de Bree. De Geref. M. V. ,,'t Mosterdzaadje" te Koudekerke vergadert Maandagavond half 8 in 't Ver eenigings- gebouw. N. T. Schets 67. „Jezus' discipelen", B. en B. 2 April 1937. Verder verschillende leden reciteeren. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdeeling II. Bijb. Gesch. „Voor Pilatus en Herodus", Matth. 27 1130 door Paulien Vereist. Reciteeren doorJanny Adriaanse, Jaantje Wiele- maker. Afdeeling III. Jezus stilt den storm", Marcus 4 3541 en „De bezetene van Gadara", Marcus 5 121a door Corrie Meeuwsen. Na de pauze een vrije bijdrage van Saartje Meliefste Geref. Meisjesver eeniging „Meisjesroeping"M'burg. O. T. „Hiskia" (No. 9 v. d. 17e jaargang) door Maatje Maas. Opvoedkunde„Beloonen" (No. 25 v. d. 20e jaar gang) door Cathrien Wattel. Bijdrage Dé Rooze. Geref. Meisjesver eeniging „Meisjesplicht"M'burg. Gel. Bel. Art. 10. „Dat Jezus Christus waarachtig en eeuwig God is", 18e jaarg. no. 43 door Mien Marijs M. O. „De Kerk in de Maatschappij", 20e jaarg. no. 3 door Koos Leinse. Bijdrage van Emmy van Sluys. Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd", Middelburg. Geloofsleer. „Van de Schepping aller dingen en met name der Engelen" II, 19e jaargang no. 2 door Ettje Loodewijk. Letterkunde. „Over den drempel" van Willem Kra mer, 20e jaarg. no. 24 door Koos Dronkers. Bijdrage door Jo de Plaa. De J. V. op G. G. „Spr. 833a" te St. Laurens vergadert op Zondag 30 Juni om 7 uur. S. S. 56. „Christus in zijn profetisch ambt", vr. J. v. d. Broeke. M. O. 18. „Het loon der werklieden", C. Hillebrand Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens. B. G. „Bij Jericho" (Matth. 20 1934) door vr. Jac. Buys. Na de pauze V. G. „Onze bloeitijd", J. Tramper. Geref. Jongelingsvereeniging Herman Faukeel". S. S. „De Burgerlijke Wet", L. Willeboordse. M. O. „Invloed der revolutie van 1789", J. Joosse. Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide", Middelburg. S. S. Schets 6a. „De schepping in het algemeen", P. Vader. M. O. Schets 9. „De opkomst der moderne vak beweging", J. van Sluys. J.V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. Zondag 30 Juni 1940, 8.15 uur. A. R. 46. „Loochening der landsverdediging" door vr. A. Klaver. Varia vr. J. Slimme. Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „De zondeval" door vr. Tissink. Daarna voorlezen. ZONDAG 30 JUNI 1940. CLASSE MIDDELBURG MIDDELBURG. Collecte tekort Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt te Goes. 6 uur Ds. A. H. Oussoren Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren 2 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 6 uur Ds. M. W. J. C. de Kluis te Serooskerke. Arnemuiden 10 en 3 uur Ds. H. Scholing Domburg 10 uur Ds. J. E. Visser 2.30 uur Leesdienst Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. W. de Graaff Voorber. H. Av. Grijpskerke 10.30 en 3 uur Ds. K. J. Kraan Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2, uur Ds. A. Koning Meliskerke 10 en 3 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. A. B. C. Hofland Serooskerke 10 en 2.30 u. Ds M. W. J. C. de Kluis Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel Bed. H. Av. en Dankz. Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt Vlissingen 9.30 en 2 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 10.30 en 3 uur Cand. H. J. Swierts te Vlissingen. Westkapelle 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. E. Visser CLASSE AXEL» Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 uur Ds. J. S. Post 2 uur Cand. W. J. de Ruiter Breskens 6.30 uur Leesdienst Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 uur Cand. Leenhouts te Middelburg. 3 uur Ds. D. de Vries Openb. Belijdenis en Voorber. H. Av. Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A; B. W. M. Kok. CLASSE GOES. Baarland 10.30 en 3 uur Cand. L. v. d. Linde te Wemeldinge. Borssele 10.30 en 3 uur Leesdienst Driewegen 10.30 en 3 uur Ds. H. Fransen Goes 9.30 en 5.30 uur Cand. W. H. J. den Boer 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst Heinkenszand 10.30 en 3 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10.30 en 3 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. van Dijk Wolphaartsdijk 10.30 en 3 u. Ds. G. V. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointrc Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 10.30 en 6.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 10.30, 3 en 7 uur Cand. D. Wijnbeek Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. H. C. Voorneveld Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Nieuwerkerk 9.30 uur Ds. H. Venema 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Venema Scharendijke 9.30 en 2 uur Leesdienst Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink Zonnemaire 1 len 4 uur Ds. Z. Hoek Zierikzee 10 en 6 uur Ds. Gijsb. Leene

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1940 | | pagina 3