OFFICIEELE BERICHTEN.
s
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN,
Ds Schouten was een liefhebber van het lied.
Zijn preeken waren doorregen met psalm- en
gezangverzen. Op zijn sterfbed heeft hij tenslotte
weinig anders gedaan, dan psalmen opzeggen.
Juichend heeft hij op de komst van zijn Verlosser
liggen wachten
OM SIONS WIL.
III (Slot).
Laat ons om het geheugen op te frisschen,
mogen herinneren aan het vorig artikel. We lie
ten daarin afdrukken het gedeelte uit onze arti
kelen waartegen de pijlen van „Andréas" gericht
zijn. De lezers mogen zelf oordeelen over het al
of niet gerechtvaardigd zijn van krasse veroor
deeling van hetgeen wij daar schreven.
Aan het slot van ons vorig artikel gaven wij
de eenvoudige strekking van het door „Om Sions
wil" bestreden citaat als volgt weer in drie pun
ten
le. afwijzing van verschillende opvattingen die
iets anders in den doop zoeken dan de Heere
er in geeft, zoo van de opvatting, welke den
doop degradeert tot een teeken van een lou
ter uitwendig verbond eveneens van de op
vatting, dat de doop alleen beteekenis heeft
voor de verkorenen tot zaligheid
2e. onderstreeping van de bedoeling van het
doopsformulier, dat de kinderen der gemeen
te in een werkelijk verbond met den Heere
begrepen zijn
3e. uitspreken, dat zij dus werkelijk (niet in
schijn) deel hebben aan de genadegeschen
ken, v/elke de Heere over zijn gemeente uit
giet, ook aan den Heiligen Geest.
Tot zoover de strekking van het door ons ge
schrevene. Reeds nu merken wij op, dat het
laatste natuurlijk niet inhoudt, dat alle kinderen
der gemeente wedergeboren zijn. Deelhebben aan
den Heiligen Geest behoeft toch niet in te sluiten
die onwederstandelijke werking, waardoor het
hart wordt vernieuwd tot zaligheid. Er bestaan
toch velerlei werkingen van den Geest in de ge
meente en in de harten van de kinderen des ver-
bonds buiten die werking, die de onverander
lijke wedergeboorte tot gevolg heeft. Ik behoef
daartoe alleen maar te herinneren aan Hebreen
6 47, waar staat in de nieuwe vertaling van
het Ned. Bijbelgenootschap
„Want het is onmogelijk, degenen die eens
verlicht zijn geweest, van de hemelsche gaven
genoten hebben en deel gekregen hebben aan den
Heiligen Geest, en het goede woord Gods en de
krachten der toekomende eeuw gesmaakt heb
ben, en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw
tot bekeering te brengen, daar zij tot hun eigen
oordeel den Zoon van God opnieuw kruisigen
en tot een bespotting maken".
Duidelijk staat hier te lezen in Gods Woord,
dat er menschen zijn, die verlicht zijn van de
hemelsche gaven genieten, deel gekregen hebben
aan den Heiligen Geest en daarna afvallig wor
den.
Dit staat in Gods Woord
Toen ik in betrekking tot de verbondsbelofte
schreef, dat de bondelingen deel hebben aan al
de genadegeschenken, welke de Heere over zijn
gemeente uitgiet ook aan het geschenk van den
Heiligen Geest en ik naschreef wat de Heilige
Geest in de Hebreënbrief ons voorschrijft, toen
maakte vriend „Andréas" de gevolgtrekking, dat
ik grootelijks dwaalde, want ik zou beweren, dat
alle gedoopten wedergeboren waren en tegelijk
toch ook weer, dat die wedergeboorte een ver-
liésbare wedergeboorte zou zijn. Twee onge
hoorde dwalingen door mij aaneengekoppeld tot
een monsterachtige dwaalleer. Volgens Andréas
beweer ik niet minder dan le. alle bondelingen
hebben „onderwerpelijk" deel aan de wederge
boorte en 2e. die „onderwerpelijke" genade van
„Maar dat wil zij heel graag", betoogde Steven.
„Als u het goed vindt, morgen aan den dag."
„Goed. Zij is dus verstandiger geworden. Ze
heeft gelijk."
Bij het eerste woordje van het antwoord was
Steven verbaasd geweestwas de overwinning
dan zoo gemakkelijk? Maar onmiddellijk daarop
wist hij weer genoeg.
„Wat bedoelt u vroeg hij.
„Wat ik bedoel Dat is toch duidelijk genoeg,
zou ik zeggen. Zij kan eiken dag terugkomen. De
voorwaarden weet zij. Ik wijk daar niet van af.
Je bent zeker van alles op de hoogte Dat zal
wel, als je daarginds hij wees naar het Noor
den dikwijls komt. Ze zullen dat wel precies
verteld hebben. Maar ik trek mij er niets van
aan. Je; kunt gaan zeggen tegen Jane, dat het
blijft,, zooals het was. Ze weet mijn voorwaar
den."
„Die zijn mij ook bekend. Ik begrijp er niets
van, dat u zoo'n houding aanneemt
„Zijn dat mijn zaken niet beet de boer hem
toe. „Wat kom je eigenlijk doen
Er was nu een bepaald vijandige stemming ge
komen. En Steven besloot, nu onmiddellijk met
zijn mededeeling voor den dag te komen. Zoo
veel te eerder was hij verdwenen.
„Jane wil graag weer goed met u worden, maar
niet onder de voorwaarden, die u hebt genoemd.
Dat kan zij niet, want zij heeft gekozen
„Jijj behoort ook tot die lui, hé beet Job
Louwerse. „Dat heb ik later gehoord."
„Ik behoor ook tot die lui", antwoordde Ste
ven, eenvoudig. „En daar ben ik niets minder
om. Net zoo min als Jane. Ik kwam u vertellen,
want ons gesprek loopt anders verkeerd en dat
is mijn bedoeling niet, dat Jane en ik het eens
geworden zijn. We hebben ons verloofd. Het
komt Vrijdag in de krant. En nu vonden we het
niet goed, dat u het eerst uit de courant las.
Daarom kom ik het alvast vertellen."
Het gezicht van Job Louwerse teekende dan
toch even verbazing. Maar dan trok het masker,
dat Steven nu al kende, er weer over.
(Wordt vervolgd)
de wedergeboorte is verliesbaar. Wanneer wij
nu hetgeen ik schreef (zie Kerkbode van 3 Mei)
eens leggen naast Gods Woord uit Hebr. 6, dan
kan de eenvoudigste lezer uitmaken wie van ons
beiden in dezen dwaalt. Het is duidelijk, dat hij
het is die onder den schuilnaam van Andréas
mij betichtigde van afwijking door dergelijke ge
volgtrekkingen te maken uit mijn schrijven. Hij
zou uit Hebr. 6 diezelfde gevolgtrekking kunnen
maken. Dezelfde twee dwalingen zou hij daaruit
kunnen afleiden.
Maar we zijn er nog niet.
Laten wij Andréas zelf eens hooren. Nadat hij
het citaat uit artikel 5 Rondom het Verbond
heeft afgedrukt (ie Kerkbode 3 Mei) laat hij
deze ontboezeming volgen. (Om Sions wil, T5
Februari)
„Hebt ge het begrepen Alle gedoopten,
dus heel de zichtbare kerk, deelt in een onder
werpelijke aanneming tot kind Gods welke
aanneming echter geen onveranderlijke kracht
heeft tot het eeuwige leven. En die aanneming
sluit alle genadegeschenken van Christus in,
dus ook de vergeving der zonden en de weder
geboorte, in één woord de rechtvaardigmaking
en de heiligmaking. Alle leden der zichtbare
kerk zouden dus onderwerpelijk deel hebben
aan de vergeving der of hunner zonden, doch
deze weldaad is verliesbaar, want zij heeft geen
onveranderlijke kracht tot het eeuwige leven.
Zal zij dan tijdelijk zijn Of moet zij nog
nader vastgezet worden En als het laatste het
geval zou moeten zijn van welke zijde dan
We zullen de opkomende neiging onderdruk
ken, om op onze beurt thans u de vraag voor
te leggen, lezer hebt u het nu begrepen Laat
ons in het kort enkele dingen opmerken als ant
woord op deze „gevolgtrekkingen". De rest van
hetgeen „Andréas" schrijft zullen wij voorbij
gaan, omdat het uit niets anders bestaat dan uit
een voortspinnen aan den hier gemaakte opzet.
le. Zooals wij de vorige week al schreven,
„Andréas" werkt met een logisch sluitend
begrip omtrent het „kindschap Gods". Als
wij spreken van aangenomen tot genade dan
moeten wij, naar zijn meening, daaraan di
rect verbinden de persoonlijke verkiezing.
Dat wij van dat „aangenomen" slechts uit
het geloof in de beloften Gods zeker kunnen
zijn, ziet hij voorbij. Eveneens, dat wij van
onze „verkiezing" ook slechts zeker kunnen
zijn uit het geloof en dat God zijn kinderen
tot die laatste zekerheid niet allen zoo maar
brengt maar hen in hun leven dicht bij zijn
Woord langzamerhand daartoe brengen wil,
dat ziet Andréas ook voorbij. Hij heeft geen
oog voor het leven in het verbond bij Gods
inzettingen. Wanneer er sprake is van
„aanneming" sluit dat volgens hem op een
maal alles in. Ge gevoelt, dat is het afge
trokken begrip. In de werkelijkheid bewan
delt God met ons andere wegen. Is er sprake
van opwassen in de zaligmakende kennis
van Christus: Groeien in de genade.
2e. Gewapend met deze begripmatige voorstel
ling van „kind Gods" valt hij aan op wat ik
schreef omtrent de heerlijke beloften, die de
Heere geeft voor de gemeente en de jonge
kinderen. En maakt uit hetgeen ik schreef
allerlei gevolgtrekkingen, die ik niet schroom
als dwaze gevolgtrekkingen te kwalificeeren.
3e. Zeker, ik heb het woord „onderwerpelijk"
gebezigd, maar tusschen aanhalingsteekens.
Dat had Andréas toch op z'n minst voor
zichtig moeten maken. Nu legt hij heel zijn
begripmatige voorstelling van „kind Gods7'
in dien door mij gebezigde term „onderwer
pelijk" en heeft dan een ruim veld voor zijn
gevolgtrekkingen.
4e. Wat ik schreef is niet anders dan de Gere
formeerde leer omtrent het verbond. Wij
belijden in de Catechismus vraag 74, dat
dan de jonge kinderen „door Christus' bloed
de verlossing van de zonden en de Heilige
Geest die het geloof werkt niet minder dan
aan de volwassenen wordt toegezegd" door
God zelf. Met het oog daarop zegt ons
doopsformulier, dat „de kinderen wederom
tot genade zijn aangenomen" en zet duide
lijk uiteen, hoe dat moet worden verstaan.
Of is hetgeen overstelpende genade als de
Drieëenige God dit betuigt en bezegelt voor
onze kinderen Is dat maar uitwendig
Wijlen Prof. Dr H. Bavinck, die toch de
Gereformeerde leer wel gekend heeft, zegt
„Heel de geest en de letter van het doops
formulier sluit dus uit, dat het geheiligd zijn
in Christus slechts in uitwendigen, voorwer-
pelijken zin te verstaan zou zijn" aangehaald
bij Dr B. Wielenga Ons Doopsformulier,
2e dr., blz. 240.
5e. Of worden deze beloften misschien alleen
aan de uitverkoren kinderen bezegeld
Immers neen wij weten niet welke kinde
ren uitverkoren zijn en de kinderen zelf we
ten het ook niet. Van deze hun uitverkiezing
kunnen de geloovigen slechts in hun verder
leven verzekerd worden wanneer zij oot
moedig bij Gods Woord leeren leven en de
onfeilbare vruchten der verkiezing in zich-
zelve gadeslaan zooals een waar geloof,
droefheid naar God enz. Ons eigen Gerefor
meerde Dordtsche Leerregels zeggen het
aldus.
6e. De belofte des verbonds en de eisch des
verbonds is dus voor alle gedoopten. On
voorwaardelijk. Zoo zegt de Gereformeerde
leer.
Bijltinger, tijdgenoot en vriend van Calvijn
schreef in zijn Huisboek „Waarom doopen
wij onze onmondige kinderen Omdat God
beloofd heeft ons en ons zaad tot een God
te zullen zijn En omdat wij gelooven, dat
God uit loutere genade en barmhartigheid
door het bloed van Jezus Christus hen ge
reinigd, aangenomen en tot erfgenamen van
zijn eeuwig rijk gemaakt heeft 1" 5e Decade
8e 5.
7e. Andréas zal het daarmee ook niet eens zijn.
Hij wijst trouwens Calvijns schriftuurlijke
onderscheiding tusschen algemeene en bi-
zondere verkiezing met ook een hautaine
gebaar als „woordenspel" af. Het schijnt mij
toe, dat hij met de Gereformeerde leer des
verbonds die op Gods Woord gegrond is,
ernstige moeielijkheden heeft, om niet te
zeggen overhoop ligt.
Hieraan heb ik thans niets meer toe te voegen
dan de in alle bescheidenheid uitgesproken
wensch, dat de redactie van „Om Sions wil" zoo
ze wil bouwen aan „Sion" zorg drage, dat het
fundament der gezonde leer ongerept bewaard
worde in haar eigen kolommen.
Daar zal ieder, die het om „Sions welvaart"
te doen is, zich hartelijk in verheugen.
Brouwershaven. J. MEESTER.
Particuliere Synode van Zeeland.
De Raad van de roepende lcerk van Goes
heeft besloten de vergadering van de Particuliere
Synode, die 5 Juni a.s. zou gehouden worden,
uit te stellen tot een nader te bepalen datum.
Namens den Raad v.n.,
W. H. v. d. VEGT, Praeses.
H. C. v. DONK, Scriba.
Middelburg. VERGADERING van de Com
missie van Beheer D.V. Maandag 3 Juni a.s„
nam. 7 uur in de consistorie Hofpleinkerk.
Alle leden worden verzocht aanwezig te zijn.
Middelburg. De Commissie van Beheer houdt
zitting voor ontvangst vrijwillige bijdragen
Woensdag 5 Juni van 7.308.30 uur in de con
sistorie Noorderkerk.
•ua.npnnm NNOcocotno
u ucuib-jipiu ct\ cn c~l co i>- co iq
piOCJJB go NO oÖ CO co (N
O
u
*"0
fi
(J
'o
O
-o
a
O
TJ
O
V*
ON
CU
O
a
"o
era
c
"h
O
TJ
O
Cra
M
O
c -a
w a
13 -
involg
cn in
in o o
•?I3}ISJ3AIUn 9^1
afiTA no 1 co in nq co nö
3!HA cs cs
COrHCOCOONO
•jooqDg no cq oo cq in oo in
't°3lLL oö o cs cs iri no
CO
•u331uodbiq
O On o c.. o..
inON
•uaqdjnu önönonnp
i cs i
i in ii cs in co <nj
NO o oo o O) in oo
•qaqdjnjq rr in co co co
•uajuapnjg
•qoqdinH
•puep3Z
ut 'pöueag
oo ON-H CS O CN
no i oo o f in in
nö oó cs
N CO CS O CO CS
no no i cq co
nö cs no cs ir co
d
o
-3
o.
O
O
o g
Q. n M
c w -a e
£nIo tJ 5
C O
C O i-i 3 O •'-*
<C CQ o cu H
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Middelburg. Ontvangen de volgende giften
f 100.van N.N. door bem. van Dr Hommes;
40.van N.N. door bem. van br. Janse 2.
van fam. M. door tusschenkomst van br. Kögeler;
40.van N.N. door bem. van br. Kögeler 50.
van N.N. door bem. van br. Kögeler. Voorts een zak
met 2656 halve centen.
Brs diakenen zeggen hartelijk dank voor deze be
wijzen van medeleven in de vele behoeften.
Het in de extra collecte gevonden gouden vijfgul
denstuk kon nog niet worden ingewisseld.
Tevens bevond zich in de extra collecte een zilve
ren armband. Is deze wellicht bij vergissing hierin
gekomen of is het de bedoeling van de geefster, dat
deze wordt verkocht en de opbrengst benut wordt
voor de Diaconie Zoo mogelijk werd ik daaromtrent
gaarne geörienteerd.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
Tijdelijk adresWagenaarstraat 6. Girono. 329748.
VEREENIGINGSLEVEN.
Gerei. Meisjesvergadering NuniaMiddelburg.
Afdeeling I.
Bijb. Gesch. „De intocht van Jezus", Nellie Drost.
ReciteerenMarietje Joosse, Sien Sturm, Leida Vol-
mer.
Afdeeling II.
Bijb. Gesch. „Het H. Avondmaal", Matth. 26 26-29
en Lukas 22 1420 door Janny Cornelisse.
Reciteeren door Corrie Izeboud, Toos van Luyk
en Ada Dirks.
GerefMeisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg.
O. T. „Achab's en Jehu's huis", 17e jaargang no. 5
door Corrie Wagenaar.
Kerkgesch. „De Doleantie II en III 18e jaargang
nos. 24 en 27 door Nel Drost.
Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd"Middelburg.
Maandag 3 Juni 1940.
O. T. „Jesaja", 17e jaargang no. 11 door Janna
Verspoor.
Opvoedkunde. „Beloonen", 20e jaargang no. 25
door Saar Wattel.
Bijdrage door Jo de Wolf.
Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel".
Zondag a.s. zullen de vergaderingen weer beginnen.
Jaarboekje 1940» Gereformeerde Kerk
Goes. 3e jaargang. Uitgave Oosterbaan
le Cointre N.V., Goes.
Dit jaarboekje wil een overzicht geven over
het kerkelijk leven in Goes en geeft een reeks
van mededeelingen en adressen, die van groote
waarde zijn voor elk medelevend lid en zeker
voor ieder, die zich in Goes vestigen komt.
Het ledental bleef bijna constant, n.l. 1210.
De wijkverdeeling is precies aangegeven, als
ook welke broeders ouderlingen en diakenen
voor het werk in die bepaalde buurt zijn aange
wezen. Een breede adreslijst der leden maakt
het overzicht gemakkelijk. Finantiëel gaat het de
kerk van Goes goed, al zijn lasten voor het dia
conale leven werkelijk niet gering.
Ook Zendingsarbeid en die der Evangelisatie
en verschillende correspondentschappen, alsook
het vereenigingsleven hebben eene goede en dui
delijke plaats.
Als geheel geeft de kerk van Goes met deze
uitgave weer eene bijdrage van haar jagen naar
het ideaal ter vervolmaking van de door Christus
opgelegde taak.
Dank voor de toezending
K. B.
A. S.
ZONDAG 2 JUNI 1940.
CLASSE MIDDELBURG
MIDDELBURG.
Collecte Aflossing.
Hofpleinkerk 9.30
6 uur
Noorderkerk 9.30 uur
2 uur
6 uur
Cand. Leenhouts
Ds. A, H. Oussoren
Ds. A. H. Oussoren
Cand. van Swigchem
Cand. Leenhouts
Arnemuiden 10 en 3 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. W. de Graaff
Grijpskerke 10.30 en 3 uur Ds. K. J. Kraan
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 10 en 3 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland
Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds. M. W. J. C. de Kluis
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 én 2 uur Ds. J. J. de Vries
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE AXEL.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post
Breskens
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok.
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10.30 uur
3 uur
Driewegen 10.30 uur
3 uur
Leesdienst
Ds. H. Fransen
Ds. H. Fransen
Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur
Cand. W. H. J. den Boer
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. van Dijk
Wolphaartsdijlc 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. le Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholcn 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaai
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstrr
Geersdijk 9.30. 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. H. C. Voorneveld
Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Nieuwerkerk 9.30 uur Ds. H. Venema
2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Venema
Scharendijke 9.30 en 2 uur Leesdienst
Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink
Zonnemaire 9.30 en 2 uur
Zierikzee 10 en 6 uur Ds. G. Leene