KERKNIEUWS* OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN* Zoo leert het klaar en duidelijk de Schrift. Hoe aangrijpend en ontroerend spreekt Jesaja daar van „Maar Hij is om onze overtredingen ver wond om onze ongerechtigheden is Hij verbrij zeld de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijne striemen is ons genezing geworden" (Jes. 53:5). Kan het duidelijker gezegd worden, dat Chris tus voor ons de straf gedragen heeft Men kan zich verwonderd afvragen, hoe Rome met zulke uitspraken uit Gods Woord voor oogen, nog durft volhouden, dat de geloovigen nog straffen voor hun zonden hebben te dragen. Inderdaad is dit ons ook een raadsel. De Bijbel spreekt hier toch zulk een overduidelijke taal. Rome zoekt hier haar uitweg door de scherp zinnige onderscheiding van eeuwige en tijdelijke straffen. Christus heeft dan de eeuwige straffen gedragen, de geloovige moet de tijdelijke straffen nog uitboeten. Deze onderscheiding, die tenslotte het funda ment is van de voldoening door goede werken en waaruit de aflaatpractijk geboren is, verdedigt Rome met groote hardnekkigheid en beroept zich daarvoor met groot zelfvertrouwen op de Heilige Schrift. Zoo lezen we bij Prof. Klug, Het Katholieke Geloof, pg. 342 „De kwijtschelding van de eeuwige straf, door de doodzonde verdiend, is het onmiddellijk ge volg van de vergeving der zonde zelf. Wanneer de mensch door een berouwvolle biecht weer tot God terugkeert en door Hem opnieuw als Zijn kind en als erfgenaam van het hemelgeluk wordt aangenomen, wordt hem vanzelf ook de straf der eeuwige verwerping kwijtgescholden. Daarmede is echter niet gezegd, dat hij nu van alle straf bevrijd is gewoonlijk zal de mensch nog straffen van tijdelijke aard hebben uit te boeten. Veie voorbeelden uit de H. Schrift leeren ons, dat God degenen, wien Hij de zondenschuld om hun berouw vergaf, toch nog op een of andere wijze straffe (Num. 20; Deut. 34; 2 Kon. 12)". Het is niet moeilijk aan te toonen, hoe onjuist het beroep op Gods Woord is voor deze valsche onderscheiding van eeuwige en tijdelijke straffen, waaruit helaas heel de practijk van voldoening en aflaat, welke het Evangelie zoo verdonkert, geboren is. N. J. H. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN, Zaamslag, Maart 1940. Bijna ieder onzer lezers zal wel eens gehoord hebben van den veelzijdigen geleerde Dr Schweit zer. Als theoloog, filosoof en musicus heeft hij grooten naam gemaakt. Maar al zijn schitterende vooruitzichten heeft deze nobele man prijs gegeven om als Zendeling arts naar Gabon, een der landen van Fransch Equatoriaal Afrika aan de golf van Guinea te gaan en daar medische hulp te bieden aan de inboorlingen. Diep leefde de overtuiging in hem, dat een mensch zijn leven niet voor zichzelf mag houden. Hij moet mede helpen smart en pijn te lenigen, zoover tnenschèlijke hulp daartoe in staat is. In 1923 ging Schweitzer de wildernis in om het lijden van slaapzieken en melaatsche negers te verzachten. Met ongelooflijke moeilijkheden had hij te Lambarene, gelegen in de Ogowe- vlakte, te worstelen. Een kippenhok, waarin hij en zijn helper nauwelijks naast elkander konden staan, moest dienst doen als operatiezaal. Sober maar ontroerend vertelt hij van zijn ervaringen in het oerwoud in een reeks zeer bekend geworden boeken. Later is het werk zeldzaam uitgegroeid. Het romantische van den eersten tijd is wat verloren gegaan. Tegenwoordig gelijkt de werkwijze van het hospitaal meer op die van een Europeesche kliniek. De naam van Dr Schweitzer is schier op aller lippen. Toch zijn er vele doktoren, die even zelfver loochenend werk verrichten, terwijl hun namen onbekend zijn. Ik denk aan de medici, die op de Zendingsterreinen arbeiden en in plaats van een winstgevende particuliere praktijk uit te oefenen, hun krachten geven aan het werk der medische Zending. Hoe moeilijk die arbeid is, blijkt b.v. uit de „Schetsen uit een Zendingsziekenhuis op Java", door Dr N. Vermeer onder den titel „Tropen- dokter", uitgegeven bij G. F. Callenbach N.V. te Nijkerk. Dr Vermeer doet zich hier kennen als een uitnemend verteller, die op zeldzaam onderhou dende wijze een blik doet slaan in het Javaam- sche leven, zoodat we aan 't eind een goeden in druk hebben van het prachtige werk in een Zen dingsziekenhuis, maar ook van de ontzaglijke moeilijkheden, die daaraan verbonden zijn. Het hoofdstuk, waarin hij over een ernstige operatie verhaalt, is wel bizonder boeiend en suggestief geschreven. Hoe zenuwspannend is het werk van deze mannen In de onderdeelen konden we 't echter niet altijd met den schrijver eens zijn. Dat is niet te verwonderen, omdat hij geen Gereformeerd arts is, doch arbeidt op het terrein van de Hervormde Zending. Wij staan minder waardeerend tegenover de Oxfordbeweging dan deze dokter. Ook achten wij het standpunt om den zieke de ongeneeslijkheid van zijn toestand in alle gevallen verborgen te houden, niet juist. Dr Vermeer schrijft letterlijk „Nu moet je niet denken, dat ik iederen patiënt, die ernstig ziek is, op den misschien naderenden dood voorbereiden zal. Als ik dat moest doen, zou ik geen dokter meer we zen. Wij hebben tot taak de menschen te helpen en niet zoo maar wreed iemands gemoedsrust te verstoren. Zij komen bij ons om beter te worden en om prettig geholpen te worden en nergens anders voor". In 't algemeen acht de overgroote meerderheid der doktoren het niet gewenscht den zieke 't on geneeslijke van zijn toestand te onthullen, ja de meeste doktoren noemen 't zelfs een verzaken van hun plicht, wanneer ze dit deden. Nu moet hier zeker ieder geval afzonderlijk beoordeeld worden en zal men zich vooral voor ruwheid te wachten hebben. Van het „wreed verstoren van iemands gemoedsrust" mag geen sprake zijn. Maar, mij dunkt, heeft een Christenarts de roeping in elk geval de familie in kennis te stel len van 't hopelooze van een ziektegeval, opdat deze zelf of b.v. de predikant op teedere wijze den zieke voorbereidt op het naderend sterven. Bizonder belangwekkend is in dit opzicht een artikel van den Gereformeerden arts Dr G. A. Lindeboom, die in een opstel „Euthanasie" han delt over het toedienen van pijnstillende midde len in de laatste smarten en over het openbaren van de waarheid aangaande het naderende einde. Dr Lindeboom is voorstander van het geven van pijnstillende middelen. Hij schrijft„Wij zijn niet zoo zelden in de gelegenheid door een ge paste doseering van het pijnstillende medicament juist de physieke lasten zoo te temperen, dat de lijder zijn gedachten weer ordenen kan, en, zoo als Hufeland zegt, den geest geschikt kan maken zich tot de hemelsche gewesten te verheffen". Zijn oordeel komt overeen met de meening van den theoloog Dr J. A. C. van Leeuwen, die zegt„Naar mijn godsdienst is ook de weten schap een gave Gods. Dankbaar moet worden erkend wat de medische wetenschap doen kan tot verzachting van lichaamslijden. Dit kan zoo hevig zijn, dat het de werking van den geest be lemmert. In dat geval kan m.i. een dosis mor phine, wanneer zij-werkelijk de verheldering van den geest door verzachting van de pijnen be werkt, als een weldaad worden aangemerkt". Ten aanzien van het meedeelen van de waar heid aangaande de ongeneeslijkheid der ziekte schrijft Dr Lindeboom, dat inderdaad de mede- deeling omtrent de onherstelbaarheid van een kwaal in vele gevallen den lichamelijken toestand merkbaar verergert. Maar aldus Dr Linde boom -tegenover de instorting die men altijd te vreezen heeft bij het verraden van den werke- lijken toestand, komt, bijna alleen voor het Chris telijk besef, een tegenmotief werken, dat den mensch die sterven gaat, het laatste oordeel te gemoet, niet ongewaarschuwd wil laten gaan. Wat is het een zegen, dat God ons in de laat ste jaren meer Christelijke dokters geeft. In 't al gemeen was de medische wetenschap vroeger eenzijdig op het lichaam ingesteld en werd in de medische wereld bij ziekteverschijnselen de gees- stelijke zijde van den mensch zoo goed als uit geschakeld. De medische wetenschap houdt te genwoordig veel meer dan vroeger rekening met geestelijke factoren, met den geestelijken achter grond van vele verschijnselen. A. B. W. M. KOK. BEROEPEN TE Waarder (bij Woerden): K. Bokma te Waardhuizen. Harlingen D. A. Zijlstra te Nieuw-Beets. Maarssen C. Houtman te Noordeloos. AANGENOMEN NAAR Mechelen BelgiëCand. D. C. van Lonkhuyzen, hulppred. te Waddinxveen. Maartensdijk L. Doekes, hulppr. te Den Helder. Zondag j.l. heeft Ds H. C. Voorneveld zijn intrede gedaan te Haamstede. Bevestiger was Ds N. J. A. van Exel van Beekbergen, die tot tekst gekozen had Joh. 21 1517. Toegezongen werd Psalm 134 3. Bipjde intrede was tot tekst gekozen 2 Cor. 5 19 en 20. Toespraken werden gehouden door ouderling H. v. d. Mey namens den kerkeraad, die liet zingen Ps. 133 3, door Ds. H. Venema namens de classis Zierikzee, en door den beves tiger. De dienst werd bijgewoond door B. en W. en den Herv. predikant Ds. J. den Hollander. Cand. M. Schenkeveld, hulpprediker bij de Geref. Kerk van Gorinchem, heeft zijn benoe ming als hulpprediker bij de Geref. Kerk van Wieringen (N. H.) aangenomen. In enkele bladen is geschreven, dat de mogelijkheid bestaat, dat in de maand April de Generale Synode weer in vergadering zal bijeen komen te Sneek ter behandeling van die zaken, die door de aangewezen commissies zijn afge handeld en waarover advies en voorstellen kun nen worden uitgebracht. Met name worden aangeduid de kwestie op Soemba en de zaak Drachten. Commissie I, die te rapporteeren heeft over de meenings-verschillen, is naar gemeld wordt nog lang niet aan het einde van haar werk. Aan de Theol. Hoogeschool te Kampen is 20 Maart 1940 met goed gevolg het candidaats- examen afgelegd door den heer L. van der Linde te Wemeldinge. K. B. S. Middelburg, Betreffende het innen der Vrijwillige bijdragen. Verschillende broeders en zusters der Gemeen te zullen reeds bemerkt hebben, dat de kwitantie voor de inning der Vrijwillige bijdragen binnen de vervallen termijn wordt aangeboden. Zooals de bijdrage op zichzelf reeds vrijwillig is, hoewel gebonden aan den eisch Gods, zoo blijft ook de wijze van voldoening een ieder vrij. De Com missie vraagt alleen, aan alle broeders en zusters: wees zoo vriendelijk en geef ons Uwe welwil lende medewerking. Wat is het geval. Er zijn broeders en zusters, die hun kerkelijke bijdrage voldoen nadat de termijn, hetzij van 1 of 3 maanden, reeds verstreken, is, terwijl een ander gedeelte der Gemeente hun maandel. of 3-maandel. bijdrage vooruit betalen. Dat zulks, de toch al reeds omvangrijke administratie, be moeilijkt en het maken van fouten in de hand werkt, zal ieder moeten erkennen. Om nu daarin eenheid te brengen, besloot de Commissie om allen, die daartoe in staat zijn, vriendelijk te ver zoeken hun bijdrage één keer dubbel te betalen één kwitantie voor de verstreken termijn en één voor de volgende termijn. Vele br. en zr hebben spontaan daaraan voldaan en vele anderen, die het niet gevraagd zijn zullen er nog gaarne aan willen voldoen. Zij echter, die daar niets voor gevoelen of niet bij machte zijn zulks in één keer te doen, worden de kwitanties iedere termijn telkens en kele dagen vroeger aangeboden, totdat de maandel. of 3-maandel. termijn geheel is ingeloo- pen en de eenheid van betaling verkregen is. Voor de laatsten betreft het dus niets anders dan een overgangsmaatregel, die het minst finan- tiëel wordt gevoeld, terwijl we daardoor één systeem van betaling verkrijgen. Deze maatregel komt zeker niet het minst onzen penningmeester ten goede, die bijna voortdurend met kastekorten te kampen heeft, doordat vele verplichte kerke lijke bijdragen zoo niet vooruit, dan toch zeker prompt op tijd moeten betaald worden, terwijl de bijdragen niet vooruit betaald worden. De Commissie van Beheer heeft deze ordening der zaken aangedurfd, overtuigd zijnde, dat de Gemeente de belangen daarvan zal inzien en vertrouwende op haar volle medewerking, zoo dat br. Volkers in zijn veel tijdroovend werk van ophalen der bijdragen, geen teleurstellingen ondervindt. Namens de Commissie van Beheer, P. VAN SLUIJS, Voorzitter. S. CALJOUW, Secretaris. Middelburg. VERGADERING van de Com missie van Beheer Donderdag 28 Maart a.s., 7.30 uur, consistoriekamer Hofpleinkerk. De Secretaris. Theologische Hoogeschool te Kampen. Met veel dank ontving ik de jaarlijksche bij drage van X. te R. 10.Van dhr. S. Wisse Sr., corr. te Arnemuiden 52.25. Prachtig. Wie volgt De corr. v. d. Cl. Middelburg, J. OLTHOFF. Middelburg, 22 Maart 1940. Middelburg, 21 Maart 1940. Ondergeteekende hoopt Donderdag 28 Maart tusschen 1112 uur in de consistorie Noorderkerk zitting te houden tot ontvangst collecten voor Evangelisatie en Hulpbeh. Kerken in de provincie. Ontvangen Januari-collecten voor Hulp behoevende Kerken in Nederland van Arnemuiden 14.18 Domburg 5.44 Ga- pinge 7.15 Grijpskerke 18.33 Koudekerke 22.60 St. Laurens 13.75 Meliskerke Middelburg 133.92; Oostkapelle 11.37; Se- rooskerke 22.22Souburg 38.42 Veere 12.Vlissingen 61.59; Vrouwenpolder 12.61 Westkapelle De Correspondent, P. B. TAZELAAR. Brakstraat 32. Giro 360848. Op den lijdensweg. Overdenkingen door Ds R. E. van Arkel. Uitgave Littooij, Ter- neuzen. Dit is een boekje, dat nauwelijks behoeft te worden aanbevolen. Ieder kent den schrijver. Ieder weet, hoe een onderwerp als het bovenstaande hem ligt. Aan de uitvoering is alle zorg besteed en het geheel is in twee kleuren gedrukt. In prachtband bedraagt de prijs 1.10 en bij meerdere exmeplaren is de prijs veel goedkooper. Gaarne aanbevolen. Uit genade zijt ge zalig geworden. Gedach ten uit het werk van Dr H. F. Kohlbügge. Bosch en Keuning, Baarn. Verzameld en in geleid door Roel Houwink. Dat de groote figuur van Kohlbrügge in onzen tijd weer naar voren gebracht wordt is toe te juichen. De verzamelaar heeft niets anders gedaan dan losse ge dachten hier en daar uit zijn werk ter overdenking aanbieden. En toch zijn die gedachten alleszins waard om op ons te laten inwerken. Het is met deze gedach ten als met een vers het moet even bezinken en ge ziet de schoonheid, ge gevoelt de diepte en ge onder gaat de ontroering, die er in verscholen ligt. Gaarne ter lezing aanbevolen. Vv ouwenpost, een Christel ij k week blad voor onze vrouwen. Bosch en Keuning, Baarn. Na enkele weken dit blad ontvangen te hebben, moet ik eerlijk erkennen, dat dit blad naast de be staande uitgaven zijn plaats verdient in het Christelijk gezin. Het is niet een blad met filmsterren en met Hollywoodkoppen en met verhandelingen over allerlei film, maar een echt Christel ij k blad. Men vrage bij den boekhandelaar maar eens een proefnum mer aan. Het is werkelijk volgens deskundigen „bij" en heeft een goeden inhoud. A. H. OUSSOREN. Tvactaen. Uitg. W. D. Meinema N.V., Delft. Met het oog op het Paaschfeest verschenen een 4-tal tractaten„De opstanding" door Ds A. Don- dorp „Een nieuw leven beginnen" „Partij-kiezen op Paschen" en „(Vroolijke) Paschen". Gaarne aanbe volen. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Met vriendelijken dank ontvangen voor de Zending 150 halve centen vein N.N. Ds. HEIJ. HULP AAN FINLAND. Hoewel we in onze gedachten niet meer de Finsche mannen en vrouwen aan het front zien strijden en dus het enthousiasme inzake de hulpverleening eenigszins gedaald is, hebben toch velen begrepen, dat hulp verleening aan dit berooide en uitgeschudde volk in het geheel niet overbodig is. Donderdag 14 Maart ontving ik van N.N. 2. Vrijdag 15 Maart van N.N. 2.Zaterdag en Zon dag ontving niets, maar Maandag 18 Maart ontving ik van N.N. 1.en van N.N. uit Oost- en West Souburg 5.en van de J.V. op G.G. „Immanuël" te Arnemuiden 6.25, welk bedrag dient voor den wederopbouw van Finland, een bedrag dat gedeeltelijk uit de kas is gekomen en gedeeltelijk van een collecte onder de jongens gehouden. Prachtig, van zulke giften worden we niet armer, ze maken ons geestelijk rijker. Uit dat zelfde Arnemuiden bracht N.N. me een gift van 10.terwijl als laatste gift op dien Maandag me toekwam 2.50. Woensdag 20 Maart werd op mijn postrekening 1.gestort van iemand uit Zoute- lande, die niet thuis was toen ze daar die prachtige collecte hielden. Totaal 14—21 Maart 29.75 Vorige verantwoording 1617.29 Totaal 1647.04 Hoogachtend, A. H. OUSSOREN. Middelburg, Hofplein 11. Giro 88855. VEREEN I GIN GS L EVE N. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. Geen vergadering. De J.V. op G.G. „Spr. 8:33a" te St. Laurens vergadert op Zondag 24 Maart om 7 uur. S. S. „Johannes de Dooper", vr. W. de Visser. Vad. Gesch. „Een nieuwe geest", vr. P. Boon Jr. Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens. B. G. „Maria, Martha en Lazerus" (Lukas 10 vs 3842) door vr. G. v. d. Bosse. Na de pauze K.G. „De verwoesting van Jeruzalem" door vr. A. Houterman. Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide", Middelburg. S. S. Schets 5. „De inspiratie", vr. P. Vader. K. G. Schets 23. „Dr. A. Kuyper en zijn medestan ders", vr. G. J. de Graaf. J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. Ie Paaschdag geen vergadering. ZONDAG 24 EN MAANDAG 25 MAART 1940. CLASSE MIDDELBURG MIDDELBURG. Collecte Evangelisatie Provincie en Hulpbehoevende Kerken in de Provincie. Hofpleinkerk 9.30 uur Dr N. J. Hommes 6 uur Ds. A. H. Oussoren Maandag 9.30 uur Dr. N. J. Hommes Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren 2 uur Dr. N. J. Hommes 6 uur Ds. W. de Graaff te Gapinge. Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Maandag Geen dienst Domburg 9.30 uur Ds. j. E. Visser 2 uur Leesdienst Gapinge 9.30 uur Ds. W. de Graaff 2 uur Ds. A. Koning Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. K. J. Kraan Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 uur - Ds. A. Koning 2 uur Ds. W. de Graaff Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2 uur Cand. van Doornik Serooskerke 9.30 en 2 uur Cand. Spijker te Schiedam. Souburg 9.30 uur Ds. Th. van Andel 2 uur Ds. G. Smeenk Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Collecte Evangelisatie in de stad. Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. J. de Vries Westkapelle 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. E. Visser CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Breskens 9.30 en 6.30 uur Cand. D. C. Tiemens te Almelo. Maandag Geen dienst Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 9.30 en 2 uur Cand. H. J. Swierts te Vlissingen. Maandag 9.30 uur Cand. H. J. Swierts Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok. CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 9.30 uur 2 uur Driewegen 9.30 uur 2 uur Ds. G. Leene Ds. H. Fransen Leesdienst Leesdienst Ds. H. Fransen Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Cand. W. H. J. den Boer Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Maandag 9.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. van Dijk Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur D's. H. Veenstrn Maandag 9.30 uur Ds. A. A. Oostenbrink Geersdijk 9.30. 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. H. C. Voorneveld Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Nieuwerkerk 9.30 uur Ds. H. Venema 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Venema Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. R. Koolstra Hulppred. te Nieuw-Vennep. Maandag Geen dienst Zierikzee 10 en 6 uur Cand. W. J. de Ruiter Hulppred. te Axel. Maandag Geen dienst

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1940 | | pagina 3