KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
PR E 5TKB EURTEN.
aangedaan, maar wordt de overzetting van de
Heilige Schrift inderdaad gemaakt tot wat ze
tot op zekere hoogte altijd dient te zijneen
boek, waaruit dezelfde Geest spreekt als uit de
oorspronkelijke bladen. 3
Hoe groot de moeilijkheden zijn op het gebied
der Bijbelvertaling, blijkt op treffende wijze uit
de opmerking van den Statenvertaler Baudartius:
„lek en hebbe mijn leven lanck noyt so geblockt
als ick nu in mijne oude daeghen doen moet".
Rekening houdend met deze groote moeilijk
heden, hebben wij voor den arbeid der Staten
vertalers de grootste bewondering en waardee
ring. Terecht is de Statenoverzetting met haar
sacrale, monumentale en gebeeldhouwde taal, ge
noemd een vertaling van groote allure, een werk
van groote wetenschappelijke waarde, een taal
monument van den allereersten rang, zoodat zij
tot op den dag van heden in de lange rij van
Nederlandsche vertalingen nog mag zijn wat de
adelaar is onder de vogels facile princeps, wat
zij niet alleen te danken heeft aan de wetenschap
pelijke kwaliteiten van Bogerman en zijn mede
werkers en aan hun onbetwistbare literaire ga
ven, maar vooral aan den diepen eerbied, dien
zij als „mannen van een vroom en heilig leven"
voor het Boek der boeken hadden. De Staten
vertalers, Johannes Bogerman, Willem Baudar-
tius, Gerson Cucerus voor het Oude Testament,
Jacobus Rolandus, Herman Faukelius en Petrus
Cornelïi voor het Nieuwe Testament en hun
plaatsvervangers Festus Hommius en Antonius
Walaeus, hebben in hun kostelijke overzetting
duidelijk bewezen, dat zij niet alleen waren kundi
ge mannen, bekwaam als theoloog en ervaren in de
talen, maar ook vrome mannen, die den God van
het Oude- en Nieuwe Testament in oprechtheid
kenden en met vurigheid liefhadden. Treffend
zegt Prof. Dr. J. de Zwaan, dat wie de Staten
vertaling nauwkeurig bestudeert, zal moeten be
seffen, dat dit werk verricht is als een getuigenis
van ootmoedig en sterk geloof, het wekt eerbied
door den eerbied, waarmede het geschapen is. 4)
Ongetwijfeld heeft de Statenvertaling op voor
treffelijke wijze er van gemaakt wat er in haar
eeuw en met het haar geschonken licht van te
maken was, en kunnen wij voor dit kostelijk
Godsgeschenk, dat zoowel uit theologisch en re
ligieus als uit wetenschappelijk en taalkundig
oogpunt een werk van zéér groote waarde is,
nooit dankbaar genoeg zijn. Van harte kunnen
wij het dan ook eens zijn met Prof. Dr. L. H. K.
Bleeker, als hij zegt„Onze Statenvertaling ver
dient den hoogsten lof en eerbied voor haar
trouw aan den tekst, haar groote kennis en haar
verheven taal." 5) En ook Prof. Dr. Is. van Dijk
zal niet veel tegenspraak vinden, als hij uit
spreekt „In oze Statenvertaling bezitten wij, in
weerwil van al haar gebreken, een meesterstuk
van taal, een taalmonument van hoogen rang. De
meeste van onze beste stylisten, zoo niet alle,
zijn mede gevormd door lectuur van den Bijbel
in de Statenoverzetting."
Mr. Posthumus Meyes gaat in een artikel in
„De Gids" van 1915 nog verder en spreekt over
„de waarlijk sacramenteel-wijdingsvolle, hoog-
religieuse, grandiose vertaling der Staten", welke
hij noemt „een monument van de verhevenste
schoonheid, een wonder van taai-beeldhouw
kunst". 7) Ook Prof. Kalff gaat zeer ver in be
wondering als hij schrijft in deel V van zijn
„Geschiedenis der Nederlandsche Letterkunde" t
„Zoo is een werk ontstaan, dat als monument
onzer taaleenheid zijn gelijke in onze letterkunde
niet heeft, dat door de zuiverheid zijner taal, de
kracht en sobere verhevenheid van zijn stijl op
de ontwikkeling van onze taal een ontzaglijken
invloed heeft uitgeoefend."
Zeer ver in bewondering gaat eveneens Dr.
C. Veltenaar, die in de bekende serie „Pro en
Contra" en ook in zijn brochure „De Staten
vertaling en haar bestrijders" met geestdrift
spreekt over „de gongklank, de klanken des hei-
ligdoms van de Statenvertaling"» Evenals Mr.
Posthumus Meyes past ook hij op haar toe het
Schriftwoord uit 1 Sam. 21 vs 9 „Daar is zijns
gelijke niet". Hij stelt de vraag „Wat zou er
van onze meesterwerken zijn gekomen zonder
den Statenbijbel?" In extase noemt hij den Sta
tenbijbel „het schitterendst gedenkstuk van ons
nationale leven uit de 17e eeuw, vol tinteling en
kleurschakeering, een monument van echt-Hol-
landschen, degelijken stijl, een onvergelijkelijk
boek, een schatkamer, een tuighuis van vader-
landsche godgeleerdheid". Zóó hoog stijgt zijn
bewondering, dat hij zelfs de stoute stelling po
neert „Voorwaar, men moet religieus, philolc-
gisch, literairisch-aesthetisch wel zeer hoog staan,
zal niet iedere greep naar de Statenvertaling een
misgreep en een vergrijp zijn." 8)
Het is dan ook geen wonder, dat Dr. Velte
naar op de Statenvertaling de volgende woorden
van den Latijnschen dichter Horatius toepast
Exegi monumentum aere perennius
Regaligue situ piramidum altius,
Quod non imber edax, non Aquilo impotens
Possit diruere aut innumerabilis
Annorum series et fuga temporum.
Dit beteekent
'k Heb mij een monument gesticht, meer
duurzaam dan metaal,
Waarvoor zelfs pyramide zwicht in koninklijke
praal,
Dat, hoe de regens neerslaan, hoe Noordenwind
ook woed',
In eeuw na eeuw niet kan vergaan, noch- door
der tijden spoed.
Hoe groot ten opzichte van de Statenvertaling
de waardeering is van het Nederlandsche volk,
niet alleen van het geloovig volksdeel, maar van
heel het Nederlandsche volk, blijkt op treffende
wijze uit het volgende, ons medegedeeld door
Roel Houwink.10In 1921 werd door de redac
tie van het letterkundig tijdschrift „Het Getij"
een enquête uitgeschreven onder een groot aantal
Nederlandsche litteratoren. Gevraagd werd wel
ke zes boeken, zoowel ethische als litteraire, men
mede zou nemen, wanneer men gedwongen zou
zijn gedurende eenigen tijd op een onbewoond
eiland verblijf te houden. Het merkwaardige re
sultaat was, dat de grootste helft antwoordde
„den Bijbel". Maurits Wagenvoort antwoordde
„den Bijbel, maar in een exemplaar van den Sta
tenbijbel, dat ik reeds heb stuk gelezen" Vin
cent Cleerdin „den Bijbel, in oude uitgaaf" E.
Maas „den Statenbijbel" H. W. J. Schaap
van der Peke „alleen den Statenbijbel, de rest
is de vracht niet waard" Constant van Wes-
sem „Het Nieuwe Testament in oude vertaling".
(Wordt vervolgd)
C. A. VREUGDENHIL.
x) Zie Prof. Dr. F. W. Grosheide, „Bijbel-
vertalen", blz. 12.
2) Zie Prof. Dr. Joh. de Groot, „De Staten
vertaling van het Oude Testament als weten
schappelijk werk", art. in „De Statenvertaling
16371937", uitg. van het Ned. Bijb. Gen., blz.
93.
3) ZieProf. Dr. Joh. de Groot, a. w. blz.
103.
4) Zie Prof. Dr. J. de Zwaan, „De weten
schappelijke waarde der Statenvertaling", art. in:
„De Statenvertaling 16371937", uitgave Ned.
Bijb. Gen., blz. 119.
5) Zie Prof. Dr. L. H. K. Bleeker, „Tekst
en Uitleg", Job, inleiding.
c) Zie Prof. Dr. Is. van Dijk, „Gezamenlijke
Geschriften", deel II, 2e dr. blz. 240.
7) „De Gids" 1915, deel III, blz. 139.
s) Zie Dr. C. Veltenaar, „Een nieuwe Bij
belvertaling" (Serie „Pro en Contra"), blz. 20.
9) Zie Dr. C. Veltenaar „Een nieuwe Bij
belvertaling", Serie „Pro en Contra", blz. 31.
10) Zie Mr. R. Houwink, „De Statenverta
ling en onze letterkunde", art. in „De Statenver
taling 16371937", uitg. Ned. Bijb. Gen., blz.
184.
ONS GEZINSLEVEN EN DE HEILIGE
SCHRIFT.
82. Dubbele zorg voor de zwakken.
„Meer dan een vader zorgdet Gij
Wij, vaders en moeders, wij kunnen en wij
willen het beste zorgen voor onze kinderen. Nie
mand beter, niemand ernstiger, niemand liefde
voller. Een ander blijft maar een vreemde, een
niet ten volle ingewijde. Ouders kunnen dat het
allerbeste
Daar is heel veel waars in. En gelukkig maar
dat is de eere en het voorrecht van ons als
ouders. Zóó heeft de Schepper het gewild. Dat
komt zelfs in de dierenwereld vaak zoo heerlijk
schoon en zoo ontroerend naar voren. Wel eens
zelfs tot beschaming van menschen.
Toch moeten wij als ouders het altijd nog maar
beter leeren. Ook in dat opzicht komen we nooit
uitgeleerd.
En waarheen zullen we dan gaan Wel, tot
wien anders dan tot Hem, die in Christus onze
Vader wil zijn
Weer gaan we naar Zijn Woord, dat ons al
leen wijs kan maken. En dan staan we telkens
opnieuw verbaasd en verwonderd, wanneer we
lezen van Zijn trouwe Vaderzorgen. Wij, vaders
en moeders, neen, wij kunnen het niet het beste
onze zorgen zijn niet het toppunt. Wij moeten
leeren van Hem, bij Wien de wijsheid ook voor
alle opvoeding is.
Het boek Leviticus wordt niet het meest ge
lezen van de Bijbelboeken. Maar laten we nu
eens één vers daaruit lichten en voor u neerzet
ten ik bedoel Leviticus 19 vers 14 „Gij zult
den doove niet vloeken, en voor het aangezicht
des blinden geen aanstoot zetten maar gij zult
voor uwen God vreezen Ik ben de Heere
Wees nu niet geprikkeld en toon u niet min
of meer beleedigd En zeg nietwie zal in onze
christelijke omgeving, in onze nieuw-testamenti-
sche tijd nu zóó wreed zijn, dat hij een doove
vloekt Dat zou toch wel in-gemeen zijn een
doove, die het immers toch niet hoort, te vloe
ken En wie zal onder ons een aanstoot in den
weg leggen, om daardoor een blinde opzettelijk
te doen struikelen hij ziet immers toch niet, wie
het doetDat zou toch wel ontzettend min en
slecht zijn
Zeker, ge hebt gelijk het zou meer dan erg
zijn Het is haast te vreeselijk om in te denken,
laat staan het te doen.
En toch God waarschuwt er... de heidenen?
neen, Hij waarschuwt er Zijn eigen volk, het
volk Israels tegen. En laat er nog in volle ge
wichtigheid op volgen gij zult voor uwen God
vreezen Ik ben de Heere
Dat heeft ons toch wel wat te zeggen. En wij
kunnen maar niet de houding aannemen van dat
rustig naast ons neer te leggen. „Ik ben de Hee
re
Hier komt Gods trouwe Vaderzorg uit voor
de zwakken, voor de misdeelden, voor die dub
bele zorg noodig hebben.
Ge zijt u niet bewust, ooit die vreeselijke zon
den bedreven te hebben. Dat is aan te nemen.
God zij er voor gedankt.
MaarHebt ge wel eens in een huisgezin
zulke zwakken en gebrekkigen, lichamelijk of
geestelijk, ontmoet Ja toch En dan hebt ge veel
liefde tot die misdeelden opgemerkt. Gelukkig
Ze hebben de liefde-zorgen zoo dubbel noodig.
Doch hebt ge ook niet eens opgemerkt, dat er
toch nog wel eens wat aan ontbreekt Niet di
rect slecht bedoeld, maar intusschen
„Hij hoort het toch niet
Alsof dat een reden mocht zijn, om maar raak
te praten En de critiek maar vrij uit te laten
gaan en de schampere aanmerkingen maar te
loozen. Tegenover een oude of een gebrekkige of
een doofstomme of een achterlijke of welke
zwakke ook
„Hij ziet het toch niet
Alsof ge daarom wel wat schipperen mocht,
wel wat oneerlijk mocht wezen, wel wat minder
goed handelen mocht, met de waarheid het min
der nauw mocht nemen.
Voor de misdeelden hebben we dubbele zorg
noodig zóó wil het de Heere. Opdat zij door
ons toedoen niet struikelen, letterlijk of geestelijk.
En opdat wij zelf onze ziel bewaren.
Is dat niet een les voor vaders en moeders,
voor groote broers en zusters, voor ons allen in
de samenleving
Van W. te W.
DRIETAL TE
Boxum Cand. L. Doekes, hulppr. te Den Helder
Cand. P. v. d. Schaaf, hulppr. te Ouder
kerk a. d. Amstel.
Cand. F. H. Vonk, hulppr. te Assen.
BEROEPEN TE
Hattum J. O. Mulder te Langerak (Z. H.).
AANGENOMEN NAAR
Leeuwarden (vac.-Van Es): A. W. Wymenga
te Uithuizen.
BEDANKT VOOR
Wanswerd a. d. Streek D. A. Zijlstra
te Nieuw-Beets.
Aan Dr B. J. Esser is door de Classis
Rotterdam der Geref. Kerken met ingang van 1
April a.s. eervol emeritaat verleend. Dr Esser
werd in 1876 geboren, werd in 1901 candidaat
en promoveerde in 1903 tot doctor in de theolo
gie, om in 1905 het predikambt te aanvaarden te
Reeuwijk. In 1908 zond de Geref. Kerk van Rot
terdam hem uit voor de miss. dienst op Poerbo-
linggo. De Classis besloot aan Dr Esser, die in
de Residentie Banjoemas blijft wonen, behalve
het officieele bericht van zijn emeritaat, ook een
hartelijk schrijven te zenden, waarin zij hem dank
brengt voor zijn gewichtvollen arbeid.
Aan de kerkeraden van Geref. garnizoens
kerken is door deputaten voor de geestelijke be
langen der militairen vanwege de Generale Sy
node van Sneek een belangrijke circulaire gezon
den in betrekking tot de toelage door den Minister
van Defensie beschikbaar gesteld voor het geven
van catechetisch onderwijs aan militairen enz.
Indien er garnizoenskerken mochten zijn die
deze circulaire niet mochten hebben ontvangen,
dan zal Ds T. J. Hagen, Koornmarkt 20a ie
Delft, daarvan gaarne bericht ontvangen, alsook
indien er andere kerken zijn die in deze mobili
satie geregeld aan militairen catechetisch onder
wijs geven.
K. B. S.
Evangelisatie-arbeid in Zeeland.
Deputaten voor de Provinciale Synode zullen
gaarne van alle kerken in de Provincie, die ook
maar op eenigerlei wijze Evangelisatie-arbeid
verrichten, daarvan, vóór of op 1 April a.s„ een
beknopt rapport ontvangen. Dit, om een over
zicht te verkrijgen van het werk in zijn geheel.
Eventueele aanvragen om financieelen steun,
ondersteund door de betrokken Classis, kunnen
bij het in te zenden rapport worden gevoegd,
met overlegging van een overzicht van de jaar
rekening van het verloopen- en een begrooting
van het loopende of komende boekjaar.
De stukken te zenden aan het adres van on-
dergeteekende.
G. VAN HEIJNINGEN, Wolphaartsdijk.
Ontvangen collecten voor Zending onder de
Joden van Arnemuiden 22.03, Domburg 8.77,
Gapinge 10.10, Grijpskerke 24.72, Koude-
kerke 24.61, St. Laurens 23.25, Meliskerlce
18.19, Middelburg 118.70, Oostkapelle
17.Serooskerke 20.26, Souburg 53.01,
Veere 15.77, Vlissingen 74.75, Vrouwen
polder 14.18, Westkapelle 7.42 en voor
Suriname van Koudekerke 16.82.
Ondergeteekende hoopt Donderdag 29 Febr.
in de consistorie Noorderkerk van 1112 uur
zitting te houden voor ontvangst collecten voor
Hulpbeh, Kerken in Nederland.
De Correspondent,
P. B. TAZELAAR.
Middelburg, Brakstraat 32. Giro 360848.
Terneuzen, 20 Febr. 1940. Ontvangen de
collecte voor de Hulpbehoevende Kerken in de
Prov. van de kerken in de Classis Axel.
Aardenburg 3.51, Axel 14.Hoek ƒ5.41,
Oostburg 5.27, Schoondijke 9.80, Terneuzen
19.36, Zaamslag 8.87.
Totaal 66.22.
L. MICHIELSEN, Correspondent.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Middelburg. Getelde collecten
Hulpbehoevende Kerken in Nederland 133.92
Emeritusfonds 111.87
Collecte voor de Kerk 152.34
Collecte voor de Kerk 119.82
Kerkbussen 36.10
Catechisatiebussen 18.28
Huwelijkscollecte 16 Februari 12.61
De Boekhouder der kerk,
A. DE POORTE.
Middelburg. Ontvangen voor de Schoolzending
van de kinderen der Heerengrachtschool 7.48.
Met vriendelijken dank.
I. VAN NOPPEN.
VEREENIGINGSLEVEN.
De Geref. Vrouwenvereeniging „Febé" te St. Laurens
vergadert D.V. 28 Februari a.s., des avonds 7.30 uur
in de consistorie der Geref. Kerk.
Behandeld wordt„Het offer op Moria" (Gen. 22)
door zr. J. van der HofstedeCoppoolse.
Vrije bijdrage door zr. J. Goedbloedde Buck.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg.
Gel. Bel. Art. 14. „Van de val des menschen" (No.
18 v. d. 19e jaarg.), Mien de Rijke.
Opvoedkunde. „Jean Jacques Housseau" (No. 48
v. d. 19e jaarg.), Matty Verstraate.
Bijdrage Gré Suurmond.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg.
N. T. „Twisten over de Sabbath", 19e j. no. 22,
door Mien Marijs.
Boekbespreking. „Warden, een Koning" van Jan H.
Eekhout, door Rosa van Gemst.
Bijdrage Toos Kooman.
Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd"Middelburg.
Geloofsleer. Art. 11. „Dat de H. G. waarachtig en
eeuwig God is", 18e jaarg. no. 45 door Laura de Vos.
Opvoedk. „De Slaap", 19e j. no. no. 38, Jo de Plaa.
Bijdrage door Anke Schout.
Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
Afdeeling II.
Bijb. Gesch. „Bij Jericho", Matth. 20: 1734, Mar
kus 10 3252, Lukas 18 3543, 19 110 door
Neeltje Goedbloed. Na de pauze voorlezen.
Afdeeling IIIA.
B. G. „Het brood des levens", Joh. 6:2271 en
Joh. 7 113 door Leintje de Boks.
Na de pauze voorlezen.
Afdeeling III B.
Bijb. Gesch. „Over den Sabbath", Matth. 12 114,
Markus 2 2328 3 16 Lucas 6 111 door
Krina den Boeft.
Kerkgesch. „Strijd en overwinning", Adri de Jong.
De J.V. op G.G. „Spr. 8:33a" te St. Laurens
vergadert op Zondag 25 Februari om 8 uur.
S. S. 52. „De vier Evangeliën", vr. P. Boon Pz.
Vrij Zendingsonderwerp. „Het Zendingsbevel", J.
v. d. Broeke.
Geref. Knapenvergadering Benjaminte St. Laurens.
B. G. „Naar het Loofhuttenfeest", Lukas 9:51-62
door vr. J. Dingemanse.
Na de pauze K.G. „Maarten Luther", A. Houterman
Geref. Jongelingsvereeniging Herman Faukeel".
S. S. „Job", C. Canderse.
V. G. „Het Nederlandsche volk, een Staatkundige
eenheid", A. H. Verstraten.
J.V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
Zondag 25 Februari 1940.
G. B. 24. „Van de Heiligmaking", M. de Bruijn.
Varia vr. A. J. Kabboord.
M. O. 11. „Overheid en Middenstand", vr. A. J.
Kabboord.
Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg.
Afdeeling I.
Bijb. Gesch. Les 190. „Het oproer te Efeze" uit
Handel. 19 2340 door vr. J. Damen.
Vad. Gesch. Les 23. „Willem III zijn taak vol
bracht" door vr. D. Kögeler.
De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te
St. Laurens vergadert D.V. op Zondag 25 Febr. des
avonds half zeven in de consistorie der Geref. Kerk.
Inleiding Schriftst. O. T. „Jona 3 en 4" in te leiden
door br. S. Hillebrand. Voor lectuur zie Mannenbl.
September 1939. Het Bestuur.
ZONDAG 25 FEBRUARI 1940.
CLASSE MIDDELBURG
MIDDELBURG.
Collecte Aflossing.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds A. H. Oussoren
6 uur Dr. N. J. Hommes
Zondag 46.
Noorderkerk 9.30 uur Dr. N. J. Hommes
Zondag 46.
2 uur Dr. N. J. Hommes
Joh. 19: 14 en 15.
6 uur Ds. A. H. Oussoren
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. E. Visser
Voorber. H. Av.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. W. de Graaff
Grijpskerke 9.30 uur Ds. A. Koning
2 uur Ds. K. J. Kraan
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 uur Ds. K. J. Kraan
2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Cand. C. v. Doornik
Serooskerke 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
te Nieuwdorp.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel
Voorm. Openb. Belijdenis en Voorb. H. Av.
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. J. de Vries
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE AXEL.
Aardenburg 9.30 en 2.30 u. Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 uur Ds. J. S. Post
2.30 uur Cand. W. J. de Ruiter
Breskens
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 9.30 en 2 u. Cand. W. H. J. den Boer
te Goes.
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok.
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9.30 en 2 uur Leesdienst
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Leesdienst
Wolphaartsdijk 9.30 en 6 uur Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Leesdienst
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Cand. D. Wijnbeek
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30 en 2 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Cand. G. E. Arnold
te Rotterdam.
Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Nieuwerkerk 9.30 uur Ds. H. Venema
2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Venema
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. H. v. d. Berg
Hulppred. te Oss.
Zierikzee 10 en 6 uur Ds. J. Spoelstra
te Anna Jacoba Polder.