KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. P R E DTKBEU RTEN. duidelijker, zoo schrijft Dr Dreckmeier, dat de taak voor één arts te zwaar werd. Na eenige vergeefsche pogingen mocht ik er in slagen een Javaansche arts, die een diploma had, geheel ge lijkwaardig aan het Hollandsch arts-diploma, in tijdelijken dienst van het ziekenhuis te verbinden. Er waren dit jaar ('38) eenige bijzondere inkom sten verkregen uit keuringen en tijdelijke waar neming van de Nederlandsch-Indische spoorweg- polikliniek, waaruit het salaris gedeeltelijk be taald kon worden, en ook overigens heeft het jaar '38 goede uitkomsten gehad, zoodat een 2e arts met een beginsalaris wel op de begrooting kan blijven staan. Iemand, die langer blijft, wat toch erg goed zou zijn voor het werk, zal echter niet op een beginsalaris kunnen blijven staan. (Deze Dr Reksa heeft met 1 Mei elders een betrekking aanvaard echter slaagde Dr. Dreck meier boven verwachting er spoedig in om een plaatsvervanger te vinden in Dr Goedhart, die weldra de plaats van Dr. Reksa innam. Echter ook deze Dr Goedhart zal weer spoedig repatri- eeren, daar hij, die als scheepsarts naar Indië was gekomen, niet de bedoeling had, voorloopig althans niet, in Indië te blijven. Met ingang van 1 Januari heeft hij zeer waarschijnlijk zijn arbeid neergelegd.) Zuster Fideman, één van de twee Europee- sche verpleegsters, verliet ons met beiderzijds goedvinden begin 1938 en werd benoemd tot hoofd van de verpleging in het longlijderssanato rium in Batoe. De taak van Zr IJkel werd daar door wel zeer zwaar. We hadden daarvoor wel steeds een open oog, maar het is zeer moeilijk in Indië zelf zusters te vinden van positief Christe lijke belijdenis. Daarom stelden we de benoeming van de tweede zuster uit, totdat we het aan durfden een zuster in Holland te benoemen, die bereid zou zijn zelf de reiskosten naar hier te betalen. Toen deze plannen reeds vrijwel rijp waren, werden we verblijd aan het einde van 1938 met de toezegging - van een hoogere ge meentesubsidie, die de toestemming van den ge- heelen gemeenteraad kreeg, waardoor het salaris van de tweede zuster nu verzekerd was. Deze tweede zuster is midden Mei 1.1. in Magelang aan gekomen en heet A. Bogaards. Echter ook haar verblijf is van korten duur. Zij verloofde zich met Dr Goedhart en zal over enkele maanden het ziekenhuis wel gaan verlaten. A. M. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN, Zaamslag, Januari 1940. Dezer dagen las ik een nieuw boek over Zwe den, geschreven door de bekwame hand van Dr W. G. N. van der Sleen. In dit mooie werk ver telt hij van zijn vijf maanden lange reis met auto, vouwboot en tent door het vaderland van Selma Lagerlöf, en bovendien door Lapland, het een zame Noorden, waar men nog wekenlang zwer ven kan zonder een medemensch te ontmoeten. Het schoolwezen staat in dit land op hoog peil. We wisten dit reeds uit het fijne boekje van Jan Ligthart ,,In Zweden". Hoe staat 't echter op kerkelijk terrein-? De kerk is staatskerk en in haar belijdenis streng-Luthersch. In de Zweedsche dorpen treft men bijna altijd slechts één kerk aan. In heel het land zijn niet meer dan ongeveer vijftienduizend Methodisten, vijf en zestighonderd Joden en vijf en dertighonderd Roomschen (op de 6 millioen inwoners). Een groot deel van de godsdienstoefening be staat in voorgeschreven ritueele handelingen. Dit bidden van telkens dezelfde gebeden en dit aan- hooren van telkens dezelfde formulieren kweekt bij velen formalisme. Men verveelt zich en ergert zich en velen zijn innerlijk aan de kerk ontgroeid, terwijl men voor den vorm lid van de kerk blijft. In andere kringen heeft men den band met de kerk verbroken. Een theoloog wordt als een achterlijk wezen beschouwd en de kerk is alleen, meent men, voor de bekrompenen. Het altaar vormt het middelpunt. „Vóór dat altaar de priester, die met de rug naar de ge meente neerknielde, bad, weer voorlas, zong, weer las, nogmaals zong, en telkens door de gemeente zingende werd beantwoord. Alles wat priester en gemeente las en bad en zong was voorgeschreven. En de priestelijke stem galmde men zou haast zeggen met voorgeschreven galm door de ruimte. We misten er het leven in." Dr Gunning, die een dienst in een dorp bij woonde, komt tot dezelfde conclusies. Het liturgisch element neemt een veel te uit gebreide plaats in de godsdienstoefening in. Hij zag het duidelijk aan velen in zijn omgeving, dat veel een zaak van vorm en gewoonte was gewor den. Hij snakte na al deze officieele, voorgeschre ven ceremoniën naar een warm woord uit het hart van den voorganger. „Waarlijk" aldus schrijft hij „wanneer men nu toch Zondag aan Zondag dezelfde ge beden moet aanhooren (ik druf haast niet te zeggen: „mee moet bidden"), altijd weer de zelfde antwoorden en lofprijzingen moet afzin gen, altijd weer dezelfde voorgeschreven teksten hoort lezen of verklaren, dan kan het niet anders of dat alles wordt een zaak van sleur." De ouderen klampen zich vast aan de oude gebruiken en voorschriften, maar de jongeren zien het gevaar, dat al die vaste vormen tot le dige kaders, tot bloote ceremoniën worden. In ons land is een kring waar men dweept met liturgische diensten. We spreken zelfs van een liturgische beweging, In 1911 werd door enkele ethische predikan ten een liturgische kring gevormd en op 12 No vember van datzelfde jaar had in de Kloosterkerk te 's-Gravenhage de eerste liturgische dienst plaats. Een preek werd niet gehouden. De volg orde van den dienst wasvotum, benedictie, schuldbelijdenis, absolutie, credo, lofzangen en gebeden. Deze predikanten meenden, dat er meer warm te in den eeredienst moest gebracht worden door afwisseling en grootere medewerking der ge meente. De gemeente moest tot meerdere activi teit gevoerd worden en zelf iets doèn. De preek staat te veel in het centrum. Die kan gerust bekort worden en in sommige diensten ge heel vervallen. De menschen zijn genoeg „be preekt". Naar onze opvatting kunnen we niet zonder liturgie, zonder vastgestelde vormen voor den openbaren eeredienst. Geen Gereformeerde is tegen liturgie. We hebben dan ook een uitgebreide liturgie. Maar naar ons Gereformeerd beginsel moet de preek of de bediening des Woords in het centrum van den eeredienst blijven staan. God komt tot ons met Zijn Woord. Eerst de actie Gods en daarna die der ge meente. Daarom ligt een sobere liturgie in de lijn van den Gereformeerden eeredienst en zijn we be sliste tegenstanders van een liturgie voor alle mogelijke gelegenheden en tot in alle bizonder- heden uitgewerkt. Prof. Biesterveld schrijft zeer juist in zijn Ge reformeerd Kerkboek„Wel in goede orde, niet in groote vermeerdering van liturgische handelin gen zoeke men zijn kracht. Men bedenke, dat ook de rijkste ritus spoedig gewoonte wordt, en dat naar ons beginsel altijd de onderwijzing door het Woord hoofdzaak blijft". Door grooter ruimte aan de liturgie te geven meenen sommigen, dat het koude en dorre voor meer geestelijke warmte zal wijken. De praktijk bewijst echter, dat een te veel aan liturgie juist tot formalisme en doodenden vor mendienst leidt. Zie naar Zweden De prediking van het Woord blijve hoofdzaak. Maar die prediking dan ook warm en bezield. En wat de liturgie betreft ik gevoel nog altijd de behoefte aan een sobere liturgie bij be grafenissen. A. B. W. M. KOK. TWEETAL TE Leeuwarden (vac.-Dr. W. A. van Es): H. W. Engelkes te Meppel. A. W. Wymenga te Uithuizen BEROEPEN TE Harmeien Cand. C. A. Apello, hulppred. te Montfoort. Wieringewerf H. van Twillert, cand. en hulppred. aldaar. Eefde-GorsselCand. E. J. Oomkes, hulppred. te Apeldoorn. AANGENOMEN NAAR Drijber (Dr.): Cand. H. J. Heersink, hulppred. aldaar. Wetsinge-Sauwerd A. v. d. Ziel te Ambt-Vollenhove-Cadoelen. Legaten voor de Theol. Hoogeschool. 2000.van den heer Amel Schakel, over leden 27-6-'39 te Ottoland. 1000.hiervan was reeds eerder door mejuffrouw Klara Aantjes, in leven echtgenoote van den heer Schakel, aan de School gelegateerd, doch de heer Schakel had hiervan het vruchtgebruik tijdens zijn leven. Bazuin, 19-1-1940. In het verslag van de kerkeraadsvergade - ring van de Geref. Kerk van Rotterdam-Z. lezen we De Praeses (Ds Popma) deelt mede, dat in de laatste maanden het werk van Ds Pieron voor loopig werd waargenomen door Cand. J. M. van Minnen, te Oegstgeest. Deputaten voor de Chi- neezenzending stellen nu voor, dat de kerkeraad van Rotterdam-Zuid dezen condidaat zal benoe men als hulpprediker voor den arbeid onder de Chineezen. Ook Generale Zendingsdeputaten zijn bereid aan deze benoeming voor den tijd van een jaar hun medewerking te verleenen. De kerkeraad besluit Cand. van Minnen te benoemen. (Heraut) Uit het Kort Verslag van de Classis Klun- dert d.d. 10-1-1940: Het voorstel van de kerk van Zevenbergen, luidend als volgt„De Classis geve tóestemming aan de kerk van Zevenbergen om een predikant te beroepen voor de wijk Roosendaal", kan niet in behandeling worden genomen. De Classis spreekt uit, dat Roosendaal eerst zelfstandig be hoort te zijn, en dat daarna tot beroeping kan worden overgegaan. K. B. S. Besloten wordt D.V. op Zondag 4 Februari een collecte te houden voor de zwaarbeproefde geloovigen in Finland. Lezen persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. St, Laurens, VERGADERING van den ker keraad, gehouden op 24 Januari 1940. Voorzitter Ds. A. Koning. Opening. Notulen. Ingekomen StukkenEen drietal aanvragen om steun. 1. Voor de landelijke actie Comité Dr Schabert v. Finland. 2. Voor den geestelijken ar beid (Handelsmarine). 3. Voor de Armenkolonie te Blondo. Het eerste verzoek zal nader over wogen worden de twee laatsten wordt aan vol daan. Rapportena. Ziekenbezoek. De Voorzitter brengt verslag uit. b. Catechisatiebezoek. Br. Weeda brengt verslag uit. c. Financieele zaken. De boekhouder der kerk, br. A. Jansen, komt ter vergadering en brengt verslag uit van het boek jaar 1939. De concept-begrooting 1940 wordt ter behandeling aangeboden. Hij ontvangt den dank van den kerkeraad voor zijn arbeid en gehouden beheer. Br. Jansen verlaat de vergadering, d. Ver- eenigingen. Br. v. d. Hofstede bezocht de M.V. br. Simonse de J.V. e. Diaconale zaken. Brs diakenen brengen verslag uit. Mededeelingen. De jaarvergadering zal gehou den worden op D.V. 9 Februari 7 uur. Benoemd worden tot het nazien boeken der kerk de brs J. Riemens en G. de Regt, tot afgevaardigden ter Classisvergadering e.k. de Voorzitter en br. Si monse, primus br. v. d. Hofstede, secundus. Rondvraag. Censura Morum. Bed. H. Av. en Dankz. D.V. Zondag 28 Jan. Kerkelijke stand. GedooptJohanna, dochter van C. Ton en J. Poppe. Donderdag 1 Februari hoopt ondergeteekende zitting te houden in de consistorie Noorderkerk, 's morgens van 1112 uur, tot het in ontvangst nemen van de collecten voor de Zending onder de Joden. De Class, correspondent, P. B. TAZELAAR. Middelburg, Brakstraat 32. Giro 360848. AGENDUM van de vergadering der Gere formeerde Kerken in de Classis Tholen, D.V. te houden op Woensdag 7 Febru ari 1940 te Bergen op Zoom. 1. Opening. 2. Credentiebrieven. 3. Notulen. 4. Zaken uit de notulen. 5. Ingekomen stukken en gevoerde correspon dentie. 6. Instructiënbehandeling van het voorstel wijziging visitatiereglement, op de vorige vergadering ingediend door de kerk van Rilland-Bath. 7. Rapporten. 8. Rondvragen Art. 41 en 43 K.O. 9. Vacaturebeurten. 10. Algemeene rondvraag. 11Persverslag. 12. Vaststellen volgende vergadering en sluiting. Mee te brengen of te gireeren Collecte Zending onder de Joden Collecte Hulpbeh. Kerken in Nederland. (Dep. voor beiden: Ds. J. Spoelstra. Giro 159010) Op last der Classis, W. G. F. v. HERWIJNEN, h.t. Scriba. Terneuzen, 23 Januari 1940. Ontvangen de collecten voor de Evangelisatie in de Prov. van de kerken in de Classis Axel. Aardenburg 9.67Axel 34.50Hoek 8.84 Oostburg 10.23 Schoondijke f 26.85 Terneuzen 42.42 en Zaamslag 28.10. Totaal 160.61. L. MICHIELSEN, Correspondent. Jaarboek ten dienste van de Geref. Kerken in Nederland 1940. Uitg. Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes. Deze gids voor ons kerkelijk leven verscheen weer goed op tijd uiterlijk al heel weinig verschillend van z'n voorgangers, zelfs met dezelfde advertenties op den omslag, maar nu met het jaartal 1940. En de inhoud geeft ook, uiteraard, maar kleine wijzigingen, maar juist om met die kleine wijzigingen op de hoogte te zijn, die vaak toch wel groote beteekenis hebben, is het noodig zich het nieuw jaarboek weer aan te schaffen. Bijzondere aandacht schenken we allereerst aan de Statistiek om te zien of er vooruitgang blijft in de groei onzer kerken. Gelukkig ontbrak die niet. Ons bepalende bij de kerken in Nederland zien we, dat het aantal zielen van 633600 in 1938 klom tot 640984 in 1939, dus vooruitging met 7384 het aantal be lijdende leden 320727 tot 325418, dus vooruitging met 4691. Voor onze provincie zijn die cijfers de volgende het aantal zielen klom van 28310 tot 28492, een voor uitgang van 182het aantal belijdende leden van 14971 tot 15115, een accres van 144. Groot is de aanwinst dus niet. Voor onze provin cie, althans wat het aantal zielen betreft, blijven we een heel eind beneden het percentage over het geheele landdan zou de vooruitgang zeker ongeveer 300 hebben moeten zijn. Maar misschien vindt het hierin z'n verklaring, dat de bevolking in Zeeland niet zöö toenam als in andere gedeelten van het land. Kennisnemende van de opgave van de classis Mid delburg zagen we een gewenschte wijziging in de volg orde van de kerken. Een andere wijziging is, dat de vermelding van het hulppredikerschap bij den predikant van Koudekerke was geschrapt. De redactie heeft ze ker geoordeeld, dat, nu er zoovele hulppredikers zijn gekomen, die beter kon weggelaten worden. Het kerkelijk overzicht werd weer geschreven door Prof. Schilder, die, nu 1939 een Synodejaar was, heel veel stof vond en z'n overzicht dan ook nog uitstrekt over wat in de kerkelijke pers werd aan de orde ge steld. Op bl. 434 vergist hij zich als hij Ds Breukelaar daar noemtde in den Zendingsdienst vergrijsden voorzitter der Zendingsdeputatenvergrijsd is Ds Breukelaar wel in den Zendingsdienst, al is hij daarbij ook merkwaardig jong gebleven, maar dan niet als voorzitter, maar als secretaris. Van 17 overleden predikanten wordt een „In me- moriam" gegeven. Onder de overledenen waren drie predikanten, die ook in Zeeland gediend hebben. Ds Wessels, die in Veere stond, Ds N. G. Kerssies, die Kapelle-Biezelinge diende en Ds G. Verrij, die z'n ambtelijke loopbaan in Tholen begon. Ons trof het meest, dat over Ds Wessels, die nog niet zoo lang geleden onze provincie verliet om naar Friesland te gaan, en dien we in de Classis Middelburg leerden kennen en waardeeren, om z'n uitnemende gaven en z'n innemende persoonlijkheid. Het was weemoedig ook zijn beeltenis hier te vinden onder hen, die heen gingen. Moge dit jaarboek bevorderlijk blijven aan een goed kerkelijk meeleven. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Middelburg. Ontvangen van een gever, die onbe kend wenscht te blijven, een doos heerenkleeding. Hartelijk dank. Namens de Evang. Commissie, Molstraat 14. KORTEKNIE, Secr. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping", M'burg. Gel. Bel. „Van de schepping en de val des men schen en zijn onvermogen tot het ware goed" (No. 10 v. d. 19e jaarg.), Mien Hendrikse. M. O. „Welk beroep?" (No. 40 v. d. 18e jaarg), Gré Suurmond. Bijdrage Truus Klerq. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg. O. T. „Asa en Josafat", 16e j. no. 44, Jo Lorier. Reciteer- en memoriseerwedstrijd. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdeeling I. „De knecht van den hoofdman genezen", Lukas 7110 door Maatje Roth. Afdeeling II. Bijb. Gesch. „De arbeiders in den wijngaard", Matth. 20 116 door Rie Blokpoel. Proza door Betsy Klaver, Mina Boone en Nelly de Rijke. Afdeeling UIA. B. G. „Jezus en de Sabbath", Matth. 12 114 door Jo Dirks. Na de pauze voorlezen. Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd"Middelburg. N. T. „Twisten over den Sabbath" (19e jaargang no. 22) door Jo de Wolf. M. O. „Moraal en maatschappij" (20e jaargang no. 17) door Rie Kleijnenberg. Als bijdrage Verslag van de Vrouwenzending. RING SEROOSKERKE. Vergadering op Vrijdag 2 Februari, 's avonds 7.30 uur in de consistorie der Geref. Kerk te Serooskerke. 1. Souvereiniteit in eigen kring. 2. Modelinl. Schriftstudie Schets 18. 3. Inning Ringcontributie. Geref. Knapenvergadering „Timotheüs", Koudekerke. B. G. „Golgotha", Mattheus 27 31-66, A. Tevel. V. G. „Alva's wraaktocht", D. Stroo. VoordrachtD. Roelse. Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens. B. G. „Verheerlijking op den berg" (Mattheus 17 113) door vr. A. Gideonse. Na de pauze voor den leider. Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide"Middelburg. G. B. Art. 12. „Van de schepping der Engelen", vr. A. Buij.s K. G. Schets 22. „Strijd voor Kerkherstel". J.V. „Dr. Lützen Wagenaar"Middelburg. G. G. 34. „Christus' intocht in Jeruzalem", vr. B. van Swigchem. Varia W. Dijke. A. R. 42. „De A.R. beschouwing", vr. M. Vos. Geref.*Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel". S. S. „De volkeren en Israël", M. Verstraate. Na de pauze door den Bondsbezoeker. Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „Saulus en Barnabas", Mandemaker. Daarna vrije werkzaamheden. ZONDAG 28 JANUARI 1940. CLASSE MIDDELBURG Collecte tekort Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur ©r N. J. Hommes 6 uur Ds. A. H. Oussoren Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren 2 uur Ds. A. H. Oussoren 6 uur Dr N. J. Hommes Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. G. v. Doornik Domburg 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. W. de Graaff Grijpskerke 9.30 en 2 uur Cand. A. Plaatsman te Den Helder. Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 9.30 en 2 uur C. A. Vreugdenhil te Oud-Vossemeer. Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland Bed. H. Av. en Dankz. Serooskerke 9.30 en 2 uur Ds. E. Teunis te Oostzaan. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Collecte Emer. Pred. enz. Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. J. de Vries Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink Haamstede 9.30 en 2.30 uur Cand. J. van Eerden te Den Oever. Namiddag Voorber. H. Av. Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Ds. H. Venema Bed. H. Av. en Dankz. 2 uur Leesdienst Oosterland 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Venema Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. Jongeling Hulppred. te Bergschenhoek. Zierikzee 10 en 6 uur Ds. G. Leene te Baarland. Bed. H. Av. en Dankz. CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. M. B. van 't Veer te Groningen. Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Bed. H. Av. en Dankz. Wolphaartsdijk 9.30 en 6 uur Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CL A-S SE AXEL. Aardenburg 9.30 uur Ds. Joh. A. Tiemens 2.30 uur Cand. J. S. H. v. d. Bom Hulppred. te Hilversum. Axel 9.30 en 2.30 uur Cand. W. J. de Ruiter Breskens 6.30 uur Ds. Joh. A. Tiemens Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1940 | | pagina 3