KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
P R E DTKBEU RTEN.
duidelijker, zoo schrijft Dr Dreckmeier, dat de
taak voor één arts te zwaar werd. Na eenige
vergeefsche pogingen mocht ik er in slagen een
Javaansche arts, die een diploma had, geheel ge
lijkwaardig aan het Hollandsch arts-diploma, in
tijdelijken dienst van het ziekenhuis te verbinden.
Er waren dit jaar ('38) eenige bijzondere inkom
sten verkregen uit keuringen en tijdelijke waar
neming van de Nederlandsch-Indische spoorweg-
polikliniek, waaruit het salaris gedeeltelijk be
taald kon worden, en ook overigens heeft het
jaar '38 goede uitkomsten gehad, zoodat een 2e
arts met een beginsalaris wel op de begrooting
kan blijven staan. Iemand, die langer blijft, wat
toch erg goed zou zijn voor het werk, zal echter
niet op een beginsalaris kunnen blijven staan.
(Deze Dr Reksa heeft met 1 Mei elders een
betrekking aanvaard echter slaagde Dr. Dreck
meier boven verwachting er spoedig in om een
plaatsvervanger te vinden in Dr Goedhart, die
weldra de plaats van Dr. Reksa innam. Echter
ook deze Dr Goedhart zal weer spoedig repatri-
eeren, daar hij, die als scheepsarts naar Indië
was gekomen, niet de bedoeling had, voorloopig
althans niet, in Indië te blijven. Met ingang van
1 Januari heeft hij zeer waarschijnlijk zijn arbeid
neergelegd.)
Zuster Fideman, één van de twee Europee-
sche verpleegsters, verliet ons met beiderzijds
goedvinden begin 1938 en werd benoemd tot
hoofd van de verpleging in het longlijderssanato
rium in Batoe. De taak van Zr IJkel werd daar
door wel zeer zwaar. We hadden daarvoor wel
steeds een open oog, maar het is zeer moeilijk in
Indië zelf zusters te vinden van positief Christe
lijke belijdenis. Daarom stelden we de benoeming
van de tweede zuster uit, totdat we het aan
durfden een zuster in Holland te benoemen, die
bereid zou zijn zelf de reiskosten naar hier te
betalen. Toen deze plannen reeds vrijwel rijp
waren, werden we verblijd aan het einde van
1938 met de toezegging - van een hoogere ge
meentesubsidie, die de toestemming van den ge-
heelen gemeenteraad kreeg, waardoor het salaris
van de tweede zuster nu verzekerd was. Deze
tweede zuster is midden Mei 1.1. in Magelang aan
gekomen en heet A. Bogaards. Echter ook haar
verblijf is van korten duur. Zij verloofde zich
met Dr Goedhart en zal over enkele maanden
het ziekenhuis wel gaan verlaten.
A. M.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN,
Zaamslag, Januari 1940.
Dezer dagen las ik een nieuw boek over Zwe
den, geschreven door de bekwame hand van Dr
W. G. N. van der Sleen. In dit mooie werk ver
telt hij van zijn vijf maanden lange reis met auto,
vouwboot en tent door het vaderland van Selma
Lagerlöf, en bovendien door Lapland, het een
zame Noorden, waar men nog wekenlang zwer
ven kan zonder een medemensch te ontmoeten.
Het schoolwezen staat in dit land op hoog
peil. We wisten dit reeds uit het fijne boekje
van Jan Ligthart ,,In Zweden".
Hoe staat 't echter op kerkelijk terrein-?
De kerk is staatskerk en in haar belijdenis
streng-Luthersch. In de Zweedsche dorpen treft
men bijna altijd slechts één kerk aan. In heel het
land zijn niet meer dan ongeveer vijftienduizend
Methodisten, vijf en zestighonderd Joden en vijf
en dertighonderd Roomschen (op de 6 millioen
inwoners).
Een groot deel van de godsdienstoefening be
staat in voorgeschreven ritueele handelingen. Dit
bidden van telkens dezelfde gebeden en dit aan-
hooren van telkens dezelfde formulieren kweekt
bij velen formalisme. Men verveelt zich en ergert
zich en velen zijn innerlijk aan de kerk ontgroeid,
terwijl men voor den vorm lid van de kerk blijft.
In andere kringen heeft men den band met de
kerk verbroken. Een theoloog wordt als een
achterlijk wezen beschouwd en de kerk is alleen,
meent men, voor de bekrompenen.
Het altaar vormt het middelpunt. „Vóór dat
altaar de priester, die met de rug naar de ge
meente neerknielde, bad, weer voorlas, zong,
weer las, nogmaals zong, en telkens door de
gemeente zingende werd beantwoord. Alles wat
priester en gemeente las en bad en zong was
voorgeschreven. En de priestelijke stem galmde
men zou haast zeggen met voorgeschreven
galm door de ruimte. We misten er het leven
in."
Dr Gunning, die een dienst in een dorp bij
woonde, komt tot dezelfde conclusies.
Het liturgisch element neemt een veel te uit
gebreide plaats in de godsdienstoefening in. Hij
zag het duidelijk aan velen in zijn omgeving, dat
veel een zaak van vorm en gewoonte was gewor
den. Hij snakte na al deze officieele, voorgeschre
ven ceremoniën naar een warm woord uit het
hart van den voorganger.
„Waarlijk" aldus schrijft hij „wanneer
men nu toch Zondag aan Zondag dezelfde ge
beden moet aanhooren (ik druf haast niet te
zeggen: „mee moet bidden"), altijd weer de
zelfde antwoorden en lofprijzingen moet afzin
gen, altijd weer dezelfde voorgeschreven teksten
hoort lezen of verklaren, dan kan het niet anders
of dat alles wordt een zaak van sleur."
De ouderen klampen zich vast aan de oude
gebruiken en voorschriften, maar de jongeren
zien het gevaar, dat al die vaste vormen tot le
dige kaders, tot bloote ceremoniën worden.
In ons land is een kring waar men dweept met
liturgische diensten.
We spreken zelfs van een liturgische beweging,
In 1911 werd door enkele ethische predikan
ten een liturgische kring gevormd en op 12 No
vember van datzelfde jaar had in de Kloosterkerk
te 's-Gravenhage de eerste liturgische dienst
plaats. Een preek werd niet gehouden. De volg
orde van den dienst wasvotum, benedictie,
schuldbelijdenis, absolutie, credo, lofzangen en
gebeden.
Deze predikanten meenden, dat er meer warm
te in den eeredienst moest gebracht worden door
afwisseling en grootere medewerking der ge
meente. De gemeente moest tot meerdere activi
teit gevoerd worden en zelf iets doèn.
De preek staat te veel in het centrum. Die kan
gerust bekort worden en in sommige diensten ge
heel vervallen. De menschen zijn genoeg „be
preekt".
Naar onze opvatting kunnen we niet zonder
liturgie, zonder vastgestelde vormen voor den
openbaren eeredienst. Geen Gereformeerde is
tegen liturgie.
We hebben dan ook een uitgebreide liturgie.
Maar naar ons Gereformeerd beginsel moet
de preek of de bediening des Woords in het
centrum van den eeredienst blijven staan.
God komt tot ons met Zijn Woord.
Eerst de actie Gods en daarna die der ge
meente.
Daarom ligt een sobere liturgie in de lijn van
den Gereformeerden eeredienst en zijn we be
sliste tegenstanders van een liturgie voor alle
mogelijke gelegenheden en tot in alle bizonder-
heden uitgewerkt.
Prof. Biesterveld schrijft zeer juist in zijn Ge
reformeerd Kerkboek„Wel in goede orde, niet
in groote vermeerdering van liturgische handelin
gen zoeke men zijn kracht. Men bedenke, dat ook
de rijkste ritus spoedig gewoonte wordt, en dat
naar ons beginsel altijd de onderwijzing door het
Woord hoofdzaak blijft".
Door grooter ruimte aan de liturgie te geven
meenen sommigen, dat het koude en dorre voor
meer geestelijke warmte zal wijken.
De praktijk bewijst echter, dat een te veel aan
liturgie juist tot formalisme en doodenden vor
mendienst leidt. Zie naar Zweden
De prediking van het Woord blijve hoofdzaak.
Maar die prediking dan ook warm en bezield.
En wat de liturgie betreft ik gevoel nog
altijd de behoefte aan een sobere liturgie bij be
grafenissen.
A. B. W. M. KOK.
TWEETAL TE
Leeuwarden (vac.-Dr. W. A. van Es):
H. W. Engelkes te Meppel.
A. W. Wymenga te Uithuizen
BEROEPEN TE
Harmeien Cand. C. A. Apello, hulppred. te
Montfoort.
Wieringewerf H. van Twillert, cand. en
hulppred. aldaar.
Eefde-GorsselCand. E. J. Oomkes, hulppred.
te Apeldoorn.
AANGENOMEN NAAR
Drijber (Dr.): Cand. H. J. Heersink,
hulppred. aldaar.
Wetsinge-Sauwerd A. v. d. Ziel
te Ambt-Vollenhove-Cadoelen.
Legaten voor de Theol. Hoogeschool.
2000.van den heer Amel Schakel, over
leden 27-6-'39 te Ottoland. 1000.hiervan
was reeds eerder door mejuffrouw Klara Aantjes,
in leven echtgenoote van den heer Schakel, aan
de School gelegateerd, doch de heer Schakel had
hiervan het vruchtgebruik tijdens zijn leven.
Bazuin, 19-1-1940.
In het verslag van de kerkeraadsvergade -
ring van de Geref. Kerk van Rotterdam-Z. lezen
we
De Praeses (Ds Popma) deelt mede, dat in de
laatste maanden het werk van Ds Pieron voor
loopig werd waargenomen door Cand. J. M. van
Minnen, te Oegstgeest. Deputaten voor de Chi-
neezenzending stellen nu voor, dat de kerkeraad
van Rotterdam-Zuid dezen condidaat zal benoe
men als hulpprediker voor den arbeid onder de
Chineezen.
Ook Generale Zendingsdeputaten zijn bereid
aan deze benoeming voor den tijd van een jaar
hun medewerking te verleenen.
De kerkeraad besluit Cand. van Minnen te
benoemen. (Heraut)
Uit het Kort Verslag van de Classis Klun-
dert d.d. 10-1-1940:
Het voorstel van de kerk van Zevenbergen,
luidend als volgt„De Classis geve tóestemming
aan de kerk van Zevenbergen om een predikant
te beroepen voor de wijk Roosendaal", kan niet
in behandeling worden genomen. De Classis
spreekt uit, dat Roosendaal eerst zelfstandig be
hoort te zijn, en dat daarna tot beroeping kan
worden overgegaan.
K. B. S.
Besloten wordt D.V. op Zondag 4 Februari
een collecte te houden voor de zwaarbeproefde
geloovigen in Finland.
Lezen persverslag. Sluiting.
DE KERKERAAD.
St, Laurens, VERGADERING van den ker
keraad, gehouden op 24 Januari 1940.
Voorzitter Ds. A. Koning.
Opening. Notulen.
Ingekomen StukkenEen drietal aanvragen
om steun. 1. Voor de landelijke actie Comité Dr
Schabert v. Finland. 2. Voor den geestelijken ar
beid (Handelsmarine). 3. Voor de Armenkolonie
te Blondo. Het eerste verzoek zal nader over
wogen worden de twee laatsten wordt aan vol
daan.
Rapportena. Ziekenbezoek. De Voorzitter
brengt verslag uit. b. Catechisatiebezoek. Br.
Weeda brengt verslag uit. c. Financieele zaken.
De boekhouder der kerk, br. A. Jansen, komt ter
vergadering en brengt verslag uit van het boek
jaar 1939. De concept-begrooting 1940 wordt ter
behandeling aangeboden. Hij ontvangt den dank
van den kerkeraad voor zijn arbeid en gehouden
beheer. Br. Jansen verlaat de vergadering, d. Ver-
eenigingen. Br. v. d. Hofstede bezocht de M.V.
br. Simonse de J.V. e. Diaconale zaken. Brs
diakenen brengen verslag uit.
Mededeelingen. De jaarvergadering zal gehou
den worden op D.V. 9 Februari 7 uur. Benoemd
worden tot het nazien boeken der kerk de brs
J. Riemens en G. de Regt, tot afgevaardigden ter
Classisvergadering e.k. de Voorzitter en br. Si
monse, primus br. v. d. Hofstede, secundus.
Rondvraag. Censura Morum.
Bed. H. Av. en Dankz. D.V. Zondag 28 Jan.
Kerkelijke stand. GedooptJohanna, dochter
van C. Ton en J. Poppe.
Donderdag 1 Februari hoopt ondergeteekende
zitting te houden in de consistorie Noorderkerk,
's morgens van 1112 uur, tot het in ontvangst
nemen van de collecten voor de Zending onder
de Joden.
De Class, correspondent,
P. B. TAZELAAR.
Middelburg, Brakstraat 32. Giro 360848.
AGENDUM van de vergadering der Gere
formeerde Kerken in de Classis Tholen,
D.V. te houden op Woensdag 7 Febru
ari 1940 te Bergen op Zoom.
1. Opening.
2. Credentiebrieven.
3. Notulen.
4. Zaken uit de notulen.
5. Ingekomen stukken en gevoerde correspon
dentie.
6. Instructiënbehandeling van het voorstel
wijziging visitatiereglement, op de vorige
vergadering ingediend door de kerk van
Rilland-Bath.
7. Rapporten.
8. Rondvragen Art. 41 en 43 K.O.
9. Vacaturebeurten.
10. Algemeene rondvraag.
11Persverslag.
12. Vaststellen volgende vergadering en sluiting.
Mee te brengen of te gireeren
Collecte Zending onder de Joden
Collecte Hulpbeh. Kerken in Nederland.
(Dep. voor beiden: Ds. J. Spoelstra. Giro 159010)
Op last der Classis,
W. G. F. v. HERWIJNEN, h.t. Scriba.
Terneuzen, 23 Januari 1940. Ontvangen de
collecten voor de Evangelisatie in de Prov. van
de kerken in de Classis Axel.
Aardenburg 9.67Axel 34.50Hoek
8.84 Oostburg 10.23 Schoondijke f 26.85
Terneuzen 42.42 en Zaamslag 28.10.
Totaal 160.61.
L. MICHIELSEN, Correspondent.
Jaarboek ten dienste van de Geref. Kerken
in Nederland 1940. Uitg. Oosterbaan Le
Cointre N.V., Goes.
Deze gids voor ons kerkelijk leven verscheen weer
goed op tijd uiterlijk al heel weinig verschillend van
z'n voorgangers, zelfs met dezelfde advertenties op
den omslag, maar nu met het jaartal 1940. En de
inhoud geeft ook, uiteraard, maar kleine wijzigingen,
maar juist om met die kleine wijzigingen op de hoogte
te zijn, die vaak toch wel groote beteekenis hebben,
is het noodig zich het nieuw jaarboek weer aan te
schaffen.
Bijzondere aandacht schenken we allereerst aan de
Statistiek om te zien of er vooruitgang blijft in de
groei onzer kerken. Gelukkig ontbrak die niet. Ons
bepalende bij de kerken in Nederland zien we, dat
het aantal zielen van 633600 in 1938 klom tot 640984
in 1939, dus vooruitging met 7384 het aantal be
lijdende leden 320727 tot 325418, dus vooruitging met
4691.
Voor onze provincie zijn die cijfers de volgende
het aantal zielen klom van 28310 tot 28492, een voor
uitgang van 182het aantal belijdende leden van
14971 tot 15115, een accres van 144.
Groot is de aanwinst dus niet. Voor onze provin
cie, althans wat het aantal zielen betreft, blijven we
een heel eind beneden het percentage over het geheele
landdan zou de vooruitgang zeker ongeveer 300
hebben moeten zijn. Maar misschien vindt het hierin
z'n verklaring, dat de bevolking in Zeeland niet zöö
toenam als in andere gedeelten van het land.
Kennisnemende van de opgave van de classis Mid
delburg zagen we een gewenschte wijziging in de volg
orde van de kerken. Een andere wijziging is, dat de
vermelding van het hulppredikerschap bij den predikant
van Koudekerke was geschrapt. De redactie heeft ze
ker geoordeeld, dat, nu er zoovele hulppredikers zijn
gekomen, die beter kon weggelaten worden.
Het kerkelijk overzicht werd weer geschreven door
Prof. Schilder, die, nu 1939 een Synodejaar was, heel
veel stof vond en z'n overzicht dan ook nog uitstrekt
over wat in de kerkelijke pers werd aan de orde ge
steld. Op bl. 434 vergist hij zich als hij Ds Breukelaar
daar noemtde in den Zendingsdienst vergrijsden
voorzitter der Zendingsdeputatenvergrijsd is Ds
Breukelaar wel in den Zendingsdienst, al is hij daarbij
ook merkwaardig jong gebleven, maar dan niet als
voorzitter, maar als secretaris.
Van 17 overleden predikanten wordt een „In me-
moriam" gegeven. Onder de overledenen waren drie
predikanten, die ook in Zeeland gediend hebben. Ds
Wessels, die in Veere stond, Ds N. G. Kerssies, die
Kapelle-Biezelinge diende en Ds G. Verrij, die z'n
ambtelijke loopbaan in Tholen begon. Ons trof het
meest, dat over Ds Wessels, die nog niet zoo lang
geleden onze provincie verliet om naar Friesland te
gaan, en dien we in de Classis Middelburg leerden
kennen en waardeeren, om z'n uitnemende gaven en
z'n innemende persoonlijkheid. Het was weemoedig
ook zijn beeltenis hier te vinden onder hen, die heen
gingen.
Moge dit jaarboek bevorderlijk blijven aan een goed
kerkelijk meeleven.
HEIJ.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Middelburg. Ontvangen van een gever, die onbe
kend wenscht te blijven, een doos heerenkleeding.
Hartelijk dank. Namens de Evang. Commissie,
Molstraat 14. KORTEKNIE, Secr.
VEREENIGINGSLEVEN.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping", M'burg.
Gel. Bel. „Van de schepping en de val des men
schen en zijn onvermogen tot het ware goed" (No. 10
v. d. 19e jaarg.), Mien Hendrikse.
M. O. „Welk beroep?" (No. 40 v. d. 18e jaarg),
Gré Suurmond. Bijdrage Truus Klerq.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesplicht"M'burg.
O. T. „Asa en Josafat", 16e j. no. 44, Jo Lorier.
Reciteer- en memoriseerwedstrijd.
Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
Afdeeling I.
„De knecht van den hoofdman genezen", Lukas
7110 door Maatje Roth.
Afdeeling II.
Bijb. Gesch. „De arbeiders in den wijngaard",
Matth. 20 116 door Rie Blokpoel.
Proza door Betsy Klaver, Mina Boone en Nelly
de Rijke.
Afdeeling UIA.
B. G. „Jezus en de Sabbath", Matth. 12 114 door
Jo Dirks. Na de pauze voorlezen.
Geref. Meisjesver. „Meisjesvreugd"Middelburg.
N. T. „Twisten over den Sabbath" (19e jaargang
no. 22) door Jo de Wolf.
M. O. „Moraal en maatschappij" (20e jaargang no.
17) door Rie Kleijnenberg.
Als bijdrage Verslag van de Vrouwenzending.
RING SEROOSKERKE.
Vergadering op Vrijdag 2 Februari, 's avonds 7.30 uur
in de consistorie der Geref. Kerk te Serooskerke.
1. Souvereiniteit in eigen kring.
2. Modelinl. Schriftstudie Schets 18.
3. Inning Ringcontributie.
Geref. Knapenvergadering „Timotheüs", Koudekerke.
B. G. „Golgotha", Mattheus 27 31-66, A. Tevel.
V. G. „Alva's wraaktocht", D. Stroo.
VoordrachtD. Roelse.
Geref. Knapenvergadering „Benjamin" te St. Laurens.
B. G. „Verheerlijking op den berg" (Mattheus
17 113) door vr. A. Gideonse.
Na de pauze voor den leider.
Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide"Middelburg.
G. B. Art. 12. „Van de schepping der Engelen",
vr. A. Buij.s
K. G. Schets 22. „Strijd voor Kerkherstel".
J.V. „Dr. Lützen Wagenaar"Middelburg.
G. G. 34. „Christus' intocht in Jeruzalem", vr. B.
van Swigchem.
Varia W. Dijke.
A. R. 42. „De A.R. beschouwing", vr. M. Vos.
Geref.*Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel".
S. S. „De volkeren en Israël", M. Verstraate.
Na de pauze door den Bondsbezoeker.
Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg.
Afdeeling III.
Bijb. Gesch. „Saulus en Barnabas", Mandemaker.
Daarna vrije werkzaamheden.
ZONDAG 28 JANUARI 1940.
CLASSE MIDDELBURG
Collecte tekort Kerk.
Hofpleinkerk 9.30 uur ©r N. J. Hommes
6 uur Ds. A. H. Oussoren
Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren
2 uur Ds. A. H. Oussoren
6 uur Dr N. J. Hommes
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. G. v. Doornik
Domburg 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. W. de Graaff
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Cand. A. Plaatsman
te Den Helder.
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Bed. H. Av. en Dankz.
Meliskerke 9.30 en 2 uur C. A. Vreugdenhil
te Oud-Vossemeer.
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland
Bed. H. Av. en Dankz.
Serooskerke 9.30 en 2 uur Ds. E. Teunis
te Oostzaan.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. H. v. Andel
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. W. Smitt
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Collecte Emer. Pred. enz.
Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. J. de Vries
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Cand. J. van Eerden
te Den Oever.
Namiddag Voorber. H. Av.
Kamperland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Ds. H. Venema
Bed. H. Av. en Dankz.
2 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Venema
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. Jongeling
Hulppred. te Bergschenhoek.
Zierikzee 10 en 6 uur Ds. G. Leene
te Baarland.
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. M. B. van 't Veer
te Groningen.
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
Bed. H. Av. en Dankz.
Wolphaartsdijk 9.30 en 6 uur Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CL A-S SE AXEL.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Joh. A. Tiemens
2.30 uur Cand. J. S. H. v. d. Bom
Hulppred. te Hilversum.
Axel 9.30 en 2.30 uur Cand. W. J. de Ruiter
Breskens 6.30 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Pijlman
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok.