KERKNIEUWS. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN. waarom wil men mij dan beletten een eind te maken aan mijn smarten en mij wreedaardig be- rooven van een geneesmiddel, dat ik tot mijn be schikking heb Waarom wil men, dat ik werk voor een maatschappij, waartoe ik mijzelf niet meer reken te behooren Is het, opdat ik on danks mijzelf een conventie zou gehoorzamen, die buiten mij om is vastgesteld De maatschappij is gegrond op een onderling voordcelmaar wanneer ze mij bezwarend wordt, wie zou mij dan kunnen beletten daarvan afstand te doen Ook in andere landen werden dergelijke stem men vernomen. In Engeland schreef David Hume een Essay on Suicide, waarin hij verklaart niet te gelooven, dat de Almachtige zich de beschikking over het menschelijke leven heeft voorbehouden. Daarom kan hij dan ook niet gelooven, dat, wanneer iemand de natuurlijke aandrift om te leven niet langer voelt, hij verkeerd zou doen er een einde aan te maken. Volgens Hume doet een mensch, wiens leven voor zich zelf een kwelling en voor anderen een last is, zoodat hij niemand schade of verdriet doet met het te vernietigen, geen onrecht. In Duitschland maakte Goethe's Leiden des jungen Werthers geweldigen opgang en ontstond bij velen de neiging tot zelfmoord. In ons land verdedigde S. van Houten het recht om een einde aan zijn leven te maken. In 1888 schreef hij ,,De algemeene gewoonte om levensmoeden te dwingen het leven vol te hou den, weet ik slechts te vergelijken met de ge woonte van drinkende studenten, die hun kame raden, ook wanneer deze zich beginnen te ver velen, dwingen tot blijven en hun niet meer op prijs gesteld aangenaam gezelschap opdringen." Lang heeft men gemeend, dat de zelfmoord uit sluitend onder cultuurvolken voorkwam. Bij de natuurvolken zou het zelf moord verschijnsel niet gevonden worden. Tegenwoordig is men echter van deze meening teruggekomen. De studiën van Dr. S. R. Steinmetz e.a. wezen uit, dat de zelfmoord ook onder de volken, die op lagen trap van beschaving staan, veelvuldig voorkomt. Eenerzijds houdt de leer, dat de ziel van den zelfmoordenaar in een boozen geest verandert en geen rust vindt, van den zelfmoord terug, maar daartegenover staat, dat soms ook door het ce remonieel van den heidenschen godsdienst de zelfmoord geboden is. Dit neemt echter niet weg, dat de neiging tot zelfmoord toeneemt naarmate de moderne cul tuur voortschrijdt. De statistiek voor ons land wijst uit, dat zelf moord meer voorkomt in de groote handels- en fabriekssteden dan op het platte land. Vooral luxe steden als Den Haag hebben een hoog zelfmoordcijfer. Blijkens de Statistiek is de neiging tot zelf moord bij de mannen sterker dan bij de vrouwen. Bizonder hoog is het aantal zelfmoorden onder gescheidenen. Een groot aantal zelfmoorden vindt zijn oor zaak in financieele moeilijkheden, achteruitgang in zaken en werkloosheid. Wat de intellectueelen betreft het aantal zelfmoorden neemt zelfs onrustbarend toe onder de jonge menschen, die een school van voortge zet onderwijs bezoeken, doch voor studie niet geschikt zijn of geen lust tot studie hebben. Een slecht rapport of het niet overgaan tot een hoo- gere klas was meermalen oorzaak, dat aan het jonge leven een eind werd gemaakt. Opmerkelijk is het veelvuldig voorkomen van zelfmoord onder militairen. Alle schrijvers over dit onderwerp wijzen daarop. Dit verschijnsel is te meer merkwaardig, omdat de meeste gevallen niet voorkomen bij de gewone soldaten, maar bij officieren en onderofficieren. Waaraan dit verschijnsel is toe te schrijven Dr. J. C. Wynaendts Francken haalt in zijn studie over den zelfmoord met instemming het oordeel van E. Durkheim aan, die in zijn boek Le Suicide de reden zoekt in de onderworpen heid, die van den militair geëischt wordt, waar door de vrije beweging aan banden gelegd wordt en het in onzen tijd zoo ontwikkeld en sterk uit gesproken individualisme in zijn vrije ontplooiing ten zeerste wordt belemmerd. Daardoor vermin dert de waarde, die het individu aan zijn per soonlijk bestaan hecht. Het eigen initiatief wordt gedood, omdat onophoudelijk plichten worden opgelegd, die buiten hem omgaan. Dit schijnt in veel gevallen deprimeerend te werken. Een andere vraag isneemt de neiging tot zelfmoord toe bij het ouder worden De meeste schrijvers meenen hierop bevesti gend te moeten antwoorden. Als de meest voorkomende oorzaken noemt de statistiekzwaarmoedigheid, moedeloosheid en levensmoeheid. Daarna komen krankzinnig heid, storing der geestvermogens en zenuwstoor nis. Ten slottedrankmisbruik, ziekte, liefdes avonturen, vrees voor strafvervolging, ontdek king van misdrijf en verdacht worden van mis drijf. Wat de tijd betreft onwillekeurig verwach ten we de meeste gevallen van zelfmoord in den somberen, donkeren winterijd. De statistiek wijst echter uit, dat de minste gevallen voorkomen in de maanden November, December en Januari. Mei, Juni en Juli geven een hooger cijfer aan. Herhaaldelijk wordt de vraag aan de orde ge steld, hoe we te denken hebben over het toekom stig lot van den zelfmoordenaar. Ik geloof niet dat we hierover een uitspraak kunnen en mogen doen. De Schrift noemt als eenige onvergeeflijke zonde de zonde tegen den Heiligen Geest, 't Is natuurlijk mogelijk, dat de zelfmoord met deze vreeselijke zonde samen hangt. We weten dit echter niet. Daar niemand precies de omstandigheden kent, waaronder de zelfmoord plaats vond, noch de zielsgesteldheid van den dader in zijn laatste levensoogenblikken, late de mensch het oordeel aan den rechtvaardigen en barmhartigen God over. Het is ons niet bekend, wat in de stervens- ure in de ziel omgaat en welk aandeel verstands verbijstering of waanzin aan de ontzettende daad gehad hebben. In plaats van lichtvaardige veroordeeling past ons hier diep medelijden. A. B. W. M. KOK. TWEETAL TE Harderwijk (2e pred. pl. F. E. Hoekstra te Zwartebroek. Dr. J. L. Koole te Vreeland. AANGENOMEN NAAR IjlstJ. Thomas te Boksum. mee vereenigd en de Part. Synode van Drente BEDANKT VOOR Westbroek Dr. J. C. Koole te Vreeland. Spijkenisse G. Toornvliet te Nieuwerkerk a. d. IJssel. Na een ruim 40-jarige ambtsbediening heeft j.l. Zondagavond Dr J. van Lonkhuijzen, wien eervol emeritaat werd verleend, afscheid genomen van de Geref. Kerk te Zierikzee, welke hij sinds 18 November 1928 heeft gediend. Er was voor dezen dienst veel belangstelling, van gemeenteleden en anderen. Alle Kerken van de Classis waren vertegenwoordigd. Dr van Lonkhuijzen had tot tekst gekozen 2 Cor. 1313, in verband waarmede gehandeld werd over den Apostolischen afscheidszegen. Na de prediking, waarin herdacht werd het werk in de Kerken in Nederland en in Zuid- en Noord- Amerika verricht, richtte de vertrekkende leer- aar zich met een persoonlijk woord tot de ge meente, den Kerkeraad, catechisanten, vereeni- gingen enz. Namens Kerkeraad en gemeente werd Dr v. L. toegesproken door ouderling G. bij de Vaate. Verder voerden nog het woord Ds H. Venema namens de Classis, Ds J. Meester als collega en vriend, de heer W. den Boer namens B. en W. van Zierikzee, en burgemeester W. Baas namens B. en W. van Kerkwerve. Nadat nog toegezongen was Psalm 121 4 en Dr van Lonkhuijzen de sprekers had beantwoord, werd de dienst gesloten. (De Zeeuw) De zaak van Ds S. J. P. Goossens. Gelijk bekend zijn reeds enkele jaren moeilijk heden gerezen tusschen deputaten voor de Zen ding der Geref. Kerken van Groningen, Drenthe, Overijssel en de graafschap Bentheim en Oost friesland met inbegrip van de zendende kerk van Appingedam en een der missionaire predikanten op Oost-Soemba, Ds S. J. P. Goossens, die thans in ons vaderland vertoeft. Deze moeilijkheden hebben er toe geleid, dat de classis Appingedam op advies van Soembadeputaten 23 Maart j.l. Ds Goossens uit zijn ambt heeft ontzet. Ds Goossens heeft nu onder den titel „Open bare Scheurmakerij op Soemba, de Kerken van Oost-Soemba uitgestooten uit de gemeenschap der Gereformeerde (zendende) Kerken in Ne derland, een aanklacht en een verweer" een lij vig geschrift het licht doen zien bij de Fa A. J. Wuestman te Harderwijk. Uitvoerig bespreekt de auteur in een 60-tal paragrafen het verloop van de zaak en zijn visie daarop. Het geschrift, dat is uitgedijd tot 160 pagina's druks, bevat ernstige beschuldigingen aan het adres van verschillende instanties in het Geref. kerkelijk leven, waarbij het zware adjec tieven slingert en spreekt van het „sanctioneeren van achterbaksch lasteren" en dergelijke. De eerste druk van het geschrift van Ds. Goossens zag in Juni j.l. het licht en was niet bestemd voor den handel, al kwam er door in discretie in een bepaald dagblad een beschouwing over los. De schrijver deelt mede, dat sinds het verschijnen van den eersten druk, de Zendings synode van de Geref. Kerken Groningen, Dren the, Overijssel en de Oud-Geref. Kerken in Duitschland op 28 Juni j.l. te Assen gehouden werd, alsook de Part. Synode van de Geref. Kerken van Groningen op 11 Juli j.l. te Gronin gen. Gelijk gepubliceerd werd heeft de Zendings synode unaniem de handelingen van het mode- ramen van de Zendingssynode '38 in de zaak van Oost-Soemba goedgekeurd, alsook de han delingen van deputaten. Zij zond daarvan bericht aan de Part. Synode van Groningen, door welk lichaam Ds Goossens gehoord is. Deze Part. Synode handhaafde de gevallen beslissing en de besluiten van de classis Appingedam. Thans zal het laatste bedrijf van deze onverkwikkelijke zaak dienen op de Generale Synode van Sneek. Zoo ergens, dan behoort zeker in een zaak als waarover deze brochure handelt, het hoor en we derhoor te worden toegepast. En wij als buiten staanders, die dit geschrift ter beoordeeling heb ben toegezonden gekregen, moeten ons onbe kwaam verklaren over deze zaak een oordeel uit te spreken en kunnen slechts volstaan met een aankondiging. (Kerkbl. N. Brab. en L.) Het zgn. nieuwe kerkrecht. De kerkeraad van Huizum heeft dit punt aan hangig gemaakt andere kerken hebben zich hier mee vereenigt en de Part. Synode van Drente nam op voorstel van de kerk van Zuidlaren en van de Classis Assen het volgende voorstel aan „De Gen. Synode spreke zich uit over en be- noeme een commissie tot behandeling van het kerkrechtelijk geschil, met name over de vragen, of het instituut der Synoden een door God al leen toegestaan of door Hem voorgeschreven recht is of de Synoden al dan niet een ambtelijk karakter dragen en of de Synoden niet alleen wat de leer- en regeer-, maar ook wat de tucht- macht aangaat bindende besluiten kunnen nemen, en ook bevoegd zijn deze besluiten zoo noodig uit te voeren in verband met het verschil van opvatting van de desbetreffende artikelen dei- Kerkenordening (inzonderheid de art. 30, 31, 36, 77, 80 en 85); en drage de commissie op haar rapport een jaar tevoren aan de kerken te zen den, opdat de volgende Synode aan de onzeker heid in dezen en aan de verdere doorwerking van het geschil een einde brengen." Het is ook goed, dat deze zaak op de Synode komt, al is in Assen (1926) reeds een beslissing gevallen. Alleen begrijp ik niet, waarom hier weer een commissie voor noodig is. (Bazuin) Tucht over doopleden. Uit het verslag van de Part. Synode van Gro ningen „Overeenkomstig de voorstellen van de clas ses Appingedam en Warffum, die zakelijk het zelfde inhouden, wordt besloten, aan de a.s. Generale Synode in overweging te geven nog niet over te gaan tot het vaststellen en aannemen van een voor alle Kerken bindende regeling van de tucht over „doopleden", aangezien de min dere vergaderingen niet in de gelegenheid zijn gesteld te oordeelen over een eventueele ont- werp-regeling, waarvan naar Art. 260 der Acta van de Generale Synode van 1936 verwacht had mogen worden, dat zij in het rapport der daartoe door de Generale Synode van Amsterdam be noemde commissie reeds vóór 1 Jan. 1938 aan de Kerken zou zijn toegezonden." De Soemba-kwestie. Uit het verslag van dezelfde Part. Synode „Ter behandeling van een appèl-schrift van br. G. te A. tegen een besluit van de classis A. gaat de Synode in comité. Na bespreking van het breedvoerig rapport van de in de vorige zit ting door deze zaak benoemde commissie en na den appelleerenden broeder gehoord te hebben, besluit de Synode met eenparige stemmen de con clusie van het rapport te aanvaarden en op de verzoeken van br. Goossens afwijzend te be schikken, waarvan hem ter vergadering mededee- ling wordt gedaan, terwijl hem wordt toegezegd, dat de uitspraak van de Synode hem ook schrif telijk zal worden toegezonden. De commissie ontvangt den dank der Synode voor haar veel- omvattenden en serieuzen arbeid." K. B. S. Onderwijzend personeel door K. Dijkstra. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. De ondertitel „Novellen over het Schoolleven" geeft duidelijk aan wat hier geboden wordt. Van het leven binnen de muren van de school, die hier beschreven wordt, krijgt men wel een in druk. Helaas scheen dat gespeend aan alle idea lisme. De kleine onaangename dingen worden hier soms scherp geteekend, maar van het mooie is zelfs geen spoor te ontdekken. Een aanwinst kunnen we dit boek niet achten. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Middelburg. Ontvangen van een zuster 1. voor de armen van N.N. 5.voor de Kerk en 5.voor de armen. Zeer hartelijk dank. Ds. A. H. OUSSOREN. Met hartelijken dank ontvangen voor Schoolzen- ding Magelang de som van tien gulden van de leer lingen der Christelijke School, Westwal, Goes. Deze arbeid blijve aanbevolen. Juli 1939. A. SCHEELE. Middelburg. Getelde collecten Collecte Evangelisatie in N. Br. en Limb, 121.92 Collecte voor de Kerk 137.31 Collecte Emeritusfonds 126.15 Kerkbussen 53.30 Huwelijkscollecte 7 Juli 32.02 De Boekhouder der kerk, A. DE POORTE. Middelburg. Brs Diakenen zeggen hartelijk dank voor de volgende in de collecte gevonden giften. Tien gulden, waarvan 5.voor de Kerk en 5.— voor de Armen. Eén gulden voor het tekort der Kerk van iemand, die wegens vacantie uitstedig is. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Veersche Singel 278. Gironummer 329748. Middelburg. Ontvangen voor de Schoolzending van de kinderen der school Heerengracht 8.34. Met vriendelijken dank. I. VAN NOPPEN. ZENDING. Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst van broeder van Dijk van dhr. L. 1.van Tannetje Sturm en de kinderen der Chr. Bewaarschool Bree een flinke partij zilverpapier. Voor al deze giften mijn dank. W. P. WATTEL, Penningmeester. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. M.V. Het Mosterdzaadje" te Koudekerke. Gew. Gesch. N.T. Schets 62, B. en B. 4 Dec. 1936, C. Aarn. Ad. Kerkgesch. Schets 47, C. Wielemaker. VoordrachtJ. Simonse. Improviseeren L. Wielemaker. Reciteeren J. Wielemaker. Vrije BijdrageA. Jasperse. De Geref. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert 10 Augustus, 's avonds half acht. N. T. Schets 6. „De doop van Jezus", Bets Sanderse Vrij onderw. „Onze Zendingstaak", Saar Hillebrand Improviseeren door Neetje Sanderse en Gré Boon. Geref. Meisjesver. „Het ontluikend leven". St. Laurens G. G. „Johannes de Dooper gevangen genomen en gedood" door Rineke Weeda. Na de pauze voor den leider. De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te St. Laurens vergadert D.V. op Zondag 6 Augustus, 's avonds zeven uur in de consistorie der Geref. Kerk. Behandeld zal worden De inleiding van de Schet sen Geestelijk leven, in te leiden door br. Jac. Cor- bijn. Voor lectuur zie Mannenbladen Augustus '36 en Januari 1939. Het Bestuur. ZONDAG 6 AUGUSTUS 1939. CLASSE MIDDELBURG MIDDELBURG. Collecte Hulpbeh. Kerken in de Classis. Dr N. J. Hommes Dr A. de Bondt Ds. A. H. Oussoren Dr A. de Bondt te Den Haag. Dr N. J. Hommes Ds. J. W. Smitt Leesdienst Ds. J. E. Visser Dr N. J. Hommes Hofpleinkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 6 uur Arnemuiden 9.30 uur 2 uur Domburg 9.30 uur 2.30 uur Gapinge 9.30 en 2.30 uur Ds. W. de Graaff 7 uur Ds. W. de Graaff Rede Jongel. Vereen. Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Cand. J. J. van Wageningen te Den Haag. Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. Ingwerscn te Katwijk. St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. Spier te 's-Gravendeel. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2.30 u. Ds. A. B. C. Hofland Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds. M. C. J. W. de Kluis te Diemen. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. C. J. Kuiper te Arnhem. Veere 9.30 uur Leesdienst 2.30 uur Ds. J. W. Smitt Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 en 2.30 uur Ds. J. J. de Vries Westkapelle 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. W. Schecle te Uithuizermeeden. Geersdijk 9.30. 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2 uur Cand. B. Boelens te Groningen. Kamperland 10 en 3 uur Ds. F. J. v. d. Ende 7 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Leesdienst 6 uur Ds. H. Venema Oosterland 10.30 uur Ds. H. Venema 3.30 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. A. Oostenbrink Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Leesdienst Zonnemaire 10.30 en 3.30 uur Ds. A. J. van Sluijs CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30 en 2 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 10 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Leesdienst Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur Leesdienst Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij Bed. H. Av. en Dankz. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen Bed. H. Av. en Dankz. Yerseke 9.30 en 2 uur Prof. Dr K. Schilder te Kampen. CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2.30 uur Breskens 6.30 uur Ds. Joh. A. Tiemens Hoek 9.30 en 2 uur Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. P. van Strien te Groningen. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok. U ZELF DE MOEITE! Laat óns Uw advertenties voor andere Bladen noteeren. Dat kost U niets meer cn in één keer is U van alles af. Eén copy is voldoende. ADVERTENTIE-BUREAU LITTOOIJ 6 OLTHOFF.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1939 | | pagina 3