No* 16 Vrijdag 21 April 1939 53e Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND* UIT HET WOORD* DADERS DES WOORDS* VAN VERRE EN NABIJ* ZEEUWSCHE KERKBODE REDACTIEDs. A. C. HEIJ cn Ds. A. H. OUSSOREN. MEDEWERKERS: D.D, W. M. LE COINTRE, F. J, v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE, R. J. VAN DER VEEN cn W. H. v. d. VEGT. ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling ƒ2. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS: 15 cent per regel; bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 HET LAM, STAANDE ALS GESLACHT. En ik zag, en zie in het midden van den troon en van de vier dieren, en in het midden van de ouderlingen, een Lam, staande als geslacht, hebbende zeven hoornen en zeven oogen; dewelke zijn de zeven Geesten Gods, die uitge zonden zijn in alle landen En het kwam en heeft het boek ge nomen uit de rechterhand Desgenen, die op den troon zat. Openb. 5:6, 7. De zee der volken is onstuimig. De wateren bruizen en zijn berozrd de ber gen daveren door hun verheffing. Oorlogen en geruchten van oorlogen houden het leven der volken in gestadige onrust en spanning. Ze stagneeren handel, bedrijf en ver keer, en doemen mede duizenden en tienduizen den menschen tot niets doen. Volk staat tegenover volk, macht tegenover macht bewapening wordt met bewapening be antwoord groeiend wantrouwen verlamt de kracht tot opbouwenden arbeid. De volken verteren zichzelf en elkander. De zware golfslag, die voortdeint van kust tot kust, brokkelt voortdurend stukken af van het bouwwerk, door vorige geslachten opgetrokken en dreigt met ondergang den arbeid van veler eeuwen. Angst en vrees vervult veler harten. Deze aanhoudende onrust laat ook de Kerk des Heeren niet onbewogen. In deze wereld heeft ze haar plaats van haar God gekregen, om haar roeping onder de volken te vervullen. Daarom lijdt zij mede, met wat de wereld lijdt. Maar er is meer dat haar beroert. Uit de woelige zee duiken gestalten op, in wie de anti-christelijke trekken scherp zijn afgetee- kend. Heerschers, in wie de mensch der zonde aan de poort kloptvan wie de Kerk des Hee ren enkel te vreezen heeft. In menig land weegt hun hand reeds loodzwaar op de kerk, die ge trouw is aan haar roeping. Ze zoeken de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Is de toekomst van de wereld donker, de kerk des Heeren mag zich wel dubbel bezinnen op wat haar te wachten staat. Dubbel moet ze zich bezinnen. Ze mag voor wat zich aan haar voor doet de oogen niet sluiten ze moet 't aanzien met klare blik maar dan moet ze 't zetten in het licht van het Woord Gods en daarmede verandert 't as pect van een verwarde en dreigende toekomst, want het profetische Woord teekent den loop der gebeurtenissen niet zooals die achteraf gezien wordt, maar trekt vooruit de lijnen, waarlangs naar Gods Raadsbesluit de historie zich ontwik kelen zal. Dit is het licht, dat 't donker op doet klaren. Des Heeren Kerk heeft weer gedachtenis ge vierd van de herrijzenis haars Heeren. Haar Heere leeft Hij is opgestaan uit de doode, opgevaren ten hemel en zit nu aan de rechterhand Gods. Dat is niet weinig meer dan 't in onze levens- waardeering gewoonlijk geldt. Die Heere is 't, in Wiens handen God 't wereldregiment heeft gegeven. En dat is de rust van de Kerk te mid den van de gestadige onrust der wereld, die toe nemen zal, naarmate de anti-christelijke macht zal vorderen. En die zal voortgaan, totdat ze haar verpersoonlijking in den anti-christ vinden zal. Maar boven deze voortstuwende macht staat Christus, de Heere. De apostel Johannes heeft dat gezien in een der visioenen, die hem, den balling op Patmos, door de open hemeldeur werden getoond. Hij zag een Lam, staande als geslacht. En dat was waardig 't boek te nemen uit de rechterhand Gods. En het kwam, en heeft het boek genomen uit de rechterhand Desgenen, die op den trcon zat. Dat Lam was waardig zoo te doen, omdat het, naar het woord van één der vier en twintig ouderlingen, overwonnen had daarom mocht het 't boek, volgeschreven met de raadsbesluiten Gods, ontzegelen, en de uitvoering daarvan op zich nemen. Het Lam, staande als geslacht dat is een tee- kening, die ons voorstellingsvermogen te boven gaat maar we verstaan de gedachte, die God ons daarin ontsluit. Het Lam staat voor den troon Gods 't is tot den dienst van God bereid doch in zijn bereid heid tot dienen draagt 't nog 't kenteeken, dat 't tevoren is geslacht geweest, dat 't tevoren in groote ellende en vernedering geweest is. Het wordt nu tot hoogen dienst gewijd, n.l. Gods raadsbesluiten over de wereld ontzegelen en uitvoeren. Maar in zijn hoogheid, maakt 't zich niet los van de vernedering, die is geweest integendeel, 't gaat den dienst voor God uitrich ten als 't Lam, staande als geslacht. Aldus teekent dit visioen 't Lam Gods, onzen Heere Jezus Christus, gestorven én opgestaan, t wereldregiment uit Gods rechterhand aannemen de in Zijn doorboorde handen. Jezus Christus, opgestaan en opgevaren, ver geet zijn vernedering niet ook niet nu God Hem uitermate heeft verhoogd en Hem een naam ge geven heeft boven allen naam. Hij blijft het Lam, staande als geslacht. Zijn verworven heerlijkheid wendt Hij aan, om te vol tooien, wat Zijn vernedering heeft bewerkt. En wordt Hem de rol der raadsbesluiten Gods ter ontzegeling en uitvoering in handen gegeven, zie dan is Hij, 't Lam, staande als geslacht, de waar borg, dat die raadsbesluiten omvatten den weg, waarlangs Gods verlossingswerk tot volkomen heid zal stijgen. Hij, 't Lam, staande als geslacht heeft over wonnen. Zijn geslacht worden was de overwin ning Zijner gehoorzaamheid de verzoening van de schuld der zonde, de vernietiging van de macht der zonde. Zijn geslacht worden was 't offer, wat de losprijs, waarvoor Hij Zich de ge geven Zijns Vaders vrijkocht, teniet doende den- gene, die 't geweld des doods had, dat is, den duivel. Wie zal nu Hem weerstaan in het ten uitvoer leggen der besluiten Gods Opgestaan tot de heerlijkheid des hemels op gevaren, staat Hem ten dienste alle macht in he mel en op aarde, om naar Gods raad de verlos sing daarheen te leiden, dat hemel en aarde hun stem zullen vereenigen tot lof van God en van het Lam. Laat nu de Kerk des Heeren gerust zijn. 't Wereldbestuur ligt in Christus' doorboorde handen ze beven nooit en weifelen nimmer ze hebben overwonnen en zullen overwinnen, naar Gods raadsbesluit. Er is geen reden zich door vrees te laten ver schrikken en verlammen ook niet, wanneer de zee en watergolven groot geluid zullen geven en den menschen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen, die het aardrijk zul len overkomen. Laat elk, die Christus kent als 't Lam, staande als geslacht, voor den troon Gods, getrouw zijn in zijn arbeid, die door Hem weer is dienst Gods. Getrouw, van Christus verwachtende de vervul ling van Gods raad, die in de verheerlijking der vrijgekochte gemeente, geven zal 't behoud der wereld. Getrouw, want 't Lam, dat getrouw geweest is tot in den dood, zal zijn werk voleindigen. Hij zal de dageraad der verlossing doen aanlichten. In Hem rust de waarheid van het woord Geen onheil zal de stad verstoren, Daar God Zijn woning heeft verkoren God zal haar redden uit den nood, Bij 't dagen van het morgenrood. Terneuzen. G. W. VAN HOUTE. PROVINCIALE KERKELIJKE PERS. Daaruit dat naast de kerkelijke bladen, die 't geheele land bestrijken en de tientallen plaatse lijke Kerkbodes, ook provinciale Kerkbodes ver schijnen, blijkt wel, dat ook daaraan behoefte gevoeld wordt. In ons land is er maar één provincie, waar niet zulk een provinciale Kerkbode bestaat, n.l. Zuid- Holland. Wat daarvan de oorzaak is, zouden we niet weten te zeggen. Misschien is het daar uit te verklaren, dat in die provincie heel wat groote steden liggen, als 's-Gravenhage, Rotter dam, Leiden, Dordrecht e.a., die eigen bladen hebben, zoodat een provinciaal blad niet genoeg abonné's kan vinden. Maar Zuid-Holland vormt dan ook een uit zondering. Provinciale Kerkbodes zijn er voor Groningen, Friesland, Drenthe en Overijsel, Utrecht, Noord-Holland, Gelderland, Noord- Brabant en Limburg en ook voor Zeeland. Deze laatste is, gelijk in den kop wordt aan gewezen, al in z'n 53sten jaargang wat wel be wijst, dat hij in het kerkelijk leven in onze pro vincie een goede plaats verwierf. De algemeenheid van deze provinciale Kerk bodes en het langdurig bestaan van vele daarvan is, dunkt ons, niet moeilijk te verklaren. De kerken in één provincie hebben gemeen schappelijke belangen, waarom het noodig is, dat ze ook met elkander meeleven. Elke kerk is wel zelfstandig, maar heeft toch de roeping, met andere kerken, die dezelfde be lijdenis hebben en eenzelfde Kerkorde willen onderhouden, in kerkverband saam te leven. Dat kerkverband in één Particuliere Synode eischt, dat ze op de hoogte blijven met wat in die andere kerken gebeurt. Dat kan alleen door een provinciale Kerkbode. In zulk een provin ciale Kerkbode verschijnen de agenda's van de verschillende Classes en de Korte verslagen van die vergaderingen. Daarin wordt opgenomen een verslag van de Particuliere Synode, ook dat van den Zendingsarbeid. Wie alleen maar een plaat selijke Kerkbode leest, blijft van dat alles on kundig. Wanneer men zou tegenwerpen, dat ook de landelijke kerkelijke pers vele van deze berichten bevat, moet daartegen opgemerkt, allereerst, dat deze die berichten niet zoo breed kan opnemen als de provinciale Kerkbode en in de tweede plaats, dat maar een klein deel der leden, die landelijke bladen leest en daarom zelfs die ver korte berichten niet onder hun aandacht krijgen. Het kerkelijk meeleven zou groote schade lij den, wanneer niet een provinciale Kerkbode hier z'n diensten bewees. En reeds uit dat oogpunt is te zeggen, dat voor een goed kerkelijk leven een provinciale Kerkbode onmisbaar is. Daar komt nog een tweede ding bij. Het Gereformeerd kerkelijk leven in ons land heeft in z'n eenheid toch ook nuanceeringen, het is nog weer anders in Groningen en Friesland dan bijv. in Zeeland. In de ééne provincie doen zich nog weer andere vraagstukken voor dan in de andere. Het is noodig, dat met die nuanceeringen ge rekend wordt in de voorlichting, die de kerkelijke pers zoekt te bieden en dat daarin die speciale vragen worden behandeld. Ook daarvoor is dan noodig een provinciale Kerkbode. Maar dan mag ook bij de oprichting van plaat selijke Kerkbodes niet vergeten worden de vraag onder de oogen te zien, of men daarmee niet de provinciale pers zou afbreuk doen en alzoo het kerkelijk leven schade toebrengen. We verstaan, dat men in grootere kerken er veel voor voelt een plaatselijke Kerkbode te heb ben het plaatselijk kerkelijk leven kan daarmee gebaat zijn. Maar ook zulk een kerk staat in het kerkverband, en moet ook bedacht zijn op het belang van haar zusterkerken. En wanneer dan die oprichting op tal van plaatsen zou meebrengen het gevaar dat de provinciale Kerkbode niet zou kunnen blijven bestaan, mag zulk een kerk zich wel afvragen of zij niet een weg moet zoeken., waarin niet alleen het plaatselijk, maar ook het provinciaal belang kan behartigd. Daar komt nog dit bij, dat, wanneer de leden van zulk een kerk alleen hun plaatselijk blad le zen, zij geïsoleerd worden van het kerkelijk leven in hun provincie. Schade alzoo voor de eigen leden en mogelijke schade voor andere kerken. Om die schade af te weren is het, dat in den laatsten tijd telkens een bijzondere opwekking werd geplaatst om op de Kerkbode te abonnee- ren en dat we hopen, dat die opwekking zal ter harte genomen worden. We meenen, dat voor een goed kerkelijk leven in een provincie een provinciale Kerkbode on misbaar is en dat dus alles moet vermeden, wat het bestaan daarvan zou kunnen in gevaar bren gen. A.S. ZONDAG BIDSTOND. In „De Standaard" lazen we, dat de Classis s-Gravenhage, besloot, lettende op den gespan nen internationalen toestand, de kerken op te wekken a.s. Zondag in den dienst des Woords en der gebeden, zich te vereenigen in verootmoe diging en gebed voor den Heere of het Hem be hagen mocht om der wille van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus de ramp van een oor log af te wenden en zich te ontfermen over ons volk en de volkeren der geheele wereld. Reeds zal wel op de laatste Zondagen gedaan zijn, zooals in deze opwekking wordt gevraagd. Althans zal in de gebeden de nood der wereld wel voor God zijn gebracht. Dat mag dan echter geen reden zijn om niet aan dit verzoek te voldoen. De internationale toestand is nog zorgelijk en geeft reden om bij vernieuwing Gods ontferming af te smeeken en te gaan op den verschen en le venden weg, dien Christus ons ingewijd heeft tot den troon der genade. En moge God dan die gebeden verhooren. OUDERLINGEN-CONFERENTIE. Dinsdag 25 April wordt weer de Ouderlingen conferentie gehouden, ditmaal te Goes. Als referenten hopen op te treden br. P. de Putter van Terneuzen met het onderwerp Kerk en Evangelisatie en Dr E. D. Kraan te Vlaar- dingen over De moreele en geestelijke herbewa pening. De ouderlingen ontvingen alle een agendum voor deze conferentie, 't Is voldoende hen daar aan te herinneren. Als het hun mogelijk is gaan ze daarheen. Maar ook niet-ambtsdragers zijn daar welkom. Dat willen we hier nog even meedeelen. Het worde een goede vergadering. HEIJ. BANGE TIJDEN. De doorwerking der anti-christelijke beginse len doet zich in onze dagen wel heel sterk ge voelen. De naïeve mensch moge denken, dat met het verdwijnen van een Hitler, Stalin, Mussoline, de wereld gered zal zijn, wie even verder ziet, ach ter de verschijnselen, weet, dat niet deze begin seldragers, maar de beginselen-zelf zich doen gelden. En die beginselen, zoowel van Nationaal So cialisme als Marxisme, zijn daarom zoo verder felijk, omdat ze niet steunen op het Woord des Heeren, maar dat Woord radicaal verwerpen. In dit opzicht zijn dan ook het Nationaal So cialisme en het Communisme gelijk. De één moge wat meer tolerantie openbaren voor de kerk dan den ander, in wezen is er geen verschil. Beide zijn ze opgekomen uit den afgrond. Beide staan ze tegenover des Heeren Kerk. Beiden willen ze zich laten leiden door menschelijk redeneeren en niet door de van God gegeven normen. In den laatsten tijd is dit wel zeer duidelijk ge worden. Plechtig gegeven beloften, en met moeite gesloten overeenkomsten worden verscheurd als of er geen eer meer bestaat. Niet meer gelden de vaste statische beginselen van Gods Woord, dat eeuwig zeker is. Niet meer gelden die waarden, die absoluut zijn. Maar dynamische beginselen, beginselen die zich richtten naar de omstandighe den, naar wat nuttig is, voordeelig voorkomt. Hiervoor behoeft men werkelijk niet Nationaal Socialist te zijn. Wiens oogen open zijn, ziet, hoe dezelfde menschen, die voor enkele jaren terug als een hoogste principe de ontwapening voorstelden, in deze dagen weer roepen om ster ke bewapening. Dat dezelfde menschen, die voor enkele jaren zich richtten tegen het Vorstenhuis, en zeiden, dat de opstand van de „Zeven Provin ciën" hen „verduiveld goed deed", nu spreken van „trouw" en vaderlandsch liefde. Het is goed dit in het oog te houden. We loopen in onzen tijd gevaar eenzijdig te zien naar de beginselen van het Nationaal Socialisme, maar wie op de basis van Gods Woord staande, deze verschijnselen beziet, kan niet eenzijdig zijn oog wenden naar de ééne richting met voorbijgaan van den andere. Beiden zijn verderfelijk. Beiden zijn ze gevaarlijk. Beiden werken zoo hard ze maar kunnen naar den afgrond. Beiden zijn ze dynamiet onder onze samenleving. Ieder weet wel hoe vele Marxisten voor het oogenblik de kunst verstaan deze beginselen te verbergen. Dit opportunisme is alleszins ver klaarbaar. Het zou zelfs niet verstandig zijn, om het niet te doen. Maar met dit verbergen van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1939 | | pagina 1