KERKNIEUWS* OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN* noodeloos lang te wachten. Namens het Bestuur der C.S.B. heb ik de eer adviseur voor dit jeugd werk te zijn. Van nabij ken ik de kampen en ik durf 't uzelf en uw kinderen eerlijk aanraden wanneer u een gezonde vacantie zoekt, die veel biedt en weinig kost, maakt dan van deze „Jool- hul" kampen gebruik. JAC. JONKER, Hillegersberg. Geref. Prea. De deelnemersprijs bedraagt, voor 8 dagen op „Joolhul" 12.50. Het Waterkamp in Friesland kost 15.De data van de kampen zijn Meis jeskamp, Seniores, 25 Juli2 Augustus Meis jeskamp, Juniores, 3 Augustus11 Augustus; Jongenskamp, Juniores, 15 Juli23 Juli Jongens kamp, Seniores, 15 Augustus23 Augustus. In lichtingen en opgaven bij S. Feitsma, Okeghem- straat 15, Amsterdam-Zuid. VIERTAL TE Stiens A. G. Luiks, Cand. te Leeuwarden. D. J. Scholten, Cand. te Zutphen. G. Spijker, Cand. te Moerdijk. E. Torenbeek, Cand. te Den Ham. TWEETAL TE Helpman F. Guillaume te Klundert. J. W. Tunderman te Vrouwenpolder. ZeistG. Lugtigheid te Amstelveen. Chr. W. J. Teeuwen te Heerde. BEROEPEN TE Groote LindtJ. v. d. Schaft, hulppred. aldaar. AANGENOMEN NAAR Rotterdam-C. (als miss. pred. te Poerbolinggo, vac.-Esser): J. Verkuyl te Oegstgeest. Dinsdag 14 Juni a.s. zal Deo volente gehouden worden de jaarlijksche conferentie van de Pre dikanten der Gereformeerde Kerken in Zeeland, in de Gereformeerde Kerk te Goes, 's morgens om tien uur. Waarschijnlijk zal de Particuliere Synode eerst Donderdags van die week gehouden kunnen wor den, maar de Predikantenconferentie blijft op Dinsdag gesteld. 's Morgens hoopt te refereeren Ds. J. Post van Axel over „De Zelfstandigheid der Plaatselijke Kerk", Stellingen A. Karakter der plaatselijke kerk. I. De H. Geest roept na Christus' heengaan Zijn Kerk in de wereld tot openbaring door op elke plaats de Kerk zelfstandig in de ambten te institueeren. II. De plaatselijke kerk is niet een onderdeel van een grootere groep geloovigen in een bepaald land of gewest, maar elk afzonderlijk een open baring van de Kerk van Christus, Zijn Lichaam, waarvan Hij het Hoofd is. III. Elke plaatselijke kerk is, ideëel genomen, een complete vertegenwoordiging en een afspie geling van deze heilige, algemeene Christelijke Kerk. IV. Het Hoofdschap van Christus komt in de plaatselijke kerk uit in het feit, dat het Woord Gods, ons gegeven in de H. Schrift, in haar het gezag heeft. V. Dit gezag wordt uitgeoefend door het drie voudige ambt, dat beantwoordt aan het drievou dige ambt van den mensch, waarvan Christus de volmaakte belichaming is. VI. Dat in den loop der geschiedenis de zelfstandigheid der plaatselijke kerken niet is ge ëerbiedigd, dient als een groote fout te worden aangemerkt, omdat dit de kerk gebracht heeft onder menschenheerschappij en het gezag van Christus heeft verdrongen. B. Onderlinge eenheid der plaatselijke kerken (tegen het Independentisme). VII. Elke plaatselijke kerk is geroepen met de andere plaatselijke kerken van dezelfde be lijdenis, de nauwste verbinding te zoeken en te bewaren. VIII. De kerkelijke eenheid, die daardoor ontstaat, behoudt evenwel het karakter van vrij willig kerkverband en neemt de zelfstandigheid van iedere plaatselijke kerk in acht. IX. Het kerkverband is tot samenleving, sa menwerking, voorlichting, raad en steun, en schept geen machten boven het ambt in de plaat selijke kerk. X. Het gezag der meerdere vergaderingen is niet juridisch, maar moreel van aard. XI. De meerdere vergaderingen, als zijnde bijeengebracht door de plicht van elke kerk tot aaneensluiting, en door gemeenschappelijk ac- coord en samengesteld door de afvaardiging van de meest wijze mannen, hebben niettemin zeer groot gezag. XII. Elke plaatselijke kerk heeft zich te on derwerpen aan de besluiten der meerdere ver gaderingen, „tenzij, dat het bewezen worde te strijden tegen het Woord Gods" enz. (cf. art. 31 K.O.). XIII. Handhaving van de zelfstandigheid der plaatselijke kerk is geen independentisme, maar eisch der H. Schrift en noodzakelijke voorwaard' voor de goede ontwikkeling van het kerkelijke leven. XIV. Independentisme is een doopersch ver schijnsel, dat door de Gereformeerde verbonds- leer, die den kinderdoop waardeert, ten sterkst: wordt weersproken. C. Zelfstandigheid (tegen de Hiërarchie). XV. Een groep van plaatselijke kerken wordt nooit zelf een kerk („vaderlandsche kerk" b.v.), die met gebiedende macht boven de plaatselijke kerken zou staan, en door zich eigenmachtig bo ven het ambt te plaatsen, haar zelfstandigheid zou mogen aantasten of opheffen. XVI. De macht in de kerk kleeft aan het ambt in de plaatselijke kerk, waar de ambtsdra gers zich met hun woord aan God hebben ver bonden. XVII. De grondslag voor het gebouw der eenheid van de gezamenlijke kerken ligt in de verbintenis van het ambt aan het Woord in elke plaatselijke kerk. XVIII. Het Woord Gods in Schriftprediking en Sacramentsbediening, waaraan het geloof der- leden vat heeft, is de kracht der kerk. XIX. Dit wordt gevonden in de plaatselijke kerk. Daar brandt het vuur. XX. Het ambt mag zich door geen menschen- macht laten overheerschen. XXI. Kerkoverheersching, hetzij door machts misbruik door ambtsdragers, hetzij door een ge zag, dat in de Schrift geen grond vindt, is hiërar chie. XXII. Hiërarchie is verstikkend voor het le ven der kerk, fnuikend voor de kracht van het Woord, belemmerend voor de werking van het ambt, en legt de plaatselijke kerk onder bepalin gen, die uit haar leven niet voortvloeien, en met haar ontwikkeling geen gelijken tred houden. XXIII. Elke plaatselijke kerk heeft een eigen karakter door volksaard, ontwikkeling en bewer king. XXIV. Het gemeenschappelijk geloof in Christus adelt het karakter van alle kerkelijke vergaderingen. XXV. De meerdere vergaderingen gaan uit een, wanneer de afvaardiging ophoudt alleen de kerlceraad is een blijvend college. XXVI. Boven den kerkeraaa is geen heer- schend menschelijk gezag. XXVII. De plaatselijke kerk is eerst en blijft eerst. D. Taak. XXVIII. De Gereformeerde Kerken in het bijzonder hebben de roeping te waken, zoowei tegen hiërarchische als tegen independentistische invloeden. 's Middags hoopt te refeeren Dr. J. van Lonk- huijzen overDe positieve taak der overheid ten opzichte van den godsdienst naar Calvinis tische opvatting. (De blijvende Schriftuurlijke gedachte van art. 36.) Stellingen I. Er bestaat een positieve roeping der over heid voor haar terrein, ten opzichte van den godsdienst. II. Er is een blijvende Schriftuurlijke gedach te, welke achter Calvijns uitspraken en die van artikel 36 ligt, met aftrek van wat daarin als de eigenlijke taak der Kerk beschouwd moet wor den. En eveneens met aftrek van wat als de particuliere gedachte van Calvijn en zijn tijd aan gemerkt moet worden. III. Bij de beschouwing van Calvijns opvat tingen moet men letten op den nood der tijden, waarop Calvijn wijst, en welke hem drong tot zijn bekende uitspraken over de positieve taak der overheid jegens Kerk en godsdienst (over genomen in art. 36 Ned. Gel. Bel.). IV. Om de blijvende gedachte, achter deze uitspraken van Calvijn liggende, te vatten, moet men deze woorden voor een oogenblik geheel ter zijde stellen, d.i. om de blijvende gedachte van artikel 36 te vinden, moet men een streep halen door art. 36, zooals het in onze Gereformeerde Belijdenis, wat de positieve taak der overheid jegens Kerk en godsdienst betreft, geformuleerd is. V. De geïncrimineerde woorden van art. 36 moeten anders verstaan worden, dan men ge meenlijk doet. Calvijns kennelijke bedoeling is, om er de saamwerking, welke er zijn moet tus- schen de Chr. Overheid en de Kerk mee uit te drukken. VI. Deze blijvende gedachte wordt gegrepen door te letten op de drieërlei wijze, waarop Cal vijn het probleem benadert, t.w. ten eerste op de Overheid als dienaresse Gods, geroepen op haar terrein God te verheerlijken ten tweede op haar gebondenheid aan Gods Woord en ten derde op haar taak tot bescherming der religie, behalve om Gods- en Christus' wil, ook om den wille van de maatschappelijke orde en zedelijk heid, waarvan ze de grondslag is. VII. De moeilijkheid van het zoeken naar en het toepassen van de taak der Overheid ten op zichte van den godsdienst ontslaat ons niet noch van dit zoeken, noch van dit toepassen. VIII. In het zoeken naar die taak heeft zoo wel de Christelijke Kerk als instituut als die Kerk als organisme (Chr. wetenschap en Chr. staat kunde) een eigen taak. In de toepassing heeft de Chr. Overheid in overleg met de volksvertegen woordiging wederom een eigen taak. IX. Calvijns hoofdgedachte, liggende achter zijn beschouwing van de taak der Overheid is Elk schepsel zal God dienen op zijn eigen terrein met zijn eigen middelen of gaven. D.i. voor de Chr. Overheid zij zal God dienen in Christus naar Gods Woord op haar terrein met haar middelen. X. Zooals de nood van zijn tijd Calvijn drong om zijn opvattingen over de positieve taak der Overheid jegens den godsdienst met kracht voor op te zetten, zoo eischt de nood van onzen tijd, dat wij de blijvende Schriftuurlijke, echt Calvi nistische gedachte van de taak der Overheid je gens Christendom en godsdienst met kracht doen uitkomen, deze Christelijke beginselen in ons staatkundig leven indragen, en doen realiseeren, zoover dit kan. F. J. v. d. ENDE, Secr. der Predikantenconferentie. Terneuzen, 23 Mei 1938. Ontvangen van de Kerken in de Classis Axel, de collecten voor de Evang. in het IJselmeergebied en de collecten voor de Verstrooiden in Indië. Aardenburg 7.71 8.01 Axel 12.98 12.97 Hoek 8.50 9.51 Oostburg 14.07 15.40 Schoondijke 11.69 11.68 Terneuzen 31.83 45.35 Zaamslag 20.63 32.09 Middelburg. VERGADERING van de Com missie van Beheer Dinsdag 31 Mei, 7.30 uur, consistoriekamer Hofpleinkerk. De Secretaris. Middelburg. De Commissie van Beheer houdt zitting tot het in ontvangst nemen van vrijwillige bijdragen Woensdag 1 Juni a.s., van 7.308.30 uur, Noorderkerk. De Secretaris. Tjallings jubeljaar door G. Mulder. Uitgave J. H. Kok, Kampen. De bekende V. C. L. van de N.V. Kok, Kam pen, deed ons in prachtband ter recensie toe komen boeken, die in alle opzichten de verge lijking kunnen doorstaan met wat op niet chris telijk terrein gepubliceerd wordt. In dit opzicht zijn de tijden al heel wat ver anderd. Wie nagaat wat voor een jaar of tien uitkwam en wat nu door onze christelijke letter kundigen gepresteerd wordt, kan niet anders dan dankbaar zijn voor deze ontwikkeling. De Firma Kok kan gelukgewenscht worden met dit mooie viertal. Als eerste lazen we Tjallings Jubeljaar. Dit trok ons het meest aan, omdat we reeds gelezen hadden „Deining" en „Tjalling wil wat anders". En na lezing kan ik niet anders dan dit zeggen het beste boek van Mulder dat in de Tjalling- cyclus verschenen is. Dat er Friesche uitdrukkingen in staan, spreekt voor zich zelf. Het speelt in Friesland. Ik meen, dat dit niet een al te groot bezwaar is. Wat vooral in dit boek treft is de goed vol gehouden teekening van het karakter van Tjal ling. Tjalling is de hoofdfiguur. En de boer van Tjalling -de rijke boer, die tevens oom is speelt niet al te mooie rol. Toch vond ik gefor ceerd de bekeering van Oom, na één gesprek op één avond en de verdeeling van zijn landerijen. Velen zullen andere ervaringen hebben van dergelijke menschen, die zich vast gebeten hebben in Kerstiaansche leeringen. Mooi is ook de rol van „Hendrik met het hart". De gluiperd We kunnen dit boek van harte aanbevelen, zoowel om de teekening van de misstanden, als ook om de christelijke tendenz die het bezit. Ascuncion. Het Spaansche Sprotje, J. K. van Eerbeek. Uitg. Kok, Kampen. Het is met een zekere schuchterheid, dat ik dit laatste boek van Van Eerbeek recenseer. Maar die schuchterheid belet me toch niet te zeggen, dat ik dit boek wat vreemd vind. Het is niet ge woon. En dat ongewone boeit wel, maar of dit komt door de vreemde taal, de vreemde om geving, de vreemde inhoud elk dezer factoren zal er wel iets toe bijdragen. Het christelijke van dit boek is eveneens wat vreemd. Ascunsion is een gevallen meisje. De schrijver komt met haar in aanraking. Tracht haar te behouden voor nog dieper ellende. En tenslotte slaagt hij hierin. De strekking van het verhaal zal dan wel zijn, dat we ons moeten geven aan het gevallene. Maar nogmaals het vlot geschreven boek kan ik over het algemeen maar matig bewonderen, al is het wel spannend. Gaarne had ik gezien, dat dit boek niet versche nen was. 't Zou geen verlies zijn geweest. A. H. OUSSOREN. Richteren en Ruth door Dr. C. J. Goslinga. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen. In dit deeltje worden behandeld de hoofdstuk ken 1321 van het boek der Richteren en het boek Ruth. Ook met de nieuwe vertaling en verklaring van het laatste boek zijn we blij, omdat dit kleine boekje altijd weer boeit door de eenvoudige maar treffende geschiedenis van de Moabietische en een bewerking daarvan, waarbij met de laat ste gegevens gerekend wordt, welkom is. Maar voor bijzondere moeilijkheden, die doen uitzien naar een nieuwe verklaring, plaatst dit boekje niet. Heel anders is dat met de laatste hoofdstuk ken van het boek der Richteren. Daar vinden we beschreven de geschiedenis van Simson, waarbij tal van vragen rijzen. En ook wat daar verder in voorkomt stelt voor allerlei moeilijkheden. Daarom verblijdt het ons, dat Dr. Goslinga, die in de bewerking van het eerste deel toonde, dat hij een bekwaam en consciëntieus verklaar der is, ook dit slot op dezelfde wijze behandeld heeft. Dit deeltje beteekent weer een goede aanwinst van de door Kok, zoo keurig uitgegeven Korte Verklaring der Heilige Schrift met nieuwe ver taling. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Middelburg. In hartelijken dank ontvangen van een Broeder en een Zuster der gemeente uit dankbaar heid wegens aanvankelijk herstel 2.50 voor de Kerk en f 2.50 voor de Diaconie. D. BREMMER. Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen van een zieke zuster 10.waarvan 3.voor de Kerk, 3.voor de Diaconie, 2.voor de Zen ding, 2.voor de Kerktelefoon. W. F. M. LINDEBOOM. Middelburg. Ontvangen een pakket kledingstuk ken van Mevr. de J. Hartelijk dank Namens de Evangelisatie Commissie, Molstraat 14. KORTEKNIE, Penningm. Totaal 107.41 135.01 L. MICHIELSEN, Correspondent. VEREENIGINGSLEVEN. Gerei. Meisjesvergadering „Blandina", Koudekerke. Bijb. Gesch. „Davids omzwervingen" door Neeltje Wielemaker. Vad. Gesch. „De Kerk in de Republiek" door Jaan- tje Dekker. VoordrachtLena Alewijnse. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdeeling 1. Bijb. Gesch. 1 Kon. 8. „Salomo bij de ark des ver- bonds" door Tannie Ingelse. Gerei. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. Ajdeeling A. N. T. „Jezus te Nazareth", No. 11 v. d. 18e jaarg., Tanny Davidse. Vrije werkzaamheden. RING VLISSINGEN. Vergadering op Donderdagavond S uur in de Geref. Kerk (e Meliskerke. 1. „Onze roeping t.o.v. het Verbond", zie voor schets J. B. 46e jaarg., blz. 61. 2. „Loterij en Speculatie", zie voor schets Vraag boek, blz. 10. V. „Dr. Luizen Wagenaar", Middelburg. G. B. 4. „Kanonieke boeken der H.S.", vr. J. Vereist. A. R. 28. „Recht en grens inzake belastingen,,, vr. J. Pouwer. Varia J. A. Kabboord. Gereformeerde Knapenv erg ader ing SamuëlM'burg. Bijb. Gesch. „Jezus en Nicodemus", vr. P. de Bruin. Gerei. Jongelingsver. „Sola-Ftde"Middelburg. Ethiek. Sch. 10. „Het vierde gebod", J. H. Louwerse. M. O. Art. 14. „Barmhartigheid en naastenliefde (A)", P. Krijger. Varia C. Alewijnse. V. „Repos Ailleurs", Aid. A., Souburg. S. S. Schets 73. „Het duizendjarig rijk" door W. F. Diermanse. V. G. Ond. 19. „Staatgezinden en Prinsgezinden" door H. Vos. ZONDAG 29 MEI 1938. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte voor de Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 6 uur Ds A. H. Oussoren Cand. J. Rook Ds. D. Bremmer Cand. J. Rook Ds. A. H. Oussoren Ds. H. Scholing Arnemuiden 9.30 en 2 uur Domburg 9.30 en 2 uur Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Leesdienst Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Bed. H. Av. en Dankz. Woensdag 2 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Huwelijksbevestiging. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Bed. H. Av. en Dankz. Veere 9.30 en 2 uur Ds. D. Bremmer Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Collecte Schulddelging. Vrouwepolder 9.30 uur Leesdiensf 2 uur Ds. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 en 2 uur CLASSE ZIERI KZ E E. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. HL Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur .Leesdienst Haamstede 9.30 en 2 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Cand. P. Rullmann te Utrecht. Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2.30 uur Ds. A. J. van Sluijs CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Cand. L. J. Schalekamp Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdiensf Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES, Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegte 's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur Leesdienst Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE AXEL, Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. J. A. Vink Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. G. W. v. Houte Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1938 | | pagina 3