KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN*
GEMENGDE HUWELIJKEN.
In Abrahams tent is de kwestie van een ge
mengd huwelijk ook ter tafel geweest.
Toen Sara gestorven was en Abraham zeer
oud geworden, werd over het trouwen van Izak
nagedacht. Dat stelde voor groote moeilijkheden.
In Genesis 24 wordt verhaald wat Abraham voor
maatregelen heeft getroffen om een vrouw voor
Izak te zoeken.
Het is een eigenaardige en rijke geschiedenis.
Een eigenaardige geschiedenis door de toen
malige, Oostersche zeden. Abraham neemt het
initiatief bij de bruidswerving voor zijn zoon. Hij
draagt aan zijn oudsten, meest vertrouwden
knecht op om voor Izak een vrouw te zoeken
en dat niet uit de Kanaanieten. Voor ons besef
is het vreemd, dat de vader het initiatief neemt
in deze zaak. Bij ons is het zoo, dat de jonge
menschen in elk geval zelf het initiatief nemen,
tot kennismaking, soms zelfs de heele kennisma
king en verloving tot stand brengen voor vader
en moeder er in gekend worden. Dat is zeer be
slist verkeerd. Het sluiten van een huwelijk is
niet uitsluitend een zaak van twee jonge men
schen. Die twee jonge menschen staan niet op
zichzelf, maar behooren bij hun gezin en familie,
hebben ouders en familie daarin te erkennen.
Vader en moeder hebben zich niet terug te trek
ken in deze dingen, maar bij de keuze van een
levensgezel of gezellin hun kinderen raad en lei
ding te geven, voor zooveel in hen is.
Ook een rijke geschiedenis.
Achter de opdracht, welke Abraham aan Elië-
zer geeft, ligt zijn groote zorg voor zijn zoon
en zijn groote vrees voor een gemengd huwelijk
zijn vrees voor de mogelijkheid dat Izak een
vrouw zal zoeken uit de heidensche omgeving.
Dat was geen ongemotiveerde vrees. Er waren
geen andere dan heidensche meisjes. En Izak
mocht niet terug naar Haran. Hij moest blijven
in het land, waarheen de Heere zijn vader had
geroepen. Hij moest daar blijven als erfgenaam
van de beloften des Heeren. Hoe moet hij daar
nu ooit een geschikte vrouw vinden, die met hem
den Heere zal vreezen en met hem een geslacht
zal opvoeden, dat den Heere zal vreezen. Dat
is voor Abraham een punt van veel zorg en
vrees geweest.
Izak kon ongetwijfeld wel een vrouw krijgen
uit de rijkste Kanaanitische families. Abrahams
rijkdom heeft op de Kanaanieten wel indruk ge
maakt. En naar menschelijke, vleeschelijke be
rekening was een huwelijk met een dochter uit
een der aanzienlijke families lang niet kwaad
voor Izak. Hij zou er zijn positie in dat vreemde
land aanmerkelijk door bevestigen en verzekeren.
Abraham kon zijn zoon dan met een gerust hart
achterlaten.
Maar, daar denkt Abraham niet aan.
Zijn vaderzorg houdt er zich mee bezig om
voor Izak een vrouw te vinden uit een geslacht
dat den Heere vreest. Dat acht hij het voor
naamste. Het eenig beslist noodzakelijke.
En dan zegt hij niet in quasi-vroomheid daar
moet de Heere maar voor zorgen. Ik zorg, dat
mijn kinderen een goede positie krijgen en voor
het overige moet de Heere dan maar zorgen.
Daar kunnen wij toch niets aan doen.
Dat zegt Abraham niet.
Hij treft zijn maatregelen om voor Izak een
vrouw te zoeken, zooals hij die noodzakelijk acht.
Maar hij treft die maatregelen in het geloof.
In het geloof, dat de Heere zal zorgen.
Als Abraham quasi-vroom was gaan redenee
ren dan had hij Eliëzer niet uitgezonden. Als hij
uit vleeschelijke overleggingen geleefd had, had
hij het ook niet gedaan. Het was even een ha
chelijke onderneming, om die oude knecht om
een vrouw uit te zenden naar een verre land
streek. Wat moest daar, naar menschelijke be
rekening, van terecht komen.
Maar Abraham treft zijn maatregelen in het
geloof.
Niet de vleeschelijke overleggingen, maar het
geloof is de kracht van Gods volk.
Dat blijkt in die rijke geschiedenis uit Gene
sis 24.
In heel nuchtere dingen blijkt die kracht van
het geloof. En in heel gewone dingen toont de
Heere een Hoorder van het gebed. Daar gaat
een man naar Haran om een vrouw te zoeken.
De Heere maakt zijn weg wonderlijk voorspoe
dig. De vrucht van Abrahams geloof is heerlijk
en wonderzoet.
Een van de oorzaken der gemengde huwelijken
is gelegen in het ontbreken van deze zorg en
vrees bij de ouders, dat hun kinderen zullen trou
wen met een ongeloovige. In de afwezigheid van
het verantwoordelijkheidsbesef voor de bizon-
dere roeping en genadegaven, welke de Heere
ons en onzen kinderen heeft geschonken, om die
te bewaren in de geslachten.
Ouders hebben een groote roeping om te wa
ken voor de toekomst hunner kinderen.
Een andere oorzaak ligt in het ongeloof.
Slechts door het geloof staat de gemeente van
Christus. Niet als zij zich laten leiden door vlee
schelijke overleggingen, maar uitsluitend in het
geloof kunnen ouders hun invloed waarlijk doen
gelden en onwrikbaar vasthouden aan den eisch
des Heeren voor het huwelijk.
Brouwershaven.
J. MEESTER.
TWEETAL TE
Rotterdam-Kralingen Th. Delleman te Aalten.
W. H. v. d. Vegt te Goes.
AANGENOMEN NAAR
Amersfoort (3e pred. plaats): B. Holwerda
te Kantens.
BEDANKT VOOR
IJmuiden A. S. Timmer te Bedum.
Ds. J. D. Wielenga.
Naar Fr. Dbld. vernam, is de toestand van
Ds. J. D. Wielenga, Geref. predikant te Frane-
ker (vroeger te Middelburg en te Anna Jacoba
Polder) zeer zorgelijk. Een paar dagen geleden
is de patiënt ingestort en het ergste moet ge
vreesd worden.
Het Zendingsprofessoraat. Op de bestuurs
vergadering van het Verband van Gereformeerde
Evangelisatiecommissies bracht de voorzitter ter
tafel, een concept-adres te richten tot de Gene
rale Synode inzake den te benoemen Zendings-
hoogleeraar. De wensch wordt daarin uitgespro
ken, dat deze hoogleeraar ook worde benoemd
voor den Evangelisatie-arbeid, zoowel theore
tisch als practisch.
Nadat deze zaak in den breede besproken was,
werd besloten, dat hierover eerst nog met enkele
personen zal worden onderhandeld.
Moeilijkheden der zending onder Chineezen.
Ds. C. J. Sikkel schrijft in „Geref. Kb. A'dam-
Zuid"
„En die taal
De eene Chinees verstaat de andere niet.
Heusch waar. Een Kantonees en Shangaier ver
staan eikaars gesprek niet.
Nu heeft Ds. Pieron eerst Kantoneesch leeren
spreken, wijl dat op Katendrecht te Rotterdam
verreweg het profijtelijkst was. Daar kan hij heel
goed een toespraak in houden. Hier in Amster
dam ging hij dan ook haast uitsluitend naar Kan-
toneezen.
Maar dat is veranderd. Ds. Pieron is zich ook
op het andere dialect (of dialectengroep) gaan
toeleggen.
Bovendien die Shangaiers, die drongen er zelf op.
Zij juist zochten contact. En de Zendeling kende
eigenlijk hun taal niet. Op de beide Kerstfeest
vieringen hier ter stede met de Chineezen gehou
den, waren vooreerst Kantoneezen uitgenoodigd
en Shangaiers kwamen.
U moet namelijk weten, dat de Chineezen, al
kunnen zij elkaar niet verstaan, wel allen een
Chineesche mededeeling lezen kunnen. Want het
verschil tusschen de dialecten zit voornamelijk in
de klanken, in de toonhoogte enz. Enfin, dat weet
ik verder zelf ook niet precies. Chineesch lezen
kunnen zij in ieder geval, zonder dat voor de
beide groepen veranderingen in het geschrevene
noodzakelijk zijn.
Nu is het zoover, dat Ds. Pieron al een kwar
tier spreken kan over het evangelie in de taal
der Shangaiers."
Bazuin.
Verband van Geref. Evangelisatie Com
missies.
Vanwege het Verband van Evangelisatie-Com
missies der Geref. Kerken zal Woensdag 6 April
a.s. een radio-uitzending plaats vinden die zal
worden verzorgd door de Evangelisatie-Commis
sie van de Geref. Kerk te Rotterdam-Zuid en
zal worden uitgezonden vanuit dè Geref. Kerk
aan het Breeplein aldaar.
Als onderwerp voor dezen avond is gekozen
„De drie kruisen op Golgotha". Als sprekers zul
len optreden de Geref. predikanten Dr. C. B.
Wurth van Rotterdam-Zuid, onderwerp „Het
kruis des Verlossers" Ds. H. W. A. v. Andel,
eveneens van Rotterdam-Zuid, onderwerp „De
ergernis van het kruis" en Ds. T. T. Hagen van
Delft, voorzitter van het Verband, onderwerp
„De verlossing door het kruis".
De Rotterdammer meldt het bericht voor
de Zending van zoo groote beteekenis.
Art. 177 R. R. voor Ned. Indië.
Is de Tel. goed ingelicht, dan zou de Indische
Regeering op verzoek van onzen Minister van
Koloniën in studie hebben genomen de alge-
heele opheffing van Art. 177 der Indische
Staatsregeling, en in verband daarmee reeds vra
gen gesteld hebben aan het (R.K.) Centraal Mis
siebureau, de leiding der Prot. Kerken en het
Zendingsconsulaat.
Deze mededeeling betreft een zeer belangrijke,
reeds jaren aanhangige kwestie. Men zal zich
herinneren, dat het bewuste artikel gebiedend
voorschrijft, dat Christen-leeraars, priesters en
zendelingen moeten voorzien zijn van een bijzon
dere toelating, om hun dienstwerk in eenig be
paald gedeelte van Ned.-Indië te mogen verrich
ten. De vraag, welke eigenlijk al sedert 1854,
het jaar der afkondiging van het Indische Regee-
rings-Reglement, in het middenpunt der meenings-
verschillen heeft gestaan, is, of die bepaling in
overeenstemming geacht mag worden met het be
ginsel van Godsdienstvrijheid, neergelegd in art.
173 van de Indische Staatsregeling, en gewaar
borgd in de Grondwet van 1922.
Zoowel de Prot. als de R.K. Zending hebben
uiteraard hun bezwaren tegen art. 177 gekeerd
in verband met Christus' gebod „Gaat dan heen,
onderwijst alle volken, hen doopende", enz.
Ten aanzien van mogelijke opheffing of wijzi
ging werd in de 26e Alg. Ned. Zendingsconfe
rentie het denkbeeld geopperd, door Mevr.
Frankenvan Driel weergegeven in haar acad.
proefschrift „Regeering en Zending in Ned.-
Indië". De strekking daarvan was de volgende
De bijzondere toelating blijft gehandhaafd. Zij
is niet vereischt indien een rechtspersoonlijkheid
bezittend lichaam, waaraan de G.-G. tot het uit
oefenen van zending in een bepaald gebied ver
gunning heeft verleend, aan den G.-G. heeft
medegedeeld, dat de betrokkene den Zendings-
arbeid in zijn dienst verricht.
Ook Dr. H. J. Eijkman heeft, in zijn boek over
art. 177, betoogd, dat een preventieve maatregel
als die van art. 177 I. S. overbodig is. Mocht het
geval zich evenwel voordoen, dat het optreden
van een priester of zendeling van dien aard is,
dat gevaar bestaat voor orde- en rustverstoring,
dan staan de Regeering genoegzame middelen ten
dienste, om den betrokkene, hetzij middellijk
(door zijn geestelijke overheid) of onmiddellijk
tot de orde te roepen. Bovendien ligt in de moge
lijkheid, in art. 177 I. S. lid 2 opgesloten, dat
den Zendeling, priester of Christen-leeraar, in
geval verstoring van orde en rust gevreesd wordt,
de bijzondere toelating kan worden ontnomen.
In 1934 heeft Minister Colijn in de Mem. van
Antw. op het V.V. over de Indische begrooting
gezegd, dat z.i. art. 177 behoorde te worden af
geschaft. Er schijnt thans een ernstige poging te
worden gedaan in die richting.
K.B. S.
Middelburg. VERGADERING van de Com
missie van Beheer Woensdag 6 April, 7.30 uur,
consistorie Hofpleinkerk.
DE SECRETARIS.
Middelburg. De Commissie van Beheer houdt
zitting tot het in ontvangst nemen der vrijwillige
bijdragen Woensdag 6 April a.s., 's avonds van
7.308.30 uur, Noorderkerk.
DE SECRETARIS.
Classis Goes.
Coetus D.V. Maandag 4 April 1938, 's mor
gens 10 uur.
Coetus Geref. Pred. Classis Middelburg D.V.
Maandag, 4 April a.s., 's morgens 10 uur.
L. S.
Vergadering van de Classis Tholen D.V. op
Woensdag 4 Mei a.s. te Bergen op Zoom.
Stukken voor 't agendum aan ondergeteekende
vóór 20 April a.s.
W. G. F. v. HERWIJNEN, Scriba.
Theol. School te Kampen.
Van den correspondent S. Wisse Az. te N.
en St. Joosland ontving ik de contributies uit
Arnemuiden 56.15. Er bedankten eenige, maar
deze ijverige correspondent wist door het winnen
van nieuwe contribuanten het bedrag van het
vorige jaar ongeveer te handhaven. Ds. Visser
zond mij uit Domburg 2.en uit Westkapelle
1.Vriendelijk dank.
De corr. v. d. Cl. Middelburg,
J. OLTHOFF.
Middelburg, 1 April 1938.
Het Maartnummer van «De Wandelaar".
Bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te La
ren (N. H.) verscheen het Maart-nummer van
„De Wandelaar", geïllustreerd maandblad ge
wijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heem
schut, geologie, folklore, buitenleven en toerisme
onder leiding van A. V. Fey.
Wie na het beschouwen van Van Sijn's foto's
over zeevogels in de laatste nummers van dit
tijdschrift verondersteld heeft, dat deze kwalijk
te evenaren zouden zijn, ziet in dit nummer het
tegendeel bewezen. Het is A. Waarts, die dit
presteert, met een rijke oogst van vogelfoto's uit
de Biesbosch. Van Krekelberg is er het slot van
zijn beschouwing over oude straffen, waarin wij
lezen, hoe in oude tijden het volk van Arnhem
en Nijmegen met ezel, huik, drilkooi, kaak en
schandsteen de overtreders der goede zeden wist
te treffen. Jan Dijkstra mijmert over de Kentering
in de natuur, waarin de bloemen hun kelken ont
sluiten en het vogellied door de ruimte parelt en
in de menschenwereld, waar oude en nieuwe
krachten worstelen om de overwinning. „Mogen
de zachte en zuivere krachten zich ontplooien
als een bloesemende twijg in de lente
Joh. de Meij heeft een artikel, met teekeningen
van eigen hand, gewijd aan de nationale Zeeuw-
sche kleederdrachten. Gunstig ziet de toestand
er niet uit. Blijkens door den schrijver verzamelde
gegevens blijft zij nog slechts bij de minder ge
goeden in gebruik, waarmede het vonnis getee-
kend schijnt. Bovendien allerlei aardige artikelen,
terwijl de vaste bijdragen over tuinieren, foto
grafeeren, kamerplanten, benevens een groot aan
tal foto's den inhoud der aflevering completeeren.
HEIJ.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN.
Meliskcrke. Ontvangen voor de Zending 100 halve
centen van Leintje en Joost Geschiere, en uit het busje
van S. Sinke f 5.54.
K. POLDERMAN, Penningmeester.
Middelburg. Gevonden in de Diaconale collecte
een gift van 5.van N.N. met 't volgende bijschrift:
„Dien die den arme leent,
„Leent de Heer",
waarvan 2.50 bestemd voor de Kerk en 2.50 voor
de Diaconie. Hartelijk dank.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
Veersche Singel 278.
VEREENIGINGSLEVEN.
Kring Walcheren-Zuid der Geref. Meisjesver.
jaarvergadering D.V. op Donderdag 7 April kwart
vóór acht in het Jeugdgebouw te Vlissingen.
Inleiding Gew. Gesch. „Van Goeden Vrijdag naar
Paschen" door Koudekerke.
Jaarverslagen en bijdragen door Middelburg, Vlis
singen, Souburg en Meliskerke.
M.V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens.
Gew. Gesch. „De dood van Mozes, den nieuwen
leider en toebereidselen voor de intocht", Jo Willemse.
Memoriseeren door Betsie Christiaanse.
Reciteeren door Jans de Bree.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg.
In verband met de Kringvergadering te Vlissingen
geen vereeniging. Bij gunstig weer kwart over zeven
op de fiets aan het Jaagpad.
Geref. Meisjesvergadering NuniaMiddelburg.
Afdeeling I.
Bijb. Gesch. 2 Sam. 17 door Mina Boone.
Afdeeling II.
B. G. „De ondergang van het tienstammenrijk" door
Jaantje de Kam.
Na de pauze reciteeren door Corrie Cornelisse en
Leny Suurmond.
Afdeeling III B.
Bijb. opstel. „Salomo bevestigd", Paulien Ingelse.
Na de pauze reciteeren.
KRING WALCHEREN-NOORD.
Jaarvergadering D.V. op Donderdag 7 April 's avonds
half acht in de Geref. Kerk te Oostkapelle.
Inl. Opvoedkunde. „De stem van het geweten" (B.
en B. 19 Juni 1936) door Gapinge.
Verslagen Secr. en en Penningm.
Bijdrage door elke aangesloten Vereeniging.
De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften"
te St. Laurens vergadert D.V. Zondag 3 April
's avonds 7 uur in de consistorie der Geref. Kerk.
Inleiding vrij onderwerp „Het uitzenden der twaalf
Apostelen twee aan twee", in te leiden door broeder
J. v. d. Broeke. Belangstellenden welkom.
J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
G. G. 5. „Christus' jeugd", J. Vereist.
K. G. 15. „Verdonkering", P. Meyler.
Varia J. A. Goedbloed.
Geref. Jongelingsver. „Sola-F tde"Middelburg.
G. B. Art. 36. „Van 't ambt der overheid" door
vr. A. Buys.
Letterkunde. „Vondel", J. de Kam.
Varia H. Walraven.
Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel".
G. B. Art. 19. „De twee naturen van Christus"
door vr. A. v. d. Oude.
V. G. 21. „Achteruitgang en verval" door vr. W.
Verstraate.
V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg.
8 uur beginnen.'
S. S. Schets 71. „De Satanische openbaring" door
D. Verstraate.
Varia S. Davidse.
M. O. II. Ond. 6. „Het Mercantilisme der 17e eeuw"
door vr. J. de Groot.
ZONDAG 3 APRIL 1938.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Hulpbeh. Kerken Prov. en Hong. Stud.
Hofpleinkerk 9.30 uur Cand. J. P. Rozendal
te Winschoten.
2 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. A. H. Oussoren
Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Cand. J. P. Rozendal
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg (in de Herv. Kerk) 2 u. Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman
2 uur Leesdienst
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Voormiddag Radio-uitzending.
Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland
Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck
Veere 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. A. H. Oussoren
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. W. Tunderman
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veensttra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. v. Zuijlen
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Ds. A. J. van Sluijs
CLASSE THOLEN»
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Voorber. H. Av. en Openb. Bel.
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegte
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur
Cand. W. H. J. den Boer
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE AXEL.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post
Hoek 9.30 en 2 uur Ds. J. A. Vink
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. G. W. v. Houte
Zaamslag 9 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok