KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN* GEMENGDE HUWELIJKEN. In Abrahams tent is de kwestie van een ge mengd huwelijk ook ter tafel geweest. Toen Sara gestorven was en Abraham zeer oud geworden, werd over het trouwen van Izak nagedacht. Dat stelde voor groote moeilijkheden. In Genesis 24 wordt verhaald wat Abraham voor maatregelen heeft getroffen om een vrouw voor Izak te zoeken. Het is een eigenaardige en rijke geschiedenis. Een eigenaardige geschiedenis door de toen malige, Oostersche zeden. Abraham neemt het initiatief bij de bruidswerving voor zijn zoon. Hij draagt aan zijn oudsten, meest vertrouwden knecht op om voor Izak een vrouw te zoeken en dat niet uit de Kanaanieten. Voor ons besef is het vreemd, dat de vader het initiatief neemt in deze zaak. Bij ons is het zoo, dat de jonge menschen in elk geval zelf het initiatief nemen, tot kennismaking, soms zelfs de heele kennisma king en verloving tot stand brengen voor vader en moeder er in gekend worden. Dat is zeer be slist verkeerd. Het sluiten van een huwelijk is niet uitsluitend een zaak van twee jonge men schen. Die twee jonge menschen staan niet op zichzelf, maar behooren bij hun gezin en familie, hebben ouders en familie daarin te erkennen. Vader en moeder hebben zich niet terug te trek ken in deze dingen, maar bij de keuze van een levensgezel of gezellin hun kinderen raad en lei ding te geven, voor zooveel in hen is. Ook een rijke geschiedenis. Achter de opdracht, welke Abraham aan Elië- zer geeft, ligt zijn groote zorg voor zijn zoon en zijn groote vrees voor een gemengd huwelijk zijn vrees voor de mogelijkheid dat Izak een vrouw zal zoeken uit de heidensche omgeving. Dat was geen ongemotiveerde vrees. Er waren geen andere dan heidensche meisjes. En Izak mocht niet terug naar Haran. Hij moest blijven in het land, waarheen de Heere zijn vader had geroepen. Hij moest daar blijven als erfgenaam van de beloften des Heeren. Hoe moet hij daar nu ooit een geschikte vrouw vinden, die met hem den Heere zal vreezen en met hem een geslacht zal opvoeden, dat den Heere zal vreezen. Dat is voor Abraham een punt van veel zorg en vrees geweest. Izak kon ongetwijfeld wel een vrouw krijgen uit de rijkste Kanaanitische families. Abrahams rijkdom heeft op de Kanaanieten wel indruk ge maakt. En naar menschelijke, vleeschelijke be rekening was een huwelijk met een dochter uit een der aanzienlijke families lang niet kwaad voor Izak. Hij zou er zijn positie in dat vreemde land aanmerkelijk door bevestigen en verzekeren. Abraham kon zijn zoon dan met een gerust hart achterlaten. Maar, daar denkt Abraham niet aan. Zijn vaderzorg houdt er zich mee bezig om voor Izak een vrouw te vinden uit een geslacht dat den Heere vreest. Dat acht hij het voor naamste. Het eenig beslist noodzakelijke. En dan zegt hij niet in quasi-vroomheid daar moet de Heere maar voor zorgen. Ik zorg, dat mijn kinderen een goede positie krijgen en voor het overige moet de Heere dan maar zorgen. Daar kunnen wij toch niets aan doen. Dat zegt Abraham niet. Hij treft zijn maatregelen om voor Izak een vrouw te zoeken, zooals hij die noodzakelijk acht. Maar hij treft die maatregelen in het geloof. In het geloof, dat de Heere zal zorgen. Als Abraham quasi-vroom was gaan redenee ren dan had hij Eliëzer niet uitgezonden. Als hij uit vleeschelijke overleggingen geleefd had, had hij het ook niet gedaan. Het was even een ha chelijke onderneming, om die oude knecht om een vrouw uit te zenden naar een verre land streek. Wat moest daar, naar menschelijke be rekening, van terecht komen. Maar Abraham treft zijn maatregelen in het geloof. Niet de vleeschelijke overleggingen, maar het geloof is de kracht van Gods volk. Dat blijkt in die rijke geschiedenis uit Gene sis 24. In heel nuchtere dingen blijkt die kracht van het geloof. En in heel gewone dingen toont de Heere een Hoorder van het gebed. Daar gaat een man naar Haran om een vrouw te zoeken. De Heere maakt zijn weg wonderlijk voorspoe dig. De vrucht van Abrahams geloof is heerlijk en wonderzoet. Een van de oorzaken der gemengde huwelijken is gelegen in het ontbreken van deze zorg en vrees bij de ouders, dat hun kinderen zullen trou wen met een ongeloovige. In de afwezigheid van het verantwoordelijkheidsbesef voor de bizon- dere roeping en genadegaven, welke de Heere ons en onzen kinderen heeft geschonken, om die te bewaren in de geslachten. Ouders hebben een groote roeping om te wa ken voor de toekomst hunner kinderen. Een andere oorzaak ligt in het ongeloof. Slechts door het geloof staat de gemeente van Christus. Niet als zij zich laten leiden door vlee schelijke overleggingen, maar uitsluitend in het geloof kunnen ouders hun invloed waarlijk doen gelden en onwrikbaar vasthouden aan den eisch des Heeren voor het huwelijk. Brouwershaven. J. MEESTER. TWEETAL TE Rotterdam-Kralingen Th. Delleman te Aalten. W. H. v. d. Vegt te Goes. AANGENOMEN NAAR Amersfoort (3e pred. plaats): B. Holwerda te Kantens. BEDANKT VOOR IJmuiden A. S. Timmer te Bedum. Ds. J. D. Wielenga. Naar Fr. Dbld. vernam, is de toestand van Ds. J. D. Wielenga, Geref. predikant te Frane- ker (vroeger te Middelburg en te Anna Jacoba Polder) zeer zorgelijk. Een paar dagen geleden is de patiënt ingestort en het ergste moet ge vreesd worden. Het Zendingsprofessoraat. Op de bestuurs vergadering van het Verband van Gereformeerde Evangelisatiecommissies bracht de voorzitter ter tafel, een concept-adres te richten tot de Gene rale Synode inzake den te benoemen Zendings- hoogleeraar. De wensch wordt daarin uitgespro ken, dat deze hoogleeraar ook worde benoemd voor den Evangelisatie-arbeid, zoowel theore tisch als practisch. Nadat deze zaak in den breede besproken was, werd besloten, dat hierover eerst nog met enkele personen zal worden onderhandeld. Moeilijkheden der zending onder Chineezen. Ds. C. J. Sikkel schrijft in „Geref. Kb. A'dam- Zuid" „En die taal De eene Chinees verstaat de andere niet. Heusch waar. Een Kantonees en Shangaier ver staan eikaars gesprek niet. Nu heeft Ds. Pieron eerst Kantoneesch leeren spreken, wijl dat op Katendrecht te Rotterdam verreweg het profijtelijkst was. Daar kan hij heel goed een toespraak in houden. Hier in Amster dam ging hij dan ook haast uitsluitend naar Kan- toneezen. Maar dat is veranderd. Ds. Pieron is zich ook op het andere dialect (of dialectengroep) gaan toeleggen. Bovendien die Shangaiers, die drongen er zelf op. Zij juist zochten contact. En de Zendeling kende eigenlijk hun taal niet. Op de beide Kerstfeest vieringen hier ter stede met de Chineezen gehou den, waren vooreerst Kantoneezen uitgenoodigd en Shangaiers kwamen. U moet namelijk weten, dat de Chineezen, al kunnen zij elkaar niet verstaan, wel allen een Chineesche mededeeling lezen kunnen. Want het verschil tusschen de dialecten zit voornamelijk in de klanken, in de toonhoogte enz. Enfin, dat weet ik verder zelf ook niet precies. Chineesch lezen kunnen zij in ieder geval, zonder dat voor de beide groepen veranderingen in het geschrevene noodzakelijk zijn. Nu is het zoover, dat Ds. Pieron al een kwar tier spreken kan over het evangelie in de taal der Shangaiers." Bazuin. Verband van Geref. Evangelisatie Com missies. Vanwege het Verband van Evangelisatie-Com missies der Geref. Kerken zal Woensdag 6 April a.s. een radio-uitzending plaats vinden die zal worden verzorgd door de Evangelisatie-Commis sie van de Geref. Kerk te Rotterdam-Zuid en zal worden uitgezonden vanuit dè Geref. Kerk aan het Breeplein aldaar. Als onderwerp voor dezen avond is gekozen „De drie kruisen op Golgotha". Als sprekers zul len optreden de Geref. predikanten Dr. C. B. Wurth van Rotterdam-Zuid, onderwerp „Het kruis des Verlossers" Ds. H. W. A. v. Andel, eveneens van Rotterdam-Zuid, onderwerp „De ergernis van het kruis" en Ds. T. T. Hagen van Delft, voorzitter van het Verband, onderwerp „De verlossing door het kruis". De Rotterdammer meldt het bericht voor de Zending van zoo groote beteekenis. Art. 177 R. R. voor Ned. Indië. Is de Tel. goed ingelicht, dan zou de Indische Regeering op verzoek van onzen Minister van Koloniën in studie hebben genomen de alge- heele opheffing van Art. 177 der Indische Staatsregeling, en in verband daarmee reeds vra gen gesteld hebben aan het (R.K.) Centraal Mis siebureau, de leiding der Prot. Kerken en het Zendingsconsulaat. Deze mededeeling betreft een zeer belangrijke, reeds jaren aanhangige kwestie. Men zal zich herinneren, dat het bewuste artikel gebiedend voorschrijft, dat Christen-leeraars, priesters en zendelingen moeten voorzien zijn van een bijzon dere toelating, om hun dienstwerk in eenig be paald gedeelte van Ned.-Indië te mogen verrich ten. De vraag, welke eigenlijk al sedert 1854, het jaar der afkondiging van het Indische Regee- rings-Reglement, in het middenpunt der meenings- verschillen heeft gestaan, is, of die bepaling in overeenstemming geacht mag worden met het be ginsel van Godsdienstvrijheid, neergelegd in art. 173 van de Indische Staatsregeling, en gewaar borgd in de Grondwet van 1922. Zoowel de Prot. als de R.K. Zending hebben uiteraard hun bezwaren tegen art. 177 gekeerd in verband met Christus' gebod „Gaat dan heen, onderwijst alle volken, hen doopende", enz. Ten aanzien van mogelijke opheffing of wijzi ging werd in de 26e Alg. Ned. Zendingsconfe rentie het denkbeeld geopperd, door Mevr. Frankenvan Driel weergegeven in haar acad. proefschrift „Regeering en Zending in Ned.- Indië". De strekking daarvan was de volgende De bijzondere toelating blijft gehandhaafd. Zij is niet vereischt indien een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam, waaraan de G.-G. tot het uit oefenen van zending in een bepaald gebied ver gunning heeft verleend, aan den G.-G. heeft medegedeeld, dat de betrokkene den Zendings- arbeid in zijn dienst verricht. Ook Dr. H. J. Eijkman heeft, in zijn boek over art. 177, betoogd, dat een preventieve maatregel als die van art. 177 I. S. overbodig is. Mocht het geval zich evenwel voordoen, dat het optreden van een priester of zendeling van dien aard is, dat gevaar bestaat voor orde- en rustverstoring, dan staan de Regeering genoegzame middelen ten dienste, om den betrokkene, hetzij middellijk (door zijn geestelijke overheid) of onmiddellijk tot de orde te roepen. Bovendien ligt in de moge lijkheid, in art. 177 I. S. lid 2 opgesloten, dat den Zendeling, priester of Christen-leeraar, in geval verstoring van orde en rust gevreesd wordt, de bijzondere toelating kan worden ontnomen. In 1934 heeft Minister Colijn in de Mem. van Antw. op het V.V. over de Indische begrooting gezegd, dat z.i. art. 177 behoorde te worden af geschaft. Er schijnt thans een ernstige poging te worden gedaan in die richting. K.B. S. Middelburg. VERGADERING van de Com missie van Beheer Woensdag 6 April, 7.30 uur, consistorie Hofpleinkerk. DE SECRETARIS. Middelburg. De Commissie van Beheer houdt zitting tot het in ontvangst nemen der vrijwillige bijdragen Woensdag 6 April a.s., 's avonds van 7.308.30 uur, Noorderkerk. DE SECRETARIS. Classis Goes. Coetus D.V. Maandag 4 April 1938, 's mor gens 10 uur. Coetus Geref. Pred. Classis Middelburg D.V. Maandag, 4 April a.s., 's morgens 10 uur. L. S. Vergadering van de Classis Tholen D.V. op Woensdag 4 Mei a.s. te Bergen op Zoom. Stukken voor 't agendum aan ondergeteekende vóór 20 April a.s. W. G. F. v. HERWIJNEN, Scriba. Theol. School te Kampen. Van den correspondent S. Wisse Az. te N. en St. Joosland ontving ik de contributies uit Arnemuiden 56.15. Er bedankten eenige, maar deze ijverige correspondent wist door het winnen van nieuwe contribuanten het bedrag van het vorige jaar ongeveer te handhaven. Ds. Visser zond mij uit Domburg 2.en uit Westkapelle 1.Vriendelijk dank. De corr. v. d. Cl. Middelburg, J. OLTHOFF. Middelburg, 1 April 1938. Het Maartnummer van «De Wandelaar". Bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te La ren (N. H.) verscheen het Maart-nummer van „De Wandelaar", geïllustreerd maandblad ge wijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heem schut, geologie, folklore, buitenleven en toerisme onder leiding van A. V. Fey. Wie na het beschouwen van Van Sijn's foto's over zeevogels in de laatste nummers van dit tijdschrift verondersteld heeft, dat deze kwalijk te evenaren zouden zijn, ziet in dit nummer het tegendeel bewezen. Het is A. Waarts, die dit presteert, met een rijke oogst van vogelfoto's uit de Biesbosch. Van Krekelberg is er het slot van zijn beschouwing over oude straffen, waarin wij lezen, hoe in oude tijden het volk van Arnhem en Nijmegen met ezel, huik, drilkooi, kaak en schandsteen de overtreders der goede zeden wist te treffen. Jan Dijkstra mijmert over de Kentering in de natuur, waarin de bloemen hun kelken ont sluiten en het vogellied door de ruimte parelt en in de menschenwereld, waar oude en nieuwe krachten worstelen om de overwinning. „Mogen de zachte en zuivere krachten zich ontplooien als een bloesemende twijg in de lente Joh. de Meij heeft een artikel, met teekeningen van eigen hand, gewijd aan de nationale Zeeuw- sche kleederdrachten. Gunstig ziet de toestand er niet uit. Blijkens door den schrijver verzamelde gegevens blijft zij nog slechts bij de minder ge goeden in gebruik, waarmede het vonnis getee- kend schijnt. Bovendien allerlei aardige artikelen, terwijl de vaste bijdragen over tuinieren, foto grafeeren, kamerplanten, benevens een groot aan tal foto's den inhoud der aflevering completeeren. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN. Meliskcrke. Ontvangen voor de Zending 100 halve centen van Leintje en Joost Geschiere, en uit het busje van S. Sinke f 5.54. K. POLDERMAN, Penningmeester. Middelburg. Gevonden in de Diaconale collecte een gift van 5.van N.N. met 't volgende bijschrift: „Dien die den arme leent, „Leent de Heer", waarvan 2.50 bestemd voor de Kerk en 2.50 voor de Diaconie. Hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Veersche Singel 278. VEREENIGINGSLEVEN. Kring Walcheren-Zuid der Geref. Meisjesver. jaarvergadering D.V. op Donderdag 7 April kwart vóór acht in het Jeugdgebouw te Vlissingen. Inleiding Gew. Gesch. „Van Goeden Vrijdag naar Paschen" door Koudekerke. Jaarverslagen en bijdragen door Middelburg, Vlis singen, Souburg en Meliskerke. M.V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens. Gew. Gesch. „De dood van Mozes, den nieuwen leider en toebereidselen voor de intocht", Jo Willemse. Memoriseeren door Betsie Christiaanse. Reciteeren door Jans de Bree. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. In verband met de Kringvergadering te Vlissingen geen vereeniging. Bij gunstig weer kwart over zeven op de fiets aan het Jaagpad. Geref. Meisjesvergadering NuniaMiddelburg. Afdeeling I. Bijb. Gesch. 2 Sam. 17 door Mina Boone. Afdeeling II. B. G. „De ondergang van het tienstammenrijk" door Jaantje de Kam. Na de pauze reciteeren door Corrie Cornelisse en Leny Suurmond. Afdeeling III B. Bijb. opstel. „Salomo bevestigd", Paulien Ingelse. Na de pauze reciteeren. KRING WALCHEREN-NOORD. Jaarvergadering D.V. op Donderdag 7 April 's avonds half acht in de Geref. Kerk te Oostkapelle. Inl. Opvoedkunde. „De stem van het geweten" (B. en B. 19 Juni 1936) door Gapinge. Verslagen Secr. en en Penningm. Bijdrage door elke aangesloten Vereeniging. De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te St. Laurens vergadert D.V. Zondag 3 April 's avonds 7 uur in de consistorie der Geref. Kerk. Inleiding vrij onderwerp „Het uitzenden der twaalf Apostelen twee aan twee", in te leiden door broeder J. v. d. Broeke. Belangstellenden welkom. J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. G. G. 5. „Christus' jeugd", J. Vereist. K. G. 15. „Verdonkering", P. Meyler. Varia J. A. Goedbloed. Geref. Jongelingsver. „Sola-F tde"Middelburg. G. B. Art. 36. „Van 't ambt der overheid" door vr. A. Buys. Letterkunde. „Vondel", J. de Kam. Varia H. Walraven. Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel". G. B. Art. 19. „De twee naturen van Christus" door vr. A. v. d. Oude. V. G. 21. „Achteruitgang en verval" door vr. W. Verstraate. V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg. 8 uur beginnen.' S. S. Schets 71. „De Satanische openbaring" door D. Verstraate. Varia S. Davidse. M. O. II. Ond. 6. „Het Mercantilisme der 17e eeuw" door vr. J. de Groot. ZONDAG 3 APRIL 1938. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Hulpbeh. Kerken Prov. en Hong. Stud. Hofpleinkerk 9.30 uur Cand. J. P. Rozendal te Winschoten. 2 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. A. H. Oussoren Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Cand. J. P. Rozendal Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg (in de Herv. Kerk) 2 u. Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Leesdienst Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Voormiddag Radio-uitzending. Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. A. B. C. Hofland Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Veere 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. A. H. Oussoren Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veensttra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. v. Zuijlen Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Ds. A. J. van Sluijs CLASSE THOLEN» Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Voorber. H. Av. en Openb. Bel. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegte 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Cand. W. H. J. den Boer Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 9.30 en 2 uur Ds. J. A. Vink Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. G. W. v. Houte Zaamslag 9 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1938 | | pagina 3